Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 1.6 EcoBoost 4x2 – Žádná ostuda

Ondřej Chamilla
Diskuze (92)
Ford Kuga druhé generace jsme v testu již měli. Tentokrát jsme však místo plně vybavené čtyřkolky v turbodieselu otestovali základní benzinovou předokolku.

Když si koupíte základní model některého z automobilů, obvykle dostanete vůz bez výbavy s motorem, který se svou silou hodí maximálně pro klidné řidiče. Jenže nyní zde máme nejlevnější Ford Kuga s minimem příplatkových prvků, který předchozí souvětí naprosto popírá. Zajímavý je tento model i proto, že na něj v tuto chvíli dostanete výraznou slevu a jeho cena tak začíná na zajímavých 529 990 Kč. Co za tyto peníze získáte?

V prvé řadě docela velký kus auta. Oproti první generaci narostla Kuga hlavně do délky, což se podepsalo zejména na velikosti zavazadlového prostoru, který i přes nevalný udávaný objem 456 litrů vypadá naživo o mnoho větší. Díky výraznějším linkám se pak auto tváří jako větší stroj než předchůdce.

suv ford testy suv ford testy  

Příplatky jsou u tohoto vozu tři, jedná se o výbavové balíčky a všechny částečně ovlivňují vnější vzhled. Nejvíce sada Style plus, která obsahuje litá sedmnáctipalcová kola, střešní ližiny a tónovaná skla vzadu. V rámci paketu City auto dostalo ještě parkovací čidla vzadu a vnější zrcátka v barvě karoserie s integrovanými blinkry. Poslední je sada Winter, která vedle vyhřívaných předních sedadel a čelního skla zahrnuje rovněž ostřikovače světlometů.

V interiéru mají cestující dostatek prostoru, příliš však nepotěší poměrně úzká a nepohodlná sedadla. Navíc i pozice za volantem se nehledá snadno. Příliš plusových bodů nenasbírala ani samotná palubní deska. Na změť tlačítek imitující mobilní telefon si nejspíše brzy zvyknete, zbytečně mohutné provedení, podivné zvlnění a lacině modře podsvícené displeje se ovšem budou líbit málokomu. Alespoň že je všechno kvalitně sestaveno. Příjemná jsou zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradla. Ocenit je třeba také multifunkční volant v základní výbavě vozu, tady by se třeba Volkswagen mohl poučit.

suv ford testy suv ford testy  

Spíše boost než eco

Pořídit si vůz se základním motorem může u běžné produkce znít jako čin hodný potupy, ne však u Kugy. Agregát 1.6 Ecoboost totiž disponuje solidním výkonem 110 kW a točivým momentem 240 N.m dostupným již od 1600 otáček za minutu. A věřte nebo ne, pro Kugu je to naprosto dostačující jednotka.

V praxi se totiž jedná o motor, který výrazně táhne již pod hranicí 2000 otáček za minutu a přitom nemá plochou charakteristiku, ale jeho výkon s otáčkami i citelně stoupá. Ocenit je potřeba také konzistentní a ne otravně opožděnou reakci na plyn, stejně jako poměrně tichý běh, jež je výrazně příjemnější než u turbodieselů. Automobil přitom dynamicky nezaostává ani za silnějšími kolegy z nabídky. Můžete namítnout, že se na tom výrazně podílí absence pohonu všech kol a budete mít pravdu, i tak je ovšem mohutná Kuga s tímto agregátem až překvapivě hbitá. Svůj podíl na tom má i vzhledem k charakteristice motoru vhodně odstupňovaná převodovka se sice dlouhými, ale přesnými dráhami řazení.

suv ford testy suv ford testy  

Horší je to se spotřebou. Běžná jízda v městském a příměstském provozu znamená odběr zhruba osmi litrů na sto kilometrů, s vyšší rychlostí však spotřeba dále roste. Při 130 km/h motor točí zhruba 2700 otáček za minutu a spotřeba se pohybuje okolo 8,7 litru na sto kilometrů. S narůstající rychlostí či větší zátěží ale apetit motoru dále výrazně roste. Samozřejmě pokud se vydáte na silnici první třídy a pojedete v rámci rychlostních limitů, tak chuť po palivu stáhnete někam k šesti litrům, i tak se však dá namítnout, že downsizovaný motor v takto velikém autě nefunguje. Jenže my s jinou Kugou v této specifikaci jeli již dříve a tam se spotřeba pohybovala výrazně níže, možná tak šlo o vlastnost našeho konkrétního testovacího exempláře s pouhými čtyřmi tisíci najetými kilometry.

Focus na chůdách

Kupovat si SUV s pohonem pouze předních kol může pro mnohé lidi znít skandálně, podle nás to však má smysl. Kupříkladu Ford Kuga stejně nikdy nebude terénní automobil a velká část jeho majitelů vlastně pohon 4x4 reálně ani nepotřebuje. Výhodou této specifikace je, že i když s sebou nevozíte kilogramy součástek zadního pohonu navíc, máte stále zvýšený automobil, který bez problémů zvládne rozbitou polní cestu. Majitelé by pak mohli také ocenit skutečnost, že díky vysokému profilu pneumatik nemusejí dávat zvýšený pozor při parkování – na obrubník člověk může najet bez strachu o kola.

Lidová poučka říká, že Fordy jsou automobily, které dobře jezdí a příjemně se řídí. Platí to i pro Kugu? My říkáme, že zcela jistě ano. Za volantem sice sedíte vysoko a víte, že máte kolem sebe veliký kus auta, v nájezdu do zatáčky je však Kuga příjemně lehkonohá, přesná a nijak přehnaně se nenaklání. Dobrému dojmu pak pomáhá i chvalitebné řízení, které se snaží informovat o tom, co se děje pod koly.

suv ford testy suv ford testy  

Tohle SUV můžete vodit zatáčkami jako nadprůměrně jezdící kombi – velmi přesně, jemně a bez nechtěného dramatu. Nastavení podvozku je pak typicky německé – automobil jasně kopíruje povrch cesty a je velmi tuhý. Nečekejte plavnost, ale ani nekontrolované pohyby karoserie. Přitom však jízda není prkenná a tlumiče se slušně vyrovnávají s nerovnostmi. Jedná se tak o milý kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem.

A co pohon jenom dvou kol? Pokud na jedničku sešlápnete plyn na podlahu, může se vám stát, že překonáte přilnavost předních pneumatik a ucítíte přenos točivého momentu do volantu. To však říká mnohé hlavně o síle motoru a pneumatikách s hrubším vzorkem, než o nutnosti vlastnit pohon všech kol. Samozřejmě v ostře projížděných zatáčkách ucítíte prokluz odlehčené vnitřní pneumatiky, jenže takhle bude s SUV jezdit minimum lidí. My tedy říkáme, že nám chybějící kloubový hřídel výrazně nevadil. Pokud máte takovýto vůz pouze na jezdění po městě a občasné výlety, pak si po čtyřkolce zastesknete jenom ve dnech třeskuté sněhové vánice.

Závěr

Díky cenovému zvýhodnění, poctivé pohonné jednotce, skvělému podvozku a solidní základní výbavě je nejlevnější Kuga až překvapivě schopným vozem. I s příplatky za užitečné věci se vejdete do šesti set tisíc korun a přitom máte svižné, dobře jezdící a poměrně atraktivní rodinné auto. Jenom spotřeba je trochu vyšší a neoslovilo nás ani provedení palubní desky. Jinak se však tomuto Fordu v rámci třídy nedá nic zásadního vyčíst.

Nejlevnější verze modelu 529.990 Kč (1.6 EcoBoost Trend/110 kW)
Základ s testovaným motorem 529.990 Kč (1.6 EcoBoost Trend/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 575.990 Kč (1.6 EcoBoost Trend/110 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Silný a kultivovaný motor
  • Příznivá základní cena
  • Prostorný, dobře zpracovaný interiér
  • Solidní standardní výbava

Minusy

  • Vyšší spotřeba naturalu
  • Mohutná palubní deska
  • Slabší svit dálkových světlometů

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (92)
Ford Kuga 1.6 EcoBoost 4x2
Cena základní sestavy 529 990 Kč
Výbava základní sestavy ESP, sedm airbagů, plechová 17" kola s kryty, poloautomatická kimatizace, stereorádio/CD s 3,5" barevným displejem, šest reproduktorů, přehrávač MP3, palubní počítač s informačním systémem ECOmode, přední mlhovky, denní svícení, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, startovací tlačítko - bezklíčové startování, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, sportovní přední sedadla, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou, kožený multifunkční volant, středová konzola s posuvnou loketní opěrkou, chromovaná lišta pod linií bočních oken, dvě chromované koncovky výfuku, bezzátkový systém doplňování paliva Easy-Fuel atd. Kč
Cena testované sestavy 575 990 Kč
Výbava testované sestavy Paket Winter (+12.000,-), Paket Style Plus (+27.000,-), Paket City (+7.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 5.6 / 6.6
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 456 / 1653
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 520
Rozměr pneu: 235/55 R17
Ford Kuga 1.6 EcoBoost 4x2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4524
b) šířka (mm): 1838
c) výška (mm): 1701
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1562
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 6. 2014 16:47
Re: predaje kugy hovoria za vsetko
Samozřejmě, že to jde. Ne na každé trase, ale jde.
25. 6. 2014 16:00
Re: Spotřeba?
>:D
25. 6. 2014 15:58
Re: Spotřeba?
Ale na průměr Kugy už zapomněl. Navíc si nejsem jistý, jestli jsou to všechno předokolky.
Avatar - Atlis
25. 6. 2014 01:59
Re: Kuga dospěla
Tiez si myslim, ze nova Kuga je fajn a je to urcite celkovo lepsie auto ako prva generacia.

Ta mala snad iba jedinu vyhodu... dvaajpollitrovy patvalec. :-)
25. 6. 2014 00:15
Re: Spotřeba?
Kdyz do toho jeste montovavali petivalec, tak testeri jezdili za 10-11.