Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Iveco Daily 35S15V Euro 5 - Tahoun

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Půjčili jsme si nové Iveco Daily, abychom jej vyzkoušeli v různých provozních podmínkách.

Nové Daily obdrželo motory Euro 5 ve verzi 2,3 litru a výkonech 78, 93 a 107 kW. Nejsilnější provedení používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla. K dispozici je také čtyřválcový třílitr s proměnnou geometrií turbodmychadla v provedeních 107, 125 a 150 kW. Vrcholný agregát 150 kW má díky dvoustupňovému přeplňování síly na rozdávání. Agregát 3.0 je určený pro podvozky.

Kdo by měl zájem o emisní úroveň EEV zvýhodňovanou například na mýtném v Rakousku), může volit mezi slabšími variantami třílitru, který je vhodný spíše pro Daily hmotnostní kategorie N2 či furgony používané na dlouhých dálničních trasách. Třílitrový čtyřválec v provedení na zemní plyn byl převzat z předchozí generace nejmenšího iveca.

Menší, ale nejsilnější

Do českých podmínek se pro furgon o celkové hmotnosti 3,5 tuny pravděpodobně hodí méně objemný čtyřválec o výkonu 107 kW. Poměr výkonu na maximální celkovou hmotnost činí 32,7 kg/kW, což nám připadalo slušné.

Čtyřválec 2.3 se vstřikováním MultiJet II a variabilní geometrií lopatek přeplňování spojoval downsizing k dosažení úspory paliva a dostatek tahu pro furgon. Protože Daily používá robustní rámovou konstrukci, je o tento model zájem zejména v kategorii 3,5 tuny a vyšší, kde se jedinečná výhoda italského vozidla co nejvíce využívá. Je fakt, že během testování provázeného i přejezdem zvlněného terénu se z karoserie neozvalo jediné vrznutí ani náznak kroucení vozidla.

Úspora paliva

Ke snížení spotřeby nafty vozidlo obdrželo start-stop systém. Během přejezdu Prahou a zastavení na semaforech pracoval rychle, během pomalé jízdy v koloně jsme jej však vypnuli. Sofistikovaná jednotka pracuje až s osmi vstřiky, což ji činí velmi kultivovanou. V kabině furgonu motor téměř nebyl slyšet, pouze po prudkém sešlápnutí plynového pedálu se ozvalo turbodmychadlo rychle zvyšující své otáčky.

Další podpůrný prvek omezování provozních nákladů spočíval v indikátoru řazení Ivecem nazvaném GSI. V praxi to znamenalo, že například už při 2000/min nás červená šipka nabádala volit vyšší převod. Otáčky motoru pak klesaly i na 1300/min, s nimiž si čtyřválec statečně poradil. Zelené pole otáčkoměru však přesně kopíruje maximum točivého momentu od 1500 ot./min.

Nová šestistupňová převodovka tak našla uplatnění a motor například na nejdelší převod při rychlosti 90 km/h (podle navigace, nikoliv tachometru) točil jen 1950 ot./min. To odpovídalo maximu točivého momentu 350 N.m a výkonu 74 kW, což tvořilo dostatečný potenciál k udržení tohoto tempa

i do středního stoupání, například v nově otevřeném úseku dálnice D8 od Lovosic směrem k Teplicím.

Ovládání

Za volantem nového daily jsme se těšili z níže umístěného sedadla řidiče a pěkného výhledu na semafory. Je fakt, že zkoušené vozidlo bylo vybavené sedadlem Isri s výškovým nastavením sedáku v přední a zadní části samostatně. Výhradu jsme však měli k příliš měkkým výplním sedadel, které nás v zatáčkách příliš nepodržely.

Změnu k lepšímu jsme také zaznamenali v kopcovitém terénu poblíž Nového Boru, protože řadicí páka se v kulise pohybovala s přesností švýcarského hodináře a jemně jako vánek. Pouze jsme se podivili příliš dlouhému chodu plynového pedálu, jako by chtěl výrobce dosáhnout toho, aby řidič nejezdil na plný plyn. Je fakt, že to bylo u dané motorizace třeba jen výjimečně v nástupu stoupání, které jsme se snažili co nejvýše vyjet na šestku.

Povedená náhrada

Kdo má přehled o motorizaci předchozí generace Daily, ví, že testovaný čtyřválec nahradil u furgonů nejslabší třílitr. Spotřeba méně objemnější jednotky ve srovnání s 3.0 klesla dle našeho odhadu téměř o desetinu.

Kromě rámové konstrukce zůstal z předchozí generace i pohon zadních kol, což je vzhledem k hlavnímu zaměření modelu Daily na těžké furgony a montáž nástaveb jasné. Udivila nás však nepřesnost kloubového spojení, které během změn převodových stupňů vydávalo neobvyklé zvuky.

V souladu s jemností řazení byla nastavena i brzdová soustava. Dovolovala tak citlivé odbrzďování, které bychom čekali u autobusu, a nikoliv užitkového vozidla. Na prudké sešlápnutí brzdového pedálu ale vozidlo díky asistentu reagovalo intenzivním zpomalením. Novinka také obdržela adaptivní regulaci brzdění v závislosti na zatížení a poslední generaci stabilizačního systému ESP.

Pomoc pro rozvážku

Furgon určený například do městského rozvážkového provozu byl dovybaven elektromechanickým systémem zamykání Logistilock. Mnozí řidiči městské rozvážky toto zařízení šetřící čas znají. Nákladový prostor vozidla se automaticky zamyká cca po třech sekundách od zavření všech dveří, takže řidič při odnášení krabic či jiných břemen nemusí používat dálkově ovládané centrální zamykání. Podobně při příchodu k vozidlu stačí šoférovi přiložit čipové kolečko k zadním či bočním posuvným dveřím a ty se mu automaticky otevřou. Ostatní zůstanou zamčené, takže nehrozí vykradení nákladového prostoru skrze dveře, u kterých se řidič právě nenachází.

Plusy

  • Kultivovaný motor
  • Poloha za volantem
  • Příznivá spotřeba

Minusy

  • Zvuky od spojovací hřídele
  • Poloha vnějších zrcátek

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor F1A 146
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2287
Vstřikování paliva MultiJet II
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 107/3250
Točivý moment (N.m/ot. za min) 350/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5921/1996/2640
Rozvor (mm) 3300
Provozní hmotnost (kg) 2359
Celková hmotnost (kg) 3500
Max. hmot.na P/Z nápravu (kg) 1800/2240
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Objem nákladového prostoru (m3) 12
Nejvyšší rychlost (km/h) 160

Ladislav Černý
Diskuze (1)
24. 10. 2015 11:16
Náhradní díly
Ugh, dlouho jsem na tohle měl problém sehnat náhradní díly, naštěstí jsem pak narazil na [odkaz] - jinak bych asi do dneška nevěděl >:D