Test: Dacia Logan MCV 1.6 MPI vs. 1.5 Dci - Benzin, nebo naftu?
Prosinec minulého roku – Dacia uvádí na český trh druhou fázi kombi. Jeho velikost zavazadlového prostoru 700 litrů pod kryt překonává veškerou osobní konkurenci, nejvíce se mu blíží Mercedes E kombi se 690 litry.
Co se týká ceny, Logan MCV patřil před modernizací k těm nejlevnějším automobilům. Nová fáze se prodává ještě výhodněji, a to až o 40 000 korun. Snížení částek a zlepšení vozidla většinou nejdou ruku v ruce, ale Dacia již s mírným předstihem reagovala na sílící ekonomický útlum.
Bohatší a dospělejší
Všechny modely rumunského výrobce jsou zaměřené na nízkou pořizovací cenu. Tomu také odpovídal ve srovnání s ostatními moderními vozidly jednoduchý vzhled a nepříliš nákladné materiály v interiéru.
Dacia však z tohoto prvního kroku vystoupila o stupínek výše a své produkty náležitě vyzdobila, aby vedle příznivých pořizovacích nákladů nabídly luxusnější vzhled exteriéru i kabiny.
Nový přední nárazník s mohutnou čelní maskou udělal z Loganu MCV dospělejší vozidlo. Výrobce tuto proměnu také potvrzuje zavedením rozměrnějšího loga na přídi. Upravené koncové svítilny také přispěly k modernějšími kabátu Loganu MCV.
V interiéru došlo k převratu. Přístrojová deska pochází z nového hatchbacku Sandero a je vzhledově i ergonomicky zdařilejší než ta stará. Ovladače ventilační soustavy na středové konzole zůstaly však až zcela dole pod rádiem a tlačítky elektrického ovládání oken. Tedy nejen přístupem, ale především přehledností z místa řidiče nepůsobí příliš dobrým dojmem.
Dva z pěti
V rámci loňské modernizace se pod kapotu MCV dostala nejsilnější zážehová šestnáctiventilová jednotka 1.6/77 kW. My jsme pro co nejobjektivnější porovnání vybrali výkonově nejbližší agregáty, kterými byly zážehový 1.6/64 kW a vznětový 1.5 dCi/63 kW. Zájemci o základní benzinový čtyřválec mohou volit 1.4/55 kW (cena od 199 900 korun), existuje také slabší turbodiesel než testovaný motor 1.5 dCi/50 kW.
Cenová válka
Kombi se zážehovou šestnáctistovkou (64 kW) lze pořidit ve dvou výbavách Ambiance a Arctica, silnější turbodiesel 1.5 dCi/63 kW jen v nejbohatším stupni Arctica. Rozdíl cen motorů při stejném vybavení Arctica činí značných 49 000 korun (313 900-264 900). Co za tyto částky dostanete?
Verze Arctica zahrnuje dle svého názvu například klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově seřiditelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky stavitelná přední okna a palubní počítač.
Návrat investice
Probírat služby, které je schopen Logan MCV bez přihlédnutí k motorizaci poskytnout, považujeme za nošení dříví do lesa. Prostorný interiér či gigantický zavazadlový prostor jsou jasnými trháky, stejně jako nízká cena. Ta však vychází z použití poněkud starších zážehových jednotek. Čtrnáctistovka i osmiventilová šestnáctistovka poháněly renaulty před více než deseti lety a v loňském prosinci uvedený motor 1.6 16V/77 kW má za sebou také letitou historii.
V kontrastu k zážehovým agregátům, jejichž produkce vychází výrobce velmi levně, je moderní turbodiesel 1.5 dCi pracující s vysokotlakým vstřikováním common rail výrobně nesrovnatelně náročnější a mnohem dražší. Proto mezi zážehovými a přeplňovanými jednotkami v Loganu MCV zeje tak propastný rozdíl.
Nebe a dudy
Velká odlišnost mezi moderností a náročností konstrukce se projevuje v dramaticky odlišných hodnotách spotřeby. Výrobce u testované jednotky 1.6 udává průměrnou žízeň 7,6 l/100 km, zatímco tabulková hodnota turbodieselu činí jen 5,2 l/100 km.
Nám se se zážehovou šestnáctistovkou podařilo jezdit za 7,9 l/100 km, ačkoliv jsme si dávali pozor na jakékoliv plýtvání. Stejným stylem projetá testovací trasa s turbodieselem přinesla 4,9 l/100 km, což v praxi činí úsporu 3 l.
Budeme-li vycházet z aritmetického průměru oficiálně udávaných a námi naměřených hodnot, vyjde nám rozdíl mezi zážehovou a vznětovou verzí 2,7 litru.
Při dnešních poněkud vyrovnaných cenách paliv kolem 25 korun za litr by došlo k návratnosti většího výdaje za diesel během přibližně 65 000 km. Pomineme-li trochu větší finanční nároky na servisní prohlídky a výměnu oleje u turbodieselu, bude v jeho prospěch také bodovat větší zůstatková hodnota.
Od peněz k jízdě
Zatím jsme se točili jen kolem financí, ale cestování s každým motorem je jiné. Zatímco zážehovou jednotku jsme museli držet minimálně na 2500 otáčkách za minutu, vznětový agregát spokojeně broukal a velmi dobře táhl již od 1700 ot./min.
Rozdíl v zátahu jsme spatřili zejména při zatíženém vozidle. Žízeň zážehové jednotky rychle stoupala, zatímco spotřeba turbodieselu vzrostla ve srovnání se benzinovým motorem jen nepatrně.
HODNOCENÍ | |
Plusy | Obrovský zavazadlový prostor |
Úsporný turbodiesel | |
Mnohem levnější zážehová jednotka | |
Minusy | Žíznivá šestnáctistovka |
Pomalejší ohřev a topení turbodieselu | |
Výsledná známka | 2+ |
Logan MCV po modernizaci dostal mnohem dospělejší tvář i interiér. To ocenili také lidé, u nichž jsme s kombi zastavili. V případě častých jízd či vyšší zátěže vychází při srovnání zážehové a vznětové jednotky příznivěji turbodiesel. Benzinový agregát po nastartování rychleji topil a vstupní investice je o celých 48 000 korun nižší. |
TECHNICKÉ PARAMETRY | ||
Motor | 1.6 MPI | 1.5 dCi |
Typ | zážehový čtyřválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 1598 | 1461 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5x80,5 | 76x80,5 |
Chlazení | kapalinou | kapalinou |
Vstřik paliva | vícebodové | common rail |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 64/5500 | 63/3750 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 128/3000 | 200/1900 |
Převodovka | pětistupňová manuální | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol | předních kol |
Spotřeba (l/100 km) | 10,2/6,1/7,6 | 5,9/4,8/5,2 |
Emise CO | 180 | 137 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 167 | 163 |
Zrychlení z na 100 km/h (s) | 13,4 | 14,3 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4473/1740/1640 | 4473/1740/1640 |
Rozvor (mm) | 2905 | 2905 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1240 | 1280 |
Celková hmotnost (kg) | 1740 | 1806 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 620 | 640 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1300 | 1300 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,700/2,350 | 0,700/2,350 |
Objem nádrže (l) | 50 | 50 |
Cena (Kč) | 264 900 | 313 900 |