TEST Hyundai Kona 1.0 T-GDI – Designová iKona?
Dojem, prostor, cena
Do tržního prostoru mezi malý hatchback i20 a kompaktní i30 vyslal Hyundai módní crossover Kona. Snadno bychom si mohli myslet, že je s některým z nich technicky příbuzný nebo že jde o koncernové dvojče Kie Stonic. Kona ale stojí na samostatné nové platformě, připravené pro zástavbu plynového, hybridního i plně elektrického pohonu. Prvním uživatelem těchto základů byla v rámci korejského koncernu hybridní Kia Niro, pak přišla testovaná kona s konvenčními motory a již brzy se začne prodávat její elektrická varianta.
Dalším specifikem nové platformy je možnost zástavby pohonu všech kol, jímž dražší verze kony disponují. I to ji odlišuje od podobně velké Kie Stonic s výhradně předním pohonem a vlastně i od většiny konkurentů.
Oči nevědí, kam dřív
Ve srovnání s konzervativně uhlazenými sourozenci působí zprohýbané SUV se spoustou plastových boulí a bezpočtem světel jako uhrovitý výrostek,
co na sebe musí upozorňovat za každou cenu. Ale vlastně proč ne? Konkurence sílí, lidé si stěžují na uniformitu dnešních aut, a tak zde mají
možnost vystoupit z davu. Kony si během našeho testu všiml každý, a to nesla z pastelových barev ještě dost umírněnou červenou. Co teprve v křiklavě žlutozelené nebo modré metalíze!
My odvahu designérů oceňujeme, za týden soužití jsme si na roztříštěné plochy vlastně i nějak zvykli, ale že by se nám kona vyloženě líbila, nemůžeme říci. Designových motivů a zdobných prvků je na karoserii až příliš, místo aby se doplňovaly, jdou okatě proti sobě a zaujmou spíš šokem než souhrou. Na druhou stranu chápeme a respektujeme, že právě tohle vše může zákazníkovi imponovat.
Hyundai Kona a konkurenti | Hyundai Kona 1.0 T-GDI | Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech | Kia Stonic 1.0 T-GDI | Peugeot 2008 1.2 PureTech | Renault Captur 1.2 TCe | Seat Arona 1.0 TSI |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný benzin R3, DOHC | zážehový přeplňovaný R3, DOHC | zážehový přeplňovaný R3, DOHC | zážehový přeplňovaný R3, DOHC | zážehový přeplňovaný R4, DOHC | zážehový přeplňovaný R3, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 998 | 1199 | 998 | 1199 | 1197 | 999 |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/6000 | 81/5500 | 88/6300 | 81/5500 | 87/5000 | 85/5000-5500 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 172/1500-4000 | 205/1500 | 171/1500-4000 | 205/1750 | 205/2000 | 200/2000-3500 |
Převodovka | 6° manuální | 5° manuální | 6° manuální | 6° manuální | 6° manuální | 6° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4165 x 1800 x 1550 | 4154 x 1756 x 1597 | 4140 x 1760 x 1520 | 4159 x 1739 x 1556 | 4122 x 1778 x 1566 | 4138 x 1780 x 1552 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2600, 1575/1584 | 2604, 1513/1491 | 2580, 1537/1544 | 2538, 1482/1492 | 2606, 1531/1516 | 2566, 1503/1486 |
Standardní pneumatiky | 205/60 R16 | 205/60 R16 | 185/65 R15 | 195/60 R16 | 205/60 R16 | 205/60 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1308/542 | 1159/696 | 1185/530 | 1195/535 | 1270/532 | 1187/513 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 600/1200 | 600/840 | 450/1110 | 450/700 | 635/900 | 590/1100 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 361/1143 | 410/1289 | 332/1135 | 350/1194 | 377-455/1235 | 400/1280 |
Objem nádrže paliva (l) | 50 | 45 | 45 | 50 | 45 | 40 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 181 | 185 | 184 | 188 | 182 | 182 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,0 | 10,2 | 10,3 | 9,9 | 9,9 | 9,8 |
Kombinované emise CO2 (g/km) | 125 | 112 | 115 | 112 | 125 | 113 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)(l/100 km) | 6,3/5,0/5,4 | 5,7/4,5/4,9 | 6,0/4,5/5,0 | 6,2/4,3/5,0 | 6,8/4,7/5,5 | 5,9/4,3/4,9 |
Bez diskuse zůstává fakt, že má malý hyundai kuráž jít vlastní cestou. Šest předních světlometů plus pár odrazek, to se hned tak nevidí. Stejně jako mlhovky usazené tak blízko ke středu auta, obří maska doplněná ještě o falešnou štěrbinu nebo plastové lemy blatníků přecházející na obou koncích karoserie hluboko do nárazníků.
Až se divíme, že při návrhu interiéru se rozjetí designéři dokázali zklidnit a ani v náznaku nenechali exteriérovou bouři vniknout dovnitř. Tak alespoň připravili oživující barevný balíček obsahující nejrůznější rámečky, prošití sedadel, a dokonce bezpečnostní pásy – vše v rudé, oranžové, nebo limetkové.
Vše na svém místě
Oč je interiér tradičnější, o to lépe plní svoji funkci. Na pracovišti řidiče je dokonale uklizeno, vše je přesně tam, kde to čekáme. Hyundai i Kia pravidelně sázejí na velké spínače, které možná nevypadají nejmoderněji, zato je poslepu nahmatáte i utahaní po tisíci kilometrech nudné dálniční jízdy. Oceňujeme dobrý výhled, přehledné přístroje, řadu odkládacích prostor a multimediální systém s velkými ikonami a displejem hezky vysoko na očích. Nestává se často, aby nás v autě nic vyloženě neštvalo. V době tabletů s přehlcenými menu, dotykových plošek a digitálních hračiček analogová klasika a logika potěší.
Malé nemusí být malé
Ač příslušností malé auto, vítá nás kona velkorysým vnitřním prostorem. Zdá se nám nápadně volná v loktech a také je – chytře vyboulené dveře přidávají cenné centimetry ve srovnání s konkurenty, přitom v oblasti sloupků B, kde to ale cestující tolik nevnímají, už hyundai ze zvyklostí nevybočuje. To až celkovou šířkou 1800 mm, za kterou hledejme nafouknuté blatníky nastavené ještě plastovými lemy.
Sto sedmdesát osm centimetrů vysokého autora testu sedadla optimálně obepínají, vyšší kolegové ale volají po delším opěradle, ti urostlejší zase po širším s méně dominantním bočním vedením.
Podélnou prostorností kona boduje, hýří místem pro kolena i nárty. V této disciplíně jí to nandá snad jen Opel Crossland X, jinak ale patří k nejlepším. A zaujme i pohodlným přístupem na zadní sedadla a komfortně vyšším posazem s podepřenými stehny.
Sklon opěradla sice nelze nastavovat, ale ten zvolený vyhoví většině. Na rozdíl od málo výsuvných hlavových opěrek – zbytečná kaňka. Jinak totiž kona boduje i vnitřní výškou. Pokud si navzdory tomu budete připadat nějak stísnění, vězte, že jde o pocit navozený černým stropem, malým zasklením zadní části a masou plastového obložení dveří.
Objem není vše
Technické údaje hlásí základní objem kufru 361 litrů, což není na mohutně působící crossover zrovna moc. Stájová kolegyně Kia Stonic sice odveze ještě skromnějších 332 l, ale jinak se konkurenti umějí rozšoupnout až na 410 litrů, třeba Citroën C3 Aircross nebo Opel Crossland X. Matematicky vzato tedy patří kona k slabšímu průměru, praxe ale není nijak tragická. Litrový nedostatek je daný hlavně menší výškou 44 cm pod plato, jinak je kufr celkem rozlehlý a zavazadla se do něj dobře skládají. Pod falešným dnem najdeme 11 cm hluboký organizér, který spolkne třeba povinnou výbavu, notebook nebo jiné menší předměty. Do ještě nižšího patra se pak vejde dojezdová rezerva s nářadím (standard od druhé výbavy) a kolem ní ještě nějaký ten hadr nebo rukavice.
Nechybí háčky, oka ani kapsa v podběhu, zadní opěradla se sklápějí do vzorné roviny. Bohužel průvlak na dlouhé předměty budete hledat marně.
Začíná, kde jiní končí
Stejně sebevědomě jako se kona tváří, se i nabízí. Základní výbava, určená výhradně pro litrový tříválec, startuje na částce 409.990 Kč, většina specifikací se pak pohybuje mezi 470 a 700 tisíci. A to je na malý crossover vážně hodně. Drtivá většina konkurentů startuje pod hranicí čtyř set tisíc
a jejich nejdražší verze stojí tolik co u Hyundaie Kona střední proud Style. O dost levnější umějí být dokonce SUV o třídu větší, i proto jsme je pro zajímavost zahrnuli do přehledu soupeřů.
Při detailním zkoumání ceníku kony jsme odhalili dva pilíře obhajoby. Předně je to štědrá základní výbava, bohatá i na moderní asistenční systémy. Tím hlavním je ovšem akční model Best of Style, figurující v samostatném ceníku. Dovozce jej prezentuje jako limitovanou sérii, ale jak víme z praxe ostatních modelů, v podstatě jde o dlouhodobou nabídku ušitou na míru typickému zákazníkovi. Vztahuje se na nejžádanější litrový motor a přináší v podstatě to samé co nejvyšší výbava Premium. Stojí ale mnohem rozumnějších 449.990 Kč. V ceně najdete automatickou klimatizaci, parkovací kameru, vyhřívaná sedadla, kola, sledování jízdních pruhů i únavy řidiče a mnoho dalšího včetně efektních barevných prvků v interiéru. Za malý příplatek pět tisíc si pak můžete dokoupit přednárazový systém s detekcí chodců, sledování mrtvého úhlu a elektricky sklopná zrcátka. Kona tedy neumí uspokojit zájemce o co nejlevnější, spoře vybavený crossover. Pokud ale hledáte hodně muziky za fér cenu, Best of Style se přímo nabízí. Cenovka 449.990 Kč je natolik zajímavá, že ostatní specifikace kony postrádají smysl. Třeba diesel s automatem a čtyřkolkou v malém balení za sedm set tisíc, tedy hodnotu dospělejšího tucsonu, si může koupit jen vyložený bonviván. Mimochodem akční nálepkou Best of Style se pyšní i červenáček na fotkách. Do obvyklého cenového srovnání v tabulce ovšem hledáme vždy nejlevnější variantu splňující naše požadavky na malé SUV, a tím je s rezervou základní verze kona. Za bohatou výbavu jsme jí známku zlepšili o celý stupeň, čímž se nakonec ve srovnání s o sto tisíc levnější, větší a terénnější Dacií Duster dokázala vyšvihnout na jedna minus.
Pořizovací náklady | Dacia Duster 1.6 SCe 84 kW (etalon) | Hyundai Kona 1.0 T-GDI 88 kW |
Základní cena | 259 900 Kč (Access) | 409 990 Kč (Kona) |
Cena verze Světa motorů | 310 900 Kč (Essential + klimatizace) | 409 990 Kč (Kona) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klima, elektrické ovládání předních oken. | |
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Airbagy boční/hlavové | Ano/Ano | Ano/Ano |
Asistent pro rozjezd do kopce/sjezd svahu | Ano/Ano | Ano/Ano |
Asistent pro vedení v jízdním pruhu | Ne | Ano |
Automatická světla/stěrače | Ne/Ne | Ano/Ne |
Bluetooth handsfree | Ano | Ano |
Dvouose nastavitelný volant | Ano | Ano |
Elektrické ovládání zadních oken | Ne | Ano |
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka | Ne | Ano |
Kola z lehkých slitin | Ne | Ne |
Manuální klimatizace | 15 000 Kč | Ano |
Metalíza | 13 900 Kč | 16 900 Kč |
Ovládání rádia/telefonu na volantu | Ano | Ano |
Palubní počítač | Ano | Ano |
Přednárazový systém s detekcí chodců | Ne | 10 000 Kč |
Přední mlhová světla | 3 500 Kč | Ne |
Rezervní kolo | 1800 Kč | Ne |
Systém sledování únavy řidiče | Ne | Ano |
Tempomat | Ne | Ano |
Vestavěná navigace | Ne | Ne |
Vstupy rádia | USB | USB, AUX |
Porovnání cen | 310 900 Kč (100 %) | 409 990 Kč (o 32 % horší) |
Známka* | 1,00 | 1,50 |
* Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady. |
Motor, jízda
Pohoda na tři
S litrovým tříválcem korejské provenience se zdaleka nesetkáváme poprvé. Rok jsme s ním žili v dlouhodobě testované Kie Rio, poháněl i dříve testované Hyundaie i30. Přesto nás dokázal překvapit zase o trošku jiným vyzněním. Na volnoběh a při rozjezdu zní a vibruje pořád trochu hruběji než tříválce koncernů PSA nebo Volkswagen, proti riu je ale izolovaný lépe. Při ustálené jízdě jsme o něm už nevěděli. Typický chrapot kafemlejnku o sobě dal vědět až při razantnějším zrychlování. A že se má kona čile k světu. Kratší převody z ní dělají hbitou myšku městského provozu, také pružností na čtyřku a pětku se řadí k rychlejším svého druhu. Akcelerace na dlouhou šestku už ale trvá a vyplatí se podřadit. Proces je to celkem sympatický, dráhy řazení jsou solidně vymezené a páka po překonání odporu v neutrálu do dorazu zřetelně zapadne. Při pohodovém tempu se nám řadilo vyloženě jedna báseň. Až vyloženě dynamická jízda s rychlými změnami stupňů odhalila nějakou tu nepřesnost v kulise a laciným cvakáním dala vzpomenout na méně povedené převodovky z minulosti značky.
Příjemné chvíle nás čekaly při sledování spotřeby. Ryzí město a ostřejší styl zvládla kona mezi 7 a 8 litry, výletním tempem po okreskách jsme jeli za 6,1 litru. Po započtení pražských kolon a dálnice se počítač ustálil na pěkném průměru 6,6 l/100 km, což je jen o tři deci víc, než nám baštilo lehčí a placatější rio se stejným tříválcem.
Naměřené hodnoty prostornost | |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 167/10 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 93,5-101,5/94,5 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 5-14/7 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 148,5/145,5 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 133/132 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50 x 51/49 x 52 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 51 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 86 x 99 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 69/184 |
Naměřené hodnoty jízda | |
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 8,2 |
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 12,4/15,9 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (ot./min) | 3000 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 41,6 |
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46/86/126 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 |
Vyrovnaností k úspěchu
Kona se nijak okatě neprofiluje. Není to utažený sporťák, ani mistr houpavé jízdy. Adekvátně svému univerzálnímu poslání se snaží zvládat všechno tak akorát. Výsledkem je příjemně harmonická jízda. Na hrbolech mírně uskákaná jako u všech zvýšených aut, ale doprovázená jen tlumeným bubnováním. Ani na hlubokých výmolech sedmnáctipalcová kola nebouchnou tolik jako u přeměkčených Francouzů. Přitom v zatáčkách si hyundai vede suverénně, a když už si vlečená zadní náprava v oblouku na kanálu poodskočí, nejde o nic dramatického. Mimochodem s většími motory a pohonem všech kol má kona vzadu víceprvkové zavěšení. Ale zpátky k našemu litrovému benziňáku, který nás nepřestává bavit svou vyrovnaností.
Celkově hezky padne do ruky, chová se čitelně, jede tiše a pihy na kráse nás napadají vlastně jen dvě. Gumové řízení bez zpětné vazby náročnějšího řidiče nebude bavit a izolace hluku od kol by mohla být lepší. I tak si ale kona vede v obou bodech o chloupek lépe než bráška i30.
Závěr
Závěr
Hyundai Kona vsadil vše na jednu kartu – extravagantní vzhled, který bude hrát při koupi zásadní roli. Buď se do divokých motivů zamilujete, nebo naopak, a pak vás nejspíš nepřesvědčí ani povedený zbytek vozu: prostorný a kvalitní interiér, vyvážený a sympaticky pohodlný podvozek nebo úsporný a čilý litr. Kufr patří objemově k těm skromnější, nicméně omezovat vás nebude. To už spíš nabídka verzí, respektive skladba ceníku. Požadované částky jsou na poměry malých SUV sebevědomé, byť odrážejí bohatou základní výbavu. Ekonomický smysl dává jen akční verze Best of Style, která také není za hubičku, ale kromě navigace nabízí vše, co v každodenním provozu potřebujete. Spíš víc.
Plusy
- Originální vzhled
- Prostorný a hodnotný interiér
- Pohodlný posaz vzadu
- Ergonomie ovládacích prvků
- Čilý a úsporný motor
- Jistý a komfortní podvozek
Minusy
- Gumové řízení bez zpětné vazby
- Výraznější přenos hluku od kol
- Užší přední opěradla
- Podprůměrně objemný kufr
Hodnocení | |
DOJEM | |
Design | 2,50 |
Dílenské zpracovaní | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | |
Prostornost | 1,50 |
Sedadla | 2,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,00 |
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ | |
Dynamika | 2,50 |
Pružnost | 2,00 |
Spotřeba | 1,50 |
JÍZDA | |
Řazeni | 1,50 |
Řízení | 2,00 |
Brzdy | 2,00 |
Ovladatelnost | 1,50 |
Jízdní komfort | 1,50 |
CELKEM | |
Průměr celkem | 1,79 |