reklama


Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci  - Benzin, nebo naftu?

Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci - Benzin, nebo naftu?

 
 

Dacia Logan MCV neboli kombi prošlo nedávno výraznou obrodou a snížením cen. Je lepší zážehová, nebo dieselová jednotka?

Prosinec minulého roku – Dacia uvádí na český trh druhou fázi kombi. Jeho velikost zavazadlového prostoru 700 litrů pod kryt překonává veškerou osobní konkurenci, nejvíce se mu blíží Mercedes E kombi se 690 litry. Co se týká ceny, Logan MCV patřil před modernizací k těm nejlevnějším automobilům. Nová fáze se prodává ještě výhodněji, a to až o 40 000 korun. Snížení částek a zlepšení vozidla většinou nejdou ruku v ruce, ale Dacia již s mírným předstihem reagovala na sílící ekonomický útlum.

Bohatší a dospělejší

Všechny modely rumunského výrobce jsou zaměřené na nízkou pořizovací cenu. Tomu také odpovídal ve srovnání s ostatními moderními vozidly jednoduchý vzhled a nepříliš nákladné materiály v interiéru. Dacia však z tohoto prvního kroku vystoupila o stupínek výše a své produkty náležitě vyzdobila, aby vedle příznivých pořizovacích nákladů nabídly luxusnější vzhled exteriéru i kabiny.

Nový přední nárazník s mohutnou čelní maskou udělal z Loganu MCV dospělejší vozidlo. Výrobce tuto proměnu také potvrzuje zavedením rozměrnějšího loga na přídi. Upravené koncové svítilny také přispěly k modernějšími kabátu Loganu MCV.

V interiéru došlo k převratu. Přístrojová deska pochází z nového hatchbacku Sandero a je vzhledově i ergonomicky zdařilejší než ta stará. Ovladače ventilační soustavy na středové konzole zůstaly však až zcela dole pod rádiem a tlačítky elektrického ovládání oken. Tedy nejen přístupem, ale především přehledností z místa řidiče nepůsobí příliš dobrým dojmem.

Dva z pěti

V rámci loňské modernizace se pod kapotu MCV dostala nejsilnější zážehová šestnáctiventilová jednotka 1.6/77 kW. My jsme pro co nejobjektivnější porovnání vybrali výkonově nejbližší agregáty, kterými byly zážehový 1.6/64 kW a vznětový 1.5 dCi/63 kW. Zájemci o základní benzinový čtyřválec mohou volit 1.4/55 kW (cena od 199 900 korun), existuje také slabší turbodiesel než testovaný motor 1.5 dCi/50 kW.

Cenová válka

Kombi se zážehovou šestnáctistovkou (64 kW) lze pořidit ve dvou výbavách Ambiance a Arctica, silnější turbodiesel 1.5 dCi/63 kW jen v nejbohatším stupni Arctica. Rozdíl cen motorů při stejném vybavení Arctica činí značných 49 000 korun (313 900-264 900). Co za tyto částky dostanete?

Verze Arctica zahrnuje dle svého názvu například klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově seřiditelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky stavitelná přední okna a palubní počítač.

Návrat investice

Probírat služby, které je schopen Logan MCV bez přihlédnutí k motorizaci poskytnout, považujeme za nošení dříví do lesa. Prostorný interiér či gigantický zavazadlový prostor jsou jasnými trháky, stejně jako nízká cena. Ta však vychází z použití poněkud starších zážehových jednotek. Čtrnáctistovka i osmiventilová šestnáctistovka poháněly renaulty před více než deseti lety a v loňském prosinci uvedený motor 1.6 16V/77 kW má za sebou také letitou historii.

V kontrastu k zážehovým agregátům, jejichž produkce vychází výrobce velmi levně, je moderní turbodiesel 1.5 dCi pracující s vysokotlakým vstřikováním common rail výrobně nesrovnatelně náročnější a mnohem dražší. Proto mezi zážehovými a přeplňovanými jednotkami v Loganu MCV zeje tak propastný rozdíl.

Nebe a dudy

Velká odlišnost mezi moderností a náročností konstrukce se projevuje v dramaticky odlišných hodnotách spotřeby. Výrobce u testované jednotky 1.6 udává průměrnou žízeň 7,6 l/100 km, zatímco tabulková hodnota turbodieselu činí jen 5,2 l/100 km.

Nám se se zážehovou šestnáctistovkou podařilo jezdit za 7,9 l/100 km, ačkoliv jsme si dávali pozor na jakékoliv plýtvání. Stejným stylem projetá testovací trasa s turbodieselem přinesla 4,9 l/100 km, což v praxi činí úsporu 3 l.

Budeme-li vycházet z aritmetického průměru oficiálně udávaných a námi naměřených hodnot, vyjde nám rozdíl mezi zážehovou a vznětovou verzí 2,7 litru.

Při dnešních poněkud vyrovnaných cenách paliv kolem 25 korun za litr by došlo k návratnosti většího výdaje za diesel během přibližně 65 000 km. Pomineme-li trochu větší finanční nároky na servisní prohlídky a výměnu oleje u turbodieselu, bude v jeho prospěch také bodovat větší zůstatková hodnota.

Od peněz k jízdě

Zatím jsme se točili jen kolem financí, ale cestování s každým motorem je jiné. Zatímco zážehovou jednotku jsme museli držet minimálně na 2500 otáčkách za minutu, vznětový agregát spokojeně broukal a velmi dobře táhl již od 1700 ot./min.

Rozdíl v zátahu jsme spatřili zejména při zatíženém vozidle. Žízeň zážehové jednotky rychle stoupala, zatímco spotřeba turbodieselu vzrostla ve srovnání se benzinovým motorem jen nepatrně.

HODNOCENÍ
PlusyObrovský zavazadlový prostor
 Úsporný turbodiesel
 Mnohem levnější zážehová jednotka
MinusyŽíznivá šestnáctistovka
 Pomalejší ohřev a topení turbodieselu
Výsledná známka2+
Logan MCV po modernizaci dostal mnohem dospělejší tvář i interiér. To ocenili také lidé, u nichž jsme s kombi zastavili. V případě častých jízd či vyšší zátěže vychází při srovnání zážehové a vznětové jednotky příznivěji turbodiesel. Benzinový agregát po nastartování rychleji topil a vstupní investice je o celých 48 000 korun nižší.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 MPI 1.5 dCi
Typ zážehový čtyřválec přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16 4/8
Objem válců (cm3) 1598 1461
Vrtání x zdvih (mm) 79,5x80,5 76x80,5
Chlazení kapalinou kapalinou
Vstřik paliva vícebodové common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 64/5500 63/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 128/3000 200/1900
Převodovka pětistupňová manuální pětistupňová manuální
Pohon předních kol předních kol
Spotřeba (l/100 km) 10,2/6,1/7,6 5,9/4,8/5,2
Emise CO (g/km) 180 137
Nejvyšší rychlost (km/h) 167 163
Zrychlení z na 100 km/h (s) 13,4 14,3
Délka/šířka/výška (mm) 4473/1740/1640 4473/1740/1640
Rozvor (mm) 2905 2905
Pohotovostní hmotnost (kg) 1240 1280
Celková hmotnost (kg) 1740 1806
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 620 640
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300 1300
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,700/2,350 0,700/2,350
Objem nádrže (l) 50 50
Cena (Kč) 264 900 313 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Dacia Logan MCV na LPG: Šetřílek i lépe táhne Dacia Logan MCV na LPG: Šetřílek i lépe táhne

Již samotné použití tříválcové devítistovky pro 4,5 metru…

Kvalita nové Dacie Logan: Najede to samé? Kvalita nové Dacie Logan: Najede to samé?

Nedávno jsme si rozebrali, a to doslovně, Dacii Logan z…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

 

iSport.cz

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl hranice 1000 bodů

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl…

Jaromír Jágr vstřelil v pátečním utkání NHL devátý gól v sezoně, Florida ale prohrála na ledě Vancouveru 1:2.…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama