TEST BMW X5 30d vs. VW Touareg 3.0 TDI – Prémie proti lidovce? Kdepak
Úvod, pořizovací náklady
Obě novinky na trhu sportovně-užitkových vozů přijíždí do redakční garáže ve zcela nové generaci. Rozdíl je jediný – zatímco v případě Touaregu jde o třetí vydání, X5 se představuje již ve čtvrtém provedení. S postupným náběhem výroby pojí modely i jeden motorový fakt - oba aktuálně koupíte výhradně s třílitrovým šestiválcem. Touareg s dieselem o výkonech 170 či 210 kW, X5 vedle naftových variant (195 a 294 kW) také se zážehovou jednotkou o síle 250 kW.
A vy už jistě tušíte, které pohonné jednotky jsou pro dané srovnání nejvhodnější – silnější nafta Touaregu a ta slabší z dílny bavorských. V obou případech v kombinaci s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol.
Touareg vystřídal Arteon na postu vlajkové lodi automobilky Volkswagen, což je jeden z důvodů, proč už dnes cenový rozdíl mezi ním a X5 není takový, jaký byste možná očekávali. Pod 1,5 milionu korun se vlastně vejde jen vstupní verze, která se však pojí se slabší naftou. Testovanou motorizaci pořídíte od výbavy Elegance a stojí minimálně 1.742.900 Kč. Cena to není zrovna lidová, přesto Touareg zůstává levnější než konkurent s motorizací xDrive30d, jenž přijde na minimálně 1.817.400 Kč. Rozdíl v pořizovací ceně je tedy rovných 74.500 Kč.
Pořizovací náklady | BMW X5 | VW Touareg |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | xDrive30d (195 kW) | 3.0 TDI (210 kW) |
Stupeň výbavy/cena [Kč] | 1.817.400 | Elegance/1.742.900 |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Airbagy | 7 | 6 |
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč] | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu/vzadu [Kč] | S/S | S |
Elektricky ovládaná/vyhřívaná zrcátka [Kč] | S/S | S/S |
Klimatizace [Kč] | automatická | automatická |
Kola | 18" z lehké slitiny | 18" z lehké slitiny |
Metalíza [Kč] | 27.092 | - |
Mlhová světla [Kč] | S | S |
Palubní počítač [Kč] | S | S |
Parkovací senzory vpředu/vzadu [Kč] | S | S |
Rádio [Kč] | S | S |
Rezervní kolo [Kč] | - | 8.800 |
Navigace [Kč] | S | S |
Tempomat [Kč] | S | S |
Volant kožený [Kč] | S | S |
Vyhřívání sedadel vpředu [Kč] | 10.296 | S |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 103.652/17.498 | 41.469/15.600 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 25.840/27.132 | 12.708/13.243 |
Přední blatník [Kč] | 13.356 | 9605 |
Čelní sklo [Kč] | 26.981 | 12.886 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 12.402 | 5454 + 879 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 1.547 | 1467 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 0 (v rámci BMW Service Inclusive) | 21.244 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 3/200.000 km (12.896) | 3/90.000 km (10.800) |
Postavení obou vozů v hierarchii automobilky i danou cenu se pochopitelně snaží obhájit bohatá standardní výbava. Osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, mlhovky či navigační systém, to vše najdete již ve standardu. Snad jen příplatek za vyhřívání předních sedaček u BMW může trochu překvapit. Stojí 10.296 Kč, zatímco u Volkswagenu jej dostanete v základu.
Pokud počítáte s vyšším ročním nájezdem, výhodnější pro vás jistě bude nabídka prodloužené záruky od BMW. Za 12.896 Kč totiž dostanete krytí na tři roky a 200.000 kilometrů. Nejblíže dané sumě je VW svou zárukou za 10.800 Kč taktéž na tři roky, avšak jen 90.000 kilometrů. Mastná záruka za 40.300 Kč už váš vůz sice chrání pět let, avšak stále „jen“ na 150.000 kilometrů.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | BMW X5 | VW Touareg |
Základní cena | 7 | 8 |
Standardní výbava a příplatky | 7 | 8 |
Servis | 6 | 8 |
Záruky | 9 | 8 |
Průměr | 7,25 | 8,00 |
Design, interiér
Nespletete je
V rámci mezigeneračních obměn prošly oba modely tak výraznými vzhledovými změnami, že si je s jejich předchůdci rozhodně nespletete. Zatímco BMW X5 vsadilo po vzoru ostatních moderních „bavoráků“ na obrovské ledviny na přídi, Touareg zase dostal výraznou chromovanou masku chladiče s navazujícími předními světlomety.
Jestli byl Volkswagen kritizován za ne zrovna zajímavý a vcelku usedlý design, minimálně v případech Arteonu a nového Touaregu to neplatí. Auto působí svěže a moderně, byť pravda, že z některých úhlů je jeho snaha zalíbit se čínským zákazníkům až příliš patrná. Osobně se mi stále více líbí BMW s naštvanějším výrazem, i když zejména vzadu už působí trochu baculatě. A nejen působí, nová generace X5 ve srovnání s předchůdcem narostla a postavení vozu hned vedle Touaregu to odhalí nejvíce. Když oba vozy dorazily do redakční garáže poprvé, říkali jsme si, jestli jsme náhodou místo vlajkové lodi VW nepřivezli Tiguan.
HODNOCENÍ DESIGNU | BMW X5 | VW Touareg |
Vnější vzhled | 9 | 8 |
Vnitřní vzhled | 9 | 7 |
Zpracování | 9 | 7 |
Ergonomie | 8 | 7 |
Konektivita | 9 | 8 |
Průměr | 8,80 | 7,40 |
Máte-li zkušenost s interiéry jiných moderních BMW, příbuznost X5 pro vás bude patrná na první pohled a s pracovištěm řidiče se snadno sžijete. Dva 12,3“ displeje – jeden za volantem, druhý uprostřed palubovky, zobrazují veškeré informace o autě a multimédiích. S obrazovkami lze pracovat dotykově, případně otočným ovladačem na středové konzole. Ten mimo jiné umí i zadávání adresy navigace psaním jednotlivých písmen přímo na něj. Avšak chce to svatou trpělivost, nebo minimálně cvik. Často se vám totiž stane, že místo mezery (delší potažení zleva doprava) napíšete pomlčku (to samé, jen krátce). A tak bych mohl pokračovat.
To uvnitř Touaregu došlo k hotové revoluci. Také tady dostanete ve vyšších výbavách plně digitální pracoviště řidiče s dvanáctipalcovou obrazovkou namísto tradičních budíků a dokonce patnáctipalcovým displejem uprostřed. Ten už skutečně vypadá jako televize a pro seznámení se s veškerými funkcemi a chodem si vyhraďte zhruba tolik času, kolik potřebujete na sžití se s novým telefonem. Hledání některých funkcí je totiž ze začátku docela oříšek, třeba zapnutí vyhřívání volantu nám dávalo docela zabrat. Řešení je to efektní, o tom žádná, snad jen spára mezi oběma displeji působí trochu lacině. Vidět je naštěstí jen z místa spolujezdce a omluvou budiž alespoň to, že je díky tomu větší obrazovka nakloněna více směrem k řidiči.
Při podrobnějším zkoumání kabiny nakonec zjistíte, že danou cenovou kategorii byste o něco více věřili BMW. Ne že by snad Volkswagen použil laciné materiály, dojem prémie z nich ale také zrovna nečiší. A volant vlajkového SUV, který sem zamířil rovnou z Golfu, také není zrovna dvakrát reprezentativní...
Ceně naopak odpovídají v obou případech pohodlné a měkké sedačky, přičemž ty přední jsou o chlup komfortnější v BMW. Nárůst obou modelů se podepisuje i na vnitřním prostoru. V Touaregu se sám za sebe posadím s několikacentimetrovou rezervou nad hlavou, ale hlavně před koleny. To v X5 už jsem si přišel stísněný o něco víc a příliš nepotěší ani nízko uložená lavice s krátkým sedákem. Tady získává bodík k dobru Touareg.
Nenechte se zmást velkým rozdílem v objemech zavazadelníků. Touareg sice hlásí 810 litrů (což je ve srovnání s 650 litry X5 velký rozdíl), avšak VW jej vypočítal s posuvnou druhou lavicí umístěnou co nejvíce vepředu. Víka zavazadelníků se otevírají elektronicky. BMW má navíc sklopnou dolní část, přes níž se do zadních částí kufru nedostává zrovna snadno. Potěší ale fakt, že i tento prvek můžete sklopit elektronicky a nijak se u toho nezašpiníte.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | BMW X5 | VW Touareg |
Prostornost | 7 | 8 |
Přední sedačky | 8 | 8 |
Zadní sedačky | 7 | 8 |
Kufr | 7 | 8 |
Variabilita | 8 | 8 |
Průměr | 7,40 | 8,00 |
Motor, jízdní vlastnosti
Zlatá střední
Jak jsme si řekli již v úvodu, aktuálně oba modely koupíte výhradně s třílitrovými šestiválci, přičemž nabídka pohonných jednotek se bude postupem času rozrůstat. Oba výrobci nabídnou i výkonný zážehový osmiválec. Zatímco VW jej dostane s nástupem výroby, v případě BMW si musíme počkat až na sportovně střiženou X5 M.
Ale zpátky k „našim“ šestiválcům. Začněme tím výkonnějším, tedy třílitrem v Touaregu. Výkonu 210 kW sekunduje točivý moment 600 newtonmetrů od 2250 do 3250 otáček. V praxi to znamená zrychlení z klidu na stovku za 6,1 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Motor se páruje s osmistupňovým měničovým automatem a pohonem všech kol, jenž dokáže poslat až 80 % hnací síly na zadní kola.
A proti němu stojí verze 30d, která poskytuje maximální výkon 195 kW ve 4000 otáčkách, a 620 newtonemtrů točivého momentu od 2 do 2,5 tisíce otáček. Rovněž párována s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol xDrive. Akcelerace z klidu na stovku činí 6,5 sekundy a maximální rychlost rovněž 230 km/h.
Ve prospěch konkurenta z Wolfsburgu nehraje jen těch pár koníků navíc, ale také o 115 kilogramů nižší pohotovostní hmotnost. Neprojevuje se to jen ve sprintu na stovku, ale i pružném zrychlení. Zatímco Touareg akceleraci z 60 na 100 km/h zvládá za 3,6 s, X5 potřebuje o čtyři desetinky sekundy více. A když se zaměříme na čas potřebný pro zrychlení z 80 na 120 km/h, dostáváme se na hodnoty 4,7 s vs. 5,2 s opět ve prospěch Touaregu.
Dynamické měření | BMW X5 | VW Touareg |
Rozměr pneumatik | 275/45 R20 | 285/40 R21 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS RS (80-120 km/h) [s] | 4/5,2 | 3,6/4,7 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 1900 | 1800 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 48,5/87,7/125,1 | 48,6/88,6/126,5 |
Tolik čísla získaná měřicí technikou, ale jak to všechno funguje v každodenním provozu? Oba motory mají za studena sice o něco hrubší chod, ale kabiny jsou kvalitně odhlučněné, takže rozhodně nemůžeme mluvit o prvku, který by měl vliv na jízdní komfort. Při dálničních rychlostech jsem si všímal zvýšeného aerodynamického svistu hlavně u Touaregu, celkově byla jízda v X5 o kousek klidnější a pohodovější.
Výkon motory rozhodně nezapřou. Když na to přijde, sešlápnete plynový pedál k podlaze a dvoutunová SUV se dají do pohybu, takže předjíždění na rovinkách nebo v táhlých stoupáních pro vás bude hračka. A se šesti válci se samozřejmě pojí i dostatečná výkonová rezerva obou agregátů, které převážně pracují v úvodní třetině otáčkoměru.
Tím se ale dostáváme ke kameni úrazu, kterým je v případě Touaregu spolupráce s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Při sešlápnutí plynu totiž nejprve přichází drobná prodleva, až poté se začne něco dít. Není to tak citelné jako v případě nejnovějších modelů čtyř kruhů, přesto je to fakt, na který si bohužel musíte zvyknout. A v některých jízdních situacích to vypadá, že si převodovka s motorem tak trochu neví rady. Kupříkladu když sází jednotlivé kvalty zbytečně brzy a jindy zase trochu nesmyslně podřazuje.
Daň za zpřísňující se emisní normy, řeknete si. Jenže posléze usednete do X5 a všechny strasti s převodovým ústrojím jsou fuč. Žádná prodleva při potřebě okamžité akcelerace, žádné zbytečné zmatky v řazení. Automat BMW mění jednotlivé kvalty neskutečně jemně a harmonicky. A rady si ví i při nasazení ostřejšího tempa. Tady tedy hlásíme jednoznačnou převahu BMW.
HODNOCENÍ MOTORU | BMW X5 | VW Touareg |
Zrychlení | 7 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 8 | 7 |
Spotřeba v testu | 7 | 8 |
Odhlučnění motoru | 8 | 8 |
Průměr | 7,40 | 7,80 |
Komfort především
Co se oběma výrobcům podařilo bez velkých výhrad, to je naladění podvozku. V obou případech se bavíme o příplatkovém řešení na vzduchu doprovázené natáčením zadní nápravy. Volkswagen jej nabízí v balíčku Air & Steering za 75.400 Kč, v ceníku BMW jsou tyto možnosti odděleny - vzduchové odpružení stojí 56.914 Kč, natáčení zadních kol s aktivním řízením 33.878 Kč. V naladění byste bez přímého porovnání snad ani nehádali rozdíl. Obě auta skvěle žehlí záplaty a drobné výmoly a na rozbitých úsecích nepřináší do kabiny žádné nepříjemné rázy. BMW ve finále působilo o maličko jistěji, zase ale mělo výhodu o palec menších kol. Zatímco Touareg dostal jednadvacítky, X5 obutí dvacetipalcové.
Náklony karoserie při svižnějším tempu v utáhlých zatáčkách asi těžko můžeme jednomu z těchto dvou oponentů vyčítat. Fyziku zkrátka oblafnout nelze a finální hmotnost musí být někde cítit. Přímé srovnání ale opět ukázalo, že BMW je o kousek dál. Hlavně díky tužšímu řízení si za volantem užijete zábavy o něco více a nebudete k autu přistupovat jen jako k přepravníku z bodu A do bodu B.
A co spotřeba paliva? Tady zabodoval Touareg, který pravidelnou kombinaci dálnic a okresek zvládal za 7,5 litru. X5 bylo během týdenního soužití o něco užranějš“ a ve finále zahlásil palubní počítač apetit 8,4 litru na sto. A když jsem se naladil na ekonomickou jízdu s lehkou nohou, Touareg se začal přibližovat k sedmi litrům, zatímco X5 se ne a ne stlačit na méně než 7,5 l. V obou případech si však celkový apetit dovolím vzhledem k hmotnosti a proporcím vozů označit za velice slušný.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | BMW X5 | VW Touareg |
Ovladatelnost | 9 | 8 |
Komfort odpružení | 8 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 8 |
Řízení | 8 | 7 |
Řazení | 9 | 7 |
Brzdy | 8 | 8 |
Průměr | 8,33 | 7,67 |
Závěr
Závěr
Byl to vyrovnaný boj a rozhodně bych neměl čisté svědomí, kdybych řekl, že BMW X5 je prostě lepší auto. Přesto ve vybraných faktorech nakonec ve srovnání se svým soupeřem dokázala přesvědčit o něco více. Ať už je to zpracováním interiéru, zábavnějším řízením či vydařené kooperaci třílitrového šestiválce s osmistupňovou samočinnou převodovkou.
To Touareg boduje jinde. Je to prostorné auto s velkým kufrem a spoustou místa pro cestující vzadu. Vzhledem k hmotnostní výhodě umí být rychleji nejen na stovce, ale svižněji zvládá i pružnou akceleraci. A v reálném provozu se může pochlubit i menší spotřebou paliva. Jen škoda často váhající převodovky, která je na jinak povedeném autě jedinou výraznou kaňkou.
Vítězem se tedy nakonec stalo BMW X5 – vskutku povedené auto, jehož účast ve finální pětce Auta roku v ČR nelze vůbec zpochybňovat. Ani Touareg se ale nenechal v žádné z disciplín vyloženě zahanbit a ukázal, že srovnání s německou prémiovou trojkou může být na místě. Otázkou zůstává, jestli Volkswagen vzhledem ke svému postavení něco takového potřebuje. Minimálně nasazenou cenovkou si o to ale vyloženě řekl!
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | BMW X5 | VW Touareg |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,25 | 8,00 |
DESIGN | 8,80 | 7,40 |
INTERIÉR | 7,40 | 8,00 |
MOTOR | 7,40 | 7,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,33 | 7,67 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,84 | 7,77 |
BMW X5xDrive30d (195 kW)
Nejlevnější verze modelu | 1.817.400 Kč (xDrive30d/195 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.817.400 Kč (xDrive30d/195 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.817.400 Kč (xDrive30d/195 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.830.858 Kč Kč (xDrive30d/195 kW) |
Plusy
- Atraktivní design
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Spolupráce motoru a převodovky
- Jízdní komfort
Minusy
- Méně místa vzadu
- Vyšší hmotnost a horší akcelerace
VW Touareg 3.0 TDI (210 kW)
Nejlevnější verze modelu | 1.476.900 Kč (3.0 TDI/170 kW Touareg) |
Základ s testovaným motorem | 1.742.900 Kč (3.0 TDI/210 kW Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.823.900 Kč (3.0 TDI/210 kW R-line) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.296.100 Kč (3.0 TDI/210 kW R-line) |
Plusy
- Prostornost v obou řadách
- Solidní pružnost
- Sympatická spotřeba
Minusy
- Váhající převodovka
- Odtažité řízení
Foto: Ondřej Kroutil