Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) – Vstříc flotilám

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) – Vstříc flotilám

 
 

Proti Octaviím 2,0 TDI vyslal loni Chevrolet nový Cruze 2,0 VCDi. Teoretické předpoklady má nový Chevy velmi dobré, jaký je v praxi?

Chevrolet Cruze už téměř rok statečně bojuje o přízeň zákazníků, kteří kupují sedany na pomezí nižší střední a střední třídy. Asi nejblíže má svým charakterem k domácí Octavii, cenově mu začal nedávno konkurovat Renault Fluence. Se špičkovým čtyřválcovým turbodieselem 2,0 VCDi (110 kW) jde o papírově nejrychlejší verzi, která ale má současně jezdit s nejnižší spotřebou.

Protože Cruze jsme už popsali důkladně v testu základní motorizace a v testu silnější zážehové osmnáctistovky, budeme se na tomto místě věnovat zejména poznatkům sebraným během pěti stovek kilometrů strávených ve společnosti silnějšího turbodieselu.

obrázek [300 x 233] Parametry motoru se zdvihovým objemem 1991 cm3 vypadají na papíře velmi slibně. 110 kW dosahovaných při 4000 min-1 a 320 Nm ve 2000 min-1 dnes patří ke slušnému průměru ve střední a k nadprůměru v nižší střední třídě. Snad proto je v záloze i o něco méně výkonná verze stejného motoru s 92 kW, resp. 300 Nm, která kupujícím ušetří pár desítek tisíc korun při nepatrně horší jízdní dynamice.

Vnější projev motoru po studeném startu není právě lákavý. I když má karoserie moderní tuhou konstrukci a špičkově obstála v nárazových testech Euro NCAP, s vibrujícím dieselem jakoby se v Koreji nepočítalo. Vibrace nejhrubšího zrna naštěstí brzy po startu mizí. V běžných provozních otáčkách motor posádka slyší, ale naštěstí ji příliš neruší.

Přechod z osvědčených dvoulitrů TDI nebo HDi za volant Cruzů VCDi bude manažerům ztěžovat pouze pětistupňová převodovka s poměrně těžkými převody. Když absenci šestky spojíte s vyšší pohotovostní hmotností (1427 kg) a nástupem turbodmychadla až těsně pod 2000 min-1, vyjde takřka klasický projev turbodieselové motorizace s výraznými prodlevami, kdykoli chcete akcelerovat z pásma pod 1800 min-1.

obrázek [555 x 363]
 

Řazení nevybočuje ze zvyklostí, se kterými se dnes setkáte v nižší střední třídě. Nevyniká ani přesností, ani délkou drah, řadicí páka je relativně krátká a má mohutnou hlavici, což manipulaci s ní aspoň částečně usnadňuje.

Řízení i jízdní vlastnosti poněkud utrpěly instalací těžkého motoru. V přímém směru a ve vyšších rychlostech je sice auto stabilnější a na dálnici jistější, chybí mu ale lehkost, kterou předvádí při jízdě na okreskách obě zážehové jednotky. I tak považujeme jízdní projev Cruze za jeden z nejlepších v kategorii cenově dostupných sedanů nižší střední třídy.

Zejména ve srovnání s komfortně orientovaným Fluencem si za volantem Cruze řidič alespoň občas užije. Počítat je však třeba s klasickými nešvary turbodieselů, uložených vpředu napříč nad hnací nápravou. Newtonmetrový příval kolem 2000 min-1 může v zatáčce nebo na kluzkém povrchu významně a nečekaně mluvit do toho, kam zrovna hodláte vůz volantem směřovat. U Cruze standardní stabilizační systém naštěstí bezohledné zacházení s plynem rázně řeší, takže si šlapání na plyn v další zatáčce už dobře rozmyslíte.

Posádka se ve voze s těžkým motorem musí smířit s tužším podvozkem, jehož charakter dotváří i standardní instalace vizuálně efektních 17palcových kol s pneumatikami o rozměru 225/50 R17.

obrázek [300 x 233] Naftový motor se jak známo nekupuje pro zábavu, ale aby šetřil palivo. V případě Cruze to má motor dost obtížné, protože pět rychlostních stupňů přeci jen nezvládá vykrýt charakteristiku turbodieselu tak dobře, jako šest rychlostí, a tak dané zpřevodování je kompromisem. Ačkoliv působí převody při rozjezdech a při popojíždění velmi těžce, při dálničních 130 km/h se ručka otáčkoměru vydává daleko za 2500 min-1. Obvykle se při této cestovní rychlosti nedostanete pod 6,5 l/100 km a nejčastěji se budete blížit 7 l/100 km. Vyloženě úsporná jízda s průměrem 100 km/h vygeneruje spotřebu začínající pětkou. Za méně než 5 l /100 km zřejmě bude jezdit jen málokdo.

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) pro nás není tak milým překvapením, jako atmosférická 1,8 16V (104 kW). Jeho hlavní devizou je v průměru o 1-2 l/100 km nižší spotřeba paliva. Naopak 130 kg, které vozíte v naftové verzi navíc, významně zatěžuje přední nápravu a mění lehkonohý podvozek Cruze v méně poslušné náčiní na čtyřech kolech. Ve srovnání s konkurenčními turbodiesely francouzské provenience Chevrolet zaostává kultivovaností chodu motoru i uživatelskou přívětivostí průběhu točivého momentu. Cenovka špičkově vybavené verze, začínající na 475 tisících Kč, poněkud ztrácí na atraktivitě, jakmile zjistíte, že výkonný turbodiesel dostanete jen s pětistupňovou převodovkou.

Poslední neznámou a možným řešením některých nešvarů testované verze tak může být stejný turbodiesel dodávaný se šestistupňovým automatem. O tom, ale snad někdy příště.

obrázek [555 x 292]
 

První cena vozu325.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)
Základní cena testovaného vozu474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků521.400,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)

Plusy

  • Spotřeba nižší o 1-2 l/100 km proti zážehovému motoru 1,8 16V
  • Originální design interiéru i exteriéru
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Rozměry interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Jen průměrná kultivovanost chodu motoru
  • Turboefekt pod 2000 min-1
  • Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
  • Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi

Cena v základní výbavě: 474 900 Kč Cena v testované výbavě: 521 400 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, denní svícení, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, rádio s měničem na 6 CD, dodatečné 2 reproduktory vzadu, kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 215/50 R17, schránka na brýle na straně řidiče, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, zadní parkovací senzor, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, střešní anténa, plnohodnotná rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění látkové tmavé Flat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, vstup AUX pro připojení externího MP3 přehrávače ve středové konzole, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+11.500,-Kč), potah sedadel v kombinaci kůže - umělá kůže a vyhřívání předních sedadel (+35.000,-Kč).

Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.8 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 503
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2658
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,27
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 






 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…