Test Auto.cz

BMW M6 Gran Coupé – Gran express

29.11. 2013
Verdikt
 

Skloubit pohodlný vůz kategorie GT se supersportem není lehké. Inženýři v BMW však našli tajný recept.

Každé nové BMW s písmenem M v názvu si zaslouží pozornost. Zvláště, když jde o léty prověřenou kombinaci písmena a čísla. Nemá cenu chodit kolem horké kaše: pánové, nastartujte motory!

Model M6 Gran Coupé pohání stejná jednotka, jako v případě ostatních „bratříčků“ z ostré emkové stáje: dvěma turbodmychadly Twin Scroll plněný motor o objemu 4,4 litru. Ten je schopen, stejně jako v M5, nabídnout famózních 412 kW (560 koní) a 680 N.m točivého momentu. Jistě už jej každý fanda rychlých Mnichovanů zná, pro ty ostatní alespoň malé technické opáčko: zajímavostí respekt vzbuzující strojovny je fakt, že turbodmychadla jsou i s katalyzátory umístěna mezi oběma řadami válců. Unikátní je propletenec výfukových svodů - celý systém je tvořen čtveřicí zcela oddělených větví, jež samostatně míří k dvoukomorovým dmychadlům. Vždy dva z těchto výfukových svodů se spojí až těsně před vstupem k turbíně. Tím je zajištěn stálý tok výfukových plynů bez pulzů, který udržuje vysoký tlak v turbodmychadlech, čímž zajišťuje rychlé reakce osmiválce.

obrázek [600 x 402]  

O tom, jak intenzivní jeho reakce budou, můžete rozhodnout nastavením odezvy motoru. To není nic převratného, u sportovně zaměřeného vozu je však ještě důležitější možnost individuálního nastavení tuhosti tlumičů, aktivity posilovače řízení či rychlosti změny převodů. To poslední má na starosti sedmistupňová dvouspojka M-DCT, která v komfortním režimu umí řadit téměř jako automaty s hydrodynamickým měničem, zatímco v nejostřejším režimu, vhodném spíše na okruh či velmi svižnou jízdu mimo město, umí v zájmu co nejrychlejší změny převodu občas řádně zaměstnat krční svalstvo. Zvláště, pokud těsně před řazením uberete plyn; což se stává, třeba když náhle někoho dojedete. Jestliže však chcete vystřelit z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, asi vám o maximální komfort moc nepůjde. Řadit si můžete sami páčkami pod volantem, malý oblý volič automatu mezi sedadly má správnou logiku: podřazujete směrem od sebe.

TEST: BMW X6 M – Střela úctyhodného kalibru

Na skvělém, tlustém volantu s ideálním průměrem si můžete nastavit dvě „hot-keys“; M1 a M2. Pod jedním tlačítkem se například může ukrývat komfortní M6 Gran Coupé s lehce ostřejšími reakcemi motoru, zatímco po zmáčknutí druhého uděláte z uhrančivého auta silničního zabijáka s fantasticky drsným, sonorním zvukem. Protože události se za relativně malým čelním sklem můžou v podání M6 Gran Coupé měnit velmi rychle, je opravdu nedocenitelným pomocníkem průhledový displej s možností tradičního M zobrazení: s velkým barevným otáčkoměrem a číselným znázorněním rychlosti a zvolené rychlosti.

Nebe, peklo, ráj

Byl jsem opravdu překvapen, co všechno si k téměř dvoutunovému autu řidič v zatáčce může dovolit. Široké dvacetipalcové pneumatiky od Michelinu se urputně drží asfaltu, až si říkáte, že by přední sedadla mohla být o něco výrazněji tvarována. Silnou zbraní Gran Coupé je čitelnost, kterou podporuje i příjemně tuhé, přesné a informacemi překvapivě nasycené řízení. V tomto ohledu je na tom v dané kategorii aut lépe snad pouze Porsche Panamera.

TEST: BMW 1 M Coupé - Hodně rychle, hodně bokem

To, že dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec dokáže zadní kola bez problémů protočit není nic zvláštního, na mokru se však budete muset obrnit trpělivostí či se, v případě vypnutí elektronických pomocníků, soustředit na spoustu kontra volantem. Když totiž silnice není dokonale rovná, stávalo se, že mohutných 680 N.m rozblikalo oranžové smýkající se autíčko i na šestku. Motor má tolik síly, že v manuálním režimu se s častou změnou převodů opravdu moc zabývat nemusíte; už ve třech tisících je k dispozici nejen maximální točivý moment, ale také zhruba 220 kW.

Co jde nahoru, musí také dolů, zpívá Tom Petty v jednom slavném hitu, a pro M6 Gran Coupé to platí dvojnásob. Silnému motoru musí sekundovat neméně velkoryse dimenzovaná brzdová soustava. Testovaný model měl příplatkové karbon-keramické kotouče, které vás přijdou na nemalých 225.000 korun. Jde však bezesporu o nejlépe využité peníze ceníku M6: brzdný účinek je ještě více nekompromisní než u ocelových kotoučů, náběh téměř okamžitý a výdrž velice dobrá. Po sedmém brzdění z vysokých rychlostí (bez výrazněji sníženého účinku) mě to zkrátka přestalo bavit.

obrázek [600 x 239]  

Apetit motoru není nikterak nehorázný, jak by možná leckdo čekal. Klidné cestování po okreskách může znamenat jednocifernou spotřebu, běžné jezdění v rámci limitů se vejde někam mezi dvanáct a čtrnáct litrů naturalu a sportovní svezení by matematici popsali jako funkci shora neomezenou. Třicet litrů? Žádný problém.

Další věcí, kterou je dobré zmínit, je zvuk, vycházející ze čtveřice koncovek výfuku. V ostrém režimu motoru je totiž velmi podmanivý, temně hluboký baryton bude milovat celé sousedství. Spolu s motorem, jehož elán postupně graduje (přeplňování navzdory), jsou vpravdě sehranou dvojicí. Zatímco třeba takový Jaguar F-Type je se svými blafajícími meziplyny možná až zbytečně extravagantní, M6 prostě jenom zahřmí jako blížící se bouře. A všichni vědí...

TEST: BMW M3 – Zpívejte aleluja

Absolut M

Nejen že M6 Gran Coupé vskutku nejezdí špatně, je to zároveň asi nejzábavnější a nejrychlejší BMW na trhu. Velká, ostrá SUV jako X5 M sice pobaví, ale rozhodně nejde o ideálního partnera na zakroucenou silnici první třídy. Zaměřme se proto na normální auta: kdo nám v „M“ stáji zbývá? Než do showroomů přijde M3 páté generace, nemáte moc na výběr. Je tu už pouze M5 a M6 Coupé, plus náš dnešní „nováček“, M6 Gran Coupé.

Ten má oproti M6 Coupé o 113 milimetrů delší rozvor, což mu propůjčuje ještě lepší předpoklady pro klidné cestování vysokými rychlostmi. Zatímco Coupé je podvozkově o něco živější a ochotnější k překlápění v rychlých zatáčkách, Gran Coupé působí jistějším a o něco čitelnějším dojmem. Za zády zkrátka máte „delší kus auta“, takže hrátky s odsazením zádě (které jsou díky bestiálnímu motoru jednodušší než sebrat dítěti lízátko) jsou příjemně hladké a lépe kontrolovatelné. Asi se shodneme na tom, že M6 Coupé je sice báječné auto, nicméně k čistokrevnému sporťáku má při hmotnosti přes 1,8 tuny přeci jen dost daleko. Delší, komfortnější sourozenec je těžší jen o 25 kilogramů (stejně jako Coupé se může pochlubit karbonovou střechou snižující nejen hmotnost, ale i těžiště) a k bleskovému zrychlení přidává i velmi zajímavou možnost uvolněného a přitom velmi svižného ukrajování dálničních kilometrů. K charakteru řady 6 mi zkrátka čtyřdveřová verze „M“ pasuje mnohem lépe.

obrázek [600 x 402]  

Dobrá, ale co skvělá em-pětka? Ve srovnání s M6 Coupé se najednou zdá, jakoby ani nešlo o legendu z Mnichova, ale jen o nějaký běžný rychlý sedan. Opravdu tak velký je rozdíl mezi M5 a M6. O více jak sedm centimetrů nižší auto s rozchodem zadních kol zvětšeným o tři centimetry je mnohem více „přisáté“ k asfaltu, náklony karoserie jsou téměř neznatelné a i pozice za volantem je více závodní. Tím se ostatně Gran Coupé odlišuje od konkurence, takto sportovní a přitom uvolněné sezení ve velkých a skvěle tvarovaných sedadlech neumí nabídnout nikdo další.

TEST: BMW X5 M - Splašený panelák

Situace se obrací při pohledu na druhou řadu sedadel, kde BMW sází na čtyřmístný interiér s prostředním kozlíkem, na kterém by nikdo dobrovolně neseděl déle než pár minut. Navíc si, kvůli masivnímu středovému tunelu, nemá pátý cestující pořádně kam dát nohy. To Audi A7 Sportback či Mercedes-Benz CLS jsou v tomto ohledu praktičtějšími společníky. Pokud však budete v M6 jezdit ve čtyřech a neměříte přes 185 cm, nebudete si ani na zadních sedadlech stěžovat na nedostatek prostoru.

obrázek [600 x 350]  

Interiér řady 6 jsme chválili už několikrát a ani teď není třeba dělat výjimku. Masivní středový tunel vás hezky obejme (u Coupé to tolik nevadí, ale zde by se hodilo pár odkládacích míst navíc), kvalitní kůže a skvěle slícované plasty dodávají vnitřku vozu potřebnou vážnost. Jedna z hlavních otázek však stojí jasně: Funguje M6 Gran Coupé jako opravdové GT?

TEST: BMW M5 vs. BMW M5 – Supersedan po dvaceti letech

I přes dechberoucí jízdní výkony ano. Podvozek umí být i na dvacetipalcových kolech dostatečně poddajný a dokáže odfiltrovat spoustu malých, ostrých rázů, které vám „obyčejná“ BMW s tuhými pneumatikami run-flat nikterak nezatajují. Tlumení větších nerovností také není špatné, tlumiče, uchycené do tuhé karoserie, pracují výborně, a pokud bychom M6 srovnali s konkurencí na vzduchových podvozcích, nejspíše by BMW z boje vyšlo vítězně.

Hýčkání v peřince samozřejmě vypadá jinak, přece jen tohle auto musí umět zvládnout bez ztráty kytičky i volné jízdy na Masarykově okruhu. Pokud byste se mě však zeptali, zda bych s ním chtěl jet třeba do Itálie, odpověděl bych vám bez váhání, že ano. A přesně o tom GT jsou...

Nejlevnější verze modelu2.050.000 Kč (640i Gran Coupé)
Základ s testovaným motorem3.387.500 Kč (M6 Gran Coupé)
Testovaný vůz s výbavou3.971.650 Kč (M6 Gran Coupé)

Plusy

  • Extrémně silný motor
  • Jízdní výkony
  • Vzhled

Minusy

  • Spotřeba paliva
  • Přenos výkonu
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW M6 Gran Coupé

Cena v základní výbavě: 3 387 500 Kč Cena v testované výbavě: 3 971 650 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), 20" M kola z lehké slitiny, dvouspojková převodovka, M sportovní podvozek, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Auto Start / Stop funkce, adaptivní bixenonové světlomety, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, elektrické nastavení sedadel s pamětí, sportovní sedadla vpředu, vyhřívaná přední sedadla, kůže Merino, metalický lak, HUD, velurové koberečky, parkovací asistent vpředu i vzadu, hliníkové obložení interiéru atd.

Výbava testovaného vozu:kůže Individual (141.200,-), Navigace Proffesional (64.450,-), čtyřzónová klimatizace (21.050,-), karbonové brzdy (225.925,-), „Driving Assistant Plus“ (65.475,-), Surround View (17.975,-), M multifunkční sedadla vpředu (56.475,-), zadní kamera (10.775,-) atd.

Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové

Znáte Dalibora? Toho s houslemi. Ve své době kradl, až se…

Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000 Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000

Do soutěže se přihlásila pouze společnost GSE Services…

Produktivita české práce klesá Produktivita české práce klesá

Růst tuzemské zaměstnanosti jde primárně na vrub profesí…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

 
Technické údaje
Motor BMW M6 Gran Coupé
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 412 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1500 - 5750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14 / 7.6 / 9.9
Emise CO2:232
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1265
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 535
Rozměr pneu:265/35 R20, 295/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5011
b) šířka (mm): 1899
c) výška (mm): 1393
d) rozvor (mm): 2964
e) rozchod vpředu (mm): 1631
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 710
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: BMW M6 Gran Coupé – Gran express







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé

G-Power umějí nejrychlejší bavoráky na světě a nejsou jim…

BMW M6 GTLM: GT3 se podívá i do Ameriky BMW M6 GTLM: GT3 se podívá i do Ameriky

BMW oznámilo, že upraví nový okruhový speciál M6 GT3 tak,…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede jen cesta vzhůru

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Nádherné tažení do pařížského finále z před dvou let vystřídal zlý sen, který Lucie Šafářová…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…