Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500X 1.6 MultiJet – Anděl s ďáblem na zrcátku

Jan Mička
Diskuze (187)
Fiat vyrobil další verzi pětistovky, tentokrát i s možností pohonu všech kol. Model 500X zaujme vzhledem, jízdními vlastnostmi a ryzím italským charakterem.

Fiat razí s novodobým modelem 500 podobnou filozofii jako britské Mini. Na začátku byl dvoudveřový vůz s kultovním vzhledem z padesátých let, později se ukázalo pětidveřové 500L, sedmimístné 500L Living a dokonce i „terénní“ 500L Trekking. Verze s pohonem všech kol však v nabídce až do této chvíle chyběla – nese jméno 500X, ctí dosavadní tradice designu a oplývá neuvěřitelně roztomilým charakterem.

Hlavní prvky jsou stejné, pouze o něco větší

Pokud vedle sebe postavíte Fiat 500X a osm let starou třídveřovou pětistovku, zjistíte, že se až tak moc designových změn neudálo. Světlomety a mlhovky jsou pouze o něco „kapkovitější“, zůstala charakteristická chromovaná lišta s logem automobilky, a podobně působí také členění spodního nasávacího otvoru v nárazníku, byť s oddělenými mlhovkami. Přibyly ochranné lemy blatníků, nástavce prahů a samozřejmě druhý pár dveří. Třídveřová varianta by se však z našeho pohledu také ujala.

Ovšem nemyslete si, že by Fiat zůstal pouze u jednoho vzhledu. Nabídne hned dvě verze – City Look a Off-Road Look. Zkoušený exemplář je zástupcem první z nich, čímž se dobrovolně pasoval do role městského šviháka, za kterým se otočí dámy i pánové.

fiat testy crossover fiat testy crossover  

Jenom málokdo by tipoval, že se v podstatě jedná o převlečený Jeep Renegade. Mate rozdílnou postavou, nicméně základ s předním pomocným rámem, asymetricky uloženými rameny upraveného systému McPherson a víceprvkovou zadní nápravou zůstal zachován. A to i v případě, že máte stejně jako my pohon předních kol. Díky tomu má 500X v rukávu parádní trumf v boji proti módním crossoverům jako Opel Mokka, Renault Captur nebo Peugeot 2008, které si musejí vystačit pouze s vlečenými rameny.

V kontextu výše zmíněných skutečností nevypadá základní cena 347.900 Kč (s motorem 1.6 E-torq/81 kW) vůbec zle, a to ani v případě, že sáhnete po zkoušené šestnáctistovce Multijet o výkonu 88 kW. Takto vybavený vůz sice stojí skoro půl milionu korun (přesněji 491.900 Kč), pokud ale budete dostatečně rychlí a pořídíte si speciální vydání Opening Edition, získáte navíc skvělou výbavu. Nerozmýšlejte se však dlouho – edice je totiž omezena počtem 2000 exemplářů.


Tohle že je Fiat?

Kdyby nebylo obrovského loga uprostřed volantu a důvěrně známých tlačítek, napoprvé bychom rozhodně netipovali, že sedíme ve Fiatu. Je znát, že si automobilka dala velkou práci s výběrem materiálů, dílenským zpracováním a dokonce detailem v podobě ozdobné plakety v oblasti zdířek pro připojení externích zařízení. I malý kousek lesklého plastu, který v konečné sumarizaci výrobních nákladů nestojí skoro nic, dokazuje péči, s jakou Fiat 500X vznikal.

Přístrojové deska s bílým panelem a roztomilou přihrádkou na rukavice v horní části je hodně robustní, což ostatně platí o celé přední části interiéru. Díky výše ukotveným sedadlům se do pětistovky krásně nastupuje, vysoké výplně dveří dodávají pocit bezpečí, a vzhledem k širokému spektru podélného a výškového nastavení volantu si správnou pozici k řízení najdou hodně rozdílné postavy. Čísla ostatně mluví jasně – 1470 milimetrů příčného prostoru v oblasti loktů jenom o 20 mm nestačí na Fiat Freemont, který pětistovka v podélném směru dokonce překonává. Stěžovat si nemůžeme ani na místo nad hlavou nebo výhled z kabiny navzdory masivním předním sloupkům.

fiat testy crossover fiat testy crossover  

Vzadu je to o něco horší, byť s trochou dobré vůle se za sebe posadí i cestující s výškou okolo 180 centimetrů. I přes totožnou šířku v loktech jako vpředu bychom zde na delší přesuny „ubytovali“ pouze dva dospělé, kterým ale bude kvůli dělenému panoramatickému střešnímu oknu (za příplatek 27.500 Kč) scházet rezerva nad hlavou. Výhrady si neodpustíme ani k plochým a poměrně krátkým sedákům – z hlediska opory stehen vyhoví spíše drobnějším pasažérům.

Se šestnáctistovkou nesmíte spěchat

Zkoušená šestnáctistovka MultiJet je prostřední z trojice nabízených turbodieselů a jeví se jako ideální volba z hlediska výkonu, provozních nákladů i základní ceny 491.900 Kč. Fiat tento agregát nabízí pouze s předním pohonem (čtyřkolka je dostupná ke čtyřválci 2.0 MultiJet se 103 a 125 kW), to ale vzhledem ke světlé výšce 162 milimetrů městské verzi až tak nevadí.

Čtyřválec produkuje 88 kW v 3750 otáčkách za minutu a točivý moment 320 N.m při 1750 min-1, nedá se ovšem říci, že by v nižším spektru vyloženě tahal. Turbodmychadlo musíte nechat trochu nadechnout, a když ručička otáčkoměru mine 2.500 min-1, Fiat náhle ožije a za podpory tlumeného italského „kadlání“ vyrazí vpřed. Zvukový vjem je vzhledem k rozverné povaze auta žádoucí – původní pětistovku z padesátých let byste také s jiným než dvouválcovým motorem nechtěli.

Fiat 500X - srovnání s konkurencí
Model Fiat 500X Jeep Renegade Opel Mokka Peugeot 2008
Motor 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet 1.6 CDTI 1.6 BlueHDI
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1560
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 88/3750 88/3750 100/3500 88/3500
Točivý moment [N.m/min] 320/1750 320/1750 320/2000 300/1750
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Maximální rychlost [km/h] 186 178 191 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10.5 10.2 9.9 9.6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4.1 4.6 4.1 3.7
Cena [Kč] 491.900 523.900 501.900 432.500*
Cena se slevou 40.000 Kč

Fiat ke vznětové šestnáctistovce dodává výhradně manuální šestistupňovou převodovku, což lze označit za nejlepší řešení. Skříň totiž vyniká krátkými a přesnými drahami, páka klade příjemný odpor a perfektně padne do dlaně. Rozumné zpřevodování navíc není překážkou v případě sportovnější jízdy a už vůbec ne na dálnici, kde motor při 130 km/h točí 2.500 otáček a nárokuje si 6,5 litru na 100 km.

fiat testy crossover fiat testy crossover  

Zdá se vám to moc? Možná ano, ovšem pouze na zmíněné dálnici, kde při vyšších rychlostech rostou jízdní odpory a šestnáctistovce se musí více šlapat na krk. To ostatně poznáte také podle citelnějšího ofukování kolem předních sloupků a vnějších zrcátek. Mimo město se ovšem můžete bez větších problémů držet okolo čtyř litrů a ve městě, kde velmi často zasahuje systém Start/stop, si vystačíte s 6,4 litru. Komu vypínání motoru na křižovatkách nevyhovuje, může zmáčknout příslušné tlačítko na bílém panelu přístrojové desky a pětistovka si bude vaši volbu pamatovat i po manuálním restartu.

Poctivý podvozek se nezapře

Přiznáme se, že jízdní vlastnosti dříve testovaného Fiatu 500L Living mnoho jistoty nevzbudily, 500X je však úplně jiná liga, která mnohé překvapuje. Nejenom že podvozek na osmnáctipalcových kolech s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami výborně filtruje nerovnosti, ale až na pár výjimek se v přímce nenechá překvapit nečekanými nerovnostmi a všechno vykrývá bez přenosu rázů do karoserie.

Městská verze Fiatu 500X sice nenabídne systém Traction+, který by díky rozdílnému charakteru stabilizace uměl na horším povrchu alespoň trochu suplovat pohon všech kol, má ale jinou vychytávku – volič jízdních režimů Mood Selector. Pokud vůz necháte v módu Auto či All Weather, nezklame dynamikou, ale stejně cítíte, že má na víc. Takřka vždy jsme proto rovnou přepnuli na Sport pro ostřejší reakce pedálu plynu.

Pětistovka rázem ožije, ovšem pozor – zatímco běžně se s vyššími otáčkami ostřejší reakce vytrácejí, zde tomu tak není. Motor 1.6 Multijet totiž dokáže v první třetině chodu pedálu plynu svižně reagovat i v rychlostech okolo 150 km/h. V tu chvíli působí jako malá čivava, která vám neustále vyjíždí po nohavicích, ale ve skutečnosti se ráda nechá pohladit. Velmi návykové a vzhledem k rodokmenu auta také trefné!

fiat testy crossover fiat testy crossover  

Zajímavé je, že pokud setrváte ve sportovním režimu, paradoxně dosáhnete menší průměrné spotřeby. Vůz totiž dovolí dřív dosáhnout požadované rychlosti a po uvolnění plynu se pro udržení tempa povaluje okolo 2.000 otáček, ve kterých při ustálené jízdě prakticky nic nespaluje. Tento fakt ovšem platí hlavně mimo město, kde jízdní odpory nedosahují takové úrovně jako na dálnici.

Je ale Fiat 500X skutečně sportovní? Pokud se zaměříme pouze na chování v zatáčkách a počítáme s menšími vůlemi v řízení okolo středové polohy volantu, stačí pouze nasměrovat přední kola a vůz se obloukem protáhne neuvěřitelně ladně i čitelně. Jeho reakce jsou předvídatelné, jako by sám říkal, co přesně na dalším metru předvede. Malý, věčně vysmátý ďáblík se mu však nad bočním zrcátkem neustále vznáší...

Jistě, vznětový motor v otáčkách ztrácí jiskru, kratší přední sedáky stehna moc nepodepřou a dokonce i přes všechnu tu čitelnost vás zadní kola čas od času v zatáčkách „nakopnou“, což ale z našeho pohledu patří k italskému charakteru. Automobil jenom kontroluje, zda dáváte pozor. Nechceme jej dokonalý, nebo dokonce sterilní. Nakonec vám i přestane vadit, že v interiéru kvůli prosklení střechy tu a tam trochu zapraská. Na každém metru silnice ale cítíte, že někde uvnitř vozu kvete život, což v době univerzálních přibližovadel jen tak nenajdete.

fiat testy crossover fiat testy crossover  

Závěr

Fiat 500X je vůz s ryzím italským charakterem, soužití s ním ale nepřináší prakticky žádné kompromisy. Jízdně těží z vyspělého podvozku, který mu poskytuje skvělou oporu v drtivé většině běžných situací, a když vás na nerovnostech náhodou trochu „nakopne“, pouze se usmějete, protože vám to v další zatáčce plně vynahradí.

Po zkušenostech s Jeepem Renegade, který používá stejnou techniku, nemáme pochyb o schopnostech automobilu v terénu, vláčet vyšperkovaný exemplář s osmnáctipalcovými disky křivolakými kopci však není žádoucí. Tento vůz není pouze kus italského umění, ale také člen rodiny, o kterého je třeba pečovat. Neberte to však jako přítěž - všechnu vynaloženou námahu vám vrátí ve formě širokého úsměvu při každé další jízdě.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 347.900 Kč (1.6 E-torq/81 kW Pop)
Základ s testovaným motorem 491.900 Kč (1.6 MultiJet/88 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou 529.400 Kč (1.6 MultiJet/88 kW Opening Edition)

Plusy

  • Mimořádně roztomilý vzhled
  • Nízká spotřeba mimo město
  • Prostor na předních sedadlech
  • Kvalitní materiály a zpracování v interiéru
  • Hezky čitelné jízdní vlastnosti
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Krátké a ploché zadní sedáky
  • Prostor vzadu nad hlavou
  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (187)
Fiat 500X 1.6 MultiJet
Cena základní sestavy 491 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, autorádio UConnect s dotykovým 5” displejem, přední mlhovky s funkcí přisvětlení do zatáček, volič jízdních režimů Mood Selector, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, přístrojový štít s displejem TFT, dálkově ovládané centrální zamykání, panel přístrojové desky v barvě karoserie, kožený potah volantu, elektronická parkovací brzda atd. Speciální edice Opening Edition obsahuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, litá 18“ kola, paket Bezpečnost (kontrola jízdních pruhů, varování před čelním nárazem, monitoring mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera), paket Komfort (bezklíčové odemykání a startování, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v oblasti beder a přední loketní opěrka), tónovaná zadní okna a loga Opening Edition na středních sloupcích karoserie. Kč
Cena testované sestavy 529 400 Kč
Výbava testované sestavy Prosklená střecha (+27.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.7 / 3.8 / 4.1
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 245 / 910
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 0
Rozměr pneu: 225/45 R 18
Fiat 500X 1.6 MultiJet
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4248
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 4. 2015 13:25
500 XL
Ja si počkám na 500 XL, čo by mal príjsť na budúci rok, hlavne kvoli vačšiemu kufru, prvá fotka nevyzerala zle......
5. 4. 2015 16:02
fiat
Byl jsem se podívat na 500x v Imofe a musím říct, fakt dobrý,když jsem pak venku viděl Yetiho,tak při takovém okamžitém srovnání na mě působil jak z venku tak při pohledu dovnitř už dost nemoderně a zastarale.
Avatar - Twingo
5. 4. 2015 13:08
fiat
Fiat je dle mně velice pěkné a hlavně roztomilé auto ale nevím jestli to bude stačit aby uspěl v kategorii ve které se nachází i Škoda yeti. Protože hodně lidí je prostě tak zaslepené tím že chtějí české auto ale přitom je škodovka pouze poloviční Čech.
4. 4. 2015 16:28
Re: Sebevražda po italsku
S tou sebevraždou souhlasím. Fiat pořád umí dobré motory (málokdo pamatuje že common-rail měl v Evropě první Alfa 156 JTD), podvozky (AR Giulietta, MiTo). Bohužel to všechno vylili designéři a manažeři Fiatu do kanálu auty jako Multipla, Bravo 2 generace ale i Punto 2... Fiat 500 je celkem OK ale jenom jako malé auto své třídy. Fiat se kromě spolehlivosti shodil hlavně tím neseriozním designem. Copak bychom neodpustili menší spolehlivost takovým kráskám jako Fiat 128coupé, 131, Alfa 164? Tyto auta jsem miloval a jezdil v nich, měli image, krásně jezdili, a kromě 164 i ta konstrukce a spolehlivost nebyla zlá. Jak to že Italové kteří měli vkus dělají takové designové hrůzy? Fiat 500X je jak nafouklá hračka. Je pravda že asi vzrůstá počet uchylných lidí ale pořád je jich málo aby zachránili Fiat.
Avatar - rohYpnol
3. 4. 2015 20:16
Re: Sebevražda po italsku
fiat má špatnou pověst, mezi lidmi to tak je. Někde řekneš že máš Fiat a obvykle většina jen obrací oči, že fůj, fiat...