TEST Honda Civic Type R vs. VW Golf GTI Clubsport – Duel ostrých hochů
Úvod, pořizovací náklady
Volkswagen v roce 1976 uvedl na trh Golf GTI, který výrazně zpropagoval kategorii ostrých hatchbacků, takzvaných hot hatchů. Na oslavu tohoto čtyřicetiletého výročí automobilka postavila Golf GTI v ostřejší verzi Clubsport, který chce dokázat, že volkswagen v tomto segmentu i dnes staví to nejlepší. Zda to je pravda, jsme zjišťovali porovnáním golfu s Hondou Civic Type R, která je podle nás jeden z nejpovedenějších hot hatchů na trhu.
Honda si na příchodu aktuálního Type R dala na čas (přišel krátce před koncem aktuální generace), důvodem je ale fakt, že si konstruktéři na autě dali opravdu záležet. Dosavadní jízdní zkušenosti to potvrzují, protože ostrý civic nás nadchl motorem i jízdními schopnostmi.
Kvůli kvalitám civicu to pro golf rozhodně nebude lehký soupeř. Jenže Golf GTI není žádný nazdárek, přestože značku gétéí v minulosti postihlo mnohé (třeba nabídnutí vznětového motoru), Volkswagen u současné generace využil všechny své mnohaleté zkušenosti a postavil něco, co je bezesporu povedené auto, jehož schopnosti by v modelu Clubsport měly být dále zdůrazněny. Na oslavu čtyřicetin Golfu GTI provedení Clubsport dostalo motor posílený na 195 kW (krátkodobě až na 213 kW) nebo zostřený vzhled. Budou tyto úpravy na Type R stačit? Je nejvyšší čas to zjistit.
GTI levnější, Type R lépe vybavené
Ještě než oba hot hatche vypustíme do prostoru, vezměme do rukou ceníky obou soupeřů, abychom zjistili, na kolik přijde jejich pořízení. Levnější je golf, v jehož ceníku se skví částka 789.900 korun, což je proti civicu za 899.900 Kč o hodně méně.
Jenže pozor, tato cenovka se týká třídveřové verze, za druhý pár se připlácí 29.000 Kč, což cenu clubsportu zvýší na 818.900 korun. To je sice stále ještě slušná hodnota, bližší zkoumání ceníku ale ukazuje, že za mnohé prvky, které jsou v civicu standardem, se musí u golfu připlácet. Doplnění výbavy o adaptivní tlumiče, skořepinová sedadla nebo parkovací kameru cenu golfu rázem zvýší na úroveň civicu.
Pořizovací náklady | Honda Civic Type R | VW Golf GTI Clubsport |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 2.0 VTEC Turbo/228 kW | 2.0 TSI/195 kW |
Cena [Kč] | Type R/899.900 Kč | GTI Clubsport/818.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Adaptivní tlumiče [Kč] | S | 25.400 |
Automatická klimatizace | jednozónová | dvouzónová |
Diodové světlomety [Kč] | S | - |
Hlídání mrtvého ú. [Kč] | * | 8.000 |
Kola | 19" litá | 18" litá |
Metalíza [Kč] | 12.900 | 14.800 |
Navigace [Kč] | * | 22.000 |
Parkovací kamera [Kč] | S | 5.500 |
Parkovací senzory vz. [Kč] | * | 10.500 |
Skořepinová sedadla vpředu [Kč] | S | 41.000 |
Tempomat [Kč] | S | S |
Vyhřívané čelní sklo [Kč] | - | 7.600 |
*V rámci stupně Type R GT za 969.900 Kč | ||
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 34.715/7.201 | 31.298/13.031 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 13.258/27.947 | 8.398/8.544 |
Přední blatník [Kč] | 5.013 | 5.040 |
Čelní sklo [Kč] | 10.197 | 6.089 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 8.703 | 3.430+884 |
Mřížka v masce chladiče [Kč] | 5.674 | 5.056 |
Přední/zadní tlumič [Kč] | 20.092/16.744 | 9.241/9.602 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 761 | 983 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 33.493 | 20.442 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 3/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 8 let/150.000 km | 5 let/150.000 km |
Jenže ani se civicem to není jednoduché. U Hondy tradičně pevně stanovené stupně výbavy znamenají, že ten, kdo žádá navigaci, dvouzónovou klimatizaci nebo parkovací senzory, musí sáhnout po vyšším stupni Type R GT za 969.900 korun. A to už je úroveň Golfu R s 2.0 TSI (221 kW), který s pětidveřovou karoserií stojí o pět tisíc méně. Když už jsme u parkovacích čidel, je nutné zmínit, že clubsport může mít jen ta zadní. Kvůli přepracovanému přednímu nárazníku nejsou přední senzory dostupné. K dispozici je ale za příplatek 60.000 korun šestistupňová dvouspojková převodovka, zatímco Type R vůbec automat nenabízí. V otázce poměru ceny a výbavy každopádně civic protivníka překonává.
Stejně tak je civic lepší v otázce záruk. Volkswagen nabízí standardně tříletou a za příplatek až pětiletou, omezenou na 150.000 kilometrů. To civic má standardně tříletou, k níž Honda nabízí věrnostní program Honda Premium Quality. To je dodatečný pětiletý servisní program nad rámec standardní záruky kryjící vybrané poruchy na pohonné jednotce nebo řídicích jednotkách. Povinností je však využívání služeb výhradně autorizovaných servisů Honda.
Situace se ve prospěch volkswagenu otočí pouze v případě servisních nákladů. Většinu sledovaných náhradních dílů má Clubsport levnější než Type R, pouze koncová světla nebo přední blatník má levnější honda, stejně jako průměrnou hodinovou sazbu v servisu.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Honda Civic Type R | Volkswagen Golf GTI Clubsport |
Základní cena | 5 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 8 | 6 |
Servis | 5 | 6 |
Záruky | 8 | 7 |
Průměr | 6,50 | 6,50 |
Design, interiér
Excentrik proti načančanému introvertovi
Volkswagen Golf GTI byl od počátku své existence nenápadným automobilem, který svým vzhledem nikdy nedával hlasitě najevo své schopnosti. Konzervativní zůstává i současná generace, což se Clubsport pomocí „šminek a make-upu“ rozhodl změnit. Výsledek se opravdu povedl, provedené úpravy jsou sice výrazné, stále ale dostatečně decentní, aby okořeněné provedení zbytečně neprovokovalo. Clubsport do vínku mimo jiné dostalo nový přední nárazník s „křidélky“ po stranách, přepracovaný zadní difuzor nebo výraznější střešní spoiler. Úpravy přitom nejsou jen bezcenné cetky navíc. Volkswagen tvrdí, že pomáhají přítlaku.
Design Typu R by proti Clubsportu nemohl být odlišnější. Tam, kde golf zůstává stále nenápadný, se civic nebojí dávat najevo lásku Japonců k výraznému tuningu. Obří přítlačné křídlo na zádi, které kvůli své výšce není vidět ve vnitřním zpětném zrcátku, rozšířené podběhy nebo výrazné „lízátko“ dávají křiklavě najevo ambice a výjimečnost auta. I v tomto případě se jedná o funkční prvky, které pomáhají s chlazením motoru a brzd nebo s přítlakem. Snad nejvíce o vzhledu hondy vypovídají zdvižené palce okolních řidičů nebo slova asi pětiletého chlapce, který Type R stojící na parkovišti okomentoval slovy: „Hele, tati, to je nějakej závoďák.“ Japonce můžete kritizovat za jeho infantilnost, jeho design ale vzbuzuje emoce a zkrátka baví. Jestli vám padne vzhled závodního auta do noty, budete Type R milovat, a jestli ne, zřejmě už vám chybí ten kus dětinské radosti v duši.
HODNOCENÍ DESIGNU | Honda Civic Type R | Volkswagen Golf GTI Clubsport |
Vnější vzhled | 9 | 8 |
Vnitřní vzhled | 8 | 8 |
Zpracování | 8 | 9 |
Ergonomie | 7 | 8 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 8,20 | 8,40 |
Souboj skořepin
Se svými karoseriemi oba hot hatche ladí také uvnitř. Zatímco interiér golfu je až na několik ozdobných detailů typický koncern VW, honda vsadila na futuristické pojetí s dvouúrovňovým přístrojovým štítem, kde je nad analogovým otáčkoměrem v samostatné kapličce umístěn digitální rychloměr doplněný o displej palubního počítače. To jsou ale prvky známé i z obyčejných golfů a civiců, zaměřme se tedy na provedené změny. A jelikož jsou hot hatche ryze o řidičích, hlavní pozornost věnujme jejich pracovním místům.
Popravdě řečeno, nastoupit na sedadlo řidiče v hondě není žádný med, přes tvrdé bočnice se totiž dovnitř špatně souká. Jakmile se ale usadíte, zjistíte, že není nepohodlná. Skořepinové sedadlo nabízí ideální poměr mezi tvrdostí a měkkostí a i na delších cestách zůstává pohodlné. Tuhé bočnice se navíc hodí v zatáčkách, protože i díky nim sedačka naprosto dokonale podrží tělo i v sebe ostřeji projetém oblouku.
Nastupování do golfu je jednodušší, a to díky měkčím bočnicím. Jenže po usednutí zjistíte, že sedadlo je užší než v hondě, a kvůli tomu už se v něm příliš pohodlně nesedí. Místo aby podrželo, celou dobu lehce tlačí do hýždí, což především těm rozměrnějším z naší redakce vadilo. A co víc, příplatkovým skořepinám Motorsport za 41.000 korun chybí pro gti tak typický károvaný motiv. Ze sedačkového souboje zkrátka vychází vítězně honda, k níž až na přece jen vyšší posaz nemáme v tomto směru výhrad.
Co se týče volantů, tak ten závoďácký, alcantarou potažený v golfu je na pohled doslova umělecké dílo. Výtečně se drží a neklouže, některým z členům redakce ale vadil užší věnec. To volant Type R je až na dvoubarevné řešení vlastně stejný jako v obyčejném civicu, drží se ale dobře. V tomto případě však nepotěší, že věnec v určitých polohách kryje část přístrojů. Co se týče řadicích pák, tak v gti samozřejmě nemůže chybět hlavice evokující svým tvarem golfový míček. Jenže hliníková „koule“ civicu je prostě dokonalá. Dokazuje totiž, že jednoduchý tvar je z řidičského pohledu optimální a na řadicí páce není potřeba vymýšlet něco složitého.
Zvolené materiály v obou případech nemají chybu, moderněji ale přece jen působí golf. Obrazovka multimediálního systému Type R je v dnešní době už přece jen zastaralá, příliš se nám nelíbí ani složité ovládání systému. Také palubní počítač nepotěší svým ovládáním, opravdu nechápeme, proč se Honda neustále drží archaického nulování počítadla kolíčkem v palubním štítu. Alespoň že Type R dává svoji speciálnost změnou grafiky, když modrou běžných modelů nahradila sportovní červená. Navíc nechybí ani ukazatel přetížení nebo měřič kola, což jsou prvky, které najdeme také v golfu. Co si ale budeme nalhávat, je to jen parádička pro spolujezdce než funkční prvek, při ostré jízdě moc času na sledování hodnot není.
K interiéru golfu mám minimálních výhrad. Lesklý černý dekor na středovém panelu se snadno zamastí a chybějící loketní opěrka vadí na dálkových trasách. Více však zamrzí použití elektronické parkovací brzdy místo ruční, což nám ke sportovně zaměřenému autu nesedí. To v hondě poctivá „ručka“ nechybí.
Jestliže se rozhodnete na projížďku po své oblíbené okresce vzít i kamarády, větší pohodlí jim poskytnete v hondě. Přestože má Japonec kratší rozvor (2.594 mm vs. 2.626 mm), na zadních sedadlech nabízí více prostoru v oblasti kolenou. Horší je to ale s místem na chodidla, které doslova zmizí, jakmile sedačku řidiče dáte do nejnižší polohy. A navíc je škoda, že japonští designéři jaksi zapomněli na zadní sedadla, která až speciální zbarvení jsou vlastně totožná jako v běžném civicu. Sedačky kvůli minimálnímu bočnímu vedení příliš nepodrží v zatáčkách, do interiéru Type R se navíc ani trochu nehodí.
