Fiat 500 1,3 JTD – Stále to funguje

Fiat 500 1,3 JTD – Stále to funguje

 
 

Při svém uvedení na trh před více než dvěma lety vzbudil Fiat 500 obrovský rozruch. Změnilo se od té doby něco? Jestli dokáže i dnes zahřát na duši a vykouzlit úsměv na tváři jsme zjišťovali na konci letošního léta.

K týdenní službě do auto.cz nastoupil pátý Fiat 500. Vyzkoušeli jsme již všechny dostupné motorizace, srovnali jsme jej se sesterským Káčkem a na začátku září jsme se dokonce poprvé krátce projeli Fiatem 500 Electric. Ten, jak jistě správně tušíte, pohání pouze elektromotory a elektřina.

Dnes tu sice nemáme vozítko od ČEZu, ale uznejte sami, mohli jsme odmítnout pozvánku na vyzkoušení luxusní verze stylové pětistovky?

Stále to funguje

O čem že to mluvíme? Když s malými pětistovkami jezdili kolegové v době uvedení na trh, referovali o tom, že se auto velmi líbí – lidé na ně mávali, ukazovali vztyčené palce a dokonce je na silnici pouštěli před sebe jen proto, aby si mohli prcka prohlédnout ze všech stran. A stejně to funguje i po více než dvou letech!

No dobře, po Praze jezdí malých Fiátků už docela dost a zase taková rarita to není, ale jen co opustíte metropoli, situace se zlepší v prospěch Fiatu. Na dálnici se lidé z okolních aut ohlížejí a když přijedete do menšího města, jste rázem centrem zájmu. Malý Fiat bývá nezřídka při svých zastávkách v malém obležení. Stylová pětistovka honosící se titulem “Auto roku 2008“ prostě přitahuje i dnes.

Hýčkající luxus

obrázek [300 x 343] Testovaný kousek nebyl tak zcela obyčejný Fiat 500. No, ještě aby byl, když jeho cenovka nebezpečně atakuje půlmilionovou hranici! Kromě luxusního zabarvení v podobě modré metalízy a patnáctipalcových litých kol nás překvapení čekalo v interiéru. Po otevření dveří totiž lákaly pohledy i doteky zejména krásná sedadla zabalená do přírodní jemně hnědé kůže Poltrona Frau, slibující i nějaké to boční vedení. V těchto na pohled úchvatných křesílkách se sedí báječně. Do sedáku hezky zapadnete a stehna nekloužou ven ani při prudším jízdním manévru. Spodní polovina zad se dočkala mírného objetí bočnic a hlavně ani po několikahodinové jízdě nepocítíte žádné obtíže vyžadující zásah chiropraktika. Bylo by to bezchybné posezení, kdyby…

… se i zde nenašlo nějaké to ale. V případě kožených sedadel za 35.000,- Kč to byl způsob jejich výškového nastavování. Sedadlo se totiž ani zde nepohybovalo celé, ale snižovala se jen zadní část sedáku, podobně jako u základního látkového provedení sedadel pětistovky. Ne každý tak může najít pohodlnou polohu v sedadle a to ještě nemluvíme o pouze výškově nastavitelném volantu! Hlavové opěrky jsou krásné, ale taky dost tvrdé. Stylovému Fiátku ale odpustíte hodně…

Hlučný spořílek

Pod kratičkou kapotou se nacházel jediný naftový zástupce v nabídce – čtyřválcový turbodiesel 1,3 JTD poskytující 55 kW při 4000 min-1 a 145 Nm již při 1500 min-1. Po studeném startu motor výrazně hlučel a rachtal - prostě vypouštěl do světa typické naftové zvuky. Situace se nezměnila ani po prohřátí agregátu. V celém otáčkovém spektru do interiéru předával velmi hlasitý projev, který jasně deklaroval, jaké palivo se spaluje v jeho spalovacích komorách. Italové s tlumicími materiály velmi šetřili a na ladění uložení motoru asi nezbylo mnoho vývojových prostředků, a tak z hlediska zvukového komfortu je konstrukčně jednodušší zážehový čtyřválec výrazně lepší volbou.

obrázek [555 x 269]
 

Na druhé straně si malý motor ke své činnosti nárokuje velmi skromné množství nafty. Vyšší cena dieselové pětistovky ji předurčuje k větším kilometrickým proběhům, ale protože i základní zážehová motorizace dokáže jezdit za málo, bude ono rozhodování o úsporné motorizaci obzvláště nesnadné.

Na poskakování v městských kolonách malému dieselu stačí 5,5 l paliva na 100 km, mimo město se spokojí při dodržování rychlostního limitu se 4,2 litry. Při ustálené stokilometrové rychlosti jede za 4,5 litru (při otáčkách 2600 min-1), při pohybu na dálnici rychlostí 130 km/h mu stačí necelých 6 litrů paliva (to motor točí 3100 min-1). Vyzkoušeli jsme i ekojízdu a po padesáti kilometrech palubní počítač ukazoval hodnotu 3,9 l/100 km.

Maximum točivého momentu je papírově dostupné již při 1500 min-1, ale pokud nebude mít motor alespoň 2000 min-1, nic moc se dít nebude. Překonávat hranici 3500 min-1 je sice možné, ale mimo vyššího hluku a vyšší spotřeby to nic moc dalšího nepřinese.

Malý a tvrdý, krém na opalování sebou

Interiér auta na podvozku Pandy je postaven s ohledem na slušný prostorový komfort dvojice sedící vpředu. Vzadu je to o dost horší, místa je málo ve všech směrech a nastupování se podobá maturitě z gymnastiky. Ale krátké cesty se dají přežít. Nadšení z prosklené střechy (+10.000,- Kč) vám bude kazit jediný fakt – při jízdě proti sluníčku vás před ním neuchrání ani roletka, která je (nepochopitelně) perforovaná. Nepotěší ani nečekaně tvrdý podvozek, který vám sice zuby z pusy nevyklepe, ale o komfortu v tomto případě nemůže padnout ani jediné písmenko. Zejména když přesednete ze základní a podstatně lehčí motorizace 1,2 na mírně balonových, ale výrazně komfortnějších pneumatikách.

obrázek [555 x 353]
 

Abychom se nikde neztratili a auto jsme dokázali vrátit tam, kde nám bylo zapůjčeno, dodal Fiat pětistovku s originální přenosnou navigaci Blue&Me. Její držák se zasunuje do palubní desky u řidiče a když ji nechcete, tak ji jednoduše vytáhnete a schováte. Nelákáte tak zlodějské živly a nemusíte se ani trápit s otravnou kabeláží, která obecně patří k největším nevýhodám přenosných navigací. Návod jsme obdrželi pouze v italštině, ale ovládání je intuitivní a snadno pochopitelné. Jako nevýhodu někdo může brát fakt, že je pevně dáno místo, kde navigace “vyrůstá“ z palubní desky.

Závěr

obrázek [300 x 285] Nový Fiat 500 není obyčejné auto. Je to neuvěřitelně stylové vozítko, které dokážete naplno ocenit teprve až když s ním žijete. Pak jste mu ochotni odpustit vysoký příplatek za turbodiesel, který je navíc hlučný nebo nečekaně tvrdý podvozek.

Místo toho se budete radovat z úplně jiných věcí. Třeba z uznalého pokyvování hlavou okolojedoucích nebo z úsměvů a zdvižených palců kolemjdoucích. Dobrou zprávou je, že pro tyto vlastnosti není třeba utrácet za nic z dlouhého seznamu stylové výbavy, kterou Fiat láká k velkým útratám za svůj nejmenší model.

První cena vozu268.900,-Kč (Pop 1,2 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací318.900,-Kč (Pop 1,3 JTD 55 kW)
Základní cena testovaného vozu371.900,-Kč (Sport 1,3 JTD 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 464.900,-Kč (Sport 1,3 JTD 55 kW)

Plusy:

  • Neuvěřitelný styl mezi miniauty
  • Pohodlná sedadla
  • Spotřeba paliva
  • Řešení přenosné navigace
  • Velká zpětná zrcátka

Mínusy:

  • Řešení výškového nastavování předních sedadel
  • Přeposilované řízení
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Vyšší hluk motoru
  • Velmi tvrdé hlavové opěrky
  • Dírkovaná zatahovací roletka
  • Vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500 1,3 JTD

Cena v základní výbavě: 371 900 Kč Cena v testované výbavě: 464 900 Kč

Základní výbava:Nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken, sportovní volant potažený kůží s tlačítky ovládání audiosystému, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, manuální klimatizace s protipylovým filtrem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS + EBD, airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy, hlavové airbagy, Blue & Me – handsfree s bluetooth + ovládání na volantu, rádio s CD přehrávačem a podporou MP3, přední mlhová světla,

Výbava testovaného vozu:Hnědá kůže Poltrona Frau (+ 35.000,- Kč), kola z lehkých slitin s 18 paprsky (+ 2.000,- Kč), metalická barva (+ 8.000,- Kč), řadící páka potažená kůží (+ 2.000,- Kč), pevná prosklená střecha s roletkou (+ 10.000,- Kč), boční lišta (+ 1.500,- Kč), Paket Chrom (+ 6.000,- Kč), chromované kryty vnějších zpětných zrcátek (+ 3.000,- Kč), automatická klimatizace s protipylovým filtrem (+ 10.500,- Kč), parkovací senzory vzadu (+ 8.000,- Kč), Blue&Me NAV (+ 7.000,- Kč)

Evropský parlament ocenil venezuelskou opozici Evropský parlament ocenil venezuelskou opozici

Evropská unie podala Venezuele přátelskou ruku v…

Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy

V Praze na Pankráci zahájila společnost PSJ stavbu budovy…

Korejci chtějí zdanit kryptoměny Korejci chtějí zdanit kryptoměny

Jižní Korea zvažuje, že zdaní kapitálové zisky z…

Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii

Připravovaný odchod Británie z EU udržuje české firmy,…

 

Štítky Fiat Minivozy Testy

Technické údaje
Motor Fiat 500 1,3 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.6 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 185 / -
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 365
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3546
b) šířka (mm): 1627
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1414
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):850
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat 500 1,3 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,32
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli! Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a…

Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

 



 
Porsche Cayenne přijíždí na český trh. Okusili jsme špičku SUV ledovce

Porsche Cayenne přijíždí na český trh. Okusili jsme špičku SUV ledovce

Dnes 13:59

Stuttgartská automobilka na náš trh uvádí třetí generaci úspěšného SUV Cayenne. Zatím ve třech variantách, později přibudou i další.




Blesk.cz

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují tři soutěžící! Odveze je záchranka!

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují…

Ve středečním Prostřeno se představí dobrodruh Pavel, který diváky i své protihráče překvapil svým životním…

 

iSport.cz

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě stihne, řekl kouč

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková kvůli zranění nenastoupila do kvalifikace ve Val Thorens. Při…

Slováci zbystřili! Guardiola by rád Škriniara, Inter požaduje 1,5 miliardy

Slováci zbystřili! Guardiola by rád Škriniara, Inter…

Nad Tatrou sa blýska, hromy divo bijú. Tohle by byl slovenský transfer všech dob. Kolem národního fotbalového…

 

Reflex.cz

Bez menstruace, zato se znásilněním. Jak doopravdy žijí vojačky z armádních přehlídek v KLDR

Bez menstruace, zato se znásilněním. Jak doopravdy…

Bývalá vojačka z KLDR říká, že život žen ve čtvrté největší armádě světa byl tak těžký, že většina z nich brzy…

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé video teď pouští dětem jako prevenci

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…