Test: Iveco Massif - Obojživelník

Test: Iveco Massif - Obojživelník

 
 
20.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco uvedlo na český trh pracovní vozidlo s mimořádnou průchodností terénem. Vyzkoušeli jsme pětidveřový off-road Massif.

Záměr Iveca s modelem Massif je naprosto zřejmý i pro laika. Vozidlo se světlou výškou 260 mm, oběma tuhými nápravami a propracovaným pohonem všech kol nevytváří image majitele. Hlavní úkol představuje odvedení běžné, ale i nejtěžší práce.

Lesáci, energetici…

Automobil hranatých, zcela prakticky zamýšlených tvarů má předchůdce v Campagnole, s níž přišel Fiat v roce 1951. Vozidlo určené na náročné mise do těžko přístupných oblastí však bylo již tehdy schopné polykat stovky kilometrů i na silnicích. Původní koncepce robustního podvozku na tuhých nápravách zůstala zachovaná, jinak se v průběhu modernizace v roce 1974 drsný off-road zcela změnil.

Nový model Massif přidal ještě více na robustnosti konstrukce a provedl mnoho změn v interiéru i vně.

Pohledný hranáč

Pracovní vozidlo nebývá určeno na efekt, o úspěšnosti u zákazníků rozhodují jeho schopnosti podávat výkon i ve velmi náročných podmínkách. Iveco však i v tomto případě dalo průchod svému italskému temperamentu a příď ozdobilo mohutnou maskou chladiče a oddělenými světlomety i blikači. Vzhledově sice efektní řešení navazuje na svého předchůdce, na druhou stranu se nabízí praktická koncepce vhodná do náročných terénních podmínek. Rozbije-li se jedno krycí sklo a žárovka, bude svítit alespoň ta druhá.

Náhradní kolo našlo místo na vnější straně pátých dveří, což opět kvitujeme. Přístup k němu je v případě defektu bezproblémový, navíc rezerva nezabírá místo v nákladovém prostoru.

Pohon - základ úspěchu

Vozidlo bylo obuté do speciálních terénních pneumatik, takže přímo lákalo navštívit pořádně rozbahněný terén. Při jízdě po silnici jsme měli volicí páku převodů na značce 4x2. Poháněná zadní kola zvládla lehkou námrazu na silnici a vcelku svižně jsme se vydali směrem do terénu. Při pohonu zadních kol nepronikal do interiéru výraznější hluk, pouze terénní pneumatiky o sobě nechávaly znát hučením. V zatáčce jsme pro jistotu více zpomalili, protože obě tuhé nápravy a velká světlá výška neznamenají kombinaci vhodnou pro ostré průjezdy ostrými oblouky. Překvapilo nás, že massif neměl v ohybu tendenci putovat mimo zvolený směr. Během několika desítek kilometrů jsme se tak s ivecem velmi spřátelili.

Příjemně ovladatelný

Off-road se dal příjemně ovládat skrze vcelku přesné řízení a volant s velkým věncem. Převodka by však měla být strmější, abychom si nejen ušetřili rozsáhlé otáčení volantem, ale mohli také hbitěji reagovat na neočekávaný pohyb vozidla. Jednou se nám stalo, že po přidání plynu zadní poháněná kola na lehké námraze proklouzla a koncová část massifu směřovala směrem ven ze zatáčky.

Trochu nás to překvapilo, protože na kluzké vozovce jsme třílitrový turbodiesel drželi v nízkých otáčkách kolem 1400/min. Pohled do technických dat k motoru 3.0 HPI napověděl, že při této hodnotě agregát dokáže podávat největší točivý moment 350 N.m. Tuto slabší verzi ještě doplňuje silnější 130 kW/400 N.m, ta se nám však po našich zkušenostech s jednotkou 107 kW/350 N.m jevila skoro až nadbytečně.

Bahno a jíl

Massif po silniční části zamířil do terénu. Zkoušet tento automobil na lesních cestách jsme považovali trochu za urážku tohoto drsňáckého off-roadu, proto naše trasa vedla do vydatně rozmoklého bahna a mazlavého jílu. Před vjezdem do těchto podmínek, ve kterých bychom nechtěli vystupovat ani v holínkách, jsme vystoupili a snadným otočením voliče v nábojích předních kol aktivovali volnoběžky. Tím vnější příprava pro průjezd bahnem skončila, vše ostatní lze vykonat z tepla a sucha kabiny. Zapínání volnoběžek ručně se mezi terénními automobily obvykle nevyskytuje (v případě pick-upů by to bylo pro majitele těžko přijatelné), nicméně kvůli snížení nákladů lze ruční manipulaci vně kabiny prominout.

Do čtyřkolky

Od pohonu jen zadních kol jsme přesunutím volicí páky z polohy 2H do 4H zaktivovali přenos síly i na přední nápravu. Iveco tuto změnu pohonu doporučuje provádět do nejvyšší rychlosti 90 km/h a jen v přímém směru. Ruku na srdce: kdo by v rychlosti nad tímto limitem začal ztrácet adhezi a místo snahy udržet auto ve zvoleném směru manipuloval s krátkou volicí pákou? Jako důležitější podmínku změny pohonu považujeme přímý směr jízdy. V případě porušení tohoto požadavku či předem nezapnutých volnoběžkách může dojít k poškození zubové spojky. Proč nejezdit se stále zapnutými volnoběžkami? Odpověď je nabíledni – při jejich aktivaci se točí levá a pravá přední hřídel včetně centrální, což jsme okamžitě poznali na nárůstu hlučnosti. Tato připravenost do terénu však vyžaduje nějaké deci nafty a lehký úbytek přenášené síly na kola.

Přd vjezdem do bahna kontrolujeme zavření dveří, protože dvacet až třicet centimetrů rozbředlé hmoty nechceme přivítat v kabině. Výrobce slibuje brodivost rovných 50 cm, takže se s velkou rezervou výšky pouštíme do dobrodružství.

Pohoda

Každý znalec jízdy v těžkém terénu potvrdí, že vedle pohonu hraje hlavní housle obutí. To se ukázalo jako velmi schopné, ale kvůli nerovnostem jsme museli hodně zpomalit. Na řadu přišla volba redukčního pohonu 4L, který je dovoleno zapnout i při velmi pomalé jízdě v nezatížené pohonné soustavě. Využíváme toho, abychom nemuseli zcela zastavit a pak se zkoušet rozjet. Po jemném ubrání plynu a vyšlápnutí spojky dáváme 4L a už se suneme vpřed jako ledoborec.

Trochu se nám rosí čelo, protože uvíznutí v bahně by znamenalo volat pomoc v podobě traktoru, či jiného podobného vozidla. Na druhou stranu však chceme massif provést takovými podmínkami, jež by mohl běžně potkat na cestě, například za poškozeným elektrickým vedením uprostřed lesa.

V náročné situaci nám nevadí, že povrzává spojkový pedál a spolu s brzdovým jsou v rámci běžných konvencí poněkud posunuté vlevo. Naopak nás těší velká sedadla luxusně potažená kůží, kruhové výdechy ventilace a některé další prvky z osobních vozidel Fiat.

Nákladový prostor

Na massifu si velmi ceníme provedení nákladového prostoru. Jeho podlaha a boky jsou opatřeny kvalitním profilovaným plechem, takže když do něj málo šetrně umísíte bednu s nářadím, nečekejte jako následek jizvy na podlaze. Profilování plechu účinně brání klouzání břemen. Za další výhodu nijak levného zpracování nákladového prostoru považujeme také možnost snadného úklidu od bahna a jiných velkých nečistot. Tak to se nám líbí – Iveco šetřilo na ovládání volnoběžek, ale zároveň si dalo záležet na prostoru pro nářadí a další věci, aby se ani po několika výpravách posádka nemusela stydět otevřít před dalšími lidmi páté dveře.

Pět dveří a pět cestujících

Dvojice křesel vpředu zcela uspokojí i náročnější cestující. Spolujezdec najde před sebou masivní madlo, bez kterého by se na nerovnostech kymácel jako loď zmítaná bouří. Trojice zadních pasažérů se musí spokojit s nedělenou lavicí a výstupky opěradla směrem vzhůru coby opěrek hlavy. Dva krajní cestující mají k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy, prostřední jen dvoubodový. Ti krajní také mohou v terénu využít stropních madel, ten prostřední musí spoléhat na kolegialitu sousedů.

Neposuvná přepážka

Mřížka za zadními sedadly má kromě ekonomické funkce pro odečet DPH také výrazný bezpečnostní účel. Převoz těžkých a mnohdy i ostrých předmětů v nákladovém prostoru se v případě nehody může stát velmi ožehavý, takže robustní přepážka nám přišla jako velmi rozumná. Její uchycení ke karoserii je však pevné. Proto navzdory sklopnému opěradlu lavice a její celkové překlopitelnosti na zadní stranu předních opěradel nelze nákladový prostor posunem přepážky prodloužit. Prostor pod lavicí však nepřijde vniveč. Můžete do něj odložit i velká a především dlouhá břemena.

Příznivá cena

Pětidveřový massif v základním vybavení Standard disponuje například pohonem 4x4, uzávěrkami volnoběžek, krytováním motoru a vyjde na 27 718 eur bez DPH. Zájemci o luxusnější verzi s klimatizací, elektricky ovládanými okny, koženými sedadly, centrálním zamykáním, koly z lehké slitiny a plastováním v barvě karoserie zaplatí 30 225 eur.

HODNOCENÍ
PlusySkvělá průchodnost terénem
 Silný motor
 Redukční převodovka
MinusyNutnost zapínat volnoběžky zvenčí vozidla
 Neposuvná přepážka
Výsledná známka1-
Iveco Massif je tvrdý off-road do nejtěžších podmínek. Na silnici si však po vypnutí volnoběžek také vede dobře, i když řidič musí počítat se zvýšeným těžištěm a terénním obutím.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0 HPI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2998
Vrtání x zdvih (mm) 95,8 x 104
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva přímý
Největší výkon (kW/ot. za min) 107/3000
Točivý moment (N.m/ot. za min) 350/1400
Převodovka šestistupňová manuální
Redukční převod 1:2,3
Pohon všech kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 11,4/9,9/10,5
Emise CO2 (g/km) 276
Délka/šířka/výška (mm) 4720/1750/2050
Rozvor (mm) 2768
Rozchod P/Z (mm) 1486/1486
Přední převis (mm) 677
Zadní převis (mm) 1275
P/Z nájezdový úhel (o) 50/30
Přechodový úhel (o) 24
Světlá výška (mm) 260
Celková hmotnost (kg) 3050
Užitečná hmotnost (kg) 910
Objem nádrže paliva (l) 100
Cena (v eurech bez DPH) 27 718

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 

Štítky SUV Iveco Testy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 



Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender  - Drsňáci Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci

Dvě auta určená zejména pro práci se vydala do těžkých…

Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran

Italský off-road Iveco Massif v krátké reklamě dokazuje,…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…