Fiat 500 1,2 (51 kW) vs. Ford Ka 1,2 (51 kW)

Fiat 500 1,2 (51 kW) vs. Ford Ka 1,2 (51 kW)

 
 

V kategorii třídveřových miniaut, kde rozhodují nejvíce emoce, jsme hledali odpověď na pragmaticky položenou otázku. Je lepší volbou stylové auto roku nebo jeho vylepšená verze?

Investici 300 tisíc korun do 3,5 m dlouhého třídveřového auta si dnes může dovolit stále jen majetnější skupina obyvatel. Stylové hatchbacky Fiatu a Fordu se skvěle hodí jako nákupní městská a příměstská taška, dokáží svou majitelku důstojně reprezentovat, a když na to příjde, bez problému s nimi můžete vyrazit na občasnou dálkovou trasu.

Design je u tak stylových aut rozhodující kategorií, ale přesto jsme se rozhodli porovnat tvrdá data a naše jízdní dojmy a ukázat tak, jaké další argumenty byste měli při výběru brát v úvahu.

Karoserie

Stejné technické základy (podvozek, hnací ústrojí, základní rozměry) daly konstruktérům Fordu relativně málo tvůrčí svobody při navrhování nového Káčka, ale výsledek je přesto celkem jiný než ikona Fiatu.

Absolutně nekonfliktní vnější design Fiatu i po více než roce na trhu budí všude pozornost. Ve městě je to očekávatelné, protože malý Fiat v koloně aut nelze přehlédnout. Jenže i na dálnici máte auru knihkupce Dalibora Vrány z filmu Vrchní prchni. Najednou ani spěchajícím řidičům luxusních limuzín nevadí, že je brzdí někdo, kdo si dovoluje cestovat rychlostí na povoleném limitu v levém pruhu.

obrázek [555 x 538]
 

Ford stylizoval své druhá Ka do sportovna. Tváří se o poznání agresivněji, kineticky vytažená přední světla připomínají Fiestu, ale druhé boční okno nás vrací k příbuznému z polských Tych. Rozměry Fordu jsou všemi směry o něco větší a vzadu je větší rozchod kol než vpředu. Silueta je téměř jednoprostorová, přechod krátké kapoty do čelního skla prakticky plynulý. Nebýt designových prolisů na bocích a rychle rostoucí spodní linie oken, byl by to obrovský nafouknutý bobek.

Interiér

Konkurovat originalitou přístrojové desce Fiatu je hodně těžké. Lakované díly jeho interiéru dodávají na prémiovosti, ačkoliv měkčené plasty tady nenajdete. Kvalita jednotlivých dílů i finální sestavy je u obou vozů bezchybná. Řidič Fiatu se potýká s ergonomickým prohřeškem, které pilot Fordu nezná – kruhový přístrojový štít s průměrem 14 cm sice sdružuje úplně vše, ale není právě přehledný. Jsou tu ale i společné problémy: středový výčnělek s řadicí pákou překáží pravé noze většiny řidičů, sedadlo má sice výškově seřiditelný sedák, ale mění se jen výška jeho zadní části.

obrázek [555 x 322]
 

V oblasti vnitřní prostornosti obou konkurentů se povedlo získat ve prospěch posádky maximum. Dvoučlenné osazenstvo snadno zapomene, že auto, ve kterém sedí, má jen 3,6 m na délku. Můžete dokonce nabýt (správného) dojmu, že podobně prostorné interiéry měly ještě nedávno auta o třídu větší.

Snadné nastupování umožňují opravdu velké boční dveře. Jste-li už uvnitř, budete mít pocit většího místa ve Fordu. Jeho střecha je více klenutá (a o něco vyšší) než ve Fiatu, čelní sklo Ka má větší výšku a pouští dovnitř více světla. Fiat ctil tradici a pohled skrze malou plochu čelního skla vám neustále připomíná, že cosi takového už kdysi po silnicích jezdilo. Interiér ve výši loktů má trochu překvapivě širší Fiat (1360 mm proti 1330 mm ve Fordu), ale jde více o šikovné tvarování bočních výplní. Ford se chlubí vykrojením přístrojové desky před spolujezdcem, které uvolňuje místo, které ve Fiatu není. Navíc Fiat zde nemá uzavíratelnou schránku, Ford ano.

Nouzová zadní místa jsou limitována výškou nad sedákem 870 mm (u obou vozů) a délkou v podélném směru. Průměrný dospělý se zde usadí, ale mnoho pohodlí si neužije. Díky více klenuté střeše a výše umístěným bočním oknům se budete lépe cítit ve Fordu.

obrázek [555 x 259]
 

Nafouknutá záď Ka může být příčinou menší roztomilosti Fordu, ale těží z toho jeho zavazadelník s 224 l. Také maximální objem je větší u Fordu. Fiat má v zádi sice menší objemy, ale ty jsou snáze přístupné. Výška prahu od země je 700 mm nad zemí u nezatíženého vozu, u Fordu je nutno zvedat náklad do výše 770 mm.

Jízda

Ještě než se budeme věnovat konkrétním poznatkům, musíme připomenout, že máme před sebou velmi lehká auta. Obě mají pohotovostní hmotnost menší než 900 kg, což se dnes už příliš často nevidí. Díky tomu se jízdní dynamika aut se základním motorem 1,2 (51 kW, 102 Nm) dá porovnávat s mnoha auty nižší střední třídy se základní motorizací (zrychlení z 0 na 100 km/h kolem 13 s). Jen ta spotřeba bude v případě našeho dua výrazně nižší (mezi 5 a 6 l/100 km).

obrázek [300 x 398] Neškodný charakter designu pětistovky jakoby se přenášel i do jízdních vlastností. Auto s rozvorem 2,3 m naladili podvozkáři na měkkou notu. Výsledek je takový, že při spíše pomalejší jízdě je mini od Fiatu (na standardních pneumatikách) docela pohodlné, ale ve vyšších rychlostech a v zatáčkách ztrácí řidič jistotu a jízda po nerovném povrchu žádá už poměrně dost korekcí řízení.

Ford je tužší, zadní náprava dostala stabilizátor. Tlumiče odvádějí práci ukázkově, ponoření kol do děr je provázeno dobře utlumeným rázem. Lepší chování na silnici je v našem případě dáno i podstatně širšími a nízkoprofilovými pneumatikami. Za ty se ale běžně připlácí, nemáte-li nejvyšší výbavu Titanium.

Vše má ale i druhou stranu mince. Fiat je díky standardnímu obutí 175/65 R14 schopen jezdit se spotřebou o půl litru nižší. Ve 100 km/h žádá dokonce jen 4,8 l/100 km, ve 130 km/h pak asi 6,2 l/100 km. Aniž byste se museli moc snažit, nebude problém jezdit za méně než 6 l/100 km.

Ceny

Už zaznělo, že ceny stylových miniaut neodpovídají jejich velikosti a jsou do značné míry nezávislé na cenové válce, která se odehrává na českém trhu ve třídě malých aut. Na oba vozy si připravte přinejmenším 300 tisíc. Základní ceny jsou o něco nižší, ale jak u Fiatu, tak u Fordu bude nutno připlácet za položky, které většina zákazníků neoželí.

Fiat sice má v základním provedení příkladnou bezpečnostní výbavu (a 5 hvězd od Euro NCAP), ale za klimatizaci musíte zaplatit navíc 26 tisíc. Ford Ka Titanium s akční cenou necelých 260 tisíc Kč se chlubí klimatizací, ale nemá boční, ani hlavové airbagy a za rádio dáte minimálně 11.500,-Kč.

Ceny a výbava [Kč]
ModelFIAT 500FORD KA
Stupeň výbavyPopTitanium
Základní cena268.900,-259.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagyS8.000,-
Hlavové airbagyS6.000,-
ABSSS
Stabilizační systém20.000,-16.500,-
Manuálně regulovaná klimatizace26.000,-S
Automaticky regulovaná klimatizace35.500,-10.000,-
Autorádio s CDS11.500,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímSS
Kola z lehkých slitin 15´´14.000,-16.500,-
Mlhové světlometySS
Vyhřívání předních sedadelN6.000,-
Palubní počítačSS
Parkovací senzory vzadu8.000,-12.000,-
Kůží potažený věnec volantu4.000,-3.200,-

Ke stylovému autu patří stylové doplňky. Obě značky nabízí širokou škálu výbav a příslušenství, které umožní dealerům vydělat něco víc a zákazník může odjet s autem svých snů. Chvályhodné je, že mnoho z prvků stojí jen jednotky tisíc korun a cena tak není překážkou k individualizaci.

Závěr

Který ze stylových minihatchbacků je lepší? Ford svého příbuzného překonává v oblasti jízdních vlastností, velikostí zavazadlového prostoru a snad i prostorností interiéru. Fiat je objektivně lepší ve spotřebě a jízdním pohodlí při běžné jízdě.

Je to ale vůbec správně položená otázka? Síla image pětistovky je obrovská, a tak bychom se nedivili, kdyby majitelé Fiatu při rozhodování prostě a jednoduše hodili všechny zjištěné poznatky za hlavu, akceptovali méně praktický interiér, menší kufr i vyšší cenu pětistovky, a pak už se jen těšili na toho svého malého fiátka.

Děkujeme za zapůjčení vozů importérovi značky www.fiat.cz Fiat a prodejci www.fordchar.cz Ford Charouz.

obrázek [555 x 540]
 

Fiat 500 1,2 Pop

První cena vozu283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
První cena vozu s testovanou motorizací283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
Základní cena testovaného vozu283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
Cena testovaného vozu vč. příplatků320.400,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)

Plusy

  • Stylový design karoserie
  • Originální a kvalitně zpracovaný interiér
  • Přesné řazení
  • Ostré brzdy s rychlým nástupem

Minusy

  • Nepřehledný přístrojový panel
  • Horší komfort jízdy na špatném povrchu
  • Nekomunikativní řízení
  • Omezený prostor pro pravou nohu řidiče
  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Volant stavitelný pouze výškově

Ford Ka 1,2 Titanium

První cena vozu219 990,-Kč (1.2 Ambiente, 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací219 990,-Kč (1.2 Ambiente, 51 kW)
Základní cena testovaného vozu259 990,-Kč (1.2 Titanium, 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků360 690,-Kč (1.2 Titanium, 51 kW)

Plusy:

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Dobré tlumení nerovností
  • Přesné řízení a řazení
  • Tichý interiér

Mínusy:

  • Sedadla bez bočního vedení
  • Omezený prostor pro pravou nohu řidiče
  • Ceny jsou nebezpečně blízko 3dv.Fiestě
  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Volant stavitelný pouze výškově
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500 1,2

Cena v základní výbavě: 283 900 Kč Cena v testované výbavě: 320 400 Kč

Základní výbava:Nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, atermická okna, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, ABS + EBD, airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy, hlavové airbagy, autorádio s CD a MP3, vyhřívané zadní okno se stěračem, ocelová kola R14 s integrálními kryty.

Výbava testovaného vozu:Manuální klimatizace s pylovým filtrem (+ 26.000,-), chromované kryty vnějších zpětných zrcátek (+ 3.000,-), lak Cha Cha Cha (+ 5.000,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (+2.500,-)

Ford Ka

Cena v základní výbavě: 259 990 Kč Cena v testované výbavě: 360 690 Kč

Základní výbava:2x airbag, ABS + EBD, posilovač řízení, palubní počítač, denní svícení, tónovaná skla, ocelová 15“ kola, manuální klimatizace, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, mlhovky, sklopný klíček, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (12 000,-), vyhřívané čelní sklo (5000,-), automatická klimatizace (10 000,-), kožený volant (3200,-), boční a hlavové airbagy (14 000,-), ESP s brzdovým asistentem a asistentem rozjezdu do svahu (16 500,-), 16“ litá kola s pneu 195/45, zatmavená zadní boční okna (22 500,-), rádio s CD a MP3, 6x repro (17 500,-).

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Počet mrtvých při pondělním výbuchu v multifunkční hale v…

Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině

Nové modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage jsou na trhu…

Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA

Spojené státy uvalily sankce na členy venezuelského…

Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty

Po pronájmu kancelářského centra americkému Amazonu…

 
Technické údaje
Motor Fiat 500 1,2Ford Ka
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 24 / 2
Zdvihový objem (ccm): 12421242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 550051 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 3000102 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.912.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.3 / 5.16.6 / 4.5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 185 / 610224 / 747
Objem nádrže (l):3535
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 865 / 525865 / 475
Rozměr pneu:175/65 R14195/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 35463620
b) šířka (mm): 16271658
c) výška (mm): 14881505
d) rozvor (mm): 23002300
e) rozchod vpředu (mm): 14131400
f) rozchod vzadu (mm): 14071410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 750520 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870870
k) šířka vpředu (mm): 13601330
l) šířka vzadu (mm): 13401340
délka sedáku vpředu (mm): 500500
délka sedáku vzadu (mm): 420420
výška opěradla vpředu (mm): 640620
výška opěradla vzadu (mm): 600570
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Fiat 500 1,2 Ford Ka
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7 8
Odkládací plochy: 7 7
Dojem z řízení: 8 10
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 7 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 8
Tah v nižších otáčkách: 8 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6 6
Spotřeba: 10 8
Odstupňování převodovky: 8 9
Snadnost řazení: 8 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9 9
Účinnost brzd: 9 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,58 7,77
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se domů ze školy

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se…

Pražští policisté pátrají po mladém chlapci s cizokrajným jménem Jamal S. (10), který se v pondělí 22. května…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal na čele soupeři krvavou památku

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Čistě buzerační charakter současného boje proti kouření podtrhla nová a v demokratické společnosti doslova…

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Mysleli jste si, že bujon může být jen něco teplého do žaludku? Kdepak, vyjedete-li si na malý výlet na…