Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Stanislav Švarc
Diskuze (135)
Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.


Design, interiér


BMW M2 možná není to první „emko“, které se vám vybaví, když někdo ve vašem okolí vysloví ono známé písmeno označující sportovní oddělení bavorské automobilky. Vsadil bych se, že si nejdřív představíte M3, možná M5, to jsou stálice.

Jenže je to právě M2, s níž BMW v loňském roce slavilo největší prodejní úspěchy – nejmenší zástupce rodiny ostrých modelů byl totiž nejžádanějším „emkem“ roku 2017, prodalo se asi 12 tisíc exemplářů.

Přesto letos BMW úspěšný model výrazně přepracovalo, a to z poměrně zajímavých důvodů. V Mnichově si totiž museli poradit s přísnými emisními limity (konkrétně normou Euro 6d-Temp), které by původní M2 neplnila. Tohle auto totiž poháněl řadový šestiválec generace N55 s jedním turbodmychadlem, tedy motor, který už z nabídky značky zmizel. Takže jeho úprava by nedávala smysl a automobilce by se i přes slušné prodeje M2 nevyplatila.

BMW proto udělalo příjemné rozhodnutí a starší agregát, navíc „ne-emkový“, vyměnila za šestiválec S55 (s filtrem pevných částic), tedy plnokrevnou „emkovou“ strojovnu známou z dvojice modelů M3 a M4. Byť s drobnými změnami…

Už na pohled ostřejší

K těm se ale dostaneme později. Výsledkem modernizace je každopádně vůz pojmenovaný BMW M2 Competition, který v nabídce plně nahradil původní M2.

Na první pohled vypadá novinka velice podobně, bližší ohledání ale odhalí několik odlišných detailů. Některé si vyžádala právě nová technika – jako například větší ledvinky a chladicí otvory v předním nárazníku. Nový motor totiž potřebuje více vzduchu.

Změnil se také zadní nárazník a znalci jistě objeví aerodynamická zpětná zrcátka z M3. Jinak M2 Competition hraje na city stejně jako předchozí M2. Vypadá agresivně, ale ne přehnaně. Že nejde o obyčejné kupé řady 2, tak nejspolehlivěji napoví hlavně široké boky.

Vše na svém místě

Také uvnitř vám bude všechno povědomé, tohle je prostě starý dobrý bavorák. Palubní deska nabízí známou architekturu s horizontálním členěním. Na samém vrchu ční dotyková obrazovka infotainmentu, pod ní jsou klasické výdechy klimatizace a samozřejmě nechybí tradiční, k řidiči natočený ovládací panel.

Jeho horní část patří médiím, spodní klimatizaci. Mně osobně se moc líbí, že BMW drží tohle řešení (navíc s fyzickými tlačítky) už spoustu let.

Stejně tak mě těší, že řidič může infotainment obsluhovat i ovladači ze středové konzole, že není odkázán jen na ťukání prstu po displeji. A když už jsem u chvály, vyzdvihnout musím i samotný systém iDrive, který sice při první zkušenosti možná působí složitě, ale brzy si na něj zvyknete. Jeho prostředí i ovládání fakt dává smysl.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni  

Přitom jde vlastně o jediný vyloženě „hi-tech“ prvek v interiéru M2, nejmenší „emko“ jinak působí nádherně staromilsky. A to je pochvala!

Mezi sedadly tak najdeme „obyčejnou“ páku ruční brzdy, řidič v rukou svírá kulatý a jednoduše tvarovaný volant (který se drží skvěle), dokonce i takové budíky v přístrojové kapličce dokážou potěšit – jsou sice minimalisticky pojaté, ale zato přehledné a dokonale čitelné.

Abych to shrnul, z každého detailu v kabině M2 Competition je cítit, že tady je člověk za volantem pořád na prvním místě. Testované auto bylo navíc vybaveno příplatkovými sportovními sedadly s mnoha možnostmi nastavení, včetně „přifouknutí“ bočnic, takže si každý najde ideální polohu k řízení.

K vnitřnímu prostoru si dovolím jen několik vět. BMW M2, jakožto kompaktní dvoudveřové kupé, nezastane roli rodinného auta, to je vám jistě jasné. Zadní sedadla přesto v nouzi slušně poslouží dvěma dospělým cestujícím a špatný není ani kufr o objemu 390 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Konečně „emko“

Kvůli kapacitě zavazadlového prostoru si však M2 jistě nikdo kupovat nebude. V tomhle kupátku se všechno točí kolem řadového šestiválce pod kapotou, to je hlavní lákadlo. Zvlášť když u konkurence nic podobného nenajdete, Mercedes už dávno u ostrého „áčka“ vsadil na čtyřválec (stejně jsou na tom i hot hatche neprémiových značek), Audi vám zase rádo prodá RS3 s pětiválcem – byť famózním.

„Šestihrnek“ má v tomto segmentu jen BMW. A jak bylo řečeno, u omlazeného provedení Competition ne ledajaký. Dvěma jednokomorovými turbodmychadly přeplňovaný motor s označením S55, vybavený přímým vstřikováním paliva a proměnným zdvihem sacích ventilů, byl převzat z modelů M3 a M4, byl však trochu podladěn. Zatímco v M3/M4 šestiválec dává nejvyšší výkon 317 kW, v M2 Competition je to „jen“ 302 kW. Ve srovnání s předchůdcem jde však o nárůst o 30 kW. Maximum točivého momentu se zvedlo z 465 na 550 Nm.

Zajímavostí je dodatečné víko olejové vany, které omezuje přelévání oleje při náhlých změnách směru, třeba při jízdě na okruhu, kde se hodí i propracovaný systém zpětného vedení oleje, který udržuje nepřetržitou cirkulaci oleje při rychlé akceleraci i brzdění.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni  

Nový šestiválec autu umožňuje zrychlit z klidu na 100 km/h za 4,4 sekundy, což je hodnota platná pro kombinaci se šestistupňovým manuálem, který pro komfortnější řazení využívá nový typ třecího obložení z uhlíkových vláken, a nabízí funkci automatických meziplynů. Pokud však zvolíte sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, zkrátíte zrychlení na 4,2 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, BMW vám ji ale za příplatek umí zvýšit na 280 km/h, což je o 10 km/h více než u původní M2.

Už originál byl hodně rychlý, provedení Competition na něj samozřejmě navazuje. Ale zatímco rozdíl v chladných číslech není tak výrazný, způsob, jakým novinka svoje schopnosti prodává, se změnil dost podstatně.

Motor je jednoduše ostřejší, ochotně reaguje na pohyby pravé nohy, jen s lehkou prodlevou, kterou potřebují turba, a především miluje otáčky. Tak moc, že pošlete ručičku nad čtyři tisíce a pak už doufáte, že ji nic nezastaví. Bohužel, v 7500 ot/min to nádherné představení utne omezovač.

Ale jen na chvíli, rychle přeřadíte a jede se znovu. Auto přitom ve zrychlování nepoleví, naopak, po přeřazení cukne a zase hladově vypálí vpřed. K tomu přidejte zvuk, jemuž sice v mých uších trochu škodí umělé zesilování, ale i tak je božský. Ve vysokých otáčkách zní šestiválec naštvaně, agresivně, jeho řev se vám zařezává do všech částí těla.

A jestli vás náhodou přestane tahle pila bavit, tak prostě zvolníte, necháte motor povalovat v nízkých otáčkách, zapnete komfortní jízdní režim a budete mít klid. Než zase zrychlíte…

Přizpůsobí se vám

Výměnou agregátu ale BMW neskončilo. Nově je v motorovém prostoru umístěna vysokopevnostní uhlíková rozpěra z M3, která zvyšuje tuhost přední části vozu. Překalibrován byl také stabilizační systém, stejně jako řízení, a podvozek zase využívá lamelový diferenciál s elektronicky řízenou svorností (takzvaný aktivní M diferenciál).

Všechny tyhle změny, i přes nárůst pohotovostní hmotnosti o 55 kilogramů, přispívají k tomu, že M2 Competition je dokonale čitelné auto, které se dokáže přizpůsobit jízdnímu stylu řidiče. S malým bavorákem si tak můžete hrát, jak budete chtít. Nebudete se s ním prát.

Chcete jet rychle, precizně, čistou stopou? Není problém. I když pod přední kapotou pracuje poměrně těžký motor, M2 je poslušná a ochotně se vrhá do zatáček. Současně vám dává dostatek informací o tom, co se právě pod pneumatikami děje.

Pokud vysílané zprávy umíte přijmout, snadno také poznáte, kdy se dostaví ztráta přilnavosti zadních kol – a že není zrovna těžké jí dosáhnout.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni  

Pak už je na vás, jak se zachováte. Jestli se „náhodou“ rozhodnete pro výlet za hranice přilnavosti, žádný strach, M2 Competition je přátelská a nekouše. Ale samozřejmě ji musíte řídit, musíte vědět, co děláte. Umím si představit, že nepozorného šoféra dokáže vytrestat.

Líbilo se mi, že dokonce i na zimních pneumatikách, které každé takové auto připraví o kus kladných vlastností, je zmíněná hravost a čitelnost z auta dokonale cítit. Proto doufám, že se ještě svezu i na letňácích.

K zábavě přispívá také klasická manuální převodovka. Řazení je typicky „bavorákové“, s poněkud delšími drahami a ne úplně mechanickým chodem. Je ale přesné a hladké. Práci se „šaltpákou“ kromě perfektně nastaveného spojkového pedálu usnadňují také automatické meziplyny, aktivované ve sportovních jízdních režimech.

Puristům se asi líbit nebudou, pravdou však je, že fungují spolehlivě a je až moc snadné si na ně zvyknout.

BMW do M2 Competition nenabízí adaptivní odpružení, ale podle mě to nevadí. Podvozek je sice tvrdší a při jízdě se budete pravidelně natřásat, ale nelze říct, že by nejmenší „emko“ bylo nepohodlné. Je to prostě sportovní vůz. Proto je mnohem důležitější, že je auto stabilní, že funguje dobře i na rozbité silnici a ve vysokých rychlostech a že se kola za všech okolností drží povrchu.

Skvělý dojem ve mně zanechaly také příplatkové brzdy s kotouči o průměru 400 mm vpředu a 380 mm vzadu, do nichž se zakousávají šestipístkové, respektive čtyřpístkové třmeny.

Na konec jsem si nechal spotřebu. BMW udává v kombinaci průměr 9,8 l/100 km, což je dosažitelná hodnota, když budete jezdit „na pohodu“. V opačném případě počítejte s dvoucifernými hodnotami, klidně i začínajícími dvojkou. Mně palubní počítač po týdenním testu, který zahrnoval i klidnější okamžiky, ukazoval rovných dvanáct.

Závěr


Nový level

Měl jsem a pořád mám rád už původní BMW M2, ale provedení Competition tohle auto dostává na novou úroveň. Nejmenší „emko“ na jednu stranu vyspělo, je jednoduše lepším vozem, ale současně si ponechalo úžasnou hravost.

A díky tomu, že se řídí lépe než originál, si ji dokonce můžete užít mnohem víc. Říkám si, že taková měla M2 být už od začátku. Jenom to prasátko musí být trochu větší, nejlevnější M2 se aktuálně prodává za 1.712.100 Kč, testovaný kus pak přišel na 1,9 milionu.

bmw testy sportovni bmw testy sportovni  

Nejlevnější verze modelu1.712.100 Kč (BMW M2 Competition)
Základ s testovaným motorem1.712.100 Kč (BMW M2 Competition)
Testovaný vůz bez příplatků1.712.100 Kč (BMW M2 Competition)
Testovaný vůz s výbavou1.931.306 Kč (BMW M2 Competition)

Plusy

  • Živý a točivý motor
  • Zábavné jízdní vlastnosti
  • Zvuk

Minusy

  • Komfort není stoprocentní
  • Uměle zesílený zvuk v kabině

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (135)
BMW M2 Competition
Cena základní sestavy 1 712 100 Kč
Výbava základní sestavy 19" kola z lehkých slitin, multifunkční volant, bezpečnostní šrouby kol, ukazatel tlaku v pneumatikách, sada na opravu pneumatik, alarm, velurové koberečky, výstražný trojúhelník a lékárnička, paket zrcátek, zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, odkládací paket, M bezpečnostní pásy, přední a zadní parkovací asistent, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, automatická klimatizace, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective Beam, světelný paket, asistent dálkových světel, deaktivace airbagu spolujezdce, navigační systém Professional, BMW Emergency Call (automatické/manuální volání v případě nouze), Teleservices, ConnectedDrive Services - přístup na BMW Online portál a integrace aplikací, BMW Individual černé vysoce lesklé okenní lišty Kč
Cena testované sestavy 1 931 306 Kč
Výbava testované sestavy M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě (+ 43.368 Kč), komfortní přístupový systém (+ 7.852 Kč), zadní kamera (+ 10.842 Kč), protisluneční ochrana oken (+ 9.490 Kč), nastavení sedadel, elektrické s pamětí pro sedadlo řidiče (+ 25.740 Kč), průchozí nakládací systém (+ 5.408 Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+ 8.944 Kč), prvky obložení interiéru "Carbon Fibre" (+ 12.168 Kč), Driving Assistant (+ 14. 092 Kč), HiFi systém (+ 7.852 Kč), Real Time Traffic Information (+ 4.342 Kč), Concierge Services - telefonický informační servis (+ 6.786 Kč), Remote Services - dálkové ovládání vybraných funkcí vozu mobilem (+ 2.158 Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth včetně bezdrátového dobíjení (+ 10.842 Kč), M sportovní sedadla (+ 40.638 Kč), Speed Limit Info - ukazatel aktuální povolené rychlosti (+ 8.684 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 302 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 2350 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.7 / 8.4 / 10
Emise CO2: 227
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 390 / 0
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 0
Rozměr pneu: 245/35 R19, 265/35 R19
BMW M2 Competition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4461
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1410
d) rozvor (mm): 2693
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1601
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
Avatar - speedfred
16. 12. 2018 12:59
Re: Cena
No záleží ako jazdis,mne ten interval naťahoval PC myslím aj na 34-35t km u 35i
16. 12. 2018 08:58
Re: Cena
u benzínu ti to bude vycházet kolem 25, takže já měním po 12 tkm a každý druhý servis platím...
15. 12. 2018 21:37
Re: Cena
M6 GT3 i Continental sazi na transaxle, jsou to vylozene prototypy, se serii na rozdil od konkurencni modelu nemaji spolecneho zhola nic. Pri homologaci si proto oba vyrobci museli zadat o vyjimku, nebot nemaji ve vyrobnim portfoliu jediny model, na jehoz zakladu by se dalo postavit konkurenceschopne zavodni auto kategorie GT3, viz ma predchozi odpoved.
15. 12. 2018 14:59
Re: Lépe napsané než před 2 lety na M2, jen jedna chybička..
No to je bohuzel pravda :-)
Avatar - m.z.
15. 12. 2018 10:20
Re: Lépe napsané než před 2 lety na M2, jen jedna chybička..
Vzhledem k tomu, jaké kamna se beztrestně pohybují na silnicích, je odstranění filtru, jen neškodná kratochvíle.