Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla Motors: Roadster, Roadster Sport a Model S - Co se vlastně nabízí?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Nabídka společnosti Tesla Motors se v tichosti rozrůstá a zájemce o stylový elektromobil má nyní na výběr z dvojice modelů, od nichž jsou odvozeny další modifikace.

Americká společnost Tesla Motors představila svůj první model Roadster 19. července 2006 v Santa Monice. Dvoumístný sportovní automobil poháněný výhradně elektřinou tehdy ohromil svými jízdními výkony i skutečnosti, že jeho základem je britský Lotus Elise.

V současnosti je Roadster stále páteří nabídky společnosti Tesla Motors. Tento elektromobil představuje základní volbu v rozrůstající se paletě modelů, kterou letos rozšiřuje ostřejší verze Roadster Sport a také představení zcela nového pětidveřového vozu Tesla Model S.

Tesla Roadster

Základ nabídky představuje stále atraktivní Roadster s odnímatelnou střechou a dvoumístným interiérem. Tento sportovní elektromobil má ve svém hliníkovém šasi uložen elektromotor, disponující výkonem 182 kW (248 k) od 5000 do 8000 min-1 a točivým momentem 375 Nm dostupným od 0 do 4500 min. Maximální otáčky motoru jsou 14.000 min-1. Poháněna jsou kola zadní nápravy prostřednictvím jednorychlostní převodovky se zpátečkou.

Elektromobil akceleruje z 0 na 96 km/h za 3,9 s a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. Dojezd vozu o hmotnosti 1134 kg se má podle výrobce pohybovat okolo 360 km a nabití lithiových baterií má trvat okolo 3,5 hodiny. Celková životnost baterií se má pohybovat okolo 160 000 km. Základní cena modelu Roadster činí 109.000,- amerických dolarů (zhruba 1.965.000,-Kč).

Tesla Roadster Sport

V současnosti se rozbíhá prodej ostřejšího provedení dvoumístného modelu Roadster s označením Sport. Nová verze elektromobilu přichází s výkonem zvýšeným ze 182 kW (248 k) na 212 kW (288 k). Po provedených úpravách zvládne Roadster Sport akceleraci z 0 na 96 km/h za 3,7 s, zatímco model Roadster zrychluje za 3,9 s.

Novinka pod svou jasně oranžovou karoserií s karbonovou střechou nabízí vedle vyššího výkonu i upravený podvozek. Podobně jako vozy značky Lotus nabízí i Roadster Sport stavitelné tlumiče a i zkrutné stabilizátory je možné nastavit do tří pozic. Nová černá litá kola jsou nyní obuta do pneumatik Yokohama A048 o rozměrech 195/50 R16 vpředu a 225/45 R17 vzadu.

Cena verze Roadster Sport je stanovena na 128.500,-amerických dolarů (zhruba 2.315.000,-Kč). Majitelé již vyrobených Roadsterů si mohou nechat svůj vůz upravit podle specifikace Sport za cenu 19.500,- amerických dolarů (zhruba 351.000,-Kč).

Tesla Model S

Koncem letošního března Tesla Motors na domácí půdě představila svůj nový typ, který dostal jméno Model S a ladnými liniemi své karoserie se nejvíce přibližuje nové evropské třídě prémiových čtyř a pětidveřových kupé. Ve srovnání s nimi podle informací výrobce nabídne mnohem více vnitřního prostoru, protože jeho interiér je připraven pojmout pět dospělých a dvě děti.

K pohonu slouží jeden kapalinou chlazený elektromotor, spolupracující s jednorychlostní převodovkou, napájený z baterií uložených pod podlahou vozu. Standardem budou baterie s kapacitou 42 kWh a za příplatek mají být k dispozici baterie s kapacitou 70 kWh. K jejich dobíjení bude možné využít napětí 110 V, 220 V a 440 V. Při dobíjení ze sítě 220 V má tento proces trvat 4 hodiny a v případě využití systému QuickCharge bude nabíjení baterií trvat jen 45 minut. Na území USA mají být k dispozici i stanice, kde bude možné nechat si vyměnit baterie během pěti až osmi minut, což je přibližně stejná doba, jako při tankování paliva do automobilu se spalovacím motorem. Na výstavbě těchto stanic se bude podílet i vláda.

Standardem bude dojezd okolo 256 km, ale pro delší cesty si budou moci majitelé pořídit nebo zapůjčit i baterie, s nimiž se má dojezd zvýšit na přibližně 480 km. Tesla Model S má dosahovat maximální rychlosti okolo 192 km/h a akcelerovat z 0 na 96 km/h za 5,6 s. Oblíbenou americkou disciplínu sprint na čtvrt míle (400 m) zvládne za 14 s. Výrobce již nyní při představení předsériového vozu uvádí, že později nabídne i sportovnější provedení, které zvládne zrychlení z 0 na 96 km/h pod 5,0 s.

Na konstrukci skeletu i povrchových panelů karoserie je v hojné míře využito hliníku a hmotnost vozu je 1735 kg. Elektromobil je dlouhý 4978 mm a má rozvor náprav 2959 mm. Interiér má ve třech řadách nabídnout prostor celkem sedmi cestujícím, přičemž ve třetí řadě mají být dvě samostatná sedadla pro děti, která se mohou ukrýt v podlaze a druhá řada sedadel je tradičně sklopná v poměru 40/60. Standardem má být plně digitální přístrojový panel a 17palcová dotyková obrazovka na středové konzole.

Zájemci o Teslu Model S si musí ještě nějaký čas počkat. Společnost sice již nyní přijímá objednávky, ale dodávky vozů budou zahájeny až ve třetím čtvrtletí roku 2011, kdy se k prvním zájemcům dostanou vozy s číslované 1000kusové zahajovací série s označením Signature. Prodej standardního provedení s chudší výbavou se má rozběhnout až v roce 2012 a jeho cena je stanovena na 49.900,- amerických dolarů ( zhruba 900.000,-Kč) bez místních poplatků.

Doporučujeme
Tesla otevřela první prodejnu v Evropě – v Londýně

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)