Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dlouhodobý test: Honda CR-V (2.díl). A tyhle bezpečnostní systémy vymýšlel kdo?

Martin Machala
Diskuze (76)
Máme za sebou další dva měsíce a zhruba deset tisíc kilometrů s naší dlouhodobou Hondou CR-V. Je čas na další poznatky!

V prvním díle dlouhodobého testu jsme se věnovali hlavně obecným vlastnostem Hondy CR-V. Láteřil jsem nad ovládáním infotainmentu – mimochodem, viděli jste v Autosalonu test Hondy HR-V (má podobný palubní systém), kde se expert Martin marně snažil spárovat telefon? Praktický a prostorný interiér (včetně velkého kufru) jsem však jednoznačně chválil a spíše chválil také vznětovou šestnáctistovku, které sice občas chybí síla, ale je kultivovaná a se slušnou spotřebou. A do druhého dílu jsem slíbil právě podrobnější „spotřebovou“ sondu.

No jo, podrobnější, když ona honda pořád jezdí za 7,1 litru! Tedy v mých rukou, kdy se CR-V převážně pohybuje po dálnici (jezdím 140 km/h na tempomat) a ucpané Praze. Vzhledem k okolnostem tedy slušný výsledek. Je ale pravda, že když vzal kolega Michal Fokt hondu na výlet do Německa, kde si vyzkoušel i vyšší dálniční rychlosti, průměry se hodně rychle dostávaly přes 8,5 litru. To by potvrzovalo naše dřívější zkušenosti s dvojitě přeplňovanou šestnáctistovkou, která je pod větší zátěží přece jen rozežranější. Na městské popojíždění ale nijak zvlášť citlivá není, v ulicích se držíme do osmi litrů.

Trápení s bezpečnostními systémy

V ceníku Hondy CR-V najdeme v kolonce „Pokročilé bezpečnostní systémy“ hned dvě položky. První, levnější varianta, přijde na devatenáct tisíc a je k dispozici od třetí výbavy Elegance. Balíček obsahuje varování před čelní srážkou, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém na rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa (honda vás upozorní na „schované“ přijíždějící vozidlo) a automatické přepínání dálkových světel. U nejvyšší verze Executive pak za padesát tisíc dostanete kromě výše zmíněných prvků ještě systém pro zmírnění následků nehody, systém pro udržování jízdního pruhu a inteligentní adaptivní tempomat.

Nejprve bych se zastavil u posledně jmenovaného prvku. Tady si Honda s označením svého adaptivního tempomatu trochu naběhla. Přiznám se totiž, že s méně inteligentním systémem jsem se za dobu snad všech adaptivních tempomatů, s nimiž jsem se doteď svezl, opravdu nesetkal. A v to počítám i ty úplně první zmatkující „pomocníky“. V testované hondě jsem došel tak daleko, že adaptivní tempomat používám jen za minimálního, ideálně nulového provozu. Jakmile se totiž před CR-V objeví cokoliv, čemu se adaptivní inteligent musí přizpůsobit, nastává autoškolské peklo. Cukání, škubání, nesmyslné přibrzďování, pak hned zběsilá akcelerace a zase panické zpomalování. Tempomat zkrátka zvládá úplně všechno, jen ne plynulou jízdu. Kolikrát je to až komické, jak se snaží sytém úzkostlivě držet konstantní odstup od vpředu jedoucího vozu. Jako nějaký přehnaně horlivý žáček. Panebože, to auto přede mnou zrychlilo z 58 na 59 km/h! Rychle, ať mi neujede, vždyť mám přednastavenou šedesátku! Podřadím si pro jistotu o dva stupně a pořádně přidám plyn. Ale ne, už jedu 61 km/h! Tohle bude průšvih! Okamžitě zpomalit, na brzdy! Uf, tohle bylo o fous… A takhle pořád do kola.

suv honda testy suv honda testy  

Klasický, obyčejný tempomat je přitom součástí standardní výbavy každého CR-V, těch padesát tisíc za inteligenta a vůbec celý bezpečnostní balíček doporučím ušetřit. Honda je sice na své asistenty a jejich rozšiřování modelovou řadou pyšná, na jejich naladění a souhře by však rozhodně měla hodně zapracovat. Ještě zmíním varovné zaškubání bezpečnostním pásem. To se objevuje tehdy, když honda vyhodnotí situaci za nebezpečnou a rozhodne se řidiče probrat z letargie. Škubnutí je ovšem natolik intenzivní, že jsem po jednom takovém záškubu úplně vypadl z konceptu, jak jsem se lekl. Místo, abych se věnoval potenciální hrozbě, řešil jsem, co se mi to děje s levým ramenem. Zvukové a optické signály, dejme tomu. Nebo vibrace ve volantu. Ale z tohoto škubání pásem mi málem vyskákaly opary.

Za účelný a užitečný naopak považuji systém pro sledování objektů v mrtvém úhlu. Ten má sice taky rezervy, občas si zabliká zbytečně (jako každý jiný podobný systém, na stoprocentně spolehlivý jsem ještě nenarazil), v zásadě ale jde o šikovnou berličku. Pro mě obecně jeden z mála opravdu využitelných jízdních asistentů.

Do finále!

Do konce půlročního angažmá chybí Hondě CR-V ještě pár týdnů, na půlroční zúčtování se můžete těšit na konci června. Zopakuji, že s japonským SUV převládá spokojenost, zbytečně zlobí spíš softwarové záležitosti – složité ovládání infotaimentu jsme rozebrali v prvním díle dlouhodobého testu, Honda by se měla zaměřit také na svůj balíček jízdních asistentů, aby tyto systémy více pomáhaly a méně řidiče otravovaly. Proti praktickému interiéru a většinu času úsporné šestnáctistovce však nemůžu říct nic, příjemné jsou i jízdní vlastnosti, kdy celkově tužší charakteristika přispívá k dojmu, že vlastně řídíte takový mírně vzrostlejší kombík. Opravdu jen mírně, třeba světlá výška činí vysloveně silničních 165 mm. Na nerovnostech však podvozek posádku neruší, osmnáctipalcovým kolům navzdory.

Ještě dáme cenové opáčko. S testovanou vznětovou šestnáctistovkou o výkonu 118 kW přijde Honda CR-V nejméně na 774.900 Kč, za devítistupňový automat se připlácí pětačtyřicet tisíc. Naše vrcholná specifikace Executive se pak s dvojitě přeplňovanou šestnáctistovkou a automatem prodává za 974.900 Kč. Málo to není, kvality vozu a kompletní výbava však téměř milionovou cenovku ospravedlňují.

Nejlevnější verze modelu519.900 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW 4x2)
Základ s testovaným motorem774.900 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 4x4)
Testovaný vůz bez příplatků974.900 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 4x4 9AT)
Testovaný vůz s výbavou1.038.800 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 4x4 9AT)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér
  • Objemný zavazadlový prostor
  • Úsporný a dobře odhlučněný motor
  • Stabilní podvozek

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Ovládání infotainmentu
  • Zmatkující bezpečnostní systémy
  • Méně pohodlné zadní sedačky

Foto: Petr Homolka

Martin Machala
Diskuze (76)
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Cena základní sestavy 974 900 Kč
Výbava základní sestavy Hlavové airbagy, protikolizní systém, bezklíčový vstup a startování, kožené sedačky, vyhřívané přední sedačky, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, elektricky ovládaná přední i zadní okna, navigace, bluetooth, zadní parkovací kamera, panoramatická střecha, dešťový senzor, přední a zadní parkovací senzory, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dálková světla, mlhovky, osmnáctipalcová litá kola, dojezdová rezerva. Kč
Cena testované sestavy 1 038 800 Kč
Výbava testované sestavy Bezpečnostní paket Honda Sensing (+50.000 Kč), metalíza (+13.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.8 / 5.1
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 589 / 1669
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1719 / 481
Rozměr pneu: 225/60 R18
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Lucaslegend
25. 5. 2016 19:48
Re: Asistenti
Používam na legende adaptivny tempomat každý deň už takmer 5rokov...žiadne nezmyselné chovanie...celkom dosť dobré naprogramovaný systém aj keď samozrejme by sa to dalo ešte vylepšiť... Nechápem ako cr-v môže mať tak zle nastavený adaptivny keď už legend ho má omnoho lepší už cez desať rokov podľa toho čo sa tu popisuje...
Avatar - twistedTSD
19. 5. 2016 11:04
Re: Špatné priority, přestřelená cena
Asi mám trošku jinou představu o autech do města, i do českého. Ačkoli poslední dobou pozoruji, že kroužit 10x kolem bloku s SUV a metat brikety při hledání místa se stalo oblíbenou kratochvílí mnoha spoluobčanů (spoluobčanek).
Avatar - Emel
19. 5. 2016 10:26
Re: Špatné priority, přestřelená cena
To by bylo pro mě dost překvapení, Superb 2.0TDI DSG je jedno z aut, co se reálně vešlo do E6 limitu a z testovaných 61 aut jí patří slušné 6. místo... nečekám, že by to Honda uměla zrovna s relativně velkým SUV, navíc bez močoviny... osobně bych si vsadil, že by CRV byla v poslední čtvrtině.
Avatar - Aoyagi
18. 5. 2016 20:07
Re: Špatné priority, přestřelená cena
No OK, při naftě může to CR-V vyjít asi tak, jako Superb nebo ekvivalent od VAGu.

Ale co se mě týká, tak ano, problém je, že vůbec v tak malých autech nafta je. Ale to oni jen plní poptávku vyvolanou zmanipulovaným trhem s pohonnými hmotami, tak jim to nemohu mít za zlé, že.

No, a malá nafta je samozřejmě nejhorší.
Avatar - Emel
18. 5. 2016 14:16
Re: Špatné priority, přestřelená cena
Tak srovnáváme naftu s naftou, ne? Nebo je problém už v tom, že má Superb naftu v nabídce?

Z různých reálných měření emisí (nedávno jsem tu házel odkazy) se zdá, že malá nafta + SUV je co do emisí NOx dost kritická - Fiat 500x 1.6MJ, XTrail a Kadjar 1.6dCi, Mokka 1.6CDTI - to jsou všechno "premianti". Honda ale v těch testech chybí.