Test Auto.cz

BMW X1 xDrive20d – Může si říkat BMW?

13.1. 2016
Verdikt
 

BMW X1 se v druhé generaci výrazně změnilo z hlediska tvarů, pohonu i techniky. Zjišťovali jsme, zda se tato proměna povedla.

V dnešní době není příliš obvyklé, aby se automobil v nové generaci tolik změnil, BMW se ale v případě nového modelu X1 rozhodlo k radikálnímu kroku a kompletně SUV přepracovalo. Měnil se nejen vzhled, ale také velikost, poháněná náprava nebo technika v útrobách vozu. Nebudeme náhodou se slzou v oku vzpomínat na první X1?

Ta se začala prodávat v roce 2009 jako nejmenší zástupce SUV mnichovské značky. Do segmentu tak malých luxusních SUV tehdy X1 vstoupila jako první, konkurence ji následovala později – Audi a Range Rover v roce 2011 (Q3, respektive Evoque), Mercedes-Benz pak až v roce 2013 (GLA).

X1 ale trápila posádkou malou kabinou, konstruktéři se tak při návrhu nástupce zaměřili právě na tuto oblast a rozhodli se postavit praktičtější a prostornější vůz. Snaha o nižší výrobní náklady pak znamenala použití nové modulární platformy, sdílené s dalšími kompaktními modely značek BMW a Mini (MPV 2 Active Tourer a Clubman). To dosavadní X1 používala upravenou platformu větší X3.

Otestovali jsme: BMW X1 (E84) xDrive23d – Jednička v lodičkách

Automobil jsme otestovali v provedení xDrive20d Sport Line. Pod tímto označením se skrývá dvoulitrový turbodiesel o výkonu 140 kW, kombinovaný s pohonem všech kol, za který se proti výchozímu provedení sDrive20d připlácí 53.300 korun. Sport Line je pak jedna z nabízených verzí, které upravují vzhled auta i jeho výbavu. Automobil navíc disponoval osmistupňovým automatem s páčkami pod volantem za 60.086 korun.

Ze zvýšeného kombi typickým SUV

Zatímco předchozí X1 (s interním označením E84) svojí siluetou připomínala spíše zvýšené kombi, novinka (F48) vsadila na tradiční proporce vozů kategorie SUV. Vzhled je tak trochu uniformní, předchůdce byl svébytnější, novou generaci lze z některých úhlů zaměnit s o segment větší X3. Pravdou ale je, že se X1 designově povedla a vypadá určitě lépe než první generace.

obrázek [600 x 264]

Se změnou proporcí souvisí výrazná proměna rozměrů. Novinka je dlouhá 4.439 mm a vysoká 1.612 mm, což znamená, že je jednak o 38 mm kratší a jednak o citelných 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se zastavil na hodnotě 2.670 mm, u novinky je tak o výrazných 90 mm kratší než v případě minulé generace. Opravdu dnes není zvykem, aby se rozvor nového auta tak citelně zkrátil.

Velký minus předchozí X1 byla doslova titěrná kabina, zkrácení novinky by tak naznačovalo, že na tom nová generace bude ještě hůře. Opak je ale pravdou, mimo jiné díky tomu, že cestující sedí výše (o 36 mm vpředu a 64 mm vzadu), a tedy i vzpřímeněji. Vnitřní prostor opravdu překvapí, vpředu i vzadu je dostatek prostoru. X1 tak nově může klidně sloužit jako rodinný vůz.

Na zadních sedadlech si ale dlouháni budou hovět jen v případě, že je posuvná lavice v zadní pozici. Jakmile se posune vpřed (až o 13 cm), rázem se prostor stává průměrným. I se sedačkami v poloze “zcela vzad” ale kufr stále nabídne solidní objem (udávaných 505 litrů je ovšem maximální hodnotou), a tak se dlouháni omezovat nemusí. Zadní lavice je uložena výše, a tak dobře podpírá stehna cestujících. Opěradla sedadel je navíc možné polohovat. Jak už to ale tak u vozů luxusních značek bývá, za nastavitelnou zadní lavici si zákazník musí připlatit, a to 8.008 korun. Sklopná sedadla v poměru 40:20:40 jsou však standardem.

Rozložení palubní desky s vodorovně členěným středovým panelem je už známé, je prakticky totožné s MPV řady 2. Potěší lepší materiály než v předchůdci. Interiér testované verze Sport Line oživuje hliníkově stříbrné obložení doplněné o matně červený pruh. Specialitou této verze jsou též sportovně tvarovaná sedadla s nastavitelnou délkou sedáku. Ta budou vyhovovat pouze útlým postavám, rozměrnějším řidičům přijdou kvůli výrazným bočnicím příliš úzká. V zatáčkách ale podrží naprosto dokonale. Na fotografiích si povšimněte volantu – jedná se o příplatkový s logem M za 7.748 Kč, který je naprosto dokonalý. Ideální je jak jeho poloměr, tak masivní věnec.

obrázek [600 x 308]

A jak je na tom X1 se svým zavazadlovým prostorem? Oproti předchůdci se zvětšil o 85 litrů na zmíněných 505 litrů, což je skvělé číslo i při srovnání s konkurenty. Zavazadelník nabízí dvojité dno, mezipodlaha je ale spojena se skutečným dnem, a tak nelze vyjmout. Po sklopení zadních sedadel sice nevznikne schod, ložná plocha ale není zcela rovná. V této konfiguraci nabídne kufr 1.550 litrů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X1 xDrive20d

Cena v základní výbavě: 1 046 400 Kč Cena v testované výbavě: 1 390 250 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 18palcová litá kola, kožená hlavice řadicí páky, asistent pro jízdu z kopce, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio se šesti reproduktory a displejem s úhlopříčkou 6,5“, palubní počítač, přední sportovní sedadla, zadní parkovací asistent, tempomat s brzdnou funkcí, diodové osvětlení dveří, černé vysoce lesklé obložení s akcentem Coral Red matt, podélné střešní nosníky, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40.

Výbava testovaného vozu:Sportovní osmistupňová automatická převodovka s řadicími páčkami pod volantem (+60.086,-), metalický lak (+18.434,-), paket Guidance – diodové světlomety, navigace a elektricky sklopná zrcátka (+56.862,-), BMW ConnectedDrive Plus – přístup na BMW Online portál, informace o aktuální hustotě provozu, dálkové ovládání vybraných funkcí auta, přístup k internetu, telefonní informační servis (+49.920,-), elektrické nastavení tuhosti tlumičů (+13.338,-), zadní parkovací kamera (+10.686,-), přední parkovací senzory (+9.334,-), Driving Assistant Plus – upozornění na nežádoucí vyjetí z pruhu, upozornění na nebezpečí kolize s chodcem nebo vozem vpředu, funkce automatického brzdění, ukazatel povolené rychlosti, automatická dálková světla, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, asistent pro jízdu v kolonách (+32.578,-), zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním (+13.078,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka předních sedadel (+7.488,-), vyhřívání předních sedadel (+8.814,-), nastavitelná zadní sedadla (+8.008,-), M sportovní kožený volant (+7.748,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+12.012,-), hudební systém Harman Kardon s 12 reproduktory o výkonu 360 W (+21.086,-), střešní nosníky v provedení high-gloss shadow line (+8.008,-), síť zavazadlového prostoru (+5.070,-), zatmavená okna (+9.334,-), vak na lyže (+3.198,-), přehrávač CD (+3.198,-), leskle černé okenní lišty (+8.008,-).

Sobotkova koalice i přes karamboly dotáhla celý mandát. Projděte si mezníky jejího fungování Sobotkova koalice i přes karamboly dotáhla celý mandát. Projděte si mezníky jejího fungování

Zásadní zákony jako EET a novela o střetu zájmů ministrů,…

Z Airbnb se stává developer a hoteliér, postaví tisíce nájemních domů Z Airbnb se stává developer a hoteliér, postaví tisíce nájemních domů

Pronajímatel prázdninového bydlení Airbnb chce do dvou…

Zeman: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou reklamní kampaní Zeman: Slova o zásadních a zlomových volbách jsou reklamní kampaní

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

 

Štítky SUV BMW Testy

Technické údaje
Motor BMW X1 xDrive20d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.4 / 4.9
Emise CO2:129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1550
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 595
Rozměr pneu:255/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4439
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1598
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1561
f) rozchod vzadu (mm): 1562
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW X1 xDrive20d – Může si říkat BMW?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



6 důvodů, proč okamžitě vyzkoušet jízdu v novém BMW X1 6 důvodů, proč okamžitě vyzkoušet jízdu v novém BMW X1

Obratnost menších aut a luxus velkých SUV. Nová generace…

Euro NCAP 2015: BMW X1 – Pět hvězd i podruhé Euro NCAP 2015: BMW X1 – Pět hvězd i podruhé

Nejmenší SUV mnichovské značky si i ve své druhé generaci…

 



 
Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Dobový test Lady Niva 1600 z roku 1989. Změnilo se od té doby vůbec něco?

Dnes 08:00

Lada Niva (VAZ 2121) s pohonem všech kol představovala v době svého vzniku výraznou změnu v tradici konstrukce sovětských vozidel obdobného určení a vlastností.




Blesk.cz

Vsaďte si na nedělní dostihy ve Velké Chuchli:  Cena prezidenta… bez prezidenta!

Vsaďte si na nedělní dostihy ve Velké Chuchli: Cena…

Závěr obstarají vytrvalci! Letošní sezonu ve Velké Chuchli ukončí 97. Sherlog Cena prezidenta republiky. Hlava…

Volby ONLINE: Horáček, Drahoš a Sobotka rozdali hlasy. Sládka zatkla policie

Volby ONLINE: Horáček, Drahoš a Sobotka rozdali…

Volební místnosti po celém Česku se v sobotu úderem osmé hodiny znovu otevřely a Češi můžou o složení nové…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Syn slavného provokatéra má za sebou premiéru

TOP zajímavosti z NHL: Syn slavného provokatéra má…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Co pro vás chystáme na víkend a proč sledovat volby s Reflex.cz

Co pro vás chystáme na víkend a proč sledovat volby…

V sobotu ve 14:00 se zavřou volební místnosti. Už hodinu před tím začne náš on-line přenos z voleb s aktuálními…

Jak přesně určit diagnózy duševních poruch

Jak přesně určit diagnózy duševních poruch

Většina medicínských oborů používá různé přístroje k měření tělesných hodnot a zjištění anomálií, podle kterých…