Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci  - Benzin, nebo naftu?

Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci - Benzin, nebo naftu?

 
 

Dacia Logan MCV neboli kombi prošlo nedávno výraznou obrodou a snížením cen. Je lepší zážehová, nebo dieselová jednotka?

Prosinec minulého roku – Dacia uvádí na český trh druhou fázi kombi. Jeho velikost zavazadlového prostoru 700 litrů pod kryt překonává veškerou osobní konkurenci, nejvíce se mu blíží Mercedes E kombi se 690 litry. Co se týká ceny, Logan MCV patřil před modernizací k těm nejlevnějším automobilům. Nová fáze se prodává ještě výhodněji, a to až o 40 000 korun. Snížení částek a zlepšení vozidla většinou nejdou ruku v ruce, ale Dacia již s mírným předstihem reagovala na sílící ekonomický útlum.

Bohatší a dospělejší

Všechny modely rumunského výrobce jsou zaměřené na nízkou pořizovací cenu. Tomu také odpovídal ve srovnání s ostatními moderními vozidly jednoduchý vzhled a nepříliš nákladné materiály v interiéru. Dacia však z tohoto prvního kroku vystoupila o stupínek výše a své produkty náležitě vyzdobila, aby vedle příznivých pořizovacích nákladů nabídly luxusnější vzhled exteriéru i kabiny.

Nový přední nárazník s mohutnou čelní maskou udělal z Loganu MCV dospělejší vozidlo. Výrobce tuto proměnu také potvrzuje zavedením rozměrnějšího loga na přídi. Upravené koncové svítilny také přispěly k modernějšími kabátu Loganu MCV.

V interiéru došlo k převratu. Přístrojová deska pochází z nového hatchbacku Sandero a je vzhledově i ergonomicky zdařilejší než ta stará. Ovladače ventilační soustavy na středové konzole zůstaly však až zcela dole pod rádiem a tlačítky elektrického ovládání oken. Tedy nejen přístupem, ale především přehledností z místa řidiče nepůsobí příliš dobrým dojmem.

Dva z pěti

V rámci loňské modernizace se pod kapotu MCV dostala nejsilnější zážehová šestnáctiventilová jednotka 1.6/77 kW. My jsme pro co nejobjektivnější porovnání vybrali výkonově nejbližší agregáty, kterými byly zážehový 1.6/64 kW a vznětový 1.5 dCi/63 kW. Zájemci o základní benzinový čtyřválec mohou volit 1.4/55 kW (cena od 199 900 korun), existuje také slabší turbodiesel než testovaný motor 1.5 dCi/50 kW.

Cenová válka

Kombi se zážehovou šestnáctistovkou (64 kW) lze pořidit ve dvou výbavách Ambiance a Arctica, silnější turbodiesel 1.5 dCi/63 kW jen v nejbohatším stupni Arctica. Rozdíl cen motorů při stejném vybavení Arctica činí značných 49 000 korun (313 900-264 900). Co za tyto částky dostanete?

Verze Arctica zahrnuje dle svého názvu například klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově seřiditelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky stavitelná přední okna a palubní počítač.

Návrat investice

Probírat služby, které je schopen Logan MCV bez přihlédnutí k motorizaci poskytnout, považujeme za nošení dříví do lesa. Prostorný interiér či gigantický zavazadlový prostor jsou jasnými trháky, stejně jako nízká cena. Ta však vychází z použití poněkud starších zážehových jednotek. Čtrnáctistovka i osmiventilová šestnáctistovka poháněly renaulty před více než deseti lety a v loňském prosinci uvedený motor 1.6 16V/77 kW má za sebou také letitou historii.

V kontrastu k zážehovým agregátům, jejichž produkce vychází výrobce velmi levně, je moderní turbodiesel 1.5 dCi pracující s vysokotlakým vstřikováním common rail výrobně nesrovnatelně náročnější a mnohem dražší. Proto mezi zážehovými a přeplňovanými jednotkami v Loganu MCV zeje tak propastný rozdíl.

Nebe a dudy

Velká odlišnost mezi moderností a náročností konstrukce se projevuje v dramaticky odlišných hodnotách spotřeby. Výrobce u testované jednotky 1.6 udává průměrnou žízeň 7,6 l/100 km, zatímco tabulková hodnota turbodieselu činí jen 5,2 l/100 km.

Nám se se zážehovou šestnáctistovkou podařilo jezdit za 7,9 l/100 km, ačkoliv jsme si dávali pozor na jakékoliv plýtvání. Stejným stylem projetá testovací trasa s turbodieselem přinesla 4,9 l/100 km, což v praxi činí úsporu 3 l.

Budeme-li vycházet z aritmetického průměru oficiálně udávaných a námi naměřených hodnot, vyjde nám rozdíl mezi zážehovou a vznětovou verzí 2,7 litru.

Při dnešních poněkud vyrovnaných cenách paliv kolem 25 korun za litr by došlo k návratnosti většího výdaje za diesel během přibližně 65 000 km. Pomineme-li trochu větší finanční nároky na servisní prohlídky a výměnu oleje u turbodieselu, bude v jeho prospěch také bodovat větší zůstatková hodnota.

Od peněz k jízdě

Zatím jsme se točili jen kolem financí, ale cestování s každým motorem je jiné. Zatímco zážehovou jednotku jsme museli držet minimálně na 2500 otáčkách za minutu, vznětový agregát spokojeně broukal a velmi dobře táhl již od 1700 ot./min.

Rozdíl v zátahu jsme spatřili zejména při zatíženém vozidle. Žízeň zážehové jednotky rychle stoupala, zatímco spotřeba turbodieselu vzrostla ve srovnání se benzinovým motorem jen nepatrně.

HODNOCENÍ
PlusyObrovský zavazadlový prostor
 Úsporný turbodiesel
 Mnohem levnější zážehová jednotka
MinusyŽíznivá šestnáctistovka
 Pomalejší ohřev a topení turbodieselu
Výsledná známka2+
Logan MCV po modernizaci dostal mnohem dospělejší tvář i interiér. To ocenili také lidé, u nichž jsme s kombi zastavili. V případě častých jízd či vyšší zátěže vychází při srovnání zážehové a vznětové jednotky příznivěji turbodiesel. Benzinový agregát po nastartování rychleji topil a vstupní investice je o celých 48 000 korun nižší.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 MPI 1.5 dCi
Typ zážehový čtyřválec přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16 4/8
Objem válců (cm3) 1598 1461
Vrtání x zdvih (mm) 79,5x80,5 76x80,5
Chlazení kapalinou kapalinou
Vstřik paliva vícebodové common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 64/5500 63/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 128/3000 200/1900
Převodovka pětistupňová manuální pětistupňová manuální
Pohon předních kol předních kol
Spotřeba (l/100 km) 10,2/6,1/7,6 5,9/4,8/5,2
Emise CO (g/km) 180 137
Nejvyšší rychlost (km/h) 167 163
Zrychlení z na 100 km/h (s) 13,4 14,3
Délka/šířka/výška (mm) 4473/1740/1640 4473/1740/1640
Rozvor (mm) 2905 2905
Pohotovostní hmotnost (kg) 1240 1280
Celková hmotnost (kg) 1740 1806
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 620 640
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300 1300
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,700/2,350 0,700/2,350
Objem nádrže (l) 50 50
Cena (Kč) 264 900 313 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Dacia Logan MCV na LPG: Šetřílek i lépe táhne Dacia Logan MCV na LPG: Šetřílek i lépe táhne

Již samotné použití tříválcové devítistovky pro 4,5 metru…

Kvalita nové Dacie Logan: Najede to samé? Kvalita nové Dacie Logan: Najede to samé?

Nedávno jsme si rozebrali, a to doslovně, Dacii Logan z…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…