24.3. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Nejúspornější

 

Nejmenší provozní náklady mezi všemi dodávkami nabízí Fiat Doblo s pohonem na CNG. Firemní data prověříme v několikaměsíčním testu.

Snaha šetřit náklady provází téměř všechny dopravní firmy i živnostníky, proto jsme si na několik měsíců zapůjčili Fiat Doblo Natural Power, který nabízí extrémně nízké náklady na palivo. V současnosti lze v Česku doplnit CNG do vozidla na padesáti veřejných stanicích s rozmezím ceny 19,50-22,10 Kč bez daně za kilogram.

Koruna za kilometr

Výrobcem udávaná průměrná spotřeba CNG u delšího provedení Fiatu Doblo Natural Power Maxi činí 4,9 kg/100 km. V případě plnění nádrží průměrnou cenou zemního plynu 20,8 Kč bez DPH/kg vychází kilometr na 1,02 koruny. Úžasně lákavou nabídku tohoto vozidla považujeme za potřebné doplnit dlouhodobým testem. Finanční srovnání CNG verze proti zážehovému motoru 1.4 T-Jet a turbodieselu 1.6 MJT vycházejí i při započítání vstupních nákladů nejlépe pro zkoušenou verzi.

SROVNÁNÍ NÁKLADŮ NA POŘÍZENÍ VOZIDLA A PALIVO (100 000 KM)
 Doblo Maxi 1.4 T-Jet CNG/88 kW Doblo Maxi 1.4 T-Jet/88 kW Doblo Maxi 1.6 MJT/77 kW
Pořizovací cena (Kč bez DPH) 374 940 302 580 320 480
Průměrná spotřeba paliva (kg/l/100 km) 4,9 kg 7,4 l 5,4 l
Cena paliva (Kč bez DPH/kg/l) 20,8 29,75 29,75
Cena za palivo/100 000 km (Kč bez DPH) 101 920 220 150 160 650
Cena za vozidlo a palivo na 100 000 km (Kč bez DPH) 476 860 522 730 481 130

Užitečná hmotnost a ložný prostor

Škarohlídy vůči zemnímu plynu jako pohonu (často vydatně podpořené ropnou lobby) může napadnout šťouravá otázka, jak vychází srovnání také co do užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru.

Těmto lidem však Doblo Maxi Natural Power dává jasnou odpověď: užitečnému zatížení 910 kg CNG verze Dobla se většina konkurentů nevyrovná ani s nejslabšími zážehovými motory. Ve srovnání se zážehovou verzí Dobla Maxi 1.4 T-Jet (úctyhodných 1000 kg) ubírá plynová alternativa pouhých 90 kg.

Nákladový prostor zkoušeného provedení CNG není vůbec změněn a nabízí v segmentu malých dodávek výjimečný objem 4,2 m3. Jedinou drobnou změnu tvoří umístění rezervního kola do horní části ložného prostoru, ale i to by se dalo vyřešit případnou dojezdovou sadou. Pětice nádrží totiž zcela vyplňuje volné prostory v podvozku.

Další případné šťourání do bezpečnosti vozidel CNG snad již není v odborné části veřejnosti třeba vyvracet, protože nádrže dle zkoušek vydrží přejetí pásovým buldozerem, který z nich udělá placku. Navíc každá nádrž má vlastní bezpečností ventil, další automatické zavření plynu se nachází na konci vedení v oblasti motoru – pro případ proražení plynových trubek mezi nádrží a vstřikováním.

Dojezd a garáž

Ve prospěch vozidla na zemní plyn také nahrává již zrušené omezení vjezdu do podzemních garáží. Již před více než rokem úředníci na ministerstvu dopravy pochopili, že zemní plyn je na rozdíl od propan-butanu lehčí než vzduch, případný únik CNG v garážích by tedy skončil jeho vyvanutím vzhůru ven.

Větší trable mohou být s dojezdem, ale zkoušené Doblo Maxi mělo pět nádrží na metan o objemu 130 litrů, což odpovídá 22,2 kg plynu. Při výrobcem dané průměrné spotřebě 4,9 kg/100 km vychází dojezd pouze na CNG v délce 450 km. I tuto hodnotu důkladně prověříme v reálném provozu.

Jelikož jde o bivalentní systém s ještě dvaadvacetilitrovou benzinovou nádrží, není problém vyjíždět CNG tanky až na doraz bez obavy, že řidič nedojede k plnicí stanici. Na obě paliva lze ujet 750 km.

Upravený motor

Na rozdíl od minulé generace Dobla CNG nové používá moderní přeplňovanou zážehovou jednotku 1.4 T-Jet. Starší verze stavěla na letité atmosférické šestnáctistovce, která na CNG vykazovala omezenou sílu, navíc jí plyn velmi chutnal. Výhoda pro výrobce spočívala v drobných úpravách šestnáctistovky, která zvládala zvýšenou teplotu hoření bez nákladných úprav. Specialista na pohon CNG Fiat, což dosvědčuje nejširší modelovou nabídkou užitkových i osobních vozidel Natural Power, však do nového Dobla použil moderní přeplňovaný agregát 1.4 T-Jet. Krok ve prospěch dynamiky vozidla a spotřeby plynu si vyžádal úpravu sedel sacích a výfukových ventilů, která se vyrábějí z odolnějšího materiálu na ochranu před oxidací spalinami metanu. Rovněž ventily jsou v plynové verzi odlišné, dostaly podíl mimořádně odolné slitiny železa a niklu, která vykazuje malou teplotní roztažnost.

Nové Doblo Natural Power také obdrželo lepší převodovku C635 o šesti stupních. Tříhřídelové ústrojí nahradilo pětistupňovou převodovku z minulé generace Dobla, což by samozřejmě mělo dovolit udržovat motor v optimálnějších a ekonomičtějších otáčkách při dosažení lepší dynamiky.

Změny ve vedení plynu

Velká optimalizační práce byla odvedena i u napájecího zásobníku vstřikovačů metanu, který je zhotoven z hliníku a našel místo u zásobníků vstřikovačů benzinu.

Jednostupňový tlakový reduktor nainstalovaný v motorovém prostoru umožňuje snižovat tlak z nejvyšší hodnoty 20 MPa v tlakových láhvích na asi 0,7 MPa, což je hodnota vstřikováni zemního plynu.

Tento tlakový reduktor se liší od předchozích verzí Natural Power, protože má kompenzační okruží s trubičkou vedoucí k sacímu zásobníku. Tento spoj pomáhá zvýšení průtoku a současně slouží pro udržování konstantního tlaku na výstupu z tlakového reduktoru v závislosti na tlaku v sacím sběrači.

Záklaďák

Doblo Maxi CNG na dlouhodobý test kopíruje výbavou vozy, které Fiat letos dodal v hojném počtu České poště. Proto se v Doblu Maxi Natural Power se základní výbavou Base nachází zcela nepohyblivé sedadlo spolujezdce a chybí rádio i dokonce okrasné kryty kol. Dva velmi praktické doplňky však nad rámec základní výbavy přibyly: přihrádka nad čelním sklem a klimatizace.

Tracer:

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 T-Jet
Typ přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1368
Kompresní poměr 9,8:1
Chlazení kapalinou
Nej. výkon (kW/min-1) 88/5000
Točivý moment (N.m/min-1) 206/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Rozsah převodovky 4,154-0,767
Stálý převod 4,118
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4740/1832/1880
Rozvor (mm) 3105
Provozní hmotnost (kg) 1565
Celková hmotnost (kg) 2470
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
D/š/v nákladového prostoru (mm)2170/1714/1305
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost (km/h) 172
Spotřeba CNG (kg/100 km) 6,5/4,0/4,9
Spotřeba benzinu (l/100 km) 9,7/6,1/7,4
Emisní norma Euro 5
Objem/kg nádrže CNG (l/kg) 130/22,2
Objem palivové benzinu (l) 22
Cena (Kč bez DPH) 374 940
Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…