Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Compass 2,2 CRD – Bronzová medaile

Aleš Jungmann
Diskuze (17)
U Jeepu Compass došlo ke dvěma klíčovým změnám: Proběhl facelift a pod kapotou je turbodiesel od Mercedesu. Výsledek je lepší, než byste čekali.

Vzhled modernizovaného Compassu nechává zapomenout na poněkud rozpačitý exteriér dosavadního provedení. Tomuto modelu se na našem trhu nikdy příliš nedařilo, na to měl příliš svérázné vzezření a spartánský interiér.

Časy se ale mění a skoro jako mávnutím kouzelného proutku před námi nyní stojí SUV vypadající jako mladší bráška velkého, zlého Grandu Cherokee. Navíc má vylepšený interiér, vylepšený podvozek a prémiový naftový agregát pod kapotou. To vypadá na tradiční westernový návrat poraženého pistolníka, tentokráte připraveného zvítězit.

Mini Grand Cherokee

Nejvýznamnější změna je vidět hned na první pohled. Neforemné přední partie byly nahrazeny střízlivějším designem odvozeným od nové generace velkého SUV Grand Cherokee.

Stylisté si s podobou doslova vyhráli, oba modely mají podobně řešené prolisy na kapotě motoru, moderní interpretaci tradiční masky chladiče s žebrováním a také například zcela identické přední světlomety. Zmizely rozšířené blatníky rozbíjející boční designovou čistotu, Compass nyní vypadá opravdu k světu.

Jediným místem, kde něco trochu skřípe je kapota, pocitově uměle svrchu nasazená na předek vozu. Vypadá to trochu, jakoby se pod ní ukrývala ještě jedna, ta opravdová. Na druhou stranu tak Compass úspěšně dělá ramena a vypadá větší, než doopravdy je.

K nepoznání se změnil i interiér. Jeho nový vzhled můžeme označit jako efektní kombinaci střízlivého přístupu s retro prvky. Nepřišel o jasné americké geny, zároveň ale má nyní co do designu a materiálů potenciál oslovit i typického evropského zákazníka.

Změny představuje použití měkčených plastů na části obložení předních dveří, mezi předními sedadly se objevila nová pohodlná výsuvná loketní opěrka a nový je taktéž multifunkční tříramenný kožený volant, dostupný už v základní verzi Sport.

Ano, hádáte správně – je to přesně ten stejný volant (průměr taktéž 385 mm) jaký jsme si pochvalovali v Grandu Cherokee. Tlačítka jsou dobře umístěna a příjemně se mačkají, nikde nejsou žádné ostré hrany, věnec je pěkně tlustý a celek vypadá hezky i napohled. Škoda, že jej lze nastavit pouze výškově.

Modernizace se dotkla i přístrojů, ovládání oken i zpětných zrcátek a klik dveří. Výplně dveří dostaly nejen nový materiál, ale do svých útrob také účinnější odhlučnění.

suv jeep testy suv jeep testy  

Uvnitř Compassu je útulno, za což může z velké části nejvyšší dostupná výbava Anniversary, oslavující 70 let Jeepu. Ta přináší mimo jiné velmi pěkně barevně sladěné kožené perforované čalounění či pozměněné ukazatele na přístrojové desce. Líbí se nám dostatek místa nad hlavou a to i na zadních sedadlech (zde pomáhá chytré vybrání stropu nad pasažéry), naopak slabší je to s délkou sedáků vpředu a vzadu. Díky vzpřímené pozici sice máte nohy podepřeny dostatečně, několik centimetrů navíc by se zde však určitě hodilo.

Rámové opěrky hlavy na zadních sedadlech sice vypadají jako z doby před dvaceti (ne-li více) lety, k jejich funkčnosti či pohodlnosti však výhrady nemáme. Inu, jste ve svérázném Jeepu, alespoň že na předních sedadlech už najdeme opěrky klasicky plné.

Dobrý nápad s otevřenou odkládací přihrádkou před spolujezdcem, kam se dají umístit peněženky či velké inteligentní mobily, mohl Jeep dotáhnout použitím nějaké měkčí gumové vložky – takto si majitelé budou muset onen prostor vystlat sami.

Víčko nádrže je otevíratelné klíčkem (uzamykatelné), což je systém v Evropě již téměř zapomenutý pro svou nepohodlnost. Na druhou stranu se vám nikdo nepovolaný nedostane do malé nádrže s kapacitou pouze 51 litrů. Dojezdu se však bát nemusíte, s dieselem se přes 700 kilometrů hravě dostanete. Výhled vzad by mohl být lepší, ven jsme přes černá okna moc dobře neviděli. Pomohly by alespoň parkovací senzory (když už ne rovnou kamera), ty jsme však v ceníku nenašli!

suv jeep testy suv jeep testy  

Řadička, lehce zvláštně zalomeně trčící ze spodní části palubní desky, ovládá manuální šestistupňovou převodovku. A ovládá ji dobře, dráhy jsou dobře vymezeny a občasné zaváhání v hladkosti chodu lze u SUV prominout. Co se nám ale nelíbí je hrana v místě přechodu palubní desky do středového tunelu – tam bychom raději viděli zkosenou, ideálně měkčenou plošku.

A ještě jednou kolena – pokud chcete mít přehled a nastavíte si sedačku řidiče výše, může vám začít překážet vyboulený plastový kryt pod volantem. Ten totiž při zdvihnutí řízení do vyšší polohy zůstává na svém místě.

Jinak je interiér navržen velmi dobře, speciálně musíme pochválit tři robustní otočné ovladače pod dotykovou obrazovkou navigace. Takhle má otočný ovladač v SUV vypadat – velký, avšak s přesným chodem a také s pěkným vzhledem. Robustní dojem vyvolávají také vnitřní kliky, které je možné téměř sevřít v pěst a následně dveře otevřít. Docela vítaná změna od klik navržených na otevírání jedním či dvěma prstíky.

Pobavila nás příhoda při hlasovém (jinak to nejde) párování telefonu přes Bluetooth. Zadali jsme požadavek, načež nám dámský hlas odpověděl, že tuto činnost nelze při jedoucím voze provádět. Už uklízíme mobil, když tu hlas pokračuje – pokud jste spolujezdec, řekněte Continue. A vida, párování bylo možné dokončit. Aneb klasický příklad bezpečnostního opatření aby se vlk nažral a koza zůstala celá (a spárovaná).

Mercedes-Benz Compass

Dobrá, pár mušek jsme v interiéru našli, s děním pod kapotou však budeme vysloveně spokojeni. Agregát 2,2 CRD původem od Mercedesu má blíže spíše k objemu 2,1 l a nahrazuje dříve používaný vznětový dvoulitr od VW. Má čtyři ventily na válec a vačkový hřídel v hlavě poháněný kombinací ozubeného soukolí a řetězu. Vstřikovací systém common-rail pracuje pod tlakem 2000 barů, turbodmychadlo má proměnlivě nastavitelné lopatky a eliminaci nežádoucích vibrací má na starosti dvojice vyvažovacích hřídelů.

Čtyři válce tvořící společně zdvihový objem 2143 cm3 patří k nejnovější konstrukční řadě OM 651, pro aplikaci v Jeepu se ale motor dočkal specifického naladění – výsledkem je výkon 120 kW v pásmu 3600-4200 min-1 (o 20 kW víc než nejsilnější jednoturbová verze Mercedesu) a točivý moment 320 Nm (o 40 Nm méně). Oč je ale špičková hodnota točivého momentu nižší, o to je širší její spektrum otáček – konkrétně od 1400 do 3600 min-1.

Zajímavostí je také fakt, že Jeep Compass je prvním modelem s příčně uloženým motorem OM 651. Mercedes-Benz sám zatím tento čtyřválec používá jen v modelech s motorem podél, v příčné zástavbě se ale vznětový 2,2litr například objeví ještě letos v nové třídě B. Agregát pochopitelně plní normu Euro 5, k čemuž přispívá i recirkulace výfukových plynů, saze zachytává filtr pevných částic. Jeep jej nabízí i s nižším výkonem (100 kW), avšak výhradně pro verze s poháněnou přední nápravou.

My však máme čtyřkolku se systémem Freedom Drive I  s elektronicky simulovanou uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Systém funguje tak, že na suché, rovné silnici jsou poháněna pouze přední kola, zadní elektronika plynule připojuje v případě potřeby dle svého uvážení. Tedy podobně jako nejmodernější Haldex. Můžete jí však pomoci elektronickým nastavením pro jízdu mimo silnice, čímž se distribuce momentu napevno rozloží mezi obě nápravy v poměru 50:50 avšak systém takto funguje pouze do rychlosti 16 km/h.

Světlá výška 205 milimetrů je sice limitujícím faktorem vašich výletů do terénu (nebo je to spíše přední nájezdový úhel 20 stupňů?), s blátem či hlubokým sněhem si však po simulovaném uzavření diferenciálu na kvalitních pneumatikách snadno poradíte. Jen nezapomeňte vypnout stabilizaci, která až přepečlivě hlídá možnost prokluzu kol a tak jsme jí museli vypnout i na poměrně mírném travnatém svahu, kdy jsme byli z terénu už dávno venku.

suv jeep testy suv jeep testy  

Jízda příjemná a úsporná

Po nastartování motor potěší klidným chodem a dobrým odhlučněním. Na dnešní dobu nezvyklá koncepce s velkým zdvihem pístů (99 mm) se v kombinaci s variabilní geometrií turbodmychadla i zde projevuje solidním a plynulým zátahem od nejnižších otáček.

Navzdory dlouhému zdvihu motoru přesto nechybí ochota vytáčet se. Ačkoliv pro běžnou i dynamickou jízdu plně stačí udržovat otáčky do 3000 min-1, novému turbodieselu voní i hodnoty o tisíc vyšší.

Co do jízdní dynamiky má motor ve všech režimech dostatečnou rezervu a díky velmi širokému spektru využitelných otáček můžete předjíždět na jeden převodový stupeň, což je věc u většiny čtyřválcových vznětových agregátů nevídaná. Zkrátka nasadíte k předjetí někde kolem dvou tisíc a ani když ručička otáčkoměru překročí hodnotu dvakrát vyšší motor nepřestane táhnout a vy tak v klidu přeřadíte až po dokončení manévru. Příjemné!

Díky šestistupňovému manuálu se daří držet spotřebu velmi nízko, snadno ovladatelná spojka s precizním jemným nástupem zase zpříjemňuje pohyb po městě i v terénu. Posilovač řízení má na místě lehký chod, což je při městském parkování i případných manévrech mimo asfalt žádoucí, za jízdy však příjemně ztuhne. Vůz se vám tak dostane příjemně do ruky.

Podvozek je po faceliftu tužší, výsledkem jsou kvalitní jízdní vlastnosti dle evropské školy. Compass nyní patří k tvrdším SUV, nikoliv však za cenu mechanického či akustického diskomfortu. Zkoušený vůz byl osazen 18palcovými koly. Můžeme jen hádat, zda na standardních 17ti palcových bude Compass výrazněji měkčí či komfortnější – my však byli s mírou žehlení nerovností spokojeni.

suv jeep testy suv jeep testy Slabší chvilky si Compass vybírá na dálnici v rychlostech začínajících někde kolem tuzemského dálničního limitu, kdy se podvozek začíná mírně vlnit. Brzdy mají sice pozvolnější nástup, účinek je však bez výhrad.

Spotřeba se v průměru pohybuje mezi šesti a sedmi litry nafty na sto kilometrů, ve městě počítejte spíše se sedmi, sedmi a půl litry. Při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestku 2300 min-1, spotřeba paliva se přitom ustálí na velmi příjemných šesti litrech. Ani zrychlení na reálných 130 km/h neznamená drastický nárůst spotřeby, otáčky vzrostou přibližně o 600 min-1 a z palubního počítače odečteme spotřebu 7,5 litru nafty na 100 ujetých kilometrů.

Závěr

Na závodníka s bronzovou medailí si po pár letech nikdo ani nevzpomene, přesto se jeho podaný výkon dá hodnotit velmi pozitivně. Podobně je na tom Jeep Compass – svou práci odvede, oproti minulé generaci je zde velký posun vpřed, do historie se však nejspíše výrazněji nezapíše. Jistá svéráznost modelu přetrvává, skalní příznivce značky však polidštění snad neodradí a běžný zákazník má nyní několik dobrých důvodů k prolistování katalogu. Minimálně bude překvapen hodně solidním poměrem výbava/cena.

První cena vozu 570.000,- (2,0 DOHC 4x2 115 kW Sport)
První cena vozu s testovanou motorizací 697.000,- (2,2 CRD 4x4 120 kW Sport)
Základní cena testovaného vozu 761.900,- (2,2 CRD 4x4 120 kW Anniv.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 824.900,- (2,2 CRD 4x4 120 kW Anniv.)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Spotřeba
  • Poměr cena/výbava
  • Image značky

Minusy

  • Některé tvary v interiéru
  • Malý objem zavazadelníku (pod roletou)
  • Krátké sedáky
  • Parkovací senzory nedostupné ani za příplatek
Aleš Jungmann
Diskuze (17)
Jeep Compass 2,2 CRD
Cena základní sestavy 761 900 Kč
Výbava základní sestavy FREEDOM DRIVE I - systém pohonu všech kol, 4 reproduktory, ABS - 4 kotoučové brzdy, airbag řidiče a spolujezdce – vícestupňový, aktivní hlavové opěrky sedadla řidiče a spolujezdce, anténa, BAS - brzdový asistent, bezpečnostní alarm, boční hlavové aribagy pro každou řadu, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, časovač vypnutí předních světlometů, dělená zadní sedadla 60/40, 18" kola z lehkých slitin, dojezdová rezervní pneumatika, dvě zadní mlhová světla, el. vyhřívaná a nastavitelná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna, u řidiče One-Touch, ERM - Electronic Roll Mitigation - systém zabránění převrácení, tónovaná skla oken (solar control), vyhřívané zadní okno, 12V zásuvka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní světla s LED podsvícením, zamykatelné víko palivové nádrže, kožené čalounění LUXURY, nastavitelné sedadlo řidiče v bederní oblasti, automatická dvouzónová klimatizace, označení LIMITED, plnohodnotné rezervní kolo, přední maska v barvě laku se stříbrným lemováním, přední mlhová světla, rádio AM/FM měnič na 6CD, DVD, MP3, sedadlo řidiče nastavitelné 6sti směry, stříbrná koncovka výfuku, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, zatmavení zadních oken s UV filtrem, kůží potažený volant s audioovládáním, nastavitelné přední HID světlomety, osvětlení držáků nápojů, ESP, EVIC - informační centrum vozidla, Hill Start Assist - asistent rozdjedu do kopce, imobilizér s plovoucím kódem, integrovaná a odjímatelná svítilna v zavazadlovém prostoru, kliky v barvě laku vozidla, klimatizace manuálně nastavitelná, koberce Luxury, kryt zavazadlového prostoru, kuřácká výbava, kůží potažená páka brzdy, osvětlení vstupu dveří, pneu 215/55 R18, polohovatelná středová konsole s úložným prostorem, posilovač řízení, sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné, stěrač zadního okna, stříbrné střešní podélníky, tempomat. Kč
Cena testované sestavy 824 900 Kč
Výbava testované sestavy Bronzový metalický lak (+12.000,-), Technology Group balíček zahrnující multimediální systém s navigací - HDD/ MW/FM CD/DVD/MP3/, dotykový displej, 9 reproduktorů Boston Acoustic a Uconnect komunikaci s Bluetooth a hlasovým ovládáním (+39.600,- Kč), Bezpečnostní a komfortní sada zahrnující boční airbagy v sedadle řidiče a spolujezdce a sledování tlaku pneumatik (+11.400,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1400 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.9 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 328 / 1357
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 420
Rozměr pneu: 215/55 R18
Jeep Compass 2,2 CRD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4448
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1718
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Barrichello
22. 8. 2011 22:49
Parkovací senzory
to je teda nedostatek, když si ta můžu za 2 litry namontovat parkovací kameru a ty senzory případně taky.....

To je opravdu hroznej nedostatek a tragédie, to si tam domontuju vlastnoručně a bude mi to trvat 2 hodiny....
Avatar - Barrichello
22. 8. 2011 22:48
Re: Plasty
Tam nic fakt nevrže amigo, sedni si do toho a projed se v tom.....

A tohle je entry model, snad bys tam nechtěl interiér jako v Porsche....
Avatar - Barrichello
22. 8. 2011 22:47
Re: Prémiový motor :-)
ta vykopávka TDI PD že je(byl) motor na světové prémiové úrovni?
Prosim tě už to nehul, že to byl sen českého národa je sice hezký, ale v roce 2010 to byla překonanaá prehistorická vykopávka, tedy vše JEN NE špičkový a moderní prémiový motor....
Avatar - Barrichello
22. 8. 2011 22:44
Re: compass
Přesně tak, proti vykopávce od VW je tenhle motor mnohem lepší a modernější....

Ceny jsou slušné, interiér výrazně prokoukl a hlavně předek vozu už nevypadá tak hrozně UFO...
18. 8. 2011 15:02
mhq
čo všetko dokáže 2.0 diesel od VW - [odkaz]