Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C1 1,0 VVT-i – Praktický i zábavný, malý i velký

Ondřej Pavlůsek
Nejmenší Citroën se již v loňském roce představil ve své modernizované podobě. O přízeň zákazníků nyní bojuje s omlazeným vzhledem a jedinou motorizací, jíž představuje živý a úsporný litrový tříválec.

Kolínská trojčata - Toyota Aygo, Peugeot 107 a náš Citroën C1- patřila k nejočekávanějším premiérám ženevského autosalonu v roce 2005. Koncem loňského roku se všechny tři miniautomobily podrobily modernizaci. Ta může být označena za více méně kosmetickou, protože se dotkla především vzhledu exteriéru, zatímco v interiéru se prakticky nic nezměnilo a změny v technice se projevily jen v mírném snížení hodnot spotřeby paliva v mimoměstském a kombinovaném provozu. Poptávka rok od roku roste, ale zejména ta zahraniční. Český trh zatím kouzlo Kolíňat zcela nedocenil.

Citroën C1 je v letošním roce, stejně jako jeho příbuzní, na českém trhu nabízen pouze se zážehovým tříválcem o objemu 1,0 litru. Zákazníci se mohou ovšem stále rozhodovat mezi třídveřovou a pětidveřovou karoserií a vybírat ze dvou stupňů výbavy, které nesou pro Citroën obvyklá označení X a SX. Zákazníci, kteří se rozhodnou pro výbavu SX, pak mohou ještě zvažovat, jestli si vystačí s manuální pětistupňovou převodovkou nebo si připlatí 19.000,- Kč za pětistupňovou robotizovanou převodovkou SensoDrive.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy
 

V případě testovaného Citroënu C1 se jednalo téměř o vrchol ceníkové nabídky, který představuje pětidveřová karoserie s výbavou SX a manuální pětistupňovou převodovkou.

Malý velký sympaťák

Citroën C1 se svými vnějšími rozměry řadí mezi nejmenší automobily, které si na českém trhu můžete pořídit. Pětidveřové vozítko je dlouhé jen 3345 mm, ale právě díky svému roztomile působícímu designu si získává sympatie především dam, zatímco na pány působí jako hračka pro děti.

Modernizované provedení, jehož prodej byl zahájen v letošním roce, se od modelových roků 2005 až 2008 odlišuje prakticky jen nově tvarovaným rozměrným předním nárazníkem s oválně tvarovanou maskou, v níž je umístěna poznávací značka a vstupy vzduchu do motorového prostoru. Všechny ostatní části karoserie zůstávají beze změn.

Spartánský komfort

citroen testy minivozy citroen testy minivozy V interiéru modernizovaného modelu C1 se kromě nabídky nových vzorů látkového čalounění a drobný retuší na ventilaci nic nezněmilo. Prostor pro posádku je tedy stále ukázkou umění minimalismu. Před řidičem je na společném sloupku s výškově stavitelným volantem umístěn sdružený přístroj. Ten informuje o rychlosti, stavu paliva v nádrži, ujeté vzdálenosti a obsahuje i kontrolky. Při pohybu ve městě i mimo něj vlastně nic víc nepotřebujete a rozhodně se nebudete rozptylovat řadou displejů.

Na středové konzole je u verze SX standardně montované rádio a pod ním ovládání ventilace a topení. Právě to představuje i téměř čtyři roky po představení jeden z nejkontroverznějších prvků v designu celého vozu. Řidičům s výškou nad 185 cm navíc může vadit kontakt jejich pravého kolene s otočným ovladačem ventilace. Přední spolujezdec si určitě nebude stěžovat na nedostatek místa pro nohy, ale ne každému se musí líbit poněkud indiskrétní odkládací prostor v pravé polovině palubní desky. V tomto interiéru vlastně nemáte kam odložit sebemenší drobnost tak, aby nebyla vidět a musíte ji buď nedůstojně ukrýt pod sedadlem, nebo odložit do kufru.

Přední sedadla s integrovanými opěrkami mohou na někoho dělat dojem, že jsou sportovní, ale více jim sluší označení městská, i když svou práci odvádějí poměrně slušně i při delších cestách. Opěradla jsou sice tenká, aby se ušetřil prostor i pro zadní cestující, ale přesto se u nich podařilo dosáhnout poměrně vysoké míry pohodlí. V případě zadních sedadel si cestující rovněž nebudou stěžovat na kvality sedáku nebo opěradla, ale vyšší postavy nebudou rozhodně spokojeny s nabídkou prostoru nad hlavou nebo pro nohy.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy
 

Zavazadlový prostor o základním objemu 139 litrů po krycí plato budou Citroënu C1 závidět asi jen majitelé Caterhamů a podobných malosériových sporťáků, jejichž priority jsou ovšem někde zcela jinde. Zavazadelník se hodí spíše pro převoz menších věcí a například týdenní nákup raději naložíte na zadní sedadla, protože ta nabízejí i lepší přístup než úzký prostor za nimi. V případě, že budete chtít odvézt něco objemnějšího, nabízí C1 možnost sklopit jednu nebo obě poloviny zadního opěradla a zvýšit tak přepravní kapacitu na 751 litrů.

Motokára

Jízda s Citroënem C1 bude asi vždy potěšením pro všechny příznivce lehkých obratných automobilů, zatímco vyznavače těžšího kalibru nejspíš uspokojí jen svými směšnými požadavky na parkovací prostor. Litrový tříválec o výkonu 50 kW (68 k) nemá s vozem o pohotovostní hmotnosti 805 kg mnoho práce. S motorem spolupracuje pětistupňová manuální převodovka, jejíž stupně jsou dobře vymezeny a dostatečná synchronizace dovoluje i velmi rychlé přeřazování. Při hbité práci s převodovkou a udržování vyšších otáček má C1 velmi solidní pružné zrychlení.

I téměř po čtyřech letech od představení umí zástupci kolínské automobilky příjemně překvapit svými jízdními vlastnostmi. Ty představují dobrý kompromis mezi tuhostí nezbytnou pro stabilitu malého a relativně vysokého auta a městským komfortem. Jednoduše řešený robustní podvozek ve spolupráci s příjemnými sedadly dobře absorbuje i špatný povrch. Při jízdě svižnějším tempem, k němuž vybízí pronikavý zvuk vytáčeného tříválce, si řidič užívá ovladatelnost v zatáčkách a C1 se chová spíše jako sportovec než jako nákupní taška do města. Ve skutečnosti podvozek snese mnohem více, než mu dovolí pneumatiky o šířce pouhých 155 mm, které pustí vůz do smyku mnohem dříve, než si Citroën sáhne na své dno. V případě, že by se C1 přeci jen dostal do smyku, stačí uvolnit plynový pedál a vůz se sám srovná.

Dobrá, dovádění si bude nejspíš užívat jen řidič, zatímco jeho spolucestující spíše zatouží po troše komfortu, který jim bude od podvozku dopřán v dostatečné míře. Horší už je to s hlukem. Při jízdě s vypnutým rádiem je sluch posádky informován o dění pod koly, které ovšem výrazně překonávají zvukové projevy motoru, díky nimž se příplatek 1.800,- Kč za otáčkoměr jeví jako vyhozené peníze.

Primární určení Citroënu C1 je pohyb v ucpaných velkoměstech, jimiž ovšem Česká republika příliš neoplývá a zájemce o tento model chtě nechtě řeší problém pohybu mimo město a určitě se mu hrůzou ježí chlupy na zátylku při pomyšlení na dálniční nájezd a nedej bože dokonce samotnou dálnici. Nuže, při míjení červeně přeškrtnuté značky s názvem obce není třeba se ničeho bát, protože C1 s ledovým klidem zvládá pohyb rychlostmi do 90 km/h a i nad nimi bez ohledu na to, jestli jedete z kopce nebo do kopce.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy
 

Ani při nájezdu na dálnici vám nemusí vyskočit studený pot na čele. Zde to sice chce trochu více práce s řadicí pákou a udržovat vyšší otáčky, ale C1 se za to odmění schopností udržovat rychlost okolo 130 km/h. Jen musíte počítat s výrazným hlukem od pohonné jednotky, který zatlačí do pozadí aerodynamický hluk i zvuky putující do interiéru od kol. Krátký rozvor a malá kola na kvalitním povrchu nijak nesnižují komfort posádky, ale na panelech dálnice D1 se projeví tak, že budete mít pocit, že cestujete v automatické pračce při zapnutém ždímání, což ovšem není chyba Citroënu, ale povrchu po němž se pohybuje.

Co to stojí?

Nejčastější dotaz řidičů důchodového věku a maminek s kočárky, které by rády vyměnili martýrium v hromadné dopravě za kouzlo vlastní přepravy. Ukázkou výdajů, které čekají zájemce o malý Citroën se může stát právě testované pětidveřové provedení SX za základní ceníkovou cenu 244.900,- Kč, jehož jedinou příplatkovou výbavu představuje manuální klimatizace za 25.000,- Kč. Konečná cena je tedy 269.900,- Kč, z níž prodejce díky právě probíhající akci odečte 30.000,- Kč a cena vozítka tak klesne na 239.900,- Kč, z níž se vypočítává leasing.

Jestliže se zájemce rozhodne využít Leasing PSA Finance na 3 roky, pak může C1 zatížit jeho rozpočet například takto: akontace 30 % představuje 71.970,- Kč, měsíční splátka 6.137,- Kč, respektive 6.946,- Kč včetně povinného ručení a pojištění pro případ krádeže a nehody.

Roční pojištění proti nehodě a havárii s 10% spoluúčastí stojí například u společnosti Kooperativa 7152,- Kč. Povinné ručení u stejné společnosti je pro Citroën C1 stanoveno na 2556,- Kč.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy
 

První povinnou servisní prohlídku, při níž jsou vyměněny náplně a brzdové obložení, absolvuje Citroën C1 po ujetí 15.000 km a její cena by v závislosti na množství prováděných úkolů neměla překročit 5.000 Kč. Tato částka je stejná jako u většiny malých automobilů a dostávají se k ní některé základní zážehové motorizace modelů nižší střední třídy. Na tom ovšem není nic divného vzhledem ke kontrole mechanických skupin, výměně oleje nebo brzdových destiček, což jsou úkony a díly, které jsou u většiny malých vozů stejné.

Svého majitele Citroën C1 určitě nezruinuje cenami náhradních dílů. Z těch běžně vyměňovaných části můžeme vzít jako příklad přední brzdové destičky, které stojí přijatelných 1600,- Kč a přední brzdové kotouče jsou za 1950,- Kč. Vnější zpětné zrcátko přijde na 1600,- Kč, což je s cenou stejného dílu na vůz nižší střední třídy neporovnatelně nižší cena. Prakticky o polovinu levnější než u modelu C4 je přední světlomet za 5075,- Kč.

Závěr

Jednoduše řečeno je Citroën C1 dobře vymyšlené auto do městských ulic, s nímž se nemusíte bát vyrazit ani za město. Jeho majitel si může užívat zábavné jízdní vlastnosti, živý motor, ale i poměrně komfortní jízdu. Malé rozměry vykouzlí usměv řidiče při každém hledání parkovacího místa v čím dál tím víc přeplněných ulicích a interiér je schopný nabídnout prostor čtyřem dospělým. Českého zákazníka ovšem nejspíš osloví nízká spotřeba, výkonný motor a finančně nenáročná údržba.

Cena, která je blízko o třídu větším modelům, je naopak stále překážkou k většímu rozšíření na českém trhu. Malá auta mají sice obvykle horší spotřebu, ale taky lépe brzdí a zvládají jistěji rychlejší jízdu zatáčkami nebo na dálnici.

První cena vozu 214.900,- Kč (C1 X 3dv., 1.0 VVT-i , 50 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 214.900,- Kč (C1 X 3dv., 1.0 VVT-i , 50 kW )
Základní cena testovaného vozu 244.900,- Kč (C1 X 5dv., 1.0 VVT-i , 50 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků 269.900,- Kč (C1 X 5dv., 1.0 VVT-i , 50 kW )

Citroën nabízí dodatečnou slevu 30.000,- Kč z konečné ceny vozy, což znamená, že cena testovaného modelu C1 SX 1.0 VVT-i je 239.900,- Kč

Ondřej Pavlůsek
Citroën C1 1,0 VVT-i
Cena základní sestavy 244 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, CSC (systém řízení jízdní stability při brzdění v zatáčce), čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce s možností odpojení, vizuální a akustický signál nezapnutého pásu řidiče (jen s bočními airbagy), bezpečnostní sloupek řízení s funkcí zatažení v případě nárazu, 4 x tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy, bezpečnostní pásy vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, 2 x výškově nastavitelné opěrky hlavy na zadních sedadlech, úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadním sedadle, elektronický imobilizér, elektrický posilovač řízení + výškově nastavitelný volant, elektrický paket (centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna), příprava na montáž rádia (střešní anténa, kabeláž), rádio s CD (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 2 x repro, digitální hodiny), přední halogenové světlomety kryté sklem z čirého polykarbonátu, výšková regulace sklonu světlometů z místa řidiče, třetí brzdové světlo, stěrače čelního skla s cyklovačem stíracího intervalu, vyhřívané zadní sklo se stěračem, vnější zpětná zrcátka nastavitelná z interiéru vozu, látkové čalounění, zadní sedadlo se sklopným opěradlem děleným v poměru 50/50, odkládací schránka v palubní desce na straně spolujezdce, držáky nápojů ve středové konzole, boční úložné kapsy pro cestující na zadních sedadlech, kryt zavazadlového prostoru, kryty zpětných zrcátek a vnější kliky dveří lakované v barvě karoserie, boční ochranné lišty v černé barvě, nárazníky lakované v barvě karoserie s dotykovými lištami v černé barvě, plnohodnotné náhradní ocelové kolo, ocelová kola 4,5 J x 14, pneumatiky 155/65 R14, celoplošné kryty kol "Eole" Kč
Cena testované sestavy 269 900 Kč
Výbava testované sestavy Manuální klimatizace (+ 25.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 63 / 3600 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 139 / 751
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 805 / 385
Rozměr pneu: 155/65 R14
Citroën C1 1,0 VVT-i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3345
b) šířka (mm): 1630
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano