Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 Picasso 1.6 BlueHDI 120 – Smíšené manželství

Michal Fokt
Diskuze (78)
Od Citroënu bych čekal, že bude fungovat typicky francouzsky, ale je to pravda jen částečně, spíš jako kdyby to bylo auto spíš z Německa…


Úvod, interiér


Kompaktní velkoprostorové modely Citroënu prošly modernizací, které přinesla lehké změny vzhledu v podobě pozměněné masky, nárazníků, svítilen, nový design kol, vylepšení v oblasti infotainmentu a další drobnosti. Bude to na konkurenci stačit? No, je to spíš řečnická otázka, duo C4 Picasso a C4 Grand Picasso je u řadu let nejprodávanější kompaktní MPV v Evropě, takže si může dovolit jen lehce „vyklusávat“. Čím si zákazníky (kromě atraktivní ceny) získalo?

Když se současné Picasso objevilo, spousta lidí žasla nad jeho moderními tvary, v tomhle prostě Francouzi nezklamou. Ba co víc – v interiéru je to ještě lepší. Kabina do značné míry navozuje pocity jako v espacu – namísto dvou tlustých A sloupků karoserie využívá čtyř tenčích, což zajišťuje vynikající výhled šikmo vpřed a v kombinaci s čelním sklem, protaženým až nad přední sedadla propůjčuje kabině v této kategorii s ničím nesrovnatelný pocit vzdušnosti.

Ten navíc umocňuje moderně tvarovaná palubní deska, která neutiskuje v žádném ohledu ani řidiče, ani spolujezdce, má moderní, až futuristický design s velkoplošným programovatelným centrálním displejem s pěknou grafikou a dobrým rozlišením. Líbila se mi také neobvyklá struktura plastu palubní desky před spolujezdce a jako vkusná mi přišla i jeho šedá barva. A to je už co říct. Naopak měkčené černé plasty působí poněkud obyčejně, ale co na tom záleží, kabina působí skutečně vzdušně a útulně.

Ale mám i pár výhrad. Ovládání palubních systémů přes dotykový displej na středovém panelu je poněkud komplikované, senzorické plochy občas nereagují a pokud ano, tak poněkud pomalu. Mohlo se také pamatovat na odkládací prostor pro odložení smartphonů a více odkládacích schránek vůbec, k dispozici je víceméně pouze silážní jáma mezi sedadly, schránky ve dveřích jsou mělké, stejně jako ta ve středovém panelu.

citroen testy mpv citroen testy mpv  

Sedadla jsou komfortní, ale možná kvůli asymetrickému designu sedáku jsem se nemohl zbavit pocitu, že je každá půlka jinak tvarovaná. Disponují masážní funkcí, vyhříváním a to u spolujezdce má dokonce elektricky stavitelnou podnožku. Volant se i přes podivný tvar překvapivě dobře drží, změť tlačítek na něm je změtí jen zdánlivě, po zorientování funguje velmi dobře.

Menší nadšení už panuje vzadu. Trojice sedadel se tváří plnohodnotně, ale nejsou. Na šířku je zde místo spíše pro děti, dospělí se budou cítit poněkud stísněně. Navíc jsou sedáky usazeny dost nízko a moc dobře nepodpírají stehna. A to je škoda, protože místa pro kolena je tu požehnaně, není vůbec problém je posunout o kus vpřed a zvětšit tak v případě potřeby kufr o velmi slušném základním objemu 537 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Testované C4 Picasso bylo vybaveno naftovou šestnáctistovkou o výkonu 88 kW při 3500min a s točivým momentem 300 N.m při 1750/min. A zase se ukazuje, že tohle BlueHDI je skvělý turbodiesel. Na svůj výkon je až překvapivě dynamický a pružný, je slušně odhlučněn a do kabiny proniká vcelku příjemný zvuk. Slušně táhne od 1800 otáček, ale nechá se podtočit i k 1200 a při mírném tlaku na plyn se zvládne zvednout do běžných provozních otáček, takže není nutné příliš často řadit.

A to se hodí, protože řazení šestistupňového manuálu je bohužel typicky citroëňácké – dráhy jsou dlouhé, kostrbaté, nepřesné a změnu kvaltů provází nepříjemný hluk. Na opačném konci spektra sice vadne už před čtyřtisícovou hranicí, ale ve škále mezi tím propůjčuje autu naprosto vyhovující dynamiku.

citroen testy mpv citroen testy mpv  

Ještě více, než síla motoru však překvapí spotřeba. Při devadesátce točí na šestku 1600 otáček a vystačí si se 4,1 litry nafty, při 130km rychlosti má spotřebu 6,2 litru při zhruba 2350 otáčkách, na grafickém otáčkoměru to nelze určit úplně přesně. Při běžném používání nebude problém se pohybovat kolem pěti litrů, můj svižnější jízdní režim se komfortně vešel do šesti litrů.

S geny WRC?

Snad ještě víc, než motor, mě ale překvapil podvozek. Mám teorii, že šlo o nějakou bokovku závodního Loebova inženýra, protože to, co auto předvádí na okreskách, se téměř vzpírá zdravému rozumu. Nejprve si sice postaru zaklekne do poměrně velkého náklonu, což by už dneska mohlo někoho trošku zneklidnit, ale následně si krásně rozloží váhu a zatáčkou se protáhne s nečekanou lehkostí a ochotou a jen s minimem nedotáčivosti. Když trošku přitáhnu volant, auto se přizpůsobí, když polevím tlak na pedál, opře se do zadního vnějšího kola, jako bych řídil takové přerostlejší Mégane R.S. Nechte děti a manželku doma a vyrazte na okresky zdeptat nějakého „závodníka“. Ale pozor na roletky nebo další nerovnosti v zatáčkách, tam picasso rádo odskakuje a navrch při tom rádo mění směr jízdy. Na rovných silnicích je však famózní, něco takového umí v téhle třídě už jen Ford C-Max.

Bohužel méně péče už bylo věnováno řízení. Tedy relativně – s ohledem na schopnosti šasi. Jinak je příjemně strmé, dobře vyvážené a s příjemně naladěným posilovačem. Až při sportovní jízdě zjistíte, že mu trochu chybí preciznost při drobných korekcích, na které nereaguje buď vůbec nebo naopak moc, ale při běžném způsobu používání kompaktního velkoprostoráku je toto chování zanedbatelné a přehlédnutelné.

citroen testy mpv citroen testy mpv  

Picasso je i stabilní ve vyšších rychlostech a má účinné brzdy s příjemným, plynulým nástupem. Jestli teď čekáte to „ale“, tak tady opravdu je. Auto je totiž zbytečně tvrdé. Zbytečně tvrdé na rodinné auto, zbytečné na francouzské auto a ještě zbytečnější na citroën. Tahle auta by měla jezdit jako v bavlnce, ne mlátit na nerovnostech.

Závěr


Závěr

Nedivím se, že má Citroën C4 Picasso takový úspěch. Je to hezké auto zvenku, ještě hezčí uvnitř, se vzdušnou a moderní kabinou s perfektním výhledem. Má velký kufr, dost místa na kolena i hlavu vzadu a s turbodieselem 1.6 BlueHDI 88 kW navíc dostatečně dynamický a nepochopitelně úsporný. Navrch má také vynikající jízdní vlastnosti.

Méně už potěší tvrdé naladění pérování, neklid na nerovnostech, méně odkládacích prostor v interiéru a méně místa v příčném směru na zadních sedadlech, nepřesné řazení a trošku nepřehledný a pomalý infotainment. Ale za cenu, začínající na půl milionu korun, je to prostě skvělá nabídka, jen bych upřednostnil více komfortu, který skýtá vetší Grand C4 Picasso.

citroen testy mpv citroen testy mpv  

Nejlevnější verze modelu499.900 Kč (1.6 BlueHDI 100/74 kW)
Základ s testovaným motorem519.900 Kč (1.6 BlueHDI 120/88 kW)
Testovaný vůz bez příplatků619.900 Kč (1.6 BlueHDI 120/88 kW)
Testovaný vůz s výbavou700.800 Kč (1.6 BlueHDI 120/88 kW)

Plusy

  • Prostornost v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Silný, kultivovaný a úsporný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Útulný interiér

Minusy

  • Nízko položené sedáky zadních sedadel
  • Stísněný prostor v třetí řadě
  • Nepřesné a kostrbaté řazení
  • Tvrdé pérování

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (78)
Citroën C4 Picasso 1.6 BlueHDI 120
Cena základní sestavy 619 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 3x Isofix v zadních sedadlech, ESP, kontrola trakce, asistent rozjezdu do kopce, elektronická parkovací brzda, kontrola mrtvého úhlu, přední a zadní parkovací čidla + kamera, tempomat, stop & start, bezklíčový přístup a startování, automatická dvouzónová klimatizace, mlhovky s přisvětlováním do zatáček, dešťové čidlo, dotykový displej, autorádio s MP3, bluetooth, elektrická sedadla s masážní funkcí, litá 17” kola atd. Kč
Cena testované sestavy 700 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.900,-), bixenonové natáčecí světlomety (+21.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+9000,-), Pack Drive Assist II (+36.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 3.5 / 3.8
Emise CO2: 100
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 537 / 1709
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 555
Rozměr pneu: 205/55 R17
Citroën C4 Picasso 1.6 BlueHDI 120
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4438
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2785
e) rozchod vpředu (mm): 1573
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - wakantanka
28. 10. 2016 19:18
Re: Rodinné MPV
aha, takže som to len poplietol >:D
28. 10. 2016 08:19
Re: Rodinné MPV
Nie tak úplne. Prvá generácia C4GP mohla mať pneumatické pruženie zadnej nápravy, ktoré udržovalo svetlú výšku nezávysle od zaťaženia. Hydropneumatika to ale myslím nebola...
Avatar - wakantanka
26. 10. 2016 08:29
Re: Rodinné MPV
o.k. žijem z informácií, ktoré odzneli pri uvádzaní modelu, teda celý ten čas žijem v blude >:D
25. 10. 2016 15:47
Re: nechápu ty 4 hvězdy
Ten etalon má bejt jako ten Sportsvan? Jako etalon kompaktních MPV? Je to vůbec MPV? Aha, tak to vysvětluje všechno...
Avatar - Verny_2013
25. 10. 2016 15:04
Re: nechápu ty 4 hvězdy
Vykrucování - nechápu, jen jsem konzistentní ve svých názorech. Stojím si za tím že Picasso, nakolik je to designově povedené auto tak má dle popisu v článku tak na 3* z 5. Asrovnávám to s etalonem který velmi dobře znám. A protože je hodnocení článku mimořádně schizofrenní, chci se s tím projet abych si sám udělal objektivní reálný názor.