TEST Fiat Scudo Panorama 2,0 MultiJet – Svižný dostavník
Fiat Scudo se ve své současné generaci představil v listopadu roku 2006 společně se sesterskými modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Tato trojčata z výrobního podniku Sevel Nord jsou nositeli ocenění Van of the Year 2008, které jim bylo uděleno na veletrhu The European Road Transport Show 2007 v Amsterdamu.
Zatímco francouzské automobilky začátkem letošního roku představily své modely v lehce modernizované podobě s velmi decentními retušemi designu předních partií, zůstává Fiat i nadále věrný původnímu vzhledu. Fiat Scudo je stále nabízen v řadě užitkových provedení a k dispozici jsou i čistě osobní verze, které spojuje označení Panorama.
V případě Fiatu Scudo Panorama lze volit ze dvou karosářských verzí. První s označením L1H1 má rozvor náprav 3000 mm a celkovou délku 4805 mm. Druhé provedení L2H1 má rozvor náprav 3122 mm a celkovou délku 5135 mm. V obou případech lze volit z trojice pohonných jednotek, které představují vznětové čtyřválce 1,6 Multijet 16V (66 kW) a 2,0 Multijet 16V s výkonem 94 kW nebo 120 kW. Stupně výbav jsou rovněž tři - Standard, Family a Executive.
Stále moderní vzhled
I přes svůj věk působí design Fiatu Scudo stále svěžím dojmem. Na tom má hlavní podíl provedení předních partií s výrazně skloněným čelním sklem i kapotou motoru. Na dynamicky tvarovanou příď lehce navazují i boky karoserie, které se ale nesnaží maskovat dodávkový charakter vozu a na zádi již plně vítězí praktičnost nad stylem.
Atraktivitu designu Fiatu Scudo překvapivě nijak neubírá skutečnost, že metalický lak karoserie doplňují nelakované nárazníky spolu s rozměrnými lištami na bocích. Standardem pro vrcholnou motorizaci, kterou byl testovaný vůz vybaven, jsou 16palcová litá kola. Ta spolu s bohatým prosklením Scudo opticky přibližují velkým MPV, jimž může Panorama v jistých situacích poměrně slušně konkurovat a to především díky velkorysé nabídce vnitřního prostoru.
Pro osm
Stejně jako karoserie ani interiér nedává najevo svůj věk. Posádka sice musí počítat s tvrdými plasty, ale ty na druhou stranu nabízejí slušné dílenské zpracování a je jimi obložen téměř celý interiér, takže si příliš nezadá s řadou plnohodnotných MPV. Jedinou výjimkou jsou plechové výlisky uchycení sedadel.
fiat testy mpv Přístup na přední sedadla je díky rozměrným dveřím naprosto bezproblémový. Standardem pro Scudo Panorama jsou vpředu dvě samostatná sedadla. V případě druhého stupně výbavy Family lze za příplatek získat sedadlo řidiče s aktivním výškovým nastavení a stavitelnou bederní i loketní opěrkou. Toto sedadlo spolu s volantem stavitelným ve dvou osách výrazně usnadňuje nalezení ideální polohy za volantem a i při delších cestách se na něm řidič cítí velmi pohodlně.
Druhý pár posuvných dveří nabízí pohodlný přístup ke druhé i třetí řadě. V případě druhé řady bylo testované Scudo vybaveno na přání dodávanou bezpříplatkovou kombinací dvoumístné lavice na levé straně a samostatného sedadla na straně pravě. Všechna tři místa mají stavitelná opěradla a cestující na nich mají dostatek místa v podélném směru, na šířku i na výšku.
Přístup k třetí řadě umožňuje sklopné sedadlo na pravé straně druhé řady, které se překlápí dopředu. Pro Family příplatková třetí řada sedadel nabízí cestujícím prakticky identický životní prostor i možnosti nastavení jako ta druhá a absenci vlastních dveří zde mohou kompenzovat výrazně rozměrnější okna než jsou ta v posuvných dveřích u druhé řady sedadel.
Nabídkou životního prostoru celkem osmi cestujícím Fiat Scudo Panorama překonává většinou velkých MPV současnosti. Kromě bohaté nabídky prostoru ke komfortnímu cestování může přispívat i pro Family příplatková dvouzónová klimatizace a výdechy nad hlavami cestujících druhé i třetí řady, přičemž ti v druhé řadě mají k dispozici ovládání teploty i rychlosti proudu vzduchu.
Prostor pro zavazadla i ložná plocha
Další výhodou, kterou kromě možnosti pohodlného cestování osmi dospělých osob, Scudo nabízí je i skutečnost, že se jeho cestující nemusí příliš omezovat při balení svých zavazadel. I v případě obsazení všech sedadel je totiž v zádi delší z dvojice karosářských verzí Scuda Panorama k dispozici zavazadelník o objemu 770 litrů po krycí plato.
Zavazadlový prostor má na šířku 1170 mm u podlahy a nad podběhy zadních kol se rozšiřuje na 1530 mm. Na výšku má 720 mm po plato, resp. 1300 mm po strop. Délka je při plném obsazení 780 mm. Po vyjmutí třetí řady sedadel se zavazadelník prodlouží na 1580 mm a pokud z vozu vyjmete i druhou řadu sedadel získáte ložnou plochu dlouhou 2700 mm.
Přístup do zavazadelníku je u Scuda Panorama Family standardně prostřednictvím zadní vzhůru výklopné stěny, ale testovaný vůz byl vybaven příplatkovými křídlovými dveřmi s vyhřívanými okny a stěračem. Ty mají při otevírání výrazně menší nároky na prostor za vozem než vzhůru výklopná stěna. Po jejich otevření vznikne pravidelný otvor vysoký 1272 mm a široký 1237 mm.
Součástí výbavy testovaného Scuda bylo i příplatkové zadní inteligentní pneumatické zavěšení, které umožňuje pomocí ovladače na sloupku v zavazadlovém prostoru snížit světlou výšku vozidla a tím i nákladové hrany z 550 na 500 mm. Za jízdy toto zařízení navíc napomáhá udržovat konstantní světlou výšku vozidla, bez ohledu na jeho zatížení a rozmístění cestujících nebo nákladu.
Při porovnání s vozy kategorie MPV zůstává Scudo pozadu v případě variability interiéru, protože nabízí omezené možnosti konfigurace sedadel, která navíc musí při rozšiřování ložné plochy z vozu ven.
Zatímco ve většině MPV můžete sedadla skládat případně vyndávat z vozu nebo schovávat do podlahy téměř jak se vám zlíbí, tak u Scuda lze vyjmout například pouze pravé sedadlo ve druhé nebo třetí řadě. Případně je možné vyjmout i celou třetí nebo druhou řadu. Bohužel nelze z vozu vyndat dvoumístné lavice a nechat ve druhé nebo třetí řadě jen samostatné sedadlo, protože to je na nich uchyceno. Kromě úplného vyjmutí nabízejí sedadla možnost sklopení opěradel a následně i překlopení sedáku do svislé polohy.
Slušná dynamika i spotřeba
Pod kapotou testovaného Scuda pracoval turbodiesel 2,0 Multijet 16V ve své nejvýkonnější verzi se 120 kW a točivým momentem 340 Nm. Tento dvoulitrový čtyřválec pochází z francouzského chovu a jeho síla je standardně přenášena na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Ta nabízí slušné odstupňování spolu s krátkými a poměrně přesnými dráhami řazení.
Turbodiesel se 163 koňmi je pro téměř dvoutunové Scudo Panorama tím pravým ořechovým, protože mu poskytuje velmi dobrou dynamiku i při plném obsazení interiéru. Přes pět metrů dlouhý vůz samozřejmě není ideálním strojem k prohánění hothatchů a sporťáků na okreskách, ale nabízí možnost udržovat vyšší cestovní tempo a jízda po dálnici v rámci povolené maximální rychlosti není žádnou utopií.
Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h hlásil otáčkoměr 2100 min-1 a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 6,2 litru. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýšily na 2750 min-1 a spotřeba vzrostla na 9,3 litru na 100 km.
Přes tři metry dlouhý rozvor zajišťuje Scudu dobrou podélnou stabilitu. Odpružení kol velmi slušně filtruje příčné i podélné nerovnosti na vozovce. K pozitivům patří i účinnost brzdové soustavy s minimální citlivostí vzhledem k míře zatížení.
Na velmi dobré úrovni je odhlučnění, které dokonale maskuje užitkový původ Scuda Panorama. Hluk od motoru nebo od kol proniká k cestujícím v omezené míře a to i při vyšších rychlostech na dálnici.
Především při jízdě v úzkých městských uličkách nebo při parkování si řidič musí zpočátku hlídat poněkud delší příď než si zvykne na 975 mm dlouhý přední převis. Velmi cennými pomocníky při manévrování na omezeném prostoru jsou rozměrná vnější zpětná zrcátka a přehledná rovná záď. Díky nim je například parkování podélně do řady aut velmi snadnou záležitostí.
Závěr
Fiat Scudo Panorama je i ve svém věku stále velmi příjemně působící alternativou k větším MPV. Těm sice nemůže konkurovat variabilitou interiéru a materiály použitými na palubní desce nebo obložení dveří, ale rozhodně se jim může postavit v oblasti nabídky vnitřního prostoru.
S vozy kategorie MPV jsou do jisté míry srovnatelné i jízdní vlastnosti přes pět metrů dlouhého Scuda, které jsou velmi příjemné, pokud toužíte po pohodlném a klidném svezení. To navíc díky výkonné pohonné jednotce nemusí probíhat šnečím tempem. Vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozu pak může příjemně překvapit i spotřeba paliva. V našem případě jsme během týdenního testu, kdy jsme se pohybovali po Praze a jejím okolí, dosáhli spotřeby 7,6 litru nafty na 100 km.
První cena vozu | 402.570,- Kč (L1H1 Standard 2,0 Multijet 16V, 66 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 485.920,- Kč (L1H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 505.830,- Kč (L2H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 636.630,- Kč (L2H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW) |
Uvedené ceny jsou bez DPH
Plusy
- Komfortní jízdní vlastnosti
- Silný a kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
- Přesná šestistupňová převodovka
- Dobrý přistup ke všem sedadlům
- Prostorný a dobře vybavený interiér
Minusy
- Tvrdé plasty v interiéru
- Pouze dva čelní airbagy ve standardní výbavě