reklama


Fiat 500 1,3 JTD – Stále to funguje

Fiat 500 1,3 JTD – Stále to funguje

 
 

Při svém uvedení na trh před více než dvěma lety vzbudil Fiat 500 obrovský rozruch. Změnilo se od té doby něco? Jestli dokáže i dnes zahřát na duši a vykouzlit úsměv na tváři jsme zjišťovali na konci letošního léta.

K týdenní službě do auto.cz nastoupil pátý Fiat 500. Vyzkoušeli jsme již všechny dostupné motorizace, srovnali jsme jej se sesterským Káčkem a na začátku září jsme se dokonce poprvé krátce projeli Fiatem 500 Electric. Ten, jak jistě správně tušíte, pohání pouze elektromotory a elektřina.

Dnes tu sice nemáme vozítko od ČEZu, ale uznejte sami, mohli jsme odmítnout pozvánku na vyzkoušení luxusní verze stylové pětistovky?

Stále to funguje

O čem že to mluvíme? Když s malými pětistovkami jezdili kolegové v době uvedení na trh, referovali o tom, že se auto velmi líbí – lidé na ně mávali, ukazovali vztyčené palce a dokonce je na silnici pouštěli před sebe jen proto, aby si mohli prcka prohlédnout ze všech stran. A stejně to funguje i po více než dvou letech!

No dobře, po Praze jezdí malých Fiátků už docela dost a zase taková rarita to není, ale jen co opustíte metropoli, situace se zlepší v prospěch Fiatu. Na dálnici se lidé z okolních aut ohlížejí a když přijedete do menšího města, jste rázem centrem zájmu. Malý Fiat bývá nezřídka při svých zastávkách v malém obležení. Stylová pětistovka honosící se titulem “Auto roku 2008“ prostě přitahuje i dnes.

Hýčkající luxus

obrázek [300 x 343] Testovaný kousek nebyl tak zcela obyčejný Fiat 500. No, ještě aby byl, když jeho cenovka nebezpečně atakuje půlmilionovou hranici! Kromě luxusního zabarvení v podobě modré metalízy a patnáctipalcových litých kol nás překvapení čekalo v interiéru. Po otevření dveří totiž lákaly pohledy i doteky zejména krásná sedadla zabalená do přírodní jemně hnědé kůže Poltrona Frau, slibující i nějaké to boční vedení. V těchto na pohled úchvatných křesílkách se sedí báječně. Do sedáku hezky zapadnete a stehna nekloužou ven ani při prudším jízdním manévru. Spodní polovina zad se dočkala mírného objetí bočnic a hlavně ani po několikahodinové jízdě nepocítíte žádné obtíže vyžadující zásah chiropraktika. Bylo by to bezchybné posezení, kdyby…

… se i zde nenašlo nějaké to ale. V případě kožených sedadel za 35.000,- Kč to byl způsob jejich výškového nastavování. Sedadlo se totiž ani zde nepohybovalo celé, ale snižovala se jen zadní část sedáku, podobně jako u základního látkového provedení sedadel pětistovky. Ne každý tak může najít pohodlnou polohu v sedadle a to ještě nemluvíme o pouze výškově nastavitelném volantu! Hlavové opěrky jsou krásné, ale taky dost tvrdé. Stylovému Fiátku ale odpustíte hodně…

Hlučný spořílek

Pod kratičkou kapotou se nacházel jediný naftový zástupce v nabídce – čtyřválcový turbodiesel 1,3 JTD poskytující 55 kW při 4000 min-1 a 145 Nm již při 1500 min-1. Po studeném startu motor výrazně hlučel a rachtal - prostě vypouštěl do světa typické naftové zvuky. Situace se nezměnila ani po prohřátí agregátu. V celém otáčkovém spektru do interiéru předával velmi hlasitý projev, který jasně deklaroval, jaké palivo se spaluje v jeho spalovacích komorách. Italové s tlumicími materiály velmi šetřili a na ladění uložení motoru asi nezbylo mnoho vývojových prostředků, a tak z hlediska zvukového komfortu je konstrukčně jednodušší zážehový čtyřválec výrazně lepší volbou.

obrázek [555 x 269]
 

Na druhé straně si malý motor ke své činnosti nárokuje velmi skromné množství nafty. Vyšší cena dieselové pětistovky ji předurčuje k větším kilometrickým proběhům, ale protože i základní zážehová motorizace dokáže jezdit za málo, bude ono rozhodování o úsporné motorizaci obzvláště nesnadné.

Na poskakování v městských kolonách malému dieselu stačí 5,5 l paliva na 100 km, mimo město se spokojí při dodržování rychlostního limitu se 4,2 litry. Při ustálené stokilometrové rychlosti jede za 4,5 litru (při otáčkách 2600 min-1), při pohybu na dálnici rychlostí 130 km/h mu stačí necelých 6 litrů paliva (to motor točí 3100 min-1). Vyzkoušeli jsme i ekojízdu a po padesáti kilometrech palubní počítač ukazoval hodnotu 3,9 l/100 km.

Maximum točivého momentu je papírově dostupné již při 1500 min-1, ale pokud nebude mít motor alespoň 2000 min-1, nic moc se dít nebude. Překonávat hranici 3500 min-1 je sice možné, ale mimo vyššího hluku a vyšší spotřeby to nic moc dalšího nepřinese.

Malý a tvrdý, krém na opalování sebou

Interiér auta na podvozku Pandy je postaven s ohledem na slušný prostorový komfort dvojice sedící vpředu. Vzadu je to o dost horší, místa je málo ve všech směrech a nastupování se podobá maturitě z gymnastiky. Ale krátké cesty se dají přežít. Nadšení z prosklené střechy (+10.000,- Kč) vám bude kazit jediný fakt – při jízdě proti sluníčku vás před ním neuchrání ani roletka, která je (nepochopitelně) perforovaná. Nepotěší ani nečekaně tvrdý podvozek, který vám sice zuby z pusy nevyklepe, ale o komfortu v tomto případě nemůže padnout ani jediné písmenko. Zejména když přesednete ze základní a podstatně lehčí motorizace 1,2 na mírně balonových, ale výrazně komfortnějších pneumatikách.

obrázek [555 x 353]
 

Abychom se nikde neztratili a auto jsme dokázali vrátit tam, kde nám bylo zapůjčeno, dodal Fiat pětistovku s originální přenosnou navigaci Blue&Me. Její držák se zasunuje do palubní desky u řidiče a když ji nechcete, tak ji jednoduše vytáhnete a schováte. Nelákáte tak zlodějské živly a nemusíte se ani trápit s otravnou kabeláží, která obecně patří k největším nevýhodám přenosných navigací. Návod jsme obdrželi pouze v italštině, ale ovládání je intuitivní a snadno pochopitelné. Jako nevýhodu někdo může brát fakt, že je pevně dáno místo, kde navigace “vyrůstá“ z palubní desky.

Závěr

obrázek [300 x 285] Nový Fiat 500 není obyčejné auto. Je to neuvěřitelně stylové vozítko, které dokážete naplno ocenit teprve až když s ním žijete. Pak jste mu ochotni odpustit vysoký příplatek za turbodiesel, který je navíc hlučný nebo nečekaně tvrdý podvozek.

Místo toho se budete radovat z úplně jiných věcí. Třeba z uznalého pokyvování hlavou okolojedoucích nebo z úsměvů a zdvižených palců kolemjdoucích. Dobrou zprávou je, že pro tyto vlastnosti není třeba utrácet za nic z dlouhého seznamu stylové výbavy, kterou Fiat láká k velkým útratám za svůj nejmenší model.

První cena vozu268.900,-Kč (Pop 1,2 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací318.900,-Kč (Pop 1,3 JTD 55 kW)
Základní cena testovaného vozu371.900,-Kč (Sport 1,3 JTD 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 464.900,-Kč (Sport 1,3 JTD 55 kW)

Plusy:

  • Neuvěřitelný styl mezi miniauty
  • Pohodlná sedadla
  • Spotřeba paliva
  • Řešení přenosné navigace
  • Velká zpětná zrcátka

Mínusy:

  • Řešení výškového nastavování předních sedadel
  • Přeposilované řízení
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Vyšší hluk motoru
  • Velmi tvrdé hlavové opěrky
  • Dírkovaná zatahovací roletka
  • Vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500 1,3 JTD

Cena v základní výbavě: 371 900 Kč Cena v testované výbavě: 464 900 Kč

Základní výbava:Nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken, sportovní volant potažený kůží s tlačítky ovládání audiosystému, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, manuální klimatizace s protipylovým filtrem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS + EBD, airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy, hlavové airbagy, Blue & Me – handsfree s bluetooth + ovládání na volantu, rádio s CD přehrávačem a podporou MP3, přední mlhová světla,

Výbava testovaného vozu:Hnědá kůže Poltrona Frau (+ 35.000,- Kč), kola z lehkých slitin s 18 paprsky (+ 2.000,- Kč), metalická barva (+ 8.000,- Kč), řadící páka potažená kůží (+ 2.000,- Kč), pevná prosklená střecha s roletkou (+ 10.000,- Kč), boční lišta (+ 1.500,- Kč), Paket Chrom (+ 6.000,- Kč), chromované kryty vnějších zpětných zrcátek (+ 3.000,- Kč), automatická klimatizace s protipylovým filtrem (+ 10.500,- Kč), parkovací senzory vzadu (+ 8.000,- Kč), Blue&Me NAV (+ 7.000,- Kč)

Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
Technické údaje
Motor Fiat 500 1,3 JTD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.6 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 185 / -
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 365
Rozměr pneu:185/55 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3546
b) šířka (mm): 1627
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1414
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):850
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat 500 1,3 JTD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,32
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Slávu AMG započala Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

V současné době divize AMG značky Mercedes-Benz…

Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál

Řidič se svým vozem vyrazil na cestu bez klíčků, spoléhal…

 




Evropské Automobily roku: Fiat 500 (2008) Evropské Automobily roku: Fiat 500 (2008)

Fiat 500 navázal designem na stejnojmenného předchůdce…

Fiat 500: Výbavy Riva a Sport mají české ceny. Je libo pětistovku za půl milionu? Fiat 500: Výbavy Riva a Sport mají české ceny. Je libo pětistovku za půl milionu?

Teprve druhá generace Fiatu 500 prošla v loňském roce…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Včera

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

 

iSport.cz

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší reprezentanta z Islandu

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší…

Fotbalisty Jablonce by mohl posílit islandský reprezentant Sigurdur Egill Lárusson. Od středy bude v…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama