Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

 
 
22.8. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vyzkoušeli jsme podle údajů výrobce nejúspornější verzi modernizovaného Fordu Transit. Nese označení Econetic.

Spořivé provedení Econetic nejsou u Fordu ničím novým a kromě užitkových verzí je najdeme také u osobního Focusu a Mondea. V hlavních rysech jde o technologii kombinující několik úsporných prvků. Patří mezi ně Eco Pack, který sdružuje systém Start- Stop a omezovač rychlosti na 110 km/h. Dále jsme zaznamenali například pneumatiky se sníženým valivým odporem Conti Vanco Eco.

Úspora až 8,5 procenta

Výrobce slibuje nižší spotřebu paliva ve srovnání s běžným předchozím modelem až o 8,5 procenta. Velký podíl na této deklarované hodnotě má zavedení šestistupňové převodovky pro všechny motory. Dřívější provedení s nejslabším motorem si muselo vystačit s pěti stupni vpřed a při dálničním tempu agregát používal zbytečně vysoké otáčky.

Nejmenší verze furgonu s motorem 2.2 TDCi/74 kW naopak používala dlouhý stálý převod a šestku navíc. Ve výsledku to přineslo úctyhodných 1500 ot./min při tempu 100 km/h.

Během jízdy na omezovači (cca 114 km/h na tachometru) ukazovala ručka otáčkoměru na číslici 1650 ot./ /min, a tedy z hlediska spotřeby ideální pozici. Modernizovaný čtyřválec 2.2 TDCi s dlouhým zdvihem 94,6 mm podával slušný točivý moment 310 N.m již od 1300/min, tedy i na šestý převodový stupeň zůstávala rezerva pro pokles otáček v mírném stoupání. To však muselo být opravdu jen jemné, v příkřejším svahu bylo třeba jít minimálně o jeden převodový stupeň výše.

Dlouhý převod v reálu

Nikdo nemusel dlouho bádat, aby přišel na to, že dlouhý stálý převod přináší při vyšší rychlosti nižší otáčky motoru, menší třecí ztráty a nespornou úsporu paliva. Využití této znalosti je však omezené možnostmi a schopnostmi motoru. Komu se před několika lety zdálo, že by 2,2litrový turbodiesel nabízel maximum točivého momentu už od 1300 ot./min? Robustní šesti či osmiválce toto již před desetiletím zvládaly, ale pro čtyřválce běžně pracující v osobních vozech se to jevilo téměř nemožným. Posun ve vstřikovací technice, zvýšení tlaků a zvětšení počtu otvorů se zmenšením jejich průměru, rychlé piezoelektrické ovládání vstřikovačů a další úpravy dokázaly přesunout tvar křivky točivého momentu z desetilitrových šestiválců na dvou až třílitrové čtyřválce.

Test spotřeby

Transit Econetic 280 byl naložen zkušební zátěží 400 kg. Nejraději bychom obvyklou testovací trasu zaměnili výhradně za dálnici, protože na ní si motor jen broukal a dodávka uháněla jako vítr. Je fakt, že před příchodem stoupání na rychlostní silnici R10 v okolí Brandýsa nad Labem jsme již předem tiskli plynový pedál až k podlaze, abychom přibližně půlkilometrové stoupání vyjeli na šestku. Spotřeba v kombinovaném okruhu se nakonec zastavila na hodnotě 7,2 l/100 km, přičemž jsme poctivě dodržovali optimální okamžiky řazení a zásady defenzivní jízdy. Když jsme si však uvědomili, že transit vezl včetně posádky téměř půl tuny, museli jsme mu v duchu gratulovat.

Významné drobnosti

Na ekonomičtějším provozu modernizovaného transitu mělo příznivý vliv několik drobností. Jednu z nich tvořilo rekuperační dobíjení akumulátoru, které je vhodným doplňkem systému Start-Stop. Ten zahřátý motor neuvádí v činnost klasicky startérem, ale klínovým řemenem od alternátoru. Díky tomu dochází k velmi rychlému spuštění pohonné jednotky a Ford tuto funkci nazývá Stall Recovery. Přesto dochází k velkému odběru elektřiny z akumulátoru, a proto je žádoucí dobíjet jej pokud možno bez dalších nároků na palivo. Transit využívá rekuperace elektrické energie z kinetické tehdy, když řidič se zařazeným rychlostním stupněm sundá nohu z plynového pedálu. Dalším přínosným prvkem je zpřesnění recirkulace výfukových plynů. Nově je řízena elektricky a dovoluje stanovit množství spálených plynů pro každý válec zvlášť.

Dvě verze

Econetic lze pořídit buď jako testovaný model 280, nebo s dlouhým rozvorem, střední výškou a motorem 2.2 TDCi/92 kW. Výhoda Econetiku spočívá ve standardním zařazení Eco Packu, přičemž omezovač rychlosti i Start/Stop systém lze stiskem tlačítka Eco vypnout. Kdo by chtěl ušít na řidiče úsporná opatření a zvolil by Eco Pack k běžné verzi (+3050 Kč bez DPH), nebude mít možnost jej vypnout. Econetic navíc získal i palubní počítač a zdvojený akumulátor, přičemž celkový příplatek proti běžné verzi činí 14 500 korun bez daně.

Bohaté vybavení

Již základní stupeň Leader zahrnuje bezpečnostní systémy ABS s EBD a stabilizaci ESP. Do standardu také patří elektricky vyhřívané přední sklo, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání a elektrické stahování předních oken. Komfortu řidiče napomáhá výškově stavitelné sedadlo. Econetic je k dostání s úrovní výbavy Base, která proti úvodní verzi Leader přidává rádio Ford 6000 s CD přehrávačem. Majitelé starších transitů se mohou při výměně za nový těšit na dvanáctiletou záruku proti prorezivění.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 74/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 310/1300
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,55
Emise CO2 (g/km) 173
D/š/v (mm) 4863/1974/1989
Rozvor (mm) 3000
Přední převis (mm) 933
Zadní převis (mm) 997
Celková hmotnost (kg) 2840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 6,6
D/š/v nákladového prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm) 1390
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Objem nádrže paliva(l) 80
Cena (Kč bez DPH) 510 900

HODNOCENÍ
PlusyÚsporný motor
 Šestistupňová převodovka
 12 let ručení proti prorezivění
MinusyVolant bez nastavení polohy
 Podprůměrný výkon 74 kW
Výsledná známka 2+
Transit Econetic se osvědčil velmi nízkou spotřebu, ale za cenu mimořádně dlouhých převodů a nutnosti řadit do menších stoupání.

Spolupracujeme s TipCars.com
Co se státní půjčkou na bydlení? V Praze si toho za ni moc nepořídíte Co se státní půjčkou na bydlení? V Praze si toho za ni moc nepořídíte

Stát vyčlenil 650 milionů korun na státní půjčky na…

Transakce za miliardy. NN kupuje české a slovenské aktivity pojišťovny Aegon Transakce za miliardy. NN kupuje české a slovenské aktivity pojišťovny Aegon

Nizozemská pojišťovna Aegon prodá své společnosti v Česku…

Náš člověk v Itálii: Zlatonosné italské dálnice Náš člověk v Itálii: Zlatonosné italské dálnice

Zřícení mostu Morandi na dálnici A10 přijde…

Většina klubů v anglické Premier League by vydělala i s prázdnými stadiony, tvrdí studie Většina klubů v anglické Premier League by vydělala i s prázdnými stadiony, tvrdí studie

Některé kluby v nejvyšší anglické soutěži Premier League…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC

Modernizovaný Ford Transit Custom se dočkal úprav, které…

Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace? Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace?

Ford inovoval svoji druhou největší řadu užitkových…

 



 
Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Dnes 08:00

Poslední a v pořadí třetí generace Toyoty MR2 poprvé přinesla zcela otevřenou karoserii typu spider, designéři se tak trochu shlédli v Porsche. Otázkou je, zda i tak jezdí.




Blesk.cz

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

Žralok připlul ke břehům dalšího dovolenkového ráje Čechů. Vyděsil turisty na Krétě

Žralok připlul ke břehům dalšího dovolenkového ráje…

Žralok připlaval až k pobřeží řecké pláže Plakias, která se nachází u turisty oblíbeného města Rethymnon na…

 

iSport.cz

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík chce zlato z olympiády

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík…

Už více než čtyři měsíce utekly ode dne tragické nehody autobusu kanadského hokejového týmu Humboldt Broncos.…

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub raději řeší posily

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub…

Největší soupeři vesele sčítají body, Zbrojovka inkasované góly. Favorit FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY vstoupil do nové…

 

Reflex.cz

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat zprávy, byl redaktor televize, cítil to jako povinnost

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…

Vyskočí z letadla a řítí se vpřed rychlostí formule 1. Podívejte se, jak se létá na wingsuitu

Vyskočí z letadla a řítí se vpřed rychlostí formule…

Wingsuit se dá nejjednodušeji popsat tak, že v něm parašutista při letu ve vzduchu připomíná vakoveverku. Nebo…