Hyundai Matrix 1,5 CRDi (81 kW) – Matrix reloaded

Hyundai Matrix 1,5 CRDi (81 kW) – Matrix reloaded

 
 

Nebožtík Pininfarina z něj asi po loňském faceliftu velkou radost neměl, ale české rodiny by tento Korejec ještě mohl zajímat. Dokonalý určitě není, ale tak výkonný turbodiesel za 310 tisíc momentálně jinde nepořídíte.

Kořeny Hyundaie Matrix sahají kamsi na začátek této dekády. Vždyť i tady na auto.cz jsme se s ním potkali už v roce 2003 a potom ještě v inovované podobě v roce 2005. Svět, ale i samotná automobilka, se za posledních několik let posunul kupředu, ale Matrix – nenápadný, jen snad trochu vysoký představitel čtyřmetrové rodinné kategorie – se stále utkává se všemi těmi Merivami, Modusy a poslední tři roky i s Roomstery. Nástupce se už klube. Měl by jím být model, odvozený z malého MPV, které zatím známe jen jako Kia No3. Matrix ale stále žije. Co může dnes nabídnout 8letý Hyundai české rodině?

Prostor

Tou nejdůležitější vlastností, která vede zákazníky od moderních Hyundaiů i20 k obstarožním Matrixům, je vnitřní prostor. Objem kabiny je vzhledem k obvyklé čtyřmetrové délce (přesněji 4060 mm) přímo úžasný. Vnitřní šířka směle konkuruje novému Citroënu C3 Picasso, ten je však s turbodieselem o desetitisíce korun dražší. Meriva, Roomster ani Modus se vnitřní šířkou Matrixu nevyrovnají.

V tomto Hyundaii se sedí nezvykle vysoko, a to jak na předních tak i na zadních sedadlech. Stoličkové sezení asi není ani náznakem sportovní, ale na delších cestách je pohodlné. Sedáky nejsou z nejdelších (vpředu 480 mm, vzadu jen 440 mm), ale mají alespoň na danou kategorii, uspokojivé umístění. Na boční vedení raději nemyslete, ale vlastně ani neschází, charakter auta je totiž veskrze rodinný. Výška nad podlahou vzadu (350 mm) bude vyhovovat spíše průměrným postavám. S místem nad sedáky (1020 mm vpředu, 1030 mm vzadu) není sebemenší problém, i když máte 190 cm a 100 kg.

obrázek [555 x 315]
 

Jestliže se už hůře pohybujete nebo Matrixe budete půjčovat třeba rodičům v důchodovém věku, jde o ideální vůz. Cestující se na svá místa snadno dostanou, vyšší poloha sedáků omezuje krkolomnost prostocviků, které jsou od nástupu nebo výstupu z auta této velikosti obvykle žádány.

Dalším postřehem, který se dnes již často nevidí, je velmi nízko umístěná hrana prosklení. Výhled z auta je díky tomu optimální, místo prosklených střešních partií, o jejichž smysluplnosti lze u podobných vozů s úspěchem pochybovat, zde dostáváte velká boční i čelní skla vpředu i vzadu. Člověk stydlivý může mít nepříjemný pocit, že je v autě až příliš odhalen, a přitom sledován okolím. Zájem je to ale jen zdánlivý. S Matrixem mnoho parády neuděláte, ale to může být výhodné. Třeba když příjde na riziko krádeží nebo prostou sousedskou závist…

Zavazadlům je určena zadní část kokpitu. Snad trochu nečekaná je možnost posuvu zadní lavice o velkorysých 200 mm vpřed. Když vezete třeba děti, lze místo pro nohy dané rozvorem 2,6 m, proměnit ve větší objem zavazadelníku. Místo základní délky 700 mm u dna, dostanete celých 900 mm. Přičtěte k tomu výšku 600 mm po kryt nebo trochu podprůměrnou šířku mezi podběhy 980 mm a máte velmi slušný základní zavazadlový objem na malé rodinné auto.

obrázek [555 x 318]
 

Variabilita dále spočívá v možnosti naklápět části opěradla a sklápět opěradlo a sedadlo postupně vpřed. Tím vlastně možnosti končí, milé však je aspoň to, že po překlopení (složení) sedadel vzniká rovná plocha s délkou 1180 mm.

Přístupnost zavazadlového prostoru je ukázková. Práh sice není v úrovni podlahy, ale je jen 600 mm nad zemí. To většina moderních konkurentů nedokáže.

Silný, ale hlučný motor

Commonrailový čtyřválec 1,5 CRDi VGT toho už pamatuje hodně. V nejnovějším provedení má úctyhodných 81 kW při 4000 min-1. Netěšte se ale příliš. Jeho hmota i projev brzdí elán vysokého Matrixe, takže na sportování to ani s prázdným autem není.

Na dálnici, kde by měl silný motor s nadbytkem výkonu být jako doma, se projevuje jeho vyšší hlučnost, daná snad koncepčním stářím celého vozu. 55litrová nádrž je ale s touto motorizací více než dobře dimenzovaná a ve většině životních situací vám bude stačit na tisícovku kilometrů, aniž byste museli jet stylem economy run.

obrázek [555 x 326]
 

Řazení pětistupňové převodovky ani řízení skrze velký volant příliš řidičského potěšení nepřinesou. Velká nedotáčivost je u nezatíženého vozu i zřetelně viditelná výrazným nadlehčením zadního vnitřního kola. Vzorem bezchybných jízdních vlastností Matrix rozhodně není, ale to snad od něj ani nikdo nečeká.

Výbava a cena

obrázek [300 x 285] Ceník čítající dvě motorizace a jediný stupeň výbavy naznačuje, že se schyluje ke konci kariéry. Výčet výbavy (níže pod textem) se zdá být na první pohled úplný. Druhý pohled a zejména srovnání s konkurencí odhalí, že starším datem vydání souvisí absence bočních i hlavových airbagů, resp. nedostupnost stabilizačního systému. Jakoby na bezpečnosti u rodinných vozů nezáleželo... Klimatizace ani dvouDINové rádio s USB vstupem nechybí, ale neradujte se předčasně (už podruhé). Kvalita příjmu rozhlasu je nevalná. Nízko-nákladově orientovaní zákazníci Matrixe by jistě uvítali alespoň jednoduchý palubní počítač, který by jim usnadnil jezdit za málo.

Pro koho?

obrázek [300 x 324] Určit cílovou skupinu Matrixe není složité. Starší lidé, kterým tolik nezáleží na designu a jízdních vlastnostech, do ní rozhodně patří. V tomto modelu najdou možná dobrý kompromis co se přístupnosti interiéru a zavazadelníku týká. Matrix i po osmi letech na trhu dokáže nabídnout dost místa na malém půdorysu i zavazadelník s přiměřeným a flexibilním objemem.

Za 310 tisíc u Hyundaie dostanete komfortní mini-MPV s turbodieselem, který snadno zvládá jízdu za méně než 6 l/100 km. Komfortní výbava je dostatečná (elektrické ovládání všech oken, klimatizace, rádio s CD, MP3 přehrávačem, USB), ta bezpečnostní už ale neodpovídá soudobým standardům.

Cena bude při rozhodování hrát důležitou roli. Jenže akční nabídky na o dvě generace modernější i30 se i v dieselových verzích nebezpečně blíží cenové hladině tohoto matadora.

První cena vozu319.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací319.900,- Kč (LS, 1.6 16V 83 kW)
Základní cena testovaného vozu345.900,- Kč (LS, 1.6 16V 83 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků368.900,- Kč (LS, 1.6 16V 83 kW)

Plusy

  • Rozměry a přístupnost interiéru
  • Výhled z vozu
  • Tříletá záruka
  • Cena
  • Nízká spotřeba
  • Komfortní odpružení

Minusy

  • Nekompletní bezpečnostní výbava
  • Hlučný motor
  • Slabší příjem rádia
  • Jízdní projev odpovídající době vzniku
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai Matrix 1,5 CRDi (81 kW)

Cena v základní výbavě: 345 900 Kč Cena v testované výbavě: 368 900 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD, přední airbagy, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, dělené sklopné zadní sedadlo 60/40, výškově nastavitelný volant, rádio s přehrávačem CD-MP3, USB vstup, 4 reproduktory, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, tónovaná skla.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+10.000,-Kč), kola z lehkých slitin (+7.960,-Kč).

Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun

Operátor O2 od ledna do konce září zvýšil čistý zisk o…

Firma Brazzale Moravia loni vykázala obrat skoro dvě miliardy korun Firma Brazzale Moravia loni vykázala obrat skoro dvě miliardy korun

Šéf výrobce sýrů Roberto Brazzale považuje za hlavní…

 

Štítky Hyundai Testy MPV

Technické údaje
Motor Hyundai Matrix 1,5 CRDi (81 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1493
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.5 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 1284
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 535
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4060
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 980
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1030
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Hyundai Matrix 1,5 CRDi (81 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 5
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 4
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 3
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 6,85
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 



Hyundai Matrix 2008: Ceny na českém trhu od 299.900,- Kč Hyundai Matrix 2008: Ceny na českém trhu od 299.900,- Kč

Na ženevském autosalonu měl premiéru facelift Hyundai…

 



 
Sunbeam 1000 hp (1926-1927): Světový rekordman jel poprvé přes 200 mil v hodině

Sunbeam 1000 hp (1926-1927): Světový rekordman jel poprvé přes 200 mil v hodině

Dnes 08:00

Ve 20. letech minulého věku soupeřilo několik pilotů a vozů o absolutní rychlostní rekord. Prim hrála značka Sunbeam.




Blesk.cz

Na Jižní spojce upadlo autobusu kolo. Směrem na Smíchov se tvoří kolony

Na Jižní spojce upadlo autobusu kolo. Směrem na…

Úterní ranní dopravní špičku komplikuje na Jižní spojce porucha autobusu, kterému upadlo kolo. Směrem na Prahu 5…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Curry hodil po rozhodčím chránič zubů, musí zaplatit milionovou pokutu

Curry hodil po rozhodčím chránič zubů, musí zaplatit…

Hvězdný americký basketbalista Stephen Curry byl potrestán pokutou 50.000 dolarů (více než milion korun) za to,…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí už dlouho, pokud to média nevěděla, jejich chyba

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí…

No jistě, Andrej Babiš a jeho piáristé to opět sehráli skvěle. Vítěz voleb se v neděli dopoledne setkal…

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…