Test Auto.cz

Honda CR-V 1.6 i-DTEC – Skok o čtyři stupně

5.8. 2015
Verdikt
 

Automatům ještě nedávno stačilo pět stupňů, moderní převodovky ale mají více kvaltů. Není to už zbytečnost? Ptali jsme se v testu modernizované Hondy CR-V.

Automatické převodovky v posledních letech nabízejí více a více převodů, současnými přeborníky jsou devítistupňové automaty. Po Jeepu Cherokee, Land Roveru Discovery Sport a Fiatu 500X jsme převodovku s tolika stupni vyzkoušeli v Hondě CR-V.

Honda CR-V se devítistupňové převodovky dočkala v rámci letošní modernizace, přičemž ji nabízí výhradně v kombinaci s turbodieselem 1.6 i-DTEC (118 kW) a pohonem všech kol. V případě CR-V se jedná o razantní skok, SUV této značky zatím poskytovalo maximálně pětistupňový automat. Ten je ostatně stále k dispozici, v kombinaci s benzinovým dvoulitrem.

Ve všech dosud testovaných vozech se jednalo o devítistupňovou převodovku z dílny německé společnosti ZF. Naše předchozí zkušenosti s tímto automatem byly rozporuplné - zatímco v Discovery Sport se moc nelíbil, v 500X jeho fungování zaujalo. Proto jsme byli zvědaví na to, jak pracuje v CR-V.

Není to moc, Antone Pavloviči?

Devět stupňů se na první pohled zdá moc, když donedávna stačilo automatům pět, nebo dokonce čtyři stupně. Proč jich je nyní tolik, ptá se mnoho laiků. Hlavním důvodem takového počtu je snaha o nižší spotřebu – velké množství stupňů pomáhá udržovat motor v jeho nejúčinnějších otáčkách, což šetří palivo.

Tímto způsobem funguje také automat v CR-V: ve městě řadí pětku, aby udržel otáčky na hodnotě 1500 otáček, na dálnicí při 130 km/h používá 1750 otáček. Tyto hodnoty znamenají, že spotřeba testované vznětové šestnáctistovky se ve městě pohybuje nad osmi litry, zatímco na dálnici vůz jezdí za 7,6 litru. Na automobil s pohonem všech kol velikosti CR-V to nejsou špatná čísla, zvlášť s ohledem na to, že nezajetý exemplář neměl na kontě ani tisíc kilometrů.

obrázek [600 x 453]  

Týdenní účet nakonec znamenal průměrnou spotřebu 7,4 litru na 100 kilometrů, v kombinaci s manuálem jsme u 1.6 i-DTEC dosáhli hodnoty 6,6 litru na 100 km. Pro zajímavost: dosavadní turbodiesel 2.2 i-DTEC (110 kW) s pětistupňovým automatem dosáhnul podobných čísel.

První zkušenost s novým automatem v CR-V je tak ryze pozitivní. Delší čas strávený za volantem ale ukazuje, že v nízkých rychlostech by změna převodů mohla být o něco hladší. V případě brzdění je to dáno hlavně tím, že převodovka při podřazování přeskočí několik stupňů. Při snaze o trochu svižnější odpich zase automat dlouho váhá, než konečně přeřadí. To se nijak nezmění ani při přepnutí do sportovního režimu.

Na dálnici se ukazuje, že devátý stupeň je v rámci tuzemských povolených limitů vlastně zbytečný. Devítku automobil řadí skutečně až při 130 km/h, při nižší rychlosti ani nelze zařadit manuálně – na pokyn páčkou automat nezareaguje. Stačí navíc i mírné stoupání a automat opět podřazuje.

Zmíněné páčky pod volantem nejsou řadicí, ale spíše radící, podobně jako v dosavadním pětistupňovém automatu. Řidič zadá manuální pokyn převodovce a elektronika se nejprve rozhoduje, zda jej uposlechne, či nikoliv. Pokud si převodovka usmyslí, že stávající převod je optimálnější, jednoduše nepřeřadí. Stačí však přepnout převodovku do sportovního režimu a řidič dostane volnější pole působnosti.

Dostatek síly

Dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 i-DTEC o výkonu 118 kW a točivém momentu 350 N.m v CR-V jsme vyzkoušeli již v kombinaci s manuálem. Proto víme, že šestnáctistovka nahrazující dosavadní 2.2 i-DTEC (110 kW) má jemný běh a je dostatečně kultivovaná, ale že dá výrazně najevo svůj zvuk.

Vyzkoušeli jsme: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 (118 kW) – Ve dvou se to lépe táhne

Dvě různě velká turbodmychadla znamenají, že má objemově malá jednotka dostatek síly takřka ve všech oblastech. Slušný zátah má i kolem 4000 otáček, v nichž vrcholí jeho výkonová křivka. V rámci povolených limitů je síla jednotky naprosto dostatečná, ztrácet dech automobil začne až kolem 160 km/h.

obrázek [600 x 402]  

Kvůli splnění emisních norem je 1.6 i-DTEC standardně spárován se systémem Start/stop. Motor by mohl spouštět rychleji a tiše, líbila se však funkce jeho aktivace: jednotka se při stání vypne jenom v případě, že řidič silně zatlačí na brzdový pedál. Pokud jej stlačí lehce, zůstane agregát nastartovaný. Díky tomu tak řidič může ovlivnit, že mu jednotka při stání nezhasne.

Naladění podvozku je spíše komfortního ražení, auto jede plavně a v zatáčkách se příliš nenaklání. Tlumení nerovností je ale paradoxně lepší ve vyšších rychlostech, při pomalejším tempu kola příliš kopírují nerovnosti, a tak posádka dobře ví o všech výtlucích. Řízení je příjemně tuhé, mohlo by ale být strmější.

Pozorná Gejša

Příchod vznětové šestnáctistovky a devítistupňového automatu je hlavní novinkou CR-V modelového roku 2015, není však změnou jedinou. Výbavu rozšířily balíčky bezpečnostních pomocníků ADAS a Honda Sensing, které využívají systém kamer a radarů.

První za 19.000 korun zahrnuje varování před čelní srážkou, kontrolu jízdy v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa a automatické přepínání dálkových světel. Druhý stojí 50.000 korun a vedle systémů paketu ADAS přidává systém pro zmírnění následků nehody, systém pro udržování v jízdním pruhu a inteligentní adaptivní tempomat, který předvídá chování ostatních vozidel.

Zatímco k fungování rozpoznávání dopravních značek a asistentu při vycouvávání nemáme výhrad, k ostatním systémům několik poznámek. Detekce objektů v mrtvém úhlu je někdy až moc opatrná – především při opětovném zařazování se do pruhu po předjíždění. Vedle diody ve zpětných zrcátcích systém navíc řidiče varuje i zvukovým signálem.

obrázek [600 x 402]  

Adaptivní tempomat mnohdy prudce brzdí až na poslední chvíli, až řidič podlehne strachu a brzdový pedál sešlápne sám. Tempomat sice umí předvídat, že před vůz vjede pomalejší vozidlo z vedlejšího pruhu, nebo že automobil vpředu začne opět akcelerovat, v praxi ale mnohdy chybuje. Pozvolné brzdění adaptivního tempomatu třeba ve vozech Volkswagen je z tohoto pohledu komfortnější. Zaujal nás také systém pro zmírnění následků nehody, kdy CR-V posádce automaticky utáhne pásy snad před každou trochu svižněji projetou zatáčkou.

Americký styl

Jestliže se technika v útrobách modernizovaného CR-V změnila, vzhled zůstal prakticky zachovaný. Nejvýraznější změnou je upravená maska chladiče a pozměněné nárazníky. Záď navíc obohatila nová chromovaná lišta spojující koncové svítilny. Na vzhled ať si každý udělá názor sám, pravdou ale zůstává, že tenhle styl ocení především zákazníci ze Severní Ameriky.

K tématu: Honda CR-V 2015 – Vylepšení na úrovni nové generace

Také vnitřek zůstal prakticky beze změn. Zachován byl volant s tenkým věncem a množstvím tlačítek, obstarožní ovládání palubního počítače kolíčkem, zvlněná linie přes celou palubní desku nebo široké sedačky dimenzované i pro milovníky fastfoodů. Novinkou je multimediální systém Honda Connect se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, který je známý již ze Civicu.

Honda CR-V – srovnání s konkurencí
ModelHonda CR-VFord KugaMazda CX-5Toyota RAV4
Motor1.6 i-DTEC2.0 TDCi2.2 Skyactiv-D2.2 D-CAT
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1597199721912231
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]118/4000110/3750110/4500110/3600
Točivý moment [N.m/min]350/2000370/1750-2750380/1800-2600340/2000-2800
Převodovka9A6DS6A6A
Max. rychlost [km/h]197190194185
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,610,910,210,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,45,56,6
Základní cena [Kč]829.900836.390848.900879.900

Použitá grafika i celkové dílenské zpracování systému nepatří zrovna k zázrakům techniky, příliš se nelíbilo ani ovládání navigace Garmin. Za boha jsme nemohli přijít na to, jak zadat cílové místo jen jako centrum města. Navigace zkrátka trvala na tom, ať zadáme přesnou ulici. Multimediální systém se ale umí připojit k internetu, navigace pak řidiče upozorní na uzavírku nebo kolonu na trase.

O prostorné kabině CR-V jsme psali již v minulosti, a tak jenom v krátkosti. Dostatek místa mají cestující na předních i zadních sedadlech, ty ale na delších cestách kvůli kratším sedákům neposkytují dostatečný komfort. Řidiče potěší polstrovaná část středového panelu nebo loketní opěrky. Výhrady máme k velikosti odkládacích prostorů – schránka před spolujezdcem je doslova titěrná, do kapes v předních dveřích se pak nevejde 1,5litrová lahev.

obrázek [600 x 402]  

Zavazadelník CR-V si i po faceliftu uchoval velkorysý objem 589 litrů. Nadále chválíme jednoduché sklápění zadních sedadel, jejichž opěradlo i sedák se samy sklopí po zatáhnutí páčky na boku kufru. Nízko otevírané víko zavazadelníku ale s vysokými postavami nadále moc nepočítá. Sklopením zadních sedadel vznikne prostor velký 1669 litrů. Rovná ložná plocha tu sice není, mírně nakloněná opěradla ale převozu rozměrných nákladů příliš nebrání.

Jake.auto.cz: Honda CR-V (přehled testů a dalších článků)

Závěr

Honda CR-V zůstává i po letošní modernizaci zajímavou alternativou k vozům MPV. Posádce nabízí velkoryse pojatou kabinu a dostatek komfortu. Tomuto charakteru plně odpovídá i nově nabízený turbomotor 1.6 i-DTEC a devítistupňová automatická převodovka. Šestnáctistovka poskytuje rodinně zaměřenému vozu dostatečnou sílu, potěší navíc malým apetitem. Automat by někdy mohl řadit jemněji a rychleji, k celkovému naladění CR-V ale pasuje. Jenom škoda, že ten nejvyšší stupeň auto využije jenom minimum času jízdy.

Nejlevnější verze modelu559.900 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW S)
Základ s testovaným motorem829.900 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 9A 4x4 Elegance)
Testovaný vůz s výbavou1.048.800 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 9A 4x4 Executive)

Plusy

  • Dostatečně silný motor
  • Prostorná kabina
  • Poměr ceny a výbavy
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Pomalejší reakce automatu
  • Krátké sedáky
  • Malé odkládací prostory
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda CR-V 1.6 i-DTEC

Cena v základní výbavě: 829 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 048 800 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 18“ kola, protikolizní systém, bezklíčový vstup, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, dvouzónová klimatizace s výdechy pro zadní sedadla, tempomat, podélně a výškově nastavitelný multifunkční volant s koženým věncem, elektrické ovládání bočních oken, multimediální systém Honda Connect se sedmipalcovou obrazovkou, bluetooth a navigace Garmin, zadní parkovací kamera, panoramatická střecha, dešťový a světelný senzor, parkovací čidla vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, automatické přepínání dálkových světel, mlhovky, dojezdová rezerva atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Sensing – varování před čelní srážkou, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čtení dopravních značek, kontrola mrtvého úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa, systém pro zmírnění následků nehody, asistent pro jízdu v jízdních pruzích, inteligentní adaptivní tempomat (+50.000,-), metalický lak (+13.900,-).

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky SUV Honda Testy

Technické údaje
Motor Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.9 / 5.3
Emise CO2:134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 589 / 1669
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1794 / 406
Rozměr pneu:225/60 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 984
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Honda CR-V 1.6 i-DTEC – Skok o čtyři stupně

David Bureš (Auto.cz)David Bureš (Auto.cz)
moderoval 5.8.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT

Nový Volkswagen Tiguan si brousí zuby na ovládnutí…

Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon

Ovládání gesty v novém BMW sedmičkové řady Míša už…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…