Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

Martin Machala
Diskuze (147)
Zemní plyn považuju za jednu z nejrozumnějších alternativních cest. Přesto u Audi A4 Avant g-tron nebylo všechno růžové. Tedy zelené.


Design, interiér


Život s elektromobily i plug-in hybridy je pořád plný nepříjemných omezení. Mizerný dojezd, dlouhé nabíjení, u plug-in hybridů se musíte autu přizpůsobit, aby bylo úsporné, jinak budete na palubním počítači vídat čísla jako v jakémkoliv jiném benzíňáku. Nikdo zatím nevymyslel nic lepšího než silný vznětový motor – dáte plnou nádrž a pak svištíte po německém autobahnu za spotřebu, na kterou se s hybridem dostanete jen při splnění X podmínek a poloviční rychlostí. A když se vám do nádrže vejde té nafty hodně, uvidí vás u pumpy třeba až ve Francii.

A proto jsem si CNG docela oblíbil. Čerpaček je u nás už docela dost (aktuálně zhruba sto čtyřicet), jasně, natankovat plnou zemního plynu zabere o chvilku delší dobu, a když je někdo před vámi, tak si holt počkáte (většinou bývá k dispozici jenom jeden stojan). Občas vás taky nepustí do podzemní garáže, to jsou ale maličkosti. Když kilo zemního plynu přijde v průměru na 25 Kč a při čtyřkilové spotřebě na sto kilometrů vás jeden kilometr vyjde zhruba na kačku, tak nad tím určitě mávnete rukou. A vzhledem k tomu, že u plyňáku samozřejmě zůstává ještě klasická nádrž na benzin, pohybovaly se dojezdy modelů na CNG klidně i nad tisícovkou kilometrů. Ano, pohybovaly. A kvůli tomuhle minulému času mě Audi A4 Avant g-tron zklamalo. Trošičku.

Měl by stát vzorem

Interiéry audin se už roky skoro automaticky chválí, znáte to, dokonalé zpracování, perfektní plasty… Uvnitř testovaného g-tronu jsem ale opravdu byl výjimečně spokojený, až nadšený, přitom však tak nějak obyčejně. Pokusím se vysvětlit.

Minimalistický základ opřený o kvalitní plasty samozřejmě nechybí, dekor použitý v konkrétním testovaném případě nepůsobí zbytečně honosně, přeplácaně. Ostatně, jako celá přístrojová deska – velice jednoduchá, naprosto přehledná, na přístrojovém štítu klasické budíky, displej uprostřed skoro menší než můj mobil, ovládání ventilace už nemůže být názornější… Tohle by se mělo kopírovat!

Tedy žádné zbytečnosti, textilní čalounění… Takové příjemné služební auto. Jenže, kluci a holky, tento příjemný, nijak přehnaně vybavený a vlastně docela obyčejný služebák přijde v testované verzi Design minimálně na 1.268.900 Kč, konkrétní kousek pak s pár příplatky navrch pak stojí přesně 1.417.900 Kč. Nechtěl bych se někoho dotknout, ale úplně jsem si nepřipadal jako v autě za skoro jeden a půl milionu.

Takto vysokou cenovku bych už vůbec netipoval při pohledu zvenčí, v modré metalíze je Audi A4 Avant nenápadnosti král. Mám rád decentní design, neokázalý, ale tady jde o něco jiného. Fakt jeden a půl milionu? Za celkem tuctový modrý kombík?

Uvnitř je pak na poměry střední třídy už bohužel tradičně míň místa, za to však Audi A4 Avant moc nemůže. Psali jsme to několikrát – zatímco prémiové značky si stále zachovávají (jak dlouho ještě budou?) vžitou posloupnost modelů střední, vyšší střední a luxusní, konkurence v podstatě houfně nic většího než D segment nenabízí. A tak nám déčka kynou. A4 kynout nemůže, protože má nad sebou A6. Kombík střední třídy od Audi tedy pořád měří na délku rozumných 4,7 metru, uvnitř je však místa podobně jako v Golfu Variant. Na podprůměr se musíte připravit i v zavazadlovém prostoru, který v základu poskytne jenom 415 litrů. Devadesátilitrový úbytek proti ostatním avantům má na svědomí čtveřice tlakových nádob (ocel nahradila uhlíková a skelná vlákna, jsou tak o 56 % lehčí), do g-tronu napěchujete maximálně devatenáct kilo plynu.

Výše zmíněných 415 litrů vypadá blbě maximálně na papíře (vzhledem k tomu, že jde o kombík střední třídy), krásně pravidelný tvar a třeba i nízko položená nakládací hrana jsou však důležitější než čísílka. To bych spíš obrečel chybějící náhradní kolo, místo pod podlahou zabraly skoro bezezbytku bomby. Nedávno jsem po letech píchnul a s tou lepicí sadou a kompresůrkem je to strašná piplačka. Jsem tedy mimořádně nepraktický, ale i tak, rezerva prostě musí být!

Motor, jízdní vlastnosti


Motor, jízdní vlastnosti

Začnu tím nejdůležitějším, tedy provozními náklady. Už víte, že se do čtyř tlakových nádrží vejde nejvýš 19 kg plynu, samo Audi pak udává, že na CNG lze ujet 500 kilometrů. Nikdy se mi to nepodařilo. První problém je samozřejmě udávaná kombinace 3,9 kg na 100 km, k níž jsem se přiblížil nejvíc na 4,2 kg při velice poklidné mimoměstské jízdě. Zapojte do toho město, dálnici a budete plus mínus na pěti. To je pořád slušné, nicméně výše zmíněných avizovaných pět stovek z toho nevykouzlíte. Reálný dojezd na plyn se v mém případě pohyboval mezi 300 až 350 kilometry. A pak, když v nádržích zbývá už jenom 0,6 kg plynu, přepne A4 Avant g-tron automaticky na benzin. Tady jsem byl zvyklý, že na mě čeká ještě standardní benzinový dojezd, třeba v případě plynové octavie máte po spotřebování CNG k dispozici klasických padesát litrů paliva. Jenže, Audi s novějšími a objemnějšími kompozitovými tlakovými nádobami vytlačilo benzin do vyloženě dojezdové role, vždyť nádrž pojme pouhých pětadvacet litrů. A to pak ubývají čárečky na palivoměru zatraceně rychle! Při průměrné spotřebě kolem osmi litrů se tak připravte na to, že na vás hladové oko zabliká klidně po 150 kilometrech benzinové jízdy. Víc než 250 km benzinových kilometrů reálně nevymáčknete.

audi cng testy nizsistredni audi cng testy nizsistredni  

Celkový akční rádius se tak pohybuje dejme tomu kolem šesti set kilometrů. To není žádný průšvih, hlavně pokud budeme srovnávat s elektromobily. Ale vzhledem k tomu, že jde o součet dvou paliv se samostatnými nádržemi a vy samozřejmě chcete jezdit co nejvíc na levnější plyn, budete muset každých zhruba 300 kilometrů na plničku. A to už by mě osobně nebavilo.

Ještě zpět k octavii na CNG, i na tu totiž dojde. V modelovém roce se i ona dočká větších kompozitových nádob, v případě škodovky pojmou dokonce 21 kg plynu. Na benzin však zbude nicotných patnáct litrů, a to pak bude sotva na poskakování mezi plynovými čerpačkami.

Jako čtrnáctistovka

Pokud ještě připomenu octavii na CNG, tak její čtrnáctistovka podladěná na 81 kW prohrává výkonnostní souboj dokonce i s novým litrem TSI (ten nabízí 85 kW). A jelikož je plynová octavia kvůli bombám tučnější, opravdu nemůžete čekat dynamické zázraky.

To sice ani od A4 Avant g-tron, dynamika je však v porovnání s českou plynovkou přece jenom někde jinde. Audi totiž spoléhá na dvoulitr TFSI, ovšem taky trochu podladěný – výkon 125 kW je v dnešní době takový hezký přeplňovaný čtrnáctistovkový. A přesně tak i tohle audi jezdí, jako s velmi slušnou čtrnáctistovkou. Za volantem g-tronu jsem si vzpomněl na vůbec první čtyřválec 1.4 TSI Twincharger (výkon od 103 do 136 kW), který proslul nejdříve neuvěřitelně hladkým a plynulým zátahem (díky dvojitému přeplňování prostřednictvím turbodmychadla a kompresoru), později pak fatálními závadami. Spolehlivost nového čtyřválce 2.0 TFSI samozřejmě v tuto chvíli těžko předjímat, každopádně pro plynové potřeby u Audi upravili písty a ventily, což je takové plynové minimum.

Zátah je ovšem opravdu mimořádně konstantní a jemný, přirovnání k elektromotoru tady padne jako na ten hrnec, vždyť je to přece alternativní kolega. Ostatně i zvuk je podobně nenápadný, čtyřválec se ani ve vyšších otáčkách prakticky vůbec neprojevuje, cokoliv připomínajícího vibrace je taky něco nemyslitelného… Nebýt toho nutného poskakování mezi plničkami/čerpačkami, byl by to úžasný dopravní prostředek na dlouhé cesty. Viz níže.

Co trakce?

U plynové octavie nás vždycky velmi trápila trakce. I na suchu se přední kola ochotně protáčela, stačil mírný dokopeček a na plyn jste museli velmi opatrně. A na mokru se mohla kontrolka protiprokluzu ublikat i na rovince.

V Audi A4 Avant g-tron jsem nic podobného řešit nemusel. Ve čtyřkolce sice tuhle plynovou audinu nekoupíte, jak už jsem ale napsal, kompozitové tlakové nádoby zatěžují zadní kola o polovinu míň, takže se předek auta při akceleraci tak neodlehčuje.

audi cng testy nizsistredni audi cng testy nizsistredni  

To je první plusový bod. Pokud ale nemáte zkušenost se škodováckou plynovkou, fakt, že se auto rozjede, budete asi těžko považovat za kdovíjakou přednost. Parádní komfort i na osmnáctipalcových kolech však už pozoruhodný bezesporu je. I na poctivých dírách je to takové to něžné žuchnutí, decentní tlumené ducnutí. Pocit příjemné robustnosti zažívám v nejnovějších autech čím dál míň, tady jsem začínal chápat, proč tahle audina stojí 1,5 milionu. Pohodlí dané dokonalým odhlučněním motoru i podvozku se střední třídě opravdu dost vymyká. A4 Avant navíc působí úžasně lehce, nebýt odtažitého řízení, tak by i s plynovkou byla… Neříkám vyloženě sranda, ale ta lehkost je taky v rámci třídy pozoruhodná. Souvisí to samozřejmě hodně s už uvedenými konzervativními rozměry, za volantem A4 Avant si opodstatněně připadáte jako v kombíku nižší střední třídy.

Závěr


Závěr

CNG je bezpochyby jedna z nejrozumnějších alternativních cest a Audi A4 Avant g-tron zase jedno z uživatelsky nejpřívětivějších plynových aut vůbec. Se dvěma docela zásadními problémy – základní cenovka činí rozhodně ne přívětivých 1.130.900 Kč, za verzi s automatem připlatíte dvaašedesát tisíc. Počítat musíte ještě s řadou velice tučných a často potřebných příplatků (v základu je jenom jednozónová automatická klimatizace…), takže necelých 1,5 milionu za konkrétní testovaný kousek je taková ještě normální cenovka. A to opravdu není málo.

A pak tady máme dojezd. Nádrže jsou sice větší a kompozitové, na plyn ale reálně ujedete nejvýš 350 kilometrů. Spoléhat se na benzin se nevyplatí, do klasické nádrže se vejde jenom pětadvacet litrů paliva. Chtě nechtě tak budete na pumpě každých zhruba tři sta kilometrů, pokud plánujete využívat výhradně plyn. A to není u kombíku střední třídy zrovna typický dojezd, když jsou naftoví majitelé zvyklí na násobná čísla.

Bez ohledu na plyn je však testované Audi A4 Avant jedno z nejpříjemnějších a nejpohodlnějších aut, s jakým jsem za poslední dobu jezdil. Dokonale komfortní, s perfektním a přehledným interiérem bez ajťáckých zbytečností, s kultivovaným a solidně dynamickým motorem. Služebák jak vyšitý.

audi cng testy nizsistredni audi cng testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu875.900 Kč (A4 Avant 1.4 TFSI/110 kW)
Základ s testovaným motorem1.130.900 Kč (A4 Avant 1.4 TFSI/125 kW g-tron)
Testovaný vůz bez příplatků1.268.900 Kč (A4 Avant Design 1.4 TFSI/125 kW g-tron S tronic)
Testovaný vůz s výbavou1.417.900 Kč (A4 Avant Design 1.4 TFSI/125 kW g-tron S tronic)

Plusy

  • Kultivovaný a slušně dynamický motor
  • Celkový komfort podvozku
  • Perfektně zpracovaný a přehledný interiér
  • Rozumné vnější rozměry

Minusy

  • Vysoká cena
  • Reálný dojezd, malá benzinová nádrž

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (147)

Doporučujeme

Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic
Cena základní sestavy 1 268 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedmnáctipalcová litá kola, jednozónová automatická klimatizace, automatická regulace sklonu světlometů, elektricky nastavitelná sedačka řidiče, elektricky ovládané páté dveře, multifunkční kožený volant, bluetooth handsfree, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, samozatmívatelné vnitřní zpětné zrcátko, xenová světlomety, čtyřletá záruka. Kč
Cena testované sestavy 1 417 900 Kč
Výbava testované sestavy Osmnáctipalcová litá kola (+22.900 Kč), akční paket Lifestyle – třízónová klimatizace, Audi Phone box, asistent proti rozjezdu v kopci, komfortní středová loketní opěka pro přední sedačky, světelný a dešťový senzor, LED světlomety, vyhřívané přední sedačky, Audiparking plus, tempomat, Advanced key (+65.300 Kč), asistent dálkových světel (+4400 Kč), Audi Soundsystem (+8300 Kč), Audi pre sense basic (+7200 Kč), multifunkční kožený volant plus (+4400 Kč), paket odkládacích prostor a paket pro zavazadlový prostor (+5500 Kč), Smartphone Connectivity paket (+25.500 Kč), zadní parkovací kamera (+12.900 Kč), metalíza (+30.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4450
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1650 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba CNG město/mimo/kombi (m3/100 km): 5 / 3.1 / 3.9
Emise CO2: 104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 415 / 1415
Objem nádrže (l): 25
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1670 / 465
Rozměr pneu: 245/40 R18
Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4725
b) šířka (mm): 1842
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1555
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
26. 12. 2018 16:48
Audi A4
Nevím jestli jste si všimli jedné věci u nové A4.
Slabší a levnější verze měly vždy dvojitou koncovku výfuku na jedné straně.
Dnes je to bohužel v rámci prosazování ekoterorismu přesně naopak.
Toto čtyřválcové nedochůdče má efektní dvě samostatné koncovky a top verze A4 s šestiválcem má ubohou dvojitou koncovku krčící se na jedné straně.
Avatar - white label
20. 1. 2018 02:36
Re: dotaz na pana Machalu
2. O té kombinaci světlejších/tmavších laků k plastům jsem tu psal 18.1. 10:57 a v tom se shodujeme.
Pro zajímavost, A6 allroad má plné lakování ještě sofistikovanější v tom, že lakované plasty mají matný finiš.
3. Chce to vyzkoušet, zkus objet pár dealerů Audi.
Obecně, samotný vícekanálový zesilovač nedělá z pasivních reproduktorů, reproduktory aktivní.
20. 1. 2018 01:40
Re: dotaz na pana Machalu
iudex : Přesně, pokud jde o vysokou rychlost na dálnici, to dnes dokáže téměř každé auto. Šlo spíš o to jak píšeš...zda nárůst hmotnosti 115kg díky Quattru, zvýšení těžiště, jiné naladění podvozku nezmění zásadně charakter auta a agilitu podvozku, který mi vyhovuje. Z hlediska motorového předpokládám díky nárůstu 10 kW / 80Nm a 115kg totožnou dynamiku jako u současné A4...ale za cenu vyšší spotřeby...
20. 1. 2018 01:28
Re: dotaz na pana Machalu
Díky za reakci...
1. Máš pravdu je to 115kg, nicméně i tak mám lehce obavu...1600kg versus 1715kg. Trakce u 4kolky u mne smysl má, i když jsem si vědom, že využití je v zásadě okrajové (jako u mnoha věcí u moderních aut, ale v daný moment jsi většinou rád, že to máš :-)). Uvidíme zítra, půjdu se s Allroadem projet, ať mám jasno...
2. Tušil jsem to, ýe je to Scuba....koukal jsem do konfigurátoru a tam bohužel barvy silně zkreslují...ať modrá Scuba (která se mi na reálných fotkách líbí daleko více), tak ta hnědá, kterou mám teď na A4. Jinak pokud jde o plné lakování...u mě je to nerozhodně, např. bílá se mi líbí s přiznanými plasty a tmavé barvy spíš s lakováním, ale to je velmi individuální věc...
3. základní rozdíl znám (mimochodem příplatek je za 10 repro celkem - 8x repro, 1xcentr, 1x subwoofer), nicméně o kvalitě to nic nevypovídá. A pojem "aktivní reproduktor" je bohužel pouze marketingová hra bez vysvětlení, z které se domnívám, že nosnou myšlenkou je 10-ti kanálový zesilovač místo 4 kanálového u serie. Smysl subwooferu je jasný (koncepce, řešení a kvalita s otazníkem), středový reproduktor zlepší prostorovost vnímání sterea (jen pro info u základního audia poměrně slušné), ale nikde není hlubší informace, zda jsou samotné reproduktory totožné se serií, nebo ne...

Děkuji.
Avatar - white label
19. 1. 2018 18:00
Re: Nafta
Po pravdě, nejsi v tom sám... ;-)