12.3. 2013 Ladislav Černý

Test: Citroën Jumper Travel Bus 30 2.2 HDi Euro 5 - Za půl milionu

 

Citroën prorazil půlmilionovou hranici pro osobní provedení největšího modelu Jumper. Co za tuto částku dostanete?

Transport osmi až devíti osob lze provádět mnoha způsoby a s různou úrovní pohodlí pro posádku. Co se týká prostornosti, vítězí kombi odvozená od furgonů celkové hmotnosti 3–3,5 tuny. Vybrali jsme nejmenší Citroën Jumper, který tvoří speciální nabídku nazvanou Travel Bus 30 s cenovkou 499 900 korun bez daně. Autobusoví dopravci nechť z tohoto označení nedostanou infarkt. Číslovka 30 totiž neznamená počet přepravovaných osob, ale celkovou hmotnost vozidla (x 100 kg).

Motory Euro 5

Model Jumper prošel lehkou úpravou, která byla vyprovokovaná zpřísněním emisních požadavků. Současná norma Euro 5 si vyžádala jemné změny motoru 2.2 HDi, jenž býval k dispozici ve výkonových provedeních 74 a 88 kW.

Po modernizaci a modifikaci pro Euro 5 agregát posílil na tři provedení 81, 96 a 110 kW, přičemž všechna používají šestistupňovou převodovku. Nejmenší a testovanou variantu Jumperu kombi pro osm cestujících poháněla nejslabší verze. Stačilo to na více než dvoutunový automobil?

V klidu

Dokud jsme nevyjeli z města, byla spokojenost s kombinací nejmenšího rozměrového i hmotnostního provedení s nejslabším motorem naprostá. Akcelerace a zejména odhlučnění agregátu řidiče i převážejícího osoby potěšila. Plynulá jízda pěkně v klidu s ohledem na cestující vyhovovala všem. Po opuštění městského prostředí a najetí na dálnici nám však nedalo jet téměř neustále na plný plyn. Jednak jsme se obávali o životnost agregátu, za druhé při rychlosti 130 km/h nebylo možné jen polohlasně komunikovat. Motor vytočený na přibližně 3000 otáček o sobě dával znát příliš hlasitě, takže jsme další plánované trasy po rychlostních komunikacích odložili.

Meziměsto

Skutečnost, že zkoušený Jumper L1H1 není určený na dlouhé cestování, potvrdil pohled do zavazadlového prostoru. Přesně jeden kubický metr a délka ložného prostoru 59 cm neumožňovaly pohltit zavazadla pro delší pobyt osmi pasažérů. Nabízené ložné místo spíše odpovídalo transportu na kratší trasy včetně vyhlídkových tras po městě či v omezeném případě i letištního shuttlu.

V tomto režimu si 2,2litrový čtyřválec spokojeně broukal, i když jsme jej kromě udržování rychlosti a zpomalování drželi téměř pod plným plynem v oblasti ekonomických otáček. Maximálních 250 N.m nebylo pro polovičně obsazený jumper příliš, ale spíše jen přijatelné minimum.

Proto importér Citroënu nabízí nejmenší provedení L1H1 také se silnějším motorem 2.2 HDi/96 kW, ale to se v ceníku dostáváme na částku 641 650 korun bez daně. Dovozce sice poskytuje firemním zákazníkům na všechny verze s výjimkou testované Travel Bus 30 slevy 25 % a vyšší, přesto cenovka zkoušeného Travel Busu 30 zůstává ze všech Jumperů pro převoz osob nedostižná.

Změny uvnitř

Na místě řidiče jsme s velkým nadšením kvitovali novou opěrku hlavy, která se do největšího citroënu dostala v rámci poslední úpravy. Původní žebrovanou a tuhou gumou opatřenou oporu hlavy nahradila pořádná polstrovaná a měkkým materiálem vyplněná. Ne tedy příliš měkkým, ale tak akorát. Zmíněná výhoda zahrnutá do modernizace s nadpisem Euro 5 samozřejmě zasáhla všechna sedadla, takže cestující po prudkém brzdění a uvolnění pedálu si už nenatlučou týly hlav.

Výbava na úrovni

Travel Bus 30 není jen označením akční verze kombi L1H1/81 kW, ale samostatným a mimořádně štědře vybaveným modelem. Na rozdíl od ostatních provedení (s vyšší cenovkou) poskytuje ve standardu stabilizační systém ESP a protiprokluzové zařízení ASR, dále pak airbag spolujezdce s možností vypnutí pro převoz malých dětí proti směru jízdy. V roli řidiče jsme ocenili další standard pouze pro Travel Bus: tempomat. Ten sice ve spojení se základním motorem nacházel uplatnění spíše na rovných meziměstských úsecích a ve městě, ale rozhodně ulehčil řidičově pravé noze.

To však nebyly hlavní trumfy Travel Busu. Obdržel také manuální klimatizaci, za niž v ostatních provedeních Jumperu kombi připlatíte nemalých 56 000 korun. Že by si v současnosti někdo pořídil vozidlo na přepravu osob bez klimatizace, o tom asi vážně pochybuje každý kromě dopravce dělníků na stavbu.

Travel Bus boduje ještě dalšími drobnostmi. Rádio s CD + MP3 přehrávači a ovládáním na volantu rovněž získáte v ceně. Když sečteme všechny tyto položky standardně v Travel Busu a za příplatek v ostatních provedeních, dojdeme k cenové diferenci 82 000 korun.

Samostatná sedadla

Výhodu Jumperu kombi tvořila samostatná křesla pro všechny tři řady. Cestující si na rozdíl od dřívějších nedělených lavic mohli nejen užívat více soukromí, ale díky loketním opěrkám zároveň více komfortu. Přístup ke třetí řadě sedadel zajišťovalo sklopné sedadlo na pravé straně druhé řady.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 250/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4963/2050/2254
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 2164
Celková hmotnost (kg) 3000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 1,0
Nejvyšší rychlost (km/h) 140
Nádrž paliva (l) 90
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,3/5,8/7,1
Cena včetně slevy (Kč bez DPH) 499 900

Plusy

  • Výborná cena
  • Samostatná sedadla
  • Štědré vybavení

Minusy

  • Slabší motor
  • Vyčnívající blikače ze zrcátek
Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 

Štítky Citroën Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper? Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos…

Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6 Citroën Jumper a Peugeot Boxer s novými motory Euro 6

Největší zástupci lehkých užitkových vozidel značek…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…