Dodge Charger 3,6 VVT – Velká Amerika

Dodge Charger 3,6 VVT – Velká Amerika

 
 

Krize nekrize, za Atlantikem se pořád vyrábějí silná, ale dostupná auta s pohonem zadní nápravy. Jak jezdí moderní třísetkoňová Amerika za půl milionu?

Cesta do USA je pro Čechy stále ještě výjimečnou událostí. Když se naskytla příležitost, zpestřili jsme si ji osedláním skutečné Ameriky.

Týdenní putování po východním pobřeží jsme na začátku října 2011 absolvovali v aktuálním provedení šestiválcového Dodge Charger.

Klasik

Dodge patří do poslední trojice značek, které americký Chrysler dokázal, s vydatnou pomocí Fiatu, udržet při životě. Rolí Dodge je mít v nabídce jednodušší, cenově dostupná, ale přesto nějak výjimečná auta, a být tak alternativou k prestižnějšímu Chrysleru a terénnímu Jeepu. Je to současně velký konkurent lidových Chevroletů a Fordů.

obrázek [600 x 344]  

Charger je největší sedan jaký Dodge dnes v USA nabízí. Jeho kořeny sice sahají do slavné éry pony-cars, jenže jeho současná existence je zároveň ukázkou ambicí, které nejmenší z velké trojky pořád ještě má.

O čem je teď řeč? O prostém faktu, že tento pětimetrový (!) sedan má klasické uspořádání hnacího řetězce – tedy motor uložený vpředu podélně a pohon zadních kol. Před mnoha lety americký standard, ještě nedávno technika dostupná u většiny amerických značek, ale dnes už spíše vzácnost! Vždyť zadokolky dnes už nekoupíte například u Cadillaku, Lincolnu, ani u Buicku!

Silný motor, jednoduchá výbava

Lidových sedanů s klasickým uspořádáním už po světě mnoho nekoupíte a těch pětimetrových je jako šafránu. Pohon zadních kol je standardem hlavně v prémiových sférách, a tak první dojmy z Chargeru byly smíšené.

Toto auto sice má pod kapotou bezmála tři sta koní, ale interiér vypadá místy hodně jednoduše (navzdory loňské modernizaci) a ve standardu výbavy chybí položky, které u tak velkého auta Evropan očekává. Potkáte zde řešení, která jsou v pořádku v nižší střední, ale ne o dvě kategorie výše!

Za zmínku stojí opravdu americky velká sedadla, jejichž látkový potah je prodyšný, ale má na pohled i na dotek lacinou strukturu.

obrázek [600 x 448]  

Volant má velký průměr (380 mm), tlačítka pro ovládání tempomatu (vpravo), palubního počítače (vlevo) a audiosoustavy (chytře zezadu pod rameny volantu), ale jen plastový a ne zrovna luxusně působící věnec, který dvakrát k dotyku nesvádí.

Klimatizace se sice ovládá skrze barevný dotykový displej, ale (orientační) regulace teploty, otáček ventilátoru i směrování vzduchu je manuální! Tlačítko AUTO zrovna tady nenajdete, zato intenzitu chlazení/topení lze nastavit pro řidiče i spolujezdce zvlášť.

Specifikem amerického trhu je příjem rozhlasových stanic bez funkce RDS, takže na přijímači nenajdete názvy stanic, jako v Evropě, ale jen FM frekvence. Začíná nám docházet, proč se tak často v amerických rádiích chlubí těmi zpívanými Megahertzy...

Leccos z výše uvedeného má na svědomí svět autopůjčoven, kde jsou na výbavu auta kladena trochu jiná měřítka. Zbytek omlouvá cenovka. Základní Charger v USA pořídíte za necelých 26 tisíc USD (bez daní a místních poplatků), tedy za necelý půlmilion korun. Lépe vybavený šestiválec s navigací, automatickou klimatizací a 18palcovými koly přijde na méně než 30 tisíc USD, tedy asi 550 tisíc Kč.

Think Big

Velká auta se kupují kvůli velkému interiéru. Ten v Chargeru velký skutečně je! Gigantický rozvor náprav je tady využit do posledního palce. Dlouhé dveře se otvírají téměř do pravého úhlu, a tak i samotné nastupování je komfortní i pro velké Američany.

Navzdory siluetě střechy, připomínající hlavně za B-sloupkem kupé, je na zadních místech slušných 930 mm nad sedáky, takže ani 1,8 m vysoký cestující nebude v kontaktu se stropem. V podélném směru i do šířky je nabídka prostoru jednoznačně velkorysá, blíží se totiž poměrům v luxusní třídě. Zadní sedáky jsou 380 mm nad podlahou, mají rozumně tuhé čalounění, takže se zde dá přežít i delší cesta v tom nejlepším pohodlí.

Řidič i spolujezdec sedí ve velkých křeslech, která jsou od sebe dost vzdálená. Umožňuje to luxusní šířka 1580 mm ve výši loktů, srovnatelná s největšími evropskými sedany. Na zadních sedadlech je to s šířkou úplně stejné.

Přístrojová deska se tváří jako by byla z tolik populárního měkčeného plastu, ale skutečnost je trochu jiná, palec do materiálu zaboříte až při hodně velkém tlaku. Vizuální dojem z převažujícího černého plastu není vyloženě špatný a podporuje jej i antracitové čalounění stropu, ale pouťovost tomuto interiéru dodává stříbrně vykládaná část přístrojové desky před řidičem. Zřejmě je opravdu z hliníku, jak tvrdí výrobce, design ani provedení ale moc přesvědčivé nejsou.

Dojem nevylepšuje ani středová konzola, která víc než na efekt nebo krásu sází na praktičnost, byť už po několika měsících provozu utrpěla řadu provozních šrámů. Klasická kulisa automatu je obklopena několika nevýraznými prohlubněmi, ale vlastně to úplně stačí – je tady místo právě pro pro pití, telefon a ovladač standardního bezklíčového systému startování a přístupu do vozu.

V duchu Thing Big je taky středová loketní opěrka. Není zrovna pohodlná na dlouhodobé opření lokte (je tvrdá), ale ukrývá objemnou stránku a 12V zásuvku, takže pojme i velkou přenosnou navigaci, když ji zrovna nepotřebujete sledovat.

Válců šest, stupňů pět

Vymírání atmosférických velkoobjemových motorů se rozšiřuje už i v zemi kde objem neradi nahrazují, přesto Charger s ničím menším než s šestiválcem 3,6 V6 (Pentastar) nepořídíte.

V zemi, kde lze galon (3,79 l) benzinu koupit za 3,5 USD (tedy litr paliva kolem 17 Kč) a cestovní průměr jen těžko přesáhne 100 km/h, spotřebu paliva řeší jen málo řidičů. Rozdíl mezi šestiválcem a slabším čtyřválcem není v režimech nízkých zatížení významný…

S tempomatem jsme povolené americké tempo 65 mph zvládali s odběrem 33 mpg (odpovídá zhruba 7,1 l/100 km) za neslyšného doprovodu motoru, který se líně povaloval kolem 1900 min-1.

obrázek [300 x 249] S trochou píle a opatrnosti bylo možno dosáhnout mimo města průměru až 36 mpg (6,5 l/100 km). Jízda v koloně a energeticky náročné městské rozjezdy se na odběru paliva z nádrže podepsaly poklesem na 18 až 20 mpg, tedy zvýšením spotřeby na 12 až 13 l/100 km. Když vezmete v úvahu velikost a hmotnost auta, jsou to slušné hodnoty, odporující přežívající představě o nenasytných amerických korábech silnic.

Pětistupňový automat, který ještě nedávno sloužil i v mercedesech, je z pohledu výrobce ekonomickou volbou. Řidiče, který chce dostupný americký sedan asi absence šestky, sedmičky nebo osmičky trápit nebude. Ti ostatní to musí vydržet. Vylepšení je ale už na cestě, pro modelový rok 2012 dostane tato motorizace osmistupňový automat.

Šestiválec má dost síly už v nízkých otáčkách, ale zátah mezi 3000 a 5000 min-1 má přeci jen trochu větší grády, je intenzivní, ale hlavně vytrvalý. Bohužel, kvůli velkým skokům mezi rychlostmi a nízkým rychlostním limitům, si pěkný zvuk vytočené Vé-šestky příliš často neužijete. K omezovači se ručka otáčkoměru dá legálně poslat jen na první a druhý stupeň...

Samotné řazení je komfortní, plynulé, ale jen průměrně rychlé. Ruční volba je možná pouze pohybem voliče vpravo/vlevo. K rozjezdům – tedy typicky americké disciplíně – na druhou stranu nemáme výhrady. Sílu motoru a práci měniče momentu cítíte na prvním milimetru plynu, zadní kola na lehce balónovitých sedmnáctipalcových pneumatikách (215/65 R17) mají tendenci na mokru prokluzovat, ale elektronika je brzy umravní.

Jízda

Ryzím pony-carem základní Charger rozhodně není, ale skoro-třísetkoňové stádo si občasné prohnání zaslouží. Přesto, hlavním vjemem, který nás během týdne s touto Amerikou provázel, bylo dokonalé odhlučnění interiéru. Motor v běžných jízdních režimech (1500 až 2500 min-1) není vůbec slyšet a protože se ani vibrace do interiéru nepřenášejí, o jeho chodu informuje jen otáčkoměr. Výbavovým překvapením není konec. Náš Charger dostal do vínku dvojité zasklení bočních skel (vpředu), které se významnou měrou podílí na precizní zvukové izolaci. Tento funkční prvek výbavy umí v Evropě nabídnout jen několik málo modelů na trhu...

Teprve pod zatížením a nejčastěji při akceleraci z klidu se ozve hluboké, skoro-osmiválcové bublání. Nečekaně urozené, tlumeně-nerušící a přitom typicky americké.

