Opět si přebírám klíčky od pětkového BMW a jsem napjatý. Kromě generace E60 jsem zatím vyzkoušel všechny předchůdce současné pětky a vždy jsme byl spokojen, Navíc kolegové mají pro současnou G30 jen slova chvály.
Pokud bych vybíral v této kategorii z německých vozů, pravděpodobně bych skončil u CLS 400d, přestože není přímým konkurentem. I když jsou tahle auta špičková, stejně by mě to táhlo k Levante, asi v benzínu.
ale z důvodu zmatenosti převodovky u Audi je to volba jen mezi 5er a E. :yes: za barvu, za své auto se nestydím a nemusím ho mít v unifikovaných barvách
Zkus jednou vypustit koncern ze svých názorů. Souhlasím s tebou, ale připomíná mi to sama sebe, když jsem svého času kritizoval vše od BMW. Dneska se za to stydím a rozhodně si nehledám v každém příspěvku třídního nepřítele.
Pak Tvé pohledy a názory začnou nabývat na síle. V současnosti je jen přeskočím a čtu povrchně.
Máš pravdu = ale ne tady = tady nejde jinak odpovědět. Problém neni v ZF převodovce ale v TDi motoru = no možná tohle zní líp, ale furt z toho vychází koncern blbě :-)
Že dojdeš k názoru, všude chleba o dvou kůrkách, tj. pokud jde o premii, jednou se zadaři líp jednomu, podruhé jinému atp., byla jen otázka času, resp. množství projetých a hlavně proužívaných aut. Tvůj videoblog je toho nejlepším důkazem, moc pěkná práce.
Mne sa praveze 5tka paci spomedzi konkurencie najviac. Nema displej este aj na klimu a nema jeden displej cez pol auta. Taktiez ZF by som volil pred DSG, nehovoriac o problemoch vahania dsgcka pri akceleracii.
Ne, že bych si myslel, že to zrovna ty nevíš, ale u Audi tomu (DS) říkají S-tronic (jen na okraj). :-)
Kterou g. (minulou, nebo současnou) A6 máš na mysli, a který 3.0 TFSI (kompresorový, nebo s turbem)? I když s S-tronicem byly oba.
...Mnohem lepší je ale hodnota točivého momentu 640 Nm. Právě ta vás tlačí do sedadla při prudké akceleraci ...
Když pominu že v technických údajích je uvedeno pouze 205 Nm (zřejmě mylně) tak stejně mi toto tvrzení přijde poněkud nezvyklé. Žiju v přesvědčení že při prudké akceleraci automat okamžitě podřadí a přesune motor k režimu největšího výkonu. kde je krouťák už citelně menší
Nebo je to u BMW jinak ?
Já nevím, ale předpokládám, že autor mluví o rozjezdu z místa. A tam auto bude těžko podřazovat, ale bude normálně řadit nahoru, ne?
Jinak je samozřejmě točivý moment spjat s výkonem a naopak:)
Ocituju to celé:
"...Mnohem lepší je ale hodnota točivého momentu 640 Nm. Právě ta vás tlačí do sedadla při prudké akceleraci a má za následek, že BMW by mohlo na levý dálniční pruh mít permanentku..."
Podle mě levý dálniční pruh není úplně spojený s prudkými rozjezdy z místa. Ale víc bych do toho asi nešťoural, prostě to autor článku napsal poněkud blbě
Tak teraz už je v technických údajoch 680 Nm - čo je zrejme správne. Takže máme drobnú nepresnosť v texte článku :-)
Táto hodnota by mala byť k dispozícii v rozmedzí otáčok 1750 – 2250.
Predpokladajme, že osem stupňový automat je ako-tak zladený so zvyškom auta :-! ,
to potom znamená že aj po podradení sa nedostane mimo "výseč"
Ono samo číslo stejně řekne málo. Mám zkušenosti z maxima 900 Nm, ale navázáno na vysokou hmotnost a ztráty v ústrojí to není nějaká šílenost. Síla tam je, ale ztrácí se ve výše zmiňovaném.
Že je potřeba pro maximální zrychlení auta maximalizovat výkon je jasné.
Můžeme vést terminologickou diskusi o tom, že výkon je práce za čas, zatímco točivý moment je zjednodušeně síla... a dopředu mě tlačí ta síla a ne ten výkon. Vzhledem k tomu, že jsou obě veličiny fakticky lineárně závislé to ale asi má smysl jen pro nadšence do fyziky a ne pro nadšence do aut :-)
Celý článek je dobrý, ale tato pasáž velmi příhodná pro naši debatu
[odkaz]
doporučuji přečíst celé
a dovolím si ocitovat
Pomocí akcelerací reálných aut na YouTube jsme si ukázali, že při pevně daném převodovém stupni (tedy bez řazení), odpovídá průběh akcelerace průběhu točivého momentu. U naftových motorů tak auto nejlépe zrychluje okolo 2000 rpm. To znamená, že když pojedete na dvojku, na této dvojce bude nejlépe zrychlovat okolo 2000 rpm. Když pojede na trojku, opět bude na trojce nejlépe zrychlovat okolo 2000 rpm. Pochopitelně díky jinému převodu půjde při stejných otáčkách o jinou (vyšší) rychlost a o jinou (pomalejší) akceleraci, pořád ale na daném pevném převodu bude nejlepší zátah v oblasti nejvyššího točivého momentu.
Znovu opakuji, bavíme se zde o průběhu akcelerace na pevně daném neměnném stupni v rozmezí různých rychlostí. Okamžitá akcelerace při dané rychlosti je stále dána okamžitým výkonem (resp. točivým momentem na výstupu z převodovky). Jinak řečeno, např. u toho turbodieselu bude na dvojku při 3000 rpm, což už je za pásmem maximálního momentu, akcelerace i tak lepší než na trojku při vrcholových 2000 rpm. Jednoduše proto, že dvojka je o tolik lehčím převodem a o tolik zvýší otáčky, že i navzdory nižšímu momentu motoru ve vyšších otáčkách bude moment na kolech (a současně i výkon) vyšší.
Pochopitelně u vyšších převodových stupňů už hraje velkou roli odpor vzduchu a jiné odpory, které mohou být tak velké, že se lepší zátah bude posouvat do nižších otáček. To je ale už jiná kapitola, a proto jsme tyto testy u videosekvencí brali z ukázek při druhém převodovém stupni, kde je aerodynamický odpor ještě velmi malý a výrazněji se neprojevuje.
No nic proti, ale přijde mi to dost zmatené:
Pochopitelně u vyšších převodových stupňů už hraje velkou roli odpor vzduchu a jiné odpory, které mohou být tak velké, že se lepší zátah bude posouvat do nižších otáček. To je ale už jiná kapitola, a proto jsme tyto testy u videosekvencí brali z ukázek při druhém převodovém stupni, kde je aerodynamický odpor ještě velmi malý a výrazněji se neprojevuje.
Celý tenhle odstavec je z mého skromného pohledu blábol. Odpory závislé na otáčkách se mění stejně na dvojce jako na šestce (ztráty v převodovce apod.). Valivý odpor nebo aerodynamický odpor naopak s otáčkami nesouvisí vůbec nijak a není tedy žádný důvod k nějakému posouvání "lepšího zátahu do nižších otáček".
Podobně formulace, že Okamžitá akcelerace při dané rychlosti je stále dána okamžitým výkonem (resp. točivým momentem na výstupu z převodovky). je minimálně zavádějící, protože okamžitý výkon je právě v oblasti těch nízkých otáček malý.
To podstatné je ale to, že pro maximální dynamiku je podle mého názoru nesmysl nechat otáčky kolísat mezi 4,5-5 tisíci, protože tam už maximální výkon spíš klesá. Navíc, z toho videa co sem kolega vor dával je vidno, že převodovka je ve sportovním režimu, což je podle mého u dieselu spíš kontraproduktivní. Když jak už v článku prokázali, diesel má svoje "silné pásmo" mnohem níž.
edit: takže jestli jsou tam nějaké nesmysly, tak ok, ale gró je snad správně...
No ne, pro nejlepší akceleraci je potřeba maximalizovat výkon, tady má kolega pravdu... a vlastně s tím souhlasí i ten tvůj článek - to je přesně to, proč se zdůrazňuje akcelerace "na daný rychlostní stupeň".
Reálně se to dělá tak, že řadíš při takových otáčkách, kdy po odřazení jsi na stejném výkonu jako před odřazením. Dejme si příklad: maximum výkonu 4000, při 4100 spadnu na 90%, po odřazení tam mám 3800 otáček a 80% -> měl jsem ještě chvíli vydržet na tom nižším kvaltu, až by se to vyrovnalo tak, že bych při 4200 měl 85% a po odřazení při 3900 taky 85% (vím že ty poměry nesedí, ale počítat se mi to nechce). Tak jak to dělá převodovka na videu.
Ne, neukazují, protože na tom grafu je jen jeden kvalt. Vysvětlení máš hned kus pod tím:
Pochopitelně, pokud chcete předjíždět co nejrychleji, je potřeba se dostat na co nejvyšší výkon (pořád je lepší mít 5000-6500 rpm s nižším momentem motoru na lehké dvojce než 3500-4500 rpm sice s vyšším momentem motoru, ale na těžké trojce). Třeba i u tohoto Volkswagenu je lepší podřadit. 230 Nm při 5000 rpm na dvojce vám totiž dá 230 × 5000 / 9549 = 120 kW, což je více než 240 při 3500 rpm na trojce. To totiž znamená jen 240 × 3500 / 9549 = 88 kW.
Tohle je myslím doslovně odpověď na tvoje dilema...
"Valivý odpor nebo aerodynamický odpor naopak s otáčkami nesouvisí vůbec nijak a není tedy žádný důvod k nějakému posouvání "lepšího zátahu do nižších otáček"
Tak to se tam ani nepise a samozrejme, ze existuje duvod k presouvani zatahu do nizsich otacek u vyssich stupnu. Predstav si nejakou treba 50kW atmosferu na sestce. Pri 120 km/h bude tocit 3200, pri 150 km/h 4000 . Maximum momentu ma pri 4000. Snad ale uznas, ze auto, ktere ma maximalku kolem 160-170 km/h, bude pri 120 km/h zrychlovat znatelne lip nez pri 150 km/h, prestoze ma stejny prevod a u 150 km/h vetsi moment.
Poslednimu odstavci vubec nerozumim. Vzdyt tam nepise nic spolecneho s tim, co pises ty. Je tam, ze na dvojku pri 3000 dosahne lepsi akcelerace nez na trojku pri 2000, ackoli na trojce ma vyssi moment. Ta veta rika, ze akcelerace je nejvyssi na tom stupni, na kterem mas nejvyssi vykon.
Napíšu to krátce a věřím, že i srozumitelně:
Každé vozidlo zrychluje tím lépe, čím rozsáhlejší je plocha pod křivkou výkonu.
Příklad: octa 3.g RS má 162 kW / 4500-6000 rpm - tzn. třeba trojku točit do 6000 a při přeřazení na čtyřku budou otáčky 4700 = auto tlačí dopředu stále 162 kW a zatopí i výkonnější atmosféře (např. 330i E46), protože ve výsledku vykoná více práce
To mas sice naprostou pravdu, jenze ten clanek ma vysvetlit problematiku tem, kteri ji nerozumi a ne tem, kteri ji rozumi. Pokud si myslis, ze to tou svou kratkou vetickou vysvetlis nekomu, kdo tomu nerozumi, a ze ti snad i uveri, tak jsi teda poradne naivni. Sam jsem se tady zucastnil desitek diskuzi na toto tema a vim, ze pokud neopakujes stejnou vec porad dokola nebo nepresvedcis lidi, aby si fakt sedli do toho auta, tak to nikdy nepochopi. Takze pro lidi, kteri to chapou, to je pochopitelne strasne dlouhe a nudne. Ale jak jsem sam nekolikrat zazil, pro nechapave to vysvetleni musi byt dlouhe, presne a velmi dukladne.
V jakých technických údajích je uvedeno 205 Nm?
Tady pod článkem je uvedena naopak hodnota vyšší, než 640 Nm, konkrétně 680 Nm.
Když to (nepřímo!) srovnám s parametry aktuální 911 CS (také přeplňovaný šestiválec 3.0) , tak tam je hodnota krouťáku výrazně nižší, "jen" 530 Nm (- 150 Nm) a výkon naopak výrazně vyšší 450 PS (+ 130 PS).
Jistě, i když zrovna 5er není ani SUV, ani limuzína, prostě "jen" sedan vyšší střední třídy.
Hlavně je to prostě (turbo)diesel, u podobně koncipovaného benzínu takový krouťák nevykouzlíš, a podobné je to (jen naopak) u výkonu.
Když porovnám tovární parametry 540d vs 540i, řekl bych, že těch +20PS, které má ičko k dobru, zřejmě zcela nevykompenzuje těch +230Nm, které má naopak k dobru déčko.
Na kolech samozřejmě neuvidím nic, a to i kdybych měl oči jako ostříž ;-) , ale tuším, že rozdíl +230Nm půjde poznat i poslepu... a řekl bych, že (subjektivně) zřejmě víc, než těch +20PS. :-)
Asi nebude pouhá náhoda, že i přes deficit 20 PS má déčko lepší hodnotu zrychlení (0-100), než ičko (obě v xd).
Prevody chlape, prevody... ty ti z 230Nm udelaji treba 50 / 100 nebo 150Nm jen tak fikne. Pravda, dnesni mnohostupnove automaty hraji do karet prave dieslum (zabije se toho ve sprevodovani min, ale prece se neco ztrati i dnes).
Kazdopadne ad ta debata nahore, o Nm vs hp, MT na vas holoto, jen on sam to tu rozebiral nejmin 10x :-) PS: skoda ze se zde uz neukazuje.
"BMW opravdu pořád dokáže vyžehlit většinu nerovností a výmolů tak, že je ani nevidíte." - s autem jsem nejel, takže tento závěr nezpochybňuji, jen se ptám, zda tohle není náhodou charakteristika ladění podvozku Mercedesu???
"Slova chvály musí mířit i na osmistupňový automat ZF, jehož práci nemáte šanci v interiéru postřehnout. Navíc pracuje i s navigací a charakterem trasy, takže je schopný předvídat stoupání či klesání před vámi. Sice máte možnost začít si řadit sami, ale skoro nikdy to není potřeba." - ano, automatické řazení za pomoci údajů z navigace je určitě přesné, až na jednu nepodstatnou drobnost - řidiče k tomu netřeba. S touto logikou bychom za chvíli mohli oslavovat i autonomní řízení s tím, jak precizně zvládá projet dle navigace sérii zatáček, že... ale kde to jsme!!!
"Dokonalého ticha se tak dočkáte na německé dálnici i při rychlosti mnohem vyšší, než české předpisy na našem území dovolují, takže při domácích cestách nemusíte o klid v autě mít obavy." - baví mě, jak se každý bojí přiznat, že na české dálniční rovince jede v pětkovém BMW hrozivých 160 km/h!!! Nedivím se tomu, ale kdo trochu po té dálnici jezdí, ví své - skoro definice pokrytectví. Ty neustálé zmínky o německé dálnici působí komicky. Mlčeti zlato.
Současná pětka udělala velký pokrok v tlumení. Žehlení nerovností mi přišlo u 540i s 19" runflat stejné jako u CLS se vzduchovým podvozkem a standardními 20" koly.
Tak moja skusenost (o.k. nie konkretne s touto motorizaciou), ale vseobecne s MB a bmw mi hovori, ze MB nevie podvozky :(. Ako pozor nie su zle. MB vie take plavanie robit - plavna jazda (ako cln po hladine), co je prijemne pri pozvolnych nerovnostiach. Ale akonahle pride na typicke SK/CZ vytlky - t.j. razova zmena vysky vozovky (diera, vymol, hrb, chybajuci kus asfaltu,...), tak aj pneumaticke pruzenie u MB ma s tym problem = minimalne akusticky (podvozok zacne neprijemne buchat), co je horsie aj realny - otrasy sa dostanu do karoserie a do tiel posadky :(. A je jedno, ci mate C, E, alebo GLE... Proste ostry vymol ostra rana so zvukom.
BMW tak velmi neplava, lepsie sa drzi (kopiruje) povrchu (co moze pri vyssich rychlostiach posobit menej komfortne ako u MB), ale pri ostrych vymoloch ostane vacsina v podovzku, aj akusticky, aj dopadom na posadku. Proste o tom vytlku neviete alebno mate pocit, ze bol iba jemny...
Je to prekvapive, sam som z toho sklamany, lebo MB mam rad, avsak realita je taka. A to casto krat ma BMW runflaty (i ked ani u MB to uz nebyva taka zriedkavost).
Když už máš v autě automatickou převodovku, tak je snad v pořádku, že k řazení nepotřebuje řidiče, ne?
Předvídání je celkem logicky bolest automatu, který neví, co ho čeká. Tady sice ještě automat neumí číst provoz a myšlenky řidiče, alespoň už ale tuší, že dosáhne vrcholu stoupání za 50m a už nemá cenu řadit dolů.
PS: nedá mi to opět si nepovzdechnout, že se takovéhle vychytávky objevují u aut s motorizací, která to fakticky nepotřebuje...
Mr. Kabaň do toho říznout, báwo se furt designově hledá a ne a ne se najít. Hrozí, že skončí jako nějaký korejec na ledwinkách. A u SUV by měl zakázat ty bobří/obří ledwinky, to tam u nich někdo ztrácí soudnost? :-|
A vidíš mě se alespoň barva interiéru docela líbí.
Já zase nemůžu strávit tvar středové konzoly. A celou architekturu palubní desky. To je důvod proč jsem si 5ku nevzal a šel k ostrovanům.
Prostě preference kupců jsou velmi rozdílné. :-)
Jako joo. Auto je to pekny. Dokazu si predstavit, ze v tom sedim, jedu a snad i ridim. Ale tady v praglu je to jezdeni rok od roku slabsi a bidnejsi. Aut jak much, v pracovni dny je smysluplnejsi chodit pesky nebo metro/tram.Takze takova fajna kara je jen na vikendy a toho je zase skoda. Cena bmw je lidova, za 2.8mice neni v praglu ani garzonka.
Patrně po tom autu (motoru) chceš něco víc, než na co byl původně zamyšlen.Tedy pohodovou plavnou jízdu. Pokud z toho ždímáš i toho posledního koníka asi se nižší spotřeby nedočkáš. Asi by byl vhodnější šestiválec. :-)
Mě bc. ukazuje 11 až 12, ale je fakt, že se nikterak neomezuji. Už jsem si říkal, že koupím takovou tu samolepku (cenovku) na ni napíši třeba 7,5 a přilepím ji na místo, kde se zobrazuje spotřeba. No budu spokojený... Co spokojený, nadšený >:D
Novináři rádi ubíraj, zejména na auto.cz aspoň co mohu z osobní zkušenosti soudit. Třeba letošní test cls 400d. Prý jezdí za 6.6 litrů. Já jezdil za 10.5. Asi by se stylem důchodce dalo dostat třeba na těch 7, ale co má pak za smysl kupovat si 340 koňové auto? X6 50i měla jezdit za 12. Já se jednou dostal zázrakem na 15 ale to jsem se šoural dle limitů. Běžně brala 19. Chce to brát s rezervou.
Já si nemyslím. Podle mě prostě jezdí normálně. Kdyby mně někdo na pár stovek km půjčil nadupané auto za 2 mil., tak budu taky řídit tak, abych ho hned nerozstřelil.
Mimochodem podle spritmonitoru si X6 50i průměrně řekne o 13 l. Takže to sedí. Moje reálná spotřeba se většinou blíží k nižšímu průměru hodnot na spritmonitoru a to často slýchávám, že jezdím rychle. Ale plynule. A nevidím smysl v jízdě brzda - plyn, to mě stresuje. Ty očividně jezdíš pilu, ale takových je málo, takže je dobře, že novináři vozidla testuji v režimu "běžný smrtelník", protože jen tak si většina případných zájemců může udělat reálný obrázek o spotřebě.
Nejezdim pilu ani brzda plyn. Ty spotřeby podle sprint monitoru si neumim vysvětlit. Leda tak že si někdo koupí osmiválec a pak se bojí předjet aby to nežralo.
Já si zase neumím u běžných aut vysvětlit ty vysoké spotřeby na spritmonitoru tzn. těch řekněme nejvyšších 10 - 20 %, protože i když jsem občas chvátal a jel brzda plyn, tak jsem se na ně nedostal. Ale asi lze obecně říct, že kdo si koupí takový vůz a jezdí svižně, tak asi spotřebu zas tak moc neřeší a tím pádem se nebude vyžívat ve sledování spotřeby na nějakém webu. Na to člověk opravdu musí být trochu tak trochu úchyl :-) Takže asi lze předpokládat, že ty nejvyšší spotřeby (tím spíš u takového vozu) zkrátka zaznamenány nebudou. Na spritmonitor přispívají spíš ti spořiví, kteří jezdí normálně a mají následně radost, jak je ten osmiválec úsporný :-) Ale dokazuje to, že při normální jízdě s tím autem za 13 jet lze. Osobní zkušenost ale nemám, takže to je asi tak vše, co k tomu můžu říct :-):-)
Prumer 9 litru s . 520d ikdyz xdrive je v podstate nemozne, to bys musel jezdit rallye jak Loeb.
Nebo bys musel vsechno najezdit po meste vzdycky 30km se studenym motorem a pak pockat az zas vychladne. Nebo jezdit dalnici minimalne 170km/h...
Pokud ale jezdis normalni trasy 30km+ a dostanes se mimo mesto a nejezdis jak silenec, neco je s tim autem rozhodne spatne. Treba vadna lambda sonda by to mohla vysvetlit.
Normalne bys mel jezdit s klidnou nohou kolem 6 s dalnici 140 do 7.5, vsechno pres 8 je podezrely a 9 po 73 tisicich km je fakt skoro nemozny. To neni jizda, to je letani - anebo je s autem neco spatne.
Když sleduju recenze a hvězdičkové ohodnocení jiných testů, zdá se mi, že tohle by stálo za o fous víc než čísté 4 hvězdy. 4 hvězdy má poslednou dobou snad každé auto. Sice autor píše o skvělém tom a tamtom, ale jinak z toho mám takový až moc neutrální pocit. Nová pětka je skvělá, oproti předchozím výrazný skok dopředu a i v porovnání s konkurencí je to výborné auto. Tak asopň za 4,5 :-)
Btw, 7,3 průměr na dvoutunový 3litr, 4x4, automat je bomba. Navíc pod 7 není problém a při snaze dokonce pod 6 i rekord pod 5.
Jo a ta barva je strašná. Sto lidí, sto chutí, ale tohle kdo nakonfiguroval. sprotovní M paket, k nesportovní zlaté metalíze, k tomu ty neM kola. Neee