TEST BMW 335d xDrive M-Sport – Bavorské naftové sportování
Úvod, interiér
Určitě už jste tu smutnou zprávu slyšeli – synonymem BMW už dávno není benzinová zadokolka, ale silný diesel s pohonem všech kol. A když vezmeme v úvahu oblibu kombíků na „starém kontinentu“, sedím teď vlastně v autě snů evropského řidiče – bavoráckém kombíku střední třídy, vybaveném čtyřkolkou a naftovým šestiválcem. Prostě 335d xDrive, pro ty, kteří se vyznají ve zkratkách. S automatem! A protože dneska se musí všechno „Sport“ minimálně jmenovat, nechybí paket M Sport. Jestli právě teď nejste zelení závistí, asi s vámi je něco v nepořádku.
Sport už ve standardu
Je všeobecně známo, že kokpity BMW nedají moc na „prémiovost“, stále v nich je cítit spíše sportovní orientace. U klasického přístrojového štítu je to v pořádku, nevelké indexy v budících kompenzuje head-up displej, ale asi nemá cenu omlouvat v prémiové třídě poněkud „specifické“, materiály. Ve trojce se prostě nijak zvlášť prémiově cítit nebudete. Mimochodem – jak často slýcháte kritiku na poněkud divoký design středového tunelu trojky? Moc ne, viďte… Ode mne coby milovníka avantgardy ji také neuslyšíte, jen mě to tak napadalo při vzpomínce na četné diskuzní strážce čistoty evropského designu.
Ale pojďme k tomu sportu. Posaz za volantem je znamenitý, prostor pro pravou nohu je kvůli převodovce, nastěhované v kabině, minimální, čelní sklo „na dosah“ a prostor na zadních sedadlech spíše jako nějakém menším kompaktu. Ale pak je tu volant s emkovým logem. Je stejný jako u nedávno testovaného X4 M40i. Kvůli miniaturnímu středu (neuvěřitelné, kam už se dneska vejde airbag) se zdá velký a velký opravdu je – zatímco dnešní sportovní volanty mají průměr 36 cm a méně, ten od BMW má 37 cm. Možná si říkáte, jak se dá poznat pouhý centimetr. Ani se nemusíte ptát manželky, centimetr je na volantu prostě dost, stejně jako třeba o centimetr níž ukotvené sedadlo.
Ale současně volantu nelze nic vytknout, má tak akorát tlustý věnec, výborně se drží a samotné řízení je přesné a příjemně strmé, takže vlastně žádný problém. Ba co víc, potěšilo mě, že po éře poněkud gumově působících posilovačů řízení je to v 335d spíše lehčí (a to i v módu Sport), působí přirozeně a je výborně vyvážené.
Poslední věc, která zaslouží vypíchnout, jsou sedadla. Mají stavitelné bočnice, takže je lze perfektně přizpůsobit tělu, navíc jsou poměrně výrazné, takže dokáží obejmout trup opravdu perfektně. Ale pouze ve spodní části, v ramenní opora chybí, jak je u německých prémiovek zvykem. Ale stejně to jsou jedny z nejlepších sedadel, v jakých jsem za posledních pár let seděl.
Motor, jízdní vlastnosti
Řadový třílitrový šestiválec od BMW je motorizace, která dokáže nahlodat i ortodoxního petrolheada. Že má 313 koní a 630 Nm je jedna věc, ale současně má i zvuk. V kabině rozhodně nezní jako nafťák, spíše než „nýtování“ je slyšet temné hučení, které rozhodně neurazí a to ani zvukem, ani jeho mírou. Ostatně právě motor je společně se sedadly a řízením na autě to nejlepší.
Když při cestovních rychlostech lehce přitlačím plyn, mamutí točák se postará o plynulý, ale velice důrazný zátah, když sešlápnu plyn intenzivněji, osmistupňový automat v mžiku přeřadí, pošle motor do středního pásma a akcelerace je ještě působivější. Ba co víc, můžete ho vytočit do pěti tisíc. Ne, že by to na tom nějak extra záleželo nebo to motor s maximem ve 4400/min potřeboval, ale potěšilo… Osmistupňový automat mimochodem řadí hladce a rychle, jízda je tedy současně velmi uvolněná, ale to asi nikoho nepřekvapí.
Pak tu jsou ještě tradiční sportovní módy, ale popravdě řečeno je auto vlastně nepotřebuje. Ano, řazení je ještě rychlejší, odezva na sešlápnutí plynu bouřlivější a změny kvaltů škubavější, ale 335d to vůbec nemá zapotřebí. Přece jenom je to furt jen dýzlový kombík…
Za kolik si myslíte, že bude jezdit třílitrový šestiválec v 1,7tunovém autě? Do deseti by to bylo férové, co říkáte? No, jenže ačkoli jsem s autem vyzkoušel snad všechny myslitelné jízdní režimy a to v docela svižném tempu, zhruba odpovídajícímu tomu, jak asi bude majitel auto používat (tedy s výjimkou 250 v levém dálničním pruhu se zapnutými dálkovými), spotřeba za celý test činila 7,3 l. A považte – při devadesáti (pokud vůbec víte, kde to na rychloměru hledat) točí motor 1300/min a spaluje 4,8 l nafty, dálničních 130 km/h znamená 1900 otáček a spotřebu 6,4 l na 100 km. To je prostě paráda.
Agilní otesánek
Jak už bylo řečeno tohle auto má naftový šestiválec, automat a pohon všech kol, suma sumárum minimálně 1,7 tuny bez řidiče. Jak takové auto jezdí? Na rozdíl od obecně vžité představy to opravdu není sporťák. Na druhou stranu to s ohledem na papírové handicapy funguje mnohem lépe, než by se dalo předpokládat. Na dálnici a rovných úsecích, kde se asi bude auto pohybovat asi nejčastěji, je všechno v nejlepším pořádku – 335d je v komfortním módu podvozku stabilní a klidné, s účinnými a dobře dávkovatelnými brzdami. Rychlejší nájezd do zatáčky se sice obejde bez náklonů, ale přinese nedotáčivost a váha auta je díky větším setrvačným silám cítit i v oblouku.
Ale pokud jsem si před zatáčkou podřadil a na výjezdu intenzivně sešlápnul plyn, byl bavorák jako pokropený živou vodou a čtyřkolka s upřednostněnou zadní nápravou vůz krásně a s lehkostí vytáhla ze zatáčky. Pokud se tedy chcete při jízdě bavit, je lepší zvolit pomalejší nájezd do zatáčky a při průjezdu přidávat, čtyřkolka za asistence širokých pneumatik pomáhá těžkost auta potlačit a cestování se stává velmi příjemným.
Když o tom tak přemýšlím, nejsem si vůbec jistý, že vím, jak jezdí standardní vozy BMW, cokoli mnichovského jsem řídil, bylo to buď M, M Performance nebo alespoň s M paketem – a to posledně jmenované byl i tento případ. Nicméně počítám, že pokud někdo sáhne po sportovním paketu, nebude plakat nad tím, že má auto tuhý podvozek.
Sportovní podvozky mám rád, jsem ochotný oželet trochu pohodní ve prospěch jízdních vlastností a pocitu perfektní kontroly nad autem, musí ale být opravdu sportovní, tedy sice tuhé, ale s rychlými a precizními tlumiči. A přesně takové tohle BMW je. Na delších nerovnostech si zachovává stále určitou plavnost a krátké nerovnosti kopíruje výrazněji, ale co je naprosto zásadní – perfektně tlumí většinu „běžných“ rázů, po mlácení z rané éry runflatů není ani stopy.
Co se týče cestovního komfortu jako celku, podběhy kol jsou odhlučněny excelentně, motor se ozývá tak, jak se na sportovně laděné cestovní auto sluší, tedy decentně, největším původcem hluku je tak v dálničním provozu obtékající vzduch.
Ale zpět k podvozku. Je tu ještě sportovní režim, ale stejně jako u motoru si nemyslím, že bude příliš často používaný, minimálně ne těmi, kdo považují Civic Type R za tvrdé auto - naladění 335d v tomto módu zhruba odpovídá standardnímu setupu hondy, s určitými rozdíly danými rozdílnými rozvory kol. Zlepší se sice přehled o tom, co se s autem děje, ale s ohledem na vcelku sportovně laděný standardní mód auto není rozpoznatelně rychlejší. Navíc v tomto módu už si 335d občas na nerovnostech odskočí. Součástí změn naladění je i menší účinek posilovače řízení, ale odpor působí méně přirozeně, než ve standardním režimu.
Závěr
Evropané chtějí diesely a chtějí čtyřkolky a chtějí čtyřkolky s diesely a BMW nedělá nic jiného, než že jim to dává. Motor úctyhodným způsobem kombinuje výkon s úsporností a vypiplanou převodovkou a pohonem všech kol, který na výjezdu ze zatáčky umí připomenout, jakou že koncepci si v Mnichově dlouhá léta hýčkali.
Podvozek se sportovním paketem bojuje s váhou auta a nedotáčivostí nad očekávání dobře a to při zachování přijatelného jízdního komfortu a velmi dobré schopnosti tlumení rázů, řízení je přesné a dobře vyvážené a nezklamou ani brzdy.
Jedinými handicapy 335d tak zůstává stísněný interiér, vybavený materiály, které by u Mercedesu (natož pak u Audi), výběrem neprošly a trošku větší aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Ale s tímhle skvělým volantem v rukách, usazeni ve znamenitých sedadlech se stavitelnými bočnicemi, si na to nejspíš ani nevzdechnete. BMW 335d xDrive je prostě znamenitý sportovně laděný kombík. Ovšem... za strašlivé peníze.
Nejlevnější verze modelu | 873.600 Kč (318i Touring/100 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.492.400 Kč (330d Touring/190 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.597.700 Kč (335d xDrive Touring M Sport/230 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.801.654 Kč (335d xDrive Touring M Sport/230 kW) |
Plusy
- Dynamický a úsporný motor
- Rychlé a plynulé řazení
- Sportovně naladěný podvozek, tlumení rázů
- Vynikající sedadla
- Přesné a dobře vyvážené řízení
Minusy
- Stísněný interiér
- Použité materiály ne vždy odpovídají prémiové třídě
- Aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech
- Vysoká cena
Foto: Petr Homolka