Ford Transit 350T AWD vs. Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI

Ford Transit 350T AWD vs. Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI

 
 

Čtyřkolek pro pět lidí a trochu nákladu je na trhu nepřeberně. Co když ale nastane potřeba rozvážet děti či rohlíky ve větším počtu a klasické dodávky s pohonem jedné nápravy na sníh nestačí?

Ačkoli se to nezdá, není nabídka dodávkových aut do 3,5 tun s pohonem obou náprav příliš široká. Poté, co Fiat ukončil před dvěma lety produkci varianty 4x4 u modelu Ducato a VW Crafter ještě svou čtyřkolku neukázal, jsme k sobě postavili asi nejreprezentativnější zástupce této menšinové třídy. A srovnání to bylo velmi zajímavé.

Ford Transit

Aktuálnější novinkou na trhu je Ford Transit, který možnost pohonu všech kol spojuje výhradně s nejsilnějším motorem 2.4 TDCi o výkonu 103 kW. Systém je konstrukčně jednoduchý a maximálně využívá toho, že Transit se dodává alternativně s pohonem přední nebo zadní nápravy. Podstatou je hydraulické čerpadlo, které reaguje na protočení kol trvale poháněné zadní nápravy sepnutím lamelové spojky, která připojí přední pohon.

Největší výhoda tohoto řešení se projeví při koupi a na zpevněném povrchu: Příplatek oproti verzi 4x2 je poměrně rozumný a když není používán, negeneruje systém žádné významné odpory a spotřeba zůstává na solidní úrovni pod hranicí 10 l/100 km.

Dobré služby prokazuje Transit také v situaci kdy je potřeba připojit přední nápravu skutečně jen na vyproštění z bláta či sněhu: spojka firmy Haldex sice přenese nakopnutí vozu až k řidiči, ale kvalitní zimní pneumatiky se zakousnou do překážky statečně a vzdor nijak nezměněné světlé výšce oproti zadokolce se Ford statečně a úspěšně dere z obtíží.

obrázek [300 x 408] Má to jediný, ale podstatný háček – po vyproštění se z mezní situace se systém sám odpojí a nelze jej v režimu 4x4 udržet trvale. Teoreticky to nevadí, ale například jízda zasněženou silnicí na horskou chatu se mění v jakýsi permanentní přetáčivý smyk, který je, když je opravdu zle, přerušen připojením předních kol, která auto zklidní. Ta se ale za chvíli odpojí a koloběh začíná znova. Řidič je tak nucen při náběhu na smyk paradoxně šlápnout na plyn, aby se zadní náprava protočila rychleji a haldex připojil přední kola dříve. Jde sice opravdu o výjimečné situace, možnost trvalého pohonu obou náprav by ale nebyla nijak složitá ani nákladná.

Výhodou Transitu je totální praktičnost. Léty, zkušenostmi a faceliftem vycizelovaná kabina je výbornou směsí komfortu a praktičnosti, celé auto pak těží z robustní konstrukce a tím dané jen obtížné zničitelnosti běžným provozem.

Mercedes-Benz Sprinter

Sprinter si, zvláště v porovnání s konstrukčně jednoduchým transitem, veze pod kapotou jeden z nejsložitějších systémů pohonu všech kol, jaký je k dispozici. S kombinací rozdělovací převodovky a mezinápravového diferenciálu s elektronickými náhradami uzávěrek je vůz schopen přenést výkon jen na kolo s nejlepší adhezí. Na přání je možné dodat i redukční převodovku s poměrem 1,4:1, standardem je naopak zvýšení světlé výšky o neuvěřitelných 110 mm vpředu a 90 mm vzadu!

Námi testované devítimístné provedení disponovalo předlouhým seznamem příplatkových položek za celkem 680 tisíc Kč bez DPH. Zdaleka nejpodstatnější pro provozní pohodu se ovšem ukázala být pětistupňová automatická převodovka, která sice nepřidávala 110kW motoru na dynamice, velmi ale usnadňovala ovládání vozu ve všech situacích.

obrázek [300 x 424] I přes vysokou stavbu je jízda díky zesílenému přednímu stabilizátoru překvapivě klidná a ani boční náklony nejsou nijak dramatické. Připínání předního pohonu a redukce mají na starost tlačítka na přístrojové desce, vše probíhá rychle a bez škubání. Díky skutečně nadstandardní světlosti a kvalitním pneumatikám nebyly pro Sprinter problémem ani skutečně velké terénní zlomy, se sněhem a blátem se pak protahoval stejně statečně.

Jedinou menší slabinou byl použitý motor, který i přes papírově kvalitní hodnoty poskytoval vozu odpovídající dynamiku jen do rychlosti cca 90 km/h. Každá další akcelerace pak vyžadovala podřazení a plný plyn. Spotřeba se během testu ustálila na dvanáctilitrové hodnotě, nadstandardní stolitrová nádrž je tedy velmi užitečným doplňkem.

K nesporným kladům Sprintera patří komfort pro posádku, byť za cenu nemalých příplatků. Už jen sofistikovaný parkovací systém s grafickými prvky ve zpětných zrcátkách napoví, že tady se opravdu myslelo na řidiče. Celkový dojem: řádně zaplacený a velmi sofistikovaný luxus.

Proti sobě

Vozy jsou v mnoha ohledech nesrovnatelné, zvláště pokud jde o využití: vítěze tedy vyhlašovat nebudeme: Zatímco Ford Transit nabízí jednoduchý, pro řidiče pochopitelný, levný a snadno udržovatelný systém pro nouzová řešení, Mercedes-Benz Sprinter sází na uživatelský komfort, sofistikovanost, využitelnou i při delší jízdě.

Ford je tak díky své nenáročnosti a univerzálnosti schopen zvládnout roli rozvážkového vozu bez ohledu na počasí, Mercedes-Benz bude i díky své větší specializaci uspokojovat zákazníky hledající spíše opravdu komfortní velkou kabinu pro nejrůznější účely od záchranářů po brodění řek pro potěchu turistů.

obrázek [555 x 247]
 

Ford Transit Kombi Van 350 M 4x4 2,4 TDCi (103 kW)

První cena vozu642.481,-Kč (Ford Transit 4x2 2,2 TDCi (63 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací882.266,-Kč (Ford Transit 4x2 2,4 TDCi (103 kW))
Základní cena testovaného vozu923.321,-Kč (Ford Transit 4x2 2,4 TDCi (103 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.166.914,-Kč (Ford Transit 4x4 2,4 TDCi (103 kW))

Plusy

  • Jednoduchý, lehký a spolehlivý systém připojení předních kol
  • Bez zásahu do užitných vlastností vozu
  • Dynamické vlastnosti jako u provedení 4x2
  • Hospodárný a výkonný motor
  • Praktický interiér

Minusy

  • Bez možnosti trvalého pohonu obou náprav
  • Nefunguje ESP a ASR
  • Pouze v kombinaci s drahým motorem

Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI (110 kW)

První cena vozu728.000,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 211 CDI, (80 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací917.000,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 315 CDI, (110 kW))
Základní cena testovaného vozu917.000,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 315 CDI, (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.738.724,-Kč (MB Sprinter Mikrobus, 315 CDI, (110 kW))

Plusy

  • Promyšlený a funkční systém pohonu všech kol
  • Světlá výška a jízda v terénu
  • Možnost redukce
  • Šířka nabídky příplatkových výbav
  • Jízdní komfort
  • Pohon všech kol pro více motorizací a karoserií

Minusy

  • Spotřeba
  • Dynamika
  • Nestandardní výška
  • Ceny příplatkových výbav včetně pohonu 4x4
  • Potenciálně servisně nákladnější systém pohonu 4x4
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Transit

Cena v základní výbavě: 923 321 Kč Cena v testované výbavě: 1 166 914 Kč

Základní výbava:Středně vysoká střecha, čalounění stropu v celé délce, stropní přihrádka, osvětlení v nákladovém prostoru, Ráfky ocelové 5,5x16“, pneumatiky 215/75, ESP - adaptivní elektronický stabilizační systém Bosch 8.0. (zahrnuje TCS, ABS, EBA, EBD, ARM, kotoučové brzdy na všech kolech), airbag řidiče, airbag spolujezdce 120l, Sada ICE 6000 – (Radio AM/FM, 24 předvoleb, zesilovač 2 x 17W, RDS - dopravní hlášení, rozšířený bezpečnostní kód, rozšířený displej se zobrazením hodin, CD přehrávač, 2 reproduktory, dálkové ovládání na sloupku řízení), sada předních sedadel 22 - řidič: seřizování v 6 směrech, spolujezdec: dvojsedadlo pevné, pevné loketní opěrky řidiče (sklopné-2 polohy vodorov./svislé), kryt spodní konstrukce sedadla řidiče, čalounění Tomy, nastavitelné opěrky hlavy, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání s jedním klíčem (zahrnuje: samonabíjecí vodotěsný klíč dálkového ovládání, 2 fázové odemykání kabina/skříň, akustická signalizace špatného uzamčení, automatické opětovné uzamčení, pokud nejsou otevřeny dveře do 45 s po odemčení, automatické uzamčení po rozjezdu vozidla), sada pro lepší viditelnost - vyhřívané čelní sklo, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, maska chladiče/přední nárazník v barvě karosérie (střední část) - obsahuje přední mlhová světla a schůdek v nárazníku s nerezovou protiskluzovou úpravou, tempomat vč.koženého volantu s hliníkovými rameny, přední klimatizace - obsahuje UMW Tónovaná skla

Výbava testovaného vozu:Pohon všech kol 4x4 (+172 550,- Kč), Bluetooth® handsfree - bez konzole a aktivního držáku, dálkové ovládání na sloupku řízení, hlasové ovládání mobilního telefonu, rádia/přehrávače (+8 925,- Kč), sada předních sedadel 31 - sedadlo řidiče a samostatné sedadlo spolujezdce: seřizování v 8 směrech a vyhřívání, pevné loketní opěrky řidiče a spolujezdce (+17 850,- Kč), sada 2 - kola z lehké slitiny: 5,5x16“, pneumatiky 185/75 R16C (+20 230,- Kč), palubní počítač (+4 998,- Kč), metalická barva (+19 040,- Kč)

Mercedes-Benz Sprinter

Cena v základní výbavě: 917 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 738 724 Kč

Základní výbava:ESP (včetně BAS+ABS+ASR+EBV), Brzdy kotoučové na přední a zadní nápravě, Parkovací brzda Duo Servo vzadu, Brzdový asistent (BAS), servořízení, Boční lišty ochranné, Přední nárazník s integrovanými stupačkami, Zásuvka 12 V vzadu v nákl. Prostoru, El. příslušenství 12 V / starter 12 V, Zpětné zrcátko vnitřní, Odkládací polička nad čelním oknem, Sluneční clona řidiče a spolujezdce, otočná, Čelní okno, vrstvené bezpečnostní sklo, Odkládací plochy na přístrojové desce, Imobilizér, Centrální zamykání s rádiovým dálkovým ovládáním , Rozvod topení do prostoru pro cestující, Determální skla se zeleným filtrem na před. Skle, Zadní okna vyhřívaná , Elektrické přídavné topení teplovzdušné, Výfuk vyveden přímo dozadu, Filtr pevných částic, Boční poziční světla, Světla s regulací sklonu, Světlomety halogenové H7, Lapače nečistot zadní, Rezervní kolo, ocelový ráfek, Opěrky hlavy komfortní - pro cestující, Airbag řidiče s předpínači bezpečnostních pásů, Opěrka hlavy komfortní pro sedadlo řidiče, Bezpečnostní pás pro řidiče, Předpínač bezp.pásu pro řidiče a oba spolujezdce, Dveře posuvné vpravo, Čalounění střechy, úchyty pro sedadla v podlaze nákl prostoru, Podlaha v nákladovém prostoru – dřevěná, Guma na dřevěné podlaze v nákladovém prostoru, Odkládací místo se síťkou v zadních křídlo.dveřích, Potah sedadel látka "Brasao" – šedá, prosklení vozidla kompletní, Mechanismus ovládání okna elektrický 2násobný, Zvedák hydraulický, Upínací oka zapuštěná v podlaze

Výbava testovaného vozu:Nárazníky v úpravě pro dodatečné lakování (+8 189,- Kč), Volant s možností nastavení výšky a sklonu (+2 434,- Kč), Volant multifunkční s palubním počítačem (+7 910,- Kč), Boční lišty v bílé barvě MB9678 přip. pro lakování (+7 396,- Kč), Elektroinstalace pro přívěs bez ukončení (zásuvky) (+2 694,- Kč), Předmontáž pro mobilní telefon (+12 169,- Kč), COMAND s navigací TMC (+79 226,- Kč), Parktronic - parkovací systém (PTS) (+23 747,- Kč), Schránka u spolujezdce uzamykatelná (+819,- Kč), Zpětná zrcátka vyhřívaná a elektricky seřiditelná (+ 6 313,- Kč), Odklápěcí víko schránky na dokumenty (+2 166,- Kč), Mřížka chladiče s chromovými doplňky (+4 834,- Kč), Příprava pro kameru - pro couvání (+1 611,- Kč), Převodovka automatická 5 stupňová (+30 422,- Kč), Tepelná izolace nákladového prostoru-přídavná (+2 826,- Kč), Tepelná izolace kabiny řidiče-přídavná (+ 2 166,- Kč), Topení nezávislé teplovodní (+20 392,- Kč), Tepelný výměník přídavný v nákladovém prostoru (+ 13 629,- Kč), Sedadlo spolujezdce vyhřívané (+4 438,- Kč), Sedadlo řidiče vyhřívané (+4 438,- Kč), Klimatizace v prostoru pro cestující (+47 468,- Kč), Klimatizace "Tempmatik" s automatickou regulací (+43 188,- Kč), Dálkové ovládání k nezávislému topení (+8 585,- Kč), Palivová nádrž 100 l (+0,- Kč), Světlomety mlhové (+4 041,- Kč), Boční ukazatele směru vpředu (+0,- Kč), Střešní jednotka s dvěmi čtecími světly (+2 166,- Kč), Tempomat (+7 788,- Kč), Lapače nečistot přední (+1 083,- Kč), ALU ráfky 6,5 J × 16 (+18 983,- Kč), Opěrka ruky pro řidiče vlevo (+1 506,- Kč), Opěrka ruky sklopná pro spolujezdce vpravo (+1 506,- Kč), Airbag spolujezdce + napínače pásů – jednosedadlo (+10 460,- Kč), Sedadlo řidiče komfortní (+2 562,- Kč), Sedadlo spolujezdce komfortní (+5 231,- Kč), Držadlo u bočních posuvných dveří (+819,- Kč), Nástupní madlo řidiče a spolujezdce (+0,- Kč), Dvojsedadlo v 1.řadě za řidičem (+2536,- Kč), Dvojsedadlo v 2.řadě za řidičem (+4 702,- Kč), Trojsedadlo v 3.řadě za řidičem (+39 913,- Kč), Čalounění luxus, látkové polovysoké (+5 098,- Kč), Obložení oken. sloupků v prostoru pro cestující (+16 087,- Kč), Determální prosklení tmavé (černé sklo) (+10 883,- Kč), Okno v zadních dveřích se stěračem a ostřikovačem (+4 137,- Kč), Připojitelný pohon všech kol s redukcí (+233 879,- Kč), Odhlučnění motoru a převodovky (- 4 834,- Kč)

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Zpěvák a jedna z nejvýznamnějších tváří americké rockové…

Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě

Češi letos v červnu zaplatili za oběd v průměru 108,20…

 
Technické údaje
Motor Ford TransitMercedes-Benz Sprinter
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 24022148
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000110 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500330 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 6.4 / 7.811.6 / 7.9 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):80100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2011 / 14892110 / 1390
Rozměr pneu:185/75 R16205/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 52305910
b) šířka (mm): 19731993
c) výška (mm): 23712680
d) rozvor (mm): 33003665
e) rozchod vpředu (mm): 16621685
f) rozchod vzadu (mm): 16621685
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 960880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 1060780 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9801070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):12501160
k) šířka vpředu (mm): 17101720
l) šířka vzadu (mm): 17701780
délka sedáku vpředu (mm): 420460
délka sedáku vzadu (mm): 450420
výška opěradla vpředu (mm): 580630
výška opěradla vzadu (mm): 590570
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Ford Transit Mercedes-Benz Sprinter
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10 10
Odkládací plochy: 10 8
Dojem z řízení: 8 9
Výhled vpřed: 8 7
Výhled vzad: 5 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 9
Tah v nižších otáčkách: 8 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 7 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5 7
Spotřeba: 9 7
Odstupňování převodovky: 8 9
Snadnost řazení: 8 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7 9
Účinnost brzd: 8 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23 8,31
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 



Mercedes-Benz Sprinter slaví prodejní úspěch Mercedes-Benz Sprinter slaví prodejní úspěch

Mercedes-Benz Sprinter dosáhl v prvním čtvrtletí…

Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace Mercedes-Benz Sprinter a investice do výroby nové generace

Mercedes-Benz Vans oficiálně oznamuje, že hodlá…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…