Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q3 2.0 TDI – Měšťák s vysokou cenovkou

Ondřej Chamilla
Diskuze (121)

Modernizované Audi Q3 stojí v základu 746.900 Kč. Za tuhle částku sice nedostanete pohon všech kol, ale můžete si vybrat mezi motory 1.4 TFSI a 2.0 TDI.

Možná si říkáte, k čemu vůbec malá SUV jsou. Moc toho nepřevezou, i přes zvýšenou světlost podvozku se nehodí do terénu, jejich cena není zrovna nejmenší a pohybují se většinou ve městě. Jenže s přibývajícími překážkami na silnicích, s menším prostorem ve městě a při snižování světlé výšky běžných vozidel může mít právě takový vůz smysl. Nemusíte dávat tolik pozor při parkování či přejezdu retardérů, díky zvýšenému posazu je z vozu lépe vidět a přitom se stále jedná o poměrně obratné a nevelké auto. To ocení zejména ženy či starší lidé.

Typickým zástupcem třídy malých SUV je Audi Q3, které nyní prošlo modernizací. Ta je zvenku pouze kosmetická a nejvíce ji poznáte vpředu, kde je jednodílná maska chladiče výraznější a svých chromováním navazuje na pozměněné světlomety, přičemž jiný je také nárazník. Vzadu najdete upravené svítilny, jež mohou být za příplatek nejen diodové jako v našem případě, ale i s dynamickými blinkry, které se ovšem ne každému líbí.

My dostali k testu verzi s turbodieselem 2.0 TDI/110 kW v novém stupni výbavy Sport. Daný motor je standardně spojený se šestistupňovým manuálem a pohonem pouze předních kol, byť za příplatek můžete mít také čtyřkolku s automatem, což ovšem není náš případ. Lidé si na SUV již zvykli, někteří však stále kroutí hlavou nad existencí podobných vozů s pohonem jenom jedné nápravy. Při jízdě po městě, kde jsou podobná auta jako doma, však trakce bude chybět málokdy a do terénu se Q3 jen tak nepodívá.

suv audi testy suv audi testy  

Že je auto přizpůsobeno ženám se dá poznat rovněž z pozice za volantem. Pokud bych chtěl sedět tak, jak je mi příjemné, tedy co nejníže, s volantem spíše u těla a nataženýma nohama, v Q3 neuspěji. Nastavení volantu je omezené, potřeboval bych jej níže a blíže k tělu. Pokud si však dám sedadlo o malinko výše a posunu jej směrem k palubní desce, přičemž budu mít pokrčenější nohy - tedy tak jak by seděla drobnější postava - rázem se vůz řídí lépe a je z něj velice dobrý výhled.

Vypumpovat sedadlo příliš vysoko však nedoporučujeme, protože strop vozu je poměrně blízko hlavě. Obecně se Q3 nedá považovat za prostorového přeborníka a známe řidiče vyšší stavby těla, kteří mají za volantem vyloženě problém s místem. Podobně je to i vzadu, byť člověk s průměrnou postavou si za sebe ještě relativně bez problémů sedne. Audi Q3 je sice postaveno na platformě VW Tiguan, uvnitř však působí menším dojmem než wolfsburský bratr. To platí také o zavazadelníku, který má slušný papírový objem 460 l a dobře využitelný tvar, avšak reálně vypadá jako trochu menší.

Palubní deska využívá spíše starších prvků, které již mezi zbývajícími Audi moc nenajdeme. Máme na mysli kupříkladu panel klimatizace, zajímavostí je ručně výklopný displej systému MMI. Celkově na nás interiér působil ve srovnání s jinými vozy značky trochu lacinějším dojmem, avšak oproti konkurentům stále poměrně kvalitně a na úrovni.

 

Motor a převodovka – Tradiční mechanika, plní Euro 6

Základní dvoulitrový turbodiesel nabízel před faceliftem 103 kW a 320 N.m, nyní však jednotka splňuje přísnou emisní normu Euro 6 a disponuje lepšími parametry, konkrétně výkonem 110 kW a točivým momentem 340 N.m. Standardně je motor spojený se šestistupňovým manuálem, který řadí hladce a je dobře odstupňovaný, avšak řadicí páka má v kulise drobné vůle a nechodí ve svých drahách tak přesně, jak jsme zvyklí.

Turbodiesel je náš velmi dobrý známý, v jiných vozech jsme s ním jezdili již mnohokrát. Tento automobil k nám však přišel v syrovém stavu s proběhem pouze několik set kilometrů, takže vlastnosti jednotky se mohou ještě mírně měnit. Říkáme to proto, že testovaný exemplář se projevoval velmi chabým odhlučněním motoru, typické naftové klepání bylo výrazněji slyšitelné nejen na volnoběh, ale i v celém spektru otáček, a to více než třeba v Golfu, Leonu či Octavii. Jednotka se samozřejmě s přibývajícími kilometry může uklidnit, stále však máme podezření, že bude slyšet více, než by bylo vhodné.

suv audi testy suv audi testy  

Samotný agregát pak potřebuje více otáček při rozjezdu, jinak má tendenci „chcípat“. Vyčítat se mu dá trochu citelnější prodleva turbodmychadla v otáčkách pod 2000 ot/min, jinak nás však jednotka potěšila svou rychlou odezvou na plyn (zejména v režimu Dynamic), silným zátahem ve středních otáčkách, který nepolevoval ani výše, a dobrým sladěním s převodovkou.

Spotřeba se zdála být poměrně dobrá i při takto syrovém motoru, po městě jsme se totiž pohybovali do 7,5 l, na dálnici okolo 6,5 l a mimo město nebyl problém dostat se pod šest litrů. Celkově jsme v testu jezdili se spotřebou zhruba sedm litrů na sto kilometrů, což není špatné. Ačkoliv se de facto jedná o základní motor, byť benzinová čtrnáctistovka se stejným výkonem a odpojováním dvou prostředních válců stojí stejně, rozhodně nemůžeme říci, že by s ním auto bylo pomalé, naopak.

Téměř jako hatchback

Jak jsme již říkali, Audi Q3 vychází z Volkswagenu Tiguan. Dle našeho soudu však vůz se čtyřmi kruhy ve znaku jezdí lépe. Ve výbavě Sport má i Audi drive select, tedy možnost změnit nastavení některých prvků vozu, my však měli verzi s pasivními tlumiči, takže chování podvozku se nijak ovlivnit nedalo.

V první řadě je třeba pochválit tichou práci zavěšení. Auto na nerovnostech působí tuhým dojmem, ale posádku nijak zbytečně nenatřásá, ani se od kol neozývají tupé rány či dunění jako u vozů s platformou MQB. Možná trochu více slyšíte valivý hluk pneumatik, přejezd propadlého kanálu však znamená pouze tlumené žuchnutí. Vůz je tedy dobrý právě do města, navíc i s příplatkovými osmnáctipalcovými koly nabízejí pneumatiky velkorysý profil, takže se nemusíte bát obrubníků při parkování.

Na dálnici ustoupí hukot motoru do pozadí, od zhruba 150 km/h se přidává sílící svist větru. Celkově se však ve voze cestuje příjemně, ačkoliv to u něj nejspíše nebyla priorita. Podvozek navíc potěší slušnou obratností. Při testu byly silnice povětšinou mokré či oslizlé a občas vůz při ostřejší jízdě překvapil nečekaným přechodem do nedotáčivosti, o kterém nedaly ovládací prvky vědět, to však není v této třídě ničím neobvyklým. Když ale měla kola dostatek přilnavosti, vrhala se Q3 do zatáček překvapivě nadšeně. Uprostřed oblouku pak byl automobil příjemně vyvážený. Náklony jsou sice citelnější, stále se však dá chování v zatáčkách označit za nadprůměrné.

suv audi testy suv audi testy  

Závěr

Hlavním problémem Audi Q3 není omezený vnitřní prostor ani hlučnější motor, nýbrž pořizovací cena. Připlácet se totiž musí i za drobnosti, které by člověk čekal v základu. Námi testovaný exemplář pak rozhodně výbavou nepřekypoval, navíc měl nejlevnější motor, pohon jenom předních kol a manuální převodovku. Přes to všechno ale stojí více než jeden milion korun.

Konkurence v podobě Mini Countryman, Mercedes-Benzu GLA či BMW X1 také není levná, třeba posledně jmenovaný vůz nám však přijde alespoň výrazně prostornější. Kdybychom měli Q3 ohodnotit v rámci vozů Audi, nemohlo by dostat více než tři hvězdy. Tato automobilka v našich očích stoupá, u Q3 to ale ještě není tak výrazné. Nakonec však nejmenší SUV od Audi dostává hvězdy čtyři, a to proto, že výše jmenovaní třídní konkurenti také nepatří k tomu nejlepšímu v rámci svých značek a ve srovnání s nimi není Q3 rozhodně špatná.

Při koupi tohoto vozu ale nakonec stejně nebude hrát roli racionální pohled a dost možná ani jeho přednosti v podobě silného a úsporného motoru či dobře nastaveného podvozku. Q3 se jednoduše zalíbí svým vzhledem nebo tím, že se jedná o kompaktní zvýšené auto do města. Ostatně v minulém roce takto okouzlilo hned 535 Čechů.

 

Video se připravuje ...

 





Nejlevnější verze modelu 746.900 Kč (Q3 1.4 TFSI nebo 2.0 TDI/110 kW)
Základ s testovaným motorem 746.900 Kč (Q3 2.0 TDI/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.065.600 Kč (Q3 Sport 2.0 TDI/110 kW)

Plusy

  • Atraktivní vnější design

 

  • Tichý a poměrně komfortní podvozek

 

 

  • Silný a úsporný agregát

 

 

  • Základní diesel za cenu benzinu

 

Minusy

  • Vysoká pořizovací cena

 

  • Příplatky i za jinde běžné prvky

 

 

  • Hlučnější turbodiesel

 


Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (121)
Audi Q3 2.0 TDI
Cena základní sestavy 746 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, asistent pro rozjezd v kopci, elektromechanická ruční brzda, litá 17” kola, manuální klimatizace, autorádio MMI, samostatná světla pro denní svícení, dojezdová rezerva, kožený volant, kontrola tlaku v pneumatikách, Audi drive select, xenonové světlomety atd. Kč
Cena testované sestavy 1 065 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+22.500,-), tažné zařízení (+24.300,-), multifunkční sportovní volant (+4.800,-), vyhřívání sedadel vpředu (+9.500,-), elektricky ovládaná záď (+13.700,-), bezklíčový vstup (+10.900,-), samozatmavovací vnitřní zrcátko (+7.900,-), boční airbagy vzadu (+9.800,-), Audi Parking systém plus (+21.800,-), diodové svítilny (+8.400,-), tempomat (+8.400,-), ostřikovače světlometů (+7.400,-), samočinná klimatizace (+16.500,-), barevný informační systém řidiče (+3.300,-), Audi Soundsystem (+7.200,-), Audi Connect včetně autotelefonu (+14.000,-), litá 18” kola (+36.300,-), světelný a dešťový senzor (+4.500,-), navigační paket (+32.400,-), paket osvětlení (+6.700,-), Audi Hold assist (+2.300,-), paket odkládacích prostor (+5.100,-), zařízení pro přepravu dlouhých předmětů (+4.400,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.6
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1560 / 525
Rozměr pneu: 235/50 R 18
Audi Q3 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4385
b) šířka (mm): 1831
c) výška (mm): 1608
d) rozvor (mm): 2609
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 775
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 1. 2015 14:15
Re: to skutecne neni hezke auto...
Uši honicího psa.
28. 1. 2015 17:51
Test Autobild.de: známka čtyři minus
Facit: malý a drahý.Nevydrželo to ani 100kkm.Selhala Lamda sonda, problémy s EGR ventilem, vyhořely oba Xenony.Rozpadla se převodovka( chyba při montáži:robot hodil štelovací kroužek kam neměl). Zkrátka debakl.

[odkaz]
Avatar - AUDIRS6
27. 1. 2015 22:07
Re: Alternativní krása
ved preto pisem - cosi vacsie ;-) je jasne kde je pozicionovany - Q5/X3/GLK - po novom GLC a GLC kupe ( mimochodom, tu su ich rendery: [odkaz] )
Avatar - rohYpnol
27. 1. 2015 21:58
Re: Alternativní krása
nemyslím, že by Macan přímo konkuroval, je přecijen o půl potravního řetězce výš. To už spíše Lexus NX 300h, ale to není Němka ;-)
Avatar - AUDIRS6
27. 1. 2015 21:05
Re: Nová CRV
OK ;-)
zalezi predovsetkym na tebe.... ;-)