Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) – Vstříc flotilám

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) – Vstříc flotilám

 
 

Proti Octaviím 2,0 TDI vyslal loni Chevrolet nový Cruze 2,0 VCDi. Teoretické předpoklady má nový Chevy velmi dobré, jaký je v praxi?

Chevrolet Cruze už téměř rok statečně bojuje o přízeň zákazníků, kteří kupují sedany na pomezí nižší střední a střední třídy. Asi nejblíže má svým charakterem k domácí Octavii, cenově mu začal nedávno konkurovat Renault Fluence. Se špičkovým čtyřválcovým turbodieselem 2,0 VCDi (110 kW) jde o papírově nejrychlejší verzi, která ale má současně jezdit s nejnižší spotřebou.

Protože Cruze jsme už popsali důkladně v testu základní motorizace a v testu silnější zážehové osmnáctistovky, budeme se na tomto místě věnovat zejména poznatkům sebraným během pěti stovek kilometrů strávených ve společnosti silnějšího turbodieselu.

obrázek [300 x 233] Parametry motoru se zdvihovým objemem 1991 cm3 vypadají na papíře velmi slibně. 110 kW dosahovaných při 4000 min-1 a 320 Nm ve 2000 min-1 dnes patří ke slušnému průměru ve střední a k nadprůměru v nižší střední třídě. Snad proto je v záloze i o něco méně výkonná verze stejného motoru s 92 kW, resp. 300 Nm, která kupujícím ušetří pár desítek tisíc korun při nepatrně horší jízdní dynamice.

Vnější projev motoru po studeném startu není právě lákavý. I když má karoserie moderní tuhou konstrukci a špičkově obstála v nárazových testech Euro NCAP, s vibrujícím dieselem jakoby se v Koreji nepočítalo. Vibrace nejhrubšího zrna naštěstí brzy po startu mizí. V běžných provozních otáčkách motor posádka slyší, ale naštěstí ji příliš neruší.

Přechod z osvědčených dvoulitrů TDI nebo HDi za volant Cruzů VCDi bude manažerům ztěžovat pouze pětistupňová převodovka s poměrně těžkými převody. Když absenci šestky spojíte s vyšší pohotovostní hmotností (1427 kg) a nástupem turbodmychadla až těsně pod 2000 min-1, vyjde takřka klasický projev turbodieselové motorizace s výraznými prodlevami, kdykoli chcete akcelerovat z pásma pod 1800 min-1.

obrázek [555 x 363]
 

Řazení nevybočuje ze zvyklostí, se kterými se dnes setkáte v nižší střední třídě. Nevyniká ani přesností, ani délkou drah, řadicí páka je relativně krátká a má mohutnou hlavici, což manipulaci s ní aspoň částečně usnadňuje.

Řízení i jízdní vlastnosti poněkud utrpěly instalací těžkého motoru. V přímém směru a ve vyšších rychlostech je sice auto stabilnější a na dálnici jistější, chybí mu ale lehkost, kterou předvádí při jízdě na okreskách obě zážehové jednotky. I tak považujeme jízdní projev Cruze za jeden z nejlepších v kategorii cenově dostupných sedanů nižší střední třídy.

Zejména ve srovnání s komfortně orientovaným Fluencem si za volantem Cruze řidič alespoň občas užije. Počítat je však třeba s klasickými nešvary turbodieselů, uložených vpředu napříč nad hnací nápravou. Newtonmetrový příval kolem 2000 min-1 může v zatáčce nebo na kluzkém povrchu významně a nečekaně mluvit do toho, kam zrovna hodláte vůz volantem směřovat. U Cruze standardní stabilizační systém naštěstí bezohledné zacházení s plynem rázně řeší, takže si šlapání na plyn v další zatáčce už dobře rozmyslíte.

Posádka se ve voze s těžkým motorem musí smířit s tužším podvozkem, jehož charakter dotváří i standardní instalace vizuálně efektních 17palcových kol s pneumatikami o rozměru 225/50 R17.

obrázek [300 x 233] Naftový motor se jak známo nekupuje pro zábavu, ale aby šetřil palivo. V případě Cruze to má motor dost obtížné, protože pět rychlostních stupňů přeci jen nezvládá vykrýt charakteristiku turbodieselu tak dobře, jako šest rychlostí, a tak dané zpřevodování je kompromisem. Ačkoliv působí převody při rozjezdech a při popojíždění velmi těžce, při dálničních 130 km/h se ručka otáčkoměru vydává daleko za 2500 min-1. Obvykle se při této cestovní rychlosti nedostanete pod 6,5 l/100 km a nejčastěji se budete blížit 7 l/100 km. Vyloženě úsporná jízda s průměrem 100 km/h vygeneruje spotřebu začínající pětkou. Za méně než 5 l /100 km zřejmě bude jezdit jen málokdo.

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi (110 kW) pro nás není tak milým překvapením, jako atmosférická 1,8 16V (104 kW). Jeho hlavní devizou je v průměru o 1-2 l/100 km nižší spotřeba paliva. Naopak 130 kg, které vozíte v naftové verzi navíc, významně zatěžuje přední nápravu a mění lehkonohý podvozek Cruze v méně poslušné náčiní na čtyřech kolech. Ve srovnání s konkurenčními turbodiesely francouzské provenience Chevrolet zaostává kultivovaností chodu motoru i uživatelskou přívětivostí průběhu točivého momentu. Cenovka špičkově vybavené verze, začínající na 475 tisících Kč, poněkud ztrácí na atraktivitě, jakmile zjistíte, že výkonný turbodiesel dostanete jen s pětistupňovou převodovkou.

Poslední neznámou a možným řešením některých nešvarů testované verze tak může být stejný turbodiesel dodávaný se šestistupňovým automatem. O tom, ale snad někdy příště.

obrázek [555 x 292]
 

První cena vozu325.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)
Základní cena testovaného vozu474.900,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků521.400,- Kč (LT, 2,0 VCDi 110 kW)

Plusy

  • Spotřeba nižší o 1-2 l/100 km proti zážehovému motoru 1,8 16V
  • Originální design interiéru i exteriéru
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Rozměry interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Jen průměrná kultivovanost chodu motoru
  • Turboefekt pod 2000 min-1
  • Jen 6letá záruka na neprorezivění karoserie
  • Nedostupnost luxusnějších prvků výbavy (xenonové světlomety, apod.)
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Cruze 2,0 VCDi

Cena v základní výbavě: 474 900 Kč Cena v testované výbavě: 521 400 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a systém elektronické kontroly stability ESC, přední, boční a okenní airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, denní svícení, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace se vzduchovým filtrem, dešťový senzor, přední mlhové světlomety, rádio s měničem na 6 CD, dodatečné 2 reproduktory vzadu, kola z lehkých slitin 7Jx17; pneumatiky 215/50 R17, schránka na brýle na straně řidiče, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, zadní parkovací senzor, úchyty ISOFIX na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka, střešní anténa, plnohodnotná rezerva, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, čalounění látkové tmavé Flat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, vstup AUX pro připojení externího MP3 přehrávače ve středové konzole, tónovaná skla, vnější kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, úložná schránka spolujezdce osvětlená, úložná schránka na palubní desce uzavíratelná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, loketní opěrka řidiče posuvná, s úložným prostorem a vstupem AUX.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+11.500,-Kč), potah sedadel v kombinaci kůže - umělá kůže a vyhřívání předních sedadel (+35.000,-Kč).

Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.8 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 503
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4597
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2658
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chevrolet Cruze 2,0 VCDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,27
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Video: Při bouračce v BTCC to odnesla i věž s kameramanem Video: Při bouračce v BTCC to odnesla i věž s kameramanem

Létající Chevrolet Cruze při závodě ve Snettertonu smetl…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…