Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Tomáš Dusil
Diskuze (83)
Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?


Úvod, pořizovací náklady


Sportování je v módě. Stále více lidí dnes tráví svůj volný čas mnohem aktivněji, než tomu bylo dříve. Jenže slovo „sport“ je zároveň velice účinným nástrojem marketingu. Prostě kdo dnes není sportovní, jakoby snad ani nepatřil do tohoto světa. A přesně tak je to i s automobily. Fakt, že slovo „sport“ v názvu třídy těchto vozidel (SUV znamená Sport Utillity Vehicle) vůbec nesouvisí s jejich zaměřením, automobilkám, stejně jako jejím zákazníkům, nevadí. Původně tato kategorie vozidel měla sloužit k tomu, aby se člověk pohodlně a bezpečně dopravil na místo, kde hodlal sportovat.

Jenže dnes se i od těchto mastodontů chce, aby na silnici sportovali. Aby to výrobci podpořili a přáním zákazníků ještě více vyhověli, vymysleli si novou třídu SUV-kupé. Od jakoby hranatých tvarů klasických SUV, které jen málo evokují v lidech sportování, tak přešli k mnohem elegantnějším liniím.

K zakladateli třídy SUV-kupé, notoricky známému BMW X6, se postupně přidávají další hráči. Kromě bavorské automobilky je jejím hlavním protagonistou také značka Mercedes-Benz. Kupodivu třeba Audi se ale zatím od této třídy distancuje, na svého sériového zástupce dosud čeká. A právě sem přesně zapadá testovaný Mercedes GLC kupé. Technicky vychází z modelu GLC, přičemž jak je u mercedesu zvykem, dostala tato karosářská verze také vlastní označení C253 (výchozí model je X253).

Stejně jako Mercedes se svým GLC kupé, nemá ani Alfa Romeo s modelem Stelvio na co navazovat. Jenže výchozí SUV GLC je pokračovatelem dřívějšího typu GLK, kdežto stelvio je pro Alfu Romeo nejen novým SUV, ale prvním takovým vozem vůbec v celé její dosavadní historii. Základem je sedan giulia, s nímž novinka italské značky sdílí podlahovou plošinu, pohonné jednotky, a také řešení podvozku s lichoběžníkovou přední nápravou.

Kdo je dražší?

Pokud byste se rozhodovali, zda koupit testované stelvio nebo GLC kupé, první k čemu musíte dojít, je výchozí cena. Testovaná alfa romeo nesla prostřední výbavu Super, která je jako jediná kombinována s testovaným dieselem MultiJet 210. Ten je navíc vždy spojen s pohonem všech kol, jemuž Alfa Romeo říká Q4. Cena auta v sériové specifikaci startuje na částce 1.265.000 korun.

Podobně to má i Mercedes-Benz s GLC 250 d 4Matic kupé. I tato verze je vždy nabízena se čtyřkolkou a automatem. Pořídit ji lze v jediné výchozí výbavě za 1.373.350 korun, rozdíl v cenách mezi oběma auty tak v základu činí nezanedbatelných 108.350 korun.

U mercedesů je vcelku běžné, že za výchozí cenu vozidla kupující v otázce výbavy získá skutečně jenom to nejnutnější. Cenu je proto možné téměř libovolně navyšovat, s čímž počítá jak výrobce, tak i zákazník. Zkoušený vůz disponoval doplňkovou výbavou za 356.471 korun, což se nezdá málo, avšak jak jistě mnozí vědí, v měřítkách prémiového německého tria (Audi, BMW, Mercedes-Benz) to není zase tolik.

Nejdražší položkou v příplatkové nabídce je multimediální systém Comand online za 80.478 korun. A třeba aktivní parkovací systém Parktronic stojí 23.039 korun. S ním se také pojí jedna zajímavost: systém nechává při manévrování s vozem řidiče spoléhat mimo jiné na grafické znázornění blížící se překážky. Typická zvuková signalizace sice nechybí, avšak k její aktivaci dojde až těsně před překážkou. Pokud sedíte v mercedesu poprvé, můžete s tím mít trochu problém.

Kupodivu ani stelvio, ač jsme měli k dispozici vyšší verzi Super, nemělo standardní výbavu tak bohatou. Pomoc řidiči při parkování, která je u takto rozměrného auta, navíc s nepříliš přehlednou karoserii, docela důležitá, byla zahrnuta do paketu Business Plus. Vyjde na 53.000 korun a kromě parkovací kamery obsahuje třeba elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko. Za 23.000 korun jsou k dispozici elektricky nastavitelná přední sedadla, u řidiče s pamětí pro tři polohy.

U Mercedesu je standardem částečně elektricky stavitelné sedadlo řidiče. Sklon opěradla a výšku, respektive sklon sedáku, měníte elektricky, odjištění mechanismu podélného posunu je pro změnu svěřeno vaší ruce. Při koupi auta ale lidé často řeší také jiné věci, než jen výbavu či výkony motorů a jejich spotřebu paliva. Řeč je samozřejmě o provozních nákladech.

Pořizovací nákladyAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC 250 d 4Matic kupé
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy2.2 Diesel 210k Q4 Super - 1.265.000 KčGLC 250 d 4Matic kupé - 1.373.350 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy77
čalouněníkůže/látkasyntetická kůže
KlimatiazceSamočinná dvouzonovásamočinná dvouzonová
Vyhřívaná přední sedadlaV rámci paketu Zima za 18.000 Kč8.548 Kč
Navigace37.000 Kč67.065 Kč (součást Comand Online)
Elektricky ovládaná přední sedadla23.500 Kč (paket elektrická sedadla)S (výška sedáku a sklon opěradla)
Adaptivní odpružení13.000 Kč24.985 Kč
Tempomat31.500 Kč (adaptivní)adaptivní s omezovačem rychlosti
Funkce Start-StopSS
SvětlometyAdaptivní bixenonové38.135 Kč (LED Inteligent Light System)
Zpětná kamera pro couvání30.000 Kč (paket Asistence řidiče plus)S
Elektricky ovládaná parkovací brzdaSS
Automatická aktivace dálkových světel30.000 Kč (paket Asistence řidiče plus)2.630 Kč
Převodovka8° samočinná s měničem momentu9° samočinná s měničem momentu
Dělená zadní sedadlaSS
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]33.033/705427.471/6.542
Přední/zadní nárazník [Kč]14.036/13.47910.916,80/10.395
Přední blatník [Kč]65827150
Čelní sklo [Kč]13.5529.908
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]4940 + 14523091 + 1450
Hodinová sazba v servisu [Kč]18151450
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]46.343Náklady na 6 let/125.000 km zdarma
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/3/82/2/30
Prodloužená záruka2+3 roky/100 000 km - Powertrain Carenení

Pokud se budeme bavit o těch servisních – fixních, 100.000 ujetých kilometrů vás ve stelviu vyjde na 46.343 korun. Mercedes-Benz je ke svým zákazníkům mnohem vstřícnější, když udává, že náklady do šesti let provozu, respektive proběhu 125.000 km (záleží, co nastane dříve), má zákazník zdarma.

Kupodivu i některé ceny dílů má stuttgartská značka příznivější. Třeba přední světlomet vyjde u GLC kupé na 27.471 korun, zatímco Alfa Romeo chce za stejnou součástku 33.033 korun. Přední brzdové destičky u stelvia stojí 4.940 korun, u GLC 3.091 korun. Cena za práci je u obou výrobců takřka stejná, necelých patnáct stovek.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
Základní cena87
Standardní výbava a příplatky77
Servis78
Záruky87
Průměr7,507,25

Dojem, praktičnost


Mohutné zvenku, ale co uvnitř?

SUV by mělo být velké a tento předpoklad obě testovaná auta splňují měrou vrchovatou. Délkou 4.687 mm stelvio nijak nevybočuje v řady SUV této třídy, jenže v praxi vůz působí citelně větší, a sice díky boubelatějším, řekli bychom až nakynutým, linkám. GLC kupé je s hodnotou 4.732 mm delší, načež v praxi máte dojem přesně opačný.

Možná je příčinou výška auta pouhých 1.602 mm, zatímco Alfa Romeo vykazuje stejný parametr 1.671 mm. Nebo za to může opticky níže položená kapota? Pro praktičnost je ale nejdůležitější rozvor náprav. V něm GLC kupé se svými 2.873 mm vítězí nad alfou, která má nápravy vzájemně vzdálené 2.818 mm.

Ač obě auta mají plnit roli sportovně pojatých SUV, každé na to jde po svém. Vzhled je vždy subjektivní záležitostí. Vozy Mercedes-Benz mají po léta status aut, která svými tvary nikoho neurazí, ale zároveň ani nenadchnou. Prostě se snaží líbit všem a jde jim to dobře. U GLC kupé se však výrobce trochu odvázal a je to na něm vidět. Na vozy třídy SUV kupé můžete mít různý názor, avšak čistě tvarově vypadají tyto deriváty praktičtějších crossoverů určitě elegantněji.

Stelvio také sází na fešný vzhled, který se ale někomu může zdát až příliš podbízivý. Efektní členitá příď si dokonce vyžádala posunutí registrační značky ze středu nárazníku na jeho na stranu, jinak jeden z hlavních poznávacích znaků Alfy Romeo jako takové. Celek si nelze nedat do kontrastu s dříve představenou giulií, která je jednoduše krásná, její styl naroubovaný na rozložitější SUV ale nemusí fungovat za všech okolností.

HODNOCENÍ DESIGNUAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
Vnější vzhled88
Vnitřní vzhled78
Zpracování68
Ergonomie77
Konektivita79
Průměr7,008,00

Zvenku jsou navíc obě auta opravdu velká, což ale nemusí znamenat, že tomu tak bude také v kabině. Sličné tvary kupé od mercedesu si vybírají svou daň v prostoru na zadních sedadlech. Výšku nad zadním sedákem jsme naměřili 960 mm, zatímco u stelvia rovný metr. Výchozí GLC je v tomto parametru výrazně lepší, naměřili jsme mu o šest centimetrů více.

S auty, jakými jsou obě porovnávaná SUV, jezdí často mladé, dobře situované ženy. A jelikož vozí děti, není prostornost na zadních sedadlech rozhodně parametrem, který můžeme zanedbat. Kdo někdy usazoval dětskou sedačku do auta a následně do ní dítě, ví, o čem mluvíme. Ve stelviu sice při dané proceduře máte více místa, avšak vstup na zadní sedadla trochu znesnadňují relativně úzké boční dveře. Také úhel jejich otevření je pouze průměrný. V mercedesu je situace podobná, ne-li ještě horší.

A jak je na tom kabina z hlediska ergonomie řidiče? V této oblasti patří vítězství mercedesu, neboť nabízí celkově lepší sezení. Vše začíná rozměrnějšími sedadly, kdy ta přední mají délku sedáků 510 mm a opěradla 620 mm. Druhý parametr je se stelviem shodný, prvně jmenovaným ale italský vůz za německým zaostává, když jeho sedadla nabízejí délku sedáku „pouhých“ 480 mm.

Stelvio sice disponovalo v rámci příplatkové výbavy elektricky stavitelnými předními sedadly, avšak na správnou pozici za volantem to žádný vliv vlastně nemá. Proč? Protože zcela proti logice věci chybí možnost nezávisle nastavit na výšku přední a zadní část sedáku a tím změnit jeho sklon. Sedí se dost naplocho, takže trochu nepřirozeně, navíc jsme měli pocit, že volant je bez ohledu na pozici pořád příliš nízko. Řešení existuje, bude vás však stát 77.000 Kč za paket Lux, jehož součástí je i nastavení sklonu sedadla řidiče. Naopak vzdálenost od vašeho těla problém není, neboť podélný rozsah na stavení je solidní.

V GLC kupé se sedí lépe a tak nějak přirozeněji. Snad jen středový tunel by nemusel být tak mohutný. Na druhou stranu tím dotváří kabinu jako takovou, v níž máte pocit, že je rozdělená na dvě části, podobně jako u přístrojového panelu dopravního letadla. Výška sedadla řidiče se nastavuje elektricky už v sérii, navíc nastavení sklonu sedáku tady nechybí. I přes lepší dojem máme i tady drobné výhrady. Aretace podélného posunu sedadla se nám zdála poněkud hrubší. A volant byl zase pořád tak nějak „naplocho“.

Rozdíly panují rovněž v zavazadelníku. Nejde pouze o objem 500/1400 litrů u GLC, respektive 525/1600 litrů u steliva, ale také o celkovou skladnost. U mercedesu trochu vadí splývající zadní část. Například kočárek se nám převážel lépe v italském autě.

Srovnání zavazadelníkůAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
Objem zavazadelníku min/max [l]525/1600500/1400
Výška nákladové hrany [mm]720820
Šířka kufru v nejužším místě [mm]940950
Délka kufru [mm]1000995
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]16701510
Výška pod plato [mm]510500

Opatrně na páčky!

Testované vozy byly vybaveny samočinnými převodovkami. Ani jeden z aktérů testu vlastně ani nic jiného nenabízí. Jenže zatímco u alfy romeo umístili tvůrci volič převodovky na obvyklé místo, kde je běžně řadicí páka, uplatňují ergonomové a konstruktéři mercedesu již řadu let řešení s voličem na sloupku řízení. Oba výrobci spoléhají na elektroimpulzní systém voliče, tedy bez mechanické vazby mezi ním a převodovkou. Vše je řešeno pouze elektrickými vodiči v rámci datové sběrnice. Přenos signálu byl v obou případech bezproblémový a hlavně velmi rychlý. Zejména u řešení s voličem na středovém tunelu někomu může chybět ono mechanické propojení. Jde však o zvyk.

Pokud se ptáte, které řešení umístění voliče nám více vyhovovalo, naše odpověď míří k alfě. U mercedesu dovoluje jeho umístění na sloupek řízení fakt, že si vystačí pouze s jedinou sdruženou multifunkční páčkou. Tu mají mercedesy od doby, kam naše paměť sahá. I taková W123 ze 70. až 80. let, lidově nazývaná piano, měla takové řešení. Volič převodovky ale měla pochopitelně na středovém tunelu mechanický.

Co čert nechtěl, po přesednutí ze stelvia do mercedesu se nám občas stávalo, že k očištění čelního skla jsme podvědomě zatáhli za pravou páčku, leč žádný ostřik skla se nekonal. Vlastně se nestalo nic, stejně jako při snaze o jednotlivé setření skla. U mercedesu musíte pro ostřik čelního skla stlačit levou páčku (podobně jako kdysi u škodovek), pro zapnutí stíračů otočit její objímkou.

Ovládání stěračů objímkou, avšak na pravé sdružené páčce, má i stelvio. Ostřikovač ale aktivujete normálně jejím přitažením. Jenže není ergonomie jako ergonomie a není ani ostřikovač jako ostřikovač. Minimálně ne u porovnávaných aut. GLC kupé používá obvyklý koncept s tryskami na kapotě motoru, stelvio si však jde svou vlastní cestou.

U něj jsou ostřikovací trysky součástí ramen stíračů jako tomu bylo kdysi třeba u Peugeotu 405. Voda sice teče přímo pod břity stírátek, avšak v praxi to příliš účinné není. Navíc jsme objevili ještě jeden rébus popsaného řešení. Stírátka nestačí množství vody na skle setřít a ta se vinou obtékajícího vzduchu dostává na okno řidičových dveří, kde vytváří vodní film v místě uchycení zpětného zrcátka. Docela by nás zajímalo, co to bude dělat v zimě…

HODNOCENÍ INTERIÉRUAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
Prostornost98
Přední sedačky79
Zadní sedačky88
Kufr98
Variabilita88
Průměr8,208,20

Motor, jízda


Osm proti devíti

Pod kapotou obou aktérů se ukrývá přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2.143 kubických centimetrů. Je to právě zdvihový objem motoru, který mají obě značky shodný, stejně jako vrtání 83 mm a zdvih 90 mm. Zvláštní, že?

Tím však stejné znaky obou motorů končí. Testované GLC kupé poháněl dnes už vlastně starší motor z řady OM651. Kdysi přinesl revolučně řešené takzvané bezpřepadové vstřikovače common-railu, jehož dodavatelem je společnost Delphi, a dále rozvody řešené kombinací krátkého řetězu a soustavy ozubených kol, navíc umístěné ze strany převodovky. Kompresní poměr 16,2: je ale z dnešního pohledu spíše vyšší. Jeho snížením lze omezit tvorbu emisí oxidů dusíku, neboť s nižší kompresí souvisí také teoreticky nižší teplota spalování, pokud samozřejmě zanedbáme přeplňování, které je na tomto motoru řešeno dvojicí nestejně velkých turbodmychadel od firmy Borg Warner.

V testovaném GLC kupé motor poskytuje výkon 150 kW při 3800 otáčkách za minutu. Hlavně však točivý moment 500 N.m, který je dostupný v rozmezí od 1600 do 1800 otáček za minutu. Ke snižování emisí si motor mercedesu pomáhá mimo jiné také technologií AdBlue, jejíž plnicí hrdlo najdete hned vedle plnicího otvoru pro naftu.

Motor stelvia má při stejném zdvihovém objemu kompresní poměr 15,5 :1. To svědčí o tom, že je vývojově modernější. Výkonem 154 kW mercedes překonává, jenže kilowatty nejsou všechno. Maximum točivého momentu je pro změnu 470 N.m při 1750 otáčkách. Aby motor alfy romeo dosáhl tak velkého výkonu, je kombinován s relativně velkým turbodmychadlem. Navíc emisní systém je řešen způsobem, který dle našeho názoru nemá šanci projít připravovanou emisní normou Euro 6c. Zatím si však se zásobníkovým katalyzátorem NOx vystačí. Na rozdíl od motoru mercedesu budete muset jednou věnovat pozornost rozvodům, které jsou řešeny ozubeným řemenem.

Nižší kompresní poměr motoru stelvia se podílí na nízké mechanické hlučnosti, kterou tento agregát produkuje. Ačkoliv by se při zrychlování měla projevovat určitá prodleva tahu v nejnižších otáčkách, v praxi jsme nic takového nezaznamenali. Navíc oproti méně výkonné verzi, které i vinou předlouhých převodů poměrně rychle dochází síly i v nepoměrně aerodynamicky příznivějším sedanu Giulia, je tato plnotučná varianta takřka neúnavným tahounem.

Prostě auto jede pořád jako z praku. Navíc motor nabízí tak trochu benzinovou charakteristiku. Vytáčí se s lehkostí, spolu s kultivovaným chodem to v nás vyvolalo vzpomínku na BMW 525 tds E34 či E39, byť těm se sil v nízkých otáčkách moc neodstávalo. Při pružném zrychlení jsme se na nejvyšší převod bez kick downu dostali z 60 na 100 km/h za 5,2 sekundy, z 80 na 120 km/h pak za 6,1 sekundy. Nejvyšší, tedy osmý převod, je 0,64:1 při stálém převodu 3,27:1.

Motor mercedesu působil na první dojem jadrněji. Při jízdě však ztichl, na akustickou pohodu jsme si tedy rozhodně nemohli stěžovat. V porovnání s motorem Alfy Romeo se nevytáčel tak snadno. V tomto mu chyběla ona italsko-americká lehkost. Z nízkých otáček však táhnul ještě přesvědčivěji, což je plně v korelaci s lepšími parametry točivého momentu. Z 60 na 100 km/h se nám podařil ose dostat za suprových 4,5 sekundy, z 80 na 120 km/h zrychlil za rovněž skvělých 5,3 sekundy. Tedy o dost lepší časy než italský vůz. Obě disciplíny jsme navíc začínali na nejtěžší převod. Vzhledem k tomu, že převodovka 9G-Tronic mercedesu nabízí devět převodů, začínal „benz“ akcelerovat na ještě těžší převod 0,60:1 při současně těžším stálém kvaltu 3,07:1.

Kdybyste nás ale posadili do obou aut na místo spolujezdce, zavázali nám oči a jen z vjemů bychom měli určit, který vůz nám přijde svižnější, byla by to kupodivu alfa romeo. Důvodem je jistě komfortnější charakter mercedesu, zatímco alfa působí nesrovnatelně sportovněji.

Spotřebu dnes lidé řeší i u takto drahých aut. Za týden testování vykázalo stelvio apetit 7,0 litrů na 100 km. Mercedes nám ukázal 7,4 litrů na 100 km. Obě spotřeby zahrnují také dynamické měření na letišti. Myslíme si, že klidnou defenzivní jízdou se bude možné dostat v obou případech ještě na méně.

HODNOCENÍ MOTORUAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
Zrychlení98
Pružnost78
Spotřeba udávaná87
Spotřeba v testu77
Odhlučnění motoru78
Průměr7,607,60

Opravdu jsou sportovní?

Při pohledu na oba aktéry byste asi jako sportovnější určili mercedes. Přece jen, karoserie kupé, byť přetavená do současného módního ducha SUV, vypadá vedle stelvia dynamičtěji. Jenže stelvio má geny Alfy Romeo a ta jej neskromně prohlašuje za nejsportovnější SUV na trhu. Takže jak to je?

Že je GLC kupé sportovní jen naoko, poznáte už po pár kilometrech za jeho volantem. Na jeho otočení reaguje příď tak, jak očekáváte od velmi dobře jezdícího SUV. V nízkých rychlostech mění auto směr rychle, což je jistě také zásluhou příznivého rozložení hmotnosti na obě nápravy, které z klasické koncepce vyplývá. Dále sportovní dojem podporuje samotné řízení. S převodem 15,1:1 je strmější, než ve výchozím SUV řady GLC (to má převod řízení 16,1:1).

Základem auta je třída C W205, u níž výrobce po letech opět použil lichoběžníkovou přední nápravu, navíc v pokročilejší verzi s dvojicí spodních příčných ramen na každé straně. Řízení jde plynule, ale s rostoucí rychlostí možná až zbytečně ztěžka. Agilita, pozorovaná při normální jízdě, se začne najednou trochu vytrácet. Celkově působí „benz“ v zatáčkách mírně těžkopádně. Příplatkový systém Dynamic Body Control dává řidiči volbu tuhosti odpružení, většinu času jsme ale stejně jezdili v režimu Comfort. Jízda je plavná a vysoce komfortní, ovšem pozor, jen za předpokladu kvalitních silnic.

Na těch rozbitých se před tím pozorovaný klid trochu vytratil. Rychlá jízda po rozbité vozovce pak způsobovala nepříliš příjemné pohyby karoserie. Po přepnutí do módu Sport či Sport+ se to zlepšilo, avšak za cenu ještě výraznějších rázů. Jestliže v režimu Comfort dokázal podvozek běžné nerovnosti odfiltrovat a jen s těmi hlubšími měl problém, ve Sportu jsme již cítili i ty méně hluboké prohřešky silničářů vůči řidičům. Občas si kola bouchla, až jsme měli dojem, že vůz používá dojezdové pneumatiky runflat, což však nebyla pravda. Použité pláště od Hankooku nebyly dojezdovým obutím.

Přesednutí do stelvia a první otočení volantem ve snaze nasměrovat vůz do zatáčky přináší šok. Auto změní směr, jako když vodák zabodne pádlo lodi do vody a ta se kolem něj otočí. Nebo jako když přenesete váhu na carvingových lyžích o malém poloměru jejich rádiusu. Řízení s převodem 12:1 je i proti sportovnímu řízení mercedesu mnohem strmější. Mezi plnými rejdy tak stačí otočit jen dvakrát volantem.

Jenže dynamický repertoár stelvia nepramení pouze ze strmého řízení, ale z podvozku jako celku. I tady je vpředu lichoběžníková náprava, navíc pokročilejší verze, u níž se při vytáčení kola do rejdu mění odklon kola, takže plocha, jíž se pneumatika v zatáčce opírá o asfalt, je takřka ideální. Stejné řešení má i GLC kupé, ovšem tam tento efekt nějak cítit nebyl. Stelvio na rozdíl od mercedesu na agilitě nepolevuje ani s rostoucí rychlostí. Je to jedno z mála SUV, s ním lže jezdit okresní silnice stejně svižně, jako s nízkým sedanem s kvalitním podvozkem.

Když jsme stelvio poprvé testoval ve Vysokých Tatrách, zdálo se nám, že je sice agilní, avšak přední nápravě celkem brzdy dojde přilnavost, takže přejde do nedotáčivosti o něco dříve. Dávali jsem to za vinu faktu, že má stelvio vysoké těžiště a pro takovou jízdu se nehodí. Toto testované však vzdorovalo nedotáčivosti výrazně lépe a jezdilo tak, jak jsme si představovali. Ano, pokud začnete hodně tlačit na pilu, přední náprava povolí. Při běžné svižné jízdě je však zcela vyhovující.

Také stelvio může mít adaptivní odpružení, jemuž se tady říká Aktivní pružení Alfa (FSD). Vyjde na 13.000 korun, leč to testovaný vůz neměl. Sportovní podvozek musí být logicky tuhý či dokonce nepoddajný, řeknete si, ale není tomu tak. Ano, běžné nerovnosti dokázalo GLC kupé pohltit lépe a s větší grácií, při přejezdu těch hlubokých však šasi alfy romeo těsné vítězství vybojovalo. Přesto v otázce komfortu jízdy na GLC italský vůz nestačí.

Dynamické měření na letištiAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
PneumatikyGoodYear Eagle 235/55 R19Hankook Ventus S1 EVO SUV 235/55 R19
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s]5,2/6,14,5/5,3
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h20001850
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48,8/88,7/129,247,6/87,6/127,5
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]*38,142,1
*Měření bylo prováděno na suchu

Pověst sportovce potvrdila Alfa Romeo také při testu brzd. Nejlepší hodnota, na kterou jsme se dostali při měření brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h do zastavení, činí 38,1 metru, což je o čtyři metry méně než u GLC kupé. Jenže brzdná dráha není vše.

Mercedes vynikal úžasně citlivými brzdami, jejichž účinek šlo velmi dobře dávkovat. Stelvio má naopak brzdový pedál tvrdý jako skála a tedy brzdy méně citlivé. Používá totiž dnes nezvyklé integrované ABS, jemuž Italové říkají IBS (s elektrohydraulickým posilovačem brzdného účinku). Alfa tak připomíná staré citroëny se strojními brzdami či rané použití systému SBC u mercedesu. Brzdí sice na kratší vzdálenosti, brzdy GLC se však lépe ovládají.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
Ovladatelnost97
Komfort odpružení88
Odhlučnění podvozku77
Řízení97
Řazení78
Brzdy87
Průměr8,007,33

Závěr


Dvě SUV za podobnou cenu, obě mají být sportovní a obě hrají na city svých kupujících. Obě auta nabízejí srovnatelnou techniku, pohonné jednotky s na chlup stejným zdvihovým objemem, a dále podobně řešený podvozek a pohon všech kol, stejně jako konstrukci a zavěšení kol. Na základě těchto faktů jsou tedy jasně přímými konkurenty.

Které auto je tedy lepší? Po zvážení všech pro a proti a sečtení bodů padla volba na GLC kupé. Alfa Romeo má navrch zejména v jízdních vlastnostech a v emocích, ve všem ostatním však za benzem zaostává, případně se mu vyrovná, leč jej nepřekoná. Hlavně je však mercedes celkově dotaženější. K tomu si stačí pouze sednout za volant, abyste to poznali. Od kvality zpracování, přes funkce komfortní výbavy, až po kabinu jako celek, v tomto všem „benz“ svého milánského soka zastíní.

Pokud bychom hledali SUV, které dokáže naplnit také určité řidičské choutky, volili bychom stelvio právě kvůli emocím, které z něj přímo čiší. Jízda s ním je zajímavá, nevšední a hlavně zábavná. Řídíte vůz kategorie SUV, který se však chová jako sportovní sedan, a to je fakt, ke kterému dnes běžně nedojdete. Pokud bychom si ale vybírali auto na běžné každodenní ježdění, což je primární úkol vozů této třídy, sáhli bychom po mercedesu, protože je jednoduše více seriózní. Pravda, dynamickým tvarům karoserie jeho jízdní projev příliš neodpovídá.

SHRNUTÍ HODNOCENÍAlfa Romeo StelvioMercedes-Benz GLC kupé
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,507,25
DESIGN7,008,00
INTERIÉR8,208,20
MOTOR7,607,60
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,007,33
CELKOVÝ PRŮMĚR7,667,68

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 Q4 Super

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti, přesné řízení
  • Točivý, tichý a úsporný motor
  • Dobře řadící převodovka
  • Vzhled, tuhá karoserie
  • Určitá výlučnost
  • Velmi účinné brzdy

Minusy

  • Chybí AdBlue (problém do budoucna)
  • Komfort sezení řidiče
  • Provedení ovládacích prvků v kabině
  • Necitlivé brzdy

Nejlevnější verze modelu1.060.000 Kč (2.2 Diesel 150k Stelvio/110 kW)
Základ s testovaným motorem1.265.000 Kč (2.2 Diesel 210k Q4 Super/ 154 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.265.000 Kč (2.2 Diesel 210k Q4 Super/ 154 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.441.500 Kč (2.2 Diesel 210k Q4 Super/ 154 kW)

Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d 4Matic

Plusy

  • Vzhled, dílenské zpracování
  • Vynikající pružnost motoru, trakce
  • Na běžných silnicích komfortní jízdní projev
  • Má AdBlue
  • Dávkování brzdného účinku
  • Komfort sezení řidiče

Minusy

  • Chování podvozku na hlubokých nerovnostech
  • Jistá těžkopádnost v rychlých zatáčkách
  • Prostornost ve svislém směru vzadu
  • Skladnost zavazadlového prostoru

Nejlevnější verze modelu1.312.850 Kč (GLC 250 4Matic kupé/155 kW)
Základ s testovaným motorem1.373.350 Kč (GLC 250 d 4Matic kupé/150 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.373.350 Kč (GLC 250 d 4Matic kupé/150 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.732.791 Kč (GLC 250 d 4Matic kupé/150 kW)

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (83)
Model Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d
Cena základní sestavy 1 265 000 Kč 1 373 350 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč 1 732 791 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 3750 150 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 470 / 1750 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.6 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.4 / 4.8 6.2 / 5 / 5.4
Emise CO2: 116 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 525 / 1600 500 / 1400
Objem nádrže (l): 64 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1659 / 750 1845 / 675
Rozměr pneu: 235/55 R19 235/55 R19
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel
Mercedes-Benz GLC Coupé 250 d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4687 4732
b) šířka (mm): 1903 1890
c) výška (mm): 1671 1602
d) rozvor (mm): 2818 2873
e) rozchod vpředu (mm): 1610 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1630 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1150 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960 1000
k) šířka vpředu (mm): 1535 1520
l) šířka vzadu (mm): 1515 1510
délka sedáku vpředu (mm): 480 510
délka sedáku vzadu (mm): 440 500
výška opěradla vpředu (mm): 620 620
výška opěradla vzadu (mm): 670 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
26. 7. 2017 23:14
Bral bych klasickej GLC
Akorát bych počkal na facelift s řadovým šestiválcem (350 d)
Avatar - fOE
24. 7. 2017 08:59
Re: Na první pokus...
Civilnejsi V6 chybi hlavne diskusne, prodejne by tak jako tak paberkoval. Daleko dulezitejsi je spravne postavit a smontovat (predevsim uvnitr), nacenit, a vyladit fungovani 2L nafty ve vsech inkarnacich a kombinacich prevodovek a pohonu.
Alfa potrebuje prodavat a prodavaji se dvoulitry, pri omezenych zdrojich at se soustredi prave sem, na to jen pokud se behem prvnich let prosadi.
Avatar - flyboyeda
24. 7. 2017 08:48
Re: Vy jste hňupy co mi dáváte palce dolů za tu Alfu
jen se směj de-bile, mám skutečný a oproti Alfe je to brutální rozdíl, hlavně ve zpracování a v kvalitě materiálů, Alfa Romeo jako značka skončí co nevidět s tou kvalitou a s těmi prodeji, je to otázka času kdy to příjde
24. 7. 2017 02:53
Re: Vy jste hňupy co mi dáváte palce dolů za tu Alfu
Ten se povedl, Edo! :yes: :-! >:D
24. 7. 2017 02:52
Re: Kde je místo pro nohy?
A kde ti chybí? Obrázky jsou 2D, s tím nic nenaděláš :-!