Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci  - Benzin, nebo naftu?

Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci - Benzin, nebo naftu?

 
 
21.8. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dacia Logan MCV neboli kombi prošlo nedávno výraznou obrodou a snížením cen. Je lepší zážehová, nebo dieselová jednotka?

Prosinec minulého roku – Dacia uvádí na český trh druhou fázi kombi. Jeho velikost zavazadlového prostoru 700 litrů pod kryt překonává veškerou osobní konkurenci, nejvíce se mu blíží Mercedes E kombi se 690 litry. Co se týká ceny, Logan MCV patřil před modernizací k těm nejlevnějším automobilům. Nová fáze se prodává ještě výhodněji, a to až o 40 000 korun. Snížení částek a zlepšení vozidla většinou nejdou ruku v ruce, ale Dacia již s mírným předstihem reagovala na sílící ekonomický útlum.

Bohatší a dospělejší

Všechny modely rumunského výrobce jsou zaměřené na nízkou pořizovací cenu. Tomu také odpovídal ve srovnání s ostatními moderními vozidly jednoduchý vzhled a nepříliš nákladné materiály v interiéru. Dacia však z tohoto prvního kroku vystoupila o stupínek výše a své produkty náležitě vyzdobila, aby vedle příznivých pořizovacích nákladů nabídly luxusnější vzhled exteriéru i kabiny.

Nový přední nárazník s mohutnou čelní maskou udělal z Loganu MCV dospělejší vozidlo. Výrobce tuto proměnu také potvrzuje zavedením rozměrnějšího loga na přídi. Upravené koncové svítilny také přispěly k modernějšími kabátu Loganu MCV.

V interiéru došlo k převratu. Přístrojová deska pochází z nového hatchbacku Sandero a je vzhledově i ergonomicky zdařilejší než ta stará. Ovladače ventilační soustavy na středové konzole zůstaly však až zcela dole pod rádiem a tlačítky elektrického ovládání oken. Tedy nejen přístupem, ale především přehledností z místa řidiče nepůsobí příliš dobrým dojmem.

Dva z pěti

V rámci loňské modernizace se pod kapotu MCV dostala nejsilnější zážehová šestnáctiventilová jednotka 1.6/77 kW. My jsme pro co nejobjektivnější porovnání vybrali výkonově nejbližší agregáty, kterými byly zážehový 1.6/64 kW a vznětový 1.5 dCi/63 kW. Zájemci o základní benzinový čtyřválec mohou volit 1.4/55 kW (cena od 199 900 korun), existuje také slabší turbodiesel než testovaný motor 1.5 dCi/50 kW.

Cenová válka

Kombi se zážehovou šestnáctistovkou (64 kW) lze pořidit ve dvou výbavách Ambiance a Arctica, silnější turbodiesel 1.5 dCi/63 kW jen v nejbohatším stupni Arctica. Rozdíl cen motorů při stejném vybavení Arctica činí značných 49 000 korun (313 900-264 900). Co za tyto částky dostanete?

Verze Arctica zahrnuje dle svého názvu například klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově seřiditelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky stavitelná přední okna a palubní počítač.

Návrat investice

Probírat služby, které je schopen Logan MCV bez přihlédnutí k motorizaci poskytnout, považujeme za nošení dříví do lesa. Prostorný interiér či gigantický zavazadlový prostor jsou jasnými trháky, stejně jako nízká cena. Ta však vychází z použití poněkud starších zážehových jednotek. Čtrnáctistovka i osmiventilová šestnáctistovka poháněly renaulty před více než deseti lety a v loňském prosinci uvedený motor 1.6 16V/77 kW má za sebou také letitou historii.

V kontrastu k zážehovým agregátům, jejichž produkce vychází výrobce velmi levně, je moderní turbodiesel 1.5 dCi pracující s vysokotlakým vstřikováním common rail výrobně nesrovnatelně náročnější a mnohem dražší. Proto mezi zážehovými a přeplňovanými jednotkami v Loganu MCV zeje tak propastný rozdíl.

Nebe a dudy

Velká odlišnost mezi moderností a náročností konstrukce se projevuje v dramaticky odlišných hodnotách spotřeby. Výrobce u testované jednotky 1.6 udává průměrnou žízeň 7,6 l/100 km, zatímco tabulková hodnota turbodieselu činí jen 5,2 l/100 km.

Nám se se zážehovou šestnáctistovkou podařilo jezdit za 7,9 l/100 km, ačkoliv jsme si dávali pozor na jakékoliv plýtvání. Stejným stylem projetá testovací trasa s turbodieselem přinesla 4,9 l/100 km, což v praxi činí úsporu 3 l.

