Test Auto.cz

BMW X1 xDrive20d – Může si říkat BMW?

13.1. 2016
Verdikt
 

BMW X1 se v druhé generaci výrazně změnilo z hlediska tvarů, pohonu i techniky. Zjišťovali jsme, zda se tato proměna povedla.

V dnešní době není příliš obvyklé, aby se automobil v nové generaci tolik změnil, BMW se ale v případě nového modelu X1 rozhodlo k radikálnímu kroku a kompletně SUV přepracovalo. Měnil se nejen vzhled, ale také velikost, poháněná náprava nebo technika v útrobách vozu. Nebudeme náhodou se slzou v oku vzpomínat na první X1?

Ta se začala prodávat v roce 2009 jako nejmenší zástupce SUV mnichovské značky. Do segmentu tak malých luxusních SUV tehdy X1 vstoupila jako první, konkurence ji následovala později – Audi a Range Rover v roce 2011 (Q3, respektive Evoque), Mercedes-Benz pak až v roce 2013 (GLA).

X1 ale trápila posádkou malou kabinou, konstruktéři se tak při návrhu nástupce zaměřili právě na tuto oblast a rozhodli se postavit praktičtější a prostornější vůz. Snaha o nižší výrobní náklady pak znamenala použití nové modulární platformy, sdílené s dalšími kompaktními modely značek BMW a Mini (MPV 2 Active Tourer a Clubman). To dosavadní X1 používala upravenou platformu větší X3.

Otestovali jsme: BMW X1 (E84) xDrive23d – Jednička v lodičkách

Automobil jsme otestovali v provedení xDrive20d Sport Line. Pod tímto označením se skrývá dvoulitrový turbodiesel o výkonu 140 kW, kombinovaný s pohonem všech kol, za který se proti výchozímu provedení sDrive20d připlácí 53.300 korun. Sport Line je pak jedna z nabízených verzí, které upravují vzhled auta i jeho výbavu. Automobil navíc disponoval osmistupňovým automatem s páčkami pod volantem za 60.086 korun.

Ze zvýšeného kombi typickým SUV

Zatímco předchozí X1 (s interním označením E84) svojí siluetou připomínala spíše zvýšené kombi, novinka (F48) vsadila na tradiční proporce vozů kategorie SUV. Vzhled je tak trochu uniformní, předchůdce byl svébytnější, novou generaci lze z některých úhlů zaměnit s o segment větší X3. Pravdou ale je, že se X1 designově povedla a vypadá určitě lépe než první generace.

obrázek [600 x 264]

Se změnou proporcí souvisí výrazná proměna rozměrů. Novinka je dlouhá 4.439 mm a vysoká 1.612 mm, což znamená, že je jednak o 38 mm kratší a jednak o citelných 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se zastavil na hodnotě 2.670 mm, u novinky je tak o výrazných 90 mm kratší než v případě minulé generace. Opravdu dnes není zvykem, aby se rozvor nového auta tak citelně zkrátil.

Velký minus předchozí X1 byla doslova titěrná kabina, zkrácení novinky by tak naznačovalo, že na tom nová generace bude ještě hůře. Opak je ale pravdou, mimo jiné díky tomu, že cestující sedí výše (o 36 mm vpředu a 64 mm vzadu), a tedy i vzpřímeněji. Vnitřní prostor opravdu překvapí, vpředu i vzadu je dostatek prostoru. X1 tak nově může klidně sloužit jako rodinný vůz.

Na zadních sedadlech si ale dlouháni budou hovět jen v případě, že je posuvná lavice v zadní pozici. Jakmile se posune vpřed (až o 13 cm), rázem se prostor stává průměrným. I se sedačkami v poloze “zcela vzad” ale kufr stále nabídne solidní objem (udávaných 505 litrů je ovšem maximální hodnotou), a tak se dlouháni omezovat nemusí. Zadní lavice je uložena výše, a tak dobře podpírá stehna cestujících. Opěradla sedadel je navíc možné polohovat. Jak už to ale tak u vozů luxusních značek bývá, za nastavitelnou zadní lavici si zákazník musí připlatit, a to 8.008 korun. Sklopná sedadla v poměru 40:20:40 jsou však standardem.

Rozložení palubní desky s vodorovně členěným středovým panelem je už známé, je prakticky totožné s MPV řady 2. Potěší lepší materiály než v předchůdci. Interiér testované verze Sport Line oživuje hliníkově stříbrné obložení doplněné o matně červený pruh. Specialitou této verze jsou též sportovně tvarovaná sedadla s nastavitelnou délkou sedáku. Ta budou vyhovovat pouze útlým postavám, rozměrnějším řidičům přijdou kvůli výrazným bočnicím příliš úzká. V zatáčkách ale podrží naprosto dokonale. Na fotografiích si povšimněte volantu – jedná se o příplatkový s logem M za 7.748 Kč, který je naprosto dokonalý. Ideální je jak jeho poloměr, tak masivní věnec.

obrázek [600 x 308]

A jak je na tom X1 se svým zavazadlovým prostorem? Oproti předchůdci se zvětšil o 85 litrů na zmíněných 505 litrů, což je skvělé číslo i při srovnání s konkurenty. Zavazadelník nabízí dvojité dno, mezipodlaha je ale spojena se skutečným dnem, a tak nelze vyjmout. Po sklopení zadních sedadel sice nevznikne schod, ložná plocha ale není zcela rovná. V této konfiguraci nabídne kufr 1.550 litrů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X1 xDrive20d

Cena v základní výbavě: 1 046 400 Kč Cena v testované výbavě: 1 390 250 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 18palcová litá kola, kožená hlavice řadicí páky, asistent pro jízdu z kopce, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio se šesti reproduktory a displejem s úhlopříčkou 6,5“, palubní počítač, přední sportovní sedadla, zadní parkovací asistent, tempomat s brzdnou funkcí, diodové osvětlení dveří, černé vysoce lesklé obložení s akcentem Coral Red matt, podélné střešní nosníky, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40.

Výbava testovaného vozu:Sportovní osmistupňová automatická převodovka s řadicími páčkami pod volantem (+60.086,-), metalický lak (+18.434,-), paket Guidance – diodové světlomety, navigace a elektricky sklopná zrcátka (+56.862,-), BMW ConnectedDrive Plus – přístup na BMW Online portál, informace o aktuální hustotě provozu, dálkové ovládání vybraných funkcí auta, přístup k internetu, telefonní informační servis (+49.920,-), elektrické nastavení tuhosti tlumičů (+13.338,-), zadní parkovací kamera (+10.686,-), přední parkovací senzory (+9.334,-), Driving Assistant Plus – upozornění na nežádoucí vyjetí z pruhu, upozornění na nebezpečí kolize s chodcem nebo vozem vpředu, funkce automatického brzdění, ukazatel povolené rychlosti, automatická dálková světla, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, asistent pro jízdu v kolonách (+32.578,-), zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním (+13.078,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka předních sedadel (+7.488,-), vyhřívání předních sedadel (+8.814,-), nastavitelná zadní sedadla (+8.008,-), M sportovní kožený volant (+7.748,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+12.012,-), hudební systém Harman Kardon s 12 reproduktory o výkonu 360 W (+21.086,-), střešní nosníky v provedení high-gloss shadow line (+8.008,-), síť zavazadlového prostoru (+5.070,-), zatmavená okna (+9.334,-), vak na lyže (+3.198,-), přehrávač CD (+3.198,-), leskle černé okenní lišty (+8.008,-).

Španělé opakují volby do parlamentu, průzkumy ale opět naznačují pat Španělé opakují volby do parlamentu, průzkumy ale opět naznačují pat

Španělé dnes půjdou po půl roce opět k volbám, aby si…

V Panamě se po devíti letech budování otevírá rozšířený průplav V Panamě se po devíti letech budování otevírá rozšířený průplav

Sedm desítek světových politiků, monarchů a prezidentů…

USA čeká demografická proměna, většina dětí se rodí příslušníkům menšin USA čeká demografická proměna, většina dětí se rodí příslušníkům menšin

Demografické složení Spojených států čekají velké změny,…

Milan Vašina: Síť LTE je klíčovou pro rozvoj dalšího byznysu operátora Milan Vašina: Síť LTE je klíčovou pro rozvoj dalšího byznysu operátora

Mobilní aplikace či IP televize jsou jen předvojem…

 

Štítky SUV BMW Testy

Technické údaje
Motor BMW X1 xDrive20d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.4 / 4.9
Emise CO2:129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1550
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 595
Rozměr pneu:255/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4439
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1598
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1561
f) rozchod vzadu (mm): 1562
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW X1 xDrive20d – Může si říkat BMW?






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E

Letos proběhl už pátý ročník události nazvané Automotive…

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Dodge Viper se letos rozloučí. Na trhu vydržel čtvrt…

 



Autoslevy


6 důvodů, proč okamžitě vyzkoušet jízdu v novém BMW X1 6 důvodů, proč okamžitě vyzkoušet jízdu v novém BMW X1

Obratnost menších aut a luxus velkých SUV. Nová generace…

Euro NCAP 2015: BMW X1 – Pět hvězd i podruhé Euro NCAP 2015: BMW X1 – Pět hvězd i podruhé

Nejmenší SUV mnichovské značky si i ve své druhé generaci…

 

Související články
Budoucnost BMW: Malý hatchback, sportovní hybrid i konkurent Maybachu Budoucnost BMW: Malý hatchback, sportovní hybrid i konkurent Maybachu

Nabídka BMW už dávno nečítá jen tradiční sedany 3, 5 a 7.…

Číňané milují jezevčíky. Prohlédněte si prodlouženou A4, X1 nebo třídu E! Číňané milují jezevčíky. Prohlédněte si prodlouženou A4, X1 nebo třídu E!

Čínský trh je natolik velký, že se automobilkám vyplatí…

 



 
Can-Am Spyder F3 Limited Special Series: V závětří

Can-Am Spyder F3 Limited Special Series: V závětří

Dnes 09:37

Tříkolky Can-Am Spyder se letos opět sjely na rakouský ledovec Grossglockner. Byli jsme u toho a cestou otestovali novinku: turisticky laděný cruiser Spyder F3-T.




Blesk.cz

Podívejte se, jak robotický pes od Googlu zakopává na slupce od banánu

Podívejte se, jak robotický pes od Googlu zakopává…

Společnost Boston Dynamics, která patří Googlu, zveřejnila video svého nejnovějšího robota jménem SpotMini.…

Sdílené bydlení, půjčky i doprava rostou. Europoslankyně volá po regulaci

Sdílené bydlení, půjčky i doprava rostou.…

Služby jako Airbnb, Uber nebo Zonky představují takzvanou sdílenou ekonomiku. A té se daří v Česku i v…

 

iSport.cz

Drtivý levý hák. Joshua ukázal, že je právem světovým šampionem

Drtivý levý hák. Joshua ukázal, že je právem…

Sedm kol plných napětí a odhodlaného tvrdého boxu. Anthony Joshua v londýnské O2 areně potvrdil, že je jednou z…

Jágr opět na trůnu! Hvězdný veterán podvanácté ovládl Zlatou hokejku

Jágr opět na trůnu! Hvězdný veterán podvanácté…

A králem se stává… Jaromír Jágr! Hvězdný veterán, který lámal rekordy v NHL v dresu Floridy, už podvanácté…

 

Reflex.cz

Ukrajinské tajné služby zveřejnily část dokumentů z dob Sovětského svazu

Ukrajinské tajné služby zveřejnily část dokumentů z…

Ukrajinská tisková agentura Unian dnes informovala, že ukrajinští zpravodajci zveřejnili část dokumentů ze svých…

Objevili ji v tramvaji, její hlášky pak zdobily filmy. Nezapomenutelné Miladě Ježkové by bylo 106 let

Objevili ji v tramvaji, její hlášky pak zdobily…

To je ale krásná půdička, tady se mi to bude věšet! Má pravdu, předsedo! Tady všichni kradou, jedině ty seš…