reklama


Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

 
 

Vyzkoušeli jsme podle údajů výrobce nejúspornější verzi modernizovaného Fordu Transit. Nese označení Econetic.

Spořivé provedení Econetic nejsou u Fordu ničím novým a kromě užitkových verzí je najdeme také u osobního Focusu a Mondea. V hlavních rysech jde o technologii kombinující několik úsporných prvků. Patří mezi ně Eco Pack, který sdružuje systém Start- Stop a omezovač rychlosti na 110 km/h. Dále jsme zaznamenali například pneumatiky se sníženým valivým odporem Conti Vanco Eco.

Úspora až 8,5 procenta

Výrobce slibuje nižší spotřebu paliva ve srovnání s běžným předchozím modelem až o 8,5 procenta. Velký podíl na této deklarované hodnotě má zavedení šestistupňové převodovky pro všechny motory. Dřívější provedení s nejslabším motorem si muselo vystačit s pěti stupni vpřed a při dálničním tempu agregát používal zbytečně vysoké otáčky.

Nejmenší verze furgonu s motorem 2.2 TDCi/74 kW naopak používala dlouhý stálý převod a šestku navíc. Ve výsledku to přineslo úctyhodných 1500 ot./min při tempu 100 km/h.

Během jízdy na omezovači (cca 114 km/h na tachometru) ukazovala ručka otáčkoměru na číslici 1650 ot./ /min, a tedy z hlediska spotřeby ideální pozici. Modernizovaný čtyřválec 2.2 TDCi s dlouhým zdvihem 94,6 mm podával slušný točivý moment 310 N.m již od 1300/min, tedy i na šestý převodový stupeň zůstávala rezerva pro pokles otáček v mírném stoupání. To však muselo být opravdu jen jemné, v příkřejším svahu bylo třeba jít minimálně o jeden převodový stupeň výše.

Dlouhý převod v reálu

Nikdo nemusel dlouho bádat, aby přišel na to, že dlouhý stálý převod přináší při vyšší rychlosti nižší otáčky motoru, menší třecí ztráty a nespornou úsporu paliva. Využití této znalosti je však omezené možnostmi a schopnostmi motoru. Komu se před několika lety zdálo, že by 2,2litrový turbodiesel nabízel maximum točivého momentu už od 1300 ot./min? Robustní šesti či osmiválce toto již před desetiletím zvládaly, ale pro čtyřválce běžně pracující v osobních vozech se to jevilo téměř nemožným. Posun ve vstřikovací technice, zvýšení tlaků a zvětšení počtu otvorů se zmenšením jejich průměru, rychlé piezoelektrické ovládání vstřikovačů a další úpravy dokázaly přesunout tvar křivky točivého momentu z desetilitrových šestiválců na dvou až třílitrové čtyřválce.

Test spotřeby

Transit Econetic 280 byl naložen zkušební zátěží 400 kg. Nejraději bychom obvyklou testovací trasu zaměnili výhradně za dálnici, protože na ní si motor jen broukal a dodávka uháněla jako vítr. Je fakt, že před příchodem stoupání na rychlostní silnici R10 v okolí Brandýsa nad Labem jsme již předem tiskli plynový pedál až k podlaze, abychom přibližně půlkilometrové stoupání vyjeli na šestku. Spotřeba v kombinovaném okruhu se nakonec zastavila na hodnotě 7,2 l/100 km, přičemž jsme poctivě dodržovali optimální okamžiky řazení a zásady defenzivní jízdy. Když jsme si však uvědomili, že transit vezl včetně posádky téměř půl tuny, museli jsme mu v duchu gratulovat.

Významné drobnosti

Na ekonomičtějším provozu modernizovaného transitu mělo příznivý vliv několik drobností. Jednu z nich tvořilo rekuperační dobíjení akumulátoru, které je vhodným doplňkem systému Start-Stop. Ten zahřátý motor neuvádí v činnost klasicky startérem, ale klínovým řemenem od alternátoru. Díky tomu dochází k velmi rychlému spuštění pohonné jednotky a Ford tuto funkci nazývá Stall Recovery. Přesto dochází k velkému odběru elektřiny z akumulátoru, a proto je žádoucí dobíjet jej pokud možno bez dalších nároků na palivo. Transit využívá rekuperace elektrické energie z kinetické tehdy, když řidič se zařazeným rychlostním stupněm sundá nohu z plynového pedálu. Dalším přínosným prvkem je zpřesnění recirkulace výfukových plynů. Nově je řízena elektricky a dovoluje stanovit množství spálených plynů pro každý válec zvlášť.

Dvě verze

Econetic lze pořídit buď jako testovaný model 280, nebo s dlouhým rozvorem, střední výškou a motorem 2.2 TDCi/92 kW. Výhoda Econetiku spočívá ve standardním zařazení Eco Packu, přičemž omezovač rychlosti i Start/Stop systém lze stiskem tlačítka Eco vypnout. Kdo by chtěl ušít na řidiče úsporná opatření a zvolil by Eco Pack k běžné verzi (+3050 Kč bez DPH), nebude mít možnost jej vypnout. Econetic navíc získal i palubní počítač a zdvojený akumulátor, přičemž celkový příplatek proti běžné verzi činí 14 500 korun bez daně.

Bohaté vybavení

Již základní stupeň Leader zahrnuje bezpečnostní systémy ABS s EBD a stabilizaci ESP. Do standardu také patří elektricky vyhřívané přední sklo, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání a elektrické stahování předních oken. Komfortu řidiče napomáhá výškově stavitelné sedadlo. Econetic je k dostání s úrovní výbavy Base, která proti úvodní verzi Leader přidává rádio Ford 6000 s CD přehrávačem. Majitelé starších transitů se mohou při výměně za nový těšit na dvanáctiletou záruku proti prorezivění.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 74/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 310/1300
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,55
Emise CO2 (g/km) 173
D/š/v (mm) 4863/1974/1989
Rozvor (mm) 3000
Přední převis (mm) 933
Zadní převis (mm) 997
Celková hmotnost (kg) 2840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 6,6
D/š/v nákladového prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm) 1390
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Objem nádrže paliva(l) 80
Cena (Kč bez DPH) 510 900

HODNOCENÍ
PlusyÚsporný motor
 Šestistupňová převodovka
 12 let ručení proti prorezivění
MinusyVolant bez nastavení polohy
 Podprůměrný výkon 74 kW
Výsledná známka 2+
Transit Econetic se osvědčil velmi nízkou spotřebu, ale za cenu mimořádně dlouhých převodů a nutnosti řadit do menších stoupání.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 




Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už…

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových…

 



 
Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Dnes 15:55

Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama