24.3. 2014 Ladislav Černý

Test: Fiat Doblo Maxi Natural Power - Nejúspornější

 

Nejmenší provozní náklady mezi všemi dodávkami nabízí Fiat Doblo s pohonem na CNG. Firemní data prověříme v několikaměsíčním testu.

Snaha šetřit náklady provází téměř všechny dopravní firmy i živnostníky, proto jsme si na několik měsíců zapůjčili Fiat Doblo Natural Power, který nabízí extrémně nízké náklady na palivo. V současnosti lze v Česku doplnit CNG do vozidla na padesáti veřejných stanicích s rozmezím ceny 19,50-22,10 Kč bez daně za kilogram.

Koruna za kilometr

Výrobcem udávaná průměrná spotřeba CNG u delšího provedení Fiatu Doblo Natural Power Maxi činí 4,9 kg/100 km. V případě plnění nádrží průměrnou cenou zemního plynu 20,8 Kč bez DPH/kg vychází kilometr na 1,02 koruny. Úžasně lákavou nabídku tohoto vozidla považujeme za potřebné doplnit dlouhodobým testem. Finanční srovnání CNG verze proti zážehovému motoru 1.4 T-Jet a turbodieselu 1.6 MJT vycházejí i při započítání vstupních nákladů nejlépe pro zkoušenou verzi.

SROVNÁNÍ NÁKLADŮ NA POŘÍZENÍ VOZIDLA A PALIVO (100 000 KM)
 Doblo Maxi 1.4 T-Jet CNG/88 kW Doblo Maxi 1.4 T-Jet/88 kW Doblo Maxi 1.6 MJT/77 kW
Pořizovací cena (Kč bez DPH) 374 940 302 580 320 480
Průměrná spotřeba paliva (kg/l/100 km) 4,9 kg 7,4 l 5,4 l
Cena paliva (Kč bez DPH/kg/l) 20,8 29,75 29,75
Cena za palivo/100 000 km (Kč bez DPH) 101 920 220 150 160 650
Cena za vozidlo a palivo na 100 000 km (Kč bez DPH) 476 860 522 730 481 130

Užitečná hmotnost a ložný prostor

Škarohlídy vůči zemnímu plynu jako pohonu (často vydatně podpořené ropnou lobby) může napadnout šťouravá otázka, jak vychází srovnání také co do užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru.

Těmto lidem však Doblo Maxi Natural Power dává jasnou odpověď: užitečnému zatížení 910 kg CNG verze Dobla se většina konkurentů nevyrovná ani s nejslabšími zážehovými motory. Ve srovnání se zážehovou verzí Dobla Maxi 1.4 T-Jet (úctyhodných 1000 kg) ubírá plynová alternativa pouhých 90 kg.

Nákladový prostor zkoušeného provedení CNG není vůbec změněn a nabízí v segmentu malých dodávek výjimečný objem 4,2 m3. Jedinou drobnou změnu tvoří umístění rezervního kola do horní části ložného prostoru, ale i to by se dalo vyřešit případnou dojezdovou sadou. Pětice nádrží totiž zcela vyplňuje volné prostory v podvozku.

Další případné šťourání do bezpečnosti vozidel CNG snad již není v odborné části veřejnosti třeba vyvracet, protože nádrže dle zkoušek vydrží přejetí pásovým buldozerem, který z nich udělá placku. Navíc každá nádrž má vlastní bezpečností ventil, další automatické zavření plynu se nachází na konci vedení v oblasti motoru – pro případ proražení plynových trubek mezi nádrží a vstřikováním.

Dojezd a garáž

Ve prospěch vozidla na zemní plyn také nahrává již zrušené omezení vjezdu do podzemních garáží. Již před více než rokem úředníci na ministerstvu dopravy pochopili, že zemní plyn je na rozdíl od propan-butanu lehčí než vzduch, případný únik CNG v garážích by tedy skončil jeho vyvanutím vzhůru ven.

Větší trable mohou být s dojezdem, ale zkoušené Doblo Maxi mělo pět nádrží na metan o objemu 130 litrů, což odpovídá 22,2 kg plynu. Při výrobcem dané průměrné spotřebě 4,9 kg/100 km vychází dojezd pouze na CNG v délce 450 km. I tuto hodnotu důkladně prověříme v reálném provozu.

Jelikož jde o bivalentní systém s ještě dvaadvacetilitrovou benzinovou nádrží, není problém vyjíždět CNG tanky až na doraz bez obavy, že řidič nedojede k plnicí stanici. Na obě paliva lze ujet 750 km.

Upravený motor

Na rozdíl od minulé generace Dobla CNG nové používá moderní přeplňovanou zážehovou jednotku 1.4 T-Jet. Starší verze stavěla na letité atmosférické šestnáctistovce, která na CNG vykazovala omezenou sílu, navíc jí plyn velmi chutnal. Výhoda pro výrobce spočívala v drobných úpravách šestnáctistovky, která zvládala zvýšenou teplotu hoření bez nákladných úprav. Specialista na pohon CNG Fiat, což dosvědčuje nejširší modelovou nabídkou užitkových i osobních vozidel Natural Power, však do nového Dobla použil moderní přeplňovaný agregát 1.4 T-Jet. Krok ve prospěch dynamiky vozidla a spotřeby plynu si vyžádal úpravu sedel sacích a výfukových ventilů, která se vyrábějí z odolnějšího materiálu na ochranu před oxidací spalinami metanu. Rovněž ventily jsou v plynové verzi odlišné, dostaly podíl mimořádně odolné slitiny železa a niklu, která vykazuje malou teplotní roztažnost.

Nové Doblo Natural Power také obdrželo lepší převodovku C635 o šesti stupních. Tříhřídelové ústrojí nahradilo pětistupňovou převodovku z minulé generace Dobla, což by samozřejmě mělo dovolit udržovat motor v optimálnějších a ekonomičtějších otáčkách při dosažení lepší dynamiky.

Změny ve vedení plynu

Velká optimalizační práce byla odvedena i u napájecího zásobníku vstřikovačů metanu, který je zhotoven z hliníku a našel místo u zásobníků vstřikovačů benzinu.

Jednostupňový tlakový reduktor nainstalovaný v motorovém prostoru umožňuje snižovat tlak z nejvyšší hodnoty 20 MPa v tlakových láhvích na asi 0,7 MPa, což je hodnota vstřikováni zemního plynu.

Tento tlakový reduktor se liší od předchozích verzí Natural Power, protože má kompenzační okruží s trubičkou vedoucí k sacímu zásobníku. Tento spoj pomáhá zvýšení průtoku a současně slouží pro udržování konstantního tlaku na výstupu z tlakového reduktoru v závislosti na tlaku v sacím sběrači.

Záklaďák

Doblo Maxi CNG na dlouhodobý test kopíruje výbavou vozy, které Fiat letos dodal v hojném počtu České poště. Proto se v Doblu Maxi Natural Power se základní výbavou Base nachází zcela nepohyblivé sedadlo spolujezdce a chybí rádio i dokonce okrasné kryty kol. Dva velmi praktické doplňky však nad rámec základní výbavy přibyly: přihrádka nad čelním sklem a klimatizace.

Tracer:

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.4 T-Jet
Typ přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1368
Kompresní poměr 9,8:1
Chlazení kapalinou
Nej. výkon (kW/min-1) 88/5000
Točivý moment (N.m/min-1) 206/2000
Převodovka šestistupňová manuální
Rozsah převodovky 4,154-0,767
Stálý převod 4,118
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4740/1832/1880
Rozvor (mm) 3105
Provozní hmotnost (kg) 1565
Celková hmotnost (kg) 2470
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
D/š/v nákladového prostoru (mm)2170/1714/1305
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost (km/h) 172
Spotřeba CNG (kg/100 km) 6,5/4,0/4,9
Spotřeba benzinu (l/100 km) 9,7/6,1/7,4
Emisní norma Euro 5
Objem/kg nádrže CNG (l/kg) 130/22,2
Objem palivové benzinu (l) 22
Cena (Kč bez DPH) 374 940
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Fiat Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší Euro NCAP 2017: Fiat Doblò – Tři hvězdy příliš nepotěší

FIAT Doblò se ve své druhé generaci představil sice…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

 



 
Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Dnes 11:24

Švédský závodník je (nejen) úřadujícím mistrem světa v rallyekrosu.




Blesk.cz

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po maturitě jde do basy!

Vratislav (19) při nehodě zabil Šimonka (†9): Po…

Za smrt malého chlapečka 16 měsíců za mřížemi! Vratislav (19), který loni v září smetl babičku s vnoučaty a…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner: Nechtěli nám připravit oslavná trička

Házenkářští mistři Petržala, Kotrč, Kastner:…

Jde z nich respekt. První vám neuhne, ani když proti němu běžíte s míčem a nataženou rukou, ti dva zase mají…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…