TEST Honda HR-V 1.5 i-VTEC (96 kW) – Ladění městského společníka
Design, interiér
Doby, kdy Honda HR-V představovala nepříliš vzhlednou krabici na kolech, jsou už dávno pryč. První generaci produkovala japonská automobilka od roku 1998 a ve výrobě vydržela osm let. Generace druhá, která se světu představila před dvěma lety, už dorazila s moderním designem. Nyní se dočkala omlazovací procedury, kterou možná nepoznáte na první pohled, přesto přináší některé zajímavé novinky.
Za příplatek robustní
Inovace karoserie jsou hlavně kosmetické, všimnout si můžete kupříkladu přepracované masky chladiče či hlubších průřezů v předním nárazníku a v nich umístěných kulatých mlhovek. Jiné jsou i světlomety, které jsou teď standardně vybaveny projekčními čočkami a mají přepracované LED denní svícení. Druhý pár dveří se i nadále vyznačuje klikou umístěnou za zadními okénky, vzadu zase nechybí výrazný střešní spoiler.
Jak už u Hondy bývá zvykem, příplatkových položek v ceníku nenajdeme mnoho, jednotlivé prvky výbavy jsou totiž rozděleny mezi výbavové stupně (Comfort, Elegance, Executive). Testované provedení Elegance dostává již ve standardu třeba dálkové ovládání a centrální zamykání, vyhřívané přední sedačky, duální automatickou klimatizaci či balíček bezpečnostních systémů s varováním před čelní srážkou, rozpoznáváním dopravních značek či inteligentním omezovačem rychlosti.
V ceníku tak najdete za příplatek jen metalický lak za 13.900 Kč. Naše modrá je taktéž novinkou přijíždějící s faceliftem a naživo vypadá opravdu dobře. Zatímco pod slunečními paprsky se lesklá modrá neztratí, v šeru redakčních garáží byste dali ruku do ohně za to, že je auto černé.
Lak však není jedinou položkou, za níž si lze u nové Hondy HR-V připlatit. Tou další je tzv. „robust pack“ se stříbrnými ochrannými prvky na náraznících, prazích a konečně zpětných zrcátcích. Zadní chránič lze mít bez tažného zařízení, ale i s pevným nebo snímatelným provedením. Ve všech případech se za balíček robustnosti připlácí 26.000 Kč.
Když nám do redakce ke srovnávacímu testu dorazila Honda Jazz, uhranula nás tím, kolik prostoru dokáže v kabině nabídnout. Pokud byste si mysleli, že HR-V vzhledem ke svým proporcím bude v tomto zaostávat, pletli byste se. I tohle auto je posazeno na architektuře Global Compact Platform a může se pochlubit vskutku prostornou kabinou. Přebytek místa v příčném i podélném směru najdete v obou řadách, vzadu tak zůstávala i člověku s výškou 190 centimetrů dostatečná rezerva před koleny i nad hlavou, což je vzhledem k celkovým proporcím auta chvályhodné.
Nádrž je umístěna pod předními sedadly, což i v kompaktním crossoveru přináší relativně vyšší posez. Sedačky dostaly v rámci faceliftu lepší textilie a zůstalo jim i výrazné boční vedení. Varianta kombinující látku a kůži je dostupná až s nejvyšším výbavovým stupněm Executive. Celkově interiér nepůsobí zrovna luxusně a někde se musíte spokojit s tvrdými plasty, na druhou stranu z něj ale nevyzařuje ani láce a svému majiteli tak auto rozhodně ostudu neudělá.
Pokud by si vůz někde zasloužil ještě trochu péče, pak jistojistě u multimedálního systému. Ten sice funguje svižně, ale reakce na dotyk obrazovky nebývají tak přesné a občas jej musíte opakovat. Honda od obrazovky infotainmentu oddělila ovládání teploty, avšak i tento panel zůstává dotykový, což není zrovna šťastné řešení. Tlačítka na něm jsou totiž malá, blízko u sebe a navíc utopena hluboko pod zorným polem řidiče, takže nastavování za jízdy není vůbec snadné.
Velkých změn se při omlazování nedočkal zavazadelník, což vlastně ale ničemu nevadí. Už v základu pojme slušných 470 litrů, které lze navýšit sklopením zadní lavice na rovných 1533 litrů. Potěší i některá chytrá řešení. Kupříkladu tzv. Magic Seats, což jsou sedačky, které po sklopení zaručují rovnou ložnou plochu v kabině. Navíc lze i zvednout sedáky pro převoz větších nákladů uvnitř kabiny. Něco málo můžete při balení na dovolenou vytěžit i z prostoru pod podlážkou. Sem původně patří rezervní kolo, avšak HR-V se na tuzemském trhu nabízí jen a pouze se sadou na opravu pneumatik.
Motor, jízdní vlastnosti
Zatím jen atmosféra
Pohled do aktuálního ceníku modelu HR-V prozradí, že vůz aktuálně koupíte jen se zážehovou atmosférickou patnáctistovkou, jíž lze kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou, případně samočinným ústrojím CVT. Parametry motoru zůstávají po faceliftu shodné, tedy výkon 96 kW při 6600 otáčkách a 155 newtonmetrů točivého momentu při 4600 otáčkách. Pro zrychlení z klidu na stovku potřebuje japonský crossover 10,7 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 192 km/h.
Některých úprav se ale pohonná jednotka přeci jen dočkala. Motor i-VTEC využívá metodu pokročilého „plateau honování“, jež vytváří velmi hladký povrch a tím snižuje úroveň tření mezi písty a vložkami válců. Novou vrstvou pro snížení tření je opatřeno i vedení rozvodového řetězu, čímž se Honda snaží snížit dlouhodobé opotřebení a naopak zlepšit úspornost pohonného ústrojí.
Že se vám HR-V líbí, ale dáváte přednost přeplňovaným motorům? To vůbec nevadí. Od jara příštího roku totiž Honda obohatí nabídku o benzinovou patnáctistovku VTEC TURBO, jíž doplní také vznětová šestnáctistovka i-DTEC.
A pokud kromě městského popojíždění často vyrážíte i na delší cesty napříč republikou, dost možná je čekání na přeplňované motory tím nejlepším řešením. V uličkách měst je 1,5litrová atmosféra vlastně prima společníkem, u něhož vás neomezuje ani nijak zvlášť mocná hodnota točivého momentu. Při běžné jízdě je motor tichý a kultivovaný, Japonci navíc zapracovali na izolaci a zlepšili ji kolem podběhů kol, zavazadelníku či dveří.
Táhlé kopce a dálnice už začínají být pro čtyřválec tvrdším oříškem a rychle poznáte, že maxima výkonu se dostává až ve vyšších patrech otáčkoměru. A protože motoru se ze středního pásma zrovna dvakrát nechce a reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou mnohdy mdlé, nezbývá než naplno využívat šestistupňové manuální převodovky.
Nadále precizní řazení
To vás naštěstí nemusí příliš trápit. Honda je skvělým řazením vyhlášená a u modelu HR-V tomu není jinak. Krátká řadicí páka je skvěle při ruce a spolupráce s ní je ideální. Počítejte s krátkými a přesnými drahami, které při přeřazení doprovází mechanické cvaknutí. Patnáctistovka v útrobách nemá v popisu práce nějaké ostřejší tempo, ale když se za volantem trochu rozvášníte a začnete sázet jeden kvalt za druhým, převodovka na pokyny reaguje opravdu skvěle.
Zlepšení odhlučnění u podvozku oceníte, protože s rostoucí frekvencí výmolů na tuzemských cestách začne být auto malinko uhopsané a nervózní. Ani velké díry ale nepřináší do kabiny nepříjemné rány, byť na nekvalitu silnic dokáží kola upozornit ve velkém. Když ale vyjedete na dálnici či hladkou silnici, můžete se těšit na zdárné tlumení záplat a celkově tužší naladění.
Dobré odhlučnění znamená, že vás uvnitř ve vyšších rychlostech nebude ani tak trápit akustika pohonné jednotky, ale spíš aerodynamický svist od zrcátek a celkově vyšší karoserie. Brzy tak pochopíte, že HR-V není zrovna ideálním společníkem pro dlouhé dálniční cesty a autu je podstatně lépe jinde. Za klidnou jízdu na okreskách se auto odvděčí minimálními náklony karoserie a přesným řízením, díky němuž vůz snadno drží volenou stopu. Ve městě zase potěší citlivé naladění posilovače, takže manipulace s autem nebude ani v úzkých uličkách nikomu dělat výrazné problémy.
A jak je to se spotřebou paliva? Palubní počítač nám po týdenním soužití s Hondou HR-V vykázal apetit 6,6 litru, což je dané hlavně tím, že většinu svých cest mám poskládaných z dálničních úseků. Když na to přijde, můžete se na okreskách přiblížit i k šesti litrům, s tabulkovou hodnotou 5,8 l ale nepočítejte. Na dálnici jsem se zpravidla pohyboval pod sedmi, naopak nad tuto hodnotu lezla spotřeba při popojíždění ucpanou Prahou. Můžete sice sáhnout po ekonomickém režimu ECON, avšak ten nabídne jen úspornější režim klimatizace a tempomatu, takže rozdíly jsou ve finále minimální.
Závěr
Závěr
Hondu HR-V pořídíte od 479.900 korun, což je ve srovnání s konkurencí o něco více, zase ale boduje pestrou standardní výbavou. Už se základním provedením Comfort totiž dostanete šestnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatickou klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory, bluetooth připojení, dálkové ovládání a centrální zamykání či vyhřívané přední sedačky. Ano, stále je řeč o vstupním provedení...
Crossover japonské automobilky se může pochlubit neotřelým a moderním designem či prostornou a praktickou kabinou, která je navíc výborně odhlučněna. Slabým místem je samotná pohonná jednotka, která pro svou charakteristiku uspokojí menší spektrum zákazníků, než by třeba HR-V jinak mohlo oslovit. A nic na tom bohužel nemění ani precizní řazení šestistupňové manuální převodovky. Ještě jednou ale připomeňme, že další motory (tentokrát už přeplňované) jsou na cestě, už na jaře si tak na své přijdou i náročnější zájemci.
Nejlevnější verze modelu | 479.900 Kč (1.5 i-VTEC /96 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 479.900 Kč (1.5 i-VTEC /96 kW Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 549.900 Kč (1.5 i-VTEC /96 kW Elegance) |
Testovaný vůz s výbavou | 549.900 Kč (1.5 i-VTEC /96 kW Elegance) |
Plusy
- Nevšední vzhled
- Prostorná kabina
- Skvělé řazení
- Povedené odhlučnění
- Slušná spotřeba paliva
Minusy
- Slabý motor
- Na rozbitých cestách nekomfortní podvozek
Foto: Pndřej Lilling