Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 540d xDrive – Tohle auto vás zviklá!

Martin Tolar
Diskuze (86)
Opět si přebírám klíčky od pětkového BMW a jsem napjatý. Kromě generace E60 jsem zatím vyzkoušel všechny předchůdce současné pětky a vždy jsme byl spokojen, Navíc kolegové mají pro současnou G30 jen slova chvály.


Design, interiér


Pátá řada od BMW byla vždy reprezentativní a ani současná verze není výjimkou. Rozměrově nejde o žádného drobečka, což poznáte zejména ve snaze vměstnat se na standardní parkovací místo mezi dvě jiná auta. Přesto se snaží vypadat ještě majestátněji. Tento dojem dělají zejména nové obrovské ledvinky. Platforma auta pochází ze sedmičky, stejně jako celá řada prvků výbavy, ostatně sedmičce je nová pětka dost podobná i zvenčí.

Ať už si o BMW myslíte cokoliv, po usednutí do interiéru patrně nenajdete v autě příliš mnoho důvodů k nespokojenosti. Zvláště pokud tady začnete trochu rozhazovat za příplatky. Určitě se vyplatí pořídit si lepší sedadla s elektrickým nastavováním, vyhříváním, odvětráváním i možností prodlužovatelného sedáku a přifouknutí bočnic. Sedadlo se umí snížit až těsně k podlaze a pocitově sedím níž než ve staré sportovní Z3. Pochopitelně máte možnost uložit si několik pozic do paměti. Jejich jemná a prvotřídní kůže v tomto případě ladí s lakem karoserie, ale sama o sobě působí trochu oranžově. Při vypnutí motoru a otevření dveří se pak sedadlo odsune vzad, stejně tak se odtáhne i volant, abyste měli více místa a pohodlněji se vám vystupovalo (a později i nastupovalo).

Lepší než dřív

Čalounění sekunduje i prvotřídní a precizní zpracování a slícování všech pevných částí. Je jedno, zda jsou kovové, nebo plastové, chybu si v Mnichově nedovolí ani u jedněch. V kvalitě je také vidět posun vpřed oproti předchozí generaci. Počítejte ovšem, že všechny lesklé plochy přitahují otisky vašich prstů, které jsou pak vidět. Vzadu si pasažéři na nedostatek místa také nebudou stěžovat, pro nohy i nad hlavou je díky vzadu a nízko umístěné lavici místa dost. Zavazadlový prostor nabízí 530 litrů, což by vám mělo bohatě stačit (je o 10 litrů větší než dříve). Rozměry jsou dobré zejména na délku, na šířku má mezi podběhy jen 780 mm.

Za velkým kulatým multifunkčním volantem je místo budíků displej s prvotřídní čitelností. Další velký displej s úhlopříčkou 10,2 palce trůní uprostřed a je s ohledem na dnešní standardy dotykový. Připadalo mi to ale zbytečné, dotykový ovladač iDrive na středovém funguje skvěle a máte jej za jízdy hned po ruce. Navíc má BMW nově i ovládání gesty, přičemž zejména otáčení prstu pro zvýšení hlasitosti funguje výborně. Trochu jinak se ovládá páčka blinkrů. Tedy, ona vlastně funguje klasicky, ale býval jsem u BMW zvyklý na pulzní ovládání. Návrat ke klasickému ale vítám, uživatelsky mi přijde příjemnější.

Motor, Jízdní vlastnosti


Pod kapotou je šestiválcový třílitr se dvěma turbodmychadly, který má 320 koní ve 4400 otáčkách. Mnohem lepší je ale hodnota točivého momentu 640 Nm. Právě ta vás tlačí do sedadla při prudké akceleraci a má za následek, že BMW by mohlo na levý dálniční pruh mít permanentku. Kombinace dvou turbodmychadel různých velikostí umožnila naftovému šestiválci nabídnout zátah motoru, jehož lineárnost zdatně sekunduje zážehovým osmiválcům ze staré éry. A slova chvály musí mířit i na osmistupňový automat ZF, jehož práci nemáte šanci v interiéru postřehnout. Navíc pracuje i s navigací a charakterem trasy, takže je schopný předvídat stoupání či klesání před vámi. Sice máte možnost začít si řadit sami, ale skoro nikdy to není potřeba. Pokud ale použijete pádla pod volantem, nebo sekvenční režim voliče (který mám osobně ještě raději), přepne se automat do manuálního režimu a nechá to na vás. Ani když trápíte motor v omezovači, nepřeřadí osmikvalt sám, a to je mi sympatické, manuální režim je pak opravdu manuální.

Jezdí i nová pětka pořád jako BMW? Budete v ní cítit to, co první majitelé ve svých elegantních E12? Ano i ne. Současná pětka je totiž tichá a tím myslím extrémně tichá. Zvuk motoru považuje za něco, co řidič zkrátka slyšet nepotřebuje. A já to konkrétně u této vítám, nemám totiž pod kapotou žádný charakterní zážehový šesti- či osmiválec, ale přeci jen klapavý diesel. Zvuk naftových motorů je pro mne od počátku hlavním argumentem proti jejich pořízení, dnes už ale tento problém díky kvalitním hlukovým izolacím mizí a můj seznam naftových aut, jež bych snesl, se zvětšuje. Poslední dvě generace BMW jsou na něm také a oproti předchozímu modelu je u současného i tak znatelné zlepšení odhlučnění nejen motoru, ale i aerodynamického hluku. Dokonalého ticha se tak dočkáte na německé dálnici i při rychlosti mnohem vyšší, než české předpisy na našem území dovolují, takže při domácích cestách nemusíte o klid v autě mít obavy a naplno si vychutnáte výbornou audiosoustavu od Harman/Kardon. K tomu samozřejmě bohatá výbava zahrnující adaptivní tempomat a hlídání jízdních pruhů, které reaguje i na žluté dočasné čáry při opravách, dále usnadňují dlouhé a trochu monotónní přesuny. Tempomat navíc reaguje i na maximální povolenou rychlost a umí automaticky přidat, pokud například zmizí rychlostní omezení.

Stále dobrý mix komfortu a sportovnosti

Dalším důležitým faktorem pro jízdní pohodlí je kvalita podvozku. A BMW opravdu pořád dokáže vyžehlit většinu nerovností a výmolů tak, že je ani nevidíte. Přesedněte do ní ze sportovního auta a najednou máte pocit, že silničáři přes noc opravili ty díry, které vás při každé cestě do práce rozčilují. Přesedněte zpět a budete mít naopak pocit, že jsou o deset centimetrů hlubší. Očekával jsem, že se pohodlí zhorší v režimu Sport, který auto mimo jiné přitvrdí, ale nestalo se. BMW je pořád pohodlné, jen lépe zvládá zatáčet i ve vyšších rychlostech.

Tím se ovšem pomalu dostáváme k tomu, co bývalo pro BMW typické. I ta největší limuzína řady 7 se zkrátka musí dobře řídit a mít jisté sportovní ambice. A nemusíte se bát, pětka je má taky. Sedí jí ale spíše rychlejší charakter cesty s mírnějšími zatáčkami, nebo vyložené rovinky na dálnici. V pomalých zatáčkách je cítit, že je řízení trochu odtažité a nemáte z něj takovou jistotu. Díky masivnímu použití hliníku a vysokopevnostní oceli se povedlo snížit hmotnost auta o 100 kg ve srovnání s předchůdcem, takže v zatáčkách mám ještě jistější pocit. I když, málem bych na to zapomněl, ale jako už tradičně, i tohle novinářské BMW je čtyřkolka xDrive, takže trakce má vždy dost. Příjemné ale je, že navzdory rozměrům, které proklínám na každém parkovišti, působí na silnici nová pětka velmi obratně.

Sice je to naftové auto, ale pokud někdo očekává spotřebu 4,5 na sto, bude zklamaný. Musíte si uvědomit, že je to šestiválec a s pohonem všech kol. Výsledný průměr se mi po týdnu ustálil na hodnotě 7,3 l/100 km, což ovšem na auto těchto parametrů není obec špatné číslo. Navzdory v úvodu zmíněným větším rozměrům jsem ale nikdy neměl pocit špatné manévrovatelnosti. Testovací pětka je totiž vybavena příplatkovým kamerovým systémem, který umí zobrazit okolí auta prakticky z jakéhokoliv úhlu.

Závěr


Jistě jste z článku vycítili, že jsem byl s BMW převážně spokojený. Kvalitní a dobré auto ale pochopitelně není zadarmo. Už základní 520d startuje na necelém 1,3 milionu korun, s lepším motorem a pár příplatky se ale rázem přiblížíte ke dvěma milionům. Pořád ale za BMW dáte méně než za srovnatelný Mercedes či Jaguar. A litovat nejspíš nebudete, aktuální pětka je takřka dokonalým sedanem vyšší střední třídy. Komfort posádky je na výborné úrovni, výbava může být velmi bohatá a výkonu je tady dost na opravdu rychlou jízdu. Tu usnadňuje i dobré ovládání auta. Nedostatkem může být nevýrazný design a vnější rozměry v některých situacích. Fanoušci BMW budou mít jako vždy jasno, ale možná pětka zviklá někoho z příznivců konkurence.

Plusy

  • Skvělý podvozek
  • Silný motor
  • Výborná automatická převodovka s hladkým chodem
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Vnější rozměry
  • Užší zavazadlový prostor s menším vstupním otvorem

Nejlevnější verze modelu1.289.600 Kč (518d)
Základ s testovaným motorem1.770.600 Kč (540d xDrive)
Testovaný vůz bez příplatků1.777.386 Kč (540d xDrive se sportovní převodovkou)
Testovaný vůz s výbavou2.827.614 Kč (540d xDrive)

Zobrazit celý článek
Martin Tolar
Diskuze (86)
BMW 540d drive
Cena základní sestavy 1 777 386 Kč
Výbava základní sestavy Elektrické ovládání oken, tempomat, automatická dvouzónová klimatizace, LED mlhová světla, Paket zrcátek, bezpečnostní šrouby kol, ukazatel tlaku v pneumatikách, alarm, velurové koberečky, průchozí nakládací systém, vysokotlaké ostřikovače světlometů, BMW Emergency call, Teleservices, ConnectedDrive Services Kč
Cena testované sestavy 2 827 614 Kč
Výbava testované sestavy Lak Individual Zanzibar (+149.042 Kč), interiér Individual extendedleather trim Caramel (+35.438 Kč), Automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (+15.184 Kč), sportovní M Paket (+147.680 Kč), devatenáctipalcová litá kola 664 M Doublespoke, Run flat, Jet Black (+47.424 Kč), Adaptive Drive – el. Nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory (+84.812 Kč), Individual prvky obložení interiéru Piano Black (+12.194 Kč), Parking Assistant Plus (+16.068 Kč), protisluneční ochrana oken (+12.194 Kč), bezpečnostní pásy M (+8.138 Kč), keramické ovládací prvky (+14.898 Kč), nezávislé topení (+44.720 Kč), adaptivní LED světlomety včetně blinkrů a BMW Selective Beam (+40.378 Kč), aktivní ochrana (+9.490 Kč), Driving Assistant Plus (+75.868 Kč), dálkově ovládané parkování (+13.546 Kč), Head-up displej (+32.240 Kč), DAB Tuner (+10.556 Kč), BMW Gesture – ovládání vybraných funkcí gesty (+6.786 Kč), multifunkční přístrojový panel (+10.556 Kč), zadní spojler M (+5.694 Kč), ConnectedDrive Plus paket (+41.288 Kč), First Class paket (+161.876 Kč), Business Class paket (+60.944 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5.2 / 5.8
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1750 / 690
Rozměr pneu: 245/40 R19
BMW 540d drive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4936
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
5. 1. 2019 20:14
Málo hvězdiček, barva hrůza
Když sleduju recenze a hvězdičkové ohodnocení jiných testů, zdá se mi, že tohle by stálo za o fous víc než čísté 4 hvězdy. 4 hvězdy má poslednou dobou snad každé auto. Sice autor píše o skvělém tom a tamtom, ale jinak z toho mám takový až moc neutrální pocit. Nová pětka je skvělá, oproti předchozím výrazný skok dopředu a i v porovnání s konkurencí je to výborné auto. Tak asopň za 4,5 :-)
Btw, 7,3 průměr na dvoutunový 3litr, 4x4, automat je bomba. Navíc pod 7 není problém a při snaze dokonce pod 6 i rekord pod 5.
Jo a ta barva je strašná. Sto lidí, sto chutí, ale tohle kdo nakonfiguroval. sprotovní M paket, k nesportovní zlaté metalíze, k tomu ty neM kola. Neee
2. 1. 2019 12:39
Re: Spotreba
Prumer 9 litru s . 520d ikdyz xdrive je v podstate nemozne, to bys musel jezdit rallye jak Loeb.
Nebo bys musel vsechno najezdit po meste vzdycky 30km se studenym motorem a pak pockat az zas vychladne. Nebo jezdit dalnici minimalne 170km/h...

Pokud ale jezdis normalni trasy 30km+ a dostanes se mimo mesto a nejezdis jak silenec, neco je s tim autem rozhodne spatne. Treba vadna lambda sonda by to mohla vysvetlit.

Normalne bys mel jezdit s klidnou nohou kolem 6 s dalnici 140 do 7.5, vsechno pres 8 je podezrely a 9 po 73 tisicich km je fakt skoro nemozny. To neni jizda, to je letani - anebo je s autem neco spatne.
Avatar - fOE
31. 12. 2018 11:35
Re: 640 Nm
Prevody chlape, prevody... ty ti z 230Nm udelaji treba 50 / 100 nebo 150Nm jen tak fikne. Pravda, dnesni mnohostupnove automaty hraji do karet prave dieslum (zabije se toho ve sprevodovani min, ale prece se neco ztrati i dnes).

Kazdopadne ad ta debata nahore, o Nm vs hp, MT na vas holoto, jen on sam to tu rozebiral nejmin 10x :-) PS: skoda ze se zde uz neukazuje.
29. 12. 2018 14:21
Re: Spotreba
To vysvětlení zní logicky. Souhlasím s tebou.
29. 12. 2018 11:58
Re: Spotreba
Já si zase neumím u běžných aut vysvětlit ty vysoké spotřeby na spritmonitoru tzn. těch řekněme nejvyšších 10 - 20 %, protože i když jsem občas chvátal a jel brzda plyn, tak jsem se na ně nedostal. Ale asi lze obecně říct, že kdo si koupí takový vůz a jezdí svižně, tak asi spotřebu zas tak moc neřeší a tím pádem se nebude vyžívat ve sledování spotřeby na nějakém webu. Na to člověk opravdu musí být trochu tak trochu úchyl :-) Takže asi lze předpokládat, že ty nejvyšší spotřeby (tím spíš u takového vozu) zkrátka zaznamenány nebudou. Na spritmonitor přispívají spíš ti spořiví, kteří jezdí normálně a mají následně radost, jak je ten osmiválec úsporný :-) Ale dokazuje to, že při normální jízdě s tím autem za 13 jet lze. Osobní zkušenost ale nemám, takže to je asi tak vše, co k tomu můžu říct :-) :-)