Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi SQ5 TFSI quattro – Létat je tak snadné!

Jan Mička
Diskuze (129)
Nejsilnější Audi Q5 nabídky mezigeneračně přešlo ze vznětového motoru na zážehový. Výkon 260 kW s ním dělá divy, skoro až máte pocit, že nejedete, ale rovnou letíte…


Design, interiér


Audi Q5 druhé generace je jedním z mála aut, které „provázím“ vlastně od samotného začátku jeho kariéry. Byl jsem přítomen premiéře na autosalonu v Paříži roku 2016, nedlouho poté jsem cestoval přes půl světa, abych se s ním projel přímo v jeho rodišti, a loni touto dobou proběhl jeden z prvních testů na českých silnicích. Tehdy byly v nabídce pouze čtyřválce, šlo ale o dočasné řešení.

Abychom si ujasnili, proč jsem právě shrnul dosavadní průběh vztahu „já vs. Q5“ – kdykoliv se totiž dostanu za jeho volant, smekám před tím, kam až se Audi za poslední roky posunulo. Není to pouze případ Q5, ale obecně modelů postavených na platformě MLB Evo pro podélnou zástavbu hnacího řetězce a primárně pohon předních kol. Jsou komfortní, tiché, agilní a řidiče příliš „neobtěžují“ zpětnou vazbou, což je ale dvousečná zbraň.

Komunikativnost obvykle moc neřešíte u sedanu nebo SUV se čtyřválcovým turbodieselem, zkrátka u spotřebáku pro běžné denní použití, když ale máte pod kapotou třílitrový šestiválec TFSI o výkonu 260 kW tak jako v případě SQ5, nějakou tu emoci očekáváte. U kupé S5kombi S4 Avant, které jsme otestovali v loňském roce, se moc nedostavily, nejostřejší verze středního SUV je tedy poslední šancí vyvrátit náš názor jisté „sterilitě“ současných rychlých audin.

Hlavně na sebe moc neupozorňovat

Ze zevnějšku Audi SQ5 se asi nikdo na zadek neposadí. S chromem to příliš nepřehání a jako správné „esko“ sází hlavně na matné provedení detailů. Nicméně nebýt 21palcových kol s pneumatikami o doslova tristním čtyřicetiprocentním profilu a pár znáčků SQ5, asi byste si vozu v řadě zaparkovaných SUV ani nevšimli. Snadno zapadne v davu, což ale může být i výhodou, protože si o vás aspoň nikdo nebude hned šuškat, kde jste asi splašili zlaťáky na audinu za bratru 1,8 milionu korun v základu.

Zvenku už moc „dozdobit“ nelze, už ale za zmíněná kola Audi Sport za 44.300 korun (druhý nejvyšší příplatek zkoušeného vozu) a rudou metalízu (30.600 Kč) necháte u prodejce ranec. Za co si naopak připlatit nemůžete, jsou opravdové koncovky výfuku. „To“, co vidíte vespod zadního nárazníku, jsou totiž pouze atrapy, které v kontextu s plaketou SQ5 na zádi vypadají dost komicky a nahrávají bavorské konkurenci. BMW X3 xDrive M40i totiž na pořádné roury nezapomnělo!

Mnoho vzrušení nepřichází ani po usednutí za volant, ale to už jsou holt dnešní audiny. Skvěle vyrobené, bez ergonomických přešlapů, ale tak nějak bez šťávy. Zkoušený kousek zdobily alespoň karbonové dekory, byť i za ty si musíte připlatit 13.500 Kč, a digitální přístrojový štít za rozumných 7200 Kč, schopný zobrazovat mapu příplatkové navigace. Stejně jako u S4 dostanete klasický kruhový volant, nikoliv ten s plochou spodní částí jako u S5. I tak ale „do sedla“ zaplujete bez nejmenších problémů, jak se ostatně u SUV s vyšší stavbou sluší.

suv audi testy suv audi testy  

Pochvalu si zaslouží standardně dodávaná sportovní sedadla s čalouněním kombinujícím kůži a Alcantaru. Do SQ5 jsem přesedl asi po 500 kilometrech za volantem našeho dlouhodobého Seatu Ateca, a pookřál jsem takovým způsobem, že by mi nevadilo střihnout si přesun z Frankfurtu do Prahy ještě jednou. Sedíte výše než v A4, avšak zase ne o tolik, abyste si v SQ5 připadali jako páni tvorstva. Pozice k řízení se hodně podobá klasické střední třídě, vzadu ale tolik nevystrkujete kolena díky výše ukotveným sedákům.

Co se velikosti týče, považuji obecně Audi Q5 za takový „rightsizing“ – ani velká, ani malá, prostě tak akorát. Všude se s ní vejdete, je z ní hezky vidět ven a skvěle se s ní manévruje. Tohle jsme za poslední rok psali už několikrát a s nejvýkonnější verzí se samozřejmě v tomto ohledu nic nemění.

Motor, jízdní vlastnosti


Konečně benzin!

Na rozdíl od Mercedesu, který do vrcholné verze modelu GLC naládoval dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec s výkonem 375 kW a točivým momentem 700 N.m, si Audi SQ5 i konkurenční BMW X3 xDrive M40i „musejí“ vystačit s třílitrovými šestiválci. V případě minulé generace SQ5 se v Evropě dokonce jednalo o turbodiesel 3.0 TDI s výkonem 230 kW a točivým momentem 650 N.m (250 kW a 700 N.m ve verzi plus), benzinový třílitr 3.0 TFSI (tehdy kompresorový) byl nabízen primárně v USA, tahle doba už je ale pryč a nejnovější generace nejvýkonnější Q5 i na starém kontinentu používá šestiválec TFSI, stejně jako modely S4 a S5.

Jde o nový „třílitr“ řady EA 839 o výkonu 260 kW v rozmezí 5400-6400 otáček a točivém momentu 500 N.m dostupném už v 1370 otáčkách. Úhel sevření válců má 90 stupňů, konstrukce je celohliníková, kompresní poměr vzrostl na 11,2:1 (předchůdce řady EA 837 měl 10,8:1). Nechybí ani čím dál rozšířenější systém proměnného zdvihu sacích ventilů (Audi Valvelift System), díky kterému dokáže motor pracovat v B cyklu, stejně jako nejnovější generace čtyřválce 2.0 TFSI.

Pokud jde o točivý moment, benzinový třílitr si ve srovnání se vznětovým pochopitelně pohoršil, výrazně si ale polepšil v oblasti kultivovanosti a jemnosti běhu. Ty tam jsou doby, kdy si Audi k lepšímu zvukovému efektu pomáhalo akustickým šidítkem přímo ve výfukovém systému, díky kterému i vznětový šestiválec vzdáleně připomínal benzinový osmiválec. Na druhou stranu se ale nemohu zbavit dojmu, že to tentokrát Němci s tím odhlučněním trochu přehnali.

suv audi testy suv audi testy  

Je fajn, když při klidné jízdě šestiválec skoro ani nezaslechnete a posádku nijak neobtěžuje, alespoň při nastartování bych však očekával, že SQ5 odloží diskrétnost stranou. Musel jsem si nechat otevřené dveře, abych alespoň trochu zaslechnul mírné zapráskání od koncovek výfuku, kýžené radosti z podráždění mašiny o výkonu 354 koní ale nepomáhá ani protůrování motoru. Je to škoda, obzvláště ve srovnání se zmíněnou X3 xDrive M40i, která umí chytit za srdce o poznání více.

Vzhůru ke hvězdám

Mám-li být upřímný, Audi SQ5 na první dojem nejenom že divoce nepůsobí, ono není divoké ani při jízdě. Šestiválce je totiž kombinovaný s božskou planetovou osmistupňovou převodovkou, která jej nechává bublat v otáčkách hluboko pod 2000 za minutu, aby vynikla dokonalá pružnost. Že máte pod kapotou „něco většího“, připomíná zprvu akorát ukazatel spotřeby paliva, respektive třináctilitrová spotřeba dosahovaná v městském provozu a jasná kombinovaná „desítka“, i když si mimo město dáváte pozor na práci s plynem. Pokud na to šlápnete více, sedmdesátilitrovou nádrž vysajete během 400 kilometrů.

Je vcelku jedno, jaká vůz používá kola, pokud se o tlumení stará pneumatický podvozek za rozumných 27.500 korun. V komfortním režimu jsem si chvílemi připadal jako v Bentley Mulsanne, které jsme otestovali na podzim, až tak komfortní a tiché tohle auto je! Samozřejmě ne vždy a všude, protože s ostrými nerovnostmi si podvozek zkrátka poradit nedokáže. Pořád ale berme v potaz, že jsme testovali vůz na jednadvacítkách!

Snad každou cestu jsem si vědomě prodlužoval, jak to jenom šlo, vystupoval jsem odpočatý a s chladnou hlavou. Jenže už z dřívějška vím, že podobné pocity umí navodit i verze s třílitrovým turbodieselem, která sice má o 50 kW méně, ale za to v 1500 otáčkách disponuje o 120 N.m vyšším točivým momentem. A jenom tak mimochodem je o 220.000 Kč levnější.

Nechápejte mě teď špatně, rozhodně nechci lobovat za turbodiesel, pouze se snažím poukázat na to, že ani první dojmy z řízení Audi SQ5 TFSI nějaké výrazné vzrušení nepřináší. To začne pomalu vyplývat na povrch až ve chvíli, kdy se cíleně přestanete opájet bezbřehou tichostí a kultivovaností a šlápnete pořádně na plyn. Teprve tehdy totiž poznáte, zač je toho pořádný benzinový šestiválec, který při kickdownu ani v nejmenším nepůsobí jako správně „hluboké“, avšak pocitově emisemi přiškrcené 3.0 TDI.

suv audi testy suv audi testy  

Osmistupňová automatická převodovka, o které jste do teď v podstatě neměli ani tucha, bleskově podřadí, motor si najde tu správnou polohu ve středu spektra otáček a téměř dvoutunové SUV (s řidičem má 1945 kg) katapultuje snad až ke hvězdám. Čtyři tisíce, pět tisíc, šest tisíc otáček a jemu stále nedocházejí síly, skoro až máte pocit, jako by rychlost rostla společně s otáčkami motoru. Tah je tak pružný, že si připadáte jako vystřelení z praku!

Zatím jsme jeli vlastně jenom rovně, nezapomínejte však na to, že v případě vozů Audi už dávno neplatí ty „říkanky“ o přirozené nedotáčivosti, a ti, kteří je i v dnešní době stále přiživují, snad v nových modelech ani nejeli. Šestiválcové Q5 se standardně opírají o pohon všech kol quattro se středovým diferenciálem Torsen a výchozím rozdělením hnacích sil v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, zkoušený kousek měl ale navíc k dispozici i sportovní zadní diferenciálem za 38.600 Kč. A to je teprve jízda!

Už čtyřválcové verze Audi Q5 s pohonem quattro ultra jezdí v zatáčkách parádně, sportovní diferenciál, podobný běžnému otevřenému systému, je avšak na obou výstupech opatřený planetovým převodem a elektrohydraulickou lamelovou spojkou, a dokáže pod plynem přinést až nepředstavitelnou stáčivost. K té nedojde přibrzděním vnitřního zadního kola, jak jsme zvyklí ze systému ovládaných brzdami, ale naopak zrychlení vnějšího zadního kola.

S takto fungujícím systémem nemáte v zatáčkách pocit, jako když na lodi zapíchnete pádlo do dna, auto spíše působí, že chce vnějším zadním kolem řezat asfalt stejně jako diamantový řezák sklo. Snadno nabudete pocit, že s řidičem nemá přes 1,9, ale nanejvýš 1,5 tuny. Problém je v tom, že se musíte naučit auto opravdu hodně vnímat, abyste měli z jízdy ten správný sportovní pocit. Jinak zkrátka pouze jedete rychle a točíte volantem.

Ono totiž Audi SQ5 funguje tak výborně, že jako řidič ani nemáte potřebu mu do jeho práce jakkoliv zasahovat. Čím rychleji jedete, tím lépe funguje, všechno to odhlučnění, komfort, a na mysli mám i ten akustický, vás ale zkrátka dost izoluje od děje. Pořád se nicméně nejedná o podobný případ jako BMW M550i xDrive, které má díky osmiválcovému biturbu doslova přebytek výkonu a sáhnout si na limity je poměrně těžké. SQ5 jede jako z praku, rezervy šestiválce však nejsou nevyčerpatelné, stejně jako hranice přilnavosti. Komunikuje, jenže spíše šeptem…

Závěr


Závěr

Tak jak tedy, je Audi SQ5 TFSI ještě „pouze“ diskrétní, nebo už nudné? Dost záleží na tom, co od něj očekáváte. Je zvláštní, že když se svezete například v Audi S4, která vlastně není ničím jiným než SQ5 v jiných šatech, radost z řízení se ne a ne dostavit, protože od něj jednoduše čekáte hravý charakter BMW 340i, dokonce i s pohonem xDrive, nebo akustické terno Mercedesu-AMG C43 4Matic. S SUV je to ale jiné.

Tady se z mého pohledu hraje hlavně na schopnost nacpat všechnu tu hmotu efektivně do zatáčky, a tohle umí SQ5 dokonale. Je agilní, má přesné a překvapivě rychlé řízení, a ke všemu cítíte, jak to vzadu všechno hezky pracuje. Rád bych si zkusil i verzi bez sportovního zadního diferenciálu, necelých 40.000 Kč za tuhle věcičku však v kontextu s cenami další příplatkové výbavy není zase tak moc. Stojí totiž téměř totéž co adaptivní tempomat, bez kterého osobně můžu žít.

Audi SQ5 TFSI quattro vs. vybraní konkurenti
ModelAudi SQ5 TFSI quattroBMW X3 xDrive M40iMercedes-AMG GLA43 4Matic
Zdvihový objem [cm3]299529982996
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min]260/5400-6400265/5500270/5500-6000
Točivý moment [N.m/min]500/1370-4500500/1520-4800520/2500-4500
Převodovka8A8A9A
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,44,84,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,38,28,3
Pohotovostní hmotnost [kg]187018101770
Základní cena [Kč]1.791.9001.769.3001.684.320

Řekněme tedy, že je SQ5 stále „pouze“ diskrétní, a to hlavně zvukovým projevem. Když jej srovnám s BMW X3 M40i, kterým jsem jezdil zrovna ve dnech psaní tohoto testu, jsou to v podstatě dva úplně jiné světy. Při sportovní jízdě jsou si nicméně obě SUV velice podobné. Stačí zadupnout plyn do podlahy a krajina kolem vás se rázem rozmaže, pořád ale máte jasnou kontrolu nad situací, protože výkonu na takovou hmotnost není přehnaně moc. Opět takový rightsizing. Jiné je to po stránce komfortu – tady jednoznačně exceluje vzduchové odpružení Audi. To auto je zkrátka pohodlné i na jednadvacítkách!

suv audi testy suv audi testy  

Nejlevnější verze modelu1.090.900 Kč (2.0 TDI/110 kW)
Základ s testovaným motorem1.791.900 Kč (SQ5 TFSI quattro/260 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.791.900 Kč (SQ5 TFSI quattro/260 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.362.000 Kč (SQ5 TFSI quattro/260 kW)

Plusy

  • Naprosto lineární zátah motoru
  • Jemně řadící převodovka
  • Vysoká agilita a stabilita v zatáčkách
  • Komfort i na 21palcových kolech

Minusy

  • Řidič je až příliš odtržen od děje
  • Vysoké ceny příplatkové výbavy
  • Komicky působící koncovky výfuku

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (129)
Audi SQ5 TFSI quattro
Cena základní sestavy 1 791 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 20palcová kola, automatická klimatizace, dekorace broušený hliník, elektricky nastavitelná přední sedadla, elektromechanická ruční brzda, multifunkční volant s koženým potahem, rádio MMI plus, diodové přední světlomety a zadní svítilny, paket leštěných prvků, čalounění sedadel látka/Alcantara, sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, sportovní přední sedadla, záruka na 4 roky/120.000 km a další. Kč
Cena testované sestavy 2 362 000 Kč
Výbava testované sestavy Asistenční systémy City (+42.600 Kč), litá 21palcová kola Audi Sport (+44.300 Kč), vzduchové odpružení (+27.800 Kč), adaptivní tempomat (+37.800 Kč), ambientní osvětlení interiéru (+11.200Kč), Auto Hold assist (+2800 Kč), phonebox s bezdrátovým dobíjením (+10.000 Kč), Audi smartphone interface (+11.500 Kč), Audi Virtual kokpit (+7200 Kč), audio Bang & Olufsen s 3D zvukem (+32.600 Kč), dekorace karbon Atlas (+13.500 Kč), dojezdová rezerva (+5200 Kč), head-up displej (+28.000 Kč), kolejnicový systém v kufru (+5900 Kč), automatická třízónová klimatizace (+19.600 Kč), komfortní klíček + elektrické ovládání pátých dveří (+30.000 Kč), světlomety Matrix LED (+20.300 Kč), multifunkční vyhřívaný volant s páčkami pro řazení (+5500 Kč), navigace MMI plus (+73.500 Kč), paket odkládacích prostor (+5500 Kč), parkovací asistent se selektivním zobrazením (+30.000 Kč), prvky interiéru v umělé kůži (+8300 Kč), světelný a dešťový senzor (+3600 Kč), tónovaná skla Privacy + akustická přední skla (+13.800 Kč), ukazatel rychlostních limitů (+8600 Kč), Isofix vpředu + deaktivace airbagu spolujezdce (+2800 Kč), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+9900 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+10.300 Kč), posuvná zadní sedadla (+10.000 Kč), quattro se sportovním zadním diferenciálem (+38.600 Kč), metalíza (+30.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 260 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1370 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.8 / 8.3
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1550
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1870 / 630
Rozměr pneu: 255/40 R21
Audi SQ5 TFSI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4671
b) šířka (mm): 1893
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2824
e) rozchod vpředu (mm): 1624
f) rozchod vzadu (mm): 1613
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 5353
délka sedáku vzadu (mm): 475
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Zappa
7. 1. 2018 19:39
Re: ferove zrovnanie....
aha, jasne - už chápem
Avatar - Zappa
7. 1. 2018 19:38
Re: Autosalon
pozeral som to a máš pravdu!
je to o ničom!
Avatar - white label
6. 1. 2018 03:02
Re: Falesny vyfuk
Po vzoru kterého GR32, toho prvního (G4), nebo toho druhého (G5)?
[odkaz]
[odkaz]
:-)
Avatar - white label
6. 1. 2018 02:53
Re: ferove zrovnanie....
Právě proto jsem napsal, že to byla řečnická otázka..., potom zřejmě nevíš, co to řečnická otázka je.
Avatar - maxi!
5. 1. 2018 17:20
Re: Topspeed atd.
:yes: