Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C3 1.2 PureTech vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Excentrik, nebo konzervativec?

David Bureš
Diskuze (513)
Nová generace Citroënu C3 vyzývá na souboj nejprodávanější malé auto na trhu, Škodu Fabia. Zaujme svým excentrickým stylem i někoho jiného než mladé?


Úvod, pořizovací náklady


Mladí lidé mají stále menší zájem o automobily, spíše než výkony a jízdní vlastnosti čtyřkolových novinek je zajímají nové funkce a počet megapixelů nových smartphonů. I proto výrobci hledají různá řešení, jak tuto skupinu k autům zpět přilákat. Právě s ohledem na nejmladší generaci řidičů vznikl i nový Citroën C3. Má šanci je skutečně zaujmout? A má co nabídnout i starším, konzervativnějším zákazníkům? To jsme se rozhodli zjistit.

A abychom měli nějaké porovnání, postavili jsme C3 proti Škodě Fabia. Ta je na českém trhu etalonem svého segmentu, vždyť je to s přehledem nejprodávanější malý automobil u nás a jeden z nejprodávanějších modelů vůbec. Pokud tak C3 chce na českém trhu prorazit, měla by zaujmout alespoň část zákazníků, kteří nyní kupují fabii.

Automobily jsme se rozhodli vyzkoušet se středně výkonnými benzinovými motory, které v dané kategorii patří mezi nejoblíbenější volbu klientů. V případě C3 jde o atmosférický tříválec 1.2 PureTech o výkonu 60 kW. To u Fabie se jedná o čtyřválec, navíc přeplňovaný – 1.2 TSI s 66 kW. Díky turbu a jednomu válci navíc má škodovka výkonově navrch, jenže C3 je zase levnější a atmosférické plnění může znamenat v některých jízdních režimech nižší spotřebu paliva. Vypadá to tedy na velice zajímavý souboj výrazného Francouze s konzervativní Češkou. Kdo asi vyhraje?

Video se připravuje ...

Cena hovoří pro Citroën

Naše srovnání tradičně začneme porovnáním cen obou automobilů a v tomto ohledu má navrch Citroën. C3 s testovaným atmosférickým tříválcem 1.2 PureTech (60 kW) pořídíte v základu už za 244.900 korun, což je samo o sobě velice slušná cena. Za tuto částku přitom dostanete bohatou bezpečnostní výbavu zahrnující tempomat, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost.

Naopak za manuální klimatizaci, autorádio nebo elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka se musí připlácet. Než však kupovat tyto prvky zvlášť (třeba elektricky ovládaná zrcátka navíc k základnímu stupni Live ani nepořídíte), je lepší sáhnout po druhém stupni Feel. Ten se zkoušeným agregátem přijde na 264.900 Kč, tedy jen o 20.000 Kč více než základ, přitom tyto prvky už nabízí bez dodatečného příplatku.

To fabie je s testovaným přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI (66 kW) ve srovnání s Citroënem dražší, v základu přijde na 277.900 Kč. Navíc se jedná o takové holátko, základní Active postrádá klimatizaci, autorádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka i palubní počítač. Kola jsou pak v základu jen ocelová, 14palcová.

Pořizovací nákladyCitroën C3Škoda Fabia
ZÁKLADNÍ CENA
Motor1.2 PureTech/60 kW1.2 TSI/66 kW
Stupeň výbavyLive/244.900 KčActive/277.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy66
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč]S4.000
Elektricky ovládaná okna - přední/zadní [Kč]S/-5.000*/-
Elektricky ovládaná zrcátka [Kč]-5.000*
Klimatizace manuální [Kč]22.000*5.000*
Kola15" ocelová14" ocelová
Metalíza [Kč]13.00010.900
Palubní počítač [Kč]S2.000
Parkovací senzory vzadu [Kč]7.000-
Rádio [Kč]22.000*6.500
Rezervní kolo [Kč]3.0001.100
Tempomat [Kč]S-
Varování před opuštěním jízdního pruhu [Kč]S-
 *V rámci paketu Plus*V rámci paket Active Plus
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]6.750/4.0184.283/1.961
Přední/zadní nárazník [Kč]11.115/11.0896.828/6.003
Přední blatník [Kč]4.8214.097
Čelní sklo [Kč]7.8763.430
Brzdové destičky přední [Kč]2.0001.640
Přední a zadní tlumič [Kč]1.624/9892.868/1.539
Hodinová sazba v servisu [Kč]720630
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč]27.53016.233
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/122/3/12
Prodloužená záruka5 let/150.000 km5 let/150.000 km

Standardní výbavu je sice možné rozšířit o zvýhodněný paket Active Plus, který za pouhých 5.000 Kč přidává manuální klimatizaci, elektrické stahování předních oken, elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, přesto je výhodnější sáhnout po aktuálně nabízené verzi Trumf. Tato akční linie přijde na 280.900 korun (tedy jen o tři tisíce více než základní Active), přičemž za tuto cenu nabízí vedle klimatizace, elektrického ovládání předních oken a vyhřívaných zrcátek také autorádio, 15palcová ocelová kola, plnohodnotnou rezervu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, mlhovky, palubní počítač nebo kožený volant. A to už je velice slušná nabídka.

V případě vyšších stupňů výbavy a nabízených příplatkových prvků se souboj vyrovná. Fabia sice za příplatek nabízí i parkovací senzory vpředu nebo adaptivní tempomat, kterými soupeř nedisponuje. Jenže škodovka zase neumí varovat před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu nebo sledovat mrtvý úhel.

Opravdovou specialitou C3 je příplatková kamera ConnectedCAM umístěná za čelním sklem, která automaticky natáčí dění před vozidlem a v případě nehody může video posloužit jako důkazní materiál. Jedná se navíc o jeden z prvků lákajících k C3 mladé lidi, pořízené video a klidně i fotografie je možné nahrát do telefonu a sdílet pak na sociálních sítích. Co víc si dnešní náctiletí řidiči mohou přát?

Co se týče záruk, tak oba automobily nabízejí to samé. Srovnání servisních nákladů však vyznívá lépe pro fabii. Náhradní díly jsou v jejím případě levnější, stejně tak za pravidelný servis její majitelé zaplatí méně.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮCitroën C3Škoda Fabia
Základní cena97
Standardní výbava a příplatky97
Servis68
Záruky88
Průměr8,007,50

Design, interiér


Simply Clever, nebo Airbump?

A jdeme na design. V této oblasti jde totiž o naprosto rozdílné vozy. Na jedné straně je účelný nástroj (neboli konzervativně laděná fabia), zatímco proti ní stojí módní doplněk (alias excentrická C3). Škodovka sází na čisté, jednoduché tvary, naopak citroën je odvážně tvarovaný. Navíc se nejedná o klasický malý hatchback, designéři při navrhování C3 využili prvky módních crossoverů, díky čemuž působí o poznání mohutněji než fabia. Přitom o tolik větší není, s délkou 3.996 mm, šířkou 1.749 mm a výškou 1.474 mm je o nepatrné 4 mm delší, 17 mm širší a o 7 mm vyšší než mladoboleslavský rival.

Fabia možná na první pohled tolik nezaujme, jenže na ten druhý zjistíte, že je to vlastně pohledný malý hatchback, který díky nekonfliktním nadčasovým tvarům bude vypadat hezky i za několik let. Stejně jako například octavia první generace. To styl Francouze s rozdělenými hlavními světlomety, vzduchovými polštáři Airbump na bocích a v případě testovaného kousku tříbarevnou karoserií názory veřejnosti rozděluje. Jedni tento hravý charakter nedokážou snést, zatímco druzí jej považují za jedno nejpohlednějších malých aut na trhu. Já patřím do té druhé skupiny, a tak v případě subjektivního designového hodnocení je pro mě vítězem právě Francouz vyráběný na Slovensku.

HODNOCENÍ DESIGNUCitroën C3Škoda Fabia
Vnější vzhled108
Vnitřní vzhled98
Zpracování78
Ergonomie89
Konektivita98
Průměr8,608,20

A co uvnitř?

Na vnější styl navazují u obou testovaných aut také jejich kabiny. Škodovce můžete vytknout jistou strohost palubní desky, jenže jednoduché řešení je příjemné na ovládání. Do fabie prostě sednete a jedete, v tomhle autě se cítíte jako doma. Tříramenný volant se příjemně drží, přístrojový štít je přehledný, jednotlivá tlačítka jsou po ruce a všechny funkce příkladně fungují.

Citroën je na pohled nepochybně zajímavější, ať už vodorovně orientovanou palubní deskou zdobenou vlastně jen obrazovkou multimediálního systému a netradičními výdechy ventilace. Zároveň potřebuje trochu zvyku. Neznalého překvapí, že pro ovládání klimatizace musíte do menu multimediálního systému, což při jízdě není právě pohodlné. Hledat budete také zapnutí vyhřívání sedadel (z boku na sedadle) nebo ovládání vnějších zpětných zrcátek (vlevo pod volantem), které jsou naopak ve fabii dobře na očích.

Cvik vyžaduje i spojka, která zabírá takřka až v horní poloze. To s fabií se hravě rozjede i novopečený řidič. Jestliže pak sedačky ve fabii obstojně podrží tělo, C3 nabízí plochá křesla hodící se spíše do obývacího pokoje než do automobilu. Nenadchnul nás ani tvar řadicí páky, hlavice se nedrží zrovna příjemně a navíc klouže v dlani.

Testované vozy jsou vlastně vrcholnými verzemi v rámci svých modelových řad. V případě C3 se jedná o výbavový stupeň Shine, zatímco u fabie o stupeň Style, nad nímž stojí jen stylová akční verze Monte Carlo a v případě kombíku také „terénní“ ScoutLine. Pokud tedy oba vozy budeme hodnotit z hlediska poskytovaného luxusu, je vítězem fabia. Oba vozy sice nabízejí slušnou úroveň zpracování a na poměry malých aut nadprůměrný výběr materiálů (byť použité plasty jsou v obou případech tvrdé), fabia ale lépe maskuje, že se na některých místech přece jen muselo šetřit.

Panely dveří škodovky jsou tak sice plastové, díky dvoubarevnému provedení a struktuře použitého plastu to ale vlastně nijak nevadí, protože se jedná o pohledné řešení. Černá plastová masa dveří C3 působí laciněji, a to přestože ji oživuje madlo jako ze starodávných cestovních kufrů nebo vtipná vybrání ve tvaru oblých obdélníků. Navíc třeba madlo ruční brzdy je vlastně jen kus plastu, zatímco ve fabii kožené. Vzadu pak u citroënu chybějí madla u stropu, a dokonce i osvětlení.

Vrcholná verze citroënu znamená, že v „našem“ exempláři nechyběla ani výše zmíněná kamera ConnectedCAM, která je dodávaná výhradně k této verzi za příplatek 7.000 korun. Full-HD kamera spolupracující s GPS a 16GB pamětí nabízí kvalitní obraz, výtku přesto máme. Pro její plnohodnotné použití je potřeba nainstalovat do chytrého telefonu zvláštní aplikaci, díky níž je vedle automatického natáčení videa pro případ dopravní nehody možné ukládat videa a fotky z cest. Jenže právě v ní tkví trochu potíž, proklikávání se všemožným nastavením je zdlouhavé, navíc aplikace s jedním z našich telefonů (iPhone 4S) nechtěla chvilku komunikovat, a to přestože by to měla zvládnout. Systém je určen pro zařízení s operačními systémy iOs 9 a výše a Android 5 a výše.

To ve fabii je spárování auta s telefonem intuitivnější. Obrazovka multimediálního systému Amundsen je pak sice menší než u francouzského soupeře (6,5“ proti 7“), jenže jeho ovládání je snazší, jednak díky zachování konvenčních tlačítek po stranách displeje, jednak díky „zaplutí“ systému do palubní desky. Pod obrazovkou je tak jakási „polička,“ o kterou je možné si při ovládání opřít prst, zatímco v citroënu prst při jízdě na nerovnostech klouže sem a tam. To při snaze o změnu vnitřní teploty může být značně nepříjemné.

Povídání o interiéru zakončeme zhodnocením prostornosti. V případě malých hatchbacků jde kvůli vnějším rozměrům vždy o jistý kompromis, jenže rozdíly mezi oběma modely se najdou. Uvnitř fabie dospělý v pohodě zvládne cestu i na zadních sedadlech, při posazení se „za sebe“ jsem se svými 182 centimetry na zadních sedadlech nějak srovnal, před koleny jsem měl mírnou rezervu a nad hlavou také. Testovanou fabii navíc omezovala příplatková panoramatická střecha notně ubírající prostor pro hlavu.

V citroënu je nad hlavou více místa, jenže co s tím, když nemáte kam složit nohy. Když jsem si opět chtěl sednout za „sebe,“ kolena jsem měl zabořená v předních sedadlech. Přitom C3 má delší rozvor než fabia (2.540 mm proti 2.470 mm). Ještě že se spolujezdec vpředu může díky velkému vybrání palubní desky posunout hodně dopředu, aby zadnímu spolupasažérovi uvolnil co nejvíce místa. Přesto to na dlouhé cesty to v C3 na zadních sedadlech věru není.

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorůCitroën C3Škoda Fabia
Objem zavazadelníku min/max [l]300/922330/1150
Výška nákladové hrany [mm]780670
Šířka kufru mezi podběhy [mm]1030950
Délka kufru [mm]670670
Výška pod plato [mm]560570

A co zavazadelník? Objemem vede fabia, jejíž 330 litrů je o 30 více než v C3. Jenže přeměření dokazuje, že mezi podběhy je širší Francouz (1.030 mm vs. 950 mm), zatímco výška pod plato a délka jsou takřka shodné. Fabia litry nahání i prostorem kolem podběhů, kde C3 tolik místa nemá. Navíc je Češka mnohem praktičtější, ať už držáky na zavazadla nebo nižší nákladovou hranou. Citroën má háček na tašky jen jediný a ne zrovna bytelný, jeho nákladová hrana je navíc opravdu vysoko, 780 mm nad vozovkou (vs. 670 mm fabie), což při nakládání zavazadel moc nepotěší. Také po sklopení zadních sedadel vede fabia, díky objemu 1.150 litrů (proti 922 l Francouze). Jenže schod vytvořený sedadly je opravdu velký, zatímco v citroënu je hrana alespoň trochu vyrovnaná kobercem. Co se týče vnitřních odkládacích prostor, tak C3 nadchne opravdu obří schránkou před spolujezdcem. Kapsy ve dveřích má ale větší fabia.

HODNOCENÍ INTERIÉRUCitroën C3Škoda Fabia
Prostornost68
Přední sedačky68
Zadní sedačky78
Kufr78
Variabilita68
Průměr6,408,00

Motory, jízdní vlastnosti


Atmosféra proti turbu

Z hlediska motorů jsme se rozhodli porovnat střed benzinové nabídky obou aut, který bývá v případě malých hatchbacků nejžádanější volbou klientů. U C3 je to jednoduché, ze tří nabízených zážehových agregátů je středem silnější verze atmosférického tříválce 1.2 PureTech s 60 kW. To fabia nabízí čtyři benzinové jednotky, přičemž nejblíže výkonovému středu má přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI s 66 kW. Silová výhoda je díky turbodmychadlu na straně škodovky, jenže mnozí zákazníci žádají jednodušší techniku atmosférických agregátů, které navíc zpravidla mají v praxi nižší spotřebu. A tak to může být zajímavý souboj dvou odlišných koncepcí.

Co se týče jízdních schopností, tak není velkým překvapením, že se silnější motor fabie v praxi jasně potvrzuje. Přestože je fabia těžší (1.109 kg vs. 976 kg), jejích 66 kW a 160 N.m si s touto hmotností umí hravě poradit. Ve středním pásmu otáček má přeplňovaná dvanáctistovka síly na rozdávání a umí vůz čiperně rozpohybovat, což potvrzují i naměřená data. Ostudu neudělá ani na dálnici, kde do nějakých 140 km/h slušně zrychluje.

Naopak dvanáctistovku citroënu je nutné více vytáčet, jeho maximálních 60 kW se dočkáte až v 5750 otáčkách, zatímco 66 kW fabie je k dispozici už mezi 4400 a 5400 otáčkami. Vytáčení by nám až tolik nevadilo, řada řidičů je na něj díky bohatým zkušenostem s atmosférickými jednotkami zkrátka zvyklá, jenže Francouzi chybí zřetelná výkonová špička. Už už čekáte, že se konečně dočkáte nějaké síly, jenže to už je tu omezovač a nutnost změny převodu, kdy snaha o nalezení výkonu pokračuje. Na dálnici se motoru vyloženě nelíbí, v prudších stoupáních je nutné podřazovat, to když potřebujete alespoň trochu zrychlit.

Průměrná dynamika C3 by byla relativně omluvitelná, jenže ona nenadchne ani kultivovaností. Tři válce dávají svým jadrným zvukem jasně najevo, rykot navíc ve vysokých otáčkách dobře uslyšíte. Vibrace se přitom přenáší i do lehké karoserie. To čtyřválec fabie je také trochu jadrnější, jenže ve srovnání s francouzským hatchbackem je notně kultivovanější a jeho zvuk se příjemněji poslouchá. A navíc je příkladně odhlučněn.

Dynamické měřeníCitroën C3Škoda Fabia
Pneumatiky205/50 R17215/45 R16
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s]12,0/14,410,8/12,6
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h39003100
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48,3/84,6/127,347,1/84,6/123,1
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]47,950,2
Naměřená spotřeba na dálnici [l/100 km]7,36,7
Naměřená spotřeba ve městě [l/100 km]7,58
Naměřená spotřeba na okresní silnici [l/100 km]5,96,5

Teoretická výhoda citroënu z hlediska nižší spotřeby se pak prokazuje jen v některých jízdních režimech, ostatně udávaná kombinovaná spotřeba je u obou vozů shodná, činí 4,7 l/100 km. Pokud byste C3 využívali jen ve městě, je jeho atmosférická jednotka značnou výhodou. Fabia musí při opakovaném zpomalování a zrychlování neustále točit turbem, což se na její spotřebě podepisuje. V městě jsme se škodovkou dosáhli na průměrných osm litrů na 100 kilometrů, zatímco u citroënu to bylo o půl litru méně. Jenže na dálnici se role otočí, citroën jede ve vyšších otáčkách, když na pětku točí vysokých 3900 otáček, zatímco fabia 3100 otáček, což znamená i jeho vyšší spotřebu – 7,3 l/100 km proti 6,7 l/100 km.

Ve výsledku tak jde hlavně o to, v jakém režimu byste vůz používali. Ryze do města se více hodí Francouz, zatímco Češka i na delší cesty. Nižšího průměru ale nakonec přece jen dosáhl citroën, jeho 6,9 l/100 km je o dvě desetiny litru nižší než u konkurentky. A co se nám na něm hodně líbilo, je jeho chybějící start-stop systém. Tohoto otravného prvku bychom se nejraději zbavili u všech aut. Byť ve fabii spouští motor vcelku hbitě a tiše.

Co naopak pochválit nemůžeme, je převodovka citroënu, a to zvlášť ve srovnání s fabií. Pětistupňový manuál C3 totiž evokuje to nejhorší od Francouzů z devadesátých let, řazení je gumové a ne příliš přesné, dráhy velice dlouhé. Hlavně pětka je až někde u spolujezdce, že na ní řidič takřka nedosáhne. Nepotěší ani zpřevodování, krátká pětka je na dálnici vyloženě k vzteku. To fabie dokazuje, že pět stupňů může v pohodě stačit. Řazení je navíc naprosto precizní, dráhy krátké. Snad jen zpátečka šla občas zařadit poněkud ztuha, to je ale jen drobná výtka, na níž C3 nemá odpověď.

HODNOCENÍ MOTORUCitroën C3Škoda Fabia
Zrychlení68
Pružnost68
Spotřeba udávaná88
Spotřeba v testu87
Odhlučnění motoru68
Průměr6,807,80

Stereotypy zde platí

Z hlediska jízdních vlastností to jsou oba typičtí zástupci svých značek. Jestliže od Citroënu čekáte pohodlný automobil, C3 je pro vás. Její podvozek je laděn hodně do komfortu, jednotlivé nerovnosti měkce překonává. Jenže naprostý klid na palubě nečekejte, práce podvozku je znát, a tak se od 17palcových kol občas ozve přece jen hlučnější rána, než byste čekali. A také aerodynamický hluk by mohl být více potlačen, byť v segmentu to není nic tak neobvyklého.

To fabia je ve srovnání s citroënem zřetelně tužší, stále ale dostatečně komfortní, aby z posádky nevytřásla duši. Ve výsledku tak můžeme mluvit o ideálním kompromisu mezi komfortem a jistotou. Fabia si je totiž ve zatáčkách jistá a umí jezdit hodně čiperně, čemuž napomáhá i příjemné řízení. To řízení citroënu podtrhuje jeho pohodový charakter. Je lehčí a jeho převod má poměrně dlouhý.

Jestliže se tak budete chtít za volantem testovaných aut aspoň trochu bavit, je pro vás určena škodovka. Její chování se líbí i v krizové situaci, její elektronické systémy, zejména systém XDS+ přibrzďující v zatáčkách vnitřní přední kolo, pracují citlivě a předvídatelně. To elektronika C3 do řízení na limitu tvrdě promluví a auto prudce zpomalí. Fabia je příjemnější i na delších cestách, protože odhlučnění je lepší než u C3, a to jak v případě aerodynamického šumu, tak podvozku. Snad jen o větších příčných nerovnostech dá škodovka vědět.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍCitroën C3Škoda Fabia
Ovladatelnost68
Komfort odpružení98
Odhlučnění podvozku78
Řízení68
Řazení68
Brzdy87

Závěr


Citroën C3 a Škoda Fabia jsou sice zástupci stejného segmentu a tudíž vlastně přímí konkurenti, oba výrobci ale udělali svůj malý hatchback po svém, že snad ani nemůžou být rozdílnější. Citroën vsadil na extravagantnost, což je pro tuto značku typické. Odvážný vzhled s moderními prvky (ovládání takřka výhradně přes dotykovou obrazovku, ConnectedCAM) má mladé rozhodně šanci zaujmout, což je hlavní snahou francouzské značky. Aktuální C3 může nalákat i ty starší zákazníky, a to díky bohaté bezpečnostní výbavě už v základu nebo komfortnímu naladění podvozku.

Zároveň se ale automobil nevyhnul některým chybám. Přestože je o chlup větší než fabia, uvnitř je méně místa. Atmosférický tříválec s 60 kW je pak sice středem benzinové nabídky, jeho dynamika je ale průměrná, navíc vibrace se přenáší i do karoserie. Co pak opravdu nechápeme je gumové řazení s dlouhými drahami, které bychom čekali od nějakého Francouze z poloviny devadesátých let a ne od tak moderního auta.

To Škoda Fabia je jasně konzervativnější. Možná nenabízí kameru u zpětného zrcátka a mladé zákazníky svým konzervativním vzhledem tolik neosloví, jenže jako celek funguje. Uvnitř je prostorná, nabízí habaděj praktických prvků na upevnění různých zavazadel, navíc potěší i jízdními vlastnostmi. Povedený je motor, který svojí silou plně stačí. Co se týče chyb, hledají se na fabii opravdu těžko, a tak ve výsledku to jsou jen maličkosti. Na výrazný schod v zavazadelníku po sklopení zadních sedadel nebo na malé vnitřní zpětné zrcátko se dá zvyknout.

Pojďme si to tedy shrnout. Citroën C3 je svým vzhledem inspirovaným světem crossoverů možná neotřelý, jenže v jádru je to typický malý hatchback. Tedy hravý automobil, který je určen hlavně pro jízdu ve městě nebo pro různé popojíždění. Na druhou stranu Škoda Fabia je svým charakterem dospělejší, univerzálnější. Dá se zkrátka používat jako běžné rodinné auto. Dva mladé páry v klidu odveze do práce i na dovolenou, zatímco v C3 by se posádce na dlouhé cestě moc nelíbilo.

A právě tento univerzální charakter je tím hlavním důvodem, proč Škoda Fabia dnešní souboj vyhrála. A podle nás tento styl bude ve výsledku v praxi více vyhovovat i mladým. Citroën C3 ale rozhodně nezatracujte, v městském prostředí skvěle funguje a jestli se vám jeho nekonvenční vzhled zamlouvá, je těžké se do něj nezamilovat. Svojí klientelu si zkrátka najdou oba.

SHRNUTÍ HODNOCENÍCitroën C3Škoda Fabia
POŘIZOVACÍ NÁKLADY8,007,50
DESIGN8,608,20
INTERIÉR6,408,00
MOTOR6,807,80
JÍZDNÍ VLASTNOSTI7,007,83
CELKOVÝ PRŮMĚR7,367,87

Citroën C3 1.2 PureTech (60 kW)

Nejlevnější verze modelu234.900 Kč (1.2 PureTech/50 kW Live)
Základ s testovaným motorem244.900 Kč (1.2 PureTech/60 kW Live)
Testovaný vůz bez příplatků309.900 Kč (1.2 PureTech/60 kW Shine)
Testovaný vůz s výbavou389.500 Kč (1.2 PureTech/60 kW Shine)

Plusy

  • Nekonvenční vzhled
  • Široká bezpečnostní výbava v základu
  • Slušná spotřeba paliva
  • Komfortní podvozek
  • Unikátní kamera zakomponovaná pod zpětné zrcátko

Minusy

  • Omezený vnitřní prostor
  • Průměrná dynamika
  • Gumové řazení s dlouhými drahami
  • Hluk od podvozku
  • Vibrace motoru se přenáší do karoserie

Škoda Fabia 1.2 TSI (66 kW)

Nejlevnější verze modelu241.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Active)
Základ s testovaným motorem277.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků316.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou402.000 Kč (1.2 TSI/66 kW Style)

Plusy

  • Pružný motor
  • Slušné odhlučnění
  • Ideální naladění podvozku
  • Slušný vnitřní prostor
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Schod po sklopení zadních sedadel
  • Malé vnitřní zpětné zrcátko
  • Panoramatická střecha omezuje prostor nad hlavou vzadu
  • Vyšší prahy znesnadňují vystupování zezadu

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (513)
Model Citroën C3 <br>1.2 PureTech (60 kW) Škoda Fabia 1.2 TSI (66 kW)
Cena základní sestavy 309 900 Kč 316 900 Kč
Cena testované sestavy 389 500 Kč 402 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 5750 66 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 2750 160 / 1400 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.6 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7 6 / 4 / 4.7
Emise CO2: 108 107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 922 330 / 1150
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 976 / 459 1109 / 530
Rozměr pneu: 205/50 R17 215/45 R16
Citroën C3 <br>1.2 PureTech (60 kW)
Škoda Fabia 1.2 TSI (66 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3996 3992
b) šířka (mm): 1749 1732
c) výška (mm): 1474 1467
d) rozvor (mm): 2540 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1474 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1468 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1030 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910 900
k) šířka vpředu (mm): 1410 1410
l) šířka vzadu (mm): 1390 1380
délka sedáku vpředu (mm): 470 520
délka sedáku vzadu (mm): 450 460
výška opěradla vpředu (mm): 590 630
výška opěradla vzadu (mm): 550 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
6. 2. 2017 13:11
Re: Jako obVWykle
Poznámka k tomu etalonu. Škodovka je etalonem především proto,že kliknu-li na portál zabývající se informacemi o autech tak na mě vyskočí vždy článek o Škodě a protože ve své podstatě není těch nových informací zas až tak,tak se měří, poměřuje všechno možný až je to někdy úsměvné. Přitom stávající vozy se nijak nezměnily za těch 20let co jsou vidět na silnici. Jednou je zakulatí,podruhé zhranatí,přidají lišty ,odeberou lišty,ale ve své podstatě je to stále stenné. A tak se to lidem prezentuje stále dokola asi jako ty zprávy v TV. Ostatní značky jen okrajově. Auta to špatné nejsou ,ale rozhodně ničím nepřevyšujou ty ostatní. Jen tou nudou....Pro ty fanatiky co zde píšou o dokonalosti těchto aut, zkuste se podívat na forum Škoda Rapid čím vším se potýkaji majitelé. Připomíná mě to z dřívějška poznámku mám model DODO. Pro ty mladší znamená to "dodělej doma".
15. 1. 2017 13:26
Za mňa C3 dobre ...
Už v základe dostanete funky auto, ktoré už nemusíte vizuálne vylepšovať za fúru peňazí ako u iných vozidiel. ;-)
Avatar - praděda7
15. 1. 2017 10:03
Re: pokec
Odhaduji, že se tento článek/test dostane na konci roku mezi Top 10... :-!
Avatar - pallas
8. 1. 2017 21:33
Re: Novinárske kritériá na prevodovku
to, o čom píšeš, ale nie je vlastnosť prevodovky, ale kulisy radiacej páky.
8. 1. 2017 18:05
Re: Pro skutečného fandu aut je vítěz jasný hned
Tak na tohle musím zareagovat. Hodnotit v tomto kritériu auto po třech letech považuji za nesmysl. Pokud bych na autě po třech letech našel jedinou, zdůrazňuji jedinou stopu rzi na podvozku (vyjma výfuku...), tak takové auto by mě nesmělo do garáže. Tuhle jsem na STK koukal na svou 6-iletou služební Octavii zespodu a krom * v Auto Jarov, kteří dvakrát předělávali zmršenou práci na PZ ze zadu nabouraném blatníku a podběhu (a opět se jim to krutě nepovedlo...) jsem na autě neviděl jediný kousek rzi. Takže hodnotit auto po třech letech je fakt bez jakékoliv vypovídající hodnoty. Pravdou je, že spoustu lidí to vůbec nezajímá, ale já si auto kupuji jako hrkačku na občasné popojíždění (manželka) a očekávám od něj dlouhodobou výdrž. Nehodlám po každých 6-8 letech řešit nějaké puchýře a hnilobu. Proto mi v garáži stojí 6iletá Thalia a věřím tomu, že tam bude stát i za deset let a stále v dobrém stavu. :-!