Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

 
 
22.8. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vyzkoušeli jsme podle údajů výrobce nejúspornější verzi modernizovaného Fordu Transit. Nese označení Econetic.

Spořivé provedení Econetic nejsou u Fordu ničím novým a kromě užitkových verzí je najdeme také u osobního Focusu a Mondea. V hlavních rysech jde o technologii kombinující několik úsporných prvků. Patří mezi ně Eco Pack, který sdružuje systém Start- Stop a omezovač rychlosti na 110 km/h. Dále jsme zaznamenali například pneumatiky se sníženým valivým odporem Conti Vanco Eco.

Úspora až 8,5 procenta

Výrobce slibuje nižší spotřebu paliva ve srovnání s běžným předchozím modelem až o 8,5 procenta. Velký podíl na této deklarované hodnotě má zavedení šestistupňové převodovky pro všechny motory. Dřívější provedení s nejslabším motorem si muselo vystačit s pěti stupni vpřed a při dálničním tempu agregát používal zbytečně vysoké otáčky.

Nejmenší verze furgonu s motorem 2.2 TDCi/74 kW naopak používala dlouhý stálý převod a šestku navíc. Ve výsledku to přineslo úctyhodných 1500 ot./min při tempu 100 km/h.

Během jízdy na omezovači (cca 114 km/h na tachometru) ukazovala ručka otáčkoměru na číslici 1650 ot./ /min, a tedy z hlediska spotřeby ideální pozici. Modernizovaný čtyřválec 2.2 TDCi s dlouhým zdvihem 94,6 mm podával slušný točivý moment 310 N.m již od 1300/min, tedy i na šestý převodový stupeň zůstávala rezerva pro pokles otáček v mírném stoupání. To však muselo být opravdu jen jemné, v příkřejším svahu bylo třeba jít minimálně o jeden převodový stupeň výše.

Dlouhý převod v reálu

Nikdo nemusel dlouho bádat, aby přišel na to, že dlouhý stálý převod přináší při vyšší rychlosti nižší otáčky motoru, menší třecí ztráty a nespornou úsporu paliva. Využití této znalosti je však omezené možnostmi a schopnostmi motoru. Komu se před několika lety zdálo, že by 2,2litrový turbodiesel nabízel maximum točivého momentu už od 1300 ot./min? Robustní šesti či osmiválce toto již před desetiletím zvládaly, ale pro čtyřválce běžně pracující v osobních vozech se to jevilo téměř nemožným. Posun ve vstřikovací technice, zvýšení tlaků a zvětšení počtu otvorů se zmenšením jejich průměru, rychlé piezoelektrické ovládání vstřikovačů a další úpravy dokázaly přesunout tvar křivky točivého momentu z desetilitrových šestiválců na dvou až třílitrové čtyřválce.

Test spotřeby

Transit Econetic 280 byl naložen zkušební zátěží 400 kg. Nejraději bychom obvyklou testovací trasu zaměnili výhradně za dálnici, protože na ní si motor jen broukal a dodávka uháněla jako vítr. Je fakt, že před příchodem stoupání na rychlostní silnici R10 v okolí Brandýsa nad Labem jsme již předem tiskli plynový pedál až k podlaze, abychom přibližně půlkilometrové stoupání vyjeli na šestku. Spotřeba v kombinovaném okruhu se nakonec zastavila na hodnotě 7,2 l/100 km, přičemž jsme poctivě dodržovali optimální okamžiky řazení a zásady defenzivní jízdy. Když jsme si však uvědomili, že transit vezl včetně posádky téměř půl tuny, museli jsme mu v duchu gratulovat.

Významné drobnosti

Na ekonomičtějším provozu modernizovaného transitu mělo příznivý vliv několik drobností. Jednu z nich tvořilo rekuperační dobíjení akumulátoru, které je vhodným doplňkem systému Start-Stop. Ten zahřátý motor neuvádí v činnost klasicky startérem, ale klínovým řemenem od alternátoru. Díky tomu dochází k velmi rychlému spuštění pohonné jednotky a Ford tuto funkci nazývá Stall Recovery. Přesto dochází k velkému odběru elektřiny z akumulátoru, a proto je žádoucí dobíjet jej pokud možno bez dalších nároků na palivo. Transit využívá rekuperace elektrické energie z kinetické tehdy, když řidič se zařazeným rychlostním stupněm sundá nohu z plynového pedálu. Dalším přínosným prvkem je zpřesnění recirkulace výfukových plynů. Nově je řízena elektricky a dovoluje stanovit množství spálených plynů pro každý válec zvlášť.

Dvě verze

Econetic lze pořídit buď jako testovaný model 280, nebo s dlouhým rozvorem, střední výškou a motorem 2.2 TDCi/92 kW. Výhoda Econetiku spočívá ve standardním zařazení Eco Packu, přičemž omezovač rychlosti i Start/Stop systém lze stiskem tlačítka Eco vypnout. Kdo by chtěl ušít na řidiče úsporná opatření a zvolil by Eco Pack k běžné verzi (+3050 Kč bez DPH), nebude mít možnost jej vypnout. Econetic navíc získal i palubní počítač a zdvojený akumulátor, přičemž celkový příplatek proti běžné verzi činí 14 500 korun bez daně.

Bohaté vybavení

Již základní stupeň Leader zahrnuje bezpečnostní systémy ABS s EBD a stabilizaci ESP. Do standardu také patří elektricky vyhřívané přední sklo, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání a elektrické stahování předních oken. Komfortu řidiče napomáhá výškově stavitelné sedadlo. Econetic je k dostání s úrovní výbavy Base, která proti úvodní verzi Leader přidává rádio Ford 6000 s CD přehrávačem. Majitelé starších transitů se mohou při výměně za nový těšit na dvanáctiletou záruku proti prorezivění.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 74/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 310/1300
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,55
Emise CO2 (g/km) 173
D/š/v (mm) 4863/1974/1989
Rozvor (mm) 3000
Přední převis (mm) 933
Zadní převis (mm) 997
Celková hmotnost (kg) 2840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 6,6
D/š/v nákladového prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm) 1390
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Objem nádrže paliva(l) 80
Cena (Kč bez DPH) 510 900

HODNOCENÍ
PlusyÚsporný motor
 Šestistupňová převodovka
 12 let ručení proti prorezivění
MinusyVolant bez nastavení polohy
 Podprůměrný výkon 74 kW
Výsledná známka 2+
Transit Econetic se osvědčil velmi nízkou spotřebu, ale za cenu mimořádně dlouhých převodů a nutnosti řadit do menších stoupání.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy

Skupině Pražská energetika (PRE), která je třetím…

Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy? Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy?

Praha je v rámci zemí Evropské unie a dalších zemí Evropy…

Nákup izraelských radarů za miliardy šetří policie, inspekce našla závažné nálezy Nákup izraelských radarů za miliardy šetří policie, inspekce našla závažné nálezy

V souvislosti se zakázkou na mobilní radary za několik…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC

Modernizovaný Ford Transit Custom se dočkal úprav, které…

Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace? Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace?

Ford inovoval svoji druhou největší řadu užitkových…

 



 
Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Kolik stojí omlazená Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Dnes 14:30

Omlazená Fabia se veřejnosti ukázala na ženevském výstavišti, až nyní se ale dozvídáme české cenovky.




Blesk.cz

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky? Felix s ní do poslední chvíle nebyl...

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky?…

Dagmar Patrasová (62) si prošla během víkendu peklem, jaké pochopí jen pejskař. Herčka totiž musela nechat…

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat křesťana než muslima. Chce proto dál zpřísnit zákony

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat…

Dánsko bylo dlouhou dobu považováno za velmi tolerantní společnost, která dokáže poměrně důmyslným systémem…