Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Transit 350T AWD vs. Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI

Ondřej Šuch
Čtyřkolek pro pět lidí a trochu nákladu je na trhu nepřeberně. Co když ale nastane potřeba rozvážet děti či rohlíky ve větším počtu a klasické dodávky s pohonem jedné nápravy na sníh nestačí?

Ačkoli se to nezdá, není nabídka dodávkových aut do 3,5 tun s pohonem obou náprav příliš široká. Poté, co Fiat ukončil před dvěma lety produkci varianty 4x4 u modelu Ducato a VW Crafter ještě svou čtyřkolku neukázal, jsme k sobě postavili asi nejreprezentativnější zástupce této menšinové třídy. A srovnání to bylo velmi zajímavé.

Ford Transit

Aktuálnější novinkou na trhu je Ford Transit, který možnost pohonu všech kol spojuje výhradně s nejsilnějším motorem 2.4 TDCi o výkonu 103 kW. Systém je konstrukčně jednoduchý a maximálně využívá toho, že Transit se dodává alternativně s pohonem přední nebo zadní nápravy. Podstatou je hydraulické čerpadlo, které reaguje na protočení kol trvale poháněné zadní nápravy sepnutím lamelové spojky, která připojí přední pohon.

Největší výhoda tohoto řešení se projeví při koupi a na zpevněném povrchu: Příplatek oproti verzi 4x2 je poměrně rozumný a když není používán, negeneruje systém žádné významné odpory a spotřeba zůstává na solidní úrovni pod hranicí 10 l/100 km.

Dobré služby prokazuje Transit také v situaci kdy je potřeba připojit přední nápravu skutečně jen na vyproštění z bláta či sněhu: spojka firmy Haldex sice přenese nakopnutí vozu až k řidiči, ale kvalitní zimní pneumatiky se zakousnou do překážky statečně a vzdor nijak nezměněné světlé výšce oproti zadokolce se Ford statečně a úspěšně dere z obtíží.

mercedesbenz ford mpv testy srovnavacitesty mercedesbenz ford mpv testy srovnavacitesty Má to jediný, ale podstatný háček – po vyproštění se z mezní situace se systém sám odpojí a nelze jej v režimu 4x4 udržet trvale. Teoreticky to nevadí, ale například jízda zasněženou silnicí na horskou chatu se mění v jakýsi permanentní přetáčivý smyk, který je, když je opravdu zle, přerušen připojením předních kol, která auto zklidní. Ta se ale za chvíli odpojí a koloběh začíná znova. Řidič je tak nucen při náběhu na smyk paradoxně šlápnout na plyn, aby se zadní náprava protočila rychleji a haldex připojil přední kola dříve. Jde sice opravdu o výjimečné situace, možnost trvalého pohonu obou náprav by ale nebyla nijak složitá ani nákladná.

Výhodou Transitu je totální praktičnost. Léty, zkušenostmi a faceliftem vycizelovaná kabina je výbornou směsí komfortu a praktičnosti, celé auto pak těží z robustní konstrukce a tím dané jen obtížné zničitelnosti běžným provozem.

Mercedes-Benz Sprinter

Sprinter si, zvláště v porovnání s konstrukčně jednoduchým transitem, veze pod kapotou jeden z nejsložitějších systémů pohonu všech kol, jaký je k dispozici. S kombinací rozdělovací převodovky a mezinápravového diferenciálu s elektronickými náhradami uzávěrek je vůz schopen přenést výkon jen na kolo s nejlepší adhezí. Na přání je možné dodat i redukční převodovku s poměrem 1,4:1, standardem je naopak zvýšení světlé výšky o neuvěřitelných 110 mm vpředu a 90 mm vzadu!

Námi testované devítimístné provedení disponovalo předlouhým seznamem příplatkových položek za celkem 680 tisíc Kč bez DPH. Zdaleka nejpodstatnější pro provozní pohodu se ovšem ukázala být pětistupňová automatická převodovka, která sice nepřidávala 110kW motoru na dynamice, velmi ale usnadňovala ovládání vozu ve všech situacích.

mercedesbenz ford mpv testy srovnavacitesty mercedesbenz ford mpv testy srovnavacitesty I přes vysokou stavbu je jízda díky zesílenému přednímu stabilizátoru překvapivě klidná a ani boční náklony nejsou nijak dramatické. Připínání předního pohonu a redukce mají na starost tlačítka na přístrojové desce, vše probíhá rychle a bez škubání. Díky skutečně nadstandardní světlosti a kvalitním pneumatikám nebyly pro Sprinter problémem ani skutečně velké terénní zlomy, se sněhem a blátem se pak protahoval stejně statečně.

Jedinou menší slabinou byl použitý motor, který i přes papírově kvalitní hodnoty poskytoval vozu odpovídající dynamiku jen do rychlosti cca 90 km/h. Každá další akcelerace pak vyžadovala podřazení a plný plyn. Spotřeba se během testu ustálila na dvanáctilitrové hodnotě, nadstandardní stolitrová nádrž je tedy velmi užitečným doplňkem.

K nesporným kladům Sprintera patří komfort pro posádku, byť za cenu nemalých příplatků. Už jen sofistikovaný parkovací systém s grafickými prvky ve zpětných zrcátkách napoví, že tady se opravdu myslelo na řidiče. Celkový dojem: řádně zaplacený a velmi sofistikovaný luxus.

Proti sobě

Vozy jsou v mnoha ohledech nesrovnatelné, zvláště pokud jde o využití: vítěze tedy vyhlašovat nebudeme: Zatímco Ford Transit nabízí jednoduchý, pro řidiče pochopitelný, levný a snadno udržovatelný systém pro nouzová řešení, Mercedes-Benz Sprinter sází na uživatelský komfort, sofistikovanost, využitelnou i při delší jízdě.

Ford je tak díky své nenáročnosti a univerzálnosti schopen zvládnout roli rozvážkového vozu bez ohledu na počasí, Mercedes-Benz bude i díky své větší specializaci uspokojovat zákazníky hledající spíše opravdu komfortní velkou kabinu pro nejrůznější účely od záchranářů po brodění řek pro potěchu turistů.

mercedesbenz ford mpv testy srovnavacitesty mercedesbenz ford mpv testy srovnavacitesty
 

Ford Transit Kombi Van 350 M 4x4 2,4 TDCi (103 kW)

První cena vozu 642.481,-Kč (Ford Transit 4x2 2,2 TDCi (63 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 882.266,-Kč (Ford Transit 4x2 2,4 TDCi (103 kW))
Základní cena testovaného vozu 923.321,-Kč (Ford Transit 4x2 2,4 TDCi (103 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.166.914,-Kč (Ford Transit 4x4 2,4 TDCi (103 kW))

Plusy

  • Jednoduchý, lehký a spolehlivý systém připojení předních kol
  • Bez zásahu do užitných vlastností vozu
  • Dynamické vlastnosti jako u provedení 4x2
  • Hospodárný a výkonný motor
  • Praktický interiér

Minusy

  • Bez možnosti trvalého pohonu obou náprav
  • Nefunguje ESP a ASR
  • Pouze v kombinaci s drahým motorem

Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI (110 kW)

První cena vozu 728.000,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 211 CDI, (80 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 917.000,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 315 CDI, (110 kW))
Základní cena testovaného vozu 917.000,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 315 CDI, (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.738.724,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 315 CDI, (110 kW))

Plusy

  • Promyšlený a funkční systém pohonu všech kol
  • Světlá výška a jízda v terénu
  • Možnost redukce
  • Šířka nabídky příplatkových výbav
  • Jízdní komfort
  • Pohon všech kol pro více motorizací a karoserií

Minusy

  • Spotřeba
  • Dynamika
  • Nestandardní výška
  • Ceny příplatkových výbav včetně pohonu 4x4
  • Potenciálně servisně nákladnější systém pohonu 4x4
Ondřej Šuch
Model Ford Transit Mercedes-Benz Sprinter
Cena základní sestavy 923 321 Kč 917 000 Kč
Cena testované sestavy 1 166 914 Kč 1 738 724 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2402 2148
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000 110 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500 330 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 0 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 0 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 6.4 / 7.8 11.6 / 7.9 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2011 / 1489 2110 / 1390
Rozměr pneu: 185/75 R16 205/65 R16
Ford Transit
Mercedes-Benz Sprinter
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5230 5910
b) šířka (mm): 1973 1993
c) výška (mm): 2371 2680
d) rozvor (mm): 3300 3665
e) rozchod vpředu (mm): 1662 1685
f) rozchod vzadu (mm): 1662 1685
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 960 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 1060 780 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1250 1160
k) šířka vpředu (mm): 1710 1720
l) šířka vzadu (mm): 1770 1780
délka sedáku vpředu (mm): 420 460
délka sedáku vzadu (mm): 450 420
výška opěradla vpředu (mm): 580 630
výška opěradla vzadu (mm): 590 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano