TEST Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD – Střídmá diva
Líbivý vzhled či kvalita podvozku jsou k ničemu, když dojde na návštěvu čerpací stanice. Abyste tam se svou Giuliettou museli co možná nejméně často, nabízí Alfa základní motorizaci 1,6 JTD.
Ta spoléhá na čtyřválcové srdéčko přeplňované turbodmychadlem bez variabilní geometrie rozváděcích lopatek, zátah však rozhodně nemá špatný – nejvyšší dosažitelný moment 320 Nm už dokáže s 1,3 tuny vážícím vozem slušně zahýbat. Mimochodem, na nejsilnější 2,0 JTD o výkonu 125 kW ztrácí v tomto ohledu dnes testovaný model jen 30 Nm, což rozhodně není mnoho.
Ještě než se zaměříme na pohonnou jednotku řekněme si (jako takové malé opakování předchozích testů) několik vět k interiéru a jízdním vlastnostem.
Giuliettě to sekne...
...tedy zvenku určitě. Uvnitř to až tak světoborné není, byť náš dojem kazí spíše drobnosti než nějaké velké přešlapy.
Designově velmi pěkně sladěný interiér bohužel o něco srážejí třeba malá tlačítka, menší intuitivnost ovládání nebo volant. Ten je sice obšit příjemnou kůží a nabídne i ovládací tlačítka hlasitosti či multimédií, kůže však přechází v plast na tom nejméně vhodném místě – tam, kam si položíte palce při poloze rukou „2:45“. Vzniklá hranka tak může některým řidičům vadit.
Stejně jako minule i nyní jsme svou oblíbenou polohu za volantem hledali poměrně dlouho, naštěstí jsme se nakonec v kokpitu pěkně zabydleli. Svůj pozitivní díl na tom nesou i látková sedadla, ze kterých jsme při brzdění neměli nepříjemný pocit vypadávání tak jako tomu bylo u příplatkových sedadel kožených. Také látková sedadla nabídnou příjemné boční vedení i komfort na delších cestách.
Dílenské zpracování stejně jako kvalitu plastů hodnotíme pozitivně, příště by však u Alfy mohli myslet i na majitele větších telefonů – ten si totiž není kam odložit, pouze do jedné z uzavíratelných schránek.
Jízda s Giuliettou je příjemnou záležitostí. Podvozek dobře filtruje nerovnosti (kromě těch velkých) a sebejistě vás drží na silnici, brzdy se dobře dávkují, řízení je přesné, tuhé, strmé a dokonce působí sportovně (samozřejmě jen v režimu D voliče systému DNA).
Co víc si přát? Snad jen aby auto občas neodskočilo na větších nerovnostech, či o něco více zpětné vazby do řízení. Řazení by mohlo být o ždibíček přesnější a s menšími vůlemi v konečných polohách, celkově je však šestistupňový manuál určitě spíše na palec nahoru než dolů. Dolů by naopak měla jít spotřeba. Šla?
Šetřit? Ale jistě!
S testovanou Giuliettou 1,6 JTD jde jezdit vlastně pouze jedním způsobem – úsporně. Ve městě vám vůz pomáhá automatickým vypínáním motoru, mimo město zase dlouhými úspornými převody.
Ne vše je však bezchybné – systém start/stop se nám během testu podařilo několikrát splést, takže například nenastartoval tehdy když měl nebo jsme museli sešlápnutí spojkového pedálu zopakovat. Majitel si podobné situace nejspíše ohlídá, nutno však podotknout, že v drtivé většině jiných vozů jsme neměli systému start/stop v podstatě co vytknout, ba naopak, kupříkladu promyšlený systém Peugeotu (e-HDi) hodnotíme velmi pozitivně.
Těžší převody manuální šestistupňové převodovky sice znamenají úsporné cestování, vyžadují však trochu specifické zacházení. U vznětového motoru nebývá nutnost vytáčení obvyklá, zde je však zásadní pro zachování plynulosti jízdy. Příliš brzké přeřazení totiž motor těžce snáší, protože otáčky spadnou příliš nízko.
Drobnou korekci řidičských návyků však Giuliettě rádi odpouštíme, protože se vyplatí. Spotřeba se během testu nikdy v průměru nedostala nad 6 litrů nafty na 100 kilometrů, redakční testování jsme zakončili po více než 500 ujetých kilometrech s dobrou polovinou šedesátilitrové nádrže. Těsně nad šest litrů jsme se dostali pouze ve městě (zhruba 6,5 l/ 100 km), mimo zástavbu v podstatě není šance jezdit za příliš mnoho.
Jízda reálnou stokilometrovou rychlostí při 1.800 min-1 (na šestku) znamená odběr pouze 3,8 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů. Zrychlení na 130 km za hodinu znamená nárůst otáček na 2.300 min-1, spotřeba paliva se však stále drží na velice přijatelné úrovni. Z palubního počítače jsme odečetli odběr 5,4 litrů nafty, což hodnotíme jako velice dobrý výsledek.
Agregát se v případě obou měřených rychlostí pohybuje ve svém oblíbeném spektru otáček, točivý moment totiž vrcholí hodnotou 280 (resp. 320) Nm při 1.750 min-1. Kolem 1.500 min-1 je znatelný docela velký turboefekt, jakmile však tuto oblast překonáte, nechá se motor sympaticky vytáček až za 4 tisíce, kde postupně ztrácí jiskru a uvadá.
Pohonná jednotka je dobře utlumena, stále o vznětovém agregátu pod kapotou víte, svým projevem však posádku neruší a to ani ve vyšších otáčkách. Ačkoliv uváděná data hovoří o Giuliettě 1,6 JTD jako o spíše línějším hatchbacku (maximální rychlost 185 km/h a zrychlení na 100 km/h za 11,3 s), v praxi je Giulietta poměrně mrštná a například na dálnici jí znatelněji začne docházet dech až těsně před hranicí 180 km/h, do té doby bychom klidně věřili, že Italka zvládne dvoustovku. Podobné je to se zrychlením – šarmantní Alfa zkrátka na řidiče působí mnohem rychlejším dojmem.
Malou neřestí Giulietty je rozvibrování venkovních zpětných zrcátek při rychlosti nad 120 km/h, což pochopitelně zhoršuje výhled vzad. Není to však nebezpečné, obraz je rozostřený jen mírně, řidiče to však přeci jen může obtěžovat.
Závěr
alfaromeo testy nizsistredni Giulietta splnila to, co jsme od ní očekávali – vypadá stylově, má prostorný a designově zajímavý interiér a ve verzi 1,6 JTD nabídne uspokojivé jízdní výkony i výbornou spotřebu. Dojezd 1000 kilometrů na jednu nádrž, aniž by se řidič snažil, je opravu potěšitelný výsledek. U čerpací stanice tak vznětovou Alfu uvidíte jen velmi zřídka.
Výsledek trochu kazí drobné pihy na kráse, které však za prvé nebudou vadit každému a za druhé...soužití s elegantní Alfou je přeci i o kompromisech, byť u Giulietty je jich už opravdové minimum.
První cena vozu | 399.900,- Kč (1,4T 88 kW, Progression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 501.000,- Kč (1,6 JTD, 77 kW, Distinctive) |
Základní cena testovaného vozu | 546.000,- Kč (1,6 JTD, 77 kW, Distinctive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 558.500,- Kč (1,6 JTD, 77 kW, Distinctive) |
Plusy
- Design exteriéru i interiéru
- Tuhá karoserie
- Jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
- Dobře tvarovaná přední sedadla s přiměřeným bočním vedením
- Tuhé, přesné, citlivé a sportovně strmé řízení
- Spotřeba
Mínusy
- Odskakování zadní nápravy na nerovnostech
- Ergonomie interiéru a ovládacích prvků
- Systém DNA si nepamatuje polohu při vypnutí motoru
- Občas zmatečný systém start/stop