Honda stejně tak boduje v otázce kufru. Už udávaný objem 498 litrů proti 380 litrům golfu jasně naznačuje rozdíly mezi oběma vozy, což se potvrzuje po otevření víka zavazadelníku. Civic objemem doslova nadchne, načež si všimnete ještě dalšího prostoru pod dvojitou podlahou. Ten ale znamená, že civicu chybí rezervní kolo, zatímco golfu dojezdovou rezervu nabízí standardně. Oba vozy si pak zachovávají praktičnost obyčejných verzí, což u hondy znamená sedadla Magic Seats zajíždějící do podlahy a u golfu třeba průvlak na lyže.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Honda Civic Type R | Volkswagen Golf GTI Clubsport |
Prostornost | 9 | 8 |
Přední sedačky | 10 | 8 |
Zadní sedačky | 6 | 7 |
Kufr | 10 | 9 |
Variabilita | 9 | 8 |
Průměr | 8,80 | 8,00 |
Motor, jízdní vlastnosti
Který dvoulitr je lepší?
Pod kapotou obou dnešních soupeřů pracují dvoulitrové zážehové čtyřválce přeplňované turbodmychadlem. Zatímco ten v hondě dává z objemu 1996 cm3 výkon 228 kW, volkswagen u jednotky o objemu 1984 cm3 udává v technickém průkazu výkon „jen“ 195 kW. Díky funkci overboost ale výkon může krátkodobě vzrůst až k metě 213 kW, což už je na dohled civicu. Zajímavý je v tomto ohledu detail, že koncernový Seat Leon Cupra se stejným motorem výkonu 213 kW dosahuje bez overboostu. Honda překonává volkswagen i točivým momentem – rovných 400 N.m je o 50 N.m více než u německého hot hatche. Golf ale i v tomto případě může těžit z overboostu, který zvýší točivý moment na 380 N.m.
Golf ale nižší výkon kompenzuje nižší váhou. Provozní hmotnost uvedená v technickém průkazu daného kousku činí 1.395 kilogramů, zatímco honda podle „papírů“ váží 1.435 kilogramů. Rozdíl byl v tomto případě znát, protože volkswagen ochotněji zatáčel a také schopněji akceleroval. Přestože na stovce má být podle udávaných hodnot rychleji honda (za 5,7 s proti 6,3 sekundy), my jsme byli ve sprintu rychlejší s volkswagenem, který byl lepší i v testu pružného zrychlení.
Kdybychom ale měli ukázat na jeden motor, byl by to ten od Hondy. Přestože japonský výrobce má přece jen bohatší zkušenosti s atmosférickými jednotkami, přeplňovaný čtyřválec s časováním ventilů VTEC pouze na výfukové vačce se mu náramně povedl. Turbodíře se sice nevyhnul, motor se plně nadechuje až kolem 2000 otáček, ve vyšším pásmu je ale krásně pružný a nechá se vytáčet až k omezovači, zkrátka jako tradiční vysokootáčkové motory značky. To všechno je přitom doprovázeno opravdu lahodným zvukem. Mechanické brumlání navíc při ubrání plynu doprovází odfrknutí turba. To všechno ale platí pro sportovní režim +R, v tom výchozím je zvuk agregátu poněkud unylý.
Výtečný agregát najdeme také pod kapotou volkswagenu. Jeho charakter je ve srovnání s hondou lineárnější, do otáček se ale nežene s takovým elánem jako japonský konkurent. Přehršel síly ale nabídne, což dokazují naměřené hodnoty pružného zrychlení. Doprovodný soundtrack ale není tak "srdeční" jako u Type R, zvuk zní přece jen trochu uměle. Je ale lépe odhlučněn než v hondě, což při delších jízdách napomáhá komfortu.
Schopnosti golfu ale trochu omezuje kombinace s manuální převodovkou, nebývá zvykem abychom u hot hatche raději sáhli po příplatkovém DSG. Řazení je totiž na poměry hot hatchů přece jen gumové, spojkový pedál pak při ostřejší jízdě měkne a spojka zabírá pomaleji. V přímém srovnání tak ještě více nadchne šestistupňový manuál hondy. O skvěle se držící hlavici páky už byla řeč, řazení je navíc naprosto přesné, ideálně krátké a příjemně mechanicky tuhé. Chod spojkového pedálu je sice ostřejší, na rozjezdy si ale není nutné dlouho zvykat jako třeba v až zbytečně ostrém Subaru WRX STi. Civic zkrátka dělá při řazení radost a vybízí řidiče k tomu, aby jen řadil tam a zase zpátky.
Hrátky v obou autech samozřejmě nejsou zadarmo. Na papíře je spořivější volkswagen, což platí i ve skutečnosti. Zatímco se civicem jsme se horko těžko dostávali pod deset, s golfem se dalo přiblížit i k osmilitrové spotřebě. Golf je ale náchylnější na zvolené tempo, ostré průjezdy rázem znamenaly hodnoty nad 15 litry, zatímco honda to měla v takovém případě za čtrnáct. Dlouhodobý průměr se nakonec v Clubsportu zastavil na hodnotě 9,5 l/100 km, zatímco v Type R činil rovných 11 l/100 km.
HODNOCENÍ MOTORU | Honda Civic Type R | Volkswagen Golf GTI Clubsport |
Zrychlení | 9 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 5 | 6 |
Spotřeba v testu | 6 | 7 |
Odhlučnění motoru | 6 | 8 |
Průměr | 6,60 | 7,40 |
Oba jsou skvělí. Každý po svém
Dnešní hot hatche už dosáhly takových schopností, že už jim okresní silnice mnohdy bývají malé, a tak lépe poslouží jako okruhový nástroj, kde mají více prostoru. Jestliže na běžných silnicích v českém prostředí zaujme více volkswagen, na okruzích je králem honda. Že by vliv závodních odděleních obou značek (Volkswagen závodí v rallye, Honda zase na okruzích)?
Civic Type R má totiž v českém prostředí jednu zásadní vadu, a tou je jeho podvozek. Už v základním nastavení je velice tvrdý a po přepnutí do sportovního módu +R se z žulového podvozku stává doslova diamantový. +R ovlivní nejen reakce na plyn nebo zvuk motoru, ale právě také nastavení zadních adaptivních tlumičů, které ještě více ztvrdnou. Zatímco na hladkých silničkách to ničemu nevadí, na rozbitých okreskách se jízdy stává nepříjemný slalom mezi nerovnostmi. I sebemenší nerovnost totiž honda dá posádce najevo. Auto zkrátka jako závoďák nejen vypadá ale také jezdí – je tuhý a hlučný.
Golf má v tomto ohledu výhodu v možnosti personalizace nastavení. Zatímco honda má sportovní režim pevně stanovený, ve volkswagenu si zkrátka dáte všechno do sportu, což v kombinaci s podvozkem v komfortním módu udělá na rozbitých silnicích divy. A není to jen náš názor, nedávno odhalený Golf GTI Clubsport S má speciální nastavení „Nürburgring,“ které kombinuje právě většinu prvků ve sportu s podvozkem v komfortu. Trocha pohodlí se zkrátka občas hodí...
Dynamické měření | Honda Civic Type R | VW Golf GTI Clubsport |
Pneumatiky | 235/35 R19 | 235/35 R19 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 4,8/5,7/8,2 | 4,6/6,3/8,1 |
Skutečná rychlost při 50, 90 a 130 km/h | 48,8/87,6/126,9 | 49,0/89,1/128,2 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 3000 | 3000 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [m] | 37,6 | 31,2 |
Jenže když dojde na lámání chleba, zjistíte, že golf je ve srovnání se civicem přece jen trochu „slečinka.“ Při ostřejší jízdě rázem začne vadit gumovější řazení nebo měkčí spojkový pedál, projížďka s Type R je prostě uspokojivější. A to je jinak Clubsport znatelně tužší než výchozí Golf GTI, hlavně co se týče tužšího naladění podvozku.
Oba automobily každopádně nadchnou svými zkušenosti v zatáčkách. Honda nás opět překvapila tím, jak jistě sedí v zatáčkách. A to její schopnosti tentokrát omezovaly již poněkud sjeté pneumatiky Dunlop Sport Maxx RT, které na limitu už trochu klouzaly. Přesto jsme v zatáčkách jezdili s hondou rychleji než s volkswagenem a dosahovali v oblouku vyššího bočního přetížení.
To golf díky pneumatikám Michelin Pilot Sport Cup 2 poskytl v oblouku naprostou jistotu, krásně bylo znát, jak guma „lepí“ k vozovce. To se hodilo i při prudkých rozjezdech, kdy obutí zdatně bránilo jakémukoliv prokluzu kol. Pravda, platí to jen na suchu, použité michelinky jsou semi-slicky primárně určené pro jízdu na okruhu, a tak se golfík za deště snadno roztancoval.
Lepivé pneumatikami byly znát i při změně směru, spolu s velice strmým řízením znamenaly, že Clubsport zatočí už snad v době, kdy řidič na zatočení teprve pomyslí. Ve srovnání s golfem je tak civic při zatáčení přece jen váhavější, a to jinak ve změně směru velice ostrý, zvlášť v režimu +R. Řízení Clubsportu pak není tak odtažité jako u běžného gétíčka, u hondy ale od kol proudí přece jen více informací.
Oba vozy pak potěšily tím, že navzdory své síle posílané jen na přední kola nemají problémy s přenášením točivého momentu do řízení. Samosvorný diferenciál hondy v tomto ohledu dělá divy, díky lepivým pneumatikám se náramně snaží i elektronická uzávěrka golfu. Auta bojují i vypínatelnou kontrolou trakce. Brzdy byly jasně lepší v golfu, pískající kotouče civicu ale naznačovaly, že už mají něco za sebou.
Hot hatche ale nejsou jen o co nejrychlejších průjezdech obloukem a hrátkách na oblíbené silničce, nejeden majitel od nich čeká i jistou mírou univerzálnosti pro běžnou jízdu. Vždyť na oblíbený závodní okruh je taky potřeba se nějak dostat...
Jistě nepřekvapí, že v tomto ohledu je golf jasným mistrem. Civic přece jen omezuje jeho „závoďácký“ charakter – tvrdý podvozek nebo všudypřítomný hluk, hlavně od motoru. Dlouhé přejezdy tak bývají notně únavné. To každodenní jízdu s golfem si klidně dovedu představit, na dlouhých cestách ale vedle úzkých sedaček bude znát hlučnější podvozek, kterému se ani Clubsport nevyhnul.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Honda Civic Type R | Volkswagen Golf GTI Clubsport |
Ovladatelnost | 10 | 9 |
Komfort odpružení | 6 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 7 |
Řízení | 9 | 8 |
Řazení | 10 | 8 |
Brzdy | 8 | 10 |
Průměr | 8,50 | 8,33 |
Závěr
Závěr
Proti sobě se dnes postavili soupeři, kteří sice spolu budou bojovat na závodních okruzích a na točivých okreskách, prodejně ale konkurenty moc nejsou. Jen málokdo se asi bude skutečně rozhodovat mezi excentrickou Hondou Civic Type R a Volkswagenem Golf GTI Clubsport, který své schopnosti zdatně ukrývá pod konzervativní karoserií, doplněnou jen o několik výrazných detailů. Každý z nich má zkrátka své fanoušky, kteří by o tom druhém ani neuvažovali. Pro takové fandy je už vítěz dopředu daný podle osobních preferencí, o to víc ale stojí za to oba automobily navzájem porovnat.
Začněme Civicem. Jeho extrovertní vzhled závodníka s roztaženými blatníky a výrazným spoilerem na zádi nepadne do oka všem, komu se však líbí, nedá na něj dopustit. Type R jako závoďák navíc nejen vypadá, ale také jezdí. Výtečně sedí, je parádně rychlý a také hodně hlučný, prostě takový, jaký by měl extrémní hot hatch být.
Největším problémem Type R jsou bohužel české silnice. Jakmile jsme vjeli na oblíbený kus hlaďoučkého asfaltu, nestačili jsme žasnout, jak auto funguje. Bohužel takových silnic je v Česku poskrovnu, mnohem častěji jsme jezdili na záplatovaných vozovkách plných nerovností, na nichž honda nefunguje zrovna příkladně. Její podvozek je totiž až příliš tvrdý, o to více zamrzí, že v módu R+ nelze tlumiče přepnout do měkčího nastavení. V českém prostředí je tudíž Civic Type R spíše okruhový nástroj než vůz na okresky. V takovém případě ale funguje skvěle, protože na závodní trati golf zadupe do země. Limitujícím faktorem testovaného kousku každopádně byly použité pneumatiky Dunlop Sport Maxx RT. Přestože i v jejich případě auto skvěle sedělo, ve srovnání se semi-slickami golfu (Michelin Pilot Sport Cup 2) jsme se na limitu necítili tak jistě. Kdyby ale civic tyto michelinky také nazul, byl by doslova nedostižný.
Golf GTI Clubsport je sice ve srovnání s běžným GTI ostřejší, nadále ale zůstává univerzálním nástrojem, jak jsme u volkswagenu dlouhá léta zvyklí. Jakmile nemáte na jeho sportovní povahu chuť, jednoduše ho přepnete do komfortního režimu a přejedete s ním kus Evropy, pokud vám tedy nebude vadit jeho hlučnější podvozek. Ve srovnání s běžným GTI je ale potřeba počítat s tím, že tohle je extrémnější stroj, i v komfortním nastavení je Clubsport rozhodně tužší než výchozí varianta.
Na oblíbené silničce pak Clubsport dokáže více než výchozí GTI. Opravdu jsme žasli nad jeho stabilitou, jeho michelinky nás prostě nadchli. Jen pozor na déšť, semiclicky opravdu fungují jen za sucha, na mokru golf klouže. Jestliže ale Clubsport bereme jako extrémní víkendový nástroj, je ve srovnání s Type R prostě trochu vyměklý. Přestože jsme se za jeho volantem bavili, honda byla prostě lepší. Určitá měkkost Clubsportu ale není na škodu, na rozbitých českých silnicích totiž funguje lépe než kamenný civic.
A jaký je tedy závěrečný verdikt? Na body dnes vyhrál Golf GTI Clubsport, jehož univerzálnost více sedí našemu bodovému ohodnocení. Naše srdce ale patří Civicu Type R, u něhož nás nadchly jeho skvělý motor, výtečné řazení nebo přilnavost. Auto navíc bodovalo i božskými sedačkami nebo vnitřním prostorem. I Clubsport je ale jakožto hot hatch díky své hbitosti a jízdním vlastnostem skvělý. Na rozbitých vozovkách navíc wolfsburský atlet funguje přece jen lépe.
Zkrátka řečeno jsou to oba výtečné hot hatche a my jen tiše závidíme každému, komu ať už jeden, nebo druhý parkuje v jeho garáži. Trávit čas za jejich volantem totiž stojí za to a je jedno, zda zvolíte univerzálnější Clubsport, nebo ostřeji laděný Type R.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Honda Civic Type R | Volkswagen Golf GTI Clubsport |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 6,50 | 6,50 |
DESIGN | 8,20 | 8,40 |
INTERIÉR | 8,80 | 8,00 |
MOTOR | 6,60 | 7,40 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,50 | 8,33 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,72 | 7,73 |
CELKEM | ***1/2 | ***1/2 |
Honda Civic Type R
Nejlevnější verze modelu | 399.900 Kč (1.4 i-VTEC/73 kW S) |
Základ s testovaným motorem | 899.900 Kč (2.0 VTEC Turbo/228 kW Type R) |
Testovaný vůz bez příplatků | 969.900 Kč (2.0 VTEC Turbo/228 kW Type R GT) |
Testovaný vůz s výbavou | 969.900 Kč (2.0 VTEC Turbo/228 kW Type R GT) |
Plusy
- Silný vysokootáčkový motor
- Precizní a přesné řazení
- Výtečné sedačky
- Vnitřní prostornost
Minusy
- Na českých silnicích až příliš tvrdý podvozek
- Složité ovládání palubního počítače
- Nemožnost úpravy nastavení jízdních módů
- Na dlouhých cestách hlučný motor
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Nejlevnější verze modelu | 372.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 818.900 Kč (2.0 TSI/195 kW GTI Clubsport) |
Testovaný vůz bez příplatků | 818.900 Kč (2.0 TSI/195 kW GTI Clubsport) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.043.800 Kč (2.0 TSI/195 kW GTI Clubsport) |
Plusy
- Úžasná jistota v zatáčkách
- Univerzální schopnosti
- Výtečné brzdy
Minusy
- Příliš úzké sedačky
- Hluk od podvozku
- Ne tak precizní řazení
Foto: Petr Homolka