BMW 750i – Vyhoďte šoféra

BMW 750i – Vyhoďte šoféra

 
 

Přestože sedmičkové BMW představuje už tu kategorii aut, v níž se majitel nechává vozit, v tomto autě se bude asi lépe cítit na sedadle řidiče. Ovšem zdaleka ne jen proto, že - jak vám budou všichni tvrdit - jsou bavoráky auty „pro řidiče“.

Kategorie luxusních aut je úplně jiný svět. Na první pohled to sice vypadá, že je to zase jen o trochu lepší vyšší střední třída, ale rozdíl mezi těmito dvěma segmenty je mnohem větší, než třeba mezi kompaktem a střední třídou. Úplně jiné jsou požadavky na prostor, komfort, ale i jízdní vlastnosti. Co do této elitní skupiny aut přináší nové BMW 7, jsme zjišťovali u vrcholného modelu 750i.

Afterbangle

Za design minulé sedmičky si BMW mnoho hezkého nevyslechlo, a tak je její nejnovější vydání stylisticky poněkud stravitelnější. Příď vozu se sice stále ještě nedokázala zbavit jisté těžkopádnosti, zbytek auta ale už pozorovatel zřejmě odmění uznalým pokýváním. Neuvěřitelně dlouze působící profil naznačuje ambice vozu a záď lze dokonce považovat za pohlednou. Úplně jiný šmrnc ale získá v okamžiku, kdy se rozsvítí její zadní svítilny. Jejich design připomínající seskupení neonových trubic z BMW 7 učiní za snížené viditelnosti naprosto nepřehlédnutelnou a snadno identifikovatelnou záležitost na čtyřech kolech.

obrázek [555 x 294]
 

Ani u luxusního auta BMW neopustilo spartánské pojetí interiéru. Palubní deska je tedy poměrně jednoduše tvarovaná a poněkud strohá. Díky značné šířce vozu je ale sedmička jediným BMW, u něhož nebude mít řidičova pravá nohy pocit stísněnosti, a to i přesto, že je středový tunel pěkně masivní. Všestranně seřiditelné a nízko umístěné sedadlo umožňuje najít si dokonalou pozici, sloupek volantu by však mohl mít v podélném směru ještě o trochu větší rozsah nastavení, byť mezigeneračně k jistému zlepšení došlo. Samotný volant má s ohledem na třídu vskutku miniaturní rozměry a fantasticky tlustý věnec. I přesto, že je vůz vybaven multimediálním rozhraním iDrive, jen na středovém panelu najdete přes tři desítky tlačítek. Mnohokrát vyčítaná nepřehlednost iDrivu už byla výrazně zlepšena, ovšem i tak se občas stane, že se v nějakém menu zaseknete. Od toho je ovšem na středovém tunelu geniální tlačítko Back…

Žádnému materiálu v kabině nelze nic vytknout co se kvality i zpracování týče, ale čekal by snad někdo něco jiného? Co bychom naopak nečekali, je občasné vrznutí, linoucí se z hloubi palubní desky na nerovnostech. Zadní sedadla byla vybavena funkcí nastavení sklonu sedáku i opěradla, takže si manažer může opravdu pohovět, opěradlo předního sedadla je ale už docela blízko kolenům. Holt pokud si budete chtít vzadu trochu natáhnout nohy, objednávejte karoserie Long. Že budete mít vzadu tmavá okna je rozhodně samo sebou, ale i přesto jsou ve všech oknech za B sloupkem připraveny elektricky ovládané roletky, které zajistí ještě více soukromí, případně ochranu proti slunci. Prostě takový rozumný standard luxusní třídy, co říkáte?

Bič a pryč

BMW patří v prémiové třídě k průkopníkům downsizingu a to se podepsalo i na současném topmodelu. Pod označením 50i se skrývá osmiválec 4,4 l dopovaný dvěma turby na výkon 300 kW v rozmezí 5500-6400 otáček. Točivý moment 600 Nm je k dispozici v rozmezí 1750-4500 otáček, stovku vůz zvládne za 5,2 s a maximální rychlost je omezena na tradičních 250 km/h. Osmiválec je zkombinován se šestistupňovou automatickou převodovkou a poháněna jsou zadní kola.

Upřímně řečeno, vůči motoru lze mít jen těžko nějaké výhrady. Lehce přes dvě tuny vážící auto rozhýbává s naprostou samozřejmostí a propůjčuje mu dynamiku, kterou lze jen těžko popsat jinak, než vynikající. Turba mají téměř nezaznamenatelnou prodlevu a sedmička vyrazí intenzivně vpřed při jakékoli rychlosti a na jakýkoli stupeň. Dá se očekávat něco jiného? Přitom je v celém spektru otáček perfektně odhlučněná, až by se skoro chtělo říci, že v souladu se sportovním image vozů BMW mohli inženýři pustit do kabiny o nějaký ten decibel osmiválcového koncertu víc.

Test spotřeby ukázal, že jízda ustálenou rychlostí objemnému přeplňovanému motoru svědčí – při stovce motor V8 pracuje s 2000 min-1 a spaluje 9,7 l benzinu, při stotřicítce točí 2500 min-1 a chce za to 12,3 l na 100 km. Když jsme luxusní sedan vytáhli na německou dálnici, na cestě do Mnichova a zpět na hranice jsme se značnou část cesty pohybovali mezi 160-190 km/h a palubní počítač na konci jízdy ukazoval spotřebu těsně pod 14 litrů. V kombinovaném provozu na našich silnicích jsme při dodržování klidného tempa dosáhli průměru spotřeby 15,9 l/100 km. Svižnější jízdní styl ale už znamená spotřebu k 17 l a pokud máte opravdu naspěch a musíte často brzdit a akcelerovat, není problém přehoupnout se přes 25 l/100 km. Záleží tedy spíš na řidiči než na autě, jaká bude nakonec spotřeba…

Zatímco motor má u nás jasně za jedna, trošku nás pozlobila převodovka. Řadí a podřazuje sice rychle a plynule, ale při rozjezdech z klidu na první rychlostní stupeň měl vůz v módu Comfort citelnou prodlevu mezi sešlápnutím pedálu a reakcí motoru a z neznámého důvodu jsme jej přistihli na dálnici při tom, že má při klidné jízdě rychlostí 140 km/h zařazenou pětku. Nedal si vymluvit, že šestka by byla lepší a tak jsme převodovce naordinovali manuální režim. Další den se tahle situace už neopakovala, zpožděné rozjezdy ale zůstaly a zmírnit je dokázalo pouze přepnutí do režimu Sport. Že by nějaký „bug“ v softwaru?

Luxusní a sportovní?

BMW si svou image postavilo na tom, že v každé třídě, v níž působí, vyrábí jedny z nejsportovněji laděných aut. Naskýtá se však otázka: „Je vůbec něco jako sportovní chování u luxusní limuzíny žádoucí?“ A s ní souvisí ještě jedna: „Může být dvoutunová, přes 5 m dlouhá limuzína vůbec sportovní?“. Je to sice dost subjektivní, ale na obě otázky musím odpovědět NE. Ačkoli má BMW 750i elektronicky řízený podvozek s režimy Comfort, Normal a Sport, přestože jsem řídil „bavoráka“, většinu času jsem měl aktivován komfort. Nějak mě to natřásání na krátkých nerovnostech, kterých jsou naše silnice plné, přišlo nedůstojné auta této třídy. Dost na tom, že ani v tom nejohleduplnějším režimu BMW nedosahuje takové míry pohodlí, jako jeho jistý stuttgartský soupeř. Do kabiny totiž občas pronikne ráz, který nezmírní tvrdé sériové runflaty a tlumiče už celou kinetickou energii absorbovat nezvládnou. Více tím trpí zadní náprava, a tak nejeden manažer raději vezme zavděk místem vlevo vpředu… Tím ovšem potíže s komfortem nekončí, do kabiny totiž proniká až překvapivě výrazně aerodynamický hluk od oken a zrcátek a slyšet je i odvalování pneumatik. Podtrženo sečteno, v oblasti komfortu má BMW 7 na špičku ještě co dohánět.

A co sportovní aspekt nejluxusnějšího BMW? Sedmičce nelze upřít, že nabídne jeden z nejagilnějších podvozků v této třídě, srovnatelný snad jedině se slavnou italskou konkurencí. Znamená to ale, že si se sedmou vyrazíte zařádit na klikatou okresku? Těžko. Tohle auto bylo zrozeno pro dálnice a rychlé silnice prvních tříd, na nichž je úplně jedno, jak drží na limitu v ostrých serpentinách. A když už ho na tu okresku vytáhnete, zjistíte, že i přes všechny vychytávky, jako jsou aktivní stabilizátory a řiditelná zadní náprava, se prostě bavoráku nechce moc zatáčet a aktivní řízení, tak vynikající ve městě, svou charakteristikou na potěšení z jízdy nepřidá. Navíc zdrcující točivý moment v celém spektru otáček na jakémkoli jiném, než naprosto suchém povrchu způsobuje, že systém jízdní stability v oprávněném strachu o sebe i posádku zasahuje poměrně často a intenzivně.

Součástí režimu Sport je ještě mód Sport+, jenž dovolí zádi lehké smýkání, rychleji aktivuje turba a podvozek ještě více přitvrdí, ani ten však ze sedmičky okreskového závodníka neudělá. Jinak je však třeba pochválit sedadla, která sevřou řidiče opravdu skvěle a dobrý pocit budete mít i z toho, že se sedmička v zatáčkách prakticky nenaklání. A jak nemá ráda ostré zatáčky, v táhlých obloucích drží stopu tak tvrdošíjně, až se to občas příčí myšlení i fyzikálním zákonům.

Každému podle chuti

Je mi naprosto jasné, že člověk odkojený BMW již z dob E30 těžko ve zralém věku v luxusní třídě skočí do Mercedesu, Maserati nebo Audi a stejně tak zcela chápu, že mé výtky vůči charakteru nové sedmičky (a sedmiček vůbec) budou u takových přijaty s nevolí. Tato klientela prostě 750i koupí, bude naprosto spokojena a jiná alternativa pro ni nepřijde v úvahu. Ti značkou BMW zatím nezasažení zákazníci, které by snad zaujalo o něco lepší ovládání a podvozek, než je v této kategorii obvyklé, se však budou muset smířit s tím, že řada 7 neposkytuje zrovna špičkový jízdní komfort. A nakonec zjistí, že vlastně ani nemůže být sportovní.

První cena vozu1 841 250,- Kč (730d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2 265 000,- Kč (750i, 300 kW)
Základní cena testovaného vozu2 265 000 ,- Kč (750i, 300 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3 292 750,- Kč (750i, 300 kW)

Plusy

  • Dynamický motor
  • Velký zavazadlový prostor
  • Vynikající sedadla
  • Poměrně rozumná spotřeba
  • Na danou třídu dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Famózní rejd

Mínusy

  • Tvrdší pérování
  • Hluk od kol
  • Aerodynamický hluk
  • Méně místa vzadu pro kolena
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 750i

Cena v základní výbavě: 2 265 000 Kč Cena v testované výbavě: 3 292 750 Kč

Základní výbava:6x airbag, aktivní opěrky hlavy, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením v předu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, DSC, pneumatiky runflat s indikátorem, nárazníky s chromovým dekorem, litá kola 245/50 R 18, dřevěný dekor interiéru, kožené čalounění, 6stupňová automatická převodovka, hliníková zadní náprava, regenerace brezdné energie, elektromechanická parkovací brzda, mlhovky, vstřikovače světlometů, zpětná zrcátka s funkcí proti oslnění, osvětlení vozu, dešťový senzor, xenonové světlomety, syntetická kůže na palubní desce, termoizolační skla, palubní počítač, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče spolujezdce včetně bederní opěrky, multifunkční kožený volant, elektricky nastavitelný sloupek řízení, zrcátka ve slunečních clonách, loketní opěrka s odkládací přihrádkou, dvouzónová klimatizace, 7,5“ displej v palubní desce, sada reproduktorů, přípojka AUX/IN, rádio s DVD.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (27 000,-), kožené čalounění Nappa (80 750,-), Dynamic Drive (50 000,-), kožený sportovní volant (4750,-), kovaná kola (66 250,-), aktivní řízení (43 750,-), alarm (12 000,-), samočinné otevírání kufru (14 000,-), bezklíčové ovládání (23 750,-), samočinné dovírání dveří (16 000,-), couvací kamera (10 500,-) elektricky ovládané střešní okno (37 250 ,-), elektricky ovládaná clona zadního okna (11 000,-), boční clonky (30 250,-), ventilace předních a zadních sedadel ( 43 000,-), komfortní sedadla vpředu a vzadu elektricky nastavitelná (151 750,-) skibag (8750,-), vyhřívání zadních sedadel (11 000,-), 4zónová klimatizace (20 500,-), kůží čalouněná palubní deska (33 750,-), keramická ovládací tlačítka (13 750,-), adaptivní světlomety (16 750,-), systém kontroly jízdního pruhu (13 000,-), aktivní tempomat s funkcí Stop&Go (47 000,-), boční kamery (10 500,-), TV tuner (30 750,-), navigace (61 500,-), head-up displej (33 500,-), hlasové ovládání (10 250,-), Bluetooth (19 250,-), DAB tuner (10 250,-), hifi systém (22 500,-), USB konektor (7500,-), zatmavená okna (13 000,-).

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor BMW 750i
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.4 / 8.5 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2020 / 555
Rozměr pneu:245/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5072
b) šířka (mm): 2134
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 750i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,54
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7 Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7

Totálně zničená záď luxusního sedanu ruské mechaniky…

BMW 760Li Bi-Turbo: S logem M pro Blízký východ BMW 760Li Bi-Turbo: S logem M pro Blízký východ

Víc proužků, víc BMW. Speciální edice dvanáctiválcové…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…