reklama


Fiat Scudo Panorama 2,0 MultiJet – Svižný dostavník

Fiat Scudo Panorama 2,0 MultiJet – Svižný dostavník

 
 

Tam, kde již velké MPV nestačí, nastupují osobní verze užitkových modelů. Fiat Scudo Panorama sice uspokojí spíše firmy, ale svou pozornost na něj mohou zaměřit i početnější rodiny.

Fiat Scudo se ve své současné generaci představil v listopadu roku 2006 společně se sesterskými modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Tato trojčata z výrobního podniku Sevel Nord jsou nositeli ocenění Van of the Year 2008, které jim bylo uděleno na veletrhu The European Road Transport Show 2007 v Amsterdamu.

Zatímco francouzské automobilky začátkem letošního roku představily své modely v lehce modernizované podobě s velmi decentními retušemi designu předních partií, zůstává Fiat i nadále věrný původnímu vzhledu. Fiat Scudo je stále nabízen v řadě užitkových provedení a k dispozici jsou i čistě osobní verze, které spojuje označení Panorama.

V případě Fiatu Scudo Panorama lze volit ze dvou karosářských verzí. První s označením L1H1 má rozvor náprav 3000 mm a celkovou délku 4805 mm. Druhé provedení L2H1 má rozvor náprav 3122 mm a celkovou délku 5135 mm. V obou případech lze volit z trojice pohonných jednotek, které představují vznětové čtyřválce 1,6 Multijet 16V (66 kW) a 2,0 Multijet 16V s výkonem 94 kW nebo 120 kW. Stupně výbav jsou rovněž tři - Standard, Family a Executive.

Stále moderní vzhled

I přes svůj věk působí design Fiatu Scudo stále svěžím dojmem. Na tom má hlavní podíl provedení předních partií s výrazně skloněným čelním sklem i kapotou motoru. Na dynamicky tvarovanou příď lehce navazují i boky karoserie, které se ale nesnaží maskovat dodávkový charakter vozu a na zádi již plně vítězí praktičnost nad stylem.

obrázek [600 x 417]  

Atraktivitu designu Fiatu Scudo překvapivě nijak neubírá skutečnost, že metalický lak karoserie doplňují nelakované nárazníky spolu s rozměrnými lištami na bocích. Standardem pro vrcholnou motorizaci, kterou byl testovaný vůz vybaven, jsou 16palcová litá kola. Ta spolu s bohatým prosklením Scudo opticky přibližují velkým MPV, jimž může Panorama v jistých situacích poměrně slušně konkurovat a to především díky velkorysé nabídce vnitřního prostoru.

Pro osm

Stejně jako karoserie ani interiér nedává najevo svůj věk. Posádka sice musí počítat s tvrdými plasty, ale ty na druhou stranu nabízejí slušné dílenské zpracování a je jimi obložen téměř celý interiér, takže si příliš nezadá s řadou plnohodnotných MPV. Jedinou výjimkou jsou plechové výlisky uchycení sedadel.

obrázek [300 x 468] Přístup na přední sedadla je díky rozměrným dveřím naprosto bezproblémový. Standardem pro Scudo Panorama jsou vpředu dvě samostatná sedadla. V případě druhého stupně výbavy Family lze za příplatek získat sedadlo řidiče s aktivním výškovým nastavení a stavitelnou bederní i loketní opěrkou. Toto sedadlo spolu s volantem stavitelným ve dvou osách výrazně usnadňuje nalezení ideální polohy za volantem a i při delších cestách se na něm řidič cítí velmi pohodlně.

Druhý pár posuvných dveří nabízí pohodlný přístup ke druhé i třetí řadě. V případě druhé řady bylo testované Scudo vybaveno na přání dodávanou bezpříplatkovou kombinací dvoumístné lavice na levé straně a samostatného sedadla na straně pravě. Všechna tři místa mají stavitelná opěradla a cestující na nich mají dostatek místa v podélném směru, na šířku i na výšku.

Přístup k třetí řadě umožňuje sklopné sedadlo na pravé straně druhé řady, které se překlápí dopředu. Pro Family příplatková třetí řada sedadel nabízí cestujícím prakticky identický životní prostor i možnosti nastavení jako ta druhá a absenci vlastních dveří zde mohou kompenzovat výrazně rozměrnější okna než jsou ta v posuvných dveřích u druhé řady sedadel.

Nabídkou životního prostoru celkem osmi cestujícím Fiat Scudo Panorama překonává většinou velkých MPV současnosti. Kromě bohaté nabídky prostoru ke komfortnímu cestování může přispívat i pro Family příplatková dvouzónová klimatizace a výdechy nad hlavami cestujících druhé i třetí řady, přičemž ti v druhé řadě mají k dispozici ovládání teploty i rychlosti proudu vzduchu.

Prostor pro zavazadla i ložná plocha

Další výhodou, kterou kromě možnosti pohodlného cestování osmi dospělých osob, Scudo nabízí je i skutečnost, že se jeho cestující nemusí příliš omezovat při balení svých zavazadel. I v případě obsazení všech sedadel je totiž v zádi delší z dvojice karosářských verzí Scuda Panorama k dispozici zavazadelník o objemu 770 litrů po krycí plato.

obrázek [600 x 433]  

Zavazadlový prostor má na šířku 1170 mm u podlahy a nad podběhy zadních kol se rozšiřuje na 1530 mm. Na výšku má 720 mm po plato, resp. 1300 mm po strop. Délka je při plném obsazení 780 mm. Po vyjmutí třetí řady sedadel se zavazadelník prodlouží na 1580 mm a pokud z vozu vyjmete i druhou řadu sedadel získáte ložnou plochu dlouhou 2700 mm.

Přístup do zavazadelníku je u Scuda Panorama Family standardně prostřednictvím zadní vzhůru výklopné stěny, ale testovaný vůz byl vybaven příplatkovými křídlovými dveřmi s vyhřívanými okny a stěračem. Ty mají při otevírání výrazně menší nároky na prostor za vozem než vzhůru výklopná stěna. Po jejich otevření vznikne pravidelný otvor vysoký 1272 mm a široký 1237 mm.

Součástí výbavy testovaného Scuda bylo i příplatkové zadní inteligentní pneumatické zavěšení, které umožňuje pomocí ovladače na sloupku v zavazadlovém prostoru snížit světlou výšku vozidla a tím i nákladové hrany z 550 na 500 mm. Za jízdy toto zařízení navíc napomáhá udržovat konstantní světlou výšku vozidla, bez ohledu na jeho zatížení a rozmístění cestujících nebo nákladu.

Při porovnání s vozy kategorie MPV zůstává Scudo pozadu v případě variability interiéru, protože nabízí omezené možnosti konfigurace sedadel, která navíc musí při rozšiřování ložné plochy z vozu ven.

Zatímco ve většině MPV můžete sedadla skládat případně vyndávat z vozu nebo schovávat do podlahy téměř jak se vám zlíbí, tak u Scuda lze vyjmout například pouze pravé sedadlo ve druhé nebo třetí řadě. Případně je možné vyjmout i celou třetí nebo druhou řadu. Bohužel nelze z vozu vyndat dvoumístné lavice a nechat ve druhé nebo třetí řadě jen samostatné sedadlo, protože to je na nich uchyceno. Kromě úplného vyjmutí nabízejí sedadla možnost sklopení opěradel a následně i překlopení sedáku do svislé polohy.

Slušná dynamika i spotřeba

Pod kapotou testovaného Scuda pracoval turbodiesel 2,0 Multijet 16V ve své nejvýkonnější verzi se 120 kW a točivým momentem 340 Nm. Tento dvoulitrový čtyřválec pochází z francouzského chovu a jeho síla je standardně přenášena na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Ta nabízí slušné odstupňování spolu s krátkými a poměrně přesnými dráhami řazení.

Turbodiesel se 163 koňmi je pro téměř dvoutunové Scudo Panorama tím pravým ořechovým, protože mu poskytuje velmi dobrou dynamiku i při plném obsazení interiéru. Přes pět metrů dlouhý vůz samozřejmě není ideálním strojem k prohánění hothatchů a sporťáků na okreskách, ale nabízí možnost udržovat vyšší cestovní tempo a jízda po dálnici v rámci povolené maximální rychlosti není žádnou utopií.

Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h hlásil otáčkoměr 2100 min-1 a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 6,2 litru. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýšily na 2750 min-1 a spotřeba vzrostla na 9,3 litru na 100 km.

Přes tři metry dlouhý rozvor zajišťuje Scudu dobrou podélnou stabilitu. Odpružení kol velmi slušně filtruje příčné i podélné nerovnosti na vozovce. K pozitivům patří i účinnost brzdové soustavy s minimální citlivostí vzhledem k míře zatížení.

Na velmi dobré úrovni je odhlučnění, které dokonale maskuje užitkový původ Scuda Panorama. Hluk od motoru nebo od kol proniká k cestujícím v omezené míře a to i při vyšších rychlostech na dálnici.

obrázek [600 x 386]  

Především při jízdě v úzkých městských uličkách nebo při parkování si řidič musí zpočátku hlídat poněkud delší příď než si zvykne na 975 mm dlouhý přední převis. Velmi cennými pomocníky při manévrování na omezeném prostoru jsou rozměrná vnější zpětná zrcátka a přehledná rovná záď. Díky nim je například parkování podélně do řady aut velmi snadnou záležitostí.

Závěr

Fiat Scudo Panorama je i ve svém věku stále velmi příjemně působící alternativou k větším MPV. Těm sice nemůže konkurovat variabilitou interiéru a materiály použitými na palubní desce nebo obložení dveří, ale rozhodně se jim může postavit v oblasti nabídky vnitřního prostoru.

S vozy kategorie MPV jsou do jisté míry srovnatelné i jízdní vlastnosti přes pět metrů dlouhého Scuda, které jsou velmi příjemné, pokud toužíte po pohodlném a klidném svezení. To navíc díky výkonné pohonné jednotce nemusí probíhat šnečím tempem. Vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozu pak může příjemně překvapit i spotřeba paliva. V našem případě jsme během týdenního testu, kdy jsme se pohybovali po Praze a jejím okolí, dosáhli spotřeby 7,6 litru nafty na 100 km.

První cena vozu402.570,- Kč (L1H1 Standard 2,0 Multijet 16V, 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací485.920,- Kč (L1H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu505.830,- Kč (L2H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků636.630,- Kč (L2H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW)
Uvedené ceny jsou bez DPH

Plusy

  • Komfortní jízdní vlastnosti
  • Silný a kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
  • Přesná šestistupňová převodovka
  • Dobrý přistup ke všem sedadlům
  • Prostorný a dobře vybavený interiér

Minusy

  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Pouze dva čelní airbagy ve standardní výbavě
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Scudo Panorama 2.0 Multijet 16V L2H1Family

Cena v základní výbavě: 505 830 Kč Cena v testované výbavě: 636 630 Kč

Základní výbava:ABS + EBD (elektronický rozdělovač brzdné síly), ESP, přední mlhová světla, čelní airbag na straně řidiče, čelní airbag předního spolucestujícího (dvojitý) + sluneční clona spolucestujícího se zrcátkem, centrální zamykání s třítlačítkovým dálkovým ovládáním, alarm s prostorovou ochranou a Dead locking, autorádio s CD + 4 reproduktory, ovladače na volantu, manuální klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken s ochranou proti skřípnutí, sedadlo řidiče s pasivním nastavením výšky bez loketní opěrky, jednomístné sedadlo spolujezdce, dva výsuvné držáky na nápojové obaly v palubní desce, zapalovač cigaret v palubní desce, dvě posuvná okna u 2. řady sedadel, boční posuvné prosklené dveře na straně řidiče i spolujezdce), zadní výklopné dveře s vyhřívaným oknem a stěračem, metalický lak, plnohodnotná rezerva, kola z lehkých slitin 16"

Výbava testovaného vozu:Boční airbag - pro první řadu sedadel (+5.000,- Kč), okenní airbag (+5.000,- Kč), dvouzónová automatická klimatizace + zadní přídavné topení s nenaprogramovatelným Webastem (+28.000,- Kč), pneumatické zavěšení s nastavitelnou výškou při stojícím vozidle (+28.000,- Kč), tempomat (+6.000,- Kč), parkovací senzor (+5.000,- Kč), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+3.600,- Kč), senzor automatického spouštění stěračů a světlometů (+3.100,- Kč), autorádio CD+MP3, 4 reproduktory, Bluetooth, USB (+6.500,- Kč), jednomístné sedadlo spolujezdce s loketní operkou + sedadlo řidiče s aktivním výškovým a bederním nastavením a s loketní opěrkou (+7.000,- Kč), vyjímatelná, naklápěcí a sklopná sedadla 3. řady (+25.000,- Kč), kryt zavazadel + krátká zadní odkládací plošina (+3.000,- Kč), zadní prosklené křídlové dveře s vyhřívaným zadním oknem se stěračem (+5.600,- Kč), dvousedák ve druhé řadě sedadel (+0,- Kč)

Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování

Vzali si zálohu na byty v projektech bez platného…

Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval…

Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

 
Technické údaje
Motor Fiat Scudo Panorama 2.0 Multijet 16V L2H1Family
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6.3 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 770 / 6000
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1942 / 863
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5135
b) šířka (mm): 1895
c) výška (mm): 1980
d) rozvor (mm): 3122
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1055
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1050
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1560
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Fiat Scudo Panorama 2.0 Multijet 16V L2H1Family
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů

Automobilky Renault a Fiat v oficiálním prohlášení…

Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013 Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013

Fiat pro letošní rok lehce upravil svůj lehký užitkový…

 



 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu jméno akčního hrdiny

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu…

Režisér Juraj Herz (82) se stal už potřetí stal dědečkem! Dcera Annelie Paurová Herz (28), kterou má s bývalou…

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli fotbal, řekl kouč Liverpoolu

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli…

Dobrý zápas, hodně na pokoukání, drama až do finiše. V závěru ještě vyšperkovaný hádkou Josého Mourinha s…

 

Reflex.cz

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

 
 
reklama