Test Auto.cz

BMW M6 Gran Coupé – Gran express

29.11. 2013
Verdikt
 

Skloubit pohodlný vůz kategorie GT se supersportem není lehké. Inženýři v BMW však našli tajný recept.

Každé nové BMW s písmenem M v názvu si zaslouží pozornost. Zvláště, když jde o léty prověřenou kombinaci písmena a čísla. Nemá cenu chodit kolem horké kaše: pánové, nastartujte motory!

Model M6 Gran Coupé pohání stejná jednotka, jako v případě ostatních „bratříčků“ z ostré emkové stáje: dvěma turbodmychadly Twin Scroll plněný motor o objemu 4,4 litru. Ten je schopen, stejně jako v M5, nabídnout famózních 412 kW (560 koní) a 680 N.m točivého momentu. Jistě už jej každý fanda rychlých Mnichovanů zná, pro ty ostatní alespoň malé technické opáčko: zajímavostí respekt vzbuzující strojovny je fakt, že turbodmychadla jsou i s katalyzátory umístěna mezi oběma řadami válců. Unikátní je propletenec výfukových svodů - celý systém je tvořen čtveřicí zcela oddělených větví, jež samostatně míří k dvoukomorovým dmychadlům. Vždy dva z těchto výfukových svodů se spojí až těsně před vstupem k turbíně. Tím je zajištěn stálý tok výfukových plynů bez pulzů, který udržuje vysoký tlak v turbodmychadlech, čímž zajišťuje rychlé reakce osmiválce.

obrázek [600 x 402]  

O tom, jak intenzivní jeho reakce budou, můžete rozhodnout nastavením odezvy motoru. To není nic převratného, u sportovně zaměřeného vozu je však ještě důležitější možnost individuálního nastavení tuhosti tlumičů, aktivity posilovače řízení či rychlosti změny převodů. To poslední má na starosti sedmistupňová dvouspojka M-DCT, která v komfortním režimu umí řadit téměř jako automaty s hydrodynamickým měničem, zatímco v nejostřejším režimu, vhodném spíše na okruh či velmi svižnou jízdu mimo město, umí v zájmu co nejrychlejší změny převodu občas řádně zaměstnat krční svalstvo. Zvláště, pokud těsně před řazením uberete plyn; což se stává, třeba když náhle někoho dojedete. Jestliže však chcete vystřelit z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, asi vám o maximální komfort moc nepůjde. Řadit si můžete sami páčkami pod volantem, malý oblý volič automatu mezi sedadly má správnou logiku: podřazujete směrem od sebe.

TEST: BMW X6 M – Střela úctyhodného kalibru

Na skvělém, tlustém volantu s ideálním průměrem si můžete nastavit dvě „hot-keys“; M1 a M2. Pod jedním tlačítkem se například může ukrývat komfortní M6 Gran Coupé s lehce ostřejšími reakcemi motoru, zatímco po zmáčknutí druhého uděláte z uhrančivého auta silničního zabijáka s fantasticky drsným, sonorním zvukem. Protože události se za relativně malým čelním sklem můžou v podání M6 Gran Coupé měnit velmi rychle, je opravdu nedocenitelným pomocníkem průhledový displej s možností tradičního M zobrazení: s velkým barevným otáčkoměrem a číselným znázorněním rychlosti a zvolené rychlosti.

Nebe, peklo, ráj

Byl jsem opravdu překvapen, co všechno si k téměř dvoutunovému autu řidič v zatáčce může dovolit. Široké dvacetipalcové pneumatiky od Michelinu se urputně drží asfaltu, až si říkáte, že by přední sedadla mohla být o něco výrazněji tvarována. Silnou zbraní Gran Coupé je čitelnost, kterou podporuje i příjemně tuhé, přesné a informacemi překvapivě nasycené řízení. V tomto ohledu je na tom v dané kategorii aut lépe snad pouze Porsche Panamera.

TEST: BMW 1 M Coupé - Hodně rychle, hodně bokem

To, že dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec dokáže zadní kola bez problémů protočit není nic zvláštního, na mokru se však budete muset obrnit trpělivostí či se, v případě vypnutí elektronických pomocníků, soustředit na spoustu kontra volantem. Když totiž silnice není dokonale rovná, stávalo se, že mohutných 680 N.m rozblikalo oranžové smýkající se autíčko i na šestku. Motor má tolik síly, že v manuálním režimu se s častou změnou převodů opravdu moc zabývat nemusíte; už ve třech tisících je k dispozici nejen maximální točivý moment, ale také zhruba 220 kW.

Co jde nahoru, musí také dolů, zpívá Tom Petty v jednom slavném hitu, a pro M6 Gran Coupé to platí dvojnásob. Silnému motoru musí sekundovat neméně velkoryse dimenzovaná brzdová soustava. Testovaný model měl příplatkové karbon-keramické kotouče, které vás přijdou na nemalých 225.000 korun. Jde však bezesporu o nejlépe využité peníze ceníku M6: brzdný účinek je ještě více nekompromisní než u ocelových kotoučů, náběh téměř okamžitý a výdrž velice dobrá. Po sedmém brzdění z vysokých rychlostí (bez výrazněji sníženého účinku) mě to zkrátka přestalo bavit.

obrázek [600 x 239]  

Apetit motoru není nikterak nehorázný, jak by možná leckdo čekal. Klidné cestování po okreskách může znamenat jednocifernou spotřebu, běžné jezdění v rámci limitů se vejde někam mezi dvanáct a čtrnáct litrů naturalu a sportovní svezení by matematici popsali jako funkci shora neomezenou. Třicet litrů? Žádný problém.

Další věcí, kterou je dobré zmínit, je zvuk, vycházející ze čtveřice koncovek výfuku. V ostrém režimu motoru je totiž velmi podmanivý, temně hluboký baryton bude milovat celé sousedství. Spolu s motorem, jehož elán postupně graduje (přeplňování navzdory), jsou vpravdě sehranou dvojicí. Zatímco třeba takový Jaguar F-Type je se svými blafajícími meziplyny možná až zbytečně extravagantní, M6 prostě jenom zahřmí jako blížící se bouře. A všichni vědí...

TEST: BMW M3 – Zpívejte aleluja

Absolut M

Nejen že M6 Gran Coupé vskutku nejezdí špatně, je to zároveň asi nejzábavnější a nejrychlejší BMW na trhu. Velká, ostrá SUV jako X5 M sice pobaví, ale rozhodně nejde o ideálního partnera na zakroucenou silnici první třídy. Zaměřme se proto na normální auta: kdo nám v „M“ stáji zbývá? Než do showroomů přijde M3 páté generace, nemáte moc na výběr. Je tu už pouze M5 a M6 Coupé, plus náš dnešní „nováček“, M6 Gran Coupé.

Ten má oproti M6 Coupé o 113 milimetrů delší rozvor, což mu propůjčuje ještě lepší předpoklady pro klidné cestování vysokými rychlostmi. Zatímco Coupé je podvozkově o něco živější a ochotnější k překlápění v rychlých zatáčkách, Gran Coupé působí jistějším a o něco čitelnějším dojmem. Za zády zkrátka máte „delší kus auta“, takže hrátky s odsazením zádě (které jsou díky bestiálnímu motoru jednodušší než sebrat dítěti lízátko) jsou příjemně hladké a lépe kontrolovatelné. Asi se shodneme na tom, že M6 Coupé je sice báječné auto, nicméně k čistokrevnému sporťáku má při hmotnosti přes 1,8 tuny přeci jen dost daleko. Delší, komfortnější sourozenec je těžší jen o 25 kilogramů (stejně jako Coupé se může pochlubit karbonovou střechou snižující nejen hmotnost, ale i těžiště) a k bleskovému zrychlení přidává i velmi zajímavou možnost uvolněného a přitom velmi svižného ukrajování dálničních kilometrů. K charakteru řady 6 mi zkrátka čtyřdveřová verze „M“ pasuje mnohem lépe.

obrázek [600 x 402]  

Dobrá, ale co skvělá em-pětka? Ve srovnání s M6 Coupé se najednou zdá, jakoby ani nešlo o legendu z Mnichova, ale jen o nějaký běžný rychlý sedan. Opravdu tak velký je rozdíl mezi M5 a M6. O více jak sedm centimetrů nižší auto s rozchodem zadních kol zvětšeným o tři centimetry je mnohem více „přisáté“ k asfaltu, náklony karoserie jsou téměř neznatelné a i pozice za volantem je více závodní. Tím se ostatně Gran Coupé odlišuje od konkurence, takto sportovní a přitom uvolněné sezení ve velkých a skvěle tvarovaných sedadlech neumí nabídnout nikdo další.

TEST: BMW X5 M - Splašený panelák

Situace se obrací při pohledu na druhou řadu sedadel, kde BMW sází na čtyřmístný interiér s prostředním kozlíkem, na kterém by nikdo dobrovolně neseděl déle než pár minut. Navíc si, kvůli masivnímu středovému tunelu, nemá pátý cestující pořádně kam dát nohy. To Audi A7 Sportback či Mercedes-Benz CLS jsou v tomto ohledu praktičtějšími společníky. Pokud však budete v M6 jezdit ve čtyřech a neměříte přes 185 cm, nebudete si ani na zadních sedadlech stěžovat na nedostatek prostoru.

obrázek [600 x 350]  

Interiér řady 6 jsme chválili už několikrát a ani teď není třeba dělat výjimku. Masivní středový tunel vás hezky obejme (u Coupé to tolik nevadí, ale zde by se hodilo pár odkládacích míst navíc), kvalitní kůže a skvěle slícované plasty dodávají vnitřku vozu potřebnou vážnost. Jedna z hlavních otázek však stojí jasně: Funguje M6 Gran Coupé jako opravdové GT?

TEST: BMW M5 vs. BMW M5 – Supersedan po dvaceti letech

I přes dechberoucí jízdní výkony ano. Podvozek umí být i na dvacetipalcových kolech dostatečně poddajný a dokáže odfiltrovat spoustu malých, ostrých rázů, které vám „obyčejná“ BMW s tuhými pneumatikami run-flat nikterak nezatajují. Tlumení větších nerovností také není špatné, tlumiče, uchycené do tuhé karoserie, pracují výborně, a pokud bychom M6 srovnali s konkurencí na vzduchových podvozcích, nejspíše by BMW z boje vyšlo vítězně.

Hýčkání v peřince samozřejmě vypadá jinak, přece jen tohle auto musí umět zvládnout bez ztráty kytičky i volné jízdy na Masarykově okruhu. Pokud byste se mě však zeptali, zda bych s ním chtěl jet třeba do Itálie, odpověděl bych vám bez váhání, že ano. A přesně o tom GT jsou...

Nejlevnější verze modelu2.050.000 Kč (640i Gran Coupé)
Základ s testovaným motorem3.387.500 Kč (M6 Gran Coupé)
Testovaný vůz s výbavou3.971.650 Kč (M6 Gran Coupé)

Plusy

  • Extrémně silný motor
  • Jízdní výkony
  • Vzhled

Minusy

  • Spotřeba paliva
  • Přenos výkonu
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW M6 Gran Coupé

Cena v základní výbavě: 3 387 500 Kč Cena v testované výbavě: 3 971 650 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), 20" M kola z lehké slitiny, dvouspojková převodovka, M sportovní podvozek, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Auto Start / Stop funkce, adaptivní bixenonové světlomety, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, elektrické nastavení sedadel s pamětí, sportovní sedadla vpředu, vyhřívaná přední sedadla, kůže Merino, metalický lak, HUD, velurové koberečky, parkovací asistent vpředu i vzadu, hliníkové obložení interiéru atd.

Výbava testovaného vozu:kůže Individual (141.200,-), Navigace Proffesional (64.450,-), čtyřzónová klimatizace (21.050,-), karbonové brzdy (225.925,-), „Driving Assistant Plus“ (65.475,-), Surround View (17.975,-), M multifunkční sedadla vpředu (56.475,-), zadní kamera (10.775,-) atd.

Arca Capital stáhla žádost na převzetí rakouské Wiener Privatbank Arca Capital stáhla žádost na převzetí rakouské Wiener Privatbank

Finanční skupina Arca Capital stáhla svoji žádost o…

Banky v Česku vykázaly rekordní zisky Banky v Česku vykázaly rekordní zisky

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2018 stoupl…

Taxify končí v krajských městech, působit bude pouze v Praze Taxify končí v krajských městech, působit bude pouze v Praze

Přepravní společnost Taxify dnes ukončila provoz ve…

Komentář Michaela Romancova: Prázdné vítězství Kremlu Komentář Michaela Romancova: Prázdné vítězství Kremlu

Sankce, které EU uvalila na Rusko po anexi Krymu, byly…

 
Technické údaje
Motor BMW M6 Gran Coupé
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 412 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1500 - 5750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14 / 7.6 / 9.9
Emise CO2:232
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1265
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 535
Rozměr pneu:265/35 R20, 295/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5011
b) šířka (mm): 1899
c) výška (mm): 1393
d) rozvor (mm): 2964
e) rozchod vpředu (mm): 1631
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 710
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: BMW M6 Gran Coupé – Gran express







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 



BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel

BMW M6 generace E63 se pyšnilo úchvatným atmosférickým…

G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé

G-Power umějí nejrychlejší bavoráky na světě a nejsou jim…

 



 
Sportovní kořeny BMW M v Německu nehledejte. Vzácná 530 MLE série E12 se znovu narodí

Sportovní kořeny BMW M v Německu nehledejte. Vzácná 530 MLE série E12 se znovu narodí

Dnes 11:50

Historie písmene M u BMW je dosti známá. Co ale bylo na začátku?




Blesk.cz

Rakovina se Jirkovi rozlezla po těle a Andrea Pomeje? Vánoční romantika s milencem

Rakovina se Jirkovi rozlezla po těle a Andrea…

Jiří Pomeje (54) se v nemocnici vyrovnává s krutou zprávou, že rakovina se nejen vrátila, ale navíc se mu…

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější? Plus tip na zkrášlující masku!

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější?…

Mandarinky patří k zimě, milujeme je, protože se na rozdíl od pomerančů dobře loupou. Víte ale, čím se liší od…

 

iSport.cz

Pokuta pro rappera Kučeru! 60 tisíc za sprosťárny na Spartu a Berbra

Pokuta pro rappera Kučeru! 60 tisíc za sprosťárny na…

Svým vystoupením v ostrém videoklipu, kde Tomáš Kučera rapuje třeba na adresu Sparty či vedení FAČR, znevážil…

Proměna českého mistra: Kdo v Plzni stoupá, ztrácí pozici a co posily

Proměna českého mistra: Kdo v Plzni stoupá, ztrácí…

Těžký podzim v Plzni zvládli. V lize dýchají na záda Slavii, v 19 kolech uhráli 45 bodů a jsou s minimálním…

 

Reflex.cz

Skandál v Německu: Důstojníci policie vyhrožovali právničce zabitím dvouleté dcery, sdíleli fotky Hitlera

Skandál v Německu: Důstojníci policie vyhrožovali…

S velkým skandálem se potýká policie v Německu. Pět důstojníků, čtyři muži a jedna žena, z Frankfurtu nad…

V jídle je skryté nebezpečí, může i za rakovinu. Vím, co změnit, mě to uzdravilo, stačí dny, tvrdí lektorka

V jídle je skryté nebezpečí, může i za rakovinu.…

Jaké jídlo je dnes vlastně zdravé a komu věřit? Lektorka a expertka na výživu Eva Cikrytová říká, že jsme radami…