Test Auto.cz

Audi A8 4.2 TDI quattro – Sbohem, starý brachu

15.6. 2016
Verdikt
 

Nová generace Audi A8 by se měla objevit už v příštím roce, s tou současnou se tedy zřejmě vidíme naposledy. Totéž platí o vidlicovém osmiválci 4.2 TDI, který jako by chtěl auto katapultovat až na Měsíc.

V posledních měsících jste se toho na Auto.cz mohli o luxusních limuzínách dočíst poměrně dost. Několikrát jsme zde měli nové BMW řady 7, z kraje roku se na nás přišel podívat Mercedes-Benz třídy S, a jenom před pár týdny, konkrétně na začátku května, se ve srovnávacím testu předvedl Jaguar XJ. S Audi A8 to bylo trochu složitější. Jeden testovací kousek se v redakci doslova mihnul téměř před dvěma roky a od té doby po modelu nebylo ani vidu ani slechu. Dnes se to ale změní - skoro na konci životního cyklu současné generace se na jeden exemplář podíváme, navíc s motorem, který už je dneska téměř na vyhynutí.

Pokud se zaměřím pouze na evropskou produkci luxusních limuzín, patří současné Audi A8 k nejstarším zástupcům segmentu. Představeno bylo na konci listopadu 2009, tedy jenom o pár měsíců později než Jaguar XJ s kódovým označením X351, to ale neznamená, že by už technicky patřilo do starého železa. Základem je koncernová platforma MLB, kterou dnes využívá například i Audi A4 nebo Porsche Macan, zůstalo však věrné prostorovému rámu ASF (Audi Space Frame), jehož hlavním prvkem je lehounký hliník. V rámci faceliftu uvedeného v roce 2013 značka zapracovala na kritizovaném odhlučnění kabiny a dokonce vyvinula dvacetipalcová kola, z nichž každé ušetřilo téměř 4,5 kilogramu neodpružené hmotnosti. A8 je sice starší model, zavedené německé konkurenci je však stále rovnoprávným sokem.

Audi A8 4,2 TDI quattro - Manažerské haute couture

Navíc asi jenom málokdo by mu tipoval jeho věk, notabene verzi z dnešního testu. Černý lak Havana za 37.900 Kč by sám o sobě mohl zakrýt pár vrásek, o největší kus práce se však postaral exteriérový paket Sport (54.400 Kč), jehož součástí jsou nové nárazníky a prahové nástavce. Kdekdo by to mohl považovat za svatokrádež, právě absence velké části chromových lišt a objektivně ohromná kovaná dvacetipalcová kola Struktur s patnácti nahusto naskládanými paprsky jsou právě těmi ingrediencemi, které dělají z relativně známého „papaláš mobilu“ stroj hodný obrovského respektu. V praxi to tak ostatně funguje. Obzvláště, když se krokem šourá mezi domy, pod kapotou ševelí obrovský motor a z předních blatníků vystupují nápisy V8T, v našem případě doplněné o zkratku TDI na víku kufru. Ta jednoznačně vyvrací přítomnost osmiválce 4.0 TFSI výkonu 320 kW, naopak upozorňuje na něco ještě objemnějšího.

Komunikátor

Zvenku to ještě šlo, uvnitř už ale Audi A8 roky nezamaskuje ani koženým paketem Exclusive za 217.200 Kč, karbonovým dekorem na dveřích a přístrojové desce nebo epesním kartáčovaným hliníkem. Tohle auto je holt stará škola, ve které se ještě nehrálo na minimální počet konvenčních tlačítek a volně stojící displej infotainmentu, ale zejména pocit, že kolem sebe máte masu materiálu, před kterou by smeknul snad i pancéřovaný cadillac amerického prezidenta. Ve světě nejnovějších smartphonů lze přístrojovou desku přirovnat k Nokii 9300i, jednomu z posledních komunikátorů minulé dekády, ani po letech však neztrácí svoje kouzlo.

Například takto masivní středový tunel byste v dnešních limuzínách hledali těžko. Nic nevzhledného zde nemá co dělat, proto se také DVD přehrávač schoval pod malá dvířka s pomalým dojezdem, a komu by vadila starší grafika infotainmentu MMI, zajede celý displej do útrob palubní desky jediným stiskem tlačítka jako u menšího modelu A6. Ingolstadtské vyšší střední třídě ostatně odpovídá také přístrojový štít se dvěma analogovými ukazateli a širokoúhlým palubním počítačem, který umí hezky zobrazit výstup termokamery nočního vidění.

Video

Teprve po zabouchnutí, nebo jako v našem případ automatickém dojezdu dveří (stojí 18.600 Kč), poznáte, co je to vlastně ta top class. Osmiválcové verze mají už ve standardu akustická skla, která společně s opravdu bytelným obložením interiéru zastávají funkci téměř dokonalého izolantu vnějších ruchů. Všechny ty ucinkané tramvaje a troubící řidiče jednoduše necháte za sebou, uvelebíte se v měkoučkých sedačkách, vpředu dokonce s masážní funkcí a odvětráváním.

Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře

Dobře si ten pocit zapamatujte, protože v současné době od Audi nedostanete nic pohodlnějšího a vzdušnějšího, což ostatně platí také o zadních sedačkách. Ani téměř třímetrový rozvor sice vytáhlým modelkám nedovolí dát si nohu přes nohu, pro tyto případy je tady ale o 130 milimetrů prodloužená verze L. U té si navíc můžete připlatit za dvě samostatná, elektricky nastavitelná sedadla, v nejvyšší specifikaci dokonce s pneumatickým masážním programem jednoho z nich. Tohle už je ale opravdový vrchol, který vás zaškrtnutím jediného políčka v konfigurátoru přijde na 348.100 Kč, případně 257.200 Kč, pokud objednáváte verzi W12 6.3 FSI quattro.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A8 4.2 TDI quattro

Cena v základní výbavě: 2 526 900 Kč Cena v testované výbavě: 3 488 000 Kč

Základní výbava:Osm airbagů, litá 18“ kola, potahy v kůži Valcona, adaptivní pneumatický podvozek, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, zadní sedadla v třímístném provedení, Audi Hold assist, Audi Matrix LED světlomety, Audi parking system plus, ostřikovače světlometů, horní dekorace dřevem kořene ořechu, lampičky na čtení, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu, ochranná roleta proti slunci, MMI rádio plus, středová loketní opěrka vpředu, start-stop systém s rekuperací energie, tempomat, DVD přehrávač, látkové potahy verdi, dvouzónová automatická klimatizace, termoizolační a akustická skla včetně vyhřívání předního skla, elektrické nastavení předních sedadel, sportovní diferenciál quattro, prodloužená záruka na 4 roky/120.000 ujetých kilometrů a další.

Výbava testovaného vozu:Kovaná 20“ kola Struktur (+75.900 Kč), Audi Connect + Phone Box (+20.300 Kč), dekorace Audi Exclusive (+49.300 Kč), dynamické servořízení (+37.700 Kč), exteriérový paket Sport (+54.400 Kč), kamery snímající okolí (+35.400 Kč), kožená výbava Audi Exclusive – Paket 2 (+217.200 Kč), multifunkční sportovní volant – vyhřívaný (+11.900 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (+46.700 Kč), ovládací prvky Audi Exclusive (+22.900 Kč), paket asistenčních systémů (+91.800 Kč), látkový potah stropu – černý (+9.000 Kč), potahy kůží Valcona – sportovní (+5.800 Kč), rozšířená hliníková dekorace interiéru (+12.200 Kč), spodní dekorace – kartáčovaný hliník (+11.100 Kč), vyhřívání předních a zadních sedadel (+12.900 Kč), lak karoserie – černý Havana (+37.900 Kč), bezklíčové odemykání a startování (+27.600 Kč), servomechanické dovírání dveří (+18.600 Kč).

Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
Technické údaje
Motor Audi A8 4.2 TDI quattro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4134
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 283 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 6 / 7.2
Emise CO2:189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / -
Objem nádrže (l):82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2115 / 590
Rozměr pneu:265/40 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5135
b) šířka (mm): 1949
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2992
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A8 4.2 TDI quattro – Sbohem, starý brachu







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Audi v létě letošního roku představí novou generaci své…

Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip? Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip?

Výrobci své vozy často upravují na míru určitým trhům.…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…