21.2. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Citroën Jumper L2H2 2.2 HDI - Samá dvojka

 

Titulek nevyjadřuje hodnocení, ale velké množství číslice dvě ve specifikaci testovaného Jumperu s druhou výkonovou verzí motoru 2.2 HDi.

Pokud bychom chtěli hledat číslice dvě vztahující se ke zkoušenému furgonu, napočítali bychom přes deset. Zvolená délka a výška včetně označení objemu motoru jsou nabíledni, mohli bychom ještě přidat dvoutunovou pohotovostní hmotnost. Nebudeme si však hrát s čísly, ale pojďme za volant.

Pracant

Co platí v osobních automobilech, u kterých je trend snižovat spotřebu paliva razantním snižováním objemu objemu válců a tedy i třecích ztrát, ve světě užitkových vozidel tolik neplatí.

Nejsou vůbec konstruovaná pro efekt nýbrž práci. U ní má vedle výkonu také obrovský význam výdrž.

Po nastartování čtyřválce a rozjetí jsme se nestačili divit, jak furgon o pohotovostní hmotnosti dvou tun uhání. Pod kapotou pracovala druhá výkonová specifikace 2,2 litrového turbodieselu s 96 kW a 320 N.m. Tato verze je sice dostupná i pro nejmenší Jumper L1H1, ale nachází smysluplné uplatnění u větších specifikací. Zkoušená L2H2 s celkovou hmotností 3,3 tuny patří k těm nejžádanějším a příplatek dvacet tisíc korun bez daně za 15 kW a zejména 70 N.m se může rychle vrátit. Jak?

Šetřit na správném místě

Zkoušený motor je ze všech nabízených pohonů tabulkově nejúspornější. Vůči nejslabší jednotce 2.2 HDi/81 kW má brát o 0,2 l/100 km méně, třílitrový agregát vhodný na dálniční trasy si má vzít o 0,5 litru více.

Je třeba však brát v úvahu, že měření se provádějí s prázdnými vozidly, a tedy po zatížení dochází k nárůstu diferenciace spotřeby mezi slabší a silnější jednotkou. V tomto případě může jít v reálném provozu s polovičně zatěžovaným vozidlem o rozdíl půl až jednoho litru ve prospěch úspornější silnější jednotky. Počítání velmi přibližné návratnosti vstupní investice 20 000 korun bez DPH za silnější jednotku z pohledu spotřeby nafty by vycházelo na přibližně ujetí 100 000 km.

Dodávka je však pracovní nástroj, který při rychlejším provozu díky silnějšímu motoru zvládne více zakázek, které jsou zdrojem příjmu. Má-li kdo dost práce, silnější jednotka se mu i při velmi malém hmotnostním vytěžování furgonu brzy zaplatí.

Útulná kabina

Prostřední výška karoserie H2 poskytovalo v oblasti hlavy královský prostor, přestože se v něm nacházela příplatková stropní police o objemu 22 litrů za nemalých 1200 korun bez daně. My bychom ji však nevolili samostatně, ale v rámci paketu Professional obsahujícím také klimatizaci, přední mlhové světlomety, chytače nečistot pro přední i zadní kola a přípravu pro rádio se čtyřmi reproduktory za patnáct tisíc korun bez daně.

Výhrady všech patřily opěrkám hlavy opatřeným tvrdou gumou a žebrováním s velkými mezerami. V ostatních ohledech nám bylo v kabině Jumperu dobře. K příjemnému dojmu pomáhaly standardní prvky výbavy - seřiditelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou. Dvoumístná lavice pro spolujezdce dostala tříbodové pásy a možnost sklopit opěradlo prostředního pasažéra k vytvoření stolečku.

Stálý převod

Nadšení ze zkoušeného agregátu a jeho příznivé spotřeby do osmi litrů na sto kilometrů nás opustilo při vjezdu na dálnici. Přestože šestka už dávno tvoří standard pro všechna provedení Jumperu, při rychlosti 130 km/h agregát točil 3000 min-1. Několik desítek kilometrů jsme bláznivé tempo turbodieselu snesli, ale pak už nehodlali trápit sebe i motor. Jak jsme již zmínili na začátku článku, pro dálniční tahy se nejlépe hodí třílitrový agregát – opatřený delším stálým převodem.

Testované verzi by pomohl větší rozdíl mezi pátým a šestým převodovým stupněm, ale tzv. volnoběhy však narážejí na problémy s méně častým využitím mimo rychlostní tahy.

Snadné ovládání

Svižnému tempu, které je pro profesionální řidiče dodávkových vozidel běžnou záležitostí, napomáhalo citlivé řízení a jemně nastupující brzdy. Při prudkém sešlápnutí brzdy však okamžitě nastoupil asistent a nastalo rázné zpomalení. V klikatých uličkách jsme se nemuseli při pohybu volantem namáhat. Podobně potěšilo řazení vykazující přesný pohyb páky v kulise, který nemají některé osobní modely francouzské značky.

Prodloužená záruka

Citroen zareagoval na nabídku konkurentů a poskytuje prodlouženou záruku pět let nebo ujetí 150 000 km. Ta však platí pouze při využití leasingu přes Citroen Financial Services, které obsahuje dodatečné cenové zvýhodnění ve výši 60 000 korun bez daně.

Plusy

  • Silný motor
  • Příznivá spotřeba
  • Paket Professional

Minusy

  • Vysoké táčky motoru při dálničním tempu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 96/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 320/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/6,5/7,5
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5413/2050/2524
Rozvor (mm) 3450
Pohotovostní hmotnost (kg) 2004
Celková hmotnost (kg) 3300
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 11,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Cena (Kč bez DPH) 649 500
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 

Štítky Citroën Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka? Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka?

„Háčko“ od Citroënu je asi nejklasičtější dodávkou ze…

Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper? Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Fešáci z Beverly Hills 90210 Steve a Brandon po 28 letech spolu!

Fešáci z Beverly Hills 90210 Steve a Brandon po 28…

Kdysi ovládli televizní obrazovky se seriálem Beverly Hils 90210 a řady divaček jim padaly k nohám. Nyní se…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

Koudelkovi se vysmívali kvůli helmě: Přišlo mi třeba sto zpráv denně

Koudelkovi se vysmívali kvůli helmě: Přišlo mi třeba…

Krásný olympijský sen se skokanu na lyžích Romanu Koudelkovi proměnil v noční můru. Po nadějném létě se probudil…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…