Test: Citroën Jumper L2H2 2.2 HDI - Samá dvojka
Pokud bychom chtěli hledat číslice dvě vztahující se ke zkoušenému furgonu, napočítali bychom přes deset. Zvolená délka a výška včetně označení objemu motoru jsou nabíledni, mohli bychom ještě přidat dvoutunovou pohotovostní hmotnost. Nebudeme si však hrát s čísly, ale pojďme za volant.
Pracant
Co platí v osobních automobilech, u kterých je trend snižovat spotřebu paliva razantním snižováním objemu objemu válců a tedy i třecích ztrát, ve světě užitkových vozidel tolik neplatí.
Nejsou vůbec konstruovaná pro efekt nýbrž práci. U ní má vedle výkonu také obrovský význam výdrž.
Po nastartování čtyřválce a rozjetí jsme se nestačili divit, jak furgon o pohotovostní hmotnosti dvou tun uhání. Pod kapotou pracovala druhá výkonová specifikace 2,2 litrového turbodieselu s 96 kW a 320 N.m. Tato verze je sice dostupná i pro nejmenší Jumper L1H1, ale nachází smysluplné uplatnění u větších specifikací. Zkoušená L2H2 s celkovou hmotností 3,3 tuny patří k těm nejžádanějším a příplatek dvacet tisíc korun bez daně za 15 kW a zejména 70 N.m se může rychle vrátit. Jak?
Šetřit na správném místě
Zkoušený motor je ze všech nabízených pohonů tabulkově nejúspornější. Vůči nejslabší jednotce 2.2 HDi/81 kW má brát o 0,2 l/100 km méně, třílitrový agregát vhodný na dálniční trasy si má vzít o 0,5 litru více.
Je třeba však brát v úvahu, že měření se provádějí s prázdnými vozidly, a tedy po zatížení dochází k nárůstu diferenciace spotřeby mezi slabší a silnější jednotkou. V tomto případě může jít v reálném provozu s polovičně zatěžovaným vozidlem o rozdíl půl až jednoho litru ve prospěch úspornější silnější jednotky. Počítání velmi přibližné návratnosti vstupní investice 20 000 korun bez DPH za silnější jednotku z pohledu spotřeby nafty by vycházelo na přibližně ujetí 100 000 km.
Dodávka je však pracovní nástroj, který při rychlejším provozu díky silnějšímu motoru zvládne více zakázek, které jsou zdrojem příjmu. Má-li kdo dost práce, silnější jednotka se mu i při velmi malém hmotnostním vytěžování furgonu brzy zaplatí.
Útulná kabina
Prostřední výška karoserie H2 poskytovalo v oblasti hlavy královský prostor, přestože se v něm nacházela příplatková stropní police o objemu 22 litrů za nemalých 1200 korun bez daně. My bychom ji však nevolili samostatně, ale v rámci paketu Professional obsahujícím také klimatizaci, přední mlhové světlomety, chytače nečistot pro přední i zadní kola a přípravu pro rádio se čtyřmi reproduktory za patnáct tisíc korun bez daně.
Výhrady všech patřily opěrkám hlavy opatřeným tvrdou gumou a žebrováním s velkými mezerami. V ostatních ohledech nám bylo v kabině Jumperu dobře. K příjemnému dojmu pomáhaly standardní prvky výbavy - seřiditelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou. Dvoumístná lavice pro spolujezdce dostala tříbodové pásy a možnost sklopit opěradlo prostředního pasažéra k vytvoření stolečku.
Stálý převod
Nadšení ze zkoušeného agregátu a jeho příznivé spotřeby do osmi litrů na sto kilometrů nás opustilo při vjezdu na dálnici. Přestože šestka už dávno tvoří standard pro všechna provedení Jumperu, při rychlosti 130 km/h agregát točil 3000 min-1. Několik desítek kilometrů jsme bláznivé tempo turbodieselu snesli, ale pak už nehodlali trápit sebe i motor. Jak jsme již zmínili na začátku článku, pro dálniční tahy se nejlépe hodí třílitrový agregát – opatřený delším stálým převodem.
Testované verzi by pomohl větší rozdíl mezi pátým a šestým převodovým stupněm, ale tzv. volnoběhy však narážejí na problémy s méně častým využitím mimo rychlostní tahy.
Snadné ovládání
Svižnému tempu, které je pro profesionální řidiče dodávkových vozidel běžnou záležitostí, napomáhalo citlivé řízení a jemně nastupující brzdy. Při prudkém sešlápnutí brzdy však okamžitě nastoupil asistent a nastalo rázné zpomalení. V klikatých uličkách jsme se nemuseli při pohybu volantem namáhat. Podobně potěšilo řazení vykazující přesný pohyb páky v kulise, který nemají některé osobní modely francouzské značky.
Prodloužená záruka
Citroen zareagoval na nabídku konkurentů a poskytuje prodlouženou záruku pět let nebo ujetí 150 000 km. Ta však platí pouze při využití leasingu přes Citroen Financial Services, které obsahuje dodatečné cenové zvýhodnění ve výši 60 000 korun bez daně.
Plusy
- Silný motor
- Příznivá spotřeba
- Paket Professional
Minusy
- Vysoké táčky motoru při dálničním tempu
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.2 HDi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2198 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 96/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 320/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,3/6,5/7,5 |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5413/2050/2524 |
Rozvor (mm) | 3450 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2004 |
Celková hmotnost (kg) | 3300 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 11,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 148 |
Cena (Kč bez DPH) | 649 500 |