Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 740i – Když šest musí stačit

Ondřej Láník
Doby, kdy i v BMW 735i trůnil vidlicový osmiválec, jsou definitivně pryč. Nová sedmsetčtyřicítka dostala řadový šestiválec. Má to snad být synonymum pro líné auto se skromnou dušičkou? Opravdu ne.

V BMW 750i kdysi začínal první novodobý dvanáctiválec a dnes je v něm válců pouze osm. Analogický downválcing absolvovala i sedmsetčtyřicítka. Méně válců znamená i méně ventilů, méně ložisek a celkově méně vnitřního tření v motoru. A to je nepřítel nízké spotřeby v nízkých otáčkách, které hrají v kombinovaném jízdním cyklu klíčovou roli. Absenci výkonu nahoře při ztrátě objemu nahrazuje v obou případech vyspělý systém přeplňování výfukovými turbodmychadly. Nízká spotřeba přesto není to jediné, co vás bude na 740i denně fascinovat.

Tři litry a dvě turba

Celé to funguje náramně. Zvuk řadového třílitru je díky naladění výfukové soustavy věrnou napodobeninou vidlicově osmiválcového brumlání. Nekončící příval síly potvrzuje tušenou zásobu točivého momentu a stovka zvládnutá za méně než 6 sekund je dobrou odpovědí na nářek staromilců, kteří vzpomínají na staré dobré časy velkých atmosférických osmiválců. Toto BMW zvládá normalizovaný sprint ani ne o sekundu pomaleji než osmiválcová sedmsetpadesátka! Osm válců tedy dnes už opravdu není nutnost.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni
 

Kontakt plynového pedálu s pravým chodidlem se projevuje okamžitou akcelerací, spojenou s raketovým výletem ručky otáčkoměru do pozice daleko za 12. hodinou – turbo neturbo. Předvádí-li motor to nejlepší co dokáže, raději zapomeňte na vybrané chování pomaloběžných řadových šestiválců. Vyladěný zvuk motoru proniká do kabiny při sportovní jízdě více než v osmiválcové 750i, a navíc bez ohledu na kategorii a dominující konkurenci, kterou BMW hodlá ohrozit.

Sejměte cihlu z pravého pedálu a zakrátko už soustrojí dodávané firmou ZF drží otáčky co nejníže a vy tak jedete třeba stovkou s 2000 min-1. V té chvíli není motor prakticky slyšet, přirozené vyvážení řadového šestiválce se projevuje jen decentním ujištěním o chodu motoru - takřka neznatelnou vibrací čitelnou z podlahy s tlustým kobercem.

Klasický automat má sice jen šest stupňů, ale vyladění řadicích procesů dává snadno zapomenout na to, že na trhu jsou už sedmistupňové i osmistupňové automaty. Už při volnoběhu se 740i dere kupředu s nedočkavostí chrta, takže brzdu raději na křižovatkách držte pevně nebo to přenechte funkci Autohold. Personalizace jízdního projevu mluví do řazení hodně. V režimu Normal se chová automat důstojně i ve chvíli, kdy po něm chcete rychlé podřazení, přechodem na režimy Sport nebo Sport+ se komfort řazení snižuje ve prospěch rychlosti. Škoda, že BMW nepřihrálo tak dynamickému autu i páčky řazení pod volantem, pak by ovládání sportovně-luxusní limuzíny nemělo chybu.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni Stolitrový standard palivových nádrží v luxusní kategorii už neplatí, ale i ta osmdesátilitrová (přesněji 82 l) umí nabídnout velký dojezd. Zážehový šestiválec totiž zvládá dálniční stotřicítku běžně za 10,5 l/100 km, poklidná jízda mimo město končívá odběrem pod 9 l/100 km, ve městě počítejte minimálně se 13 l/100 km. Na dvoutunové auto slušné výsledky.

Sport v pětimetrové kategorii

Vysoké výkony pětimetrových limuzín, to není nic neobvyklého. Absolutní hodnoty motorů ale většinou degradují obrovské rozměry a hlavně hmotnost, která z teoreticky nadprůměrně dynamického auta dělá dálniční křižník, který umí svižně zrychlovat, ale řidič si vše užívá jen do první zatáčky. U BMW si řekli, že novou vlajkovou loď vybaví vlastnostmi, které z ní udělají velmi rychlou 5,072 m dlouhou limuzínu se vším všudy. A to vše ještě před továrním tuningem s logem M.

Proti osmiválci v 750i se u šestiválce v 740i podařilo ušetřit skoro 100 kg z pohotovostní hmotnosti. Většina z tohoto úbytku odlehčila příď, takže i poslední zbytky okreskové těžkopádnosti se podařilo v tomto modelu vytěsnit. Všem nám je jasné, že BMW 335i s podobným motorem a s hmotou menší o 300 kg bude agilnějším a sportovnějším vozem, ale v rámci standardů luxusní kategorie patří sedmička k nejdynamičtějším limuzínám.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni
 

Řízení dává navzdory aktivním prvkům v mechanismu nejlepší zpětnou vazbu ve třídě, hned po supersportovní limuzíně značky Maserati. U BMW se natáčejí nejen přední, ale také zadní kola, což je i vidět ve zpětných zrcátkách. V praxi to zmenšuje úhel natočení volantu, zrychluje řízení a usnadňuje manévrování s pětimetrovým autem ve městě i v rychle projížděných vlásenkách. Tato pětimetrová limuzína byla stavěná pro řidiče, ale to už bylo konstatováno v prvním testu osmiválcové sedmičky. Za volantem snadno zapomenete na mamutí rozměry i skutečnou hmotnost auta – jednoduše zatáčí, je na své rozměry docela mrštné, dvojité vyhýbací manévry si užívá a navíc i příkladně brzdí. Výkon motoru už je dostatečný i na přiřizování plynem v režimu Sport+.

Pohodlí jen pro ty vzadu

Během druhého testu jsme důkladně vyzkoušeli také zadní místa. Rozdíl v jízdním pohodlí je totiž překvapivě velký. Zatímco řidič vpředu dostává místy až příliš mnoho informací o povrchu, který kopírují přední kola odpružená klasickými vinutými pružinami, zadní náprava na níž obvykle v luxusní třídě sedí ti privilegovaní, má výrazně měkčí i když jen konvenční odpružení ocelovými pružinami. Prodloužené verze sedmičky navíc mají vzadu vzduchové odpružení, my se musíme spokojit se standardními adaptivními tlumiči.

Ze zadních míst představují problém vlastně jen velmi malé nerovnosti, na které podvozek není schopen reagovat a pneumatiky Runflat s nimi, jak známo, bohužel nic moc nenadělají. Mercedes-Benz S zůstává špičkou, co se komfortu týká. BMW poskládalo preferenční žebříček hodnot jinak. Jiná proto bude i klientela. Kde zakotví nový Jaguar XJ? Kam se přikloní příští Audi A8?

Ale zpět na místo řidiče. Kdo má rád posaz nízko nad podlahou a není přitom příliš dlouhý, může mít problémy s výhledem z vozu. Může za to vysoký ponton karoserie a naopak nízké prosklení kabiny. Kapotu vidíte před sebou přesně tak, jak za starých časů, ale při vjíždění do nepřehledných křižovatek už se naštěstí nemusíte bát o čumák. Dvě kamery (+11.500,-Kč) v nárazníku před předními koly řeší bezpečný výhled skrze palubní monitor uprostřed přístrojové desky. Na něm se v noci zobrazuje i obraz systému pro noční vidění (+60.000,-Kč) rozeznávající i osoby, ale je tak poněkud mimo zorné pole řidiče.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni Výhled do stran a dozadu není také kdovíjak velkorysý. I když je tady elektronika pomáhající sedmičku zaparkovat (přední i zadní senzory jsou standard), přesto si raději osvěžte lekce parkování z autoškoly. Už samotný výběr vhodného parkovacího místa vyžaduje zkušenosti. Mnohdy se totiž stane, že možná zaparkujete, ale kvůli nedostatku místa už nevystoupíte.

Závěr

Luxusní segment patří k té části trhu, v níž bývá lepší strategií nabídnout něco unikátního, než se snažit vyrovnat tomu nejlepšímu ve třídě. BMW postavilo to, co umí nejlépe – sportovně orientovanou limuzínu s vysokým výkonem, precizními jízdními vlastnostmi a množstvím špičkové elektroniky, která pracuje většinou velmi intuitivně.

Naše pochybnosti o správnosti této volby trvají. Auta s délkou nad 5 metrů by měla být v prvé řadě pohodlná, a to i mimo dokonalou silniční síť našich západních sousedů. Přesto není o budoucím úspěchu sedmičky pochyb. Nabízí totiž soubor vlastností, který za podobné peníze nenabízí nikdo jiný.

BMW 740i je racionální volbou pro zastánce benzinových motorů. Je o 200 tisíc korun levnější než 750i, nabízí přitom v běžných rychlostech podobnou dynamiku, o něco agilnější chování a nižší spotřebu. Příjemné je i to, že za cenu 2,2 milionu Kč u BMW dostáváte už velmi dobře vybavené auto, bez nutnosti zaškrtávat další příplatkové položky…

bmw testy luxusni bmw testy luxusni
 

První cena vozu 2.034.200,- Kč (730d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 2.201.800,- Kč (740i, 240 kW)
Základní cena testovaného vozu 2.201.800,- Kč (740i, 240 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 3.090.175,- Kč (740i, 240 kW)
Ceny kalkulovány kurzem 27,25 Kč/Euro.

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Dynamický motor
  • Velký zavazadlový prostor
  • Vynikající sedadla
  • Nízká spotřeba
  • Bohatá standardní výbava

Mínusy

  • Tvrdší odpružení, horší pohodlí při přejezdu krátkých nerovností
  • Vyšší hluk od kol a c vyšší aerodynamický hluk
  • Horší výhled z vozu
  • Malé rozměry odkládacích prostor v interiéru
  • Méně místa vzadu pro kolena
Ondřej Láník
BMW 740i
Cena základní sestavy 2 201 800 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, aktivní opěrky hlavy, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením v předu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, DSC, pneumatiky runflat s indikátorem, nárazníky s chromovým dekorem, litá kola 245/50 R 18, dřevěný dekor interiéru, kožené čalounění, 6stupňová automatická převodovka, hliníková zadní náprava, regenerace brzdné energie, elektromechanická parkovací brzda, mlhovky, vstřikovače světlometů, zpětná zrcátka s funkcí proti oslnění, osvětlení vozu, dešťový senzor, xenonové světlomety, syntetická kůže na palubní desce, termoizolační skla, palubní počítač, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce včetně bederní opěrky s pamětí, multifunkční kožený volant, elektricky nastavitelný sloupek řízení, zrcátka ve slunečních clonách, loketní opěrka s odkládací přihrádkou, dvouzónová klimatizace, 7,5“ displej v palubní desce, sada reproduktorů, přípojka AUX/IN, rádio s DVD, tempomat s brzdnou funkcí. Kč
Cena testované sestavy 3 090 175 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (27 000,-), kožené čalounění Nappa (80 750,-), Dynamic Drive (50 000,-), kožený sportovní volant (4750,-), kovaná kola (66 250,-), aktivní řízení (43 750,-), alarm (12 000,-), samočinné otevírání kufru (14 000,-), bezklíčové ovládání (23 750,-), samočinné dovírání dveří (16 000,-), couvací kamera (10 500,-), ventilace předních sedadel (20 000,-), komfortní sedadla vpředu elektricky nastavitelná (60 500,-), 4zónová klimatizace (20 500,-), keramická ovládací tlačítka (13 750,-), adaptivní světlomety (16 750,-), systém kontroly jízdního pruhu (13 000,-), aktivní tempomat s funkcí Stop&Go (47 000,-), boční kamery (10 500,-), navigace (61 500,-), head-up displej (33 500,-), hlasové ovládání (10 250,-), Bluetooth (19 250,-), hifi systém (22 500,-), USB konektor (7500,-), zatmavená okna (13 000,-), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 240 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 7.6 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 0
Objem nádrže (l): 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 645
Rozměr pneu: 245/50 R18
BMW 740i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5072
b) šířka (mm): 2134
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 640
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 670
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano