Test Auto.cz

Citroën Jumper Kombi L1H1 3.0 HDi – V devíti, v třílitru, v pohodě

3.10. 2014
Verdikt
 

Citroën Jumper prošel společně s bratry od Peugeotu a Fiatu rozsáhlou modernizací. Vyzkoušeli jsme nejmenší osobní verzi Kombi, zato s největším motorem pod kapotou.

S testy dodávek se na Auto.cz příliš nesetkáváme, nyní však uděláme výjimku. Současná generace Citroënu Jumper, která se prodává od roku 2006, totiž prošla výraznou modernizací a ve verzi s třílitrovým vznětovým čtyřválcem představuje naprostý vrchol nabídky. Vedle toho samozřejmě zůstala zachována hlavní výhoda vozu, kterou je univerzálnost pro širokou skupinu podnikatelů i soukromníků.

K redakčnímu testu jsme si vybrali menší z nabízených verzí Kombi s označením 30 L1H1. Abychom to však neměli úplně jednoduché, pohled do ceníku odhalil jedno úskalí – testovaný turbodiesel 3.0 HDI na našem trhu pořídíte pouze ve verzi 33 L2H2. České zastoupení značky zkrátka vyslyšelo prosby zákazníků, kterým jde vedle vysokého výkonu také o větší vnitřní prostor.

Než ale budeme pokračovat, je třeba si označení vozu trochu rozklíčovat. Kdybychom obě zmíněné verze postavili vedle sebe, naměříme stejně dlouhé převisy karoserie (948 mm vpředu a 1015 mm vzadu), avšak rozdílné rozvory náprav (L2H2 jej má o 450 mm delší) a tím pádem i jinou celkovou délku. Změny zaznamenáme také ve výšce karoserie - zkoušený exemplář na větší Jumper ztrácí 270 milimetrů (2254 vs. 2524 mm). Číslovky 30 a 33 pak představují maximální přípustnou hmotnost obou vozů. Zatímco větší z Citroënů může vážit až 3300 kilogramů, verze L1H1 je o 150 kilogramů lehčí. Oba vozy nicméně můžete řídit s klasickým “béčkem”.

Změny by vydaly na novou generaci

Ačkoliv Citroën hovoří ve spojitosti s modelem Jumper o pouhém faceliftu, sesterský Fiat, který vůz prodává pod názvem Ducato, rovnou propaguje novou generaci. Nemějme mu to za zlé, protože změn nastalo tolik, že Italové nakonec vlastně nelžou.

Nejrazantněji se facelift projevil v přední části karoserie, která dostala světlomety s diodami denního svícení (stojí 5.000 Kč), novou kapotu a třídílný nárazník. Příď je z větší části nelakovaná, což však není díky černé metalíze zkoušeného exempláře na první pohled tolik patrné. Naopak – vůz vypadá hezky a právě díky temnému laku by klidně mohl plnit roli „shuttle busu“ někde na metalovém festivalu.

Společenství značek Fiat, Citroën a Peugeot se vyřádilo také v interiéru. K nejvýraznějším změnám patří zcela nový přístrojový štít, nové čalounění sedadel nebo přepracovaná středová konzola s pětipalcovým dotykovým displejem. Zkoušený exemplář byl navíc vybaven navigačním systémem Tom Tom, který i navzdory malé obrazovce odvádí překvapivě dobrou práci. Příplatek 29.000 Kč je však vysoký a vzhledem k ohromnému přednímu sklu, díky kterému má řidič takřka dokonalý přehled o dění před vozem, se vyplatí investovat do přenosného zařízení. To vám totiž ve výhledu příliš bránit nebude.

obrázek [600 x 368]  

Výhodou verze kombi jako takové je možnost přepravy až devíti cestujících. Dokonce i zkoušené L1H1 s kratším rozvorem vyhoví dlouhánům, kteří se sice budou muset při nastupování bočními posuvnými dveřmi přikrčit, s prostorem před koleny ale nebudou mít problém ve druhé ani třetí řadě sedadel. Naučit se s mechanismem sklápění a překlápění sedadel chce trochu cviku, po čase však oceníte výbornou variabilitu díky možnosti vytvoření dvou praktických stolečků.

První pohled vypadá dobře, s přibývajícím časem nám však začala vadit řada nedoladěných detailů. Tak například odkládací schránky v přední části interiéru: ve dveřích sice najdete obrovské kapsy, za jízdy z nich však nevyndáte vůbec nic, protože jsou umístěny kdesi metr pod vámi. Police pod horní hranou čelního skla vypadá na první pohled solidně, při silnější akceleraci však uložené předměty spadnou na hlavu. A kam s kelímkem kávy? Do jediného držáku napravo od autorádia. Životabudič si však raději vypijte někde na benzince, protože by mohl skončit v klíně spolujezdce.

Milion kilometrů bez problémů

Třílitrový turbodiesel s výkonem 130 kW ve 3600 otáčkách za minutu je sázkou na jistotu v případě, že plánujete s Jumperem Kombi ujet statisíce kilometrů bez problémů. Přestože motor nese označení HDi, ve skutečnosti jej má na svědomí Iveco a jedná se o skutečného dříče. Tenhle čtyřválec je totiž stavěn pro pohon obrovských náklaďáků, a když na to přijde, poradí si i s desetitunovým kolosem.

Nejmenší Jumper, který při maximálním zatížení váží 3150 kilogramů, tedy motoru nedělá sebemenší problém, což bylo znát od prvních metrů. Čtyřválec dokáže táhnout takřka od volnoběhu, díky točivému momentu 400 N.m ve 1400 otáčkách za minutu se klidně rozjíždí na druhý, ba dokonce i třetí rychlostní stupeň, a když na to přijde, dovede devítimístný vůz pořádně rozparádit. Automobil totiž nemá omezovač rychlosti, a přestože se podle technických údajů rozjede „jenom“ na 175 km/h, nejsou mu cizí ani rychlosti přesahující 190 km/h.

obrázek [600 x 362]  

Výhodou motoru není pouze silný zátah prakticky z ničeho, ale především kultivovanost běhu. Hlavně při studených startech tahle „stříkačka“ s technikou Bosch nechá slabší 2.2 HDi (to má vstřikování Continental) o několik úrovní níže, a přestože to tak na první pohled nemusí vypadat, spotřebou se mu takřka vyrovná. Třílitr totiž nemusíte na dálnici tak honit, pouze zařadíte šestku a při 2100 otáčkách za minutu si řekne zhruba o deset litrů na sto kilometrů. Spíše než apetitem motoru je to dáno krabicovitou koncepcí karoserie, s tím se ale musí u dodávek počítat, stejně jako s citlivostí na boční vítr. Velmi také záleží na tom, jak moc vůz naložíte. V kombinovaném cyklu totiž můžete jezdit za 8,4, ale v krajním případě až za 12 litrů na sto kilometrů.

I když nejmenší Jumper Kombi na výšku měří více než dva a čtvrt metru, v zatáčkách je překvapivě agilní. Díky obrovským vnějším zrcátkům mu nedělají problém ani „průtahy“ úzkými silničkami, ve srovnání s klasickým osobním vozem je však opatrnost na místě vždy a všude.

Řidič sedí opravdu vysoko a náklony karoserie v zatáčkách se zdají větší, než ve skutečnosti. Mnohem více nás však trápilo nepřesné řízení (byť s novým variabilním posilovačem), které doplácí na konstrukci přední nápravy. V silentblocích totiž vznikají vůle, které mají za následek, že se do určité fáze natočení volantu neděje takřka nic, aby nakonec auto bez jakéhokoliv upozornění zatočilo s velkou razancí. Pochvalu si moc nezaslouží ani šestistupňová manuální převodovka, která by mohla mít přesnější a kratší dráhy. Na druhou stranu potěší dlouhou šestkou, ale také kratším prvním a druhým rychlostním stupněm. To zaručí, že se pohodlně rozjedete i s plně naloženým automobilem.

Závěr

Pokud plánujete koupi Citroënu Jumper Kombi a chcete ujet spoustu kilometrů ročně, rozhodně se podívejte po verzích s třílitrovým vznětovým čtyřválcem. Motor Iveco je spolehlivý, na poměry konkurence velmi kultivovaný a vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozu také docela úsporný. Problém představuje nepřesná manuální šestistupňová převodovka, která je pro agregát standardem. Ledacos však dokáže vynahradit rozumným odstupňováním.

obrázek [600 x 393]  

Za výčet prvků, které prošly modernizací, by se nemusela stydět ani nová generace Jumperu. Spíše než na vnějším vzhledu a architektuře přístrojové desky se však mělo zapracovat na uživatelské přívětivosti, kterou podrývají zmíněné problémy s odkládacími schránkami, nebo třeba asistent pro sledování jízdních pruhů, který ztiší autorádio a dokáže vás pěkně vylekat. Jsou zkrátka věci, které nezachrání ani bezproblémový motor…

Nejlevnější verze modelu600.540 (Jumper Kombi L1H1/2.2 HDi 84 kW)
Základ s testovaným motorem730.132 Kč (Jumper Kombi L1H1/3.0 HDi 130 kW)
Testovaný vůz s výbavou859.132 Kč (Jumper Kombi L1H1/3.0 HDi 130 kW)

Plusy

  • Silný a úsporný turbodiesel
  • Velký vnitřní prostor
  • Variabilita zadní části interiéru

Minusy

  • Nepřesné řazení a řízení
  • Špatně přístupné odkládací schránky

Citroën Jumper na AUTO.CZ

Foto: Josef Dvořák
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën Jumper Kombi L1H1 3.0 HDi

Cena v základní výbavě: 730 132 Kč Cena v testované výbavě: 859 132 Kč

Základní výbava:Dva airbagy, posilovač řízení, palubní počítač, elektricky ovládaná boční okna vpředu, dálkové centrální zamykání, vyhřívaná vnější zrcátka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, dvousedadlo spolujezdce s tříbodovými pásy, příprava pro autorádio, 15“ plechová kola, kontrola tlaku v pneumatikách, psací stolek na palubní desce a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+16.000 Kč), kožený potah volantu a hlavice řadicí páky (+2.500 Kč), Grip Control (+4.000 Kč), Afil (+7.000 Kč), zadní parkovací asistent + kamera (+36.000 Kč), nezávislé topení Webasto (+29.000 Kč), navigace Tom Tom (25.000 Kč), diody ve světlometech (+5.000 Kč), vyhřívané sedadlo řidiče (+4.500 Kč).

Šéf ČSA Jozef Sinčák končí ve funkci Šéf ČSA Jozef Sinčák končí ve funkci

Šéf ČSA Sinčák ve funkci končí, píše Zdopravy.cz. Po…

Ryanairu poprvé po pěti letech klesl zisk, na hospodaření se podepsaly i stávky Ryanairu poprvé po pěti letech klesl zisk, na hospodaření se podepsaly i stávky

Irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Holdings…

NKÚ: Stát zanedbává brownfieldy. Průmyslové zóny na zelené louce naopak podporuje NKÚ: Stát zanedbává brownfieldy. Průmyslové zóny na zelené louce naopak podporuje

Průmyslové zóny za státní peníze se staví téměř výhradně…

Barta z ePojištění.cz investoval miliony do českého přepravního dronu Barta z ePojištění.cz investoval miliony do českého přepravního dronu

Internetový podnikatel Jan Barta, který stojí například…

 
Technické údaje
Motor Citroën Jumper Kombi L1H1 3.0 HDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6.7 / 8
Emise CO2:209
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1000 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2419 / 731
Rozměr pneu:215/70 R 15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4963
b) šířka (mm): 2050
c) výška (mm): 2254
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1810
f) rozchod vzadu (mm): 1790
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1080
k) šířka vpředu (mm): 1960
l) šířka vzadu (mm): 1960
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën Jumper Kombi L1H1 3.0 HDi –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 



Citroën Spacetourer vs. Ford Tourneo Custom – Koráby evropských dálnic Citroën Spacetourer vs. Ford Tourneo Custom – Koráby evropských dálnic

Místa jako v autobuse, komfort jako v obýváku a rychlost…

Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka? Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka?

„Háčko“ od Citroënu je asi nejklasičtější dodávkou ze…

 



 
To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

Dnes 08:00

Oldsmobile měl ve své dlouhé historii řadu zajímavých modelů. Nejvíce pozornosti k této značce přitahují modely, které vynikaly svým designem či netradiční koncepcí.




Blesk.cz

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za 800 milionů bez výběrového řízení, ukázal audit

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za…

Nemocnice na Bulovce zadala bez výběrového řízení zakázky za více než 800 milionů, a to v letech 2016 a…

Módní policie: Kdo oslovuje a kdo to vůbec neumí?

Módní policie: Kdo oslovuje a kdo to vůbec neumí?

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned věděl, že dostane kartu

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned…

Dostal ránu do hlavy, zdálo se, že je po něm. Slávistický brankář Ondřej Kolář ale nakonec vypjaté utkání v…

SESTŘIHY: Slavia odskočila Plzni, výprask Příbrami, Dukla není poslední

SESTŘIHY: Slavia odskočila Plzni, výprask Příbrami,…

Fotbalisté Slavie poskočili do čela FORTUNA:LIGY, kterou vedou o dva body před Plzní. Viktoria ve 12. kole jen…

 

Reflex.cz

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii ženy v menstruačním věku, vyvolalo to nepokoje

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii…

Závažný náboženský a společenský spor se vede už mnoho let kolem velmi významné hinduistické svatyně Sabarimala…

Superpřísná nová pravidla pro STK se po pár týdnech zmírní. Musí

Superpřísná nová pravidla pro STK se po pár týdnech…

Novela silničního zákona platí od začátku října a již příští týden dozná první korekci. Týká se povinné kontroly…