Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee'd 1.4 CVVT (73 kW) – Golf za menší peníz

David Bureš
Diskuze (250)
Kia Cee’d v rámci letošní modernizace ladila hlavně detaily. Bude to na konkurenci stačit?


Úvod, design


Po třech letech výroby nastal ideální čas na modernizaci druhé generace Cee’du. Kompakt korejské značky vyráběný v Žilině ale nadále patřil mezi povedená auta, a tak výrazné změny nebyly potřeba. Právě z toho důvodu se konstruktéři zaměřili jen na ladění detailů.

Hlavní novinkou modernizovaného Cee’du je příchod přeplňovaného tříválce 1.0 T-GDI, sedmistupňové dvouspojkové převodovky a sportovně laděné verze GT Line. Čeští zákazníci ale dávají spíše přednost nízké ceně, a tak jsme faceliftovaný Cee’d vyzkoušeli se základním motorem 1.4 CVVT (73 kW) kombinovaným s druhým nejnižším stupněm výbavy Comfort Plus. Právě taková kombinace se u nás velice líbí!

Video se připravuje ...

Nadále svěží

Když se druhá generace Cee’du v roce 2012 představila poprvé, patřila mezi ty nejpohlednější kompaktní hatchbacky na trhu. Po více než třech letech prodeje se toho moc nezměnilo, tvary navržené Peterem Schreyerem nadále působí pohledně a moderně. I proto designéři přikročili pouze k jemným retuším maskérů než k rázným řezům plastických chirurgů. Vpředu se objevila užší maska chladiče, vzadu přepracovaná grafika světel. A to je spolu s přepracovanými nárazníky všechno. A tak se vůbec nebudeme divit hlasům, že se Cee’d nijak nezměnil. To ale není kritika, nýbrž pochvala povedeného originálu.

kia testy video nizsistredni redakcnivideo kia testy video nizsistredni redakcnivideo

Také kabina zůstala zachována, Kia sice hovoří o hojnějším použití chromovaných prvků, v testované verzi jsme si jich ale nevšimli. Kvalita zpracování je na perfektní úrovni, uvnitř nic nevrže a spáry jsou opravdu minimální. Jen nás příliš nepotěšil výběr materiálů – plast použitý v okolí rádia nebo na dekoru volantu se velice rychle špiní a zůstávají na něm otisky prstů.

Za volantem se sedí jako v normálním kompaktním hatchbacku, posaz nijak neurazí, zároveň ani nenadchne. Snad jen těch 14 tlačítek na volantu je podle našeho vkusu trochu moc. Na loketní opěrce nám pak vadilo, že je příliš krátká, a tak ji řidiči menšího vzrůstu moc nevyužijí. Přístroje jsou díky jednoduché grafice a velkým číslicím dobře čitelné, jen ten displej palubního počítače je hůře čitelný za ostrého slunce.

Cee’d i po příchodu nových konkurentů patří mezi nejprostornější kompaktní hatchbacky na trhu, výrazněji jej překonává jen Nissan Pulsar se svým dlouhatánským rozvorem 2.700 mm. Rozvor Cee’du je ve srovnání s Pulsarem o 50 mm kratší, přesto auto cestujícím vzadu nabídne bohatý prostor v oblasti kolenou. Také místa nad hlavou je na zadní lavici více než dostatek.


Zavazadelník Cee’du nabízí objem 380 litrů, což je stejně jako v případě etalonu nižší střední třídy, Volkswagenu Golf. Zavazadlový prostor je dlouhý 71 cm, mezi podběhy široký 103 cm a pod plato 53 cm vysoký. Využití nepravidelně tvarovaného kufru bohužel omezují dva faktory – vysoká nakládací hrana ležící 73 cm nad povrchem vozovky a složitější sklápění zadních sedadel. Nejprve je nutné sklopit sedáky a až potom opěrky. I při takovém řešení navíc vznikne asi pěticentimetrový schod.

Motor, jízdní vlastnosti


Klidným řidičům postačí

Označení motoru 1.4 CVVT a jeho výkon 73 kW by naznačoval, že se v motorovém prostoru nic nezměnilo. Opak je ale pravdou, jedná se o zcela nový agregát, který má s předchůdcem shodné vlastně jen jméno a výkon.

Zatímco předchůdce pocházel z rodiny Gamma, novinka je zástupcem rodiny Kappa. Atmosférické jednotky se liší svým vrtáním a zdvihem (dnes 72 x 84 mm proti dřívějším 77 x 74,9 mm), díky čemuž se změnil také zdvihový objem – z 1396 cm3 se „downsizoval“ na 1368 cm3. Točivý moment spolu s tím klesl z původních 137 N.m/4200 otáček na dnešních 134 N.m/4000 otáček.

Nový motor má Cee’du přinést větší pružnost, praxe ale ukázala, že 1.4 CVVT nadále patří mezi ty slabší agregáty, které uspokojí jen velice klidné řidiče. Při pohybu po městě síla čtrnáctistovky naprosto postačuje, dlouhozdvihový charakter motoru znamená lepší tah odspodu. Při předjíždění na okresní silnici nebo v dálničních stoupáních se ale vyjeví omezená dynamika ve vyšších otáčkách. I v prudších dálničních kopcích sice motor udrží tempo, při snaze o zrychlení je však mnohdy potřeba přeřadit i na čtyřku. Točení k omezovači nicméně příliš nepomůže, motoru chybí zřetelná výkonová špička. Co nás však na 1.4 CVVT potěšilo, je fakt, že si vystačí bez stop-start systému.

kia testy video nizsistredni redakcnivideo kia testy video nizsistredni redakcnivideo

Průměrná spotřeba se po týdnu testování zastavila na hodnotě 6,9 litrů na 100 kilometrů. Od normované spotřeby jsme se tak odchýlili jen o 0,9 litru, což je slušný výsledek s ohledem na syrovost motoru – na svém kontě měl jen nějakých 1.500 kilometrů. Ve městě spotřeba vzrostla k osmi litrům, dálniční přesun znamenal 7,2 litrů. Při defenzivní jízdě se pak na okresce dalo dostat na dohled oněch udávaným šesti litrům.

Cee’d si i po faceliftu uchoval standardně dodávanou šestistupňovou převodovku, což v nižší střední třídě nadále není samozřejmost. Řadicí páka je příjemně krátká a pěkně se drží, k samotnému zpřevodování nemáme výhrad. Také řazení je přesné, není to však nic, co by konkurence také nenabízela. Výraznější výtku máme jen ke spojce, ta je i po faceliftu poddimenzovaná, a tak se nám při popojíždění v kolonách nebo při rozjezdech do kopce mnohdy stávalo, že se od ní začal linout nepříjemný „autoškolácký“ zápach.

Kia Cee'd – srovnání s konkurencí
ModelKia Cee'dHyundai i30Ford FocusŠkoda Rapid Spaceback
Motor1.4 CVVT1.4i1.6 Ti-VCT1.2 TSI
Zdvihový objem [cm3]1368136815961197
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]73/600073/600077/600066/4400
Točivý moment [N.m/min]134/4000134/3500150/4000-4500160/1400-3500
Převodovka6M6M5M5M
Max. rychlost [km/h]183183180184
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,712,712,311,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,06,05,94,7
Základní cena [Kč]324.980319.990341.990308.900

Perfektní komfort

Testovací automobily obvykle dostáváme na velkých kolech, díky kterým sice lépe vypadají na fotkách, zato s komfortem to bývá horší. Zkoušený Cee’d však dostal výchozí 15palcová kola, která nás vyloženě potěšila – i díky nim auto nabídlo za všech podmínek vysoký komfort.

Podvozek Cee’du tvořený vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu opravdu perfektně tlumí nerovnosti, neozývají se od něj žádné hlasité rány. Zároveň se ani karoserie vozu nijak výrazně nenaklání, v zatáčkách si je řidič nadále dostatečně jistý. Jen to řízení je až zbytečně přeposilované, Cee’d sice nabízí tři režimy nastavení posilovače, i ten nejtužší režim nám ale připadal lehký.

Kia sice tvrdí, že posilovač funguje citlivěji než dosud, řízení nám ale přišlo takové nijaké. Až by se dalo říci, že si řidič jízdu příliš neužívá, ani tak neřídí, ale spíše jen jede. A jakožto vůz sloužící k přejezdu z bodu A do bodu B funguje Cee’d skvěle, jen se při jízdě nesmíte chtít bavit.

Zapracovalo se také na hlukové izolaci. Motor je opravdu dobře odhlučněn. Jediné minus zaslouží použité zimní pneumatiky Nokian WR D3, které při jízdě na dálnici jsou přece jen slyšet.

kia testy video nizsistredni redakcnivideo kia testy video nizsistredni redakcnivideo

Cena, závěr


Zajímavá cenovka

Cee’d dokáže potěšit i svojí cenovkou. Testovaná verze Comfort Plus stojí 344.980 korun, přičemž v ní nechybělo vlastně nic podstatného. Za tuto cenu totiž dostanete nejen manuální klimatizaci a rádio, ale také třeba zadní parkovací senzory, tempomat nebo kožený volant. Za rozumný příplatek 8.000 Kč pak dostanete vyhřívaná přední sedadla a vyhřívaný volant. Navigace přijde na 15.000 korun.

Zájemcům o bohatší výbavu navíc Cee’d nabízí více než dosud. V rámci faceliftu totiž příplatkovou výbavu obohatili nový pomocníci – sledování dopravních značek omezujících rychlost, hlídání mrtvých úhlů nebo automatický parkovací asistent. Cee’d tak dohnal konkurenci, která byla dosud v tomto ohledu přece jen dál.

Kia Cee'd – cenové srovnání s konkurencí
VůzKia Cee'dHyundai i30Ford FocusŠkoda Rapid Spaceback
Motor1.4 CVVT/73 kW1.4i/73 kW1.6 Ti-VCT/77 kW1.2 TSI/66 kW
VýbavaComfort PlusTrikolorTrendFresh
Základní cena [Kč]344.980359.990341.990328.900
Airbagy čelníSSSS
Airbagy bočníSSSS
Airbagy hlavovéSSSS
Centrální zamykání s DOSSSS
Elektricky ovládaná zrcátkaSSSS
El. stahování předních okenSSSS
El. stahování zadních okenS15.000*13.900**5.100
Klimatizace manuálníSSSS
Kožený volantS15.000*SS
Litá kola-6.00012.900S
Metalický lak14.90013.90013.90012.900
Mlhovky předníSS4.000S
Navigace15.000-54.10017.700
Palubní počítačSSSS
Parkovací asistent vzaduS15.000*13.900**9.300
RádioSSSS
Rezervní koloS15.000*1.5001.600
TempomatS15.000*9.00011.100
Cena s příplatky [Kč]374.980394.890451.290386.600
*V rámci paketu Komfort
**V rámci paketu Trend

Závěr

V rámci faceliftu druhé generace Cee’du se pracovalo hlavně na detailech, výsledkem je o chlup lepší auto. Výrazné změny ani nebyly potřeba – přestože se v minulých třech letech na trhu objevily mnohé novinky, Cee’d nadále patří mezi ty povedenější kompakty na trhu. Dokonce by se dal označit za takového levnějšího Golfa – většinu věcí dělá dobře (mnohdy i skvěle), zároveň ale nijak nechytne za srdce. Jen škoda, že některé slabší stránky mu zůstaly i po modernizaci – ať už slabý základní motor nebo poddimenzovaná spojka.

kia testy video nizsistredni redakcnivideo kia testy video nizsistredni redakcnivideo

Nejlevnější verze modelu324 980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem324 980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků344 980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort Plus)
Testovaný vůz s výbavou359 880 (1.4 CVVT/73 kW Comfort Plus)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Komfort odpružení
  • Šestistupňová převodovka standardem
  • Atraktivní design

Minusy

  • Vysoká nakládací hrana
  • Dynamika motoru
  • Poddimenzovaná spojka

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (250)
Kia Cee'd 1.4 CVVT (73 kW)
Cena základní sestavy 344 980 Kč
Výbava základní sestavy Přední mlhovky, diody denního svícení, 15“ ocelová kola, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, rádio se šesti reproduktory, Bluetooth a ovládáním na koženém volantu, palubní počítač, tempomat, šest airbagů, zadní parkovací asistent. Kč
Cena testované sestavy 359 880 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 134 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.9 / 6
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1318
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1254 / 566
Rozměr pneu: 195/65 R15
Kia Cee'd 1.4 CVVT (73 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1571
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 795
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
1. 1. 2016 20:48
Kia Ceed kombi 1.4 nyní za 329000kč :-)
No a máme tu další akce Kia Ceed 1.4 Comfort za 299000kč a Kia Ceed KOMBI Comfort 1.4 za 329000kč!!! Škoda zatím nějak na to nereaguje :-)
29. 11. 2015 14:47
Re: Spotřeba - dotaz na diskutující technokraty
"poměr užitná hodnota/cena naprosto bezkonkurenční." ?

A co takhle nová i30? Prakticky shodné auto, jen s větší aurou světově významnějšího výrobce. Mám stejný motor 1.4 cvvt v i30 r.v.2014 a běžnou spotřebu mám kolem 6,1-6,4l/100km a to jezdím 80% na běžných cestách do max. vzdálenosti 30km, neustále přes rychlostní limit, prům. o 20-30km/h, zbytek město do limitu. Možná lépe využívám skvělý podvozek, takže v zatáčkách tolik neztrácím a tudíž šetřím PHM. Nevím jak jet, abych se dostal na 8l/100km.
15. 11. 2015 20:01
Etalon !!!!
Pánové redaktoři,už nikdy prosím nepiště že Golf je etalon. Min.týden sem si byl projet Peugeot 308,Kia Ceed.Citroen C4 a Mazda 3 a vybrat další služební vůz.Tak brutální rozdíl mezi Mazdou 3 a zbytkem pole jsem nečekal. Páni redaktoři ,pokud máte alespoň kousek citu pro auto, tak jako etalon není možné nedát na piedestál nižší střední třídy Mazdu 3. Je vám asi jasné, které auto sem si objednal. Za 3 týdny si vyzvedávám 2 litr Atraction. :yes: :yes: :yes:
13. 11. 2015 07:00
Re: Akční cena je nižší - cca 325000 + 7 let záruka + zimní
Na Slovensku ani Fabiu (1.2 TSI 66 kW a výbavou podobnou tejto Ceedke).
13. 11. 2015 06:21
Akční cena je nižší - cca 325000 + 7 let záruka + zimní pneu
Kouknul jsem na oficiální stránky KIE a je tam akční cena 324000kč, včetně 7 leté záruky + zimní pneu. Jinak za tu cenu ve stejné výbavě neseženeta ani Rapid, který je ale o 10 užší a to je fakt dost :-)