Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

 
 
22.8. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vyzkoušeli jsme podle údajů výrobce nejúspornější verzi modernizovaného Fordu Transit. Nese označení Econetic.

Spořivé provedení Econetic nejsou u Fordu ničím novým a kromě užitkových verzí je najdeme také u osobního Focusu a Mondea. V hlavních rysech jde o technologii kombinující několik úsporných prvků. Patří mezi ně Eco Pack, který sdružuje systém Start- Stop a omezovač rychlosti na 110 km/h. Dále jsme zaznamenali například pneumatiky se sníženým valivým odporem Conti Vanco Eco.

Úspora až 8,5 procenta

Výrobce slibuje nižší spotřebu paliva ve srovnání s běžným předchozím modelem až o 8,5 procenta. Velký podíl na této deklarované hodnotě má zavedení šestistupňové převodovky pro všechny motory. Dřívější provedení s nejslabším motorem si muselo vystačit s pěti stupni vpřed a při dálničním tempu agregát používal zbytečně vysoké otáčky.

Nejmenší verze furgonu s motorem 2.2 TDCi/74 kW naopak používala dlouhý stálý převod a šestku navíc. Ve výsledku to přineslo úctyhodných 1500 ot./min při tempu 100 km/h.

Během jízdy na omezovači (cca 114 km/h na tachometru) ukazovala ručka otáčkoměru na číslici 1650 ot./ /min, a tedy z hlediska spotřeby ideální pozici. Modernizovaný čtyřválec 2.2 TDCi s dlouhým zdvihem 94,6 mm podával slušný točivý moment 310 N.m již od 1300/min, tedy i na šestý převodový stupeň zůstávala rezerva pro pokles otáček v mírném stoupání. To však muselo být opravdu jen jemné, v příkřejším svahu bylo třeba jít minimálně o jeden převodový stupeň výše.

Dlouhý převod v reálu

Nikdo nemusel dlouho bádat, aby přišel na to, že dlouhý stálý převod přináší při vyšší rychlosti nižší otáčky motoru, menší třecí ztráty a nespornou úsporu paliva. Využití této znalosti je však omezené možnostmi a schopnostmi motoru. Komu se před několika lety zdálo, že by 2,2litrový turbodiesel nabízel maximum točivého momentu už od 1300 ot./min? Robustní šesti či osmiválce toto již před desetiletím zvládaly, ale pro čtyřválce běžně pracující v osobních vozech se to jevilo téměř nemožným. Posun ve vstřikovací technice, zvýšení tlaků a zvětšení počtu otvorů se zmenšením jejich průměru, rychlé piezoelektrické ovládání vstřikovačů a další úpravy dokázaly přesunout tvar křivky točivého momentu z desetilitrových šestiválců na dvou až třílitrové čtyřválce.

Test spotřeby

Transit Econetic 280 byl naložen zkušební zátěží 400 kg. Nejraději bychom obvyklou testovací trasu zaměnili výhradně za dálnici, protože na ní si motor jen broukal a dodávka uháněla jako vítr. Je fakt, že před příchodem stoupání na rychlostní silnici R10 v okolí Brandýsa nad Labem jsme již předem tiskli plynový pedál až k podlaze, abychom přibližně půlkilometrové stoupání vyjeli na šestku. Spotřeba v kombinovaném okruhu se nakonec zastavila na hodnotě 7,2 l/100 km, přičemž jsme poctivě dodržovali optimální okamžiky řazení a zásady defenzivní jízdy. Když jsme si však uvědomili, že transit vezl včetně posádky téměř půl tuny, museli jsme mu v duchu gratulovat.

Významné drobnosti

Na ekonomičtějším provozu modernizovaného transitu mělo příznivý vliv několik drobností. Jednu z nich tvořilo rekuperační dobíjení akumulátoru, které je vhodným doplňkem systému Start-Stop. Ten zahřátý motor neuvádí v činnost klasicky startérem, ale klínovým řemenem od alternátoru. Díky tomu dochází k velmi rychlému spuštění pohonné jednotky a Ford tuto funkci nazývá Stall Recovery. Přesto dochází k velkému odběru elektřiny z akumulátoru, a proto je žádoucí dobíjet jej pokud možno bez dalších nároků na palivo. Transit využívá rekuperace elektrické energie z kinetické tehdy, když řidič se zařazeným rychlostním stupněm sundá nohu z plynového pedálu. Dalším přínosným prvkem je zpřesnění recirkulace výfukových plynů. Nově je řízena elektricky a dovoluje stanovit množství spálených plynů pro každý válec zvlášť.

Dvě verze

Econetic lze pořídit buď jako testovaný model 280, nebo s dlouhým rozvorem, střední výškou a motorem 2.2 TDCi/92 kW. Výhoda Econetiku spočívá ve standardním zařazení Eco Packu, přičemž omezovač rychlosti i Start/Stop systém lze stiskem tlačítka Eco vypnout. Kdo by chtěl ušít na řidiče úsporná opatření a zvolil by Eco Pack k běžné verzi (+3050 Kč bez DPH), nebude mít možnost jej vypnout. Econetic navíc získal i palubní počítač a zdvojený akumulátor, přičemž celkový příplatek proti běžné verzi činí 14 500 korun bez daně.

Bohaté vybavení

Již základní stupeň Leader zahrnuje bezpečnostní systémy ABS s EBD a stabilizaci ESP. Do standardu také patří elektricky vyhřívané přední sklo, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání a elektrické stahování předních oken. Komfortu řidiče napomáhá výškově stavitelné sedadlo. Econetic je k dostání s úrovní výbavy Base, která proti úvodní verzi Leader přidává rádio Ford 6000 s CD přehrávačem. Majitelé starších transitů se mohou při výměně za nový těšit na dvanáctiletou záruku proti prorezivění.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 74/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 310/1300
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,55
Emise CO2 (g/km) 173
D/š/v (mm) 4863/1974/1989
Rozvor (mm) 3000
Přední převis (mm) 933
Zadní převis (mm) 997
Celková hmotnost (kg) 2840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 6,6
D/š/v nákladového prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm) 1390
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Objem nádrže paliva(l) 80
Cena (Kč bez DPH) 510 900

HODNOCENÍ
PlusyÚsporný motor
 Šestistupňová převodovka
 12 let ručení proti prorezivění
MinusyVolant bez nastavení polohy
 Podprůměrný výkon 74 kW
Výsledná známka 2+
Transit Econetic se osvědčil velmi nízkou spotřebu, ale za cenu mimořádně dlouhých převodů a nutnosti řadit do menších stoupání.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Soud s dalším vybrzďovačem. A další hloupá výmluva Soud s dalším vybrzďovačem. A další hloupá výmluva

Muž, který podle obžaloby "vybrzďoval" v Praze na dálnici…

Čím před půlstoletím vábil Ford na model Transit? Podívejte se na dobovou reklamu Čím před půlstoletím vábil Ford na model Transit? Podívejte se na dobovou reklamu

Lehký užitkový vůz je v nabídce Modrého oválu již více…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Dnes 19:00

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Dortmund dal šest gólů a dál vede ligu. Hoffenheim porazil Schalke

SESTŘIHY: Dortmund dal šest gólů a dál vede ligu.…

Fotbalisté Hoffenheimu s Pavlem Kadeřábkem v sestavě porazili v šestém kole německé ligy Schalke 2:0 a posunuli…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala v Plzni

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…