reklama


Hyundai Elantra vs Kia Forte – Dva Korejci pro celý svět

Hyundai Elantra vs Kia Forte – Dva Korejci pro celý svět

 
 

U nás jen občas narazíte na Elantru, přitom tato dvojice patří k nejprodávanějším autům na světě.

Současné modely Hyundai Elantra a Kia Forte v našich končinách příliš známé nejsou, přitom u svých značek platí za celosvětově nejprodávanější modely. Naposledy jsme v českých showroomech viděli jejich předchůdce – stejnojmenný HyundaiKia Cerato – pak nastoupily modely i30 a Cee’d. Se sedanem Elantra se Hyundai vrátil do Evropy před rokem, sesterská Kia zůstává v prodeji jen v zámoří.

Jeden kus globálního zástupce kompaktních sedanů se ale dostal i k nám, konkrétně model Forte Hybrid LPi, který má unikátní hybridní kombinaci elektrického pohonu a čtyřválce na LPG. Elantra se naproti tomu u nás prodává jako normální benzinová šestnáctistovka, byť konstrukční základ obou motorů patří do řady Hyundai/Kia Gamma.

Stejná velikost, rozdílný design

Že mají oba vozy společný konstrukční základ, je celkem očekávatelná zpráva. Stojí na kompaktní platformě Hyundai/Kia, v obou případech její zjednodušené verzi se zadní vlečenou nápravou. Liší se ovšem rozvor – Kia Forte má standardních 2650 mm, Hyundai Elantra přidala pět centimetrů. Při rozdílném vzhledu asi překvapí na milimetr shodná délka (4530 mm) i šířka (1775 mm), rozdíl je jen ve výšce. Kia je totiž se svými 1460 mm o 15 mm vyšší.

obrázek [600 x 271]  

Forte je jedním z prvních modelů, pod kterými je podepsán Peter Schreyer. Vůz, představený v roce 2008, už dostal přední masku chladiče Tiger Nose, na kterou jednolitými tvary navazují hranaté světlomety. Předním partiím nechybí agresivita ani geometrická úhlednost a to samé se dá říct o zadní části karoserie. Za hranicí dobrého vkusu jsou ovšem čiré zadní lampy, specialita hybridní verze.

Výsledný dojem trochu kazí jen příliš hladké plochy na bocích a boční silueta, která opticky přetéká za zadní kolo. Přesto, jako by přehledné tvary a věcné proporce měly společné zdroje inspirace se Škodou Rapid od Jozefa Kabaně.

TEST Kia Forte Hybrid LPi – Hybrid na druhou

Kromě sedanu existuje i Forte hatchback (mimoevropská obdoba Cee’du) a hlavně švihácké kupé Forte Koup. Ale jak vyplyne dále v testu, jestli nemá radikálně přeladěný podvozek, pak agresivní vzhled výrazně překonává zaměření auta.

obrázek [600 x 247]  

Z pohledu designu je Elantra, poprvé uvedená v roce 2010, pravým opakem. Fluidní design vychází z přírodních jevů – proudění vody, kameny obroušené větrem, tvary písečných dun. A opravdu, nespoutané křivky obepínají celou karoserii a využívají každý centimetr karoserie.

TEST Hyundai Elantra 1,6 (97 kW) – Podařený návrat

Z hlediska koncernového plánování je to nesmírně chytrá strategie. Koho neosloví racionálně pojaté Forte, ten by se mohl zhlédnout v avantgardní Elantře. 4,5metrový sedan od Hyundaie totiž popírá všechny konvence dané kategorie. Oba převisy volně přecházejí do střechy a bočních partií, výsledný efekt ještě zdůrazňují přední i zadní světla, velkoryse přetažená do boků.

obrázek [300 x 325] Uvnitř se designová filozofie věrně otiskuje, jen efekt je docela opačný. Vlnitá palubní deska v Hyundai vypadá moderně, seriózně a úspěšně se snaží o luxusní podtóny. Kia místo toho sází na kombinací strohého základu s hravými detaily. Skoro stejný interiér jsme naposledy viděli v Kia Soul. Nevypadá to špatně, Elantra ovšem působí hodnotnějším dojmem.

V prostorových poměrech Hyundai vpředu těží z ustupující palubní desky. Konvenční pojetí Kie by ale staromilci asi ocenili víc. Na zadních sedadlech nedokáže Elantra vytěžit z delšího rozvoru. Místa pro kolena je ve Forte více a prostoru okolo hlavy zrovna tak. Hyundai zde platí za svůj design, kdy střecha klesá příliš prudce a přímo.

V zavazadlovém prostoru to ale Elantra vrací zpět – rozdíl 70 litrů je zásadní. Forte se 415 litry by asi české zákazníky příliš neuspokojilo…

obrázek [600 x 267]  

Stejná technika, jiné svezení

Rodinná příslušnost znamená nejen společný konstrukční základ, ale i sdílené motory. Elantra je ale v jistém slova smyslu stále na začátku – nabídka motorů není tak široká, navíc uvedení na velký trh v Číně se teprve chystá.

Porovnávat oba vozy po motorické stránce nemá velký význam. Hyundai totiž dorazil v evropské specifikaci s motorem 1,6 MPI o výkonu 97 kW, Kia pak s plynovou verzí téhož motoru (88 kW) doplněnou pomocným elektromotorem (15 kW). Stejný hybridní pohon prodává v Koreji i Hyundai, Elantra LPi Hybrid ale zatím jezdí v karoserii předchozí generace.

Model/trhHyundai ElantraKia Forte
Korea1,6 GDI (103 kW, 167 Nm)1,6 GDI (103 kW, 167 Nm)
-1,6 LPi Hybrid (88 kW, 152 Nm)
Čína-1,6 Gamma (94 kW, 156 Nm)
-2,0 Theta (115 kW, 194 Nm)
EU1,6 MPI (97 kW, 158 Nm)-
Rusko1,6 MPI (97 kW, 158 Nm)1,6 Gamma (94 kW, 156 Nm)
-2,0 Theta (115 kW, 194 Nm)
USA1,8 MPI (109 kW, 178 Nm)2,0 Theta (115 kW, 194 Nm)
-2,4 Theta (127 kW, 228 Nm)

Kde ale srovnávat můžeme, to je podvozek. Jak jezdí globální Hyundai lehce upravený pro evropské zákazníky a jak čistě korejská Kia, kterou osud zavál do české kotliny?

obrázek [300 x 342] Běžné nerovnosti zvládá Elantra komfortně, ve vyšších rychlostech je stabilní a dobře drží přímý směr. Na špatném povrchu si zadní náprava v zatáčkách ráda poskočí, ale s ohledem na minimální náklony karoserie a jízdní standardy sedanů v této cenové kategorii (Fluence, Cruze, Jetta) považujeme Elantru za dobrý průměr třídy, byť sladění pružin, tlumičů a silentbloků rozhodně není dokonalé a je možná zbytečně tuhé.

To Forte se vzdává jakýchkoliv západních manýr a je ryze komfortním vozem, který nabízí antisportovní svezení. Měkký podvozek ale dokáže odolávat nástrahám českých cest a netrápí posádku mlácením nebo poskakováním. Zásadní chyba ovšem leží jinde a spočívá ve volbě pneumatik. Úsporné obutí Nexen CP-662 se vyznačuje až příliš nízkým valivým odporem a hybridní Kiu žene nepochopitelně brzy do nedotáčivosti. Na mokré silnici pak i klidná jízda vyžaduje pomoc stabilizačního systému.

obrázek [600 x 293]  

Těžko se odhaduje, jak by podvozek fungoval s kvalitnějším obutím. Co se týká komfortu, mohlo by totiž Forte jít příkladem dalším automobilkám. K jeho designu se ale ve skutečnosti víc hodí tvrdší odladění Elantry – nečekaný paradox…

Závěr

Určit vítěze dnes není potřeba. Forte se k nám dostane nanejvýš formou individuálního dovozu z USA nebo Ruska, oficiálně se v Evropě bude prodávat až připravovaná nová generace, pokud vůbec. Zajímavé je ale zjištění, jak rozdílná auta dokáže koncern Hyundai/Kia postavit na shodném technickém základě.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval…

Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

ČNB má dostat pravomoc zakázat stoprocentní hypotéky ČNB má dostat pravomoc zakázat stoprocentní hypotéky

Česká národní banka by měla získat zákonnou pravomoc…

 
Technické údaje
Motor Hyundai Elantra 1,6 (97 kW)Kia Forte Hybrid LPI
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15911591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 630088 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 158 / 4850152 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200-
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7-
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.2 / 6.48.3 / - / 0
Emise CO2:148-
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / -415 / -
Objem nádrže (l):48-
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1232 / 5381210 / -
Rozměr pneu:205/55 R16195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 45304530
b) šířka (mm): 17751775
c) výška (mm): 14451460
d) rozvor (mm): 27002650
e) rozchod vpředu (mm): 15631557
f) rozchod vzadu (mm): 15761564
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 930680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10001010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910900
k) šířka vpředu (mm): 14901480
l) šířka vzadu (mm): 14801490
délka sedáku vpředu (mm): 510520
délka sedáku vzadu (mm): 490480
výška opěradla vpředu (mm): 640650
výška opěradla vzadu (mm): 690690
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoNe
Hodnocení Hyundai Elantra 1,6 (97 kW) Kia Forte Hybrid LPI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7 7
Odkládací plochy: 9 6
Dojem z řízení: 7 4
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 7 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 8
Tah v nižších otáčkách: 7 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 10 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 6
Spotřeba: 10 7
Odstupňování převodovky: 9 9
Snadnost řazení: 9 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7 5
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10 6
Účinnost brzd: 8 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9 3
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 4
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35 6,62
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai Elantra vs Kia Forte – Dva Korejci…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu Hyundai Elantra: Mohl by se v novém představit ve Frankfurtu

Elantra je tradiční označení sedanu značky Hyundai. V…

Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra Hyundai lehce omladil dvojčata Avante/Elantra

Zatím poslední generace řady Elantra s kódem MD se…

 



 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

Střelba v ráji: Útočník povraždil na hudebním festivalu v Mexiku nejméně 5 lidí

Střelba v ráji: Útočník povraždil na hudebním…

Nejméně pět mrtvých si vyžádala střelba na hudebním festivalu v Mexiku. Zatím neznámý útočník zahájil nad ránem…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Plzeň odjela do Španělska bez Chriena. Jevil se moc dobře, mrzí Pivarníka

Plzeň odjela do Španělska bez Chriena. Jevil se moc…

Fotbalisté Plzně dnes odletěli na soustředění do Španělska bez zraněného záložníka Martina Chriena. Navrátilec z…

 

Reflex.cz

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

 
 
reklama