Budeme-li vycházet z aritmetického průměru oficiálně udávaných a námi naměřených hodnot, vyjde nám rozdíl mezi zážehovou a vznětovou verzí 2,7 litru.

Při dnešních poněkud vyrovnaných cenách paliv kolem 25 korun za litr by došlo k návratnosti většího výdaje za diesel během přibližně 65 000 km. Pomineme-li trochu větší finanční nároky na servisní prohlídky a výměnu oleje u turbodieselu, bude v jeho prospěch také bodovat větší zůstatková hodnota.

Od peněz k jízdě

Zatím jsme se točili jen kolem financí, ale cestování s každým motorem je jiné. Zatímco zážehovou jednotku jsme museli držet minimálně na 2500 otáčkách za minutu, vznětový agregát spokojeně broukal a velmi dobře táhl již od 1700 ot./min.

Rozdíl v zátahu jsme spatřili zejména při zatíženém vozidle. Žízeň zážehové jednotky rychle stoupala, zatímco spotřeba turbodieselu vzrostla ve srovnání se benzinovým motorem jen nepatrně.

HODNOCENÍ
PlusyObrovský zavazadlový prostor
 Úsporný turbodiesel
 Mnohem levnější zážehová jednotka
MinusyŽíznivá šestnáctistovka
 Pomalejší ohřev a topení turbodieselu
Výsledná známka2+
Logan MCV po modernizaci dostal mnohem dospělejší tvář i interiér. To ocenili také lidé, u nichž jsme s kombi zastavili. V případě častých jízd či vyšší zátěže vychází při srovnání zážehové a vznětové jednotky příznivěji turbodiesel. Benzinový agregát po nastartování rychleji topil a vstupní investice je o celých 48 000 korun nižší.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 MPI 1.5 dCi
Typ zážehový čtyřválec přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16 4/8
Objem válců (cm3) 1598 1461
Vrtání x zdvih (mm) 79,5x80,5 76x80,5
Chlazení kapalinou kapalinou
Vstřik paliva vícebodové common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 64/5500 63/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 128/3000 200/1900
Převodovka pětistupňová manuální pětistupňová manuální
Pohon předních kol předních kol
Spotřeba (l/100 km) 10,2/6,1/7,6 5,9/4,8/5,2
Emise CO (g/km) 180 137
Nejvyšší rychlost (km/h) 167 163
Zrychlení z na 100 km/h (s) 13,4 14,3
Délka/šířka/výška (mm) 4473/1740/1640 4473/1740/1640
Rozvor (mm) 2905 2905
Pohotovostní hmotnost (kg) 1240 1280
Celková hmotnost (kg) 1740 1806
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 620 640
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300 1300
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,700/2,350 0,700/2,350
Objem nádrže (l) 50 50
Cena (Kč) 264 900 313 900

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu

Ve věku osmdesáti let zemřel slavný herec Jan Tříska.…

Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku

Protiimigrační a protiislámská Alternativa pro Německo…

Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů

Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



Dacia Logan MCV je novodobá Felicia. Je robustní, ale vydrží? A co motor 1.0 SCe? Dacia Logan MCV je novodobá Felicia. Je robustní, ale vydrží? A co motor 1.0 SCe?

Logan MCV s litrovým motorem láká základní cenou podobnou…

Dacia Logan driftuje v ruské reklamě jako o život Dacia Logan driftuje v ruské reklamě jako o život

Dá se s předokolkou vybavenou ESP driftovat? Ale jistě!…

 



 
Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Dnes 08:00

Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola.




Blesk.cz

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Dopravu na Pražském okruhu postihly začátkem nového pracovního týdne komplikace. Došlo tady k nehodě, kvůli…

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z mostu neskočil! Bylo to jinak

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z…

Osmdesátiletý herec Jan Tříska (†80) byl od soboty po zranění ve vážném stavu v nemocnici. Podle všeho záhadně…

 

iSport.cz

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila Federerova Mirka, Topolánek i Jágr

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila…

Byl to velkolepý tenisový víkend. Premiérový ročník Laver Cupu se mimořádně vydařil nejen na kurtu v O2 areně.…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Co když Američané provedou preventivní úder na Severní Koreu? Nepřítel má mnoho výhod

Co když Američané provedou preventivní úder na…

Daniel L. Davis píše na serveru nationalinterest.org, jak je obtížné výrazně zasáhnout nepřítele, byť máte…

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského generála, který tam radil vládním vojákům

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského…

Velkou ztrátu utrpěla v Sýrii ruská armáda. V minulých dnech tam byl zabit velitel jedné její divize, generál…