TEST Kia Cee'd 1.4 CVVT (73 kW) – Golf za menší peníz
Úvod, design
Po třech letech výroby nastal ideální čas na modernizaci druhé generace Cee’du. Kompakt korejské značky vyráběný v Žilině ale nadále patřil mezi povedená auta, a tak výrazné změny nebyly potřeba. Právě z toho důvodu se konstruktéři zaměřili jen na ladění detailů.
Hlavní novinkou modernizovaného Cee’du je příchod přeplňovaného tříválce 1.0 T-GDI, sedmistupňové dvouspojkové převodovky a sportovně laděné verze GT Line. Čeští zákazníci ale dávají spíše přednost nízké ceně, a tak jsme faceliftovaný Cee’d vyzkoušeli se základním motorem 1.4 CVVT (73 kW) kombinovaným s druhým nejnižším stupněm výbavy Comfort Plus. Právě taková kombinace se u nás velice líbí!
Nadále svěží
Když se druhá generace Cee’du v roce 2012 představila poprvé, patřila mezi ty nejpohlednější kompaktní hatchbacky na trhu. Po více než třech letech prodeje se toho moc nezměnilo, tvary navržené Peterem Schreyerem nadále působí pohledně a moderně. I proto designéři přikročili pouze k jemným retuším maskérů než k rázným řezům plastických chirurgů. Vpředu se objevila užší maska chladiče, vzadu přepracovaná grafika světel. A to je spolu s přepracovanými nárazníky všechno. A tak se vůbec nebudeme divit hlasům, že se Cee’d nijak nezměnil. To ale není kritika, nýbrž pochvala povedeného originálu.
kia testy video nizsistredni redakcnivideo
Také kabina zůstala zachována, Kia sice hovoří o hojnějším použití chromovaných prvků, v testované verzi jsme si jich ale nevšimli. Kvalita zpracování je na perfektní úrovni, uvnitř nic nevrže a spáry jsou opravdu minimální. Jen nás příliš nepotěšil výběr materiálů – plast použitý v okolí rádia nebo na dekoru volantu se velice rychle špiní a zůstávají na něm otisky prstů.
Za volantem se sedí jako v normálním kompaktním hatchbacku, posaz nijak neurazí, zároveň ani nenadchne. Snad jen těch 14 tlačítek na volantu je podle našeho vkusu trochu moc. Na loketní opěrce nám pak vadilo, že je příliš krátká, a tak ji řidiči menšího vzrůstu moc nevyužijí. Přístroje jsou díky jednoduché grafice a velkým číslicím dobře čitelné, jen ten displej palubního počítače je hůře čitelný za ostrého slunce.
Cee’d i po příchodu nových konkurentů patří mezi nejprostornější kompaktní hatchbacky na trhu, výrazněji jej překonává jen Nissan Pulsar se svým dlouhatánským rozvorem 2.700 mm. Rozvor Cee’du je ve srovnání s Pulsarem o 50 mm kratší, přesto auto cestujícím vzadu nabídne bohatý prostor v oblasti kolenou. Také místa nad hlavou je na zadní lavici více než dostatek.
Zavazadelník Cee’du nabízí objem 380 litrů, což je stejně jako v případě etalonu nižší střední třídy, Volkswagenu Golf. Zavazadlový prostor je dlouhý 71 cm, mezi podběhy široký 103 cm a pod plato 53 cm vysoký. Využití nepravidelně tvarovaného kufru bohužel omezují dva faktory – vysoká nakládací hrana ležící 73 cm nad povrchem vozovky a složitější sklápění zadních sedadel. Nejprve je nutné sklopit sedáky a až potom opěrky. I při takovém řešení navíc vznikne asi pěticentimetrový schod.
Motor, jízdní vlastnosti
Klidným řidičům postačí
Označení motoru 1.4 CVVT a jeho výkon 73 kW by naznačoval, že se v motorovém prostoru nic nezměnilo. Opak je ale pravdou, jedná se o zcela nový agregát, který má s předchůdcem shodné vlastně jen jméno a výkon.
Zatímco předchůdce pocházel z rodiny Gamma, novinka je zástupcem rodiny Kappa. Atmosférické jednotky se liší svým vrtáním a zdvihem (dnes 72 x 84 mm proti dřívějším 77 x 74,9 mm), díky čemuž se změnil také zdvihový objem – z 1396 cm3 se „downsizoval“ na 1368 cm3. Točivý moment spolu s tím klesl z původních 137 N.m/4200 otáček na dnešních 134 N.m/4000 otáček.
Nový motor má Cee’du přinést větší pružnost, praxe ale ukázala, že 1.4 CVVT nadále patří mezi ty slabší agregáty, které uspokojí jen velice klidné řidiče. Při pohybu po městě síla čtrnáctistovky naprosto postačuje, dlouhozdvihový charakter motoru znamená lepší tah odspodu. Při předjíždění na okresní silnici nebo v dálničních stoupáních se ale vyjeví omezená dynamika ve vyšších otáčkách. I v prudších dálničních kopcích sice motor udrží tempo, při snaze o zrychlení je však mnohdy potřeba přeřadit i na čtyřku. Točení k omezovači nicméně příliš nepomůže, motoru chybí zřetelná výkonová špička. Co nás však na 1.4 CVVT potěšilo, je fakt, že si vystačí bez stop-start systému.
kia testy video nizsistredni redakcnivideo
Průměrná spotřeba se po týdnu testování zastavila na hodnotě 6,9 litrů na 100 kilometrů. Od normované spotřeby jsme se tak odchýlili jen o 0,9 litru, což je slušný výsledek s ohledem na syrovost motoru – na svém kontě měl jen nějakých 1.500 kilometrů. Ve městě spotřeba vzrostla k osmi litrům, dálniční přesun znamenal 7,2 litrů. Při defenzivní jízdě se pak na okresce dalo dostat na dohled oněch udávaným šesti litrům.
Cee’d si i po faceliftu uchoval standardně dodávanou šestistupňovou převodovku, což v nižší střední třídě nadále není samozřejmost. Řadicí páka je příjemně krátká a pěkně se drží, k samotnému zpřevodování nemáme výhrad. Také řazení je přesné, není to však nic, co by konkurence také nenabízela. Výraznější výtku máme jen ke spojce, ta je i po faceliftu poddimenzovaná, a tak se nám při popojíždění v kolonách nebo při rozjezdech do kopce mnohdy stávalo, že se od ní začal linout nepříjemný „autoškolácký“ zápach.
Kia Cee'd – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Kia Cee'd | Hyundai i30 | Ford Focus | Škoda Rapid Spaceback |
Motor | 1.4 CVVT | 1.4i | 1.6 Ti-VCT | 1.2 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1596 | 1197 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 73/6000 | 73/6000 | 77/6000 | 66/4400 |
Točivý moment [N.m/min] | 134/4000 | 134/3500 | 150/4000-4500 | 160/1400-3500 |
Převodovka | 6M | 6M | 5M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 183 | 180 | 184 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,7 | 12,7 | 12,3 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 6,0 | 5,9 | 4,7 |
Základní cena [Kč] | 324.980 | 319.990 | 341.990 | 308.900 |
Perfektní komfort
Testovací automobily obvykle dostáváme na velkých kolech, díky kterým sice lépe vypadají na fotkách, zato s komfortem to bývá horší. Zkoušený Cee’d však dostal výchozí 15palcová kola, která nás vyloženě potěšila – i díky nim auto nabídlo za všech podmínek vysoký komfort.
Podvozek Cee’du tvořený vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu opravdu perfektně tlumí nerovnosti, neozývají se od něj žádné hlasité rány. Zároveň se ani karoserie vozu nijak výrazně nenaklání, v zatáčkách si je řidič nadále dostatečně jistý. Jen to řízení je až zbytečně přeposilované, Cee’d sice nabízí tři režimy nastavení posilovače, i ten nejtužší režim nám ale připadal lehký.
Kia sice tvrdí, že posilovač funguje citlivěji než dosud, řízení nám ale přišlo takové nijaké. Až by se dalo říci, že si řidič jízdu příliš neužívá, ani tak neřídí, ale spíše jen jede. A jakožto vůz sloužící k přejezdu z bodu A do bodu B funguje Cee’d skvěle, jen se při jízdě nesmíte chtít bavit.
Zapracovalo se také na hlukové izolaci. Motor je opravdu dobře odhlučněn. Jediné minus zaslouží použité zimní pneumatiky Nokian WR D3, které při jízdě na dálnici jsou přece jen slyšet.
kia testy video nizsistredni redakcnivideo
Cena, závěr
Zajímavá cenovka
Cee’d dokáže potěšit i svojí cenovkou. Testovaná verze Comfort Plus stojí 344.980 korun, přičemž v ní nechybělo vlastně nic podstatného. Za tuto cenu totiž dostanete nejen manuální klimatizaci a rádio, ale také třeba zadní parkovací senzory, tempomat nebo kožený volant. Za rozumný příplatek 8.000 Kč pak dostanete vyhřívaná přední sedadla a vyhřívaný volant. Navigace přijde na 15.000 korun.
Zájemcům o bohatší výbavu navíc Cee’d nabízí více než dosud. V rámci faceliftu totiž příplatkovou výbavu obohatili nový pomocníci – sledování dopravních značek omezujících rychlost, hlídání mrtvých úhlů nebo automatický parkovací asistent. Cee’d tak dohnal konkurenci, která byla dosud v tomto ohledu přece jen dál.
Kia Cee'd – cenové srovnání s konkurencí | ||||
Vůz | Kia Cee'd | Hyundai i30 | Ford Focus | Škoda Rapid Spaceback |
Motor | 1.4 CVVT/73 kW | 1.4i/73 kW | 1.6 Ti-VCT/77 kW | 1.2 TSI/66 kW |
Výbava | Comfort Plus | Trikolor | Trend | Fresh |
Základní cena [Kč] | 344.980 | 359.990 | 341.990 | 328.900 |
Airbagy čelní | S | S | S | S |
Airbagy boční | S | S | S | S |
Airbagy hlavové | S | S | S | S |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka | S | S | S | S |
El. stahování předních oken | S | S | S | S |
El. stahování zadních oken | S | 15.000* | 13.900** | 5.100 |
Klimatizace manuální | S | S | S | S |
Kožený volant | S | 15.000* | S | S |
Litá kola | - | 6.000 | 12.900 | S |
Metalický lak | 14.900 | 13.900 | 13.900 | 12.900 |
Mlhovky přední | S | S | 4.000 | S |
Navigace | 15.000 | - | 54.100 | 17.700 |
Palubní počítač | S | S | S | S |
Parkovací asistent vzadu | S | 15.000* | 13.900** | 9.300 |
Rádio | S | S | S | S |
Rezervní kolo | S | 15.000* | 1.500 | 1.600 |
Tempomat | S | 15.000* | 9.000 | 11.100 |
Cena s příplatky [Kč] | 374.980 | 394.890 | 451.290 | 386.600 |
*V rámci paketu Komfort | ||||
**V rámci paketu Trend |
Závěr
V rámci faceliftu druhé generace Cee’du se pracovalo hlavně na detailech, výsledkem je o chlup lepší auto. Výrazné změny ani nebyly potřeba – přestože se v minulých třech letech na trhu objevily mnohé novinky, Cee’d nadále patří mezi ty povedenější kompakty na trhu. Dokonce by se dal označit za takového levnějšího Golfa – většinu věcí dělá dobře (mnohdy i skvěle), zároveň ale nijak nechytne za srdce. Jen škoda, že některé slabší stránky mu zůstaly i po modernizaci – ať už slabý základní motor nebo poddimenzovaná spojka.
kia testy video nizsistredni redakcnivideo
Nejlevnější verze modelu | 324 980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 324 980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 344 980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 359 880 (1.4 CVVT/73 kW Comfort Plus) |
Plusy
- Prostorná kabina
- Komfort odpružení
- Šestistupňová převodovka standardem
- Atraktivní design
Minusy
- Vysoká nakládací hrana
- Dynamika motoru
- Poddimenzovaná spojka
Foto: Petr Homolka