Test Auto.cz

Audi A8 4.2 TDI quattro – Sbohem, starý brachu

15.6. 2016
Verdikt
 

Nová generace Audi A8 by se měla objevit už v příštím roce, s tou současnou se tedy zřejmě vidíme naposledy. Totéž platí o vidlicovém osmiválci 4.2 TDI, který jako by chtěl auto katapultovat až na Měsíc.

V posledních měsících jste se toho na Auto.cz mohli o luxusních limuzínách dočíst poměrně dost. Několikrát jsme zde měli nové BMW řady 7, z kraje roku se na nás přišel podívat Mercedes-Benz třídy S, a jenom před pár týdny, konkrétně na začátku května, se ve srovnávacím testu předvedl Jaguar XJ. S Audi A8 to bylo trochu složitější. Jeden testovací kousek se v redakci doslova mihnul téměř před dvěma roky a od té doby po modelu nebylo ani vidu ani slechu. Dnes se to ale změní - skoro na konci životního cyklu současné generace se na jeden exemplář podíváme, navíc s motorem, který už je dneska téměř na vyhynutí.

Pokud se zaměřím pouze na evropskou produkci luxusních limuzín, patří současné Audi A8 k nejstarším zástupcům segmentu. Představeno bylo na konci listopadu 2009, tedy jenom o pár měsíců později než Jaguar XJ s kódovým označením X351, to ale neznamená, že by už technicky patřilo do starého železa. Základem je koncernová platforma MLB, kterou dnes využívá například i Audi A4 nebo Porsche Macan, zůstalo však věrné prostorovému rámu ASF (Audi Space Frame), jehož hlavním prvkem je lehounký hliník. V rámci faceliftu uvedeného v roce 2013 značka zapracovala na kritizovaném odhlučnění kabiny a dokonce vyvinula dvacetipalcová kola, z nichž každé ušetřilo téměř 4,5 kilogramu neodpružené hmotnosti. A8 je sice starší model, zavedené německé konkurenci je však stále rovnoprávným sokem.

Audi A8 4,2 TDI quattro - Manažerské haute couture

Navíc asi jenom málokdo by mu tipoval jeho věk, notabene verzi z dnešního testu. Černý lak Havana za 37.900 Kč by sám o sobě mohl zakrýt pár vrásek, o největší kus práce se však postaral exteriérový paket Sport (54.400 Kč), jehož součástí jsou nové nárazníky a prahové nástavce. Kdekdo by to mohl považovat za svatokrádež, právě absence velké části chromových lišt a objektivně ohromná kovaná dvacetipalcová kola Struktur s patnácti nahusto naskládanými paprsky jsou právě těmi ingrediencemi, které dělají z relativně známého „papaláš mobilu“ stroj hodný obrovského respektu. V praxi to tak ostatně funguje. Obzvláště, když se krokem šourá mezi domy, pod kapotou ševelí obrovský motor a z předních blatníků vystupují nápisy V8T, v našem případě doplněné o zkratku TDI na víku kufru. Ta jednoznačně vyvrací přítomnost osmiválce 4.0 TFSI výkonu 320 kW, naopak upozorňuje na něco ještě objemnějšího.

Komunikátor

Zvenku to ještě šlo, uvnitř už ale Audi A8 roky nezamaskuje ani koženým paketem Exclusive za 217.200 Kč, karbonovým dekorem na dveřích a přístrojové desce nebo epesním kartáčovaným hliníkem. Tohle auto je holt stará škola, ve které se ještě nehrálo na minimální počet konvenčních tlačítek a volně stojící displej infotainmentu, ale zejména pocit, že kolem sebe máte masu materiálu, před kterou by smeknul snad i pancéřovaný cadillac amerického prezidenta. Ve světě nejnovějších smartphonů lze přístrojovou desku přirovnat k Nokii 9300i, jednomu z posledních komunikátorů minulé dekády, ani po letech však neztrácí svoje kouzlo.

Například takto masivní středový tunel byste v dnešních limuzínách hledali těžko. Nic nevzhledného zde nemá co dělat, proto se také DVD přehrávač schoval pod malá dvířka s pomalým dojezdem, a komu by vadila starší grafika infotainmentu MMI, zajede celý displej do útrob palubní desky jediným stiskem tlačítka jako u menšího modelu A6. Ingolstadtské vyšší střední třídě ostatně odpovídá také přístrojový štít se dvěma analogovými ukazateli a širokoúhlým palubním počítačem, který umí hezky zobrazit výstup termokamery nočního vidění.

Video

Teprve po zabouchnutí, nebo jako v našem případ automatickém dojezdu dveří (stojí 18.600 Kč), poznáte, co je to vlastně ta top class. Osmiválcové verze mají už ve standardu akustická skla, která společně s opravdu bytelným obložením interiéru zastávají funkci téměř dokonalého izolantu vnějších ruchů. Všechny ty ucinkané tramvaje a troubící řidiče jednoduše necháte za sebou, uvelebíte se v měkoučkých sedačkách, vpředu dokonce s masážní funkcí a odvětráváním.

Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře

Dobře si ten pocit zapamatujte, protože v současné době od Audi nedostanete nic pohodlnějšího a vzdušnějšího, což ostatně platí také o zadních sedačkách. Ani téměř třímetrový rozvor sice vytáhlým modelkám nedovolí dát si nohu přes nohu, pro tyto případy je tady ale o 130 milimetrů prodloužená verze L. U té si navíc můžete připlatit za dvě samostatná, elektricky nastavitelná sedadla, v nejvyšší specifikaci dokonce s pneumatickým masážním programem jednoho z nich. Tohle už je ale opravdový vrchol, který vás zaškrtnutím jediného políčka v konfigurátoru přijde na 348.100 Kč, případně 257.200 Kč, pokud objednáváte verzi W12 6.3 FSI quattro.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A8 4.2 TDI quattro

Cena v základní výbavě: 2 526 900 Kč Cena v testované výbavě: 3 488 000 Kč

Základní výbava:Osm airbagů, litá 18“ kola, potahy v kůži Valcona, adaptivní pneumatický podvozek, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, zadní sedadla v třímístném provedení, Audi Hold assist, Audi Matrix LED světlomety, Audi parking system plus, ostřikovače světlometů, horní dekorace dřevem kořene ořechu, lampičky na čtení, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu, ochranná roleta proti slunci, MMI rádio plus, středová loketní opěrka vpředu, start-stop systém s rekuperací energie, tempomat, DVD přehrávač, látkové potahy verdi, dvouzónová automatická klimatizace, termoizolační a akustická skla včetně vyhřívání předního skla, elektrické nastavení předních sedadel, sportovní diferenciál quattro, prodloužená záruka na 4 roky/120.000 ujetých kilometrů a další.

Výbava testovaného vozu:Kovaná 20“ kola Struktur (+75.900 Kč), Audi Connect + Phone Box (+20.300 Kč), dekorace Audi Exclusive (+49.300 Kč), dynamické servořízení (+37.700 Kč), exteriérový paket Sport (+54.400 Kč), kamery snímající okolí (+35.400 Kč), kožená výbava Audi Exclusive – Paket 2 (+217.200 Kč), multifunkční sportovní volant – vyhřívaný (+11.900 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (+46.700 Kč), ovládací prvky Audi Exclusive (+22.900 Kč), paket asistenčních systémů (+91.800 Kč), látkový potah stropu – černý (+9.000 Kč), potahy kůží Valcona – sportovní (+5.800 Kč), rozšířená hliníková dekorace interiéru (+12.200 Kč), spodní dekorace – kartáčovaný hliník (+11.100 Kč), vyhřívání předních a zadních sedadel (+12.900 Kč), lak karoserie – černý Havana (+37.900 Kč), bezklíčové odemykání a startování (+27.600 Kč), servomechanické dovírání dveří (+18.600 Kč).

Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
Technické údaje
Motor Audi A8 4.2 TDI quattro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4134
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 283 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 6 / 7.2
Emise CO2:189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / -
Objem nádrže (l):82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2115 / 590
Rozměr pneu:265/40 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5135
b) šířka (mm): 1949
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2992
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A8 4.2 TDI quattro – Sbohem, starý brachu







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Audi v létě letošního roku představí novou generaci své…

Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip? Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip?

Výrobci své vozy často upravují na míru určitým trhům.…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…