Fiat Bravo 1,4 MultiAir (103 kW) – Dýchat se má zhluboka

Fiat Bravo 1,4 MultiAir (103 kW) – Dýchat se má zhluboka

 
 

K italskému autu patří malé, ale živé motory odjakživa. Tradiční roli na sebe dnes bere pokrokový MultiAir.

Vládní instituce sice na evropské, národní i lokální úrovni tlačí na automobilky, aby na silnice posílala nová auta s nízkou kombinovanou spotřebou, ale automobilky se v normách měření spotřeby naučily chodit a vzdorují spotřebovému tlaku různými způsoby. Výkonné motory v lidových autech proto naštěstí pořád ještě nevymřely!

Stalo se už pravidlem, že na vrcholu potravního řetězce běžných hatchbacků je v nižší střední třídě silný dvoulitrový turbodiesel, byť takový extrém ještě před 10 lety vypadal nepravděpodobně. Klasické atmosférické dvoulitry spalující benzin už z této kategorie prakticky zmizely a byly nahrazeny maloobjemovými přeplňovanými čtyřválci s objemem sníženým o 20 až 30 %.

Obě cesty zvolil mezi jinými i Fiat. Jeho Bravo 2,0 JTD (121 kW) jsme testovali loni, nyní přišel na řadu 140koňový MultiAir.

Hatchback nižší střední třídy z dílny Fiatu už známe velmi důvěrně, vždyť na trhu je od roku roku 2007 a na Auto.cz je k dispozici 6 testů19 uživatelských recenzí. I se samotným motorem 1,4 MultiAir jsme už měli tu čest. Jak to tedy jde vše dohromady?

obrázek [600 x 350]

V první řadě musíme připomenout, že MultiAir není jen letitá čtrnáctistovka 1368 cm3 doplněná o přeplňování! Původní motor s přívlastkem T-Jet nadále pokračuje svou životní dráhu v Bravu ve své slabší verzi s 88 kW a 206 Nm.

MultiAir jde o stupeň dál. Nemá sice zatím přímé vstřikování (jeho zavedení bude zřejmě dalším vývojovým krokem), za to se může pochlubit unikátním variabilním rozvodem na sací straně motoru. Jeho konstrukce využívá vačky s velmi širokým stupněm otevření, ale skutečný zdvih a čas otevření je regulován prostřednictvím hydraulicky ovládaného vloženého členu. Tvar ocelové vačky je vlastně jen obálkou všech nastavení a průběhů zdvihu. To umožňuje docílit prakticky nekonečný počet různých nastavení otevření sacích ventilů.

Výsledkem toho celého má být efektivní řešení přeplňování kombinovaného s proměnlivým sáním a variabilním ventilovým rozvodem, který lze snadno, přesně a rychle řídit podle aktuální potřeby dané sešlápnutím plynového pedálu. Nejvíc má motor palivo šetřit při částečných zatíženích, která v běžných podmínkách převládají. Tolik exkurz do techniky, jde se jezdit.

Asi nepřekvapí, že po startu běží MultiAir neslyšně, podobně jako konkurenční maloobjemové čtyřválce. Při běžné jízdě v nízkých rychlostech a ve městě se připravte na těžké převody, které dobře maskují oněch 230 Nm, které jsou dostupné už v 1750 min-1, když naplno sešlápnete pedál plynu. Z volnoběhu se motor sbírá váhavě, ale kolem 2000 už má dost elánu. Mile bezprostřední začne být odezva na pohyb plynu teprve v režimu Sport. Chuť motoru k odvádění mechanické práce s rostoucími otáčkami lineárně sílí, jakoby šlo o větší atmosféricky plněnou jednotku, a docela netypické pak je, že ještě nad 5000 min-1 auto krásně zrychluje. Špetku řidičské radosti Fiat přidává tím, že při vytočení k 5500 min-1 je zřetelně cítit výkonová špička, která řadě konkurentů schází.S MultiAirem se můžete vydat až k 6500 min-1, což někteří konkurenti dodnes neumí. V Torinu nezapomněli doladit alespoň decentně i výfukovou soustavu, takže dravost tohoto motoru je v otáčkách i dobře slyšet!

obrázek [600 x 354]

Spotřeba by měla být podle Fiatu silnou stránkou MultiAiru, ale výsledky našeho sledování údajů palubního počítače to příliš nepotvrzují. Se 17palcovými sportovními pneumatikami 225/45 R17 se nám podařilo dosáhnout jen průměrných hodnot. Minimálně jsme jezdili za 6,0 l/100 km (rychlostní průměr 100 km/h), na dálnici si MultiAir řekne o 7,3 l/100 km a na šestku posílá motor do oblasti 3000 min-1. V průměru asi nebudete jezdit za míň než 8 l/100 km. Na čtrnáctistovku nic moc, na stokilowattový motor s radostí z jízdy už v nízkých otáčkách celkem slušné. Přeberte si to tak, jak uznáte za vhodné.

MultiAirní Bravo u nás koupíte jen s vrcholnou výbavou Sport, jejíž součástí je vždy sportovní podvozek, kola z lehkých slitin, větší střešní spojler a několik dalších vzhledových vylepšení, která z lidového hatchbacku dělají vizuálně i jízdně lepší zboží.

obrázek [300 x 444] Sportovní podvozek v tomto případě odkryje skutečné možnosti tohoto Fiatu. Nad přední nápravou je totiž relativně lehký motor, který nezpůsobuje tak velkou nedotáčivost jako posledně testovaný dvoulitrový MultiJet. Tuhost odpružení je pro běžného smrtelníka na hranici akceptovatelnosti, nejvíce bude obtěžovat na nekvalitní dálnici brněnského typu. Tlumení nerovností je ale vcelku dobré. Překvapuje ostrý nástup brzd, velmi ostrý převod řízení a taky vlažná odezva (motoru, řízení) auta v režimu Normal.

K výbavě Sport a všem provedeným úpravám Brava bychom si přáli v režimu Normal chování jako ve stupni Sport (upravuje účinek posilovače, odezvu motoru na pohyb pedálu plynu). Navíc by měl být k dispozici ještě výraznější setup pro ty, kteří chtějí auto více řídit a za jízdy jeho chování více cítit. V době elektronické by to technicky neměl být až tak velký problém. Některé konkurenční modely ukazují, že odladit jde i elektrický posilovač…

Slabší chvilky si Fiat vybral při návrhu převodovky. Její kulisa je ležérní skoro jako u některých Francouzů, testovaný exemplář na slovenských značkách už toho navíc v několikaměsíčním nasazení v novinářské flotile asi zažil hodně, takže schopnost řadičky hledat rychlosti v kulise bereme s rezervou.

obrázek [600 x 425]

Skutečný hot-hatch by musel mít některou z výkonnějších verzí MultiAiru. Bravo se 103 kW je „jen“ symbolickým vrcholem poněkud jednoduché motorové nabídky zážehových jednotek, sestavené ze samých čtrnáctistovek.

Živost a subjektivní dojmy z tohoto motoru jsou o stupeň nebo o dva lepší než v případě staršího T-Jetu, ale radost z tohoto zjištění bohužel maří cenovka. Ta po slevě (70.000,-Kč) a jemném doladění výbavy o prvky, které jsou v nižší střední dnes již standardem (tempomat, metalíza, parkovací senzory), směle atakuje půlmilionovou hranici.

obrázek [600 x 380]

První cena vozu279.900,- Kč (1,4 16V, 66 kW Plus)
První cena vozu s testovanou motorizací467.900,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport)
Základní cena testovaného vozu467.900,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků542.000,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport)

Plusy

  • Přeplňovaný motor s výkonovou špičkou a dobrou odezvou v režimu Sport
  • Ostrý převod řízení
  • Sportovní poloha za volantem
  • Prostorný interiér a velký zavazadlový prostor
  • Pohodlná sedadla
  • Efektní vzhled

Minusy

  • Pomalý a nepřesně vymezený pohyb řadicí páky v kulise
  • Špatný výhled dozadu a šikmo vzad
  • Málo odkládacích prostor v interiéru
  • Relativně vyšší pořizovací cena v testované specifikaci
  • Jen průměrná spotřeba, hodně závislá na jízdním stylu
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Bravo 1,4 MultiAir

Cena v základní výbavě: 467 900 Kč Cena v testované výbavě: 542 000 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a okenní airbagy, ESP, ASR, Hill Holder, sportovní volant potažený kůží, nastavitelná bederní opěrka řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, hliníkové sportovní pedály, boční prahové spoilery a zadní spoiler, vnější zrcátka v barvě karoserie, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, vnější zrcátka s vyhříváním, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní podvozek, přední mlhovky s funkcí odbočovacích světel, rádio s CD/MP3 a ovládáním na volantu.

Výbava testovaného vozu:Bi-xenonové světlomety (25.300,- Kč), zadní loketní opěrka (2.100,- Kč), paket Komfort – dešťový a světelný senzor (6.100,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (4.100,- Kč), parkovací asistent přední a zadní (16.200,- Kč), zatmavená zadní skla (3.100,- Kč), perleťová barva (18.200,- Kč) aj.

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor Fiat Bravo 1,4 MultiAir
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.7 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1175
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 585
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4336
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1532
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Bravo 1,4 MultiAir
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,58
 

Přidat názorDiskuse: Fiat Bravo 1,4 MultiAir (103 kW) – Dýchat…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu Fiat Bravo 2015: Premiéra v brazilském Sao Paulu

V těchto dnech si odbývá v Latinské Americe světovou…

Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet Fiat zdražil Bravo o 10.000 Kč, v nabídce je jen vznětový 1.6 MultiJet

Kompaktní Ital je dostupných ve třech stupních výbavy. Ta…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…