Test Auto.cz

Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDI Business – Když MPV nestačí

11.1. 2017
Verdikt
 

Existuje určitá skupina lidí, pro které je i velké MPV příliš malé. Je to i můj případ. Pak ovšem nezbývá, než sáhnout po dodávce. Obstojí v tomto ohledu krabice od PSA?

Rodiny se dvěma dětmi ani netuší, jak jednoduchý život vlastně mají. Ve chvíli, kdy přestanou využívat kočárek, vlastně může jako rodinný vůz posloužit i běžný kompakt. Nebo SUV, kombi či MPV nižší střední třídy – cokoli, co má kufr s objemem kolem 450 litrů už takové rodině vyhoví. A když ne, přikoupíte „rakev“. Jenže ve chvíli, kdy máte potomky tři, se dostáváte do úplně jiného světa. Kompakty si můžete klidně škrtnout, tři sedačky se dozadu vejdou do máločeho včetně sedanů, kombi a SUV střední třídy a pokud náhodou ano, je k dispozici malý kufr. A tak už se rázem ocitáte ve sféře plnohodnotných MPV a ani ta nemusí stačit, takže je tu jediná šance – „osobní dodávka“.

Oproti běžnému osobáku už je třeba udělat určité kompromisy, ale odměnou jsou doslova kvanta místa a pár dalších příjemností. Tuhle kategorii přednedávnem obohatila nová generace modelů od PSA a u Citroënu rovnou změnili jméno z notoricky známého Jumpy na SpaceTourer. Jak výstižné!

Design auta vznikl pouze s pomocí pravítka a kružítka, ale i přesto (nebo možná právě proto) vypadá velmi sympaticky a moderně. Když uvážím, že je to jen dodávka a ještě navíc s tmavým lakem, překvapilo mě, kolik pohledů mi okolí věnovalo. Zvenku je to tedy rozhodně huj, ale co uvnitř?

Na velikosti záleží

Nikdy jsem nepatřil k ftalátomilům, takže mi poněkud hardcore (doslova) materiály v interiéru zase tak moc nevadí. Palubní deska je vcelku pohledná, s dobrou ergonomií a šikovnými odkládacími prostory, to se ale nedá říci o volantu a hlavici řadicí páky, ani jedno se nedrží nijak zvlášť dobře, výstupek s pákou pak trošku utlačuje pravou nohu řidiče, ale méně než třeba u traficu a jeho klonů. Naopak přední sedadla jsou velkoryse dimenzovaná, ale nepříliš pohodlná a bez bočního vedení, vysoký posaz je však příjemný a potěší i rozumný sklon sloupku řízení. Osobní auta připomíná „neočesaný“ palubní počítač s obvyklými funkcemi, také infotainment je v pořádku, jen displej poněkud malý.

Pokud jde o zadní sedadla, přístup k nim je díky lehkému otevírání posuvných dveří snadný i pro dítě, byl jsem však poměrně nepříjemně překvapen, jak málo místa je vzadu v příčném směru, tedy minimálně ve srovnání s již zmíněným traficem. Boční pasažéři jsou nalepení na dveřích a přitom i k osobě uprostřed mají trochu moc blízko. Ovšem tři dětské sedačky se sem bez problému vejdou – mise splněna. Před koleny je navíc místa opravdu nadbytek. Třetí řadu sedadel tak můžete kompletně vyjmout (nebo třeba jen její část) a k dispozici je gigantický nákladový prostor, který pojme zavazadla snad na každou dovolenou. Posuvné dveře jsou obrovskou výhodou při parkování, ostatně snadno lze zavřít i obří, vzhůru výklopná pátá… vrata.

obrázek [600 x 403]  

Motor, jízdní vlastnosti

Teď bych se měl správně vrhnout na motor, ale je vcelku obyčejný, tak raději zmíním řízení. To mě totiž opravdu nadchlo. SpaceTourer je přesně jedna z těch dodávek, které může závidět kdejaký sporťák. Ostré, přesné, strmé a dobře vyvážené řízení s příjemnou zpětnou vazbou je něco, čím by se třeba takový Golf GTI mohl inspirovat. Jízda s autem je tak překvapivě zábavná. Tedy do chvíle, kdy přijde nějaká ostřejší zatáčka. Tam, kde se trafic prosmýkne s lehkostí a neutralitou, přebírá u citroënu poměrně záhy vládu nedotáčivost a pocit, že je na vnějším předním kole obrovské množství váhy.

Při jízdě však potěší až překvapivě komfortní pérování, auto má daleko do obvyklých užitkových kostitřasů, dokonce lze hovořit o plavnosti, ta se však nesnoubí se schopností tlumit rázy. Na nerovnostech spacetourer tluče. Na poměry osobního auta dost, s dodávkami nemám moc možnost srovnání, ale trafic zvládá hrboly suverénněji.

obrázek [600 x 418]  

Svižný a úsporný

Naftový dvoulitr má výkon 110 kW a točivý moment 370 N.m a přestože to na tak velké auto nevypadá jako kdovíjak silná motorizace, faktem je, že dynamika je naprosto bezproblémová. S autem se snadno předjíždí a není nutné příliš řadit, což je dobře, protože kulisa šestikvaltu je kostrbatá a nepříliš přesná. Je otázkou, jak bude vypadat dynamika při plném obsazení, ale dva dospělé, tři děti a příslušná zavazadla zvládne bez problémů.

A co je ještě důležitější – je velmi skromný. Na dálnici točí 2600 otáček a stačí mu 9,2 l nafty, při devadesátce mám na otáčkoměru 1750/min a na palubním počítači 5,3 l. Jeho francouzský rival je o litr žíznivější. Hlučnost motoru se drží v rozumných mezích, je horší, než u osobních aut, ale nedá se říci, že by čtyřválec posádku obtěžoval. Ostatně i hluk od kol a aerodynamický svist se drží v rozumných mezích, dílem jistě i proto, že zpětná zrcátka jsou poněkud malá a výhled směrem vzad tedy není úplně nejlepší.

obrázek [600 x 279]  

Závěr

Citroën SpaceTourer je pohledné auto, které rozhodně může být smysluplnou alternativou těm, kterým jsou klasické osobáky příliš malé. Rozdíly mezi nimi a užitkovými modely se zmenšují a není nutné přistupovat na spousty kompromisů.

Vůz není příliš hlučný, je pohodlný, úsporný a prostorný. Může se pochlubit i přesným řízením a palubními systémy srovnatelnými s osobáky. Horší je to s tlumením rázů, jízdními vlastnostmi a řazením a v přímém srovnání s konkurencí by mohlo být více místa v příčném směru. A také cena verze Business je docela vysoká, vždyť testovaný kousek i s příplatkovou výbavou přišel na více než milion.

obrázek [600 x 356]  

Nejlevnější verze modelu768.350 Kč (1.6 BlueHDi/85 kW XS Business)
Základ s testovaným motorem822.800 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW XS Business)
Testovaný vůz bez příplatků853.050 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW M Business)
Testovaný vůz s výbavou1.031.550 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW M Business)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Tichý interiér

Minusy

  • Nedotáčivost
  • Horší tlumení rázů
  • Nepřesné řazení
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën Spacetourer 2.0 BlueHDI Business

Cena v základní výbavě: 853 050 Kč Cena v testované výbavě: 1 031 550 Kč

Základní výbava:ABS + EBA + EBD ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu do svahu UF01, Grip Control - protiprokluzový systém usnadňující pohon kol při jízdě na sněhu, na blátě či v písku s voličem umístěným na palubní desce, Airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace, Boční a okenní airbagy řidiče a spolujezdce, Výškově nastavitelné opěrky hlavy pro všechna sedadla, Výškově nastavitelné tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce, Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na všech sedadlech ve druhé a třetí řadě, Automatické zamykání dveří za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), Třetí brzdové světlo, Detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, Posilovač řízení, Ukazatel řazení rychlostních stupňů, Palubní počítač, Coffee Break Alert (zobrazí upozornění na displeji po 2 hodinách nepřerušené jízdy), Tempomat a omezovač rychlosti, Centrální zamykání, Elektricky ovládaná přední okna se sekvenčním ovládáním Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, čidlo venkovní teploty, Výškově a podélně nastavitelný volant, Vrstvené akustické, zesílená boční okna řidiče a spolujezdce, Manuální klimatizace, Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáčky, LED diody integrované do předního nárazníku, Audiosystém RDS MP3: Rádio AM / FM (8x repro) + Hands-free Bluetooth + konektor USB + zásuvka typu Jack + ovládání pod volantem, Krytá klimatizovaná a osvětlená odkládací přihrádka spolujezdce v horní části palubní desky, Boční zatmavená okna ve druhé a třetí řadě, Pack Look: Spodní a horní část předního nárazníku, zadní nárazník, boční ochranné lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie

Výbava testovaného vozu:Okenní airbagy pro druhou a třetí řadu sedadel (6000,-), Alarm a superzamykání (obsahuje elektrickou dětskou pojistku bočních posuvných dveří) (7000,-), Paket Drive Assist: Adaptivní tempomat (přizpůsobí rychlost provozu před vozidlem), Collision Risk Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), Active Safety Brake (v případě, že řidič nebrzdí, automaticky zahájí brzdný manévr s cílem omezit následky případné srážky) (31.500,-), Paket Bezpečnost: AFIL (akustický a vizuální systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu), Systém rozpoznání dopravního značení (identifi kace dopravního značení upravujícího nejvyšší povolenou rychlost), Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), Automatické dálkové světlomety (na základě silničního provozu přepíná mezi dálkovými a potkávacími světlomety (24.000,-), Přední a zadní parkovací asistent a systém sledování mrtvého úhlu + Top Rear Vision (zpětná parkovací kamera zobrazující zorné pole 180° na dotykový displej s funkcí zoom) (32.000,-), Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka (2000,-), Automatická dvouzónová klimatizace (14.500,-), Xenonové světlomety (19.000,-), Paket Viditelnost: Automatické stěrače a automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (5000,-), Protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel (3000,-), CITROËN Connect Nav v dotykovém displeji 7" (20. Hliníkové disky kol "Curve" 17" s pneumatikami 225/55 R17 (18.500,-), Metalický lak (16.000,-),

Kontroverzní vysílání pracovníků v Česku neškodí. Francie a spol. tvrdí opak Kontroverzní vysílání pracovníků v Česku neškodí. Francie a spol. tvrdí opak

Česko je jedinou novou členskou zemí, kam firmy z jiných…

Brexit může připravit britská letiště o dvě pětiny pasažerů Brexit může připravit britská letiště o dvě pětiny pasažerů

Počet cestujících na britských letištích by se mohl…

Brno postaví přes sto bytů pro seniory a mladé rodiny Brno postaví přes sto bytů pro seniory a mladé rodiny

Brno ve Vojtově ulici postaví zhruba za 400 milionů korun…

Soumrak čínských investic v Evropě? Vlády chtějí přísnější pravidla zahraničních akvizic Soumrak čínských investic v Evropě? Vlády chtějí přísnější pravidla zahraničních akvizic

Německo, Itálie a Francie volají po zpřísnění regulací…

 
Technické údaje
Motor Citroën Spacetourer 2.0 BlueHDI Business
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.9 / 5.3
Emise CO2:152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1556 / 2228
Objem nádrže (l):69
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1705 / 1081
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4956
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1905
d) rozvor (mm): 3275
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDI Business –…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW oficiálně představuje M5. Poprvé v historii jako čtyřkolku BMW oficiálně představuje M5. Poprvé v historii jako čtyřkolku

BMW nejdříve unikla sada fotografií nové M5 den před…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

Včera

Napodruhé už se aukce kultovního závoďáku s bohatou historií uskutečnila a nejvyšší příhoz přesáhl tři sta milionů korun. Vzhledem k vzácnosti vozu to ale nikoho nepřekvapilo.




Blesk.cz

Vietnamský Karel Gott ze Sapy (15): Rád bych se s mistrem potkal

Vietnamský Karel Gott ze Sapy (15): Rád bych se s…

Karel Nguyen (15) je velkým obdivovatelem proslulého českého zpěváka Karla Gotta. A to do takové míry, že zpívá…

Pes na zahradě: Jaké rostliny jsou pro něj jedovaté a jak to udělat, aby ji neničil

Pes na zahradě: Jaké rostliny jsou pro něj jedovaté…

Víte, jaké rostliny jsou pro psy jedovaté, co všechno jim na zahradě hrozí a jak ji uspořádat, aby ji pes…

 

iSport.cz

Pekhart má smůlu, do LM jde Maribor. Celtiku stačila i porážka 3:4

Pekhart má smůlu, do LM jde Maribor. Celtiku stačila…

SOUHRN | Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v odvetě 4. předkola Ligy mistrů v Astaně 3:4, vzhledem k domácí…

Čermák už okouzlil Vrbu. Četl jsem, že nehrál, tak dostal šanci, řekl kouč

Čermák už okouzlil Vrbu. Četl jsem, že nehrál, tak…

Dlouho byl připoután na řetězu, plnohodnotná porce fotbalu mu byla z různých příčin upřena. A když byl konečně…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…