Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

Test: Ford Transit 280 Econetic Base - Úsporňák

 
 
22.8. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vyzkoušeli jsme podle údajů výrobce nejúspornější verzi modernizovaného Fordu Transit. Nese označení Econetic.

Spořivé provedení Econetic nejsou u Fordu ničím novým a kromě užitkových verzí je najdeme také u osobního Focusu a Mondea. V hlavních rysech jde o technologii kombinující několik úsporných prvků. Patří mezi ně Eco Pack, který sdružuje systém Start- Stop a omezovač rychlosti na 110 km/h. Dále jsme zaznamenali například pneumatiky se sníženým valivým odporem Conti Vanco Eco.

Úspora až 8,5 procenta

Výrobce slibuje nižší spotřebu paliva ve srovnání s běžným předchozím modelem až o 8,5 procenta. Velký podíl na této deklarované hodnotě má zavedení šestistupňové převodovky pro všechny motory. Dřívější provedení s nejslabším motorem si muselo vystačit s pěti stupni vpřed a při dálničním tempu agregát používal zbytečně vysoké otáčky.

Nejmenší verze furgonu s motorem 2.2 TDCi/74 kW naopak používala dlouhý stálý převod a šestku navíc. Ve výsledku to přineslo úctyhodných 1500 ot./min při tempu 100 km/h.

Během jízdy na omezovači (cca 114 km/h na tachometru) ukazovala ručka otáčkoměru na číslici 1650 ot./ /min, a tedy z hlediska spotřeby ideální pozici. Modernizovaný čtyřválec 2.2 TDCi s dlouhým zdvihem 94,6 mm podával slušný točivý moment 310 N.m již od 1300/min, tedy i na šestý převodový stupeň zůstávala rezerva pro pokles otáček v mírném stoupání. To však muselo být opravdu jen jemné, v příkřejším svahu bylo třeba jít minimálně o jeden převodový stupeň výše.

Dlouhý převod v reálu

Nikdo nemusel dlouho bádat, aby přišel na to, že dlouhý stálý převod přináší při vyšší rychlosti nižší otáčky motoru, menší třecí ztráty a nespornou úsporu paliva. Využití této znalosti je však omezené možnostmi a schopnostmi motoru. Komu se před několika lety zdálo, že by 2,2litrový turbodiesel nabízel maximum točivého momentu už od 1300 ot./min? Robustní šesti či osmiválce toto již před desetiletím zvládaly, ale pro čtyřválce běžně pracující v osobních vozech se to jevilo téměř nemožným. Posun ve vstřikovací technice, zvýšení tlaků a zvětšení počtu otvorů se zmenšením jejich průměru, rychlé piezoelektrické ovládání vstřikovačů a další úpravy dokázaly přesunout tvar křivky točivého momentu z desetilitrových šestiválců na dvou až třílitrové čtyřválce.

Test spotřeby

Transit Econetic 280 byl naložen zkušební zátěží 400 kg. Nejraději bychom obvyklou testovací trasu zaměnili výhradně za dálnici, protože na ní si motor jen broukal a dodávka uháněla jako vítr. Je fakt, že před příchodem stoupání na rychlostní silnici R10 v okolí Brandýsa nad Labem jsme již předem tiskli plynový pedál až k podlaze, abychom přibližně půlkilometrové stoupání vyjeli na šestku. Spotřeba v kombinovaném okruhu se nakonec zastavila na hodnotě 7,2 l/100 km, přičemž jsme poctivě dodržovali optimální okamžiky řazení a zásady defenzivní jízdy. Když jsme si však uvědomili, že transit vezl včetně posádky téměř půl tuny, museli jsme mu v duchu gratulovat.

Významné drobnosti

Na ekonomičtějším provozu modernizovaného transitu mělo příznivý vliv několik drobností. Jednu z nich tvořilo rekuperační dobíjení akumulátoru, které je vhodným doplňkem systému Start-Stop. Ten zahřátý motor neuvádí v činnost klasicky startérem, ale klínovým řemenem od alternátoru. Díky tomu dochází k velmi rychlému spuštění pohonné jednotky a Ford tuto funkci nazývá Stall Recovery. Přesto dochází k velkému odběru elektřiny z akumulátoru, a proto je žádoucí dobíjet jej pokud možno bez dalších nároků na palivo. Transit využívá rekuperace elektrické energie z kinetické tehdy, když řidič se zařazeným rychlostním stupněm sundá nohu z plynového pedálu. Dalším přínosným prvkem je zpřesnění recirkulace výfukových plynů. Nově je řízena elektricky a dovoluje stanovit množství spálených plynů pro každý válec zvlášť.

Dvě verze

Econetic lze pořídit buď jako testovaný model 280, nebo s dlouhým rozvorem, střední výškou a motorem 2.2 TDCi/92 kW. Výhoda Econetiku spočívá ve standardním zařazení Eco Packu, přičemž omezovač rychlosti i Start/Stop systém lze stiskem tlačítka Eco vypnout. Kdo by chtěl ušít na řidiče úsporná opatření a zvolil by Eco Pack k běžné verzi (+3050 Kč bez DPH), nebude mít možnost jej vypnout. Econetic navíc získal i palubní počítač a zdvojený akumulátor, přičemž celkový příplatek proti běžné verzi činí 14 500 korun bez daně.

Bohaté vybavení

Již základní stupeň Leader zahrnuje bezpečnostní systémy ABS s EBD a stabilizaci ESP. Do standardu také patří elektricky vyhřívané přední sklo, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání a elektrické stahování předních oken. Komfortu řidiče napomáhá výškově stavitelné sedadlo. Econetic je k dostání s úrovní výbavy Base, která proti úvodní verzi Leader přidává rádio Ford 6000 s CD přehrávačem. Majitelé starších transitů se mohou při výměně za nový těšit na dvanáctiletou záruku proti prorezivění.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2198
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 94,6
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 74/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 310/1300
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,55
Emise CO2 (g/km) 173
D/š/v (mm) 4863/1974/1989
Rozvor (mm) 3000
Přední převis (mm) 933
Zadní převis (mm) 997
Celková hmotnost (kg) 2840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 6,6
D/š/v nákladového prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm) 1390
Nejvyšší rychlost (km/h) 148
Objem nádrže paliva(l) 80
Cena (Kč bez DPH) 510 900

HODNOCENÍ
PlusyÚsporný motor
 Šestistupňová převodovka
 12 let ručení proti prorezivění
MinusyVolant bez nastavení polohy
 Podprůměrný výkon 74 kW
Výsledná známka 2+
Transit Econetic se osvědčil velmi nízkou spotřebu, ale za cenu mimořádně dlouhých převodů a nutnosti řadit do menších stoupání.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 



Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

 



 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset týmů, Everton propadl

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset…

SOUHRN | Celkem jedenáct týmů si dnes zajistilo postup do vyřazovací části fotbalové Evropské ligy. Ve skupině…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…