TEST Infiniti M30d vs. Jaguar XF 3,0D – Ostrovní alternativy
Nejen menší šíře nabízených modelů a jednotlivých variant, ale také podstatně méně hustá síť prodejců a servisů znamená, že se vedle etablované trojice Audi, BMW a Mercedes-Benz konkurenční značky prosazují jen s obtížemi.
To ale neznamená, že bychom mimo produkci německých automobilek nenarazili na srovnatelně kvalitní konkurenty. Pro srovnávací test jsme vybrali dva z nich: Infiniti M a Jaguar XF.
Zajímavostí je, že ve Středních Čechách se obě značky prodávají doslova několik metrů od sebe – konkrétně v Průhonicích u D1.
Obě auta mají společné ale nejen to. Pohled do tabulek odhalí také téměř identické vnější rozměry a při dorovnání výbavy dokonce téměř stejnou ceníkovou cenu. A pak je tu ještě jakási historicko-kulturní spojitost.
Jak Jaguar, tak Infiniti si po většinu své existence (ano, byť v případě Infiniti jsou to pouhé dvě dekády) zakládaly na výkonných zážehových motorech. Ale evropský zákazník je nesmlouvavý a bude raději tankovat naftu, než aby živil zážehový motor, proto se turbodiesel stal i pro tyto značky nutností.
Design
Při prvním pohledu se dá jen těžko uvěřit, že obě auta dělí na délku jen necelé dva centimetry. Rozdíl v rozvoru je ještě menší, pouhých 9 mm. V přímém srovnání ale Infiniti vypadá, jako by bylo o třetinu větším autem.
Může za to větší maska chladiče, baculatější tvary boků, vysoká záď a také podstatně větší průměr kol u Infiniti. Jaguar se naopak i přes téměř pětimetrovou délku snaží působit dojmem útlé šelmy.
infiniti jaguar testy vyssistredni srovnavacitesty
Podobné pocity po chvilce seznamování zavládnou i uvnitř. Infiniti nejprve posádku obejme vysokou palubní deskou. První kontakt také ovlivňují masivní sloupky, celočerné čalounění a černý strop. Ve skutečnosti je ale na rozložitých křeslech se sportovním designem místa dostatek i pro urostlé řidiče.
Řada M navíc musí u Infiniti současně plnit roli vlajkové lodi, a proto nepřekvapí snaha nabídnout podobně štědrý prostor i v zadní řadě sedadel. Ani zde si nemůže dvojice dospělých pasažérů stěžovat.
Jaguar se napřed snaží získat přízeň na svou stranu prosvětleným béžovým interiérem. Sedí se nízko za subtilní palubní deskou, fakta jsou však jasná: interiér je o 7 cm užší, využitelnou šířku navíc dále zmenšuje tradičně masivní středový tunel.
Kontrast také zdůrazňují podstatně menší ukazatele na přístrojovém štítu nebo menší dotyková obrazovka multimediálního systému.
Na zadních sedadlech je rozdíl mezi poměry těchto konkurentů ještě větší. Jaguar jakoby naznačoval, že nabízí ještě větší model XJ. Zmenšený prostor v oblasti kolen i hlavy znamená, že se v XF s patřičným komfortem na dlouhé cesty usadí lidé nanejvýš průměrného vzrůstu.
infiniti jaguar testy vyssistredni srovnavacitesty Ačkoliv ani jeden z této dvojice nemá plnit roli ryze praktického auta, zastavíme se i u zavazadelníku. Zde konečně Jaguar získává převahu: nabídne o 50 litrů větší základní objem (benzinové Infiniti má však díky akumulátoru v motorovém prostoru místo 450 také 500 l) a k tomu přidává možnost sklápět opěradla zadních sedadel.
Palubní elektronika
Vývoj v této oblasti směřuje rychle kupředu a Infiniti má proto výhodu podstatně nižšího konstrukčního věku. Slabinou Jaguaru je především příliš komplikované ovládání multimediálního systému, které se děje z podstatné části výhradně skrz dotykovou obrazovku. Vlastní tlačítko má jen několik nejzásadnějších funkcí.
Infiniti naopak nabízí promyšlený ovládací panel, kterému alternuje dotyková obrazovka. Je proto na každém uživateli, jaký způsob ovládání preferuje.
Japonský vůz navíc poráží Jaguar kvalitou navigačního systému – dokáže vhodněji přepočítávat trasu a práce s ním je uživatelsky přívětivější. To se však může při nadcházejícím faceliftu XF brzy změnit.
infiniti jaguar testy vyssistredni srovnavacitesty
U Infiniti hodně sází na pokročilé bezpečnostní systémy. Mnohé z nich ale ve skutečnosti nabídne i Jaguar, ať už jde o adaptivní tempomat nebo monitorování mrtvého úhlu. Infiniti však kontruje asistentem pro jízdu v pruzích (pro XF objednat nelze) a možností aktivně bránit opuštění jízdního pruhu.
Zajímavý je také rozdílný přístup ke světelné technice – Infiniti má natáčecí světlomety, zatímco Jaguar statické přisvěcení do zatáček pomocným světlem. Obě řešení nám ale v praxi přijdou rovnocenná.
Jízda
Nejprve usedáme do Jaguaru. Okamžitě po nastartování se projeví skutečnost, že se jedná o již druhou generaci šestiválcového turbodieselu – motor naskočí rychleji, má klidnější volnoběh a uvnitř i vně auta je tišší. Při rozjezdu navíc přijde vhod technicky unikátní dvoustupňové přeplňování. XF už od volnoběhu akceleruje naléhavěji a přitom kultivovaněji.
Díky tomu působí motor živějším dojmem, ačkoliv je o 20 kW a 100 Nm slabší než jednoturbový třílitr v Infiniti. A to přesto, že mu převodovka ordinuje extrémně dlouhé převody.
Rozdíl v síle motorů se odhalí až při plné akceleraci nebo velmi rychlé jízdě. V běžných rychlostech nejslabší XF na M30d stačí, nad 160 km/h mu ale začne chybět výkon. Pro ty, kdo žádají víc, má Jaguar samozřejmě řešení v podobě dvou dalších variant: 177 kW/500 Nm a 202 kW/600 Nm.
infiniti jaguar testy vyssistredni srovnavacitesty
V Infiniti je naopak turbodiesel 3,0 s výkonem 175 kW jedinou vznětovou motorizací. Agregát s netradičním úhlem sevření válců 65° má proti Jaguaru hrubší chod, konstruktéři jej ovšem v kabině zdárně potlačili s pomocí aktivního uložení agregátu v karoserii.
Převodovka Jatco řadí jemně, rychlostí změny převodu ani hbitostí reakcí na stisk pádla manuálního řazení se ale ústrojí ZF v Jaguaru nevyrovná. Přeskoky mezi jednotlivými převody mají navíc nepravidelnou velikost, motor proto zejména ve městě i při minimální zátěži drží zbytečně dlouho vysoké otáčky kolem 2000 min-1. Všechny tyto nedostatky ale vyniknou až v přímém srovnání, sám o sobě je automat v Infiniti kultivovanou a uživatelsky příjemnou převodovkou.
Odečtená spotřeba paliva | Infiniti | Jaguar |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 5,8 | 5,8 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 7,2 | 7,3 |
Průměrná rychlost jízdy 160 km/h [l/100 km] | 8,8 | 9,2 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] | 1700 | 1500 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 2050 | 1950 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 160 km/h [min-1] | 2600 | 2400 |
Při zjišťování spotřeby paliva jsme odhalili překvapivou shodu. Ačkoliv Jaguar udává nižší hodnoty ve všech jízdních režimech, v praxi je mnohem složitější dostat se na deklarovaná čísla. Infiniti naopak bez zbytečného soustředění dokáže jezdi za stejně. A to znamená tak, jak se píše v technických údajích.
Ve standardních rychlostech 100 a 130 km/h jsou rozdíly ve spotřebě zcela zanedbatelné. Vyzkoušeli jsme proto i rychlost 160 km/h – to už Jaguar začal ztrácet krok. Zřejmě vinou výkonového deficitu a tedy i většího zatížení motoru.
infiniti jaguar testy vyssistredni srovnavacitesty
Na samotný konec si necháváme jízdní vlastnosti. Ovladatelností jsou si obě auta dost podobná – komfortní základ se přiklání k dynamičtější notě. Snaze o sportování ale vystaví stop výraznější boční náklony. Kdo se nenechá odradit a spolehne se na jistotu, s jakou každé z aut drží stopu, okusí v limitních situacích tendenci k nedotáčivosti (u Infiniti více potlačenou aktivním řízením zadních kol).
Rozdíl je ovšem v charakteru odpružení a tlumení nerovností. Jaguar je na běžné silnici jemnější, až se nabízí prohlásit, že našlapuje opatrně jako kočka. Neznejistí jej ani jednotlivé výtluky, ani větší terénní vlny. Když však dojde na opravdu rozbitou silnici, přestávají tlumiče a pružiny stíhat. Nejedná se o žádnou tragédii, jen si posádka uvědomí nekvalitu českých silnici.
Infiniti by na tom teoreticky mělo být hůř, protože obouvá nízkoprofilové 20palcové pneumatiky. V běžných podmínkách tomu tak i skutečně je, na výtlucích se projevují utlumené, ale stále slyšitelné tupé rány.
Japonští konstruktéři se totiž zaměřili jiným směrem, jako by se chtěli zavděčit českému zákazníkovi. Způsob, jakým se dokáže podvozek vyrovnat s nástrahami těch nejhorších českých silnic, je totiž nejen v rámci vyšší střední třídy nevídaný. Ani cestování v pravém pruhu D1 není z hlediska komfortu problém.
Ceny
Auta s nečekaně shodnými rozměry a nečekaně podobnou spotřebou paliva mají při detailnějším pohledu do ceníků i velmi podobnou cenovou politiku.
Jaguar je v základu výrazně levnější, spoléhá však na mnohem širší spektrum úrovní výbavy a možností individualizace. Po dovybavení Jaguaru na úroveň Infiniti ve verzi S Premium se proto rozdíl mezi oběma vozy smrskne na pouhých 20 tisíc korun, přičemž XF v ten okamžik nabídne výkonnější audio, ale bude postrádat řízení zadních kol a ionizátor vzduchu pro klimatizaci.
Model | Infiniti M30d | Jaguar XF 3,0D |
První cena | 1.326.500,- (M37) | 1.149.600,- |
Cena s třílitrovým turbodieselem | 1.351.500,- | 1.149.600,- |
Základní cena testované verze | 1.647.800,- | 1.319.047,- |
Aktivní řízení zadních kol | S | - |
Asistent kontroly srážky | S | (s adaptivním tempomatm) |
Audiosystém prémiový, max. výkon | S | 38.440,- |
Audiosystém s USB konektorem | S | 9.774,- |
Automatická převodovka, řazení pod volantem | S | S |
Bezklíčový vstup a startování | S | S |
Bluetooth hands-free | S | S |
Čalounění sedadel a palubní desky v kůži | S | S |
Dešťový senzor, el. sklopná zrcátka | S | S |
ESP, 6 airbagů | S | S |
Klimatizace - dvouzónová | S | S |
Klimatizace s ionizátorem vzduchu | S | - |
Kola litá z lehkých slitin | S | S |
Kola průměr 20 palců | S | 38.053,- |
Kůží potažený volant a řadicí páka | S | S |
Lak metalický/perleťový | 23.000,- | 27.057,- |
Lak odolný proti poškrábání | S | - |
Monitorování slepého úhlu | S | 13.529,- |
Navigační systém HDD západní+východní Evropa | S | 54.591,- |
Okna s dvojitými skly | S | - |
Omezovač rychlosti | S | S |
Palubní počítač, centrální dotykvoý displej | S | S |
Parkovací kamera vzadu, senzory vpředu | S | 20.531,- |
Parkovací senzory vzadu | S | S |
Přední mlhová světla | S | - |
Přední sedadla el. nastavitelná | S | S |
Přední sedadla odvětrávaná | S | (jen silnější motor) |
Přední sedadla s vyhříváním | S | S |
Střešní okno | S | 32.808,- |
Světlomety bi-xenonové | S | 35.550,- |
Světlomety s funkcí natáčení | S | - |
Světlomety se statickým odbočovacím světlem | - | S |
Tempomat s adaptivní funkcí | S | 38.828,- |
Upozornění na vyjetí z jídzního pruhu | S | - |
Volant multifunkční, el. nastavitelný | S | S |
Volant vyhřívaný | S | 9.506,- |
Zadní sluneční clona | S | 11.532,- |
Záruka | 3 roky/100.000 km | 3 roky bez omezení |
Cena při shodné výbavě | 1.670.800,- | 1.649.246,- |
Závěr
Zájemce o sedan vyšší střední třídy má před sebou zajímavé dilema. Dát přednost prostornějšímu Infiniti M s vyspělejším naladěním podvozku, nebo stísněnějšímu Jaguaru XF, který má ale kultivovanější motor a lépe naladěnou převodovku.
JAKE.AUTO.CZ: Infiniti M – všechny testy a další články
JAKE.AUTO.CZ: Jaguar XF – všechny testy a další články
Infiniti M30d | |
+ | Komfort odpružení a tlumení nerovností Pohodlná sedadla Prostor pro cestující vzadu Odhlučnění interiéru Skutečná spotřeba paliva odpovídá udávaným hodnotám |
- | Existence pouze několika standardizovaných konfigurací Vyšší pozice za volantem Nevyvážené odstupňování převodovky Pomalé řazení v manuálním režimu Ovládání palubního počítače |
Jaguar XF 3,0D | |
+ | Příkladně zpracovaný interiér Špičkové filtrování jednotlivých nerovností, komfortní podvozek Výborně odhlučněný motor Rychlé reakce motoru, okamžitě dostupný výkon Převodovka řadí velmi rychle a jemně |
- | Ovládání palubních systémů Prostor na zadních sedadlech Nemá ukazatel okamžité spotřeby Vlastnosti v rychlostech nad 200 km/h Skutečná spotřeba paliva vyšší než udávaná |