Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line – Sportovní. Nebo spíš sportovní vzhledem

Tomáš Dusil
Diskuze (32)
Kuga má u Fordu roli kompaktního SUV. Vyzkoušeli jsme prostřední výkonovou verzi zážehového motoru ve výbavě ST-Line, pojící se výhradně s pohonem předních kol.


Design, interiér


Když nepočítáme americké modely Maverick a Explorer, které se svého času dovážely také do Evropy, je Kuga prvním ryze evropským SUV od Fordu. První generace vozu to však neměla zrovna jednoduché. Pouze dva motory v nabídce, když ten zážehový v podobě přeplňovaného pětiválce pocházel od Volva, vznětový byl zase původně dílem PSA. Aby Ford kupující k pořízení Kugy motivoval, vyráběl ji alternativně také s pohonem všech kol. Jiný ford v té době „čtyřkolku“ nenabízel, ačkoliv by ji klidně mít mohl. První kuga ve výrobě nakonec vydržela pouhé čtyři roky, když poslední auta vyjela koncem roku 2012.

Na obou březích Atlantiku

Původní auto bylo také ryze evropskou záležitostí. U druhého vydání, které se vyrábí od roku 2013 a před dvěma lety prodělalo modernizaci, Ford kugu povýšil, takže je nabízena na obou stranách Atlantiku, samozřejmě v přiměřeně upravené podobě. Základní rysy však původní Kugu kopírují, což ale bylo více patrné u verze před modernizací než u té současné.

Že se vůz nabízí také v USA, dokazuje celkově mohutnější vzezření. A také výrazná maska chladiče, která na první pohled odlišuje modernizovanou verzi, nabízenou od roku 2016. Do té doby měl vůz masku podobnou minulé generaci focusu, z níž tato kuga technicky vychází. S délkou 4531 mm je však druhá generace delší o pouhých 88 mm. V případě testované výbavy ST-Line si ale musíte přidat ještě dalších 10 mm délky kvůli mírně odlišně řešenému přednímu nárazníku.

suv ford testy suv ford testy  

ST-Line pak rozeznáte od zbytku modelové řady podle masky chladiče, jejíž horizontálně vedená žebra jsou vyvedena v černé barvě. Nižší specifikace, konkrétně Titanium a Trend, mají masku chladiče stříbrnou. Nejlépe vybavená Kuga Vignale má masku sice také s převahou černé, avšak nepoužívá horizontální žebrování, ovšem mnohem jemnější, připomínající vzdáleně včelí plástve.

ST-Line je sice nejsportovnější kugou, zároveň ale také jedinou, která má ve standardu střešní podélníky, lidově zvané hagusy. Jde o prvek typický pro karosářské verze kombi, který velmi usnadňuje montáž příčníků („zahrádky“). Jen dodejme, že maximální zatížení střechy má hodnotu 75 kg. ST-Line dostalo dále 18palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 235/50. Volitelně lze mít rovněž devatenáctky s pneumatikami 235/40. Obě nižší výbavy Titanium a Trend mají 17palcová kola.

Testovaný vůz se prodává v základu za 783.990 korun, což není úplně málo. Do jisté míry to však vyvažuje vcelku bohatá výbava, do níž patří třeba dvouzonová samočinná klimatizace (pouze základní Trend má poloautomatickou) nebo rozhraní Ford SYNC. V testované ST-Line je standardem verze SYNC 3. Kromě toho, že ji lze ovládat hlasovými povely v češtině, nechybí samozřejmě navigace či podpora funkce Applink, Apple CarPlay či Android Auto.

Přesto zbyl ještě nějaký prostor na příplatky. Z nich zmíníme „sadu Winter“ za 12.300 korun zahrnující vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů čelního skla a vyhřívaná přední sedadla. Posledně jmenovaný prvek je standardem pouze u Vignale.

Snad aby bylo ještě více zvýrazněno sportovní vzezření výbavy ST-Line, měl zkoušený vůz navíc sadu premium ST-Line. Její součástí je velký zadní spoiler pátých dveří, zadní tónovaná skla a bi-xenonové světlomety s natáčením. Právě tato osvětlovací technika je vrcholem u kugy. Dnes tolik populární hlavní světlomety diodového typu kuga nenabízí. Na druhou stranu, možná je to i dobře.

Při noční jízdě s tímto vozem vybaveným bi-xenony si totiž patrně nebudete stěžovat na výkon zejména tlumených světlometů, který je vzato velmi dobrý. Ono ty LED nejsou všemocné. Jejich světelný výkon totiž dost závisí na počtu zdrojů světla, což je zejména u levnějších aut nižších tříd trochu problém. A myslet si, že dvě malé diody v jednom světlometu osvítí silnici lépe než xenonová výbojka, je trochu naivní…

Motor, jízdní vlastnosti


Tři verze, jeden motor

Zájemce o Kugu má v současné době na výběr dva vznětové motory, a sice 1.5 TDCi a 2.0 TDCi v několika výkonových verzích, které doplňuje testovaný zážehový čtyřválec 1.5 EcoBoost. Ten je tak vlastně jediným benzinovým motorem v kuze, ovšem dostupný ve třech verzích, lišících se navenek výkonem. Základní varianta s 88 kW je s cenou 594.990 korun současně nejlevnější kugou a jedinou pod šest set tisíc korun, neboť se pojí výhradně se základní výbavou Trend.

suv ford testy suv ford testy  

Zlatý střed představuje verze se 110 kW, kterou jsme testovali. Kromě výbavy ST-Line je k dispozici také v Titanium. Vždy se ale pojí s manuální převodovkou a také s předním pohonem. Pouze vrcholná verze nabízející 129 kW je čtyřkolkou, ale zároveň také vždy se samočinnou převodovkou Powershift. A vrcholný model Vignale nemá benzinový motor pro změnu vůbec, pouze vrcholnou verzi motoru 2.0 TDCi v kombinaci se samočinnou, respektive manuální skříní, obě s pohonem všech kol. Zajímavé je, že všechny zážehové verze motoru nabízejí shodný vrchol točivého momentu 240 N.m. Ten začíná vždy na 1600 otáčkách a v případě testované verze končí ve 4000/min-1. U výkonnější verze je to ale o 1000 otáček výše, v té slabší naopak o stejnou porci otáček méně.

Motor 1.5 EcoBoost je zmenšenou verzí starší 1.6 EcoBoost určenou pro nejpřísnější emisní normu Euro 6.2. Změna objemu byla dosažena zkrácením zdvihu z 81,4 na 76,4 mm při stejném vrtání válců 79 mm. Z dřívějšího dlouhozdvihového motoru se stal podčtvercový, tedy krátkozdvihový. Nechybí samozřejmě přeplňování a přímé vstřikování benzínu a v rámci již zmíněné emisní normy také standardně montovaný částicový filtr. To odhalíte okamžitě při pohledu na zcela čistý výfuk, který u starších benzinových motorů s přímým vstřikovánín neuvidíte. Naopak bude černý jako uhel. Nebo jako u starších dieselů bez DPF.

Za volantem

Kuga je typické SUV. Pokud do ní přesednete třeba z mondea, budete mít při prvním nastupování pocit, že se musíte do její kabiny vyšplhat. Sedí se dost vysoko, a to i na poměry vozů této třídy. Řešení kabiny je ale úhledné a také ergonomie ovládání je vcelku zdařilá. Kuga je ještě autem, kde skoro vše má své vlastní tlačítko. To platí jak o samočinné dvouzonové klimatizaci, tak třeba o ovladači reostatu, jímž měníte intenzitu podsvícení přístrojů. Chválíme, že mezi nimi nechybí plnohodnotný teploměr chladicí kapaliny, což už dnes není tak úplně samozřejmostí.

Výbava ST-Line v mnohých vyvolá pocit, že takto oděná Kuga by měla nabídnout sportovnější jízdní vlastnosti. Ve skutečnosti je však ST-Line spíše o dojmu a výbavě. Pokud přesednete z první generace kugy do druhé, testované, budete jistě překvapení jejich odlišným jízdním projevem. První Kuga jezdila nejen na poměry SUV opravdu sportovně, když nabízela ostrou reakci na řízení spolu s velmi dobrým chováním v zatáčkách. Toto bylo do jisté míry zásluhou poměrně tuhého odpružení, takže kvalita jízdy původní kugy byla spíše podprůměrná. Problém je, že lidé od SUV očekávají spíše komfortní jízdní projev, nikoliv důraz na ovladatelnost.

Druhá generace kugy se s požadavky zákazníků na vozy této třídy popasovala o poznání lépe. Dřívější tuhost podvozku, jejíž vinou jste v předchozí generaci cítili každý hůře zahloubený kanál, je pryč. Současná kuga tak nabízí o poznání harmoničtější odpružení. Auto jezdí až překvapivě komfortně, a to i ve „sportovní“ výbavě ST-Line.

Současně si však podvozek stále zachovává onu jistotu a hravost, která je vlastní právě fordům už od dob prvního mondea z roku 1993. I testovaná kuga tak nabízí dnes málo vídanou vlastnost, a sice, že při ubrání plynu v zatáčce vůz přejde z mírně nedotáčivého chování k více neutrálnímu.

Jízdní vlastnosti a chování v zatáčkách dále vylepšuje známý systém TVC (Torque Vectoring Control), neboli stranové přesměrování točivého momentu. Ano, jde o obdobu systému XDS, používaného u skupiny VW. Jenže u Fordu pracuje TVC i v okamžiku, kdy nejedete „pod plynem“, takže celý systém přináší výhody i těm, kteří jezdí zatáčky bez plynu. Oproti XDS zasahuje TVC o něco jemněji.

Dole zabere, ale co výše?

Prostřední výkonová verze jediného zážehového motoru kugy nabízí slibných 110 kW při 6000 otáčkách za minutu. Jak je dnes u přeplňovaných motorů obvyklé, spíše než výkon nabízí takový motor pružnost v nejpoužívanějším spektru otáček. Vzhledem k objemu motoru 1,5 litru můžeme vrchol točivého momentu 240 N.m při 1600 až 4000 otáčkách za minutu považovat za solidní hodnotu. Pro srovnání, starší 1.6 EcoBoost ve verzi se 110 kW nabízel stejné maximum točivého momentu, navíc dostupné v identickém rozsahu otáček.

I přes solidní výkonové parametry zůstala jízdní dynamiky malinko za očekáváním. Šlo zejména o situace, kdy jsme potřebovali předjet třeba několik aut najednou. Při tom bylo třeba pro bezpečnější předjetí často seznámit pedál plynu s kobercem podlahy.

suv ford testy suv ford testy  

Hlavní problém vidíme jednak v hmotnosti, která u auta připraveného k jízdě (pohotovostní hmotnost) dosahuje 1579 kg. Druhou příčinou je zpřevodování. Převody jsou sice s výjimkou šestky „do pomala“, ovšem pětka, šestka a také zpátečka se pojí s velmi těžkým stálým převodem 2,955:1. Zbylé převody, tedy od jedničky po čtyřku, jej ale mají mnohem lehčí 4,063:1. Velmi dlouhou pětku a šestku ale oceníte na dálnici, kde motor při rychlosti 130 km/h točí na šestku pouhých 2750 otáček, na pětku pak 3200. I díky tomu vyniká auto velmi nízkou hlučností, a to zejména mechanickou. Ta aerodynamická je vzhledem k vysoké karoserii pouze průměrná.

Po týdenním ježdění nám palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu paliva 7,7 litru na 100 km. Jde o výsledek smíšeného provozu. Toto jen trochu zaostává za údajem výrobce, který říká, že v kombinaci vůz spálí 7,0 až 7,2 litru na 100 km dle nové měřící metodiky WLTP.

Závěr


Závěr

Druhá generace kugy si i po modernizaci zachovává určitou střídmost, která se třeba u tiguanu s příchodem druhého vydání trochu vytratila. Po modernizaci je vůz ještě vyzrálejší, byť na jeho vzhled můžeme mít různé názory. Nám se třeba verze před modernizací líbí více, neboť je evropštější. Dnešní kupující SUV ale chtějí „svaly“ a tak jim je designéři alespoň tímto způsobem dopřáli.

Nejsilnější stránkou kugy zůstávají jízdní vlastnosti. Auto je sice méně sportovní než předchůdce, celkově však jezdí velmi dobře. Cena je sice vyšší, ale musíme uvážit poměrně bohatou standardní výbavu, kterou je ovšem možné dále - a nutno dodat, že výrazně, rozšířit. I Kuga ST-Line je ovšem sportovní spíše jen výbavou, jízdním projevem již méně. Otázkou je, zda to někomu vůbec vadí. SUV nebudou nikdy o sportu a ani přičinlivý marketing s tím nic nenadělá.

suv ford testy suv ford testy  

Nejlevnější verze modelu594.990 Kč (1.5 EcoBoost/88 kW Trend)
Základ s testovaným motorem723.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků783.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW ST-Line)
Testovaný vůz s výbavou919.040 (1.5 EcoBoost/110 kW ST-Line)

Plusy

  • Ticho na dálnici
  • Bohatá výbava
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení
  • Účinné světlomety
  • Ergonomie kabiny

Minusy

  • Jízdní dynamika
  • Jen průměrný prostor vzadu
  • Testovaná verze motoru jen s pohonem předních kol
  • Pro někoho vzhled přední části
  • Až příliš dlouhá pětka a šestka

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (32)
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Cena základní sestavy 783 990 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová lehká kola, aktivní parkovací asistent s předními a zadními parkovacími senzory, čalounění sedadle v kombinaci kůže/velur, hliníkové pedály, boční nástavce prahů, střešní ližiny (podélníky), rozhraní SYNC 3 s hlasovým ovládáním v češtině, dvouzonová samočinná klimatizace, samoclonitelné vnitřní zpětné zrcátko, automatické stírače s dešťovým senzorem, tempomat s omezovačem rychlosti, volant a řadicí páka potažené kůží, atd. Kč
Cena testované sestavy 919 040 Kč
Výbava testované sestavy Sada Winter – zahrnuje například vyhřívaná přední sedadel (+ 12.300,-), sada Power – elektrické dětské pojistky vzadu, elektrická zásuvka 230 V (+ 1.000,-), sada Premium ST-Line – zahrnuje velký zadní spoiler, bi-xenonové natáčecí světlomety a zatmavená zadní skla (+ 35.500,-), sada Audio 12 – zahrnuje 3D navigaci, 2x USB konektor atd. (+ 21.300,-), zadní parkovací kamera (+ 7.900,-), systém KeyFree Plus – bezdotykové ovládání pátých dveří elektrické (+ 17.000,-), kůže/premium velur Electric – obsahuje například elektricky stavitelné sedadlo řidiče plus kombinaci kůže s e středy z látky Rapton (+ 6.000,-), sada memory – sedadlo řidiče s pamětí atd. (+ 10.200,-), metalický lak karoserie unikátní červená Ruby (+ 23.850,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.9 / 7
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 456 / 1603
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1579 / 521
Rozměr pneu: 235/50 R18
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4541
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1703
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1583
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 11. 2018 21:25
Spatne fotky
Mate tam spatne fotky foceno interier z mista spolujezdce a pohled na misto na zadnich sedadlech, nevim kde jste to vzali
, ale kuga to urcite neni. Stejne fotky jsou blbe pouzity i na autorevue.cz

A z te spotreby na PP si nic nedelejte, PP je optimista a promeruje minimalne o litr az litr a pul..
5. 11. 2018 21:17
Re: Zajímavý test
Mondeo ale nema aerodynamiku pojizdne lednice, proto ma lepsi spotrebu, ja ten 1.5eb obcas velmi rad vytoci , no snazim se jezdit maximalne plynule.. dalnicni 140kmh posila spotreby k 9 litrum na 100, okresky se daji s velmi lehkou nohou a nekopcovitym profilem jezdit pod 7/100 a v kombinaci jsi nekde u tech 8-8,5/100. Mam aktualne najeto 15 tisic a pred prvni garanckou a vymenou oleje..

Co se tyce 1.5eb v novem focusu, rovnou rikam, ze kdyby v dobe co jsem kupoval kugu byla moznost projet novy focus s trivalce , uz jsem kugu nekoupil a sel rovnou do focusu v kombiku. Jel jsem teda s 1.0 v ramci tri dny s focuse , najeto temer 400 km a spotreba na konci v nasem rezimu co jezdime s kugou byla kolem 5.5/100 ze jsem auto moc nesetril v prvni casti a v druhe jsem zas byl ecojezdec.. nicmene i kdyz jsem s tim lehce prasil, slo to jen na 7 lehce
5. 11. 2018 21:11
Re: Poddimenzovany motor
Mam tuto kugu, moje lehka recenze zde [odkaz]

V lete do Hr to udrzelo komplet plne auto 195kmh kopec nekopec, cestovni 140kmh v nasich podminkach uplne na pohodu. Mam najeto 15 tis a spotreba je dle zapisu kazde nadrze momentalne na 8,5/100..

Nejdriv jsem precetl diskusi a ted si jdu precist ty hlody v clanku :-)
1. 11. 2018 16:43
Prečo vadí dlhá 6-tka?
Ak auto nemá problém udržať 140km/h na 6-tke ani v kopci (povedzme že prejde CZ D1 ) čo predpokladám, že by tento motor nemal mať, príde mi prevod optimálny. Je to predsa len rýchlobeh a načo je aby to na diaľnici hučalo a žralo viac ako je treba?
Avatar - lamal
1. 11. 2018 11:40
Re: Zajímavý test
jj suhlas