Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento roadster zachránil Porsche: Jak přišel na svět Boxster?

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Nebýt kompaktního roadsteru s motorem uprostřed, Porsche by dnes možná ani neexistovalo. Na začátku 90. let mělo opravdu namále...

V roce 1986 nikdo nečekal, že by se výrobce sportovních vozů z Zuffenhausenu dostal do těžkých finančních problémů. Prodal 50.000 aut a vítězil na závodních tratích včetně Le Mans, motory TAG v monopostech F1 McLaren také vznikly zde. Jenže na přelomu dekády bylo všechno jinak. Specifický trh klesal, Porsche mělo značně roztříštěný výrobní program a ránu všemu zasadila slábnoucí americká ekonomika. USA vždy představovaly důležité odbytiště evropských automobilek, které takové vozy dokázaly nabídnout.

Uprostřed

Kupříkladu v roce 1993 prodali Němci pouhých 14 tisíc aut, což je dnes k nevíře, za moře putovaly pouhé tři tisícovky z nich. Navíc rostly ceny kvůli zdlouhavému výrobnímu a dodavatelskému procesu... Porsche potřebovalo dostupný model, který by nahradil řadu 924/944/968 s uspořádáním „transaxle“, tedy motory vpředu a převodovkou vzadu. Na konci 80. let se rozhodlo vrátit ke kořenům a vyvinout roadster s motorem uprostřed, sériově vyráběnou vzpomínku na slavný sporťák 550. To už Mazda představila MX-5, byť klasické koncepce. A uspěla s ní...

Hans-Jürgen Wöhler, hlavní vývojový inženýr projektu 986, ze kterého se zrodil první Boxster, vzpomíná: „Koncept s motorem uprostřed nabídl vysoký potenciál pro optimální dynamický výkon a je typickým pro sportovní vozy, tudíž se ukázal být dobrou volbou. Segment roadsterů navíc rostl, když jsme 986 navrhovali a vyvíjeli, takže nastal optimální čas pro vstup.“

Japonci učí Němce

Management souhlasil, relativně levný model se jim zamlouval, přesně takový společnost potřebovala k záchraně. Jenže musela se zároveň zvýšit produktivita práce a klesnout náklady na výrobu Automobilka se tedy obrátila na bývalé inženýry Toyoty. Ti prosadili v Japonsku obvyklou metodu „just in time“, tedy dodávku komponentů v určitý čas na určité místo a jen právě tolik dílů, kolik je potřeba. Efektivnější způsob přinesl své ovoce, Porsche snížilo čas potřebný k výrobě jednoho kusu ze 120 na 72 hodin a chybovost klesla na polovinu.

Do té doby panoval v Zuffenhausenu naprostý zmatek. Sami inženýři šplhali po žebřících a hledali potřebné díly pro stavbu každého konkrétního auta v regálech, policích, krabicích a zásobnících. Ne, to není legrace! „Návrhy, které jsme obdrželi a vylepšení, jimiž jsme celý proces zefektivnili, vedly k významným výhodám. Pomohly také zlepšit naši konkurenceschopnost v tomto odvětví,“ podotkl Wöhler.

Od studie k sérii

Koncept 986 Boxster debutoval v lednu 1993 na North American International Auto Show v Detroitu. Design Harma Lagaaye odkazoval právě na úspěšný závodní 550 Spyder, respektive jeho evoluci 718 alias RSK. Toto označení nesly nejen sportovní vozy, ale i monoposty z druhé poloviny padesátých a začátku šedesátých let. Složitý a těžko vyslovitelný přídomek vznikl spojením slov „boxer“ a „roadster“, prozrazoval tedy konfiguraci motoru a dvoumístný otevřený vůz. Stříbrné auto však budilo nadšené reakce a Porsche opakovaně slíbilo, že se do sériové výroby příliš nezmění, jeho styling zůstane neporušený.

O tři roky později absolvovalo svou evropskou premiéru, opravdu jen s drobnými změnami. První skutečně nový sériový model Porsche po 18 letech byl teprve šestým v pořadí. Navazoval na 356, 911, 914, 924 a 928, zbylé řady představovaly pouze další vývoj předchůdců a deriváty, případně primárně závodily. Lehounké, jen 1250 kg vážící auto poháněl čtyřventilový hliníkový plochý šestiválec o objemu 2,5 l, kterému ke štěstí stačilo 150 kW (204 k). Točil až 6700 otáček, měl rozvod DOHC a mazání se suchou klikovou skříní. O 245 N.m se starala pětistupňová manuální převodovka, případně Tiptronic S se stejným počtem rychlostí a tlačítky na volantu.

986 versus 996

Jenže skuteční tradicionalisté a puristé se tvářili, jako kdyby jim mávali červeným hadrem před očima. Vývoj řady 986 Boxster probíhal spolu s první kapalinou chlazenou 911 série 996, což samozřejmě opět snížilo náklady. Motory používaly shodný konstrukční základ a náhodný pozorovatel nevnímal rozdíly v přední části, hlavní světla, která dostala nelichotivou přezdívku „smažená vejce“, skalní fanoušky vytáčela do nepříčetnosti. Wöhler však s nimi nesouhlasí: „Ano, byly navrženy společně ve stejnou dobu, nicméně klíčové komponenty měly odlišné. Na palubní desce 986 se nacházely jen tři základní přístroje, 996 jich měla pět. A také jinou příď a větší čelní sklo.“

Oba modely si samozřejmě nemohly navzájem konkurovat, mladší sourozenec nemohl ani náhodou staršímu krást klientelu a „lézt do zelí“. Legendární devětsetjedenáctka byla silnější, dražší a s motory až za nápravou. Porsche si muselo dávat velký pozor, ale neubralo ze svých základních principů. Motorističtí novináři ovšem byli nadšeni. Chválili design, plochou křivku točivého momentu, zvuk, který se od vzduchem chlazených šestiválců nijak výrazně nelišil (996 debutovala až na podzim 1997), i perfektní jízdní vlastnosti díky motoru uprostřed jako u správného závoďáku a tudíž optimálnímu rozložení hmotnosti. V zatáčkách dokázal odpustit řidiči i nějakou tu chybu a držel na asfaltu jako přibitý.

Základní verze stála při uvedení na trh 76.500 marek. Boxster měl vzhledem ke koncepci dva nepříliš objemné zavazadelníky, plátěná střecha se ovládala elektricky a za příplatek si zájemce koupil hardtop, který umožňoval celoroční provoz. Ještě pro přesnost základní rozměry: první generace měřila na dílku 4,32 m, byla 1,78 m široká a 1,28 m vysoká, či spíše nízká.

Dvě modernizace

V roce 2000 přišel na řadu první upgrade, objem motoru se zvedl na 2,7 l, výkon na 220 koní (162 kW) a točivý moment dosáhl 260 N.m. Boxster S, ještě sportovnější verze základního modelu, se chlubil šestiválcem 3,2 l s 252 k (185 kW) a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou přenášející dozadu 298 N.m. Sedmnáctipalcová kola doplňovaly větší vrtané kotouče, obojí pocházelo z Carrery 996. Instalace většího agregátu si vyžádala třetí chladič, který našel místo v přídi. Tam se tedy objevil širší vstup vzduchu, zatímco na zádi zase dvojitá koncovka výfuku.

Další výraznější modernizace na sebe nechala čekat do roku 2003, kdy už Porsche prodalo přes 120 tisíc kopií. Muselo ale čelit náporu Mercedesu i BMW, proto došlo k úpravám. Proměnné časování vačkového hřídele a nové vstřikování paliva vyhnalo výkony na 168 kW (228 k), respektive 191 kW (260 koní), spotřeba paliva klesla o dvě procenta. Základní verze si „vypůjčila“ pevnější a větší stabilizátory z „eska“ spolu s odolnějšími tlumiči i pružinami. Oba pak dostaly lehčí kola.

Životopis první generace uzavřela limitovaná edice k 50. výročí představení spyderu 550. Měla premiéru v Paříži 2003 a vyrobilo se jich stylových 1.953 kusů, výhradně ve stříbrné metalíze shodné se supersportem Carrera GT. Dostaly kakaově hnědý kožený interiér, ostrý výfuk a sportovní zavěšení s označením M030. Stály 52.192 eur. O rok později se na stejném místě představil nástupce 987.

Úvodní řada se vyráběla jak v Zuffenhausenu, tak hlavně ve finském Uusikaupunki u Valmetu, zde vzniklo přes 109 tisíc vozů. Samozřejmě nebyla bez chyb. Úsporná opatření a šetření nákladů se musela projevit, motorům řady M96 odcházela ložiska a zákazníci si stěžovali na kvalitu interiérů. Plasty neměly takovou jakost, jakou by od Porsche očekávali.

Kus práce

Podle plánu se však Boxster stal nejprodávanějším modelem značky, a to v období 1996-2003, až do příchodu Cayenne a rozjezdu jeho výroby. Pro firmu takříkajíc udělal kus práce. „Mým klíčovým cílem bylo poskytnout maximální množství emocí, potěšení z jízdy a výkonu," řekl Wöhler. „Že je Boxster považován za měřítko ve svém segmentu v těchto oblastech a získal řadu mezinárodních ocenění, je velmi potěšující."

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Martin911Turbo
26. 12. 2016 17:12
Re: Boxster
Zde je moje recenze mého ex Boxstera z roku 1998 v barvě wimbledon Green (je i zde v galerii fotek u článku)
Myslím, že je tam vše co je potřeba a pokud by někdo chtěl poradit nemám problém :-)
24. 12. 2016 10:55
Boxster
Jo jo, pamatuju si na článek tuším v AutoBildu s názvem Mit Vollgas aus der Krise (Na plný plyn ven z krize). Puritánům Boxster nezaváněl, ale bez něj by byla 911 i celá značka minulostí...

Prosba na redaktory: mohli byste někdy uveřejnit fotografie sportovních aut z (pro ně) netypického pohledu? Například jak vypadá kufr (nebo spíš kufírek), uložení rezervy, vnitřní odkládací prostory... prostě to, co fotíte u obyčejných vozů? Je mi jasné, že u sportovního auta lidi zajímají jinačí věci, ale tímhle byste se odlišovali od jiných.

Krásné Vánoce všem!
24. 12. 2016 10:51
Diky
Diky za prima vanocni clanek - jedna 2003ka stoji v garazi. Image toho auta je v tuhle chvili jako super otresna a na svuj poradnej youngtimerovy revival ceka, ale jezdi se s nim pekne a za povedene zvukove kulisy.