Podvozek je stavěn s ohledem na pohodlí cestovního sedanu a se znalostí (nízké) kvality mnoha amerických betonových dálnic, přivaděčů a ramp v okolí velkých aglomerací.

Základem jsou překvapivě velké pneumatiky, které mají k nízkoprofilovým rozměrům, na které si zvykáme v Evropě od střední třídy výše, vskutku hodně daleko. Není divu, že tato kola pojmou i hodně velké jámy a dálniční betonové schody s mocností několika centimetrů, aniž by posádka trpěla.

obrázek [600 x 406]  

Pružiny, tlumiče, stabilizátory a uložení náprav v karoserii v podstatě dělají to, co od nich čekáte. Na vyloženě sportovní jízdu to opravdu není (byť by na ni měl šestiválec chuť), ale dálniční cruising, proložený občasnou předjížděcí akcelerací (sem tam jako nutnost, ale většinou pro radost), zvládá výborně. Větším radovánkám brání trochu velký volant s trochu nepřímým převodem. Řízení v mnohém připomíná velké luxusní sedany prestižních značek – klade přirozený odpor, není konfrontováno s nerovnostmi, které přejíždějí přední kola, a zvládá i hodně dlouhé auto otočit do protisměru na rozumném prostoru. Na dálnici je přiměřeně tuhé, auto drží přímý směr, aniž by řidič musel vynakládat velké úsilí.

Pětimetrový koráb není jednoduché protahovat americkými downtowny, ale poměrně celkem rychle si na rozměry a specifika z toho plynoucí zvyknete. Na zatáčkovitých silnicích je obrovský Charger nečekaně snadno ovladatelný, jeho velikost tlumí vnímání rychlosti a nepomáhají ani obrovské budíky s nepřehledně vyvedenými ciferníky. Když trochu přitlačíte na pilu, začne se karoserie trochu kroutit, plasty vržou a stabilizace zasahuje…

Závěr

Velká Amerika nezklamala, Evropě přesto chybět nebude. Specifické prostředí amerických vzdáleností, rychlostních limitů a nákupních návyků odsuzuje tohoto Dodge, postaveného pro Ameriku, k životu v zámoří. I když ve skutečnosti spotřeba roste nad 9 l/100 km jen zřídka, kombinovaná hodnota atmosférických šestiválců děsí všechny evropské značky.

Pětistupňový automat, gigantický rozvor a podivně namíchaný mix výbavy si pánové od Dodge v USA můžou nechat. Naopak tichý a výkonný šestiválec by se spolu s klasickou platformou skvěle hodil pro některý z připravovaných modelů evropských značek. Hlavně Alfě Romeo nebo Lancii bychom něco takového ze srdce přáli.

obrázek [600 x 334]  

První cena vozu25.395 USD (3,6 VVT SE)
První cena vozu s testovanou motorizací25.395 USD (3,6 VVT SE)
Základní cena testovaného vozu25.395 USD (3,6 VVT SE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků25.395 USD (3,6 VVT SE)

Plusy

  • Nízká cena
  • Precizní odhlučnění
  • Relativně příznivá spotřeba paliva
  • Prostorný interiér
  • Výkonná základní motorizace
  • S ohledem na velikost dobrá ovladatelnost

Minusy

  • Jen pětistupňový automat
  • Jednodušší provedení interiéru
  • Složitější ovládání palubního počítače
  • Slabé přední světlomety
  • Z otevřeného víka zavazadelníku kape voda dovnitř
Spolupracujeme s TipCars.com

Dodge Charger 3,6 VVT

Základní výbava:Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, kolenní airbag pro řidiče, bezklíčový přístup a startování Keyless Enter-N-Go, koncová světla z diod, 17palcová kola z lehkých slitin, audiosystém Uconnect Touch s dotykovou obrazovkou s úhlopříčkou 4,3 palce, CD a MP3 přehrávač, USB vstup, ovládání na volantu manuálně regulovaná dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, automatické světlomety, tempomat, dvojitá boční skla v předních dveřích, atd.

Výbava testovaného vozu:-

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Dodge Charger 3,6 VVT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3605
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 215 / 6350
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 347 / 4800
Provozní vlastnosti
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 459 / -
Objem nádrže (l):72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / -
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5077
b) šířka (mm): 1905
c) výška (mm): 1483
d) rozvor (mm): 3053
e) rozchod vpředu (mm): 1610
f) rozchod vzadu (mm): 1621
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Dodge Charger 3,6 VVT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 

Přidat názorDiskuse: Dodge Charger 3,6 VVT – Velká Amerika







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Obří svolávačka na Dodge Charger: Dostanou klíny pod kola... Obří svolávačka na Dodge Charger: Dostanou klíny pod kola...

Opravdu kuriózní svolávací akce čeká přes 400 tisíc…

Klasický Dodge Charger se pyšní výkonem 1650 koní (+video) Klasický Dodge Charger se pyšní výkonem 1650 koní (+video)

Ve své druhé generaci patří Dodge Charger k…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…