Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A7 Sportback 50 TDI quattro – Nezůstal kámen na kameni

Stanislav Kolman
Diskuze (54)
Známé tvary zabalené do inovovaného vzhledu ukrývajícího nejmodernější technologie, to je A7 Sportback, které jsme vyzkoušeli s motorem 50 TDI, rozumějte třílitrovým naftovým šestiválcem o výkonu 210 kW.


Design, interiér


Na detroitském autosalonu v roce 2009 představila automobilka z Ingolstadtu koncept Audi Sportback, předobraz Audi A7, ze kterého se o rok později vyklubal vůz sériové produkce. První generace se ve srovnání s vlajkovou lodí A8 či menší A6 vyznačovala výrazně se svažující zádí, což mnozí označovali za kupé, byť fakticky šlo o liftback (respektive fastback).

Po sedmiletém cyklu první generace přišel čas na provedení číslo dvě, které se nám představilo na podzim loňského roku a prvně jsme jej mohli prozkoumat letos na ženevském výstavišti. Ve srovnání s předchůdcem sice v celkovém měřítku nejde o revoluci, ale první dojem byl více než dobrý. O to více jsem se těšil na to, až dostaneme příležitost vůz vyzkoušet na českých silnicích. Kupříkladu futuristické pracoviště řidiče se dvěma velkými obrazovkami jsem si už osahal při mezinárodních jízdách s Audi A6, ale až týdenní testovací soužití ukázalo, že se mám stále co učit.

Mimochodem: výše popsaný koncept Audi Sportback byl před téměř deseti lety v Detroitu představen s třílitrovým šestiválcem v útrobách. A i když za poslední roky prochází automobilový trh motorovou revolucí, na diesely ve velkých vozech čtyři kruhy nezanevřely. A shodou okolností agregát se stejným objemem a počtem válců trůnil i v testovaném exempláři. Tentokrát však v modernějším hávu a coby mild-hybrid. Pojďme ale popořadě...

Milionová výbava

Zaslouží-li si Audi A7 z nějakého důvodu honosit přívlastkem Sportback, pak je to zcela jistě pro karoserii kombinující sport a eleganci. Dynamicky působící auto zvládá skvěle maskovat své nemalé rozměry, vždyť na délku má vůz 4.969 mm, přičemž do šířky zabere bez zrcátek 1.908 mm. Tomu pak kontrastuje střízlivá výška 1.422 mm, což ve výsledku přináší hodně povedenou a vyváženou siluetu.

Změny exteriéru už jsem nakousnul v úvodu a není žádným tajemstvím, že se nesou v duchu nové vlajkové lodi Audi A8. Stále si však stojím za tím, že jde spíše o evoluci. Poznáte ji kupříkladu díky širší šestiúhelníkové masce, vzadu zase dvě generace odlišuje vodorovný pásek mezi koncovými světlomety. Světelná show při odemčení či zamčení vozu nechává vzpomenout na ikonického Knight Ridera. Kromě toho nechybí na zádi ani elektricky výsuvný zadní spoiler, jenž taktéž můžeme pamatovat od předchůdce.

Ani v základu žádné holátko nečekejte, cenovka 1.745.900 Kč, jež se váže k naší (a aktuálně jediné nabízené) motorizaci, přináší košatou výbavu: dostanete kupříkladu osmnáctipalcová kovaná kola, dvouzónovou klimatizaci, LED světlomety vpředu a vzadu, multifunkční volant, navigaci, bezklíčkový přístup či balík bezpečnostních asistentů. Když se ale rozšoupnete a začnete v konfigurátoru zaškrtávat jednu položku za druhou, nedivte se, že celkové cena vystřelí o další milion korun.

To máte akční paket Gravity (namátkou se čtyřzónovou klimatizací, HD Matrix LED světlomety, ostřikovači světel, sklopnými zrcátky nebo komfortním klíčkem) za 142.000 Kč, komfortnější sedačky s paměťovou funkcí a volant s voličem převodovky v kontrastním prošití za 110.100 Kč, lité dvacítky Audi Sport za 53.600 Kč či pneumatický podvozek s cenovkou 57.900 Kč… korunka ke korunce a cena testovaného exempláře v šedé barvě (ta stojí 28.700 Kč) se šplhá na 2.826.500 Kč. A to opravdu není málo.

Probereme to v kanceláři

Omluvou pro čtyři kruhy je ovšem fakt, že za takovou částku dostanete doslova luxusní kancelář na kolech, která nejenže vypadá dobře zvenčí, ale interiér se vám nebude chtít opouštět ani po dlouhých cestách. Sedačky mají široké sedáky a slušné boční vedení, takže tělo podrží i při svižnější jízdě. Díky širokému spektru možností nastavení se ideální řidičská pozice hledá snadno, tvary palubovky neomezují prostor pro nohy a kdyby tu někomu bylo v oblasti pravého kolene přeci jen těsno, opře si jej o obložení z příjemně měkkého materiálu.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Tvůrci pracovali s velkorysým rozvorem 2.926 mm, což s sebou přináší porci prostoru i pro cestující v druhé řadě. I tady se posadíte do pohodlných sedaček, o místo pro nohy si nemusím dělat nouzi já (176 cm), ani cestující atakující hranici dvou metrů. Svažující se střecha často kráčí ruku v ruce s ošizeným prostorem nad hlavou, ani tady ale A7 snad není co vytknout. Nejste-li hvězda basketbalové reprezentace, určitě se vzadu nebudete cítit nikterak utiskováni. Problém pro lidi vyššího vzrůstu tak může být u druhé řady snad jen užší nástupní prostor.

Vraťme se ale ještě na pracoviště řidiče, ve kterém zcela jistě nepřehlédnete dvě obrovské obrazovky umístěné na středu palubovky. Horní má úhlopříčku 10,1“, spodní pak 8,6“. Oba displeje jsou nakloněné směrem k řidiči, což práci se zábavním systémem usnadňuje. Systém jsem si prvně oťukal v Audi A6 a byť jsem stále rád za fyzická tlačítka kolem multimédií, Audi se podařilo tento prvek vyladit hodně dobře.

Chod infotainmentu sice vyžaduje cvik a ideálně dlouhou úvodní přednášku v showroomu, když si ale vše nastavíte dle vlastních představ a se systémem se sžijete, uznáte, že jde o podstatně lepší řešení než v případě konkurentů, kteří veškeré možnosti auta uschovávají do jediné obrazovky. I s haptickou zpětnou vazbou (jejíž intenzitu lze nastavit, případně zcela vypnout) však práce s obrazovkami vyžaduje notnou dávku pozornosti, navíc s mezigenerační změnou, která hlavní displej posunula níže ze zorného pole řidiče.

Sázka na eleganci v případě A7 ani neubírá nic z praktické stránky věci. Zavazadelník pojme v základu 535 litrů, díky vysoko se vyklápějícímu víku a nízké nákladové hraně je do kufru snadný přístup a pod podlážku se vejde i plnohodnotná rezerva. Sklopením zadní lavice pak získáte takřka rovnou ložnou plochu, na kterou se vejde klidně horské kolo či rozložená skříň z nábytkářského komplexu.

Motor, jízdní vlastnosti


Motorová škatulata

Zájemci o nová auta to v posledních měsících nemají lehké, změny v cenících jednotlivých modelů se kvůli přechodu na nové emisní měření dějí co týden a značně nám tak komplikují výběr mezi jednotlivými motorizacemi. Zatímco Audi A7 Sportback posazenou na platformě MLB jste ještě před časem mohli vedle testovaného 50 TDI koupit i s jednotkou 55 TFSI, aktuálně byste zážehový třílitrový šestiválec hledali v ceníku českého zastoupení marně. Ovšem nebojte, benzinový motor s výkonem 250 kW se do nabídky brzy vrátí.

Aktuálně tak lze A7 koupit jen s naším dieselem. Nová filosofie označování jej tituluje coby 50 TDI, což v praxi znamená třílitrový šestiválec s výkonem 210 kW od 3500 otáček a maximum točivého momentu 620 N.m od 2250 do 3000 otáček. Motor přeplňovaný turbodmychadlem dostal systém vstřikování common-rail, všechny nové A7 jsou pak tzv. mild-hybridem se 48voltovým elektrickým okruhem. Systém start/stop tady umí vypínat motor už od rychlosti 22 km/h níže, stejně tak lze plachtění s vypnutým motorem využít v rychlostech od 55 do 160 km/h, vždy však maximálně po dobu 40 sekund. To vše díky lithium-iontovému akumulátoru s kapacitou 10Ah a rekuperaci energie.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Odhlučnění motoru se povedlo na jedničku, takže do kabiny nepřináší žádné rušivé zvuky ani vibrace. Hodně tomu pomáhá i samotná izolace kabiny. Dveře sice mají bezrámová okna, ale v příplatkových položkách nalezneme položku dvojitá akustická skla za 14.500 Kč. Na kolik to reálně pomáhá ve srovnání s běžnou verzí, nedokážu bez přímého porovnání říct, nicméně vyladěnost odhlučnění považuji za jedno z největších plus auta. Do vyšších pater otáček se s dieselem vydáváte spíše sporadicky, i tady však motor umí být příjemným společníkem. Svist od zrcátek či valivý hluk od kol vás budou trápit nanejvýš při rychlostech nad 160 km/h na německých dálnicích, pro české podmínky je auto v tomto ohledu ideální.

Jak je to s tím sportováním?

Právě na tuzemské dálnice je auto jako dělané, při rychlosti 130 km/h točí kolem 1700 otáček, na palubě máte klídek, který ruší maximálně prémiové audio Bang & Olufsen a pod vámi vstřebává neduhy D1 vyspělý podvozek. Možnosti pro A7 i další sourozence Audi jsou vskutku pestré – od klasických vinutých pružin až po příplatkový vzduchový podvozek za příplatek 57.900 Kč s pětiprvkovým zavěšením kol a trubkovým stabilizátorem na obou nápravách. S nástrahami dálnic či drobnými nerovnostmi okresek se pere zdárně, i s dvacetipalcovými koly po neduzích tuzemských cest spíše plave a má tuhý, avšak ne prkenný charakter.

Ani pneumatické pérování však nezabrání občasné tvrdé ráně na těch nejrozbitějších silničkách, kde vás to pro zvýšení pohodlí stůj co stůj donutí dát nohu z plynu i v nejkomfortnějším jízdním režimu. Ve zhoršených podmínkách pak vynikne permanentní pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, jenž má na rozdíl od systému quattro (u benzinové varianty) připojenou zadní nápravu neustále.

Audi A7 pořídíte výhradně se samočinnou převodovkou, avšak konkrétní typ je taktéž závislý na motorizaci. U varianty 50 TDI se bavíme o osmistupňovém automatu ZF s měničem momentu. Zatímco při úvodních jízdách s Audi A6 na mě Tiptronic působil trochu neohrabaně a občas motor nechal zbytečně povalovat v nízkých otáčkách, spolupráce v A7 mně minimálně pocitově přišla zdařilejší, s plynulými rozjezdy a logickým sázením jednotlivých kvaltů. Tak jako tak ale A7 není žádným sporťákem a nezapře, že je určena hlavně pro dlouhé manažerské cestování. Otázkou zůstává, jestli čtyři kruhy co do naladění podvozku nezůstávají tak trochu v polovině cesty a nesnaží se o zbytečný kompromis…

Tím ale nechci říct, že by „sedmičce“ byla jízda svižným tempem cizí, naopak. Dokonce i s dieselem pod kapotou umí řidiče potěšit pružnou akcelerací v přímce, nízká karoserie se navíc do zatáček vůbec nenaklání a pneumatiky s rozměrem 255/40 drží auto na vozovce jako přibité. Řízení s elektromechanickým posilovačem se taktéž soustředí hlavně na jízdní komfort namísto sportování, byť mezi jednotlivými režimy poznáte rozdíl. Pravdou je, že posilovač promlouvá do řízení snad až zbytečně intenzivně, na druhou stranu je ale chování kol pod vámi snadno čitelné.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Obrovským pomocníkem při manévrování s takřka pět metrů dlouhou lodí je natáčecí zadní náprava, jež je součástí balíčku dynamického řízení všech kol za 55.100 Kč. Přítomnost systému jsem poznal při první návštěvě redakčních garáží, kde se z příplatkové položky stává neocenitelný pomocník. Systém funguje stejně jako u vlajkové lodi A8 či menší A6 – do 60 km/h se zadní kola natáčí naopak od smyslu předních až o pět stupňů, ve vyšších rychlostech pak shodně, což přináší vyšší stabilitu.

Audi říká, že díky mild-hybridnímu systému umí vozy stlačit apetit kombinované spotřeby paliva až o 0,7 litru. Hodnoty zaznamenané v průběhu testovacího týdne jsou minimálně slušné: okresky lze při klidném tempu zvládat mezi šesti a sedmi litry, zhruba o litr více si vezme putování po dálnicích. I při popojíždění přecpaným centrem Prahy jsem se pohyboval maximálně lehce nad devíti litry, s řídnoucím provozem ale začala hodnota velmi rychle klesat k přívětivějším číslům.

Závěr


Závěr

Jestli byla značce z Ingolstadtu v posledních letech vyčítána fádnost designu, nové modely se na tom snaží zapracovat. A7 Sportback je sportovní především co do siluety, jízdně se nadále soustředí hlavně na komfort, kterému sekunduje kultivovaný motor a mild-hybridní systém, jenž ve výsledku přináší i slušnou spotřebu paliva. Na úkor atraktivního exteriéru bych klidně sáhnul po menších kolech, se kterými by pneumatické pérování jistě zafungovalo na širším spektru nekvalitních silnic.

Audi A7 Sportback sice na první pohled vypadá podobně jako předchůdce, pečlivým zkoumáním však zjistíte, že tu vlastně nezůstal kámen na kameni. Každopádně vůz zůstává důkazem toho, že limuzíny čtyř kruhů dnes patří k tomu nejlepšímu, co jde v daném segmentu zakoupit. Na již slušně vybavený základ si připravte milion a tři čtvrtě, celková suma za příplatkové položky však může přijít klidně na další milion. Osobně bych se klidně obešel bez head-up displeje (40.500 Kč), digitálního příjmu rádia (12.500 Kč) či masážních a odvětrávaných předních sedaček (44.900 Kč). I když u poslední položky bych asi hodně dlouho váhal, masážní funkce tohoto sezení jsou prostě boží! Naopak natáčení zadní nápravy či pneumatický podvozek považuji za příplatky, kterých určitě litovat nebudete. Na oplátku dostanete pohodlný nástroj na dlouhé cestování, díky mezigeneračním změnám v ještě hezčím balení a s porcí místa pro všechny cestující.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu1.745.900 Kč (A7 50 TDI quattro/210 kW)
Základ s testovaným motorem1.745.900 Kč (A7 50 TDI quattro/210 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.745.900 Kč (A7 50 TDI quattro/210 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.826.500 Kč (A7 50 TDI quattro/210 kW)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Krásně zpracované a moderní pracoviště řidiče
  • Na praktičnost se nezapomnělo
  • Tichý, ale živý motor
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Drahé příplatky
  • Podvozku by prospělo menší obutí

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (54)
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro
Cena základní sestavy 1 745 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kovaná kola, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané víko zavazadelníku, bezklíčkové otevírání a startování, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, LED přední světlomety, LED zadní světlomety, 8,8“ displej s navigací, multifunkční kožený volant, sada na opravu pneumatik, hlídání jízdního pruhu, parkovací kamera, zvětšení palivové nádrže na 73 l Kč
Cena testované sestavy 2 826 500 Kč
Výbava testované sestavy 20“ litá kola Audi Sport (+53.600 Kč), akční paket Gravity (čtyřzónová klimatizace, HD Matrix LED světlomety s dynamickými směrovkami, ostřikovače světlometů, asistenční paket Tour, komfortní klíček, ambientní osvětlení interiéru, Audi Phone box, Audi Sound systém) (+142.000 Kč), Audi Design selection (komfortní sedadla vpředu s paměťovou funkcí, volant a volič převodovky s kontrastním prošitím (+110.100 Kč), adaptivní pneumatický podvozek (+57.900 Kč), asistent nočního vidění (+62.300 Kč), asistenční paket City (+34.400 Kč), Bang & Olufsen Premium sound systém pro paket Gravity (+22.200 Kč), digitální příjem rádia (+12.500 Kč), dvojitá akustická skla (+14.500 Kč), dynamické řízení všech kol (+55.100 Kč), elektrické polohování volantu (+11.600 Kč), HD Matrix LED světlomety s Audi laserovým světlem (+31.800 Kč), head-up displej (+40.500 Kč), kamery snímající 360stupňové okolí vozu (+33.300 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (+46.000 Kč), masážní a odvětrávané přední sedačky (+44.900 Kč), MMI navigace plus s MMI touch response (+63.700 Kč), rozšířený paket kožené výbavy (+40.300 Kč), S line exteriérový paket (+53.200 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 2250 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 5.1 / 5.5
Emise CO2: 142
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 535 / 0
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2535 / 580
Rozměr pneu: 255/40 R20
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4969
b) šířka (mm): 1908
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2926
e) rozchod vpředu (mm): 1651
f) rozchod vzadu (mm): 1637
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1026
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 949
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 8. 2018 10:22
Re: Audi style
Jak se mě A4/A5 líbí, tak tohle prostě ne... Zvenku ještě ok, ale ten interiér je podle mě šlápnutí vedle. Ale třeba změním názor, až se do toho posadím.
Avatar - JirkaV8
3. 8. 2018 04:02
Re: moc pekný
Ja taky, Audi :yes:
2. 8. 2018 09:55
Můj pohled
zde: [odkaz]

Nemám rad naftové šestiválce, takže můj názor je tímto hodně zkreslený.
2. 8. 2018 09:17
Displeje prekliato nízko...
To umiestnenie displejov je ťažko pochopiteľné. Prečo má človek pozerať niekam dole ku kolenám... Navia rovnako ako pri Q8 to zachvíľu bude hnusne ochytané a zaprášené...
Inak pekná Audina, aspoň v rámci dnešnej doby.
Avatar - Machýrek
1. 8. 2018 23:58
Re: Ještě k displejové desce
Jo, jo, jo :yes: