reklama


21.2. 2014 Ladislav Černý

Test: Citroën Jumper L2H2 2.2 HDI - Samá dvojka

 

Titulek nevyjadřuje hodnocení, ale velké množství číslice dvě ve specifikaci testovaného Jumperu s druhou výkonovou verzí motoru 2.2 HDi.

Pokud bychom chtěli hledat číslice dvě vztahující se ke zkoušenému furgonu, napočítali bychom přes deset. Zvolená délka a výška včetně označení objemu motoru jsou nabíledni, mohli bychom ještě přidat dvoutunovou pohotovostní hmotnost. Nebudeme si však hrát s čísly, ale pojďme za volant.

Pracant

Co platí v osobních automobilech, u kterých je trend snižovat spotřebu paliva razantním snižováním objemu objemu válců a tedy i třecích ztrát, ve světě užitkových vozidel tolik neplatí.

Nejsou vůbec konstruovaná pro efekt nýbrž práci. U ní má vedle výkonu také obrovský význam výdrž.

Po nastartování čtyřválce a rozjetí jsme se nestačili divit, jak furgon o pohotovostní hmotnosti dvou tun uhání. Pod kapotou pracovala druhá výkonová specifikace 2,2 litrového turbodieselu s 96 kW a 320 N.m. Tato verze je sice dostupná i pro nejmenší Jumper L1H1, ale nachází smysluplné uplatnění u větších specifikací. Zkoušená L2H2 s celkovou hmotností 3,3 tuny patří k těm nejžádanějším a příplatek dvacet tisíc korun bez daně za 15 kW a zejména 70 N.m se může rychle vrátit. Jak?

Šetřit na správném místě

Zkoušený motor je ze všech nabízených pohonů tabulkově nejúspornější. Vůči nejslabší jednotce 2.2 HDi/81 kW má brát o 0,2 l/100 km méně, třílitrový agregát vhodný na dálniční trasy si má vzít o 0,5 litru více.

Je třeba však brát v úvahu, že měření se provádějí s prázdnými vozidly, a tedy po zatížení dochází k nárůstu diferenciace spotřeby mezi slabší a silnější jednotkou. V tomto případě může jít v reálném provozu s polovičně zatěžovaným vozidlem o rozdíl půl až jednoho litru ve prospěch úspornější silnější jednotky. Počítání velmi přibližné návratnosti vstupní investice 20 000 korun bez DPH za silnější jednotku z pohledu spotřeby nafty by vycházelo na přibližně ujetí 100 000 km.

Dodávka je však pracovní nástroj, který při rychlejším provozu díky silnějšímu motoru zvládne více zakázek, které jsou zdrojem příjmu. Má-li kdo dost práce, silnější jednotka se mu i při velmi malém hmotnostním vytěžování furgonu brzy zaplatí.

Útulná kabina

Prostřední výška karoserie H2 poskytovalo v oblasti hlavy královský prostor, přestože se v něm nacházela příplatková stropní police o objemu 22 litrů za nemalých 1200 korun bez daně. My bychom ji však nevolili samostatně, ale v rámci paketu Professional obsahujícím také klimatizaci, přední mlhové světlomety, chytače nečistot pro přední i zadní kola a přípravu pro rádio se čtyřmi reproduktory za patnáct tisíc korun bez daně.

Výhrady všech patřily opěrkám hlavy opatřeným tvrdou gumou a žebrováním s velkými mezerami. V ostatních ohledech nám bylo v kabině Jumperu dobře. K příjemnému dojmu pomáhaly standardní prvky výbavy - seřiditelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou. Dvoumístná lavice pro spolujezdce dostala tříbodové pásy a možnost sklopit opěradlo prostředního pasažéra k vytvoření stolečku.

Stálý převod

Nadšení ze zkoušeného agregátu a jeho příznivé spotřeby do osmi litrů na sto kilometrů nás opustilo při vjezdu na dálnici. Přestože šestka už dávno tvoří standard pro všechna provedení Jumperu, při rychlosti 130 km/h agregát točil 3000 min-1. Několik desítek kilometrů jsme bláznivé tempo turbodieselu snesli, ale pak už nehodlali trápit sebe i motor. Jak jsme již zmínili na začátku článku, pro dálniční tahy se nejlépe hodí třílitrový agregát – opatřený delším stálým převodem.

Testované verzi by pomohl větší rozdíl mezi pátým a šestým převodovým stupněm, ale tzv. volnoběhy však narážejí na problémy s méně častým využitím mimo rychlostní tahy.

Snadné ovládání

Svižnému tempu, které je pro profesionální řidiče dodávkových vozidel běžnou záležitostí, napomáhalo citlivé řízení a jemně nastupující brzdy. Při prudkém sešlápnutí brzdy však okamžitě nastoupil asistent a nastalo rázné zpomalení. V klikatých uličkách jsme se nemuseli při pohybu volantem namáhat. Podobně potěšilo řazení vykazující přesný pohyb páky v kulise, který nemají některé osobní modely francouzské značky.

Prodloužená záruka

Citroen zareagoval na nabídku konkurentů a poskytuje prodlouženou záruku pět let nebo ujetí 150 000 km. Ta však platí pouze při využití leasingu přes Citroen Financial Services, které obsahuje dodatečné cenové zvýhodnění ve výši 60 000 korun bez daně.

Plusy

  • Silný motor
  • Příznivá spotřeba
  • Paket Professional

Minusy

  • Vysoké táčky motoru při dálničním tempu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 96/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 320/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/6,5/7,5
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2004
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Cena (Kč bez DPH) 649 500
Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6 Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6

Největší zástupci lehkých užitkových vozidel značek…

Citroën Jumper Kombi Plus 3.0 HDI: Pohodlná střela Citroën Jumper Kombi Plus 3.0 HDI: Pohodlná střela

Citroën Jumper Kombi s nejsilnějším motorem 3.0 HDi letěl…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetana (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham odhalil nový stadion

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham…

Srdce fanoušků Tottenamu Hotspur mohou plesat. Londýnský klub v pátek ráno odhalil detaily stadionu, který od…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední snímky Baracka Obamy v Bílém domě

Odcházení po americku. Fotograf zachytil poslední…

Dvorní fotograf bývalého amerického prezidenta Pete Souza nafotil svou poslední sérii fotografií s Barackem…

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v Itálii 16 lidí

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v…

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony.…

 
 
